Alfa Romeo 147/156/159/GT Club Forum

Technisch 147 => [147] Motorisch => Topic gestart door: tvanbale op 01 oktober 2017, 18:05:36

Titel: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 01 oktober 2017, 18:05:36
Mijn Alfa 147 1.9 JTD 8V (2007, 248.000 km) geeft sinds vorige week een MM fout, maar reed verder wel goed.
De garage heeft de melding verwijderd met de opmerking dat de foutcode het roetfilter betreft.
(auto is ook APK gekeurd)
Met de opmerking om de auto wat meer ‘op z’n lazer te geven’.
Nu rij ik idd meestal vrij rustig, dus dit zou idd kunnen, ware het niet dat:

Vanmiddag ging de motor in een soort noodloop (?)
De motor trekt slecht op en rond de 3200 toeren houdt het helemaal op, meer toeren maakt die niet.
Accelereren gaat traag. Volgens mij is er geen extra uitstoot, tenminste ik zie niet dat de motor meer rookt.
Wel een bepaalde stank.

Op verschillende fora’s had ik gelezen dat het ook de LMM zou kunnen zijn.
Dit zou te controleren zijn door de stekker los te halen.
Dit heb ik geprobeerd en de motor reageert dan als vanouds. Goed optrekken en normale toeren kunnen maken.
Echter, na een km of 2-3 zit er weer geen gang in en is het probleem weer terug.
Auto/motor stilgezet, stekker van de LMM er weer op geplugd en wederom trekt de motor goed!
Maar, weer hetzelfde: na ca 1,5 km weer in de ‘noodloop’.

Dan lijkt het mij dat het niet in de LMM zit, maar toch in het roetfilter?
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: katuut op 01 oktober 2017, 18:29:07
Lijkt me toch wel je lmm!

Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: goofy op 01 oktober 2017, 20:31:56
EGR en laat er es iemand naar zien die er verstand van heeft  Deuh
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 01 oktober 2017, 20:51:15
Dank voor de reacties!

Als het de LMM is, moet de motor zonder de LMM toch goed lopen, omdat die dan op het 'vaste programma' loopt?
Of heb ik het dan verkeerd begrepen?
Vandaar dat ik dacht dat het niet de LLM zou kunnen zijn, omdat de motor ook na het loskoppelen van de LMM in de 'noodloop' gaat.

EGR had ik idd ook aan gedacht, maar zorgt dat ervoor dat de motor in de 'noodloop' gaat?
(tenminste, het voelt aan als een noodloop, omdat er geen gang meer in zit. Gewoon 80-100 is geen probleem, maar accelereren gaat traag)
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: aytac op 02 oktober 2017, 10:15:16
Krijg je geen mm lampje wanneer hij in noodloop terecht komt? Uitlezen...
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 02 oktober 2017, 10:43:04
Zeker, eerst gaat het MM lampje branden en dan valt het vermogen weg.
Vandaag uitgelezen bij de garage: roetfilter..

Ook zat er een flinke scheur in de turboslang.
Zou het e.e.a. met elkaar te maken kunnen hebben?
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 02 oktober 2017, 16:37:40
Van Stephan van Squadra heb ik begrepen dat het best eens de turboslang zou kunnen zijn.
Deze is besteld en zal morgen gemonteerd worden, hopelijk is het roetfilter zelf nog in orde..
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: bob_b op 02 oktober 2017, 16:40:19
Als het een intercoolerslang is kan je turbo geen druk opbouwen => geen vermogen en daardoor mogelijk noodloop.
Is het de luchtaanvoer dan heb je valse lucht, je LMM meet niet alle lucht die je blok in gaat => ook nie goed.

Een roetfilter verstopt geleidelijk, niet van het ene op andere moment. Ik zou eerst die slang maar eens ff fixen ja

Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: brinkerik op 02 oktober 2017, 18:09:44
Roetfilter kun je ook uitlezen.  Vorige keer was die van mij ongeveer 50% dicht ( toch netjes bij 290k  ;) ) 
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Pjotr 156 op 02 oktober 2017, 20:09:22
denk dat door het rustige rijden de vnt van de turbo vast zit
nu trap je iets meer een gaat de turbo de veel druk geven en daarom in noodloop
motor uit is resetten en rijd het even goed tot je weer te hoog in druk gaat ( doe dit niet te lang/vaak want je sloopt de turbo
nu is schoonmaken nog een oplossing doorrijden is kans op veel meer schade

een jtd niet rustig rijden mss haal je een keer 1 op 20 maar dat mag je later dubbel en dwars terug betalen in onderdelen
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 02 oktober 2017, 20:28:09
Als het een intercoolerslang is kan je turbo geen druk opbouwen => geen vermogen en daardoor mogelijk noodloop.
Is het de luchtaanvoer dan heb je valse lucht, je LMM meet niet alle lucht die je blok in gaat => ook nie goed.

Een roetfilter verstopt geleidelijk, niet van het ene op andere moment. Ik zou eerst die slang maar eens ff fixen ja


Het is de slang die over de accu loopt. De scheur zit onder het rubberen flapje.

Roetfilter kun je ook uitlezen.  Vorige keer was die van mij ongeveer 50% dicht 
Ah, dank je, zal ik dat morgen eens doorgeven! [/quote]

denk dat door het rustige rijden de vnt van de turbo vast zit
nu trap je iets meer een gaat de turbo de veel druk geven en daarom in noodloop
motor uit is resetten en rijd het even goed tot je weer te hoog in druk gaat ( doe dit niet te lang/vaak want je sloopt de turbo
nu is schoonmaken nog een oplossing doorrijden is kans op veel meer schade

een jtd niet rustig rijden mss haal je een keer 1 op 20 maar dat mag je later dubbel en dwars terug betalen in onderdelen
Over ruim 30.000 km gemiddeld 1:17,5
Bedoel je de turbo schoonmaken?
Met het uitlezen gaf de turbo wel de goede waarden aan (volgens de monteur), waaruit ik als leek opmaakte dat de turbo goed zou zijn.
Fluit wel een beetje, maar inmiddels heeft de Bella ook al 248.000 km op de teller.

Ik hoop dat met de nieuwe slang het probleem is opgelost, maar zo te lezen hebben jullie toch twijfels..
Zou, als de nieuwe slang erop zit en de foutmelding is gewist, het roetfilter dan wel weer regeneren?
Wellicht dat het roetfilter (ook) gereinigd moet worden?
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Pjotr 156 op 02 oktober 2017, 21:03:59
Het is de slang die over de accu loopt. De scheur zit onder het rubberen flapje.
Ah, dank je, zal ik dat morgen eens doorgeven!
Over ruim 30.000 km gemiddeld 1:17,5
Bedoel je de turbo schoonmaken?
Met het uitlezen gaf de turbo wel de goede waarden aan (volgens de monteur), waaruit ik als leek opmaakte dat de turbo goed zou zijn.
Fluit wel een beetje, maar inmiddels heeft de Bella ook al 248.000 km op de teller.

Ik hoop dat met de nieuwe slang het probleem is opgelost, maar zo te lezen hebben jullie toch twijfels..
Zou, als de nieuwe slang erop zit en de foutmelding is gewist, het roetfilter dan wel weer regeneren?
Wellicht dat het roetfilter (ook) gereinigd moet worden?



ik reageer alleen op je eerste post   (gescheurde slang is nooit goed)
is er rijdend uitgelezen ?   
de turbo druk loggen en dan in loodloop krijgen en dan kijken wat het druk verloop is
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 03 oktober 2017, 16:15:50
De turbomeeting is rijdend uitgevoerd, maar wat de precieze waarden waren weet ik niet. Zal het navragen.

De nieuwe slang zorgde helaas niet voor de oplossing.
Het roetfilter is verwijderd en opgestuurd om te reinigen bij een specialistisch bedrijf.

Deze week wil ik, nu de auto toch stilstaat, de EGR ook eens verwijderen en, indien nodig, reinigen.
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Pjotr 156 op 03 oktober 2017, 21:02:38
De turbomeeting is rijdend uitgevoerd, maar wat de precieze waarden waren weet ik niet. Zal het navragen.

De nieuwe slang zorgde helaas niet voor de oplossing.
Het roetfilter is verwijderd en opgestuurd om te reinigen bij een specialistisch bedrijf.

Deze week wil ik, nu de auto toch stilstaat, de EGR ook eens verwijderen en, indien nodig, reinigen.

hoe kan de druk goed zijn met een scheur in de turboslang  ???
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 03 oktober 2017, 23:07:36
Ik ben maar een leek op dat gebied, maar als je niet vol belast, heb je toch ook niet volledige druk?
M.a.w. als hij rustig reed dan is er weinig drukverlies door de scheur in de slang, pas wanneer je meer gas geeft zal er meer druk verloren gaan door de scheur in de slang.

Of redeneer ik nu verkeerd?
Ik ben er nog niet weer geweest, zal het morgen eens navragen.
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Martijn_vK op 04 oktober 2017, 09:04:30
Als er inderdaad een flinke scheur in de inlaatslang heeft gezeten, kan de turbodruk nooit goed geweest zijn. Als ze je dat proberen wijs te maken, dan zou ik eens een andere garage proberen. Noodloop kan dus ook door die scheur gekomen zijn. De MAP-sensor in het inlaatspruitstuk meet een te lage druk, wat niet overeenkomt met de hoeveelheid lucht die langs de LMM komt.

Roetfilter en EGR eens goed schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad bij zo'n kilometerstand. Hopen dat het straks opgelost is! Turbo schoonmaken is ook een aanrader.
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: hajong op 04 oktober 2017, 11:27:54
Met een scheur, hoe klein ook, in je inlaatslang van de turbo naar je inlaatspruitstuk, klopt er niets meer van je diesel-lucht mengsel. Je computer meet de lucht die binnenkomt, dmv de LMM tpv je luchtfilter, maar diezelfde lucht lekt verder door in je luchttraject door de scheur naar buiten. Je computer kan dit niet meten, want na de LMM wordt de hoeveelheid lucht niet meer gemeten, dus laat je computer diesel inspuiten alsof er geen lucht lekt. Met als gevolg een heel rijk mengsel dat niet ontbrand wordt. Het gevolg is roet, heel veel roet. Zonder roetfilter krijg je dan zelfs een zwarte streep op straat.

Additionele bonus is dat je turbodruk te laag is, want die druk lek weg door de scheur. Dus je VNT verstelling van de turbo blijft staan totdat de druk is bereikt, niet dat dit lukt vanwege de scheur. De turbo zuigt dus nog meer lucht aan, je LMM meet die hoeveelheid lucht, je computer laat diesel inspuiten op basis van deze hoeveelheid lucht, maar zoveel diesel ontbrandt niet, want er is niet genoeg lucht. Die is door je scheur gelekt.

Omdat jij een roetfilter hebt, is al die roet in je filter terechtgekomen die niet meer geregenereerd kan worden.

Kortom, de scheur in je slang is de root cause. 
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 04 oktober 2017, 19:47:47
Bedankt allen voor het meedenken en de aangedragen tips!! Super!

Vandaag heb ik de EGR eraf gehaald en schoongemaakt .. dit was niet voor zijn tijd, sjonge wat zat daar veel roet in zeg.
Morgen komt het roetfilter weer terug, dus dan zou het allemaal weer in orde moeten zijn.
(Met een schone EGR en een dichte turboslang zou er toch verschil te voelen moeten zijn  ;))
Ben benieuwd!

(edit: nu begrijp ik ook waarom de Bella de laatste 2 tanks een stuk meer brandstof verbruikte ..)
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Pjotr 156 op 05 oktober 2017, 18:06:18
Met een scheur, hoe klein ook, in je inlaatslang van de turbo naar je inlaatspruitstuk, klopt er niets meer van je diesel-lucht mengsel. Je computer meet de lucht die binnenkomt, dmv de LMM tpv je luchtfilter, maar diezelfde lucht lekt verder door in je luchttraject door de scheur naar buiten. Je computer kan dit niet meten, want na de LMM wordt de hoeveelheid lucht niet meer gemeten, dus laat je computer diesel inspuiten alsof er geen lucht lekt. Met als gevolg een heel rijk mengsel dat niet ontbrand wordt. Het gevolg is roet, heel veel roet. Zonder roetfilter krijg je dan zelfs een zwarte streep op straat.

Additionele bonus is dat je turbodruk te laag is, want die druk lek weg door de scheur. Dus je VNT verstelling van de turbo blijft staan totdat de druk is bereikt, niet dat dit lukt vanwege de scheur. De turbo zuigt dus nog meer lucht aan, je LMM meet die hoeveelheid lucht, je computer laat diesel inspuiten op basis van deze hoeveelheid lucht, maar zoveel diesel ontbrandt niet, want er is niet genoeg lucht. Die is door je scheur gelekt.

Omdat jij een roetfilter hebt, is al die roet in je filter terechtgekomen die niet meer geregenereerd kan worden.

Kortom, de scheur in je slang is de root cause.

1 stap verder terug 
als de vnt niet goed werkt loopt de druk te hoog op daardoor scheurt de slang en is heel jou verhaal begonnen

dus ik denk nog steeds dat de turbo het probleem is
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Pjotr 156 op 05 oktober 2017, 18:10:58
Als er inderdaad een flinke scheur in de inlaatslang heeft gezeten, kan de turbodruk nooit goed geweest zijn. Als ze je dat proberen wijs te maken, dan zou ik eens een andere garage proberen. Noodloop kan dus ook door die scheur gekomen zijn. De MAP-sensor in het inlaatspruitstuk meet een te lage druk, wat niet overeenkomt met de hoeveelheid lucht die langs de LMM komt.

Roetfilter en EGR eens goed schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad bij zo'n kilometerstand. Hopen dat het straks opgelost is! Turbo schoonmaken is ook een aanrader.

als je turbodruk gaat uitlezen dan ga je niet rustig rijden maar ga je de turbo testen
wat heb je aan de turbodruk uitlezen waar hij het goed doet je bent opzoek naar het punt waar het niet goed is
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: hajong op 05 oktober 2017, 18:26:12
1 stap verder terug 
als de vnt niet goed werkt loopt de druk te hoog op daardoor scheurt de slang en is heel jou verhaal begonnen

dus ik denk nog steeds dat de turbo het probleem is

Dat is ook goed mogelijk. Te hoge turbodruk (in een systeem zonder lekken), gemeten in je inlaatspruitstuk geeft inderdaad een foutmelding met noodlot als gevolg. Die melding is uit te lezen. Maar in feite zou, zelfs met een kapotte VNT en daardoor te hoge druk, als beveiliging de noodlot moeten krijgen. Net om te voorkomen dat vanallerlei slangen gaan scheuren.

Desalniettemin is het altijd goed om een JTD regelmatig te ontroeten (flink gas geven) door de EGR komt er alleen maar troep in je systeem. Het is alleen jammer dat je een roetfilter hebt. Daar hebben de wielrenners minder last van.
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Martijn_vK op 06 oktober 2017, 10:30:37
als je turbodruk gaat uitlezen dan ga je niet rustig rijden maar ga je de turbo testen
wat heb je aan de turbodruk uitlezen waar hij het goed doet je bent opzoek naar het punt waar het niet goed is

Wie heeft het over rustig rijden? Turbodruk uitlezen waar hij het goed doet? Ik snap weinig van je post. Ik had het in ieder geval over de storing die de ECU geeft.

Die kan inderdaad wel komen vanwege te hoge druk door de turbo, maar ook omdat de gewenste druk niet gehaald wordt door die scheur.

Overigens kan het, mits in goede staat, niet zomaar gebeuren dat een inlaatslang scheurt vanwege te hoge turbodruk. Het zal eerder veroudering van de slang en/of een onzachte aanraking met een steen oid zijn.
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Pjotr 156 op 06 oktober 2017, 15:00:46
Wie heeft het over rustig rijden? Turbodruk uitlezen waar hij het goed doet? Ik snap weinig van je post. Ik had het in ieder geval over de storing die de ECU geeft.

Die kan inderdaad wel komen vanwege te hoge druk door de turbo, maar ook omdat de gewenste druk niet gehaald wordt door die scheur.

Overigens kan het, mits in goede staat, niet zomaar gebeuren dat een inlaatslang scheurt vanwege te hoge turbodruk. Het zal eerder veroudering van de slang en/of een onzachte aanraking met een steen oid zijn.

hoe komt er een steen onder de motorkap ? het is de slang boven lijkt mij sterk dat daar een steen komt
en als de druk goed uitgelezen is met de scheur is er niet goed doorgereden bij uitlezen
als de scheur er in zit bij uitlezen ga je dat terug zien in verwachte aangezogen lucht en werkelijk en is de turbo druk ook niet als verwacht door de ecu
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 07 oktober 2017, 23:09:35
Allereerst: super bedankt voor alle input, tips en het meedenken! Dank je wel!

Inmiddels is de Bella klaar!
De nieuwe turboslang, het gereinigde roetfilter en de schoongemaakte EGR hebben duidelijk effect: zolang ik de 147 heb heeft de motor nog niet zo soepel opgepakt als nu. Veel alerter op het gas!

Ik ben er erg blij mee, echter.. de EGR heb ik zelf gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Waarschijnlijk heb ik iets niet goed aangedraaid of is er een pakking niet goed (meer), omdat er bij stilstaan uitlaatgassen binnen komen.
Niet veel, maar je ruikt het wel en na een half uurtje begint het toch te bonken in mijn hoofd.

Tenminste, ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn. De motor loopt super en van een eerdere diesel (Megane) kan ik mij nog het beroerde draaien van de motor herinneren door een kapot brandplaatje. Die stonk destijds heel erg.
Zo erg is het nu niet, vandaar dat ik aan de EGR dacht. Maandag zal ik het eens nalopen.

Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: brinkerik op 10 oktober 2017, 21:08:00
En dan nu even een tankje 1:15  even beetje door stomen met die JTD  :P
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: hajong op 10 oktober 2017, 21:37:33
Ik ben er erg blij mee, echter.. de EGR heb ik zelf gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Waarschijnlijk heb ik iets niet goed aangedraaid of is er een pakking niet goed (meer), omdat er bij stilstaan uitlaatgassen binnen komen.
Niet veel, maar je ruikt het wel en na een half uurtje begint het toch te bonken in mijn hoofd.

Tenminste, ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn. De motor loopt super en van een eerdere diesel (Megane) kan ik mij nog het beroerde draaien van de motor herinneren door een kapot brandplaatje. Die stonk destijds heel erg.
Zo erg is het nu niet, vandaar dat ik aan de EGR dacht. Maandag zal ik het eens nalopen.

Controleer de brandplaatjes maar ;) . Met een lekkend brandplaatje gaat ie in het begin niet beroerder lopen.

En een tankje BP Ultimate en gaan! 1:15 Vind ik nog conservatief, 1:16 redde ik net aan met veel snelweg.
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 11 oktober 2017, 19:35:00
Morgen zal ik een foto proberen te maken, maar ik weet (bijna) zeker dat het geen brandplaatje is.
Aan de onderkant van de EGR gaat er een ijzeren slang naar beneden. Onderaan zit deze met een soort klemmetje vast.
(op 0:23 ligt deze rechts)

Het rubberen ringetje (?) wat bovenin het klemmetje zit ontbreekt.
Ik heb wel gezien dat er een zwart 'draadje' uit gekomen was, maar daar heb ik verder geen aandacht aan gegeven.
Ik vermoed dat dit de oorzaak is!
Daar waar het klemmetje zit zie je nu ook roetsporen die er eerder niet zaten.

Vraag is: Kan ik hier een stukje van een rubberen ring voor gebruiken?
M.a.w. een stukje uit een rubberen ring knippen en deze in het klemmetje/beugeltje leggen?
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Martijn_vK op 11 oktober 2017, 20:23:38
Lekker afdichten dan, die EGR. Je hebt een 8v dus als ik het juist heb hoef je niet eens de software te laten aanpassen, gewoon twee blindplaatjes kopen (net een tientje bij JTD Performance) en die aan beide zijden monteren. Heb je ook geen last van een dichtkoekende inlaat meer.
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 11 oktober 2017, 20:56:32
Filmpje is niet van mijn Bella  ;)

Afdoppen is op zich wel een goed idee, als er geen softwareaanpassing nodig is.
Echter maakt dat nog geen verschil met de uitlaatgaslucht in de auto toch?
Daarvoor zal klemmetje wel goed moeten afsluiten
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Martijn_vK op 11 oktober 2017, 22:56:05
Langs dat klemmetje komt geen uitlaatgas meer als je de zaak afsluit. De afsluitplaatjes komen namelijk tussen de flensjes van die messing buizen en de aansluiting op het in- en uitlaatspruitstuk. Het hele EGR-traject is daarmee dicht.

Ik heb overigens ook al heel lang een uitlaatgaslucht in mijn auto, maar dat ligt volgens mij aan zo'n zelfde type klem, tussen turbo en downpipe. Die dingen sluiten niet zo best meer af als ze een beetje te vaak gebruikt zijn.
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 12 oktober 2017, 20:21:06
Ik begrijp niet zo goed hoe zonder een goed klemmetje er geen uitlaatgas meer binnen zou komen door deze afsluiting.
Dit klemmetje zit aan de onderkant, onder dit klemmetje plaats je toch niet het plaatje?
Ik zou niet weten hoe je dit zou moeten doen tenminste.

Overigens kwam ik ook dit soort afdichtplaatjes tegen:
(https://s1.postimg.org/1076r1vk7v/HTB151xv_SVXXXXb_Ea_XXXq6x_XFXXXD.jpg) (https://postimg.org/image/1076r1vk7v/)
Hier zitten een paar gaatjes in. Is dat bedoeld om zodoende toch geen foutmeldingen te krijgen, omdat er toch iets doorheen gaat?
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Martijn_vK op 12 oktober 2017, 23:25:47
Foutmeldingen krijg je niet op een 8v JTD voor zover ik weet, als je de EGR dichtmaakt.

Hier een overzichtstekening:

(https://s1.postimg.org/12yum6h0h7/09_DEF63_E761_DF03_DA2_B1_D208324_A5_E54.png) (https://postimg.org/image/12yum6h0h7/)

De linkse nr 6 en de nr 6 die ongeveer in het midden getekend is vervang je door afblindplaatjes.

Zoals deze: http://jtd-performance.com/nl/egr-afdichtingen/egr-afdichtset-1-9-jtd-8v-detail (http://jtd-performance.com/nl/egr-afdichtingen/egr-afdichtset-1-9-jtd-8v-detail)
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 13 oktober 2017, 00:15:58

(https://s1.postimg.org/76htpaj98b/76_D72_A99-565_E-4419-9_A78-1_B21_C7_B34287.jpg) (https://postimg.org/image/76htpaj98b/)
Je bedoeld de geel gemarkeerde pakkingen?

Echter het klemmetje (rood omcirkeld) is dan toch niet afgesloten?
De gassen gaan daar toch nog steeds doorheen richting de egr-klep zodat de gassen sowieso nog ontsnappen? Of zie ik het verkeerd?
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: aytac op 13 oktober 2017, 03:18:18
 ???

Hij bedoelt de 6 linksonder bij je uitlaatspruitstuk en de onderste gele pakking die op je inlaatspruitstuk komt (althans denk ik  ;D )

Zodoende staat heel je egr buitenspel en kan hij 'lekken' waar hij wilt maar er gaat toch geen uitlaatgas doorheen.
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Martijn_vK op 13 oktober 2017, 11:59:08
???

Hij bedoelt de 6 linksonder bij je uitlaatspruitstuk en de onderste gele pakking die op je inlaatspruitstuk komt (althans denk ik  ;D )

Zodoende staat heel je egr buitenspel en kan hij 'lekken' waar hij wilt maar er gaat toch geen uitlaatgas doorheen.

Jep, dat bedoelde ik :-D
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Martijn_vK op 13 oktober 2017, 12:03:34
(https://s1.postimg.org/8ue1woyyez/09_DEF63_E761_DF03_DA2_B1_D208324_A5_E54.png) (https://postimg.org/image/8ue1woyyez/)

Beide rood omcirkelde pakkingen kun je vervangen door de afdichtplaatjes. Dan wordt de complete EGR aan het inlaatspruitstuk en het uitlaatspruitstuk gewoon afgedicht en komt er helemaal geen uitlaatgas meer langs het slechte klemmetje.
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: tvanbale op 13 oktober 2017, 19:00:10
Aha, nu begrijp ik het .. excuses!

Op die manier is idd het hele EGR systeem afgedopt.

Vandaag heb ik de EGR er weer afgehaald en het probleem was nie het klemmetje, maar een deukje in de flens van de slang waardoor het klemmetje een opening niet afdichtte.
Flensje weer in fatsoen ‘gekneed’ en gemonteerd.
Geen uitlaatgassen meer! Heerlijk!

Bedankt voor alle tips en al het meedenken!!!
De plaatjes voor het afdichten is voor de volgende keer!
Titel: Re: Roetfilter (?)
Bericht door: Martijn_vK op 14 oktober 2017, 00:16:55
Hartstikke fijn dat het weer opgelost is!