Alfa Romeo 147/156/159/GT Club Forum

Algemeen => Stel jezelf en je 156/159 (project) voor => Topic gestart door: 405T16 op 02 juli 2014, 02:20:30

Titel: Project P4
Bericht door: 405T16 op 02 juli 2014, 02:20:30
Ik heb eerder een poging tot een voorstel topic gedaan. Die kwam helaas bij chitchat terecht. Door omstandigheden is die niet verplaatst. Nu gaat het beter hoop ik. De meeste forumleden kennen mij en of mijn GTA al. Ik heet Gerrit Jan en woon al jaren in Apeldoorn en doe iets in de ICT.

Mijn forum naam is 405T16, daar ik jaren een Peugeot 405 T16 heb gehad maar die heb ik onlangs verkocht.
Ook heb ik sinds november 2011 een tijdje een witte 156 JTD sedan gereden als pekel bakkie. Die is ook verkocht.

Mijn vader reed vroeger Peugeot 404 en later Alfa Romeo, een beige Giulia Super, voordat hij op praktische VW's en Volvo's overging.
Ik heb zelf jaren Peugeot gereden, een 205 diesel, 105 benzine, 309 diesel, 405 GR op LPG en die unieke 405 T16.
Ook diverse lease auto's gereden, Ford, Renault en Seat en zo.

De mooiste lease auto was toch wel een Alfa GT JTDm, die reed ik in 2007. Daar is mijn eerste Alfa viruszaadje mee gezaaid.
Een andere auto als deze Alfa zie ik mezelf niet snel rijden, ik ben helemaal verknocht aan de GTA met die machtige Busso V6 en ken al haar nukken.
Soms kun je me op Assen, Zandvoort of de Nordschleiffe vinden. Spa-Francorchamp vind ik het mooiste circuit.

(https://farm6.staticflickr.com/5573/14368136599_13a3fd249d_b.jpg)


Mijn GTA heb ik 16 november 2009 gekocht na 18 maanden veel plezier met een Azzurro Nuvola parelmoer blauwe 156 2,5 V6 sedan uit 1999. jayzen1

156 GTA SW bj. 2003, kleur 428 Blu Cosmo, kenteken 31-NX-VP april 2004, km-stand aankoop circa 85.000 km. Inmiddels de 213.000 km gepasseerd.  :thumbsup:
full options af fabriek:
Xenon, metalic lak, navigatiesysteem.
Standaard uitrusting: Radio met CD wisselaar en Bose audio, Recaro zwart leren elektrisch verstelbare sportstoelen met verwarming.

(https://farm4.staticflickr.com/3923/14368056590_a54e8e877e_o.jpg)



Sinds de aankoop zijn er enkele aanpassingen gedaan. Omdat ik veel snelweg kilometers maak heb ik begin 2011 LPi laten inbouwen.

Extra's: Vialle Lpi G3 installatie in 2011, donkerbruine fuelrail injectoren, bruto 72 liter LPG-tank, vulnippel achter nummerbord, oil catchcan, FM intake buis, FM Sportluchtfilter, aluminium bodemplaat, startknop. Hartgers volledig aluminium radiateur (15% meer koelvermogen), ex Ron Sanen CSC einddemper, (RVS katvervangers ligt op zolder), (Unicorse replica equal length pipes + heatwrap zijn momenteel lek), Agip Racing 10W60 motor-oil.

Onderstel: warmte behandelde geventileerde 330 mm Brembo remschijven voor, SP2500 remblokken voor en SP3000 achter, QSP veerpootbrug voor, Toons camber bussen, Bilstein B16 PSS9/10 dempers/veren.

Banden en velgen: 17" GTA + Michelin Alpin A4 225/45 H, 18" OZ Ultraleggera matzwart plus rommelbandjes, 19" OZ Ultraleggera gunmetal grijs + Michelin Pilot Super Sport 225 en 235/35 Y + 5 mm voor en 12 mm spacers achter.

Wensen: Quaiffe differentieel, Rotrex compressor (ooit), oliekoeler versnellingsbak, RV-Corse tuning, Guerrilla exhaust met klep, front leds.

Plannen voor 2015 circuit set-up: FDS1334 brake pads + gegroefde/geboorde 330 mm remschijven + koelluchtslangen, nylon topmounts, Eibach stabi's.

Begin 2012 is de GTA overgespoten door Jan van de Burgt Autoschadeherstel in Kesteren, met een top resultaat van een echte vakman.
Later zijn er bij Martijn Goorden in Vorden Bilsteins B16 gemonteerd en is de bodem gelast en roestbestendig in de menie gezet.
In 2013 zijn de nokkenassen en alle 24 hydraulische klepstoters vervangen, dat was wel even schrikken en slikken.

Momenteel is er een draagarm aan vervanging toe en moet de achterruit-wisser gerepareerd.
Verder nog een A4-tje aan details, kleinigheden en veel meer verhalen waarvoor de tijd nu ontbreekt.


Ik ken inmiddels veel forumleden bij naam en vind dit toch wel een erg leuke club.  :italoflag:

Foto's;

(https://farm3.staticflickr.com/2926/14553306654_f4e2c12583_o.jpg)

(https://farm4.staticflickr.com/3868/14551483711_9246c56215_o.jpg)

(https://farm3.staticflickr.com/2922/14368290659_31017e9c9b_o.jpg)

(https://farm4.staticflickr.com/3919/14368280539_ab83400a0e_o.jpg)

(https://farm4.staticflickr.com/3892/14531801716_759139e2e4_o.jpg)

(https://farm4.staticflickr.com/3843/14368445007_e2699f36de_o.jpg)

Winterberg juni 2014
Titel: Re:Project P4
Bericht door: katuut op 02 juli 2014, 03:05:59
De 405 t16 die nu bij edgar te koop staat/ stond?



Ik heb nog een grd break gehad, traaaaaaag maar heel comfortabel,

Ook een paar keer bij edgar geweest voor onderhoud toentertijd
Titel: Re:Project P4
Bericht door: 405T16 op 02 juli 2014, 04:17:23
Ja die, is verkocht aan een Wit Rus, Vitali.  ::)   :thumbsup:

Edgar heeft me geholpen zodat de verkoop soepel ging. Heel veel geregel maar Vitaly wilde hem graag kopen.
Mijn T16 is jaren bij Edgar in onderhoud geweest. Heeft hem weer in orde gebracht na een periode van stilstand. Erg fijne vent.
Titel: Re:Project P4
Bericht door: katuut op 02 juli 2014, 08:01:51
Ja idd!


Schitterende 156 overigens Jayzen2


Hoe rijdt zo'n 156 nou tov de 405?
Titel: Re:Project P4
Bericht door: Joost op 02 juli 2014, 08:51:31
Mooie GTA en leuk elkaar even gesproken te hebben op Zandvoort. Het was me trouwens helemaal niet opgevallen dat het een Blu Cosmo is, leek gewoon Nero Metallico....
Titel: Re:Project P4
Bericht door: Jobo_156 op 02 juli 2014, 09:25:07
Welkom GJ!  flippy1 flippy1
Titel: Re:Project P4
Bericht door: frankie op 02 juli 2014, 09:30:11
Welkom GJ!  flippy1 flippy1


ditto  flippy1
Titel: Re:Project P4
Bericht door: Rutger33 op 02 juli 2014, 14:18:52
Hier moet minmaal een 3,5 liter blok in hoor...  flippy1 flippy1 flippy1
Titel: Re:Project P4
Bericht door: ArjanB op 02 juli 2014, 14:32:44
He, een nieuw voorsteltopic van een nieuw lid.
Welkom op het forum  flippy1


Vraagje: waarom heet het topic 'Project P4'?
(just curious)
Titel: Re:Project P4
Bericht door: sid3windr op 02 juli 2014, 14:34:11
Een GTA is als een Pentium 4: oud, verbruikt veel en wordt erg warm... flippy1

Owja welkom GJ  :italoflag: v6tech1
Titel: Re:Project P4
Bericht door: *thomas* op 02 juli 2014, 15:23:29
Welkom!

P4 was ook wel de benaming voor het 4x4 systeem van de 33, dus beetje verwarrend.
Titel: Re:Project P4
Bericht door: Dreamer op 02 juli 2014, 16:26:27
Hah, opnieuw welkom dan maar. Mooie bolide  :thumbsup:
Titel: Re: Project P4
Bericht door: 405T16 op 20 maart 2015, 20:35:58
Project P4 Update: Mijn GTA is bij RV Corse  op de rollenbank geweest. Gaf een gezonde 262 pk voor chiptuning.
Ronald stond toch even te kijken, niet slecht voor een GTA met 240.000 km op de teller.
Tot in de puntjes onderhouden door Martijn Goorden, goed onderhoud scheelt toch echt.

Na chip-tuning geeft hij nu maximaal 282 pk aan vermogen.  :o Meer details volgen, houdt dit topic in de gaten.

Verder enkele updates en wijzigingen: Madeno einddemper  flippy1  :police:, achterruiterwisser is gerepareerd (bedankt Martijn), na een diffschade op Spa nu voorzien van grondige bakrevisie en een Quaiffe diff  door Coen.  Applaus
Nieuwe koppelingsplaat en drukgroep, nieuwe bougies van NGK, een graad kouder voor LPG.
Bodemplaat door Martijn aangepast voor extra koeling v.d. versnellingsbak.  :thumbsup:
Gebruik Performance Friction 1001, de straat / trackday variant remblokken, die bevallen minder goed.

Ik gebruik tegenwoordig Castrol Edge 10W60 FST. Bevalt erg goed maar helaas nog veel olielekkages en een hoog olieverbruik.
Met de bakrevisie is de krukaskeerring bakzijde vervangen maar deze lekt dus alweer!  >:(
Nu a.s. maandag de koppelingscilinder vervangen en een verse APK.  v6tech1
Xenonlampen wil ik ook vervangen en nog wat kleine dingen. Op naar het kwartmiljoen.  :italoflag:
Titel: Re: Project P4
Bericht door: ArjanB op 21 maart 2015, 01:08:37
Gaf een gezonde 262 pk voor chiptuning.

Na chip-tuning geeft hij nu maximaal 282 pk aan vermogen

WAUW
262 pk is al indrukwekkend (zou door lpi kunnen komen, maar was voor chiptuning dus daar behaal je geen voordeel mee) en 282 is echt indrukwekkend  Notworthy  :thumbsup:
Dat zou iedere GTA rijder wel willen.

Hoe bevalt savali software?


Edit: wat zijn die velgen toch gaaf zeg  jayzen1
Titel: Re: Project P4
Bericht door: sjontheking op 21 maart 2015, 08:00:25
Inderdaad WOW! Goed bezig GJ! Nog steeds dus mijn bodemplaat?
Titel: Re: Project P4
Bericht door: 405T16 op 21 maart 2015, 19:50:00
Inderdaad WOW! Goed bezig GJ! Nog steeds dus mijn bodemplaat?

Thanks,  party  Neen, die zit bij Rik onder zijn GTA.
Ik heb een incidentje in de sneeuw gehad.  :-[
Dus weer de aluminium bodemplaat terug geplaatst na enkele aanpassingen voor extra koeling voor de versnellingsbak.
Titel: Re: Project P4
Bericht door: 405T16 op 21 maart 2015, 20:02:48
WAUW
262 pk is al indrukwekkend (zou door lpi kunnen komen, maar was voor chiptuning dus daar behaal je geen voordeel mee) en 282 is echt indrukwekkend  Notworthy  :thumbsup:
Dat zou iedere GTA rijder wel willen.

Hoe bevalt savali software?


Edit: wat zijn die velgen toch gaaf zeg  jayzen1

Vermogen is met 102 octaan benzine van Aral gemeten. Scheelt circa 3 pk. Blok is verder losgereden, draait soepel.

Het is pk's sprokkelen met andere inlaatbuis en sportfilter van FM, 102 octaan benzine, goede olie van Castrol, andere uitlaatdelen zoals equal length pipes (Wizard oud model met weinig bodemruimte), katvervangers (Scorpion) en einddemper van Madeno (Bos).
Verder houd ik met behulp van de olie catch-can het inlaattraject en de gasklep schoon.

Software aanpassing bevalt redelijk. Verbruik is extreem hoog, 1 op 6 i.p.v. 1 op 7, mede omdat ik wat meer toeren draai voor geluidseffecten.  ;D
Heb de indruk dat hij veel te rijk staat. Na koudstart ruik je de onverbrande benzine en Martijn van Maaren die achter me reed rook ook LPG toen ik de snelweg opdraaide. Ga nog een naverbrander bouwen.
Titel: Re: Project P4
Bericht door: Jobo_156 op 21 maart 2015, 20:03:40
 :thumbsup: :thumbsup:
Ik sta nog steeds versteld van die 282 GJ.
Ik wist dat ie belachelijk hard liep. Harder dan een gemiddelde GTA, dat kon ik zo voelen. Maar dit  :o ;D
Het is een beauty van een auto inmiddels!
Titel: Re: Project P4
Bericht door: 405T16 op 21 maart 2015, 20:17:57
Thanks, ben niet ontevreden.
Er komen nog enkele mega aanpassingen.
 - Eibach stabies
 - CDA van BiscioneRacing BMC
 - CF2 spruitstukken

Spullen liggen al klaar bij Martijn.
Titel: Re: Project P4
Bericht door: ArjanB op 22 maart 2015, 14:10:11
Toch wat vragen:
- heb je met LPG niet een nog hoger octaangetal dan 102, en zou je dus niet kunnen afregelen op LPG?
- waarom equal length vervangen door cf2? Eq. length is toch nog fijner / beter voor gasdoorstroming?
- te rijk lopen: is dat niet bijgesteld door Ronald met chiptunen? Hoe ga je dat aanpakken, teveel benzine is zonde toch?

Dat hogere verbruik: 1 op 6 is fors. Is verbruik op LPG en benzine gelijk?
En is verbruik pas toegenomen na software aanpassing? Mogelijk ook veroorzaakt door versnelde gasklep opening?
Titel: Re: Project P4
Bericht door: deBruijnJ op 22 maart 2015, 16:34:10
Toch wat vragen:
- heb je met LPG niet een nog hoger octaangetal dan 102, en zou je dus niet kunnen afregelen op LPG?
- waarom equal length vervangen door cf2? Eq. length is toch nog fijner / beter voor gasdoorstroming?
- te rijk lopen: is dat niet bijgesteld door Ronald met chiptunen? Hoe ga je dat aanpakken, teveel benzine is zonde toch?

Dat hogere verbruik: 1 op 6 is fors. Is verbruik op LPG en benzine gelijk?
En is verbruik pas toegenomen na software aanpassing? Mogelijk ook veroorzaakt door versnelde gasklep opening?


De equal length zal over de voorpijpen gaan, die aansluiten op de spruitstukken. De cf3 hebben katalysatoren in het spruitstuk zitten, cf2 niet. Weer een paar pk's erbij ;D
Titel: Re: Project P4
Bericht door: ArjanB op 22 maart 2015, 22:08:22
Ik heb ook cf2 en dus de kats eruit, maar geen eq. length
Misschien lees ik het verkeerd en gaat hij dus eq.length aan de cf2 koppelen, heb niet eerder gehoord van iemand die cf3 aan eq.length heeft gehangen, vandaar mijn verbazing.
Titel: Re: Project P4
Bericht door: 405T16 op 23 maart 2015, 01:04:32
- heb je met LPG niet een nog hoger octaangetal dan 102, en zou je dus niet kunnen afregelen op LPG?

Ja, afhankelijk van winter of zomermengsel propaan butaan is het octaan getal 105 -110.  :thumbsup:
LPG injectie volgt benzine afstelling met een omreken factor. Valt verder weinig aan af te stellen, helaas.
Houdt nog steeds in op LPG.

- waarom equal length vervangen door cf2? Eq. length is toch nog fijner / beter voor gasdoorstroming?

Standaard zit er nog katalysatoren in de spruitstukken. Je hebt meer flow zonder zoals in de CF2 spruitstukken.
Equal length pipes zitten daar direct achter. CF2 past nog niet, moet aangepast, maar dat weet je.

- te rijk lopen: is dat niet bijgesteld door Ronald met chiptunen? Hoe ga je dat aanpakken, teveel benzine is zonde toch?
Inderdaad. Chip-tuning vermogenswinst zit juist in het rijker zetten van de inspuiting.
Standaard staat die al behoorlijk rijk, vandaar dat koud deze niet meer volledig verbrandt omdat dan het mengsel al verrijkt is..

Inderdaad zonde van de benzine, vandaar de naverbrander.  ;D

Dat hogere verbruik: 1 op 6 is fors. Is verbruik op LPG en benzine gelijk?
En is verbruik pas toegenomen na software aanpassing? Mogelijk ook veroorzaakt door versnelde gasklep opening?

Neen, benzine is circa 20% zuiniger.
Verbruik liep al op door andere motorkarakter i.c.m. de Madeno einddemper.
Gasklep opening is volgens mij niet aangepast.
Titel: Re: Project P4
Bericht door: n0sTRa op 27 oktober 2016, 19:27:00
Eens omhoog stampen :)

Pracht GTA. Hoe voelt de b16 in combinatie met eibach stabis? Is ook iets die ik naar kijk, vraag mij alleen af wat ik voor dagelijks verkeer mag verwachten.
Titel: Re: Project P4
Bericht door: 405T16 op 27 oktober 2016, 20:27:12
Eens omhoog stampen :)

Pracht GTA. Hoe voelt de b16 in combinatie met eibach stabis? Is ook iets die ik naar kijk, vraag mij alleen af wat ik voor dagelijks verkeer mag verwachten.

Dank je wel.
Ligt als een kart maar is nu minder geschikt voor kinderkopjes en andere minder vlakke oppervlakken.
Je hebt wel een superieure wegligging maar levert iets aan comfort in.