Alfa Romeo 147/156/159/GT Club Forum

Algemeen => Stel jezelf en je 147 (project) voor => Topic gestart door: JS JTD op 18 augustus 2017, 23:42:48

Titel: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 18 augustus 2017, 23:42:48
Omdat dit forum tegenwoordig ook een 147 "afdeling" heeft, dacht ik, laat ik mijn project ook hier eens neerzetten.
Een aantal van jullie zullen het wellicht al kennen van de andere fora, ja, het gaat hier dus nog steeds over dezelfde 147, we kunnen het onderhand een youngtimer noemen met een leeftijd van 11 jaartjes. ;)
Huidige status is dat er ongeveer 290 pk en 550 Nm in het blok zit, bij een kmstand van ruim 250k.

Het nieuwe doel is: 302 pk (de insiders weten waarom, of niet Allerd  ;D)

Enfin, even een samenvatting van wat er allemaal aangepast is, want als alles in detail wordt besproken dan wordt het een heeeel lang topic.

Eind 2010 ruilde ik mijn 147 JTD 8v in voor een 5-deurs 147 JTDm 16v uit 2006. Ik had al direct grootste plannen wat betreft de prestaties.  Dat moest van het niveau GTA worden (240-250pk), maar inmiddels is dat doel iets naar boven bijgesteld. :)

(https://myalbum.com/photo/wg4dV6d4OznJ/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/OtDICfuB0gC7/540.jpg)


TURBO
De basis van het vermogen ligt bij de turbo, de standaard GT1749v moest plaats maken voor een GTB2056v. Een nieuwere generatie Garrett turbo die ondanks zijn grootte nagenoeg even snel opspoelt als de standaard turbo maar daarnaast moeiteloos een turbodruk van 2 bar kan geven.

 (http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZHHDDR8R.jpg)

Met deze turbo heb ik uiteindelijk 272 pk gehaald bij een turbodruk van 2 bar. Later heb ik de turbo geupgrade door een 56mm compressorwiel met grotere "trim" te plaatsen.  Het mooie was dat er qua respons niets werd ingeleverd tov het originele 56mm wiel, maar ik wel veilig 0.2 bar meer turbodruk kon maken [2.2 bar dus]. Deze zit er tot op de dag van vandaag op.

(https://myalbum.com/photo/Hmq5KGUv9dGy/1k0.jpg)


INLAAT
Om efficiënt gebruik te kunnen maken van de hoge turbodruk hebben we natuurlijk een goede intercooler nodig. De originele voldoet bij alleen chiptuning al niet meer, laat staan bij een setup als de mijne. Dus had ik een mooie intercooler voorin de neus geplaatst:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGJM7BH3.jpg)

Enkele jaren later heb ik een maatje groter geinstalleerd, dit was het maximale dat ik zonder drastische aanpassingen gemonteerd kreeg:
(https://myalbum.com/photo/NWBst3wBF0eq/540.jpg)

Het luchtfilter. Ik ben geen voorstander van sportluchtfilters vanwege de interne vervuiling die het met zich meebrengt, het thema uitwassen van je filter vind ik even kansloos. Daarnaast is de ruimte in een 147 nogal krap om een mooie luchtfilter met koude lucht aanvoer kwijt te kunnen.
Dus tot nu toe had ik altijd het standaard luchtfilterhuis dat op zich goed beviel. Enige wat me daaraan dwars zat is de zeer kleine inlaatbuis die standaard zelfs maar 46mm is op het smalste punt. Dus heb ik een nagedacht over een aanpassing en deze doorgevoerd:

Doorlaat is nu gemaakt met een 76mm buis.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EIWKEP4U.jpg)

Dit zit er nu op, inmiddels heb ik een volledig nieuw luchtfilterhuis ontworpen. Deze is op een paar details na klaar voor montage:
(https://myalbum.com/photo/h14AUFyuYNnN/540.jpg)

Met de nieuwe turbo paste de inlaatslang van het luchtfilter naar turbo niet meer. Hiervoor heb ik een nieuwe slang samengesteld uit losse delen waarbij de carterontluchting is behouden en de luchtmassameter is vervangen door een groter 80mm exemplaar:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-OOFAYMVK.jpg)

Ook het inlaatspruitstuk is aangepast. Het euro 4 model met swirlkleppen heeft plaatsgemaakt voor een euro 3 zonder kleppen en met een grotere inlaat. De EGR ingang is verwijderd en er is een buis tegenaan gelast, waarbij ook de doorlaat is vergroot.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CWUPOMGO.jpg)


UITLAAT
Belangrijker nog dan de inlaat, is een goed uitlaatsysteem bij een turbomotor. 
Dus is dat een volledig maatwerk systeem geworden in 63.5mm, met alleen een absorptiedemper midden onder de auto (op de plaats van de kat).
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGGZ8KS4.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YAGT7YLW.jpg)

Ook met het uitlaatspruitstuk heb ik geëxperimenteerd, eerst met een standaard gemodificeerd exemplaar:
(https://myalbum.com/photo/yG6KBpjeApFl/1k0.jpg)

Vervolgens met een volledig handgemaakt equal length spruitstuk, goed voor topvermogen:
(https://myalbum.com/photo/y15b8DjzSIvP/1k0.jpg)

En tot slot met mijn eigen ontwerp, met grote doorlaat maar laag volume. Hiermee heb ik de beste balans tussen gasrespons en topvermogen.
(https://myalbum.com/photo/PXKd4Vlo5aBm/1k0.jpg)

WATER/METHANOL INJECTIE
Voor extra koeling en vermogen heb ik tevens water/methanol injectie toegepast.
Het is een coolingmist systeem met solenoid, drukschakelaar, vlotterschakelaar en super atomizing nozzle.
Het helpt om de uitlaatgastemperatuur binnen de perken te houden, maar zorgt ook voor flinke roetpluimen. ;)

(https://myalbum.com/photo/x5AbAL1V0guc/550.jpg)
(https://myalbum.com/photo/Cp2MWxAB0D5t/550.jpg)
(https://myalbum.com/photo/QpXPiG0iiZzj/550.jpg)


AANDRIJFLIJN
Qua koppelingen en vliegwielen zijn er nogal wat variaties de revue gepasseerd. In de afgelopen 6 jaar heb ik 5 maal gewisseld, uiteindelijk heb ik nu een set de het koppelgeweld echt goed aankan, namelijk een Stage 4 met Feramic plaat in combinatie met een origineel dubbelmassa vliegwiel. Qua comfort is dit ook zeer acceptabel.

(https://myalbum.com/photo/zQUMTl1rSKfD/1k0.jpg)

De zwakke schakel van de transmissie is het differentieel. Dus deze is uitgewisseld voor een Q2 sperdifferentieel, bijkomend voordeel is de enorme grip die nu in bochten voor handen is. Een upgrade die wat mij betreft iedere euro waard is!

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CKUXQJKX.jpg)

WEGLIGGING
In eerste instantie rondom Eibach Pro veren (-30mm) met Eibach dempers, later heb ik de dempers vervangen door Koni FSD’s. Die zijn nog steeds sportief, maar missen net de harde kantjes die de Eibach’s hebben.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-AYBD786A.jpg)

Verder heb ik nieuwe bovenste draagarmen met camber correctie bussen van Toon a.k.a. bullettooth. Na het uitlijnen staat de wielvlucht mooi binnen de spec, dat stuurt wel zo lekker en voorkomt overmatige bandenslijtage.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-MBS6H4JX.jpg)

REMMEN
Om al het pk geweld ook tot stoppen te brengen, moet er ook aan de remmen gedacht worden.
Brembo 305mm klauwen van een 159, inclusief CNC brackets met dank aan Toon en Serge (H&S).
De schijven zijn van Brembo, GT sport warmtebehandeld 305mm. (GTA)

(https://myalbum.com/photo/RYpkevwNOr64/1k0.jpg)

RESULTATEN
Na tientallen softwareversies en verschillende testbankruns is dit het resultaat:
(https://myalbum.com/photo/a422aRzvVqFm/540.jpg)

Echter,  deze grafiek is alweer achterhaald omdat het koppel tussen 2000 en 3000 rpm nu aanzienlijk hoger is gelegd.

Hoe rijdt dat? Nou zo:

/>
/>
Een promovideo die ik enkele jaren terug heb laten maken:

/>
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: shoppy op 19 augustus 2017, 08:56:22
Ik kende je project natuurlijk allang maar het blijft waanzinnig leuk alles weer even te lezen.

Bij mij gaat dan alles weer kriebelen want loop er al lange tijd over na te denken om de 2.0TS Spider van een turbo te voorzien.
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 19 augustus 2017, 11:16:41
Thanks John!

Leuk idee, een turbo op een 2.0 TS!
Komt wel aardig wat bij kijken om een turbo upgrade te doen op een motor die niet af fabriek met turbo is geleverd. Vandaar dat er dan vaak wordt uitgeweken naar een mechanisch aangedreven compressor.
Maar alles kan, en met een uitlaatgasturbo zijn de grootste vermogenswinsten te boeken!
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: aytac op 20 augustus 2017, 01:12:40
Ik kende je project natuurlijk allang maar het blijft waanzinnig leuk alles weer even te lezen.

+1

Blijf het jammer vinden dat ik 'maar' op 220-230 pk ben blijven steken met behalve de uitlaat grotendeels dezelfde upgrades heb en dat op een euro 4, 2.4jtd 20v die al begint met 35-40 pk meer op een 1.9 16v jtd (beide standaard) :(
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: ej156sw op 20 augustus 2017, 10:55:04
Mooi project. Ben benieuwd hoe je de 300+ grens gaat slechten.

+1

Blijf het jammer vinden dat ik 'maar' op 220-230 pk ben blijven steken met behalve de uitlaat grotendeels dezelfde upgrades heb en dat op een euro 4, 2.4jtd 20v die al begint met 35-40 pk meer op een 1.9 16v jtd (beide standaard) :(
Vind ik ook vreemd. Ik zit daar met (bijna) dezelfde upgrades wel overheen.
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 20 augustus 2017, 15:54:16
+1

Blijf het jammer vinden dat ik 'maar' op 220-230 pk ben blijven steken met behalve de uitlaat grotendeels dezelfde upgrades heb en dat op een euro 4, 2.4jtd 20v die al begint met 35-40 pk meer op een 1.9 16v jtd (beide standaard) :(

Heb jij ooit nog die agressieve mapping (270 pk) geprobeerd Aytac?
Ik heb een tijdje terug een 159 2.4 qtronic gemapt, die had vergelijkbare software en bijna dezelfde hardware en die was wel serieus snel. Maar die ging op een gegeven moment ook roeten, terwijl die van jou dat niet deed.
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: aytac op 20 augustus 2017, 22:18:15
Heb jij ooit nog die agressieve mapping (270 pk) geprobeerd Aytac?
Ik heb een tijdje terug een 159 2.4 qtronic gemapt, die had vergelijkbare software en bijna dezelfde hardware en die was wel serieus snel. Maar die ging op een gegeven moment ook roeten, terwijl die van jou dat niet deed.

Nooit van gekomen. Heb jij die mij ooit gemailt? Zo niet, zou je dat willen doen?

Die qtronic in één keer goed? Vol vermogen volgens verwachting?

Miscchien toch werk van maken al heb ik het ergens opgegeven eerlijk gezegd. Die van mij roet bijna niet nee, toen niet nu niet. Deed'ie dat maar  v6tech1 Hij rijdt niet verkeerd rij genoeg auto's voorbij maar toch, wil het liefst toch minimaal 250 pk en als ik zie wat jouw 1.9 doet dan moet dat toch redelijk makkelijk haalbaar zijn voor een 2.4. Maargoed, heb ik weer ;D

Zoals gezegd eigenlijk opgegeven maar als ik jouw waarden zie kriebelt het weer  purk1

Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 21 augustus 2017, 09:11:36
Nooit van gekomen. Heb jij die mij ooit gemailt? Zo niet, zou je dat willen doen?

Die qtronic in één keer goed? Vol vermogen volgens verwachting?

Miscchien toch werk van maken al heb ik het ergens opgegeven eerlijk gezegd. Die van mij roet bijna niet nee, toen niet nu niet. Deed'ie dat maar  v6tech1 Hij rijdt niet verkeerd rij genoeg auto's voorbij maar toch, wil het liefst toch minimaal 250 pk en als ik zie wat jouw 1.9 doet dan moet dat toch redelijk makkelijk haalbaar zijn voor een 2.4. Maargoed, heb ik weer ;D

Zoals gezegd eigenlijk opgegeven maar als ik jouw waarden zie kriebelt het weer  purk1


Het was een qtronic met GTB2056 turbo en dezelfde 213 injectors die jij ook hebt. Vooral het koppel was indrukwekkend, ik verwacht rond de 550 Nm.
Voor jouw auto heb ik 3 tunes gevonden, ik zal de laatste naar je mailen.
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: ArjanB op 22 augustus 2017, 20:53:48
Ook voor mij een bekende auto,  heb jouw auto zelfs ooit bij mij in de straat gespot (Best) maar nog steeds leuk om terug te lezen. Wat een werk zit daarin  v6tech1

Wellicht kom ik een keertje een upgrade kopen (FMIC voor mijn QV), en las vandaag dat je ook met een grotere 1750 tbi turbo wilt gaan experimenteren - wie weet??  ;D
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: brinkerik op 23 augustus 2017, 18:23:38
Ja Arjan,  tijd dat jij jouw turbo sponsort aan JS  ;)
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: ArjanB op 23 augustus 2017, 19:16:42
Ja Arjan,  tijd dat jij jouw turbo sponsort aan JS  ;)

Als Joel dan mij sponsort,  kunnen we hier wel over praten  ;)
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: brinkerik op 23 augustus 2017, 22:48:37
Geregeld,  jij krijgt een Performance Sticker van Joel
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 24 augustus 2017, 23:23:55
Hehehe, QV turbo is al geregeld en haal ik morgen op.
Maar toch bedankt voor de freelance PR activiteiten Erik!  ;D

@Arjan: ik ben de eerste helft van 2017 idd vaak te vinden geweest in en om Best, dus dat zou goed kunnen!

Afgelopen weekend heb ik turbo nr 3 op mijn 147 geschroefd, het is een GTB2060v geworden.
Ik zal het topic morgen aanvullen met foto's.
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: Allerd op 21 september 2017, 10:16:59
oeh, ik moet mijn doelstelling ff bijstellen naar 303pk geloof ik  ;D
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: amazinged op 05 november 2017, 23:14:31
Na tijden eens 'ingelogd' hier maar dan heel leuk om dit 147-project weer eens te zien !

Blijft heel vet....zo vet dat ik haast de 166 aan de kant zou zetten om dagelijks met een 147-project te gaan knallen.

Ik wist trouwens niet dat Aytac andere verstuivers had? Wel de discussie van toen.  ;D

Hier ben ik nog niet aan flashen toegekomen omdat ik wel kan 'lezen' maar schrijven een uur duurt met mijn MPPS. Eerst eens een ander stukje electronica in huis halen voor mijn 20V euro-4 friettent om wat voltter over EOBD te lezen en te schrijven.

Blijft ook allemaal binnen de perken, aangezien het mijn daily is en de aandrijf-assen niet zo heel veel aankunnen in de praktijk.

Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: aytac op 07 november 2017, 00:28:37
Ik wist trouwens niet dat Aytac andere verstuivers had? Wel de discussie van toen.  ;D

Anders dan wie? Die van jou zijn geen 213?

Hier ben ik nog niet aan flashen toegekomen omdat ik wel kan 'lezen' maar schrijven een uur duurt met mijn MPPS. Eerst eens een ander stukje electronica in huis halen voor mijn 20V euro-4 friettent om wat voltter over EOBD te lezen en te schrijven.

Blijft ook allemaal binnen de perken, aangezien het mijn daily is en de aandrijf-assen niet zo heel veel aankunnen in de praktijk.

Heb je haast, uurtje zo voorbij ;D

Als een 147 1.9 aandrijfas tegen 300 pk kan moet die van ons dat toch ook kunnen, anders is het wel heel krom...

Flash die van mij ook maar naar 280 pk ofzo ;D
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 27 november 2017, 21:31:31
Afgelopen weekend heb ik turbo nr 3 op mijn 147 geschroefd, het is een GTB2060v geworden.
Ik zal het topic morgen aanvullen met foto's.

O ja, dat zou ik nog doen, dus bij deze:

De aangepaste turbo met nieuwe compressorzijde:
(https://myalbum.com/photo/2b1vJZNacRYj/360.jpg)

Closeup van het billet compressorwiel met extended tip:
(https://myalbum.com/photo/MtTXB04j38tW/360.jpg)

Ook de downpipe ingepakt met titanium look hitteband:
(https://myalbum.com/photo/fNqMkjmrjZsd/360.jpg)

En wat is het resultaat?
Veel druk, heel veel turbodruk! Momenteel gaat deze kortstondig naar 2.6-2.7 bar (relatief, dus 3.6-3.7 bar absoluut) en zakt dan naar 2.5 bar in het bovenste toerengebied. In combinatie met een tikje meer inspuiting zorgt dit voor meer vermogen, minder roetuitstoot en lagere uitlaatgastemperatuur.
Als ik de acceleratiewaarden vergelijk met mijn 289 pk setting, dan zou er meer dan 300 pk in moeten zitten.
Ik ga op korte termijn een nieuwe afspraak maken voor een vermogensmeting, om te zien of ik nu eindelijk die magische grens doorbroken heb.

Hier de boostcurven en luchtmassacurven van de drie turbosetups die ik heb getest:
(https://myalbum.com/photo/Pp1UypUgLC1P/360.jpg)

En een acceleratietestje, weer wat van de 100-200 tijd afgesnoept:
https://www.youtube.com/watch?v=ygmFzJ0L8bI (https://www.youtube.com/watch?v=ygmFzJ0L8bI)
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: brinkerik op 27 november 2017, 22:57:22
Netjes Joel.

3.7  bar, dat is gruwelijk veel lucht.   Benieuwd naar de testbank sessie.

Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: shoppy op 28 november 2017, 09:10:55
Wow, dat acceleratiefilmpje!!
Geweldig.
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: Jobo_156 op 28 november 2017, 10:28:29
Sodejoekels!
Gaaf werk zeg!
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: aytac op 30 november 2017, 19:53:30
So de ju! Mooi werk!
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: ArjanB op 01 december 2017, 08:20:16
2,6 bar, da's echt veel!
En best snel van 100 naar 200 ;-)

mooie upgrade weer. Waar laat jij rollen? Wil mijn QV ook graag eens rollen nu ik nieuwe Revlimit H&S-mapping en downpipe heb.
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: katuut op 01 december 2017, 12:49:16
Een tom Coronel reed toch met pieken van 5.2 bar?
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: fly-by op 02 december 2017, 20:51:28
Kicken joel! Er zullen er zich al veel aan misgrepen hebben aan je 147 jtd. haha!!
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: amazinged op 08 december 2017, 22:45:21

Dat filmpje ......WOW!!!!!!!

Hoop het ding eens in real life van me weg te zien rijden ergens op een mooie snelweg !
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 22 januari 2018, 19:54:30
Citaat
Het nieuwe doel is: 302 pk (de insiders weten waarom, of niet Allerd  ;D)

Mag het ietsje meer zijn?
Waarom niet?!  fruyt1

(https://myalbum.com/photo/ONFGJX8MTQMm/540.jpg)


Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: Osenga op 22 januari 2018, 20:04:11
de tering
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: Martijn_vK op 22 januari 2018, 23:19:24
Wtf 329,2 pk en 578 Nm?? Applaus

Resultaat van de nieuwe turbo of is er recent nog meer gewijzigd?
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: frankalfa op 22 januari 2018, 23:51:21
de tering
Wat hij zegt... :o

 Notworthy

Grtz,fRank
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: brinkerik op 23 januari 2018, 07:36:06
Graag je reactie Allerd  flippy1


JS,   ik had dit niet verwacht, best een behoorlijke stap;  Ik had verwacht dat je bij 290 al net over de grens was om het allemaal heel te houden.

Maar, met je meer engineering / "meten is weten"   benadering zie ik dat  het je wederom lukt om verder te komen.   Stoer !


 
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: katuut op 23 januari 2018, 08:07:34
Dat die 1.9 gewoon heel blijft joh!
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: Bredabounce op 23 januari 2018, 08:12:18
mooi project :-)
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: ArjanB op 23 januari 2018, 08:21:34
Dat die 1.9 gewoon heel blijft joh!

Dat moet natuurlijk nog blijken  v6tech1
Joel: hoe houden versnellingsbak en aandrijfassen zich? Andere zwakste schakels waar je omheen moet?

Enne: respect voor zoveel vermogen! Wauw
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 23 januari 2018, 09:26:44
Bedankt voor alle comments!
Ik zal nog een uitgebreide post maken met alle info, maar ik kan alvast verklappen dat de vermogenswinst is behaald door een combinatie van de nieuwe turbo en een upgrade van mijn WMI systeem met snow performance componenten. Want ik zet er nu 28 pk bij met WMI!

Of het heel blijft moet inderdaad nog blijken, maar het is mooi om te zien wat er mogelijk is met een standaard jtd onderblok en cilinderkop, zelfs na 260.000 km. Het bewijst maar weer eens de robuustheid en potentieel van deze motoren.
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: brinkerik op 23 januari 2018, 11:20:02
Ben ook benieuwd wat jouw ervaring is,  met de JTD 4  vs  JTD 5     Ik rij nog standaard, maar de 'slechte'  KKK  geeft ook geen krimp dus de GTB2056 jeukt, maar de behoefte om diep in de buidel te tasten voor diverse upgrade`s heb ik niet, en tot nu toe komt dat in de spaarpot voor de volgende wagen.

Andere software jeukt nog wel; maar heb zoveel andere zaken die eerst altijd weer tijd snoepen dat het er nooit van gekomen is.

Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: w!ms op 23 januari 2018, 15:29:30
Allemachies... :thumbsup: 8) Respect hoor.
Ik heb af en toe nog wel eens soms schrik van m'n GTA....zal de leeftijd wel zijn  :angel:

groetz, w!ms
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 23 januari 2018, 20:17:36
Hierbij de beloofde update:

Ondanks dat de 147 met de nieuwe turbo al voelbaar sterker was dan voorheen, was de volgende stap snel gezet.
Met de fors hogere turbodruk kan er nog meer diesel ingespoten worden , maar ik wil de EGT laag houden. Dus heb ik het water/methanol injectiesysteem opgeschaald met een SnowPerformance nozzle:
(https://myalbum.com/photo/0Rg8DCpF2N4o/360.jpg)

Nu was er heel duidelijk verschil te merken, en ook te zien aan de acceleratietijden die in het hele toerengebied aanzienlijk beter werden.
Dus: tijd voor een nieuwe vermogensmeting! Daarvoor ben ik weer naar Vagtechniek gegaan, die zitten bijna bij mij om de hoek en hebben een uitstekende koeler bij de bank staan zoals eerder is gebleken.

Het resultaat is inmiddels bekend,329 pk en 578 Nm! Zonder WMI 301 pk/ 550 Nm.
Een impressie:
(https://myalbum.com/photo/nrNtdklpuiEN/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/UfE33sp0L5Hh/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/ONFGJX8MTQMm/360.jpg)

En onderstaand een video waarbij ik de lage roetuitstoot in beeld breng van de 300 pk mapping, zonder WMI:

https://youtu.be/7TJLGy0Z8ws (https://youtu.be/7TJLGy0Z8ws)
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: shoppy op 24 januari 2018, 08:44:56
Geweldig!

Ruim 28PK verschil met WMi.
Maar ja, eigenlijk werkt het niet volgens een aantal Nederlandse 'experts' op het AlfaForum. Want water kan niet branden.

Mijn hemel wat heb ik daar indertijd een discussies gevoerd (tegen beter weten in). Wat een stelletje ongelofelijke eikels zaten daar zeg.
De halve race wereld weet dat het werkt, zelfs in het verleden in de F1 gebruikt. Maar nee hoor, water brand niet!!!!
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 24 januari 2018, 10:41:53
Geweldig!

Ruim 28PK verschil met WMi.
Maar ja, eigenlijk werkt het niet volgens een aantal Nederlandse 'experts' op het AlfaForum. Want water kan niet branden.

Mijn hemel wat heb ik daar indertijd een discussies gevoerd (tegen beter weten in). Wat een stelletje ongelofelijke eikels zaten daar zeg.
De halve race wereld weet dat het werkt, zelfs in het verleden in de F1 gebruikt. Maar nee hoor, water brand niet!!!!

Hahaha.. tsja.. met dat soort figuren is een discussie aangaan zinloos!
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: ArjanB op 26 januari 2018, 10:37:49
Hahaha.. tsja.. met dat soort figuren is een discussie aangaan zinloos!

cool is better. Maar ze hebben wel gelijk dat water niet brandt  ;D

VAGtechniek zit bij mij dus ook vlakbij, wil mijn QV ook nog wel eens laten rollen. Alleen is 149,- een best bedrag alleen om het vermogen te weten
(is voor jou anders aangezien jij volop aan het modificeren bent en dus wel exact resultaat van aanpassingen wil weten).

Zouden zij geen interesse hebben om een Alfa-rollenbank testdag te doen? Twee jaar terug is een dergelijke dag in 's Heerenberg georganiseerd, run voor 50,- kwamen veel mensen op af, ik heb daar mijn GTA toen laten rollen (link (http://www.clubalfaromeo.nl/forum/afterparty-van-afgelopen-meetings/napraat-rollenbankmeeting-tunux-5-november-2016/msg77564/#msg77564))
Joel zou je dat eens willen vragen?
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 27 januari 2018, 09:39:35
VAGtechniek zit bij mij dus ook vlakbij, wil mijn QV ook nog wel eens laten rollen. Alleen is 149,- een best bedrag alleen om het vermogen te weten
(is voor jou anders aangezien jij volop aan het modificeren bent en dus wel exact resultaat van aanpassingen wil weten).

Zouden zij geen interesse hebben om een Alfa-rollenbank testdag te doen? Twee jaar terug is een dergelijke dag in 's Heerenberg georganiseerd, run voor 50,- kwamen veel mensen op af, ik heb daar mijn GTA toen laten rollen (link (http://www.clubalfaromeo.nl/forum/afterparty-van-afgelopen-meetings/napraat-rollenbankmeeting-tunux-5-november-2016/msg77564/#msg77564))
Joel zou je dat eens willen vragen?

149 euro is inderdaad best een bedrag, maar dit is vooralsnog de enige dyno waar mijn 147 goed op te meten is.
Op de site staat dat ze speciale prijzen voor meetings en clubs hebben, dus ze doen dat wel.
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: brinkerik op 27 januari 2018, 18:37:22
Ik ben 2x op de rollenbank geweest, maar voor een Diesel is idd  'wind' erg belangrijk.

Ik heb geen mod`s..  Maar als er een initiatief is voor een ROL meeting, zou ik mij graag inschrijven.    Misschien een 'Diesel"  tuning techniek verhaaltje erbij van Joel?
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 04 februari 2018, 16:55:26
Gisteren heb ik eens gefilmd waar de 147 momenteel toe in staat is qua acceleratie. 100-200 kan nu in zo’n 11 sec...  ;D

Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: amazinged op 20 februari 2018, 22:14:21
Geweldig!

Ruim 28PK verschil met WMi.
Maar ja, eigenlijk werkt het niet volgens een aantal Nederlandse 'experts' op het AlfaForum. Want water kan niet branden.

Mijn hemel wat heb ik daar indertijd een discussies gevoerd (tegen beter weten in). Wat een stelletje ongelofelijke eikels zaten daar zeg.
De halve race wereld weet dat het werkt, zelfs in het verleden in de F1 gebruikt. Maar nee hoor, water brand niet!!!!

"Zo waar als een KOE"  Applaus  , "Water brandt niet" ......inderdaad  kusjes

Gelukkig voor die mannen blijven hun nummertjes op de zuigers nu wel leesbaar, blijven de klepjes mooi schoon, de bovenste zuigerveertjes ook en hoeven ze de kool ook niet meer van de nozzles af te krabben  :!nooooo

Als brandt water dan niet, het heeft wel heel veel andere voordelen als je ze weet te benutten  :yes!



100-200KM/h in 11 seconden  v6tech1  forumpolitie1  v6tech1

 :thumbsup:
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 25 februari 2018, 23:04:52
"Zo waar als een KOE"  Applaus  , "Water brandt niet" ......inderdaad  kusjes

Gelukkig voor die mannen blijven hun nummertjes op de zuigers nu wel leesbaar, blijven de klepjes mooi schoon, de bovenste zuigerveertjes ook en hoeven ze de kool ook niet meer van de nozzles af te krabben  :!nooooo

Als brandt water dan niet, het heeft wel heel veel andere voordelen als je ze weet te benutten  :yes!



100-200KM/h in 11 seconden  v6tech1  forumpolitie1  v6tech1

 :thumbsup:

Absoluut waar. De reinigende werking van de WMi is zeer effectief, al denk ik dat de methanol daar een duidelijke bijdrage aan levert.

Wat betreft de acceleratie; ik had er afgelopen vrijdag nog een Golf R mee te pakken. Je weet wel, zo’n 300 pk golf met 4 van die brulpijpen. Die kwam in eerste instantie met een noodgang voorbij toen ik rustig aan t cruisen was met 130. Dus ik denk, toch effe aanhaken...  8)  toen ik er even later achter hing en meneer weer vrij baan had ging het gas er vol op. Dus ik mee. Boven de 200 km/u reed ik gewoon het gat dicht. Uit frustratie stampte die toen maar op de rem.  ;D
Tsja... je moet wat als je door een 12 jaar oud alfa dieseltje wordt vernederd in je brute Golf R...  :rofl:
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: ArjanB op 26 februari 2018, 19:16:26
Had je wel goed gekeken dat er niet twee volwassenen voorin zaten?
Is voldoende om bij mij alle alarmbellen te doen afgaan  forumpolitie1
hoewel ik vorig jaar, in Oirschot nog wel jou ook bekend, door een Polo met slechts 1 inzittende van de weg werd gehaald, ook politie dus. Waterdicht is het niet, maar auto met twee volwassenen laat ik meestal maar gaan. En jou laat ik ook maar gaan   ;)
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: Rick vS op 14 maart 2018, 08:57:09
Koppel 578nm?? WTF?? Ik heb het topic gelezen en val van de ene verbazing in de andere, de acceleratie van 100 naar 200, dat is Ferrari land, pk's verkoopt auto's, koppel wint races zullen we maar zeggen.
De benadering ook, alles even netjes, de luchtfilter modificatie kan doorgaan voor een fabrieksoptie, erg mooi!!
Een van mijn Jeeps had een 383 stroker V8, da's 6.3 liter benzine, die had een koppel van rond de 600nm, dit is een 1.9 diesel, ongelofelijk!
En dan kan je nog steeds de kids naar school brengen en boodschappen halen, een stuk sneller dat dan weer wel  :thumbsup:

Erg indrukwekkend!!
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: JS JTD op 20 maart 2018, 21:09:17
Koppel 578nm?? WTF?? Ik heb het topic gelezen en val van de ene verbazing in de andere, de acceleratie van 100 naar 200, dat is Ferrari land, pk's verkoopt auto's, koppel wint races zullen we maar zeggen.
De benadering ook, alles even netjes, de luchtfilter modificatie kan doorgaan voor een fabrieksoptie, erg mooi!!
Een van mijn Jeeps had een 383 stroker V8, da's 6.3 liter benzine, die had een koppel van rond de 600nm, dit is een 1.9 diesel, ongelofelijk!
En dan kan je nog steeds de kids naar school brengen en boodschappen halen, een stuk sneller dat dan weer wel  :thumbsup:

Erg indrukwekkend!!

 ;D ;D
Bedankt! Ik ben met de aanpassingen niet over een nacht ijs gegaan, en heb steeds verdere modificaties gedaan op allerlei motorische delen. Dit is het resultaat van enkele jaren aanpassen en testen.
En ik weet dat zelfs dit nog niet de limiet is, dus ga ik nog even verder. Misschien dat ik de 350 pk nog aan kan tikken, dat zou wel een mooie mijlpaal zijn!  :yes!
Titel: Re: 147 JTD-Performance
Bericht door: Rick vS op 20 maart 2018, 21:29:35
Het maakt ook niet de indruk dat het over een nacht ijs ging, ik heb echt het hele topic gelezen, het technische is verbluffend maar de look alsof het gewoon zo hoort ook, erg mooi :ok: