Alfa Romeo 147/156/159/GT Club Forum

Algemeen => Projecten => Topic gestart door: frankalfa op 04 november 2017, 15:59:05

Titel: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 04 november 2017, 15:59:05
Jawel, project!

In opvolging van dit deeltje (http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=114937.0) toch maar een topic maken voor de liefhebbert.

Nah komt ie dan:
Lijdend voorwerp in dezes is mn blu vela 2004 2.4 20v sw. Dikke 2 en een half jaar geleden gekocht als daily ‘pedaalemmer’. Had toen 230K gedaan, inmiddels zijn we over de 293 heen. Zonder problemen, met alleen noodzakelijk onderhoud met turbo overhaul, complete koppeling en aandrijfassen als dikste kosten.
Hele fijne auto, lekker vlot en nog steeds een mooi model om te zien.

Had m dus als gewone gebruiksauto gekocht, niet als bewaar exemplaar. Kwam dus goed uit dat ie toen al wat deuken en vegen had, needless to say dat er daar inmiddels wat bijgekomen zijn.

Maar goed zo iedere paar jaar begint t bij mij te kriebelen, dan wil ik weer eens wat anders, al wist ik in dit geval niet wat. Een 159? Wellicht weten sommigen t nog maar die heb ik al eens gehad, een witte 2.4 TI Q4, en wat later een zwarte 1750 tbi. Mooie en fijne auto’s, degelijk ook, maar naast afschrijvingsgedoe vond ik ze niet zo lekker te hoeken als een 156, te zwaar, te ‘log’ zo u wilt.

In de oneindige ‘drooggeil-rush’ (kijke kijke nie kope> ooit had er iemand als onderschrift A.L.F.A.: Always Looking For Another wat bij mij de lading aardig dekt…) liep ik afgelopen zomer tegen een nette, in BE geregistreerde 1.9 8v sw aan, in TI uitvoering, met blok stuk door riembreuk dus voor weinig.. Hm, dat zou mn ‘ik wil weer eens wat anders honger’ wat stillen, een TI interieur in de 2.4, de wielen overzetten, leek een goed idee.

Nah lang verhaal nog langer, sloop TI opgehaald en hier neer geplempt. Bij nadere beschouwing bleek a) die koets best heel slecht maar b) dat alle losse plaatwerkdelen mooier en strakker waren dan die van de 2.4. Maar ja die was blu vela, de sloper was zwartmetallic, dat wordt spuiten als ik daar iets van wil gebruiken op de mijne…
Hmm, als we dan toch gaan spuiten kan ie beter helemaal opnieuw in kleur en áls ie helemaal opnieuw in kleur gaat kan dat ook wel in een -met t oog op ik wil eens wat anders- andere kleur dan de huidige… Zo liep t dus helemaal uit de klauwen met t plan voor alleen een ander interieurtje..
Initieel plan was om de binnenkanten en inslagen met spuitbussen op kleur te lakken en de buitenzijde te rollen met goede autolak. Om na uitharden t ding dof te schuren en weer op te polijsten. Toen ik dit idee ventileerde bij mn vaste collega op t werk (die in zn vrije tijd een spuiterij bestierd) stuiterde die zowat van zn kruk>’ Je gaat autolak toch niet rollen…?!!! ‘
Ehm ja ik heb niet de plek en skills om te spuiten.. Nah hij wel, dus hij bood aan om tegen vriendentarief de auto te voorzien van een nieuwe jas…!

Maar ja direct was ook het besef gekomen dat dit geen klusje was van ff 2 weekenddagen dus moest ik uitzien naar een tijdelijke mobiel, een tussenpaus zogezegd.

Die kwam voorbij in de vorm van een grigio chiaro 2001 1.9sw 8v, bij een vriend en mede-alfist in BE. Auto was van origine nederlands en had ik ong. 2eneenhalf jaar geleden aan hem verkocht toen hij een dagelijkse auto zocht.
Na aanschaf had hij er -meest preventief- nog wat aan verspijkerd (remmerij voor, schokbrekers en wiellagers, aandrijfassen en een turboslang zo uit t hoofd) Verder t gewone onderhoud zoals een riem en vloeistoffen. Ook was een nwe aircopomp geplaatst vanwege een vastloper met de andere.
Desondanks was er weinig met de auto gereden; zo’n 10K, wat de teller op 294 zette. Vanwege verandering van werk voor zowel hem als zn vrouw kwam de sw stil te staan op de oprit.
Hij had m nog wel laten keuren in februari maar de opmerking roest aan de bodem had m doen besluiten om er verder geen werk van te maken. Wel was er nog een draagarm vervangen wat ook een afkeurpunt was geweest op de keuring.

Al met al was t technisch gewoon nog een goed ding ondanks die rotte bodem en de wat shabby buitenkant, voldoende voor mij als tussenpaus iig. Dus kwam t ding terug naar NL, we fiksten de narigheid (met 2 nwe stukken bodem rondom de stoelbevestiging links en rechts, kutwerk), RDWden met wederom bpm aangifte (zijnde 119 eu) en na wat ABS geneuzel rolde ie door de apk, inmiddels 8 dagen en 1100 km geleden..

Dus was het moment gekomen om de 2.4 te schorsen om m aan te pakken. In de voorliggende tijd had ik wel al een hoop delen van de TI getrokken die ik op de 2.4 wil gebruiken: Deuren (op RA na), voorschermen, bumpers. Achterklep gaat een dezer ook over. De genoemde delen zijn al geschuurd en waar nodig inmiddels aan de binnenkant voorzien van de gewenste tint (Artic White van Volvo)

Verder ga ik van de TI -naast t interieur etc- ook de radiator gebruiken (is als nieuw), de achterschokbrekers (Kyaba, zien er uit of ze vorige week gemonteerd zijn) en zal er zo links en rechts nog wel eens een piefje of poefje over geschroefd worden.
Inmiddels ook wat nieuwe delen gescoord; schokbrekers voor, remmerij voor, bumpersteunhoekjes, topmounts achterschokkers. Ongetwijfeld komt er nog een hoop bij maar dat inventariseer ik ‘on the job’.

Plaatje bij het praatje:

De Ti:(http://oi67.tinypic.com/316mcr8.jpg)

Het lijdend voorwerp zelf in beter tijden (net gepolijst na aanschaf 2015)
(http://oi66.tinypic.com/95pfm1.jpg)

En de tussenpaus annex pekelracer:
(http://oi64.tinypic.com/eppthx.jpg)

Tot slot een plaatje van afgelopen week:
(http://oi68.tinypic.com/4hbo7q.jpg)

* ik kan trouwens geen smileys meer zien of plaatsen, hebben meer mensen daar last van?)*

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: leonm op 04 november 2017, 17:32:02
Wauw Frank, serieus projectje  :thumbsup: :thumbsup:

En idd, smileys kan ik ook niet meer plaatsen zoals je hierboven ziet. Zie alleen de teksten nog van de smileys.
Eerst was het alleen bij een gedeelte, nu zie ik geen enkele smiley meer, alleen de namen
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: alfachirurg op 04 november 2017, 18:07:13
Tja FrANK en dan ben ik altijd weer benieuwd hoe het gedane laswerk er uit ziet.... een 156 aan de buitenkant kennen we wel :P

Mvrgr.,

             tOn
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: ScriptMania op 04 november 2017, 18:17:07
Wauw Frank, serieus projectje  [emoji106] [emoji106]

En idd, smileys kan ik ook niet meer plaatsen zoals je hierboven ziet. Zie alleen de teksten nog van de smileys.
Eerst was het alleen bij een gedeelte, nu zie ik geen enkele smiley meer, alleen de namen
Als je gepost hebt dan kun je je post bijwerken,  als je dat doet dan komen de smileys tevoorschijn en kun je ze posten.
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Ronker op 04 november 2017, 18:36:37
Wauw Frank, serieus projectje  :thumbsup: :thumbsup:

En idd, smileys kan ik ook niet meer plaatsen zoals je hierboven ziet. Zie alleen de teksten nog van de smileys.
Eerst was het alleen bij een gedeelte, nu zie ik geen enkele smiley meer, alleen de namen
He, dat heb ik dus ook, dacht dat het aan mn laptop lag oid, vaag
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Ronker op 04 november 2017, 18:37:11
Als je gepost hebt dan kun je je post bijwerken,  als je dat doet dan komen de smileys tevoorschijn en kun je ze posten.
geprobeerd maar geen resultaat
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: ScriptMania op 04 november 2017, 18:45:21
Je hebt gelijk, net even geprobeerd.
Dan zal dat niet zolang geleden wel veranderd zijn.

Even wat testen   ;) :-) (6)  (H) :) Smiley codes.

Mmm die werken hier ook niet, maar de eerste en de laatste wel via tapatalk.
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 05 november 2017, 11:54:41
Tja FrANK en dan ben ik altijd weer benieuwd hoe het gedane laswerk er uit ziet.... een 156 aan de buitenkant kennen we wel :P

Mvrgr.,

             tOn
Laten we het op 'apkwaardig' houden... Geen schoonheidsprijs maar afdoende stevig. ;-)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: ArjanB op 06 november 2017, 20:10:13
Flink project - goed dat je de 20v rijdend houdt.
Maar die tijdelijke daily driver, stukken inlassen betekent ook halve interieur eruit, pfoe is wel veel werk, zou zeggen dat je hier toch ook wel wat goedkoop rijdend zou moeten kunnen krijgen?

Blu vela is mooie kleur, wit staat een 156 ook geweldig!
Succes !
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 06 november 2017, 21:52:33
Flink project - goed dat je de 20v rijdend houdt.
Maar die tijdelijke daily driver, stukken inlassen betekent ook halve interieur eruit, pfoe is wel veel werk, zou zeggen dat je hier toch ook wel wat goedkoop rijdend zou moeten kunnen krijgen?

Blu vela is mooie kleur, wit staat een 156 ook geweldig!
Succes !
Ja ik ben zo'n sukkel die gewoon nog ff x aantal munten achter een hok van bijna 14 jaar met 300k km aan gaat gooien...;-)

Klopt bij de tussenpaus moest hele interieur eruit, valt op zich wel mee hoor, banken en stoelen heb je op een half uurtje wel naast de auto staan, matten opbinden met touwtjes vanuit de achterste hoeken richting middenconsole.
En dan eentje lassen langs onder en eentje binnen brandwacht houden he...:-)
Tuurlijk is een rijdende/gekeurde kopen in NL een idee, maar van deze auto kende ik de technische staat, het onderhoud en de eigenaar, Voor een vergelijkbaar bedrag als de eerste de beste jtd frikandel van MP heb ik nu een auto waar ik met een gerust hart mee rond kan rijden, en wellicht na einde gebruik nog iemand blij mee kan maken voor een paar centen...

Lekker bezig geweest vandaag trouwens. Gisteren al het rechter achterportier (is t enige losse plaatwerkdeel van de hele auto wat ik opnieuw ga monteren na spuiten, de rest komt van de TI) verwijderd en geschuurd, vandaag binnenzijde ervan gelakt. Andere achterportier was er ook al uit.

Vervolgens de voorbumper verwijderd (viel ff tegen, bij de TI was dat appeltje/eitje bij de 2.4 zat t nog allemaal zoals t  30 december 2003 gemonteerd werd volgens opschrift ad binnenzijde van de bumper).Paar boutjes moeten uitboren en koppies afslijpen, ook bij het verwijderen van het linker voorscherm wat later.
Veel, heel veel modder en zand achter de wielkuipen trouwens, die dingen kun je volgens mij net zo goed weglaten..:-)

(http://oi66.tinypic.com/30rpfuv.jpg)

Ook blij dat ik alvast nwe bumperhoekjes had besteld, die dingen hingen werkelijk met t plastic van de wielkuipen en de bumper nog bij mekaar aan de onderkant, schroeven en boutjes eruit draaien lukte al niet eens meer, pleurde gewoon in 'paprikachips'shape (en dan t onderste uit de zak zeg maar).:-)

(http://oi63.tinypic.com/rk1usn.jpg)

Tevens de motorkap op de TI aan de buitenzijde geschuurd geplamuurd en repeat (klein deukje maar veel betere overall staat dan de 2.4 kap)

(http://oi67.tinypic.com/2di0cas.jpg)

Grtz,fRank



Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: w!ms op 07 november 2017, 11:20:36
Hier nog zo'n sukkel die een paar keer de waarde van het hok onlangs erin stak. Dankzij de chirurg, Frank en de spuiter hoop ik ook weer een jaar of 10 door te kunnen. Die bodem bij Frank is goed doorbakken hoor Ton, heb het zelf gezien.
Je hebt het tempo er weer aardig in zitten Frank, respect hoor!

groetz, w!ms
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 07 november 2017, 21:41:47
Best kans dat jou nobele reddingsoperatie voor de v6 mijn ogen geopend heeft Willem (èèèn bedankt...!:-) )

Vanmiddag nog wat geklooid aan t apparaat. Rechter voorscherm eraf gehaald, ding op zn wielen gezet en de voorwielophanging met de hogedruk helemaal ontdaan van 14 jaar polder en straatvuil, kun je lekker tussen nu, zo zonder voorschermen...8)

(http://oi63.tinypic.com/2a8gj75.jpg)

Motorkap van de TI gehaald en de binnenzijde schoongemaakt, geschuurd en in de primer gezet.

Daarnet de beide voorportieren nog uit de 2.4 gehaald, instappen uitgekleed, kunststof afdekstrips 'verwijderd' (en direct gesloopt wát een kansloze constructie is dat toch!!) en alles apart in dozen weggezet. Kwestie van later weer wat terug te kunnen vinden..

Grtz,fRank



Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: brinkerik op 07 november 2017, 22:37:02
Goed bezig   
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: peetje155 op 07 november 2017, 23:26:13

+1.
Klasse Frank.
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Jon op 09 november 2017, 08:53:20
Mooi Frank  :thumbsup:
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 09 november 2017, 22:15:45
Vanmiddag nog wat uurtjes besteed aan de tuut; de motorkap binnenkant staat in de lak en vernis.

Verder de instappen allemaal schoongemaakt en de dorpelkoppen ontroest (tip: de dubbele plaat die gevormd wordt door dorpel buitenkant en schermrand onderzijde verzameld narigheid, de zinklaag is er aan beide zijden serieus afgerot na 14 jaar!)
Spul vervolgens in de fertan gesmeerd.

Nog wat kit van de afdichting vh voorscherm afgestoken en afgeslepen boutjes uitgeboord, kortom niks gedaan wat meters maakt maar wel noodzakelijk is...:-)

Inmiddels ook een lijstje aan het maken van dingen 'die eigenlijk nog wel vervangen zouden mogen worden nu we er toch wel aardig bij kunnen momenteel..'

Later meer.

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 11 november 2017, 18:26:55
Vanmiddag weer wat gedaan aan t ding. Na verwijderen kofferklep gisteren heb ik daarnet het interieur uitgebouwd, ook de vloermat links en rechts eens gelicht om (toch wat nerveusjes, je weet tenslotte nooit wat je aantreft) te zien hoe de vlag erbij hing qua roest...

Nou blij mens hier! Bodem is werkelijk heel gaaf!! Op enkele plekken (voor, achter links rechts) de bitumenplaat weggehaald met hamer en beitel en daar kwam gewoon 2004 blu vela lak vanonder ohne narigheid!!!8)
1 plekje rondom zo'n afwateringslipje wat wat aangevreten is, maar hoeft niet eens hersteld te worden.

(http://oi65.tinypic.com/2zqv2uq.jpg)
(http://oi63.tinypic.com/25i3fdd.jpg)

Plan om de bitumen er allemaal uit te halen, te behandelen met Amercoat en dan nwe antidreun matjes te plakken.

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: ArjanB op 12 november 2017, 00:52:36
Ziet er goed uit - uniek!
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 12 november 2017, 21:55:54
Vandaag t masjien nog wat verder uitgekleed, achterbumper en 'antistuifwatervloerbedekking' uit de wielkasten, dakrails en antenne eraf.

Toen ie zonder wielen op de brug hing heb ik de achterste wielkuipen uitgespoten met de hoge druk, een natte kledderbende in de loods maar wel eer van je werk...!
(http://oi64.tinypic.com/6jlthv.jpg)

Helaas ook direct zicht op de mindere toestand van de achterste veerkokers: Doordat die altijd weggemoffeld zitten achter dat achterlijke stuk vloerbedekking (wat VOCHT vasthoudt!) keek ik nu pas voor het eerst omhoog daaro, daar wordt je niet blij van...Aardig wat roest, rechts een stuk minder dan links.
Volgens mij is het boven de vloerbedekking ALTIJD nat bij zo'n ding...
Hier een plaatje als indruk, hoger zit nog meer van zulke narigheid..
* dat bruine is dus GEEN modder helaas...*
(http://oi67.tinypic.com/352kmsg.jpg)
Nou zat ik even te denken maar heeft een sedan ook van die antiwateropstuifmatten in de achterkuipen? Kan ik me niet meer herinneren, erg he? Anyway de schokkers moeten er toch onderuit dus kunnen we dat direct mooi aanpakken allemaal.

Verder vanavond de omlijsting van de kofferbak grondig schoongemaakt, ontvet en geschuurd, rechter achterflank idem en nog wat kleine deukjes geplamuurd/geschuurd.
(http://oi68.tinypic.com/nv8uwn.jpg)
Ook nog even de kleur vergeleken met de giulia, vond mn spuitwerk er wat gelig uitzien maar in vergelijking met de juul is het zelfs witter, nah oke dus!;-)
(http://oi63.tinypic.com/iyplyc.jpg)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: alfachirurg op 13 november 2017, 08:25:19
Wat een werk allemaal franK....wel lekker bezig zo en leuk het te volgen  :thumbsup:
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 13 november 2017, 09:24:18
Ja ach toN,ik kan nu eenmaal slecht iets 'half' doen... Als je gv bedenkt dat ik in principe alleen een paar andere stoelen in dit ding wilde zetten en verder niks...:-(

;-)

We ploeteren verder, grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: BellaNuvola op 14 november 2017, 09:39:48
Mooi project!
En ja, ook de sedan heeft dat textiel achterin de wielkuipen....
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 14 november 2017, 12:01:27
Mooi project!
En ja, ook de sedan heeft dat textiel achterin de wielkuipen....
Oke dat had ik ff niet meer helder.
Nah in dat geval; 156 eigenaren be very scared...:-)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: alfachirurg op 14 november 2017, 14:53:48
Oke dat had ik ff niet meer helder.
Nah in dat geval; 156 eigenaren be very scared...:-)

Grtz,fRank

I’m not scared frankiE
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 15 november 2017, 00:16:44
Nee toN, jij kunt t herstel zelf uitvoeren duh....;-)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Alfafa op 15 november 2017, 16:40:02
Echt super hoor  :thumbsup:

In de veerschotels kan ik best het volgende aanraden.

Een keer heb ik dat ontroest toen ik de bovenste draagarm van voor eruit heb gehaald. En vervolgens in de chat gezet met die blauwe zooi.
De spul blijft of zee echt perfect.

Wat ook erg goed is is Owatrol. (dit had ik destijds op mijn opel gesmeert en na 13 jaar nog steeds geen roest)




(https://s33.postimg.org/pxsz6va5n/20171115_163401_resized.jpg) (https://postimg.org/image/pxsz6va5n/)

(https://s33.postimg.org/bfvryf0pn/20171115_163414_resized.jpg) (https://postimg.org/image/bfvryf0pn/)
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 15 november 2017, 20:28:57
Heb ik iets voor van Amercoat, een of ander 2 componentenspulletje. Wordt ook op een vies fabriekje hier in de buurt gebruikt om oa de RVS installatiedelen te beschermen>goe poeier!
Jaartje of 8(?) geleden inmiddels op een 75 gesmeerd en die is nog steeds goed en roestvrij op de behandelde plekken.Auto is nog jaren als daily driver gebruikt en n buitenslaper geweest.

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Alfafa op 16 november 2017, 09:47:50
Ja precies, dat soort zooi. blijft het allemaal  Vetvers
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 19 november 2017, 22:00:55
Vandaag weer wat gepruld aan t ding; de rand van de kofferbak is inmiddels afgeplakt, geschuurd en gespoten.
Verder had ik destijds bij het verwijderen van de skirts direct al die bevestigingspennetjes weggeslepen en met tik van de hamer iets dieper gelegd dan de dorpel zelf.
Nu t echter een wat sjieker ding moet worden met een verse jas pakken we dat ook maar direct aan, dus plamuren aan die dorpel. Eerst de deurgaten afgeplakt om stof van het schuren zoveel als mogen buiten te houden.

Ook nog gekeken of ik de sierlijst rond de vaste achterruitjes kon verwijderen maar die lijken met de ruitjes zelf in 1x vast gekit te zitten. Ik kreeg er in ieder geval geen beweging in, dus dan maar afplakken...
(http://oi67.tinypic.com/21eb6nt.jpg)

(http://oi63.tinypic.com/bi1c9v.jpg)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: alfachirurg op 19 november 2017, 23:13:26
FRaNK is goed bezig :yes!
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 20 november 2017, 17:19:04
Vanmiddag na afdekken vanderestvandeauto de instappen rechts in kleur gezet.

Ondanks de wat lage temp in de loods ging t nog best, had er een kleine heater bij staan en een haarföhn (écht) terwijl de te gebruiken spuitbussen in huis op kamertemp bivakkeerden.

(http://oi67.tinypic.com/55l5bd.jpg)

Ja het initiële plan was om eerst de binnenzijde te bekleden met nieuwe bitumenplaatjes voordat ik de instappen zou spuiten I know. Maar ik wil graag het spuitwerk achter de rug hebben voordat t echt ondoenbaar koud wordt ter loods. (winter heet dat geloof ik?)
Dus ff de volgorde aangepast, maw de instappen tzt afdoende afdekken als ik ga klooien aan die plaatjes...:-)


Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Martijn_vK op 20 november 2017, 19:36:45
Netjes! Is dat nog een grondlaag of al de uiteindelijke kleur?
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 20 november 2017, 21:59:20
Is de eindkleur maar vertekend enorm door de lichtval. Is in t echie wel echt wit.

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: leonm op 20 november 2017, 23:19:51
Tof projectje!!!
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: peetje155 op 20 november 2017, 23:53:33
Hoe gaaf en behoorlijk uniek, een witte 156!
Top bezig!
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 21 november 2017, 15:08:29
Mjah en dan wordt je getipt....: https://link.marktplaats.nl/m1227134803
Nah zoiets moet t ongeveer worden dus...:-)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: brinkerik op 21 november 2017, 17:32:18
Mjah en dan wordt je getipt....: https://link.marktplaats.nl/m1227134803 (https://link.marktplaats.nl/m1227134803)
Nah zoiets moet t ongeveer worden dus...:-)

Grtz,fRank

Die velgen die hij er bij aanbied.. 16"  passen die er wel op ?  Dacht dat een 2.4 standaard dikke remmen had.
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 21 november 2017, 17:44:44
2.4 heeft volgens mij dezelfde remmen als een 8v/16v? Althans op de mijne past gewoon 16inch.

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: brinkerik op 21 november 2017, 17:46:52
ok, dan heb ik het mis.     Dan is het vanaf de 159, dat de 2.4  330  Brembo`s heeft/  minimaal 17" velgen.   
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 21 november 2017, 21:31:09
Vanavond de dorpel nog wat bijgewerkt en in de zinkspray gezet. Vervolgens het papier voorzichtig weggehaald en 'binnenkantbuiten' aan de linkerzijde dr ingeplakt, kwestie van weinig kranten hebben...;-)

(http://oi65.tinypic.com/264migx.jpg)

Het aftermarket xenon setje wat dienst deed in de 2.4 heb ik vanmiddag overgeheveld naar de 1.9> al-le-je-zus wat zit daar weinig licht op af fabriek.....
Ondanks nette heldere koplampen (maak ze zelfs regelmatig ff schoon tussendoor) is t net of er waxinelichtjes in staan ipv 2x55W halogeen..
Hopelijk heb ik met t tokkiexenon wel wat meer beeld vóór de auto..:-)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: n0sTRa op 25 november 2017, 09:03:38
Zo, dit is een aardig project ;)

Spuit je de wagen met spuitbussen?
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 25 november 2017, 21:02:35
Zo, dit is een aardig project ;)

Spuit je de wagen met spuitbussen?
Ja binnenzijdes wel, bussen op kleur laten maken. Geen ruimte/ervaring/.. om met de compressor tot goed resultaat te komen, dit is the next best thing dan..

Buitenzijde wordt wel in de cabine gespoten overigens.

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 29 november 2017, 21:30:12
Over de afgelopen dagen weer wat kunnen doen; de vloermat heb ik er uitgehaald (eerst de gespoten dorpels ff afgedekt met foamvellen) en vervolgens een rondje hogedruk gegeven:
(http://oi65.tinypic.com/349cabb.jpg)

Mwaoch daar komt best nog wel troebel watertje vanaf als je dat doet! Of de mat vóór de jaarwisseling nog opdroogt weet ik niet, maar schoon is ie wel! :-)

De linkerzijde is inmiddels ook geschuurd, bijgewerkt, dorpel en instappen zijn gespoten. Dus na drogen de krantenzooi eraf... Zo staat ie er nu bij.

(http://oi63.tinypic.com/28a3ua0.jpg)
Opzet is tot op heden gelukt; ik wilde voordat t ging vriezen het spuitwerk wat ik zelf ging doen achter de rug hebben ivm koude in de loods enzo> e voila!8)

Volgende klusje wordt het verwijderen van de bitumenmatjes binnen op de vloer en antiroesten, na drogen weer nwe matjes erin plakken.

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: ArjanB op 30 november 2017, 09:07:11
goed bezig weer!
had jij de bitumen al van onderkant bodem verwijderd, of enkel in de binnenzijde (zo lijkt het op foto eerder gepost) - in dat geval zou je nog narigheid aan de bodem en dorpels kunnen tegenkomen misschien?
Zo niet, dan heb je echt een goed exemplaar!
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 30 november 2017, 13:05:57
goed bezig weer!
had jij de bitumen al van onderkant bodem verwijderd, of enkel in de binnenzijde (zo lijkt het op foto eerder gepost) - in dat geval zou je nog narigheid aan de bodem en dorpels kunnen tegenkomen misschien?
Zo niet, dan heb je echt een goed exemplaar!
Mijn idee is dat de echte narigheid altijd van binnenuit komt bij de bodemdelen, nooit doorrotten van buitenaf. Ik heb toen ik de auto net had een deel van de bodem kaal gemaakt thv de voetenbak bestuurder en de dorpelaanhechting, ter indicatie (en daar uiteraard weer iets opgesmeerd ter voorkoming van) maar dat was toen allemaal nog prima.
Ik ga er dan ook vanuit dat -als er verder vanonder de bitumen ad binnenkant niks raars te voorschijn komt- de bodem gewoon goed is..

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Martijn_vK op 30 november 2017, 15:05:23
Mijn sloop-156 heeft naar het lijkt ook nog een prima bodem. Ben nog geen rottigheid tegengekomen. Valt me alleszins mee voor een Alfa met tegen de 4 ton.

Nu mijn dagelijkse 156 nog...
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 30 november 2017, 15:48:06
Mijn sloop-156 heeft naar het lijkt ook nog een prima bodem. Ben nog geen rottigheid tegengekomen. Valt me alleszins mee voor een Alfa met tegen de 4 ton.

Nu mijn dagelijkse 156 nog...
Volgens mij ga jij de verkeerde slopen...Techniek van de jouwe in die sloper hangen man, ben je direct van dat hoerenschuifdak af!;-) ;-)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: n0sTRa op 30 november 2017, 16:23:45
Moest je interesse hebben, ik heb een extractor/tapijtreiniger liggen.

U mag deze altijd eens komen halen om weekje te gebruiken.
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 30 november 2017, 17:46:42
Moest je interesse hebben, ik heb een extractor/tapijtreiniger liggen.

U mag deze altijd eens komen halen om weekje te gebruiken.
Das vriendelijk Gregory! Mijne maat (met de bandenhandel, je weet wel) heeft ook ene die ik altijd mag gebruiken.

Maar dank voor het aanbod!8)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 30 november 2017, 21:34:43
Zo, de bitumen zijn eruit. Gaat best aardig als t '+ een heel klein beetje' is in je loods.

Geen narigheid ontdekt, wat er zit aan roest is aan de lipjes bij de voetenbak achterzitting maar dat is met schuren/behandelen op te lossen.
Wat me wel opviel is de extra plaat die links/rechts van de middentunnel achter gelast is, de grijze pre facelift 1.9 heeft dit niet (sterker nog die had helemáál geen plaatwerk meer op die plek lol! :-) )
Zijn die platen 2.4 specifiek of hebben alle facelifts die versteviging?

Helaas is mn fijne 2-K antiroestspulletje niet van plan om nog uit te harden op korte termijn. Had even een beetje aangemaakt en een proefstukje behandeld (aan een kolom van mn loods gemeerd)
Spul plakte daarnet nog net zo hard al toen ik t er vanmiddag opsmeerde maw dr gebeurd niks. Door naar plan B; ik ga even iets anders bestellen om te gebruiken, kan geen 3 maanden wachten tot de bodem eens zover opgedroogd is dat de mat er weer in kan...;-)

Paar plaatjes van de binnenzijde;
(http://oi66.tinypic.com/2ef70xx.jpg)
met de extra versteviging.
(http://oi66.tinypic.com/168e4x1.jpg)
Voorzijde bestuurderskant, wat zou die witte aanslag zijn?

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: peetje155 op 01 december 2017, 01:07:55

Is dat geen kit Frank? Of anders nieuwe paddestoelsoort? Haha.
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: ArjanB op 01 december 2017, 08:23:13
je wilde toch een witte auto?
Zorgt de Alfa zelf voor een wit kleurtje, is het ook niet goed ;-)
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 01 december 2017, 15:11:55
Humor heren!:-) Nee is een soort poederachtige aanslag, denk wellicht residu van wegenzout oid via schoenen ooit in de auto gekomen? Je veegt t met je vinger zo weg maar vraag me af waar t vandaan komt.

Trouwens,'roestige bodemplaat' theorietje: veel 156's hebben een krokante bodem zoals we weten. Bij anderen is bijna geen roest te zien zoals de mijne (gelukkig, lucky me!)
Zou dit verband kunnen houden met het wel of niet gebruiken van de airco?

Die bij mijn 2.4 is al kapot van vóór dat ik m heb en navraag destijds bij de verkoper gaf aan dat ook hij er niet om maalde dat ie niet werkte (maw dus al lang stuk?)
Hij heeft de auto bijna 8 jaar gehad en nergens ook maar een stickertje of ander teken(rekening oid) van airco- onderhoud of controle.

Stel nu dat de airco er al na pakweg 5 jaar mee is gestopt, dan zou die inmiddels zo'n 8,5 bijna 9 jaar niet meer werken.

Zou dit van invloed zijn op de staat van de bodemplaat van binnenuit (weet ik veel, stukje luchtfietserij: met airco heb je, zonder dat je t weet, condensvorming op de bodem want afgedekt door die isolatiemat en wél indirect contact met de buitenluchttemperatuur in al die jaren via de stalen bodemplaat.
Die bitumen plaatjes zitten 9 vd 10x maar zo-zo op zn plek tenslotte en volgen niet netjes de vorm van de bodemplaat dus daar kan makkelijk vocht achter blijven en tussen kruipen...

Het verschil met de 2001 jtd sw die ik nu tijdelijk rijd is dusdanig groot (daar hebben we serieuze platen in moeten bakken voor de apk) dat t echt opvalt...
Km stand is vergelijkbaar, beide auto's zijn geen vertroetelde garageslapers geweest maar werkpaarden. Enige verschillen zijn 3 jaren in leeftijd EN een werkende airco bij de rotste van de 2...!

De 2001 is trouwens met t weer van de afgelopen dagen zeiknat binnen (idd eerst ontwasemfunctie vol aan om zicht te krijgen door de ruiten) terwijl de 2.4 dit never had... Maar die had dan ook geen werkende airco...! Oorzaak>gevolg of andersom??

Jullie een idee hierover?

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Martijn_vK op 01 december 2017, 15:35:52
Kan best zijn dat dat IETS met elkaar te maken heeft, maar ik geloof nooit dat een airco ook werkelijk zo veel invloed heeft. Bij mijn sloper deed de airco het wel en is geen roest te zien. Bij mijn daily doet de airco het ook maar wordt door mij alleen bij 30+ graden gebruikt. Geen idee wat vorige eigenaren ermee deden in beide auto's en weet ook nog niet of er roest onder de vloermat zit. Van buiten/onderen nog niks te zien iig.

Ik gebruik de airco niet omdat ik het niet fijn vind, maar ook omdat hij juist NA gebruik altijd zoveel vocht in het interieur geeft. Ellendig is ook de functie dat hij bij hoge luchtvochtigheid automatisch aangaat. Als je even niet oplet en hij staat wat langer aan, en je zet hem dan weer uit, slaan alle ruiten dicht van de heftige condensvorming. Moet je van ellende de airco weer aanzetten om weer wat te kunnen zien. Heb er zelfs wel eens over gedacht om het systeem eruit te schroeven en een kortere multiriem te zoeken (of een dummy pomp).
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 01 december 2017, 20:54:01
Zo juist nog even bezig geweest; in afwachting van antiroest spulleke voor de bodem delen maar wat anders opgepakt; het vernieuwen van de bumpersteunen.

Had ik een paar maanden geleden al verse voor besteld, de transportlak eraf gestraald en in de antiroest gezet. Nah ff wisselen dacht ik...

NOT!
Linkerkant met de intercoolersteun als eerste (en enige voor vandaag). Al die beugeltjes en meuk waarmee de intercooler ophangt waren ook best aangetast dus ik meende die 'ff' te demonteren om te ontroesten en spuiten...

Ahum, dat blikken ding zit g@#&#P&@@T@TQ!!! achter de motorsteun vast! Nah die ook maar los dan, krik onder de bak voor wat support. Bouten eruit, nog niet los dat gekke blikje..
Kijken; ow daar zitten ook de aircoleidingen mee vast binnen in de motorruimte.. Nah accu eruit, accu bak er uit, die plastic klemmen los gewurmd, luchtpijp tussen lmm en turbo dr af,  uiteindelijk ook de bracket van het luchtfilterhuis nog los en toen met veel klooien jawel dat intercoolersteuntje...pfff.

Vond t voor vandaag wel weer even genoeg...

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 03 december 2017, 22:08:55
Inmiddels is het beruchte steuntje gestraald en in de brunox gespoten. Hangt te drogen nu.
Bumpersteunen ff zwart gespoten nog, staat netter dan dat lichtgrijs van de amercoat.

Verder de bodem binnen helemaal ontvet en de laatst restjes bitumen weg gekrabt. Ook dat staat in de brunox (als test, kende het spul eigenlijk niet maar had een spuitbus op laten sturen om eens te kijken wat t doet, vooralsnog geeft dezelfde paarse kleur als Fertan dus vermoed ook hier een fosforoplossing)

Daarnet de rechterzijde aangepakt,dwz de bumpersteun verwijderd en vervangen door een nieuwe. Ging een stuk makkelijker, hier alleen een oliekoeler voor mn neus maar die hoefde niet los, alleen een steunbracket (waar uiteraard de tapeinden van afbraken) Wel opmerkelijk minder roest aan deze zijde van de auto. Ook de rand van de chassisbalk had hier geen vliegroest, links wel.

Paar plaatjes:
(http://oi63.tinypic.com/2ly4x37.jpg)
Zo kwam t ding er van onder...
(http://oi66.tinypic.com/e12lqa.jpg)
Brunox @ work
(http://oi64.tinypic.com/seq0aw.jpg)
Oud en nieuw
(http://oi67.tinypic.com/ztej60.jpg)
En gemonteerd.

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 06 december 2017, 14:25:58
Gisteren was het spulletje binnen wat ik op de vloer wilde smeren aan de binnenkant (rustoleum combicolour, goed ervaringen mee op de buitenkant van een ouwe alfetta sedan destijds) dus vlotjes aan de gang ermee.

Was uit een restpartij voa weinagh (beggars can't be choosers) waar de meer gangbare kleuren al weg waren uiteraard, dus t werd een niet alledaagse kleur.
Sterker nog t lijkt wel of t de bodem van een buitenzwembad is...;-) Andere mogelijkheden waren boerenschurengroen of goudkleurig... Dan toch maar blauw.
(http://oi66.tinypic.com/2q1fes9.jpg)
Verder niet veel gedaan, het intercoolersteuntje zit weer in de juiste positie maar vanwege het rubber in de motorsteun moet ik daar nog even wat aandacht aan besteden eer alles vastgedraaid kan worden (steun verdraaid onder invloed van dat rubber)


Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: w!ms op 06 december 2017, 22:19:44
Azzurro Lemans, helemaal in stijl fRank!
Wat een werk maar je er van, petje af hoor.

groetz, w!ms
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: dickamerica op 07 december 2017, 23:05:49
Gek zat Allemaal fRankie!
Ik zeg goed bezag!
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 09 december 2017, 19:22:58
Gisteren de antidreun matjes erin geplakt, das echt een makkelijk werkje!

Ff passen hoe t moet komen te liggen en daarna even met de verfstripper wat voorwarmen. Dan beginnen aan 1 kant en vervolgens afwisselend even verwarmen en goed aandrukken in de lagere gedeeltes (NIET je klauw voor dat pistool houden!! Niet vragen hoe ik dat nu weet.,.auw)

(http://oi65.tinypic.com/30ij4sy.jpg)

Verder de intercoolerbracket+3/4evanderestvandeautowatikerdusvoorhadmoetenverwijderenomtdinguberhaupttekunnenverwijderen weer geplaatst.

Later meer, grtz, fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Martijn_vK op 10 december 2017, 11:36:13
Netjes hoor, die dreunmatjes! Wordt het zo beter dan origineel, denk je?
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 10 december 2017, 19:16:05
'Beter' weet ik niet, heb mn best gedaan de matjes zo goed als mogelijk het profiel van de bodem te laten volgen zodat er niks tussen kan lopen.
Zonder had welicht ook gekund (preventief verwijderd om te zien wat eronder zat).
Spul kostte 20 eu meen ik, voor dat geld kon t wel weer in originele staat gebracht worden, wie weet wat voor nare resonantie je anders hebt straks...

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 11 december 2017, 20:50:51
Gisteren en vandaag wat werk gemaakt van de stoelen, dwz van de stoelverwarming. De 2.4 had af-fabriek 'stof met stoelverwarming' (wat aan de bestuurderskant niet werkte)
Die stoel dus ontleed gisteren om te kijken waar m dat in zat met het oog op het overbouwen van de verwarming naar de TI's mocht ik het werkend krijgen.

Je moet bijna technische hogeschool gehad hebben om zo'n stoel te separeren trouwens wat een hoop delen, maar uiteindelijk had ik m in het zicht; het verwarmingsmatje mét afgebroken draden...
Omdat die draden precies achter de zitting onder de stoffen bekleding duiken zijn ze in de loop der jaren afgetorst door het vele bewegen van de zitting, en daarbij vreselijk uitgehard. Lijkt wel draad met massieve kern..
Tevens ontdekt dat ook de rugleuning mee verwarmd wordt, iets wat ik niet wist..

Matjes an sich zien er reparabel uit, zijn zelfklevend geweest en kon ik met weinig moeite los trekken van de schuimzitting en -leuning. Terugplaatsen met een lijmspray oid lijkt me wel mogelijk.

Echter vanavond de TI stoel uitgebouwd en eea vergeleken. Zoals t er nu uitziet wordt overbouwen van de verwarming geen suc6, al was het maar omdat ik de aan/uit schakelaar al nergens netjes kwijt kan op de afdekkap.

Nog eens ff over kauwen... :-\

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: shoppy op 11 december 2017, 22:07:24
Komt wel.
Probeer eens met je wijsvinger onder je neus heen en weer te wrijven, deed Wiki de Viking ook en die kwam altijd met de meest briljante ideeën.

Succes
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Martijn_vK op 11 december 2017, 23:15:33
Ik zit met hetzelfde probleem wbt de stoelverwarming. De originele overhevelen zal inderdaad een lastige klus zijn, om tal van redenen. Je moet de Ti-stoel óók uit elkaar trekken en zie het allemaal maar weer zo netjes terug te monteren. Daarnaast is de zitting natuurlijk een stuk korter vanwege het uitschuifdeel. Misschien beter om dan voor een qua formaat passend setje aftermarket te gaan. Die zijn meestal nog met meerdere standen regelbaar ook, itt origineel.

Bij mij was de stoelverwarming al sinds het prille begin kaduuk, dus ik mis er ook niks aan. Wel leuk dat de stekker van de stoelverwarming aan de autokant past op de stekker van de rugleuning-verstelling aan de Ti-stoelkant. Hoef je ook niet in bedrading te knippen.
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: katuut op 11 december 2017, 23:37:12
Die matjes zijn universeel ook goed te koop
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 12 december 2017, 17:31:30
Ik zie het inderdaad vnl niet zitten om de stoelen uit elkaar te trekken, zie het maar weer netjes terug in elkaar te krijgen later... :-\

Los daarvan is het niet echt mogelijk om de schakelaar netjes weg te zetten ergens, moet ik eerst daar weer wat op verzinnen, al met al lijkt de berg al maar groter te worden zeg maar..En ja ook dat matje voor de zitting zal te groot zijn zoals Martijn ook al zegt.

Vorig jaar (of inmiddels 2 jaar geleden?) de voorstoelen van mijn giuliaatje opnieuw overtrokken met skai hoezen vanwege vergaande slijtage van de originele (die mochten dus stuk voor de demontage, niks voorzichtig doen om ze te hergebruiken v6tech1).

Uiteraard zat hier niks op of aan waar ook maar een stekker aan kon, maar gewoon recht toe recht aan op maat gemaakte hoezen erover trekken, maar kanonne wat een werkje!  >:(

Als Ti stoelen nou voor t oprapen lagen voor een paar tientjes had ik t misschien nog wel geavontuurd.

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 12 december 2017, 22:19:04
Vanavond de mat er terug in gelegd, ingelijmd stukje is nog niet helemaal naar mn zin maar wel al beter dan een gat erin uiteraard.

Verder de middenconsole weer opgebouwd met hier en daar een piefje uit de Ti. Paneeltje met een kras vervangen enzo. Luxe probleem. 8)

Wel gezien dat de vloermat effe wat terug in model moet trekken; dat afspuiten met de hogedruk en vervolgens een paar weken ophangen om te drogen haalt de vorm er wat uit. flippy1

(http://oi65.tinypic.com/30ljxfq.jpg)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: brinkerik op 12 december 2017, 22:25:57
Foto op deze manier lijkt het net een SUV/  Stelvio  kwa ruimte ;)
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 13 december 2017, 08:50:24
Foto op deze manier lijkt het net een SUV/  Stelvio  kwa ruimte ;)
Er is ook best wat ruimte in een 156sw als je al die onzinnigheden weglaat (stoelen banken etc...) Applaus

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 18 december 2017, 22:23:06
Inmiddels zijn we weer wat verder.

Afgelopen dagen de thermostaat vernieuwd, wilde ook meteen de radiator vervangen door die van de sloper maar bij demontage bleek dat de 2.4 rad nog erg goed was (en een org Alfa/valeo exemplaar terwijl de vervanger een merkloze imi was), maw zonde om te vervangen.
Dus dat heb ik achterwege gelaten.
Wel de steunbalk waar ie op staat uitgewisseld met t veel nettere 1.9 exemplaar (eindelijk eens iets wat voor beide auto's identiek is! :yes!) en wat plekjes bijgewerkt op de balken. Uiteraard weer een paar bouten afgedraaid, t begint al een aardige verzameling te worden zo.. :-X
(http://oi64.tinypic.com/2ibohfm.jpg)

Nu het luchtfilterhuis lekker toegankelijk was (t lag op de werkbank, veel makkelijker wordt het niet!  flippy1) ook daar maar direct het K&N filter element (afkomstig uit mn tijdelijke 1.9) in gefreubeld.
Eerst schoongemaakt en opnieuw in-geolied. Hoef ik daar de komende 100K km niet meer bij te wezen...
(http://oi68.tinypic.com/21e9rbo.jpg)(http://oi67.tinypic.com/23tpg1h.jpg)

Verder is inmiddels het ruitenwissermechanisme overhauled. Speling eraf gehaald (asjes wat afgedraaid, nieuwe messing busjes) en alles lekker in het vet gezet, ook weer een zorg minder.
(http://oi64.tinypic.com/2ciuqa.jpg)

Inmiddels is het origineel xenon gearriveerd hier (nogmaals dank Martijn, t was gezellig!) en bekeken. Gaat goedkomen, wat opfriswerk aan de kappen.

Vanavond nog even de nieuwe voorschokkers geschuurd, ontvet en in het zwembadbodemblauwe rustoleum gekwast, heb de indruk dat dat spul nogal wat beter tegen slecht weer nattigheid pekel etc kan dan het affabriek verfje wat doorgaans op ondersteldelen zit.
(http://oi65.tinypic.com/35n3q61.jpg)

Als ze droog zijn kan ik beginnen met het uitwisselen van het onderstel.

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 20 december 2017, 22:20:50
Inmiddels de Ti voorstoelen, A- en B- stijl bekleding gemonteerd evenals het Ti stuur.

Vanavond t apparaat weer eens gestart en van de 4-kolommer gereden, om m op de 2-kolommer te plaatsen>onderstel time! :ok:

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: katuut op 20 december 2017, 22:39:54
Lekkerrrrr
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Miagiulia op 21 december 2017, 21:26:25
Donders Frank.
Dit projectje is weer lekker leesvoer voor de liefhebber waarvoor dank.
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Martijn_vK op 21 december 2017, 21:35:38
Goed bezig! Het gaat hard zo. Ik ben echt benieuwd hoe de auto eruit gaat zien straks  jayzen1

Was gezellig inderdaad fRank!  Zo'n Corsendonkje gaat er ook wel in  ;D
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 21 december 2017, 22:38:57
He Arthur, ook hier? :thumbsup: Laat me raden, je verveelde je op t scarb...? Applaus Ja had maar besloten om t ding een 3e leven te gunnen, dus waarom geen topicje aan wijden.

@ Martijn, lekker spul toch? flippy1 Je komt er nog maar eens een paar naar binnen kletsen he... fruyt1 Hoe die er uit gaat zien kun je op MP zien, daar staat een witte met zwart dak en donkere wielen... ;D

Vandaag zoals gedacht aan de voorwielophanging begonnen.
Links eerst, want dat was allemaal al eens los geweest onder mijn handen dus voor de goeie moed eerst t makkelijke deel... Deuh Ging dan ook semi probleemloos los allemaal. Rot wiellager ontdekt (waar ik 2 jaar geleden alles voor had los gehad, dus binnen pakweg 50K 'op'.) dus daar gaat een verse in.

Verder wat roest, één plek die gelast moet worden, daar waar het blikken steuntje zit voor de abs/remblokslijtage touwtjes (ik kan me van de 3.0 v6 nog herinneren dat ie op exact dezelfde plek slecht was, zij het op een groter oppervlak)
Slecht stukje uitgesneden en al t andere roest weg geborsteld en vervolgens in de brunox gespoten. Binnenkort mn maat  ff peilen of ie dat er even in wil knetteren ter plaatse.

(http://oi68.tinypic.com/v4c7sh.jpg)

Daarna rechts; duidelijk dat er hier enkele dingen zaten die al langere tijd geen sleutel of kruipolie hadden gezien zeg maar...
Lang verhaal kort; alle gewenste delen liggen inmiddels op de werkbank maar de boutmet4kantemoer die de schokker in het alu brugstuk houdt zit er nog in, met inmiddels afgeslepen kop enzo.. Daar moet ik me nog wel ff druk op maken, te-ring dat zit vast! >:(
Hier ook wat roest maar geen laswerk, dus ook hier ontroest en in de brunox gefietst.

Naast t wiellager ga ik ook nog ff kijken voor een paar nieuwe inlegrubbers voor de veren, daar waar deze op de schokker staan, rubber is een eind heen.

Ook direct het vet in de bovenste draagarmen even wat doorgepompt, tot op heden 'nul' speling.
Aandrijfassen nog bekeken (was een vraag in een ander topic) maar ook deze zijn na een jaar en plm 35K nog gewoon spelingsvrij gelukkig. Misschien haal ik de tripods even tevoorschijn om het vet te inspecteren en evt te vervangen.


Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: katuut op 22 december 2017, 08:06:18
Zou je die draagarmen niet gewoon vervangen?


‘Twijgjes’ is wellicht een beter woord ;p
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 22 december 2017, 08:59:31
Zou je die draagarmen niet gewoon vervangen?


‘Twijgjes’ is wellicht een beter woord ;p

Draagarmen? Welke? ???

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: katuut op 22 december 2017, 16:36:01
Bovenste
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Martijn_vK op 22 december 2017, 17:12:35
@ Martijn, lekker spul toch? flippy1 Je komt er nog maar eens een paar naar binnen kletsen he... fruyt1 Hoe die er uit gaat zien kun je op MP zien, daar staat een witte met zwart dak en donkere wielen... ;D

Vandaag zoals gedacht aan de voorwielophanging begonnen.
Links eerst, want dat was allemaal al eens los geweest onder mijn handen dus voor de goeie moed eerst t makkelijke deel... Deuh Ging dan ook semi probleemloos los allemaal. Rot wiellager ontdekt (waar ik 2 jaar geleden alles voor had los gehad, dus binnen pakweg 50K 'op'.) dus daar gaat een verse in.

Gaan we doen :)

Wiellagers lusten ze inderdaad goed. Bij mij linksvoor vervangen vlak voor verkoop en bij de laatste apk, vlak voor ik hem terugkocht, wéér linksvoor aan de beurt. Goeie 60k later. En nu inmiddels weer een hoorbaar lager maar ik moet nog ff uitvinden welke. Denk rechtsvoor.
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 22 december 2017, 18:00:43
Bovenste

Want?

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: dickamerica op 22 december 2017, 18:14:44
 ;D
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: katuut op 22 december 2017, 18:31:35
Want?

Grtz,fRank


Omdat ze gaan als hamburgers op de TT. Je kunt er nu makkelijk bij
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 22 december 2017, 22:06:23
Ah duidelijk, nee niet nodig; ik heb hopelijk longlife homebrew testdingen dr onder, aangepast met smeernippels. Vooralsnog (35K km) speling- en kraakvrij. :ok:

(http://oi65.tinypic.com/furvkn.jpg)

Weer wat gepield aan het ding; vandaag de torens voor in de smurfensnot  ;D gesmeerd, een stukje blik geprepareerd voor de lasser en een poot met nwe schokker voor geassembleerd.

(http://oi63.tinypic.com/35ld847.jpg)
(http://oi65.tinypic.com/6h3lms.jpg)
Ook alvast een achterschokbreker van de sloper ontleed en wat schoongemaakt, die ga ik ook even preventief rustoleum-en.
Tevens het afwatergaatje van de veerschotel dusdanig gemodificeerd dat t nu wél werkt...
(paar gerichte tikken met een hamer en een beitel, zodat t water nu direct weg kan ipv dat er altijd een laagje van een paar mm rondom die poot in de schotel blijft staan... Deuh Deuh)
(http://oi65.tinypic.com/156p9g9.jpg)
De andere voorpoot is nog niet van plan om de moed op te geven; ondanks doelgericht klootviolen vanavond nog geen vooruitgang; ja het alu brugstuk beweegt tov de schokbreker maar die bout, ho maar..Bankschroef op gesloopt zelfs.. v6tech1
Zal uiteindelijk wel uitboren worden gok ik.

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Pjotr 156 op 23 december 2017, 22:41:29
Gaan we doen :)

Wiellagers lusten ze inderdaad goed. Bij mij linksvoor vervangen vlak voor verkoop en bij de laatste apk, vlak voor ik hem terugkocht, wéér linksvoor aan de beurt. Goeie 60k later. En nu inmiddels weer een hoorbaar lager maar ik moet nog ff uitvinden welke. Denk rechtsvoor.

als een wiellager zo snel slecht is gaat er toch iets mis met of monteren of met je velgen die een heel verkeerde et hebben
4ton met een wiellager moet toch geen probleem zijn   ( maar ja dat is ook mijn ervaring met draagarmen )
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 24 december 2017, 09:01:35
als een wiellager zo snel slecht is gaat er toch iets mis met of monteren of met je velgen die een heel verkeerde et hebben
4ton met een wiellager moet toch geen probleem zijn   ( maar ja dat is ook mijn ervaring met draagarmen )
Zou kunnen maar in mijn geval staat de auto op de originele distinctive wielen en was montage van het lager ook probleemloos.
4ton met draagarmen is uiteraard ook een unicum... :ok:

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Martijn_vK op 24 december 2017, 21:24:28
als een wiellager zo snel slecht is gaat er toch iets mis met of monteren of met je velgen die een heel verkeerde et hebben
4ton met een wiellager moet toch geen probleem zijn   ( maar ja dat is ook mijn ervaring met draagarmen )

Met wiellagers weet je het maar nooit. Ik heb er zat vervangen met net over de ton. Bij mij ging monteren ook probleemloos. Velgen originele GTA speedlines toen. Ik kan me ook zo voorstellen dat ze per ongeluk de verkeerde hebben vervangen de laatste keer, omdat nu de andere steeds meer herrie gaat maken en die heb ik iig nooit vervangen. Nu ruim 260k erop.
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 27 december 2017, 22:11:29
Uiteraard de afgelopen dagen niet veel gedaan, eten en drinken kost nu eenmaal tijd.. Applaus

Inmiddels de ene achterpoot gerustoleumd, en weer geassembleerd, andere uit elkaar en schoon, ready for paint.

Plaatjes volgen later, tinypic lijkt eruit te liggen...

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 31 december 2017, 00:33:00
Andere vers geschilderde achterpoot inmiddels ook weer in elkaar gemeubeld.
Voor en na plaatje:
(http://oi63.tinypic.com/dymz4y.jpg)

Zag trouwens dat er tov de originele 2.4 achterschokkers nogal verschil is qua spiralen:
Degene die onder de 2.4 vandaan kwam had een winding meer maar was desondanks veel korter in vrije toestand tov de 1.9 exemplaren (zeker 10cm!) Materiaal diameter zat bijna geen verschil in (grofweg gemeten met de schuifmaat 12 om 11.5mm, 2.4 resp 1.9)

Vreemd genoeg stonden beide auto's wel even hoog in rijklare toestand maw ze bereiken hetzelfde qua wagenhoogte... ???  Ik ga iig de 1.9 exemplaren gebruiken omdat deze veel netter zijn qua roest (minder kans op breuk denk ik dan maar).

Inmiddels ook de wielkuip/schokbrekertoren linksachter ontroest en in de brunox gezet. Nog geen gaten gelukkig maar wel serieus aangeroest, 5 voor 12 dus...  :-\
Rechts is beter heb ik al gezien, maar daar zit nog een lief  klusje vermoed ik daar deze kant bij mij nog nooit is los geweest... v6tech1

(http://oi67.tinypic.com/apagwm.jpg)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 02 januari 2018, 23:46:14
Inmiddels achterzijde links voorzien van kwastje rustoleum.
(http://oi63.tinypic.com/15n92mf.jpg)

Indien tijd deze week verder prutsen aan de vastzittende bout van de voorwielophanging. Ook rechtsachter een begin gemaakt met loshalen maar je-zus dat zit allemaal vast.. >:(
De makkelijke manier is uiteraard om er de slijptol in te zetten en bouten, bussen en ringen van de sloper te gebruiken maar dat kan altijd nog...

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 11 januari 2018, 21:57:10
Op veler verzoek  ::) weer een update; de voorwielophanging links en rechts zit er weer onder. Schokbrekertorens behandeld, stukje in gelast en afgewerkt. Achterwielophanging links ook weer gemonteerd.


Rechtsachter daarentegen... :!nooooo Denk dat ik maar gewoon de hele santekraam doorslijp en de bout met bus etc van de sloper monteer. Wellicht een dezer dagen nog een alles of niks poging en anders maar destructief verwijderen... Deuh

Plaatje van t resultaat:(http://oi63.tinypic.com/28guqdd.jpg)

Verder afgelopen weekend nog een setje titaniumgrijze ATS 'madeno' velgen opgehaald in BE. Gaat smoelen onder een witte sw... 8)

Grtz,fRank


Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Martijn_vK op 11 januari 2018, 23:50:21
Lekker, weer een beetje opbouwwerk!  :thumbsup:

Ik heb op mijn sloper ook zitten rammen op de achterwielophanging. Ontzettend vast maar wel gelukt. Wel beide lange onderste pennen kapotgeslagen.  ::)

Ik hoop dat er snel meer updates volgen!  Applaus :P :P
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: bob_b op 12 januari 2018, 09:00:24
Die lange onderste pennen moet je gewoon terug naar originele dikte vijlen, dan heb je ze er zo uit :)
Ik gebruik een slagmoersleutel om de bout rond te draaien en hou de vijl er dan tegenaan vanaf de achterkant.
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: dickamerica op 12 januari 2018, 09:35:27
 Inderdaad zo doe ik het ook maar dan met grof schuurpapiertje,ff rondtollen rob1
Zet em op Frankie :ok:
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: brinkerik op 12 januari 2018, 11:23:06

goed bezig   :thumbsup:
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 12 januari 2018, 11:53:43
....Ik hoop dat er snel meer updates volgen!  Applaus :P :P

Wijsneus! flippy1

Ja ik weet hoe t moet maar voorlopig zit er geen beweging in bij de onderste. Ook niet met een slagmoersleutel en overdadig kruipolie enz. :!nooooo
Domweg kracht zetten met een sleutel en een knap stuk pijp dr op heeft geresulteerd in een pijnlijke schouder voor een week inmiddels... Deuh

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: alfachirurg op 12 januari 2018, 12:06:21

Domweg kracht zetten met een sleutel en een knap stuk pijp dr op heeft geresulteerd in een pijnlijke schouder voor een week inmiddels... Deuh

Grtz,fRank

wAtje
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 12 januari 2018, 13:11:46
Ben ook geen 46 meer he tOn... ;D

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: Martijn_vK op 12 januari 2018, 14:02:56
Warmstoken? Dan heb je waarschijnlijk ook niks meer aan de bussen in de armen, maar hij zou er maar zo van los kunnen komen...
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 14 januari 2018, 18:23:36
Ehm victorie enzo! :italoflag:

Vanmiddag toch nog es geprobeerd om de onderste bout met stom geweld los te krijgen en jawel dat is gelukt!
De kortere bovenste had al wat beweging dus die kon ik na enige overtuiging met een stuk pijp op een wringijzer ronddraaien op zn plaats. Stukkie schuurlinnen ertussen gefoefeld en stukje voor stukje op formaat geschuurd, daarna was het appeltje/eitje uiteraard voor deze bout.*nee ik heb geen slagmoersleutel*

De onderste daarentegen gaf geen krimp, niks. Uiteindelijk maar besloten om in een ultieme poging beweging te genereren zoveel kracht te zetten dat ie wel af moest breken.
Nah dat niet maar op enig moment ging ie wel een nano mm... 100000x linksom en rechtsom gewurgd met wringijzer en pijp erop en overdadig kruipoliën tot er iets meer slag in kwam, vervolgens weer het schuurlinnen truukje gedaan. Ging goed hij kwam er steeds verder uit alleen de afstandsbus ging mee, die zat nogal innig verstrengeld met de bout.
Dáár weer een pijptang op gezet en weer maar wringen (stuk pijp tegen mn harses gehad trouwens  Deuh Applaus)

Afijn in the end lag alles los op de werkbank zonder schade (materiaal of lichamelijk  ;D)

Schokker verwijderd en de toren ontroest, staat inmiddels in de brunox.  8)

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: peetje155 op 14 januari 2018, 18:46:41

De aanhouder wint...uiteindellijk. party
Ga je wel verse bouten zetten?
En rijkelijk midalgan smeren morguh. :ok:
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 15 januari 2018, 18:23:46
Heb de lange bout ff geparelstraald evenals de afstandbus, om te kijken hoe ze er werkelijk aan toe waren. Kunnen wat mij betreft nog een ronde mee, rijkelijk verzopen in copaslip uiteraard..

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 17 januari 2018, 22:40:37
Toren rechtsachter in de smurfenblauwe rustoleum gesmeerd vanavond. Als dat uitgekuurd is fiets ik er nog wat matzwart over voor t zicht en dan kan t hele spul dr weer onder!

Intussen bezig met de bedrading voor de originele xenonset. Links inmiddels een verloopkabeltje gemaakt tussen de originele non xenon autobedrading en xenon lampunit, met gebruikmaking van de originele stekkers. Ff getest zo net, stadslicht en grootlicht werken maar de xenonpit zelf gaat niet aan. Een bijgeleverd lampje gaf helaas geen verbetering. Ik heb zeker spanning tot op de lampunit, verder durfde ik niet te meten, geen idee of mn multimeter dat aankan... Deuh

Iemand info hieromtrent? Kan ik evt een ballast open maken om daar te meten of als test de ballast van de rechterzijde benutten bv? U ziet nieuwe materie voor mij... ;D

Grtz,fRank
Titel: Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
Bericht door: frankalfa op 19 januari 2018, 21:11:26
We zijn weer wat verder; gisteren wat zwarte lak aangebracht en de schokbreker rechtsachter weer gemonteerd.
Vandaag t apparaat weer op zn wielen gezet, toen ik m van de brug wilde rijden viel mn oog op wat roest boven op de bumperbalk voor; dat kon natuurlijk niet he.. flippy1
Dus motor weer uit en daar nog even aandacht aan besteed. Direct ook maar de slotbalk uitgekleed, geschuurd en wit gespoten, das anders ook geen porem straks... :P

Binnenkort dus verder met het weer aanbrengen/afhangen van deuren en ander plaatwerk.(daarom ligt ook nog steeds de org. motorkap erop, heb ik een beetje een richtpunt hoe de voorschermen moeten zitten... :yes!)

Tussendoor moet ik nog wat kleine dingen schuren zoals spiegelkappen de achterklepspoiler en bumperkapjes etc. We knoeien verder! :ok:

Zo staat ie er nu bij:
(http://oi68.tinypic.com/s2t81x.jpg)

Grtz,fRank

Grtz,fRank