Alfa Romeo 147/156/159/GT Club Forum

Technisch 156 => [156] Motorisch => Topic gestart door: Jon op 30 januari 2016, 12:12:29

Titel: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 30 januari 2016, 12:12:29
Het volgende probleem dient zich aan bij mijn twinspark (1.8 cf3)

Sinds een week of twee doet de temperatuurmeter heel vreemd, binnen een paar minuten ineens naar 110 of zelfs 130 graden, en als je dan gaat voelen is de motor nog niet eens warm, maar dat wist ik eigenlijk wel, omdat de lucht uit de verwarming ook nog niet warm was.
Dus ik een nieuwe sensor besteld, en deze heb ik gisteren vervangen (koud kunstje, 10 minuutjes werk), maar dit probleem is hierdoor niet verholpen.
Omdat de temperatuur soms ineens weer naar 70 of 90 graden schiet vanaf 120 of 130, maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen over de werkelijke temperatuur, maar vreemd is het natuurlijk wel.

Zou de thermostaat gewoon stuk zijn?

Het andere probleem deed zich gisteren ineens voor na een etentje, de eerste 10 minuten van de rit schokte de auto heel erg, zo erg dat ik twijfelde om wel verder te rijden, maar ja, met 4 dames in de auto zet je hem toch niet zo snel langs de kant van de weg, en we waren maar een half uurtje van huis weg.
Het voelt echt alsof de auto inhoudt en telkens er net doorheen wil schieten, maar dat vervolgens niet helemaal doet.

Vanmorgen bij een ritje van een kwartiertje weer precies hetzelfde, ja ik weet het, dwars, ik zou de auto even moeten laten staan. Maar vanmorgen op zowel de heen als op de terugweg, was het gestotter na 10 minuten ineens weg.
Dan rijdt de auto nog niet optimaal, hij voelt een beetje sloom, maar het gestotter is in elk geval weg.

Ik heb vanmorgen even geprobeerd of het een verschil maakt om op gas of benzine te rijden. Maar daar lijkt het in elk geval niet op.

Kleine notitie bij dit verhaal, afgelopen week heb ik 1 of 2 dagen op benzine gereden, omdat mijn gas ver op was.
Na het gas tanken is het probleem van het stotteren eigenlijk tevoorschijn gekomen.
Weliswaar niet direct daarna, maar wel de eerstvolgende rit.
Voor die eerstvolgende rit heb ik ook die temperatuursensor vervangen en olie bijgevuld, voor zover dat er wat mee te maken kan hebben.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 30 januari 2016, 13:34:06
Heb je de boel goed ontlucht nadat je de sensor vervangen hebt?
Het KAN zijn dat de waterpomp niet goed meer loopt (afgebroken) en dat kan dus de uitschieters veroorzaken.

de teller is relatief makkelijk te vervangen, ik heb eventueel nog wel een setje liggen welke we ook om kunnen bouwen, klein prijsje (15 euro incl. ombouwen) is prima.
Thermostaat is te testen, demonteren en in water leggen samen met een thermometer, bij 80 á 90 graden moet deze open gaan/zijn.

Als het op zowel gas als benzine is dan zou ik de overige zaken eens nakijken, luchtinlaat, filter, bougies en natuurlijk even uitlezen.

Van olie vullen (tenzij er veel te veel in zit) gaat hij niet dergelijke gedrag vertonen.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 30 januari 2016, 14:20:21
Dat van die waterpomp klinkt wel logisch op zich.
Bedankt voor het aanbod voor de teller, heb je het dan ook over een facelift tellertje?
Ik kan zelf met de uitlees kabel testen of de temperatuur foutief wordt weergegeven.
Bougies e.d. Ga ik inderdaad nakijken, hopelijk morgen wat beter weer, want dat zal buiten moeten gebeuren.
Er staat ook een foutmelding in het motormanagement, die kan ik ook bekijken met de laptop.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 30 januari 2016, 14:32:39
Kan het mechaniek/electronica overzetten.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 30 januari 2016, 14:34:48
We zullen wel even kijken als ik m uitgelezen heb.
Bedankt in elk geval. :-)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Pjotr 156 op 30 januari 2016, 19:29:03
lees em eens uit denk dat je met koude motor volgens de ecu al met warme motor rijd en daarom dus zeg maar zonder choke de motor warm rijd (open of closed loop van de lambda) dat zal de lambda niet leuk vinden dus het mengsel heel raar gaan afregelen waardoor het slechte lopen

temperatuursensor of bedrading nakijken

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 30 januari 2016, 20:53:46
Dat klinkt ook wel logisch ja.
De temperatuur sensor heb ik vervangen, maar misschien zit er wat in de bedrading, of een massa ofzo.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 01 februari 2016, 18:20:18
Gisteren was het weer helaas bedroevend, dus ben ik vandaag pas toegekomen aan het uitlezen.

Eerst de foutmeldingen bekeken en gewist.
(http://i940.photobucket.com/albums/ad246/Jon156/Mobile%20Uploads/error-01-02-16.jpg) (http://s940.photobucket.com/user/Jon156/media/Mobile%20Uploads/error-01-02-16.jpg.html)

Een flinke verzameling dus, de eerste drie heb ik zelf veroorzaakt, denk ik, door te testen met 1 lambda los te halen.

Vervolgens de temperatuur uitgelezen, en deze waarde was (ongeveer) hetzelfde als op het metertje.
Bij stationair draaien liep deze rustig op, maar naar mijn zin niet snel genoeg, dus ik ben gaan rijden.
Toen liep deze al snel op naar ongeveer 115 op mes, wat overeen kwam met bijna 130 op de meter.
Dat bleef ongeveer zo bij een rustig rondje rijden.

Na een stoplicht begon de auto ineens weer te schokken, toen ben ik gelijk gestopt om te kijken welke foutmelding er terug kwam, en dat was de rev sensor.
Deze heb ik gelijk weer gewist, waarna de auto ook niet meer schokte.

Vervolgens ben ik terug naar huis gereden, en heb ik de verwarming vol open gezet richting mijzelf, om te kunnen voelen of het nu echt warm was of niet.
Hier kwam pas na een aantal minuten echt warme lucht uit, terwijl de temperatuur toen al een tijdje rond de 115 graden stond.

Toen ik thuis kwam heb ik de auto nog even stationair laten draaien waarbij de temperatuur nog verder opliep.

Wat me verder opviel, was dat de "engine warmed up" status op -- bleef staan, weet iemand waar de ecu deze waarde vandaan haalt?

(http://i940.photobucket.com/albums/ad246/Jon156/Mobile%20Uploads/error-01-02-16-2.jpg) (http://s940.photobucket.com/user/Jon156/media/Mobile%20Uploads/error-01-02-16-2.jpg.html)

Onder de kap heb ik gecontroleerd of alle koelslangen warm waren, het viel me op dat er 1 of 2 slangen waren die een stuk minder warm waren dan de anderen.
Dat betekent, denk ik, dat de thermostaat in elk geval kapot zou zijn.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?  :)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 01 februari 2016, 18:34:12
De thermostaat blijft vaak open staan waardoor alle slangen tegelijk opwarmen, maar dicht blijven zitten kan ook en dat zou verklaren waarom na warmrijden 2 slangen koel aanvoelen en je temperatuur te hoog op loopt.

Zou die eens demonteren en in een pannetje water koken om te zien of het nog werkt.

Het zijn een hoop meldingen die ook wijzen op de ontsteking. Misfire in 1 2 en 3. Dat verklaart ook meteen je lambda fouten voor zover je die niet zelf veroorzaakt hebt want er komt benzine in je uitlaat.

De overige meldingen zijn waarschijnlijk een gevolg, want het mengsel kan niet zo ver terug geschroefd worden en gaat buiten de marge en voilá een fout er bij.

Neem anders eens contact op met Goofy (Patrick), die zit relatief dichtbij.

Heb geen idee of de bobines etc. Van een cf2 gelijk zijn aan die van jou, anders heb ik nog wel goede kabels en bobines liggen voor een klein prijsje.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 01 februari 2016, 18:44:22
Goofy ken ik goed, en dichtbij is inderdaad relatief, is toch zo'n 1u45min sturen  :)

Er lijkt inderdaad wat mis te zijn in de ontsteking, maar dat is dan blijkbaar niet constant, want bij het stukje rijden kwam alleen de melding "rev sensor" terug.

Ik weet ook niet of bobines hetzelfde zijn van cf2 en cf3, maar op het oog is het in elk geval hetzelfde.
Daar heb ik ook nog een verzameling van liggen ergens  :)
Maar hoe goed die allemaal zijn durf ik niet te zeggen.

Snap dan nog niet helemaal waar die melding van de rev sensor vandaan komt, is dat de bdp sensor?
Meestal merk je dat toch als je auto niet meer wil starten als die warm staat?
Starten is bij mij in elk geval nooit een probleem.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 01 februari 2016, 19:38:38
Toerental sensor, is niet je bdp volgens mij, zit deze niet achter op het blok vlak bii het Vliegwiel?

Wat ik zo lees: bruine stekker zoeken en draadje volgen. Stekker controleren kan ook geen kwaad.

Je kan beter naar Patrick rijden dan naar mij ;D
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Pjotr 156 op 01 februari 2016, 20:27:46
Toerental sensor, is niet je bdp volgens mij, zit deze niet achter op het blok vlak bii het Vliegwiel?

Wat ik zo lees: bruine stekker zoeken en draadje volgen. Stekker controleren kan ook geen kwaad.

Je kan beter naar Patrick rijden dan naar mij ;D

bij de v6 zit de bdp of wel toerentalsensor of wel krukassensor of wel rpmsensor (allemaal zelfde ding)  op het vliegwiel bij de ts en jtd zit die in het blok en kijkt op een tandkrans op de krukas

mijn jtd gaf met kapotte bdp een hikje bij het op temperatuur komen eens op temperatuur geen probleem tijdens rijden maar met warme motor weer starten dat ging moeilijk   toerental sensor bepaalt wel de inspuiting en ontsteking lijkt mij dus het zou wel een gevolg van alle storingen kunnen zijn ? 
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 02 februari 2016, 10:20:37
Dat zou best wel eens kunnen.
Ik heb een nieuwe thermostaat en bdp sensor besteld.
Als het goed is komen deze morgen binnen.
Weet iemand een handige manier om de koelvloeistof op te vangen?
Ik zal het op straat moeten doen, dus spills zijn niet echt handig.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 02 februari 2016, 11:15:42
Dit klinkt wel handig, ik heb wel een opvangbakje, maar niet zo'n hele grote, ik denk dat het op deze manier wel zal lukken.

als je eerst de bovenste slang los maakt die van de thermostaat naar de radiateur
leeg laten lopen in een bak loopt je blok veel minder leeg als bij de onderste slang
als je paraflu haalt bij de dealer moet je dat half om half mengen met water
gister thermostaat vervangen had 2 liter paraflu met water gemengd 4 liter totaal aangemaakt en heb nog genoeg over
schat dat je max 3 liter verliest zo
succes
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Wilfred op 02 februari 2016, 11:41:20
Van onderen opvangen wil niet echt. Je bodemplaat zit in de weg. Die zou ik even demonteren, dan kan je prima een bakje eronder schuiven en gewoon 1 van de slangen van de thermostaat afhalen en in je bakje mikken.

opvangen bij de thermostaat zonder de bodemplaat weg te halen wil ook niet echt omdat er te weinig ruimte is voor een fatsoenlijke bak.

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Tiesje op 02 februari 2016, 11:51:56
Spul kost echt 1,59/liter bij de Action ofzo... Of begrijp ik het probleem verkeerd?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 02 februari 2016, 12:11:58
Dat is het probleem niet, mijn opvangbak is niet zo groot, dus ik wil voorkomen dat die overloopt.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Martijn_vK op 02 februari 2016, 12:26:29
Ik gebruik een kattenbak-onderkant. Maar van een paar druppels lekken op straat zou ik nou ook weer niet wakker liggen. Als je auto een tijdje stationair staat te draaien met ontluchten ben je meer aan het vervuilen  ;)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Martijn_vK op 02 februari 2016, 14:47:32
Dat stotteren door misfires kan ook nog te maken hebben met een distributie die van tijd af is. Ook als ie na die tien minuten nog steeds niet optimaal loopt zou ik daar ook even aan denken. Zal het waarschijnlijk niet zijn, maar checken kan geen kwaad. Nokkenasversteller die lastig doet misschien?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 02 februari 2016, 14:49:39
De distributie is vorig jaar door Goofy vervangen, de nokkenasversteller is toen niet vervangen.

Als deze kuren heeft zou deze bij koude motor toch ook te horen moeten zijn?
Dat is volgens mij niet het geval.


Kattenbak is nog wel een idee voor de koelvloeistof.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 02 februari 2016, 18:05:11
Eerst het reservoir leeghalen (slang of pompje) en dan gewoon in de buurt van een put parkeren, dat beetje wat er uit komt.. evt. wegspoelen met water.

Ik zet er altijd een oude kattenbak onder maar heb geen bodemplaat. Je knoeit altijd wel iets.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 03 februari 2016, 18:16:37
Toen ik vanmorgen nog geen verzend bevestiging had van winparts ben ik eens gaan kijken hoe het ervoor stond met m'n bestelling.
Nou,  verwachte bezorgmoment vrijdag.
Toen ben ik de lokale automaterialen zaken gaan bellen, en zodoende had ik vanmiddag een nieuwe thermostaat en bdp sensor in handen.
De bovenste koelslang kreeg ik bijna niet los, en toen deze uiteindelijk los was kwam er nauwelijks koelvloeistof uit.
Ook toen de thermostaat zelf loskwam, kwam er nauwelijks wat uit.
Ik kreeg al horror beelden in m'n hoofd van een kapot blok enzo.
Maar bij het bijvullen ging er maar zo'n 2,5 liter in, oké er was redelijk wat koelvloeistof verdwenen, maar het systeem was nog niet leeg.
Daarna heb ik de auto laten draaien en toen liep de temperatuur netjes rustig op.
Zometeen ga ik even een rondje rijden om te kijken of alles goed is.

De bdp sensor heb ik niet kunnen vinden.
Als de auto nog zo erg stottert ga ik morgen even op de brug bij de doe het zelf garage hier in de buurt.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 03 februari 2016, 18:18:16
Jouw verhaal doet mij toch echt denken aan lucht in de leiding samen met een lek.

Heb je hem nu wel goed ontlucht?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 03 februari 2016, 19:30:15
Hoe ontlucht je dan goed?

In de wiki staat dat je de nippel op de radiateur moet opendraaien tot er vloeistof uitkomt, dat heb ik gedaan.


De testrit verliep prima overigens.
De auto stottert totaal niet meer en de temperatuur verloopt netjes tot 90 en dan zakt deze weer tot 70 om vervolgens weer wat te stijgen.

Hoe het dan kan dat de auto niet meer stottert met een nieuwe thermostaat is mij een raadsel, of wellicht is het gewoon toeval dat die storing zich nu niet heeft voorgedaan.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 03 februari 2016, 19:43:32
Dat antwoord is je al gegeven ;)
Auto denkt dat 'ie warm is, stopt met inspuiten extra benzine (choke) en gaat stotteren omdat de brandstof aan de wand kleeft ipv mooi te vernevelen.

Goed ontluchten moet bij die van mij op 2 punten, maar radiator zou inderdaad prima het enige punt kunnen zijn.

Sowieso even laten lopen met de dop er af helpt ook wel. Af laten koelen en dop er weer op.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 04 februari 2016, 08:04:11
Dat is waar ook ja  :)

Vanmorgen hield de auto zich ook weer prima tijdens 20km woon-werk.
De temperatuur liep netjes op tot 90 en zakte vervolgens weer.
Na het openen van de thermostaat heeft hij wel moeite om weer omhoog te komen, maar dat lijkt me niet erg.

In het begin van de rit kwam er nog wel twee keer motorstoring, maar die bleef niet staan en had geen merkbaar effect verder.
Ik zal vandaag of morgen nog wel even uitlezen wat het precies was.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 04 februari 2016, 08:22:13
Das mooi, nu idd nog even uitlezen en zien wat er nog aan mankeert.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 04 februari 2016, 08:38:54
Als het weer het toelaat ga ik in m'n pauze even kijken.

Mocht het dan nog steeds de bdp sensor zijn, ga ik vanavond misschien even naar de dhz-garage.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 04 februari 2016, 13:00:39
Deze meldingen komen terug:
misfire
cyl. 1 +2 ignition failure
mixture 1 strength.

De eerste twee zijn van kort na de start en de laatste is van ergens verderop in de rit als de motor al opgewarmd is.

Toch de bougies e.d. nog eens controleren.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Bob156 op 04 februari 2016, 17:13:40
Deze meldingen komen terug:
misfire
cyl. 1 +2 ignition failure
mixture 1 strength.

De eerste twee zijn van kort na de start en de laatste is van ergens verderop in de rit als de motor al opgewarmd is.

Toch de bougies e.d. nog eens controleren.

Of bobines, wissel anders 1&2 met 3&4 uit en kijk of het probleem zich verplaatst, te rijk mengsel kan het gevolg zijn van slechte verbranding(ontsteking).
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 05 februari 2016, 08:10:51
Dat is een goed idee Bob, 1 en 2 zijn de twee cilinders dichtst bij de distributie denk ik?

Gisterenavond bleef de motorstoring staan, en die stond er vanmorgen nog.
Vanmorgen ook de eerste kilometer of zoiets weer schokkend rijgedrag, maar nog lang niet zo erg als eerst.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 05 februari 2016, 08:14:00
Ook al eerder voorgesteld, ging er eigenlijk van uit dat je daar was begonnen ;D
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 05 februari 2016, 08:26:35
 :!nooooo Deuh

Het is op het moment niet zo prettig sleutelen buiten, dat helpt niet  :-X
Misschien toch maar eens naar de dhz garage zodat ik droog en een beetje warm kan staan.


Het valt me mee dat er nog niemand is begonnen over het feit dat ik laatst 1 bougie heb vervangen toen deze kapot was  ;D
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Bob156 op 05 februari 2016, 08:48:19
:!nooooo Deuh

Het is op het moment niet zo prettig sleutelen buiten, dat helpt niet  :-X
Misschien toch maar eens naar de dhz garage zodat ik droog en een beetje warm kan staan.


Het valt me mee dat er nog niemand is begonnen over het feit dat ik laatst 1 bougie heb vervangen toen deze kapot was  ;D

Is wel iemand over begonnen, maar daar lees je overheen  flippy1

Maar begin idd eens met 4 nieuwe bougies. rijdt je op LPG?

Heb dat gezever met de GTA ook gehad, LPG is erg gevoelig voor gedoe, uiteindelijk 6 nieuwe bobines en LPG bougies er in gezet, geen zin in dat gezeur.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 05 februari 2016, 08:52:29
Is wel iemand over begonnen, maar daar lees je overheen  flippy1

Maar begin idd eens met 4 nieuwe bougies. rijdt je op LPG?

Heb dat gezever met de GTA ook gehad, LPG is erg gevoelig voor gedoe, uiteindelijk 6 nieuwe bobines en LPG bougies er in gezet, geen zin in dat gezeur.


Ik lees wat ik wil lezen geloof ik  Deuh

Ik rijd inderdaad op lpg, maar als het daaraan ligt, zou je toch niet direct bij de start foutmeldingen krijgen?
Want dan rijd je nog op benzine, of heeft dat te maken met restanten lpg?
Starten doet ie wel direct trouwens.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Bob156 op 05 februari 2016, 09:56:23
Ik lees wat ik wil lezen geloof ik  Deuh

Ik rijd inderdaad op lpg, maar als het daaraan ligt, zou je toch niet direct bij de start foutmeldingen krijgen?
Want dan rijd je nog op benzine, of heeft dat te maken met restanten lpg?
Starten doet ie wel direct trouwens.

Dat is waar, als hij op lpg wel goed loopt, dan zit het elders, eenmaal warm op benzine ook geen problemen?

Bougies zou ik geen gok mee nemen, kan veel schade veroorzaken als er een stuk gaat.

Problemen met warm koud kunnen zijn sensoren en bobines.

Slecht starten na kort stil gestaan te hebben na rijden op lpg duid vaak op lekkage van een lpg injector.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 05 februari 2016, 10:00:32
Omschakelen benzine/lpg gaat zo snel daar merk je niks van.
Bij afzetten vervliegt het gas grotendeels.
Wat er over blijft aan gas is verwaarloosbaar en aangezien starten geen probleem is zou ik het hier niet zoeken.

Verder, begin eens bij het begin en trek die bougies er uit. Het is droog dus uitstekend sleutel weer ;D
Gisteren stond ik nog in de regen te kloten voor mijn lol, was niks noodzakelijks aan haha
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 05 februari 2016, 10:05:36
De eerste paar honderd meter rijdt mijn auto toch echt nog op benzine, overschakelen duurt vrij lang naar mijn mening.
Dat regelt hij toch aan de hand van de lambda waardes?

Helaas zit ik nu op m'n werk, dus sleutelen gaat hem nu niet worden, en vanavond heb ik een afspraak, dus na het werk ook weinig tot geen tijd helaas.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 05 februari 2016, 10:38:36
Volgens mij a.d.h.v. temperatuur, lambda doet 'ie niks mee.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Pjotr 156 op 05 februari 2016, 20:29:27
Is wel iemand over begonnen, maar daar lees je overheen  flippy1

Maar begin idd eens met 4 nieuwe bougies. rijdt je op LPG?

Heb dat gezever met de GTA ook gehad, LPG is erg gevoelig voor gedoe, uiteindelijk 6 nieuwe bobines en LPG bougies er in gezet, geen zin in dat gezeur.

4  ??? dus alleen van cillinder 1 en 2 vervangen  ::)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 05 februari 2016, 20:41:40
Denk alleen de grote ;D
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 05 februari 2016, 20:46:39
Die heb ik nog liggen, dus dat zal het worden :-D
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 05 februari 2016, 22:06:58
Eigenlijk moeten we weten wanneer ze voor het laatst zijn gedaan en hoe ze er nu uit zien natuurlijk.

Alle 8 vervangen is volgens mij een kostbaar dingetje, maar als het al een tijd niet gedaan is hoort het wel bij het standaard onderhoud.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 06 februari 2016, 16:35:06
Er zaten bkur6etb bougies in, volgens mij zijn dat niet de goeie.
Die heb ik vervangen door de lpg ngk bougies.
En de bobine heb ik omgewisseld.
Ben benieuwd! :-)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 06 februari 2016, 17:51:27
M'n radiateur is ook lek trouwens, te lang doorgereden met te hoge druk en temperatuur denk ik.
Hoop dat dat niet eenzelfde effect op m'n koppakking heeft gehad.
Heb vooralsnog geen mayonaise in de vuldop.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 06 februari 2016, 18:53:12
Alleen als de temperatuur echt hoog opgelopen is.

Radiateur te fixen? Sowieso kvs niveau goed in de gaten houden de komende periode.

En de volgende keer stoppen als de temperatuur oploopt.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Pjotr 156 op 06 februari 2016, 19:52:06
M'n radiateur is ook lek trouwens, te lang doorgereden met te hoge druk en temperatuur denk ik.
Hoop dat dat niet eenzelfde effect op m'n koppakking heeft gehad.
Heb vooralsnog geen mayonaise in de vuldop.

als de motorstoring terug komt op cillinder 1 en 2 kan het wel eens de koppakking zijn

en rad lek door warm lopen of is rad lek geraakt en daardoor motor warm gelopen  ??? (lijkt mij eerder)
eerst gaat de temp omhoog omdat er te weinig koelwater door de rad gaat dan daalt  het verder en lijkt de temp beter te worden omdat de sensor droog staat
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 07 februari 2016, 09:05:24
Dan ben ik daar toch bang voor, de storing komt nog niet direct terug, maar de auto rijdt ook nog niet helemaal soepel.
Ik heb een paar keer met veel te hoge temperatuur doorgereden, omdat ik ervan overtuigd was dat de temperatuur niet klopte, omdat deze zo'n vreemd gedrag vertoonde.  :-\

De radiateur vertoont sporen van lekkage aan de verticale rand aan de bestuurderskant:
(http://i940.photobucket.com/albums/ad246/Jon156/Mobile%20Uploads/DSC_0512.jpg) (http://s940.photobucket.com/user/Jon156/media/Mobile%20Uploads/DSC_0512.jpg.html)

De bobines van de eerste twee cilinders tonen sporen van slecht contact?
(http://i940.photobucket.com/albums/ad246/Jon156/Mobile%20Uploads/DSC_0522.jpg) (http://s940.photobucket.com/user/Jon156/media/Mobile%20Uploads/DSC_0522.jpg.html)

De bougies zelf zien er volgens mij niet echt slecht uit:

(http://i940.photobucket.com/albums/ad246/Jon156/Mobile%20Uploads/DSC_0521.jpg) (http://s940.photobucket.com/user/Jon156/media/Mobile%20Uploads/DSC_0521.jpg.html)
(http://i940.photobucket.com/albums/ad246/Jon156/Mobile%20Uploads/DSC_0519.jpg) (http://s940.photobucket.com/user/Jon156/media/Mobile%20Uploads/DSC_0519.jpg.html)
(http://i940.photobucket.com/albums/ad246/Jon156/Mobile%20Uploads/DSC_0516.jpg) (http://s940.photobucket.com/user/Jon156/media/Mobile%20Uploads/DSC_0516.jpg.html)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 07 februari 2016, 09:16:56
Zien er idd niet slecht uit, heb je een voelermaay die je er tussen kan stoppen? Controleer je meteen even de afstand.

Heb je nu alleen de 4 bougies van boven er uit? Zo ja: waarom zitten er dan diverse types in?

Bougiedoppen is geen teken van slecht contact, meer vuil en wellicht olie?

Goed schoonmaken en inspuiten met wd40 of beter nog contactspray.

Idem voor de stekker uiteraard.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 07 februari 2016, 09:30:08
Deze foto's zijn van gisteren.

Ik heb alle 8 bougies er uit gehad, daarom zijn het twee verschillende types, de dikke heb ik vervangen, want die had ik nog liggen.

Vuil en olie bij de eerste twee bougiedoppen zou goed kunnen natuurlijk, door het bijvullen.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: mauricelwd op 07 februari 2016, 09:42:30
Ik vind de bougies er niet eens zo raar uit zien
Makkelijker is de bougies allemaal op volgorde te leggen van cilinder Hoe je ze eruit haalt
Dan kan je ze vergelijken en kijken of er verschil is in de bougies kleur
Bobine doppen zijn wel erg vies en nat schoonmaken met remmenreiniger
Heb je de bobines zelf al eens uitgewisseld om te testen die bobines gaan namelijk regelmatig stuk
Koppakking zou ik eerst nog niet te bang voor zijn anders voor de zekerheid laten afpersen maar met lekke radiateur werkt dat niet
Radiateur kost nieuw geen hoofdprijs incl montage rond de 125 euro geloof ik
Misschien dat er zelfs nog wel een knap 2e hands exemplaar te koop is al gaat mijn voorkeur daar niet naar uit met een radiateur
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 07 februari 2016, 09:44:46
Radiateur kan ik zelf wel vervangen, bij koebergen kosten ze 75,-, maar is die kwaliteit ook goed genoeg?
De bobines heb ik omgewisseld, als de storing terug komt kijk ik gelijk welke het is.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Pjotr 156 op 07 februari 2016, 10:40:13
Ik vind de bougies er niet eens zo raar uit zien
Makkelijker is de bougies allemaal op volgorde te leggen van cilinder Hoe je ze eruit haalt
Dan kan je ze vergelijken en kijken of er verschil is in de bougies kleur
Bobine doppen zijn wel erg vies en nat schoonmaken met remmenreiniger
Heb je de bobines zelf al eens uitgewisseld om te testen die bobines gaan namelijk regelmatig stuk
Koppakking zou ik eerst nog niet te bang voor zijn anders voor de zekerheid laten afpersen maar met lekke radiateur werkt dat niet
Radiateur kost nieuw geen hoofdprijs incl montage rond de 125 euro geloof ik
Misschien dat er zelfs nog wel een knap 2e hands exemplaar te koop is al gaat mijn voorkeur daar niet naar uit met een radiateur

afpersen heeft geen nut
denk niet dat de koppakking lekt naar koelvloeistof of naar olie (of tussen die 2)
compressietest zal uitwijzen of ik gelijk heb
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Gais op 07 februari 2016, 10:44:18
Lekt er toevallig geen lpg injector?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 07 februari 2016, 16:51:44
Ik heb net een flink rondje gereden, en toen de motor warm was ook een paar keer doorgetrokken.
Afgezien van het heel licht schokken bij het optrekken, heb ik niets vreemds gemerkt.
Er komen niet direct foutmeldingen terug.
Aan het einde van de rit kwam er nog heel licht witte rook uit de uitlaat.
Direct na het afzetten van de motor kwam er ook een heel klein beetje witte damp uit de vuldop, nadat ik die verwijderd had.
Koelvloeistof peil blijft wel rustig zakken, maar dat komt sowieso (ook) door de radiateur.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 07 februari 2016, 16:56:17
Eerst het gat dichten, maar waar exact lekt het? Je zou, voor nu, van dat kneedbaar aluminium vuller kunnen gebruiken om een klein gaatje te dichten.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 07 februari 2016, 17:00:04
De hele naad aan de bestuurderskant is roze, ik kan niet goed zien waar die precies lekt.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 07 februari 2016, 17:02:34
Schoonmaken en weer kijken ;D
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 08 februari 2016, 16:28:30
Misfire cilinder 2 komt toch weer terug.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 08 februari 2016, 16:29:24
nu al wat met bobines gedaan??
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 08 februari 2016, 16:30:28
Die had ik afgelopen weekend al omgewisseld, dus het zal toch ergens anders vandaan komen.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 08 februari 2016, 16:35:13
alles ook goed schoongemaakt en ingespoten met contactspray en evt nogmaals bobine omruilen met cil 3 en dan weer kijken of de fout terug komt op 2.

Injector kan ook nog, maar ik weet niet a.d.h.v. welke info de ecu een misfire detecteert.
Bougies waren nieuw/vervangen, in ieder geval 4 stuks nietwaar?

Bekabeling nog fysiek nagekeken? Stekker nog in orde en niet verroest?
KVS al gefixed om te kijken of dit nog steeds zakt?
Heb je olie of benzine in je koelvloeistof (vaak prima te ruiken bij benzine)?

bougie cil. 2 er uit draaien en met een lampje naar binnen turen, voor referentie cil 4 ook op die manier bekijken, indien 2 bijzonder schoon is dan heb je mogelijk een lekkage idd.

blijkt een lastig probleem en kan vooralsnog overal in zitten, zelfs een gebroken draadje naar de injector vanuit de ECU, maar je zal toch echt wat meer moeten testen en eerst (tijdelijk) fixen.
Als blijkt dat je koppakking wel kapot is dan baal je dat je net een nieuwe rad gekocht hebt bijvoorbeeld. Tenzij je hem hoe dan ook wil laten repareren.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Martijn_vK op 08 februari 2016, 16:36:23
Tja... Injector, bougie, bobinekabel...

Ik heb iets dergelijks gehad met een Lancia Lybra. Schokken, stotteren en sons ineens weer over. Vrij onregelmatig. Bleken de kabels te zijn die versleten waren en bij een bepaalde draaiing sluiting maakten op het blok. Blijkbaar door warmte en trillingen soms wel en soms niet. Voordat ik daar achter was ook injector en bobine vervangen zonder resultaat.

Even met een spuitflesje water op de kabels spritzen. Zie je vonkjes, dan nieuwe kabels scoren.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 08 februari 2016, 16:40:09
Ik heb de kabels verder niet schoongemaakt, de bougiedoppen ook niet, ik had niets bij de hand daarvoor.

Goeie tips verder, radiateur is nog niet gemaakt, dat ga ik waarschijnlijk woensdag doen bij een dhz-garage.
Wellicht hebben ze daar ook een compressietester, kan ik het op die manier testen.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 08 februari 2016, 16:42:50
Begin eens met schoonmaken, want dit is half werk en zo blijf je bezig ;)
je hebt vast wel plee papier en een schuurpapiertje in huis?
WD40 koop je ook op elke hoek van de straat, bijv. bij de Action, Gamma, Praxis, Hornbach en noem het maar op.

je had de rad ook even kunnen patchen als dat mogelijk is, of repareer je hem sowieso, ook met een lekke koppakking?
Voordat je het ging vervangen, zou ook niks doen tot je die misfire opgelost hebt.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 08 februari 2016, 16:48:45
WD40 heb ik wel liggen inderdaad, maar ik dacht dat dat niet goed was voor elektrische delen.

Ik ga hem sowieso maken, radiateur is besteld, normaal gezien is die dan woensdag binnen en dan kan ik woensdagavond aan de slag.
Ik heb de kleine bougies ook meebesteld, die vervang ik dan ook gelijk, en dan zal ik alles ook even schoonmaken.

Als de koppakking lek blijkt, zal ik even moeten kijken wat ik ga doen, dan lonkt een 2.0 cf2 blokje toch wel behoorlijk moet ik zeggen  :angel:
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 08 februari 2016, 16:53:49
kan prima op elektronica, zolang je het niet zwaar verzopen meteen terug steekt zodat de boel zwemt.
Inspuiten, schoonmaken met doek, nogmaals inspuiten, even schudden met bijv. de stekker zodat de druppels er uit zijn en terug doen.

Geen enkel probleem en weert vocht.
Contactspray IS beter, maar dit is geen enkel probleem.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 08 februari 2016, 16:55:58
Ok, komt goed, zeker als ik de radiateur ga doen, dan kan ik het eerst loshalen en inspuiten en dan andere dingen gaan doen, zodat het even kan uitdruppen.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 13 februari 2016, 15:08:07
Zoooo, radiateur is vervangen.
Toch wat langer bezig geweest dan gedacht.
Uurtje of 4.
Maar op zich ging alles wel goed, had alleen geen tijd meer voor bougies, er kwam iemand na me op de brug.
Goeie dhz garage, ga ik vaker heen.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 13 februari 2016, 17:59:50
Das een aardige klus ja, nu maar hopen dat het mee valt.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Bob156 op 13 februari 2016, 18:21:07
Beste klus dan, bumper er af moeten halen?

Laatste keer dat ik er een deed was het gewoon onderlangs er uit halen, wel een gepriegel om de airco condensor eerst los te schroeven van de radiateur.

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 13 februari 2016, 18:25:41
Als je iets voor de eerste keer doet ben je er altijd 2x zo lang mee bezig. Als ik het nu moest doen zou het ook sneller gaan. Zelfde met homokineten of draagarmen, ook iets wat terugkeert en ik nu al een paar keer gedaan heb.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 13 februari 2016, 18:35:17
Ik kwam niet bij die boutjes om de airco condensor los te halen. En vervolgens braken ze allemaal af.
Ik heb het bij m'n andere alfa een keer gedaan, dus het was niet de eerste keer, maar was wel ff geleden.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 13 februari 2016, 18:46:29
Boutjes in het plastic?
Liever iets langer over doen dan iets echt slopen.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 13 februari 2016, 19:12:39
Kan er weinig aan doen als ze gelijk afbreken als ik ze los probeer te draaien.

Ik heb er gewoon 2x zo lange parkers in gedraaid die daar ergens lagen  ;D
(geintje natuurlijk)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 18 februari 2016, 08:21:59
Na een paar dagen met de nieuwe radiateur lijkt er weinig verandert.

De foutmeldingen blijven terug komen, waaronder de laatste keer ook weer de bdp sensor.
Er verdwijnt volgens mij geen koelvloeistof, maar bij inspectie bleek er wel drap in het reservoir te zitten.

Toen ik bezig was met de radiateur heb ik gezocht naar de bdp sensor, maar ik kon hem echt niet vinden op de auto  Deuh
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: mauricelwd op 18 februari 2016, 16:43:13
Als je de radiateur wisselt kom je ook niet in de buurt van die sensor
De sensor zit op de achterzijde van je blok net onder de startmotor
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 26 februari 2016, 10:42:22
Nee ok, maar ik heb wel rond gekeken zeg maar, en ook toen kon ik hem nog niet vinden.


Dinsdag heb ik de 4 kleine bougies eindelijk verwisseld en heb ik de stekkers ingespoten en vervolgens de foutmeldingen nog eens gewist.
Sindsdien rijdt de auto een stuk soepelere en zijn de foutmeldingen nog niet teruggekomen.
Helemaal perfect is het nog niet, want hij blijft licht stotteren c.q. aarzelen bij optrekken.
En volgens mij is het vooral bij middelmatig optrekken zeg maar  ::)
Als je heel rustig rijdt is er niets aan de hand, en bij volgas ook niet (denk ik)

Geeft dat misschien nog een indicatie waar het aan kan liggen?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 26 februari 2016, 10:50:45
Niet echt ;D

Al gecontroleerd op valse lucht?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 26 februari 2016, 10:54:31
Ik weet dat de slang tussen de lmm en de gasklep wat scheurtjes heeft in 1 vd vouwen, maar of die helemaal door zijn weet ik niet.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 26 februari 2016, 11:03:17
Daar ga je al ;)
Fixen die hap. Je krijgt nu meer lucht binnen dan de lmm registreerd dus je verbranding klopt weinig van.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Martijn_vK op 26 februari 2016, 11:34:06
Kan je dat niet testen door te rijden met de stekker vannde LMM los? Of anders ouderwets met remmenreiniger op de slang spuiten kijken of hij meer toeren gaat maken.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 26 februari 2016, 11:38:40
Dat ga ik inderdaad eerst even proberen voor ik weer een slang van 40 euro bestel  :angel:
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 26 februari 2016, 12:16:47
Lek is lek, als je het weet gaat remmenreiniger daar niks aan veranderen. Al zou je hem eerst maar eens dicht tapen en verder zoeken naar scheuren met remmenreiniger.

Nieuw kopen hoeft ook weer niet, genoeg tweedehands te krijgen lijkt mij zo ;)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 26 februari 2016, 12:43:54
Ik weet niet zeker of hij lek is, er zitten kleine (oppervlakte) scheurtjes in 1 vd vouwen, ik kan niet zien of die helemaal door zijn of niet.

Zo'n slang is niet iets wat ik 2e hands zou kopen denk ik, grote kans dat die ook al redelijk uitgedroogd is.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 26 februari 2016, 13:11:17
Eerst even testen dus.
Ook de rest van de slangen even langs gaan met remmenreiniger. Bij kleine lekken moet je behoorlijk wat sprayen wil je verschil horen.

Uitdrogen is het probleem niet bij de blikken leidingen, metaalmoeheid wel ;)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 27 februari 2016, 18:16:50
Blikken leidingen?

(https://i.ytimg.com/vi/R_lEnLzyLqY/maxresdefault.jpg)

Vandaag de lambda's en de lmm uitgelezen, volgens mij heb ik het niet helemaal goed gedaan, maar misschien kan iemand iets uit deze grafiekjes afleiden?

(http://i940.photobucket.com/albums/ad246/Jon156/Mobile%20Uploads/graph-27-02-16.jpg) (http://s940.photobucket.com/user/Jon156/media/Mobile%20Uploads/graph-27-02-16.jpg.html)

(http://i940.photobucket.com/albums/ad246/Jon156/Mobile%20Uploads/DSC_0542.jpg) (http://s940.photobucket.com/user/Jon156/media/Mobile%20Uploads/DSC_0542.jpg.html)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 27 februari 2016, 18:34:44
Never mind, had iets anders in gedachten ::)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 03 maart 2016, 08:35:58
De remmenreiniger test heeft geen effect, dus dan ga ik er vanuit dat de slang niet stuk is.

Ik kwam toevallig een plaatje tegen waar de bdp sensor goed op te zien is.
Linksonder, daar zit hij toch?

(http://i.marktplaats.com/00/s/NjAwWDgwMA==/z/SusAAOSwwpdW1q2n/$_85.JPG)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 04 maart 2016, 17:28:55
Ik had op de gtv 2.0 ts ooit ook iets dergelijks, injector cleaner er in en probleem was na 10 km opgelost...........nooit meer terug gekomen
Succes
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: jazzfan op 17 maart 2016, 22:46:11
Kun je me even het telefoonnr van Patrick doorgeven aub ,ik ben het kwijt vanwege nieuwe gsm
Bedankt
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Tiesje op 18 maart 2016, 00:06:37
Persoonlijk vind ik telefoonnummers van derden uitdelen erg onbeleefd. Stuur hem een pb (Goofy), daar reageert hij gewoonlijk heel vlot op!

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 22 maart 2016, 08:28:51
Auto is goedgekeurd zonder opmerkingen, de storing is verder nog niet opgelost, maar komt niet zo heel vaak meer terug.
Als het toch de koppakking zou zijn, dan zou de uitstoot toch niet goed kunnen zijn voor de apk?

Het lijkt ook alsof de auto de ene keer veel beter en vooral soepeler rijdt dan de andere keer.
Wat voor storing kan zo veranderlijk zijn?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 22 maart 2016, 09:01:54
Slecht contact, corrosie in een stekker, valse lucht onder bepaalde omstandigheden.. zoiets. Lastig zoeken in ieder geval.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Coyote156 op 22 maart 2016, 09:09:26
Auto is goedgekeurd zonder opmerkingen, de storing is verder nog niet opgelost, maar komt niet zo heel vaak meer terug.
Als het toch de koppakking zou zijn, dan zou de uitstoot toch niet goed kunnen zijn voor de apk?

Het lijkt ook alsof de auto de ene keer veel beter en vooral soepeler rijdt dan de andere keer.
Wat voor storing kan zo veranderlijk zijn?

Dan is er dus niet iets compleet stuk, soort van gelukkig.
Dan kom je in het gebied van verkeerde waardes in je ECU. Zoals Sander zegt; losse contacten, haarscheurtjes in slangen, slechte massa etc etc..
Op je gemakje ALLES uitlsluiten.  :thumbsup:
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 21 april 2016, 08:56:54
Ik heb niet echt meer verder gezocht, maar de storing is nu als volgt:

Bij zo goed als elke koude start loopt de motor de eerste pak hem beet 500 meter erg slecht.
Hij valt niets til bij stationair, en draait dan ook nog wel behoorlijk, maar als je wilt rijden, dan schokt hij best hevig en komt hij bijna niet op toeren.
Het voelt als constant inhouden en er door schieten.
Na 500 meter is dat hevige schokken weg, maar je voelt dat zelfde inhouden/er door schieten heel licht nog constant.

Vanmorgen had ik voor het eerst na ongeveer 10km nog eens dezelfde problemen als bij de koude start.
Toen heb ik al rijden de auto even uit en aangezet, maar dat hielp niet echt.
Daarna heb ik getankt (benzine), dus toen stond de auto iets langer stil, en daarna was het weer beter.

Lpg tank is ver leeg op het moment, dus op het moment rijd ik ook even op benzine, maar overschakelen heeft tot nu toe nog geen effect gehad op de storing verder.

Ik ga straks in mijn pauze even uitlezen welke storing(en) er deze keer instaat.

Iemand een idee?
Ik moet zaterdag richting Utrecht, dus het zou wel handig zijn als ik er nog iets aan kan doen voor die tijd  :-[
Ik heb nog een andere bdp sensor liggen, die kan ik eventueel vandaag of morgen bij de dhz-garage monteren, maar het lijkt me zo sterk dat alles daar vanaf komt.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 21 april 2016, 09:46:44
Ik had op de gtv 2.0 ts ooit ook iets dergelijks, injector cleaner er in en probleem was na 10 km opgelost...........nooit meer terug gekomen
Succes
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 21 april 2016, 09:57:05


Dat kan ik inderdaad eens proberen, zal allicht weinig kwaad kunnen in ieder geval.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 21 april 2016, 12:45:37
Ik heb net even uitgelezen, en de zelfde foutmeldingen blijven terugkomen.

Ik heb even met stationair draaiende motor de lambda's uitgelezen, en wat me opviel is dat de lambda na de katalysators niet pendelt.
Is dat normaal, omdat de motor koud is, of omdat ik niet rijd?

Ik dacht dat die altijd moest pendelen?

Gevonden:
Citaat
Post-cat oxygen sensors, when good, feature a steady voltage usually between 500 to 700 mV. If it zigzags, the catalytic converter is highly suspect.

Nee dus.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Pjotr 156 op 21 april 2016, 18:09:33
Ik heb net even uitgelezen, en de zelfde foutmeldingen blijven terugkomen.

Ik heb even met stationair draaiende motor de lambda's uitgelezen, en wat me opviel is dat de lambda na de katalysators niet pendelt.
Is dat normaal, omdat de motor koud is, of omdat ik niet rijd?

Ik dacht dat die altijd moest pendelen?

Gevonden:
Nee dus.

de lambda achter de kat moet niet pendelen  geeft aan dat de uitlaatgassen na de kat constant zijn en de kat dus zijn werk juist doet
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 22 april 2016, 10:02:36
de lambda achter de kat moet niet pendelen  geeft aan dat de uitlaatgassen na de kat constant zijn en de kat dus zijn werk juist doet

Duidelijk  :thumbsup:

Gisteren heb ik rijden de lambda's uitgelezen, en daarbij viel me op dat de achterste ook wel varieert in waarde, hij pendelt niet, maar het signaal varieert wel tussen bepaalde waardes.
Ik heb het grafiekje opgeslagen, maar kan daar nu even niet bij.


Gisteren verder geen storingen meer gehad, vanmorgen wel gelijk weer, en toen gelijk de laptop er aangehangen, phonic sensor kwam weer naar voren.
Dat is volgens mij de bdp sensor, en die had ik al eens besteld, ik ga vanmiddag proberen om deze te vervangen.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 22 april 2016, 16:36:19
Ik krijg de sensor er niet uit :-o boutje los, ding kan draaien, maar eruit ho maar.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 22 april 2016, 18:47:03
Toch gelukt, storing is voorlopig weg, maar dat was toch vooral 's ochtends.
Rijden  en stationair lijkt wat soepeler, maar er blijft een schok in zitten. Ik begin te denken dat het misschien iets mechanisch is waardoor de auto schokt.
Koppeling, vliegwiel, aandrijfas??

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 25 april 2016, 12:12:14
Ik had eerst de verkeerde sensor trouwens, ik was nog nergens een sensor zonder kabel tegengekomen, maar deze zit er bij mij toch echt op.
De stekker zit rechtstreeks op de sensor zelf.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 09 november 2016, 09:44:01
De storing is weer terug met het kouder wordende weer lijkt het wel.

Vanmorgen was het heel erg, direct na de start kon ik bijna niet wegrijden, bij gas geven leek de motor wel te verzuipen.
Wederom was het over ongeveer toen ik de wijk uitreed, een paar honderd meter verder.

Ik heb wat gezocht op het forum, en dit lijkt wel op een na-lekkende lpg injector, waardoor er direct na de start nog een boel lpg in het spruitstuk zit, waardoor de motor niet goed loopt.

Ik heb ook verhalen gevonden over een lek flexibel stuk, nu lekt mijn uitlaat momenteel ergens, maar ik weet (nog) niet waar.

Of iets over slechte bougiekabels in combinatie met vochtiger weer.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 09 november 2016, 09:57:11
lpg wagens starten de dag van vandaag toch op benzine?
Of bedoel je dat er een benzine injector zou lekken?.............................nogmaals dan INJECTOR CLEANER of deed je dit reeds.
Uitlaat lek zou ik uitsluiten.
Bougiekabels kan je cheqen door de beschermkap af te nemen, het heel donker te maken en geleidelijk aan gas te geven . Als er iets mis mee is dan zie je vonkjes overspringen.
Succes
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 09 november 2016, 10:15:24
Hij start sowieso op benzine inderdaad, maar ik bedoel dat de lpg injector lekt na het stilleggen van de motor.

Injector cleaner heb ik al eens gedaan, en daarna leek hij wel iets beter te lopen, maar geen grote verbeteringen.

Bougiekabels kan ik eens proberen op die manier, goede tip.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 09 november 2016, 10:22:54
Heeft ie op benzine net dezelfde kuren? Dan zou het inderdaad kunnen dat de gasafsluiter ergens nog iets doorlaat en het stotteren veroorzaakt.
Heeft hij het alleen op gas dan heb je waarschijnlijk een BENZINE injector die lekt
 
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 09 november 2016, 10:28:42
Het maakt bijna geen verschil op benzine of lpg.

Ik heb een keer wat kilometers gemaakt op benzine en daarna was het bij de start precies hetzelfde volgens mij.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 09 november 2016, 10:39:13
Heb je een hoofdafsluiter op de lpg installatie zitten? Dichtdraaien en dan nog eens proberen?

Geen foutmeldingen?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 09 november 2016, 10:41:14
Heb je een hoofdafsluiter op de lpg installatie zitten? Dichtdraaien en dan nog eens proberen?

Geen foutmeldingen?

Een hoofdafsluiter?
Niet dat ik  weet.

Foutmeldingen genoeg, maar ik moet ze nog uitlezen, ik vermoed weer misfires.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 09 november 2016, 10:48:09
Ik zou eens beginnen bij het begin, je zegt kou maar ik denk eerder vocht. Uitlezen en bij misfire bougiekabel omwisselen met een andere cilinder, indien het probleem zich verplaatst ben je er. Vind je daar niet de oorzaak moet je zoeken bij de injectoren (en evt. brandstofsysteem in algemeen).

Het blijft gokken maar de kabels zijn niet belachelijk duur. Of is dit een versie met de bobines direct boven de bougies? Dan zou een tweedehands optie beter zijn.

Brandstof, ontsteking en lucht is een heel goed begin.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 09 november 2016, 12:33:56
Effe terug gegaan naar 1 ste blz van deze threath en is een 1.8 twinspark. Wat Sanscorp suggereerd , deze heeft geen bougiekabels, kan dus ook niets mis mee zijn. Dan is inderdaad het uitlezen en naargelang van de fouten de bobijnen wisselen een manier om de  foute te vinden.
Bij demonteren van de bobijnen heb ik ook al meermaals vaststgesteld dat de bougieschachten soms half vol staan met olie of nog slechter met water, dit komt uiteraard ook de soepele werking niet ten goede. Uitkuisen en nieuw olieklepdeksel dichting monteren is dan het begin alvorens de door Sanscorp aangegeven stappen te ondernemen. T kan hem uiteraard ook in de bougies zitten , die kan je testen gelijkaardig aan wat je met de bobijn kan testen
Succes
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 09 november 2016, 13:25:17
Ik zal vanavond eens beginnen met uit te lezen.

Ik heb diverse bobines op reserve liggen, maar die zijn allemaal cf2 denk ik, en mij huidige twinspark is een cf3, ik weet niet of dat goed samenwerkt.

Ik heb er zo al eens één gewisseld en dat hielp toen wel, wellicht is er nog één aan zijn einde.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: jannijboer147 op 09 november 2016, 19:20:07
Kan het niet gewoon een massa probleem zijn?
Heb ook zoiets gehad met mijn 166 jtd.. Die begon zo uit het net te schokken en sloeg zelfs een paar keer af.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 09 november 2016, 19:22:12
Geen idee, dat zou ook zomaar kunnen.
Ik heb net even de auto uitgelezen.   Misfire algemeen en op cilinders 1, 2 en 3.
Daarna de motor even laten lopen, en het viel me op dat een van de lambda 's op open loop bleef staan.
Kan dat kloppen, of is dat niet goed?

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 10 november 2016, 08:05:43
Stationair of met een koude motor is open loop goed, maar met deze foutmeldingen kom je nergens.

Kijk alleen even naar de genoemde dingen en niet naar lambda waarden enzo ;)

Massa controleren is zo gebeurd en kost niets, bobine wisselen met cilinder 4 en dan kijken of het probleem zich ook verplaatst. Begin daar maar eens mee
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 10 november 2016, 08:09:29
Het is op het moment niet zo handig sleutelen buiten op straat na werktijd  :!nooooo

Vanmorgen heb ik de auto 1 of 2 minuten laten draaien voor ik weg reed, en toen kon ik wel gewoon direct normaal rijden, daarvoor was er wel weer een foutmelding, maar die bleef in elk geval niet staan.

Ik had wel het idee dat ik gas rook na het starten, en nu ik er aan denk, heb ik dat al vaker gehad.

Misschien dat ik voor zaterdagochtend een afspraak maak om bij de dhz garage het een en ander rustig na te kunnen kijken.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 10 november 2016, 08:12:24
Terneuzen is helaas iets te ver weg om even langs te rijden.. anders was ik wel komen helpen.

Je zou wel een afspraak bij Goofy (Patrick) kunnen maken.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 10 november 2016, 08:19:32
Terneuzen is helaas iets te ver weg om even langs te rijden.. anders was ik wel komen helpen.

Je zou wel een afspraak bij Goofy (Patrick) kunnen maken.

Het is nogal een uithoek hier ja, dat heb ik ook gemerkt met een poging om banden thuis te laten monteren op de auto van m'n vriendin.
Een maand verder heb ik ze maar vriendelijk verzocht om de banden gewoon bij een garage af te leveren  Deuh

Goofy is ook een optie inderdaad, al is dat ook ruim 1 1/2u rijden  :o
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 10 november 2016, 09:00:41
Ik weet niet wie er dichterbij woont.. maar wie gaat er dan ook in Terneuzen wonen ;D

Almere zal 2,5 uur zijn plus goofy is een specialist en ik niet. Das 2x min voor mij Hahaha
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 10 november 2016, 09:05:08
Uurtje of 2 dan ben je er wel hoor  ;D

Tja, hier opgegroeid enzo, dan krijg je dat  stopie1
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 10 november 2016, 11:09:55
Naar mij mag je ook toe komen zit in Nazareth net voorbij Gent
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 10 november 2016, 11:17:24
Mooi aanbod  :thumbsup:

Heb je dit weekend toevallig tijd?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 10 november 2016, 11:20:59
Zaterdagnamiddag
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 10 november 2016, 11:36:39
Dat is voor mij goed  :thumbsup:

Ik zal even een pb sturen  ;)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 16 november 2016, 11:55:27
Zaterdag ben ik heel fijn geholpen door Afco, waarvoor nogmaals bedankt  :thumbsup:

Zoals het een echte Italiaanse dame betaamt, was het probleem op dat moment natuurlijk met geen mogelijkheid te recreëren  Deuh
We hebben wel het een en ander nagekeken en geprobeerd.

Bij de eerste koude start sindsdien (vanmorgen) was het probleem niet meer aanwezig, of dat door de werkzaamheden van zaterdag komt durf ik niet met zekerheid te zeggen  :)

Afco bezit daarbij ook nog eens een mooi wagenpark, waarvan helaas de Alfa niet thuis was op dat moment .
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 16 november 2016, 13:44:34
Voor wie het mocht interesseren.Gezien alfa goed warm stond had ze het natuurlijk niet en koud laten worden was geen optie. Wat we deden. Bobijnen 1 en 2 verplaatsen naar 3 en 4 en dus uiteraard 3 en 4 naar 1 en 2 maar gezien de fouten ( tot hiertoe  ) nu niet terug zijn was dit de oplossing niet.
Verder hebben we de stekkers naar en op het ecu ingespoten met soort contact reiniger en 9/10 zat het euvel daar gezien alles nu koud blijkt te werken zoals het hoort verdwenen zijn. Ik heb zowel op men vorige gtv als op de spider JTS dit moeten doen om van fouten en stotteren af te raken. Het enige verschil bij mij was althans op de JTS was dat ze warm eveneens ( maar minder ) stotterde.
t is gewoon niet te geloven hoe onze Alfas ( zeker die een tijdje stil stonden ) gevoelig zijn voor NIET ZICHTBARE corrosie.
Jon t is te hopen dat het met deze opgelost is, bij mijn JTS komt het zo pakweg om de 5000 km terug, terug inspuiten met contactreiniger en je bent terug goed voor een tijdje.
Succes verder met je toch wel heel mooi exemplaar   
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 16 november 2016, 14:01:27
Bedankt Chris,  :thumbsup:
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 18 november 2016, 10:24:03
Gisteren en vandaag toch weer wat moeite bij de koude start, maar nu zonder foutmeldingen verder.

Ik kan wel rijden, maar het lijkt alsof het gaspedaal de eerste 10% of zoiets niet werkt.
Dat is ook niet helemaal goed omschreven denk ik, maar als de auto boven een bepaald toerental komt, dan werkt alles wel naar behoren.

Dit is na een paar minuten ook weer weg zoals eerder, maar ik merk wel dat de auto de hele tijd niet helemaal fijn loopt.
Daarbij heb ik gisteren getankt, en ik kwam op een verbruik uit van ongeveer 1:8, normaal gezien is het niet veel beter, maar dit is wel heel erg met een 1.8.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Tazio op 18 november 2016, 10:28:22
Houd je er wel rekening mee dat je op lpg rijdt Jon? Verhouding propaan/butaan is in de winter omgekeerd om een betere verbranding bij lagere temperaturen te bewerkstelligen. Het verbruik stijgt daarmee omdat er minder energie zit in het makkelijker brandbare deel van lpg.

Mijn 1300cc Fiatje loopt in de zomer 1 op 9,8 en in de winter 1 op 7,8...................
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 18 november 2016, 10:31:19
Dat is waar ook, Jan, maar ik kan me niet herinneren dat het verbruik ooit zo slecht is geweest.

Met een prijs van 39 cent/liter is het ook niet zo'n ramp, maar toch  ;D
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Tazio op 18 november 2016, 12:22:15
Ik stond ook alweer met het Fiatje bij de gasboer om hem af te laten stellen. Het hielp nix. Schijtweer is het!

Maaruh, je betaald gewoon 20ct per ltr minder dan hier? Tank je over de grens?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 18 november 2016, 12:42:41
Belgie Jan, en dat is nog niet eens de goedkoopste pomp, ik weet een andere die volgens mij nog een paar cent goedkoper is, maar die lag niet op de route gisteren  8)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 18 november 2016, 13:20:25
1 op 8 is toch vrij hoog, met de SLK ( op LPG ) kom ik in de herfst / winter op 1 op 9 , de rest van t jaar op 1 op 9.5....................... Dan geeft de boordcomputer een zogezegd verbruik aan van respectievelijk 1 op 11, 1 op 1 op 12.5
Jon heb je de connectors al droog geblazen met de fietspomp  :-X  ;)
Anders behandeling nogmaals herhalen met ECHTE contactspray want tis in ieder geval hier op t ogenblik extreem vochtig. k weet niet of die van jou buiten slaapt maar dan zijn ze er uiteraard nog meer gevoelig voor
Succes
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 18 november 2016, 13:25:36
Ik heb inderdaad nog geen fietspomp ter handen genomen  :-[

Mijn alfa slaapt helaas buiten ja, en het weer is niet echt best op het moment inderdaad.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Tazio op 18 november 2016, 15:30:55
1 op 8 is toch vrij hoog, met de SLK ( op LPG ) kom ik in de herfst / winter op 1 op 9 , de rest van t jaar op 1 op 9.5.......................

Hoeveel vermogen heeft die SLK? Mijn ervaring is dat het verschil in verbruik tussen zomer en winter vooral speelt bij kleinere motoren. Ik vermoed dat dit komt omdat die motortjes harder moeten werken.

Voordat ik mijn V6 op lpg kocht, reed ik met een Lancia Delta 1.6 16V HPE op lpg. De Lancia draaide normaal 1 op 11, maar eenmaal boven de 170km/u was dat nog maar 1 op 6  De V6 draaide onder de 4000rpm op de langere afstanden altijd 1 op 7. Dat betekende dat ik mijn snelheid onder ongeveer 155km/u moest houden. Reed ik harder, dook het verbruik naar beneden, maar dan was het nog 1 op 6. Pas boven de 220km/u ging het verbruik pas weer rap verder naar beneden. 1 op 5, en als je hem echt plat onderin hield naar 1 op 4,3.

Als je die verbruikscijfers vergelijkt, zie je dat er een overeenkomst is. Je kan het verbruik net niet helemaal verdubbelen door je rijstijl, maar bij die 203pk sterke V6 moest je daar heel veel gekker voor doen met het gaspedaal dan met die slechts 103pk sterke Delta HPE.

Vergelijk je dat nou met het 1300cc Fiatje Fiorino die binnendoor tegen de 1 op 10 loopt, op de snelweg 1 op 8 haalt bij 130km/u en plankgas gewoon 1 op 6,5 draait, dan zie ik het voordeel van een motor met meer vermogen meteen terugkomen! Maar helaas merk je daar niets van in je portemonnee omdat het allemaal relatief is. Die V6 verbruikt bij rustig rijden meer dan een motor met minder vermogen. Behalve als je vermogen tekort komt, (zoals bij het Fiatje)  dan loopt een klein motortje net zo onzuinig als een blok wat twee keer zoveel inhoud en bijna 3 keer zoveel vermogen heeft.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: artc232 op 18 november 2016, 16:58:20
Ik zou ook wel 1 op 8 willen rijden....[emoji4]
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 18 november 2016, 17:07:01
De SLK is een R 171 van 1800 cc met compressor, dus eigenlijk de basisversie van dit type, ik dacht 168 pk.
Ik rij al 40 jaar  ( Citroen CX, Audi 5 E, Toyota MK2 en Liftback, Porsche 924 en 944, Ford Probe V6, Lancia Beta, Delta en Kappa ,Alfa GTV , Mercedes SLK ) op LPG en alhoewel de LPG systemen sterk geëvolueerd zijn in die periode valt dat niet echt op te merken in t verbruik. In het begin van mijn LPG periode was 20 % meer verbruik normaal en als je nu aan 15 in t aller beste geval aan slechts 10 % meer komt op LPG dan zit je goed. Gelijk verbruik zoals sommige installateurs beweren is verkooppraat  ............. zelfs mijn installateur waar ik al die tijd vaste klant ben bezondigd zich hieraan :)
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Tazio op 18 november 2016, 17:15:29
Helemaal mee eens! Zelfs ons ouwe trouwe Puntootje die net zo'n lpi installatie als die Delta HPE heeft, draait op de lange afstanden (1000km per dag of meer) 1 op 15 op benzine en 1 op 11 tot 13 op lpg. Meer zit er niet in. Verkooppraatjes kennen we inmiddels ;)

De Panda editie 2010 op benzine is een ander verhaal. Die loopt ook 1 op 15 terwijl ze 1 op 23 beloven. Rijdt ik strak 110km/u (jaja een opgave voor mij) doet ie zomaar 1 op 20 of zuiniger!
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 18 november 2016, 19:33:23
Dus eigenlijk moet ik een v6 op gas kopen? :-D

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Tazio op 18 november 2016, 19:40:10
Niemand moet wat. Jij ook niet  Applaus
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 18 november 2016, 19:42:00
Maar de 1.8 moet wel hard werken voor mijn rijstijl B-)

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Tazio op 18 november 2016, 20:34:36
Vandaar dat ie zich qua verbruik een beetje als de Delta HPE gedraagt misschien? :D
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 19 november 2016, 13:31:58
Dat zou best kunnen :$
Gisteravond ben ik met een aardig tempo terug naar huis gereden vanuit Tilburg, ik ben benieuwd naar het verbruik van deze tank....

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: BrianL op 19 november 2016, 15:50:40
Gisteren en vandaag toch weer wat moeite bij de koude start, maar nu zonder foutmeldingen verder.

Ik kan wel rijden, maar het lijkt alsof het gaspedaal de eerste 10% of zoiets niet werkt.
Dat is ook niet helemaal goed omschreven denk ik, maar als de auto boven een bepaald toerental komt, dan werkt alles wel naar behoren.

Dit is na een paar minuten ook weer weg zoals eerder, maar ik merk wel dat de auto de hele tijd niet helemaal fijn loopt.
Daarbij heb ik gisteren getankt, en ik kwam op een verbruik uit van ongeveer 1:8, normaal gezien is het niet veel beter, maar dit is wel heel erg met een 1.8.

Ik heb jarenlang een 156 1.8 TS CF2 gereden op LPI (G3) van Vaille; ik kon met het blok ongeveer tussen de 1:8.5 tot 1:9.5 doen op LPG. Zomer en winter scheelde wel wat maar 1:8 is te hoog verbruik mijn inziens. 
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 07 december 2017, 10:38:51
Iets meer dan een jaar later en nu is het weer precies hetzelfde.

Maar nu is het echt bij elke koude start feest en kan ik de eerste minuut oid echt niet wegrijden, tenzij ik een paar keer goed gas geef.

Morgen ga ik eens het een en ander nakijken bij de dhz garage denk ik, gelijk de winterbanden er maar eens onder leggen.

De storing is weer terug met het kouder wordende weer lijkt het wel.

Vanmorgen was het heel erg, direct na de start kon ik bijna niet wegrijden, bij gas geven leek de motor wel te verzuipen.
Wederom was het over ongeveer toen ik de wijk uitreed, een paar honderd meter verder.

Ik heb wat gezocht op het forum, en dit lijkt wel op een na-lekkende lpg injector, waardoor er direct na de start nog een boel lpg in het spruitstuk zit, waardoor de motor niet goed loopt.

Ik heb ook verhalen gevonden over een lek flexibel stuk, nu lekt mijn uitlaat momenteel ergens, maar ik weet (nog) niet waar.

Of iets over slechte bougiekabels in combinatie met vochtiger weer.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 07 december 2017, 11:15:17
Herhaal wat we vorig jaar deden= de twee ECU stekkers inspuiten met ik dacht dat we het toen deden met WD40 maar beter is met echte contactspray. Na 5 tal minuten stekkers droog blazen.
Succes
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 07 december 2017, 12:08:53
Dat ga ik ook doen inderdaad, en even de staat van de bougies en bobines visueel controleren.

Bedank, ik hoop dat het helpt, meer ik vermoed zelf dat er toch wat mis is in het lpg systeem, maar we zullen zien.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: KhaZ op 07 december 2017, 12:16:36
Is je LPG tank bijna leeg toevallig?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 07 december 2017, 12:19:42
Is je LPG tank bijna leeg toevallig?

Euh, ja, kan het daar aan liggen?

Ik zal vanmiddag gaan tanken :P
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: KhaZ op 07 december 2017, 13:11:19
Dan is de pomp wellicht bijna kapot. Test ff of het probleem weg is bij volle tank LPG of test op benzine.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 07 december 2017, 13:22:50
Dat van die pomp kan alleen maar als het een Vialle installatie is.
Maar bij andere tanks speelt het natuurlijk ook wel als het alleen nog " vapour " in de tank is :-) tja dan gaat het ding niet goed tot helemaal niet draaien.
Is alles normaal op benzine?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 07 december 2017, 13:26:54
Het probleem is vooral bij het starten, en ik heb al een paar keer een stuk op benzine gereden van te voren en dat maakt niets uit.

Het is trouwens een Vialle installatie als ik het goed heb.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 07 december 2017, 13:32:40
Als alles normaal is op benzine dan zou het wel eens die pomp kunnen zijn
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 07 december 2017, 13:36:51
Als ik op benzine rijd dan heb ik ook problemen na het starten, het probleem doet zich sowieso voor net na het starten, dus sowieso op benzine.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 07 december 2017, 13:47:32
Een goede contactspray doet wonderen. Kontakt 60 zo'n 20 minuten in laten werken, paar keer stekker er op en er af, kort uitspoelen met remmenreiniger en evt. droogblazen met perslucht. Dan afmaken met kontakt 61.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Afco op 07 december 2017, 14:03:45
@ sanscorp +1
Doe ook nog maar eens injector cleaner in je tank, dacht dat we dat vorig jaar ook deden
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 07 december 2017, 14:14:09
Injectorreiniger hebben we de vorige keer ook gedaan inderdaad, ik zal eens kijken of dat flesje nog ergens staat.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 08 december 2017, 17:53:30
Vandaag het een en ander los gehad en ingespoten en uitgeblazen.
De bougies zagen er niet heel goed uit, echt wit zeg maar.
Maar is dat de oorzaak of het gevolg van niet goed draaien.
De motor draait nu wel beter, maar het start probleem zal pas morgen moeten blijken.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171208/e0675ffa4fb33949a8795ce4209e28fd.jpg)

Verstuurd vanaf mijn STV100-4 met Tapatalk

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 08 december 2017, 17:58:38
Hoewel het een beetje een achterhaalde methode is, is wit veel te arm.

Maar met gas werkt het net weer anders natuurlijk.

Omdat ik geen zin heb om 11 pagina's terug te lezen, vat a.u.b. even samen wat je de vorige keer hebt gedaan, hoe lang geleden de grote beurt is geweest (bougies, filters, olie), wekke foutmeldingen je nu hebt en wanneer het speelt, alleen koud, warm, benzine, gas, beide, na 5 minuten, 30 minuten rijden  etc. etc.

Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 08 december 2017, 19:00:18
Het probleem doet zich voor na het starten, starten zelf gaat prima, maar je kunt daarna niet wegrijden, dan is het net of de motor verzuipt.
Na een paar keer gas geven, of even laten draaien kun je wel normaal rijden, maar je merkt wel dat de motor niet helemaal perfect draait.

Gas of benzine maakt niets uit voor zover ik kan uitmaken, al start je natuurlijk altijd wel op benzine.
De vorige keer hebben we de 2 grote stekkers van de ecu ingespoten met contactspray en wat gewisseld met bobines geloof ik.

Een grote beurt is denk ik van maart of april geleden.

Foutmelding heb ik nu nog niet uitgelezen, maar de vorige keer kreeg ik misfires op verschillende cilinders.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: sanscorp op 08 december 2017, 20:33:57
Toch bij het begin beginnen. Kijk naar de fouten, als het bijv. Cilinder 3 is dan bobine wisselen met 2 (penbobines?) Dan dtc's wissen en testen.

Bougies, inlaat, vacuüm, ontsteking, stekkers, injectoren, kan echt van alles zijn.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 13 december 2017, 13:30:52
Het probleem is (bijna) helemaal weg, ik kan na de start zonder grote problemen wegrijden.

Wel valt de motor nu soms direct na het starten bijna gelijk weer uit, maar je kan dan ook weer gelijk starten zonder problemen.

Uitlezen is er nog niet van gekomen.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: peetje155 op 13 december 2017, 16:29:03

En heb je iets veranderd cq gecheckt dat die  nou praktisch weer zonder problemen loopt? :o
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 14 december 2017, 07:46:28
Zonder problemen is veel gezegd, maar het grootste probleem is in elk geval verholpen.

Ik heb alleen alle stekkers in de motorruimte losgehad, ingespoten en uitgeblazen.

Daarnaast heb ik de bougies eruit gehad ter controle.

De winterbanden liggen er nu ook onder, maar dat heeft er niets mee te maken lijkt me  Deuh
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: KhaZ op 14 december 2017, 15:21:36
Kunnen het niet de LPG injectoren zijn die lekken tijdens het geparkeerd staan? Om dat te testen, eindig je rit dan op benzine en start 'm na een tijdje weer.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 14 december 2017, 15:25:57
dat heb ik al eens getest Maarten, dat maakte niets uit, dus dan denk ik dat het daar niet aan ligt.

Ik denk wel dat het verstandig is om nieuwe bougies te steken, aangezien de oude er allemaal wit uitzien en vol afzetting oid.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: KhaZ op 14 december 2017, 16:56:42
Hoeveel km heeftie gelopen? Bij mij ging er rond de 3 ton ook 1 of 2 bobines kapot.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: amazinged op 15 december 2017, 10:33:23
dat heb ik al eens getest Maarten, dat maakte niets uit, dus dan denk ik dat het daar niet aan ligt.

Ik denk wel dat het verstandig is om nieuwe bougies te steken, aangezien de oude er allemaal wit uitzien en vol afzetting oid.

Wit vol afzetting is een beetje erg arm mengsel .........

Wat ik denk is dat .......

Op gas je mengsel veel te arm is ( door legio redenen mogelijk ) .....daardoor je benzine systeem ( het is immers een 'volg-systeem ) 'veel te rijk ingeleerd is' en je auto dus door het rijden op gas veel te rijk op benzine start.

Zeker weten? Heel makkelijk. Adaptiewaardes resetten ( of een paar dagen volledig op benzine rijden en NIET op gas ) ..... dan zien of de volgende ochtend starten goed is.

Ik zeg van wel  v6tech1

Met wat uitlees-spullen kan je het trouwens ook meteen zien  :yes! als je weet wat je doet
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 15 december 2017, 10:36:26
Hoeveel km heeftie gelopen? Bij mij ging er rond de 3 ton ook 1 of 2 bobines kapot.

260.000
Volgens mij heeft de vorige eigenaar al eens bobines vervangen en de vorige keer bij Goofy hebben we er ook 1 verwisseld.

Wit vol afzetting is een beetje erg arm mengsel .........

Maar hoe komt dat dan Ed?

Jij had toch ooit dat andere type bougies uitgezocht voor op lpg? Daar rijd ik nu mee, zou het beter zijn om een origineel setje te steken?
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: amazinged op 15 december 2017, 10:40:48
260.000


1: Maar hoe komt dat dan Ed?

2: Jij had toch ooit dat andere type bougies uitgezocht voor op lpg? Daar rijd ik nu mee, zou het beter zijn om een origineel setje te steken?

1: Legio mogelijkheden

2: Zeker NIET doen die originele. De andere types kunnen kwa warmtegraad wat meer hebben dus kunnen beter tegen een te arm mengsel dan de originele
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: Jon op 15 december 2017, 10:44:05
1: Legio mogelijkheden

2: Zeker NIET doen die originele. De andere types kunnen kwa warmtegraad wat meer hebben dus kunnen beter tegen een te arm mengsel dan de originele

Oke, ik ga dan 4 van dat alternatieve type bestellen voor de grote bougies, de 4 kleine kun je wel de originele voor gebruiken toch?

Ik heb de uitleeslaptop aan de lading gelegd, ik zal vanmiddag eens fouten uitlezen.
Titel: Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
Bericht door: amazinged op 15 december 2017, 10:50:39
1: Bougies veranderen je mengsel niet. Wel fijn als ze goed zijn omdt het helpt met lekker rijden, amar daar zit de fout nu niet direct.

2: Het gaat niet om fouten uitlezen maar om waardes

Hok warm op 3500rpm laten draaien op gas..... omschakelen tussen benzine en LPG .... op WERKELLIJKE moment van omschakelen ( dat is naar gas toe wat vertraagd ) kijken wat de lambda-waarde doet !!!!!

Ik zeg dat als je van LPG naar benzine omschakelt je mengsel direct veel rijker wordt !

Je kan het ook aan je injectie-tijden zien btw.  ......