Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - 405T16

Pagina's: [1] 2 3
1
Chit chat / R.I.P. Tom Tjaarda!
« Gepost op: 03 juni 2017, 02:04:21 »
R.I.P. Tom Tjaarda!  :'(

Post hier je mooiste Tom Tjaarda ontwerp.  Applaus





https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Tjaarda


LONGREAD: INTERVIEW MET FIAT 124 SPIDER-ONTWERPER TOM TJAARDA


http://autovisie.nl/2015/11/magazine/longread-interview-met-fiat-124-spider-ontwerper-tom-tjaarda/



http://www.tom-tjaarda.net/cars.htm









2
Alfa Romeo nieuws en scoops / Alfa Romeo C-segment SUV
« Gepost op: 03 mei 2017, 20:33:36 »
Gerucht over prioriteit aan Alfa Romeo C-segment SUV
2 MEI 2017 13:48




Let op, ook dit is op niets anders gebaseerd dan op ‘praatjes’ die rondom de industriële wandelgangen van FCA zijn ontstaan de laatste tijd. Net als het recente gerucht (dat niet klopte) over een officiële aankondiging betreffende het derde te produceren Alfa Romeo-model, gaat het opnieuw over dit onderwerp. Dit keer over welk model het precies zal zijn. In januari konden we dankzij zeer betrouwbare bronnen nog stellig zeggen dat de grote SUV prioriteit heeft en dat deze volgend jaar productierijp zou zijn. Met het oog op de Amerikaanse en Chinese markt, een strategisch belangrijk model voor uitbreiding van verkoopaantallen die inmiddels gestaag stijgen. Dit jaar al moet Alfa Romeo gecombineerd met Maserati, voor een aantal van rond de 175.000 zorgen.



Nu komt (waarschijnlijk vanuit Napolitaanse hoek) het gerucht naar buiten dat deze E-segment SUV op verlengd Giorgio-platform in de wacht is gezet, om een model dat compacter is voorrang te geven. Deze zou uit Pomigliano d’Arco moeten komen. Nu is het wel zo dat niemand minder dan Marchionne zelf gezegd heeft, dat uit de Giambattista Vico Plant nog weleens het volgende model zou kunnen komen. Dat zei hij rond de lancering van de Giulia vorig jaar. Het laatste gerucht beweert nu dat vanwege het gunstige klimaat op de Europese markt, de C-segment SUV voorrang krijgt. Bovendien zou er een nogal omvangrijke logistieke klus aan verbonden zijn, waar eveneens haast mee gemaakt moet worden. De volgende Fiat Panda komt namelijk al in 2019 uit en zal voortaan gewoon weer in Polen van de band rollen. De kleine succesvolle Fiat werd puur uit nood (lees omdat anders te veel mensen thuis zouden zitten) vanaf 2012 in de fabriek in de Campania-regio gebouwd. Inmiddels zijn vanwege de drukte al enkele honderden werknemers van deze fabriek, in zowel Melfi als Cassino aan het werk gegaan. Men denkt dat de mensen die nu nog aan de Panda werken, alvast bijgeschoold worden om aan de compacte SUV van Alfa Romeo te kunnen werken straks.



Wat het te gebruiken platform betreft is het al helemaal koffiedik kijken, want er zijn stemmen die beweren dat FCA het compacte (B/C segment) platform wil gebruiken terwijl anderen weer spreken over een ingekort Giorgio-platform. Dat laatste lijkt ons waarschijnlijker, gezien het onderscheidende karakter van Alfa Romeo op dit moment. Met een 500L/X/Renegade/Tipo platform plaatst Alfa Romeo zich immers weer lager op de ladder van de prestige. Precies wat het merk nu niet kan gebruiken. Bovendien is Lancia officieel nog niet uit het portfolio verdwenen, dat veel eerder in aanmerking zou kunnen komen voor een luxe alternatief op deze basis, die bovendien niet perse in Pomigliano gebouwd zou hoeven worden, aangezien in Melfi ook plek vrijkomt na het verdwijnen van de Punto volgend jaar.

3
Chit chat / DIESELGATE draait door
« Gepost op: 15 maart 2017, 22:54:56 »
Allereerst, niemand is verplicht dit topic te lezen!
Je mag het gewoon overslaan als het je niet interesseert of erger zelfs irriteert. In dat geval kun je het gewoon negeren.

Dit topic is het vervolg op het topic: VW en schone diesels, de firma's list en bedrog  (gelezen 7003 keer)
http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=113166.0

We pakken de draad weer op met de laatste ontwikkelingen in dieselgate.
Ik vul dit topic gedurende de week aan tot we
A. weer helemaal bij zijn
B. de week voorbij is, dan post ik een nieuw bericht dat ik weer bijvul mocht er nieuws zijn
C. inhoudelijk reageren op jullie posts kan dus een week duren, kijk regelmatig of er aanvullingen zijn
D. het kan dus voorkomen dat het nieuwe bericht leeg is, ook dat het vorige bericht te groot is geworden, in welk geval ik aanvullingen op spaar tot het bericht geplaatst wordt.

Vrij naar bron: https://www.autobahn.eu/3270/volkswagen-verantwoordelijk-voor-minstens-1200-europese-doden/



Wegkijken is dodelijk
'Volkswagen verantwoordelijk voor minstens 1200 Europese doden'

Zo, die hakt er lekker in. Volgens de Amerikaanse elite-universiteit MIT gaat Dieselgate 1200 levens voortijdig beëindigen. En dan hebben we het over slechts 2,6 miljoen Duitse auto's met manipulerende software.

Hetzelfde team dat eerder schatte dat Amerikaanse Dieselgate-barrels voor zestig voortijdig vrije verpleeghuisbedden zouden zorgen, heeft nu gekeken naar de impact Europa. Het ging om de effecten van 2,6 miljoen voertuigen die in Duitsland werden verkocht met doods-emissies. Niet alleen Volkswagens, maar ook Seats, Skoda's en Audi's.

De conclusies zijn best tragisch. Door Dieselgate zullen twaalfhonderd levens niet geheel vrijwillig maar wel extra snel beëindigd worden. Het gaat gemiddeld om tien verloren levensjaren per persoon. Vijfhonderd doden zullen in Duitsland vallen, maar omdat luchtvervuiling geen grenzen kent, is meer dan zestig procent van de voortijdig levensverlaters niet Duits. Polen, Frankrijk en Tsjechië worden het hardst getroffen (het zal ook eens niet).
.
Om het allemaal nog erger te maken, deze donderpreek: "If Volkswagen can recall and retrofit affected vehicles to meet European standards by the end of 2017, this would avert 2,600 additional premature deaths, or 29,000 life years lost, and 4.1 billion Euros in corresponding health costs, which would otherwise be expected in the absence of a recall."
.
Het ware dodental voor Europa is 3 a 4 x zo hoog, deze sterftecijfers zijn enkel berekend op de 2,6 miljoen fraudediesels verkocht in Duitsland. Er van uitgaande dat VW het niet redt deze allemaal voor eind 2017 te repareren komen er nog 2600 extra voortijdig te overlijden. Het gaat om gemiddeld 10 levensjaren per sterftegeval en kost onze samenleving miljarden euro's aan extra gezondheidszorg.
.
Stel VW repareert 50% van haar diesels dan loopt de totale schade in 2017 dus op naar 3x (1200+2600/2+ 1300/2) = circa 9.500 doden, totaal bijna 100.000 levensjaren in Europa. De extra zorgkosten bedragen circa 2,05 miljard Euro voor Duitsland en omliggende landen. Maar in Frankrijk is de fraudediesel dichtheid even groot en gezondheidsschade dus ook. Totaal al 4,1 miljard Euro extra zorgkosten voor de 2 grootste Europese landen en hun directe buren. Waarschijnlijk kost het heel Europa zo'n dikke 10 miljard Euro.
Deze schade is enkel ten gevolge van de ruim 8,5 miljoen VW fraudediesels die in Europa zijn verkocht en waarvan begin dit jaar pas 10% was aangepast .
.
Axel Friedrich, formerly with the German equivalent of the E.P.A. and a co-founder of the International Council on Clean Transportation claims “It’s not just fraud — it’s physical assault.”
.
Er rijden nog maar ruim 7 miljoen ongefixte VAG-diesels in Europa rond, dag in dag uit onnodig veel extra giftig NOx uitbrakend. VW gaat over lijken. Alles mag voor de winst. Heel VW is een club van arrogante massamoordenaars! Je zou maar trots zijn dat je VW killer-diesel zo lekker rijdt.



bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/politie-doet-grootschalige-inval-bij-audi-96830
Politie doet grootscheepse inval bij Audi
Auteur: Dizono, gepost 15-03-2017 om 12:27 21 Reacties

Meer dan honderd agenten stonden paraat om op een tweetal locaties invallen te doen bij Audi.



Juist kregen we een persbericht van Audi in de digitale brievenbus met als titel ‘Audi’s praten met andere auto’s en zien gevaar op kilometers afstand.’ Toch lijkt Audi de grootschalige inval door de Duitse autoriteiten, begeleid door ruim honderd agenten, niet te hebben zien aankomen. En dat was ook juist de bedoeling want kantoren in zowel Ingolstadt en Neckarsulm zijn doorzocht op documenten die nieuw licht kunnen schijnen op -jawel- dieselgate.

Grote vraag lijkt te zijn of Audi als onderdeel van de Volkswagen Group ook verantwoordelijk gehouden kan voor het gesjoemel of dat de schuld volledig en alleen bij Volkswagen ligt. Voormalig hoofd van de afdeling die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van TDI-motoren, Ulrich Weiss, heeft namelijk verklaard dat Audi-baas Rupert Stadler al in een vroeg stadium af wist van de manipulatieve software. Tegenover Spiegel kan een woordvoerder van Audi de inval enkel bevestigen, maar blijft enige toelichting dan wel ander commentaar uit.



bron: https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/19956-audi-dreigt-met-aangifte-door-verklaringen-oud-medewerker
INTERNATIONAAL
Laatste update: 21 februari 2017 11:46
'Audi dreigt met aangifte tegen oud-medewerker'



De autofabrikant overweegt aangifte te doen tegen Ulrich Weiß, oud-directeur van de motorontwikkelingafdeling. Audi beschuldigt hem van ‘verraad van bedrijfsgeheimen’ en ‘onheuse verdenkingen’.
Dat zegt Audi tegen zakenblad Handelsblatt.


Weiß advocaten beschuldigen Audi-ceo Rupert Stadler van voorkennis van het dieselschandaal. Stadler zou al vanaf 2012 afweten van dieselgate, ver voor de uitbraak van het schandaal in september 2015. Dit blijkt volgens de advocaten van Weiß uit verschillende documenten.
Audi ontkent de aantijgingen en zegt dat de top van de autofabrikant, evenals de top van het moederbedrijf Volkswagen, door intern onderzoek van advocatenkantoor Jones Day zijn vrijgepleit van iedere voorkennis van Dieselgate.
Eerder klapte oud-topman Piëch uit de school over dieselgate.

bron: https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/20061-vw-realiseert-2-miljard-minder-winst-in-2016

Laatste update: 14 maart 2017 16:06



Winst Volkswagen daalde met 11 procent in 2016
Het grootste merk uit de Volkswagen Groep realiseerde ondanks het dieselschandaal in het afgelopen jaar een winst van 1,9 miljard euro. Dat is wel 11,1 procent lager dan in 2015.
Volgens Volkswagen viel het resultaat lager uit door een volumedaling, ongunstige wisselkoersen en de noodzaak om hogere kortingen te geven vanwege het dieselschandaal. Ook werd er flink betaald aan schikkingen en compensatie inzake dieselgate.
De omzet van het merk Volkswagen was met 105,7 miljard euro 0,6 procent lager dan in 2015. "Ondanks alles hebben we toch nog 6 miljoen Volkswagens afgeleverd", zei Volkswagen-ceo Matthias Müller vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers. "Met de uitrol van onze nieuwe 2025+ strategie hebben we de fundamenten gelegd voor een krachtige nieuwe koers van ons kernmerk."
De plannen van VW bestaan onder meer uit een kostenbesparing van 3,7 miljard euro tot 2020, waarbij circa 30 duizend banen verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen circa duizend nieuwe arbeidsplaatsen voor personeel dat gaat meewerken aan de ontwikkeling van softwarematige mobiliteitsdiensten.
De resultaten van de hele Volkswagengroep waar ook merken als Seat en Skoda onder vallen, werden in februari al gepresenteerd. Hieruit blijkt dat vooral Skoda het goed doet, met een winstmarge die 1,4 procentpunt hoger lag dan in 2015.

4
Chit chat / Kartel-afspraken leveranciers auto-onderdelen opgerold
« Gepost op: 10 maart 2017, 09:59:20 »
Monsterboete tegen prijs- en marktafspraken auto-onderdelen

bron: http://www.ad.nl/auto/monsterboete-tegen-prijs-en-marktafspraken-auto-onderdelen~a1f4b048/




Miljoenen autobezitters in Europa zijn niet alleen opgelicht via Dieselgate, maar ook nog door leveranciers van auto-onderdelen. Zij betaalden daardoor te veel voor hun auto.

Frans Boogaard 08-03-17, 12:14 Laatste update: 14:54

"Fabrikanten weten dat prijs- en marktafspraken verboden zijn." Margrethe Vestager


Brussel rolde vier kartels op van producenten die de markt manipuleerden bij de levering van onderdelen aan bekende merken als Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Suzuki en Nissan-Renault en legde hen een boete op van totaal 155 miljoen euro.

Volgens Eurocommissaris van Mededinging Margrethe Vestager had het kartel vooral betrekking op onderdelen voor koeling van de motor en airconditioning. Sinds de Commissie in 2012 haar onderzoeken in de autosector begon, is dit al de zesde zaak.

Verboden
Vestager is vastbesloten kartelzaken keihard te blijven aanpakken, zo zei ze vanmorgen. ,,Fabrikanten moeten met elkaar concurreren op prijs, kwaliteit en service, ze moeten innoveren en betere producten op de markt brengen. Ze weten dat prijs- en marktafspraken verboden zijn.”

Zoals gebruikelijk kreeg een aantal van de belangrijkste producenten nog een korting op zijn boete wegens royale medewerking aan het onderzoek.


https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/concurrentie-en-marktwerking/concurrentie-en-afspraken-tussen-bedrijven/kartelafspraken/kartels-herkennen/

5
Te koop:

Set van 4 originele Alfa Romeo Selespeed velgen 5x98 16 inch met ongebruikte Vredestein winterbanden.

Wintrac Xtreme S 205/55 R16 91H
erg goede winterband volgens testen

0km, gemonteerd en gebalanceerd
100% profiel

weggeef prijs €320,-

Gerrit Jan
nul zes 2655295zeven
Apeldoorn

6
Aangeboden voor Alfa 156/159 / nieuwe winterbanden 205/55/16 91H
« Gepost op: 16 december 2016, 21:07:57 »
Te koop:

Set originele Alfa Romeo Selespeed velgen 16 inch met Vredestein winterbanden.
Wintrac Xtreme S 205/55 R16 91H

0km, gemonteerd en gebalanceerd

vaste prijs €399,-

Gerrit Jan
nul zes 2655295zeven
Apeldoorn

7

EU MAN
Naai je vrienden en bespaar een miljard euro





Veertien jaar lang, tussen 1997 en 2011, vormden vrachtwagenbouwers Volvo/Renault, DAF, Iveco, Daimler en MAN een kartel. Kraaide geen haan naar. Maar MAN werd zenuwachtig en klikte bij de Europese Unie. BAM, recordboete.
Een kleine 2,93 miljard euro. Of de vrachtwagenjongens daar even mee over de brug willen komen. Nou ja, niet allemaal. MAN deed een judasje en krijgt geen boete. De bedrijven zouden zich schuldig hebben gemaakt aan illegale prijsafspraken, wat de facto betekent dat ze de prijzen kunstmatig hoog hebben gehouden.

Daarnaast zouden ze met elkaar de introductie van schonere trucks hebben afgestemd (wat emissie-innovatie en daardoor concurrentie niet erg stimuleert) en ook zouden de kosten om aan de strengere emissieregels te voldoen, aan klanten zijn doorberekend. Van dat laatste begrijpen we overigensniets: als je een vrije markt wilt, zullen klanten toch echt moeten inzien dat groen niet gratis is en dat ze daarvoor moeten betalen.

De volgende fijne boetes werden uitgedeeld aan de fabrikanten die samen negentig procent van de Europese markt in handen hebben.


Gekeken naar de boete voor Daimler (onder andere Mercedes-Benz) kan klikken je dus dik een miljard euro besparen. De kortingen zijn toegekend omdat de bedrijven goed hebben meegewerkt met de eurocommissaris voor Mededinging en haar klerken. Sommigen hebben net wat beter hun best gedaan dan anderen, zo te zien. Nu zegt het rechtvaardigheidsgevoel misschien dat het ernstig is dat MAN door te klikken zijn boete ontloopt. Daarmee wordt in feite, zo zou een mens kunnen redeneren, immoreel gedrag beloond, want MAN deed net zo goed mee met het kartel. Maar toch is dit de beste manier om te handelen. De EU geeft namelijk het signaal dat het lonend is om te ratten en dat is goed voor ons. Want het lijkt allemaal gezellig ouwe jongens krentenbrood, maar iedereen die afhankelijk is van de transportsector betaalt de rekening voor deze kartelpraktijken. U dus ook.

Goed werk dus van de EU. Mag ook weleens gezegd worden.



W.J. Hilderink | 19.07.2016 | 15:57

8
Veroorzaakt directe benzine-inspuiting uitstoot des doods?
Gepost op 17-07-2016 om 17:17 door jaapiyo

http://www.autoblog.nl/nieuws/veroorzaakt-directe-benzine-inspuiting-uitstoot-des-doods-89160#post-89160



Uit onderzoek blijkt dat we ons wellicht vergalopperen in de zoektocht naar extra kilometers per liter brandstof.

Het gerucht dat de aarde langzaam warmer wordt en het einde aan de olievoorraad nopen ons tot harde maatregelen om de verbranding van fossiele brandstoffen te beperken. Een van die maatregelen is het alsmaar zuinige maken van de motoren in onze automobielen.

Uit onderzoek van Naomi Zimmerman en haar minions van de Carnegie Mellon University schieten we ons doel wellicht voorbij waar het gaat om het terugdringen van de koolstofdioxide-uitstoot. Een van de technologiën die we hiervoor inzetten is namelijk directe benzine-inspuiting. De afgelopen jaren is de verkoop van auto’s met dergelijke motoren enorm gestegen.



De techniek leidt volgens Naomi echter tot een hogere uitstoot van die vervelende kleine deeltjes(partikels) waar je zoveel over hoort dezer dagen. Deze kleine deeltjes zijn niet alleen slecht voor de menselijke long, maar zorgen zelf ook voor tropische temperaturen op onze blauwe planeet. Puur qua aardse opwarming moeten motoren met directe benzine injectie in plaats van de oude vertrouwde multipoint injectie volgens het onderzoeksteam zo’n 9% minder brandstof vereisen om gelijk te spelen met de oudere motorengeneratie.

In koudere klimaten is de situatie nog ernstiger, omdat daar vaak benzine met meer aromaten verkocht wordt zodat motoren beter starten in de koude. Deze aromaten zorgen echter voor nog meer kleine roetpartikels in de uitstoot. Daarom ligt het ‘opwarm-breakeven-punt’ in kille klimaten nóg hoger: Zo’n 15% minder benzineverbruik zou vereist zijn voor motoren met directe benzine-injectie. Hierbij valt wel de feitelijke aanmerking te maken dat Naomi nog nooit een auto heeft gehad. Dat geeft te denken…

Een mogelijke oplossing voor dit probleem zijn partikelfilters op benzinemotoren. Op diesels is het inmiddels al gemeen goed om zo’n dure filter in je uitlaat te hebben, maar benzinemotoren hebben die dans vooralsnog ontlopen. Wel is bekend dat Mercedes al een tijdje aan het testen is met een S500 uitgerust met een partikelfilter en dat deze mogelijk standaard wordt uitgerust op het facelift-model van de huidige S. Wen er dus maar vast aan dat zo’n ding in de nabije toekomst ook op jouw auto zit.

9
Chit chat / VW en schone diesels, de firma's list en bedrog
« Gepost op: 08 mei 2016, 15:47:22 »
Voor degene die geïnteresseerd zijn in het complete verhaal van de grootste cluster fuck in de auto-industrie, VW-dieselgate
is hier een documentaire van 45 minuten in het Duits over de achtergrond en het ontstaan van het emissiebedrog door VW
en hoe het goed bewaarde geheim toch naar buiten kwam.

http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/45_min/Der-VW-Krimi,sendung503894.html

45 mins
De VW-Krimi
Maandag 25 april, 2016, 23:00-23:45

Het VW diesel-schandaal: Wie plande deze fraude?



VW-fabriek in Wolfsburg gezien vanuit de lucht met het logo van het bedrijf op de voorgrond. © NDR

Een kleine groep rond de VW-topman van de motor ontwikkelingsafdeling in november 2006 spreekt over een nieuwe dieselmotor, die VW moest leiden tot een doorbraak in de Amerikaanse dieselmarkt. Het topmanagement verwacht resultaat. Maar ze hebben een schijnbaar onoplosbare probleem: de emissienormen in de VS zijn bijzonder streng. De dieselmotor is te vies.



Grafisch toont een blik in een cilindervormige filter met roetdeeltjes.  Vertegenwoordiging van de filters die worden verondersteld om de stikstofoxiden in de motor te verzamelen en te verbranden.  © NDR


Naar buiten beweert VW, middels een eenvoudige en relatief goedkope reinigingstechniek het probleem te hebben opgelost. De stikstofoxiden worden verzameld in een filter, en vervolgens verbrand. In werkelijkheid, voldoet de uitlaatgassen reductie slechts kortstondig en wordt goed gefilterd zolang de auto rolt op een testbank.



Zes-baans weg met de kruising van bruggen in Los Angeles.  © NDR


Omdat dieselvoertuigen in Amerika als vies bekend zijn, adverteert VW met een dure campagne voor zijn zogenaamd schone diesel. Vooral in Californië, zoals hier in Los Angeles, waar milieubewustzijn leeft onder de mensen.



Jan Hudson, in de USA, klant van VW aan het stuur van haar auto.  © NDR


De Californische Jan Hudson voelt zich toch gepakt. "Ik vond de VW commercials geweldig. Maar het meest van alles wat ik wilde, een auto die schoner en milieuvriendelijker is. Ik kom uit Californië. Eerder hadden we hier grote problemen met smog, dus ik wilde een schone auto."



De uitlaatgassen van een voertuig te zien voor een VW teken.  © dpa Fotograaf: Julian Stratenschulte

Dus met als Jan Hudson overtuigd wordt door een zogenaamd schone diesel, gelijk miljoenen klanten wereldwijd. In de VS, zit de fraude software in ongeveer 600.000 auto. Ondanks het diesel offensief blijft Volkswagen een nichespeler in de Verenigde Staten. In het verre Europa, daar wordt diesel veel verkocht. Dat de emissiewaarden gemanipuleerd zijn is jaren niet herkend.



Monochrome afbeelding van een semi-transparante VW auto's.  Aangegeven en oranje gekleurd: kabels en controle-eenheid voor de software manipulatie.  © NDR

Waarom heeft niemand de manipulatie opgemerkt? Omdat de uitlaatgassen van de auto's meestal gemeten zijnop een testbank en niet in echte omstandigheden. De ingenieurs hebben een fraude software geprogrammeerd. Dus de auto detecteert of hij nu op een testbank staat.



Grijs-oranje Illustratie van een motor met de aangepaste regeleenheid voor de gasanalyse.  © NDR

Diep in de zeer complexe motorische controle is de fraude software verborgen. Duizenden algoritmen bepalen niet alleen de prestaties, brandstofverbruik, rijeigenschappen, maar ook de uitlaatgas emissie.



Motor controle-eenheid, zoals het werd gebruikt in de VW.  © NDR

In de testcyclus is de te testen auto altijd schoon. Bij normaal gebruik, op straat, schakelt het om naar vies en stoot meer verontreinigde uitlaatgas emissies uit, omdat de gemanipuleerde software in de motorregeleenheid dat voorziet. Dit apparaat noemen deskundigen "defeat" (Defeat Device). Dit gebruiken is bij wet verboden.



Prof. Dr. Thorsten Holz, voorzitter van System Security aan de Universiteit van Bochum. © NDR

"De software op de motor controle-eenheid is relatief complex", zegt Thorsten Holz, hoogleraar veiligheidssysteem aan de Universiteit van Bochum. "Kortom, die vier megabytes code. Dat 4000 functies zodanig opstelt, worden er opgeslagen. Het is één functie in deze grote stukken code."



Dan Carder van de West Viriginia University, aan de achterzijde van een auto waarin een uitlaatgasanalysator is aangesloten.  © NDR

Dan Carder en andere wetenschappers van de Universiteit van West Virginia ontdekken de fraude: Ze wilde laten zien hoe schoon diesel is. Dat ze twee VW modellen gebruiken is puur toeval. Je kan niet geloven wat ze meten: op de proef gesteld, op de testbank, zijn de VW auto's schoon. Echter op de weg, vinden ze teveel stikstofoxiden emissie - 35 maal zoveel als de limiet toelaat.



Stanley Young, emissie specialist van de California Environmental Protection Agency California Air Resources Board.  © NDR

Vanaf het voorjaar van 2014 zijn dan ook de Amerikaanse milieu-instanties ge-alarmeerd. Stanley Jong, woordvoerder van de California Air Resources Board (California Air Resources Board) herinnert zich: "Toen duidelijk werd dat onze metingen goed waren uitgevoerd, was Volkswagen altijd afwijzend. Ze probeerden onze resultaten te verklaren weg [...] Ze heeft gezocht naar nieuwe uitvluchten om .. onze meetresultaten in twijfel te trekken. "



De Hamburger Hacker Felix Domke.  © NDR

Zelfs nadat de Amerikaanse autoriteiten al het emissie bedrog onderzochten, wordt verder gemanipuleerd om de uitlaatgassen te controlen. Oudere auto's krijgen zelfs een update met "geoptimaliseerde" fraude software. De Hamburg software specialist Felix Domke heeft deze vergeleken met de oudere versie. Het resultaat: Het voertuig onderscheidt na de update nog beter of het wordt getest op de testbank of rijdt in reële omstandigheden.



Hans-Gerhard Seeba, professor in de automotive economie aan de Ostfalia College.  © NDR

"Dat VW dus deze brutaliteit heeft, hier weer de fraude te verbeteren in negatieve zin. (nog beter frauderen)" Hans-Gerhard Seeba is verrast. De docent aan het Ostfalia College vervolgt: "Aan de andere kant: Als men zich hierin verdiept en de theorie verklaart dat VW inderdaad het 'point of no return' al lang voorbij was, heeft het ook een zekere logica.Op een bepaalde manier een laatste wanhopige poging om de catastrofe af te wenden. "



(beeld uit de docufilm: Incorporated 2010) Martin Winterkorn aan het stuur van een VW.  © NDR

Heeft het topmanagement geweten van de fraude? In 2007 treedt Martin Winterkorn (foto van 2010) aan in zijn functie als CEO van VW. Toen sleutelden de ontwikkelaars al aan illegale software. Tot op heden is er geen bewijs dat de ontwikkelaars hun baas hebben geïnformeerd over deze fraude.



Plaatje toont drie rijen van het management schema van een dozijn mensen.  Sommigen van hen zijn rood gekleurd. Deze presentatie is om te illustreren hoeveel senior executives van de "Motor-Manager" van het geheim wisten.  © NDR

De interne onderzoeken t.b.v. het VW emissie schandaal spreken de voormalige CEO van een schuld vrij, voorlopig. Hieronder het bestuursniveau, daar zijn bijna alle managers die betrokken waren bij de ontwikkeling van de motor, op de hoogte geweest van het bedrog. Dat zijn althans de uitkomsten van onderzoek door NDR en WDR.

10
Chit chat Archief / Mini v Alfa Romeo: Epic 'Italian Job' chase
« Gepost op: 04 maart 2016, 19:09:13 »
Goodwood racen met classics, een Alfa Romeo 1600 GTA vs Morris Mini Cooper S

Vintage automobielen op Goodwood! De Morris Mini Cooper S van Nick Swift raakt in een epische strijd verwikkeld met de Alfa Romeo 1600 GTA van Alex Furiani. Wat volgde was een ongelooflijke tweestrijd die van u een instant petroleumhoofd maakt, gevolgd door urenlange zoeksessies op Marktplaats naar een oude Alfa. Of Mini.


http://www.gullutube.pk/watch/W97N-MNenj4



11
Alfa Romeo nieuws en scoops / Disco Volante Spyder
« Gepost op: 27 februari 2016, 00:27:32 »


Hier is de Alfa Romeo Disco Volante Spyder



U wilt exclusief rijden? Annuleer die aanbetaling op de 488, laat de laatste Lambo-iteratie lopen en marginaliseer die McLaren. Pas met oplagecijfers die het Milanese Carrozzeria Touring Superleggera hanteert worden auto's weer bijzonder.
De coachbuilder heeft het dak van de in 2012 gepresenteerde Disco Volante geknipt en beperkt de oplage van deze Spyder tot zeven stuks. ZEVEN. U gaat dus geheid misgrijpen. Iets dat deels te maken zal hebben met hun beperkte productiecapaciteit, evenals het feit dat de Alfa Romeo 8C als basis dient - daarvan zijn er slechts 500.

Het koolstofvezel klikdak bestaat uit twee delen van 3,5 kilogram, op te bergen onder de achterklep. Mocht u niet multilinguïstisch zijn: de naam Disco Volante staat voor vliegende schotel. Gelijk aan de conceptcar die Touring Superleggera in 1952 presenteerde, en model stond voor deze versie.

Over de motorisering wordt nog niets geroepen, dus we nemen aan dat deze gelijk is gebleven aan de coupévariant: een 4,7-liter brul-V8 (NSFW) uit de Maserati GranTurismo met 450 pk, gekoppeld aan een semi-automaat met zes versnellingen.

Op de salon van Genève wordt 'ie onthuld. Doekjes tegen het kwijlen, iemand?

12
Chit chat Archief / Europese automobilist duurste uit in Nederland
« Gepost op: 31 januari 2016, 15:26:58 »
'Auto in Nederland kost gemiddeld 600 tot 800 euro per maand'
31 januari 2016 13:23
   
Het hebben van een benzineauto kost in Nederland gemiddeld 660 euro per maand. Hiermee zijn Nederlandse automobilisten relatief veel kwijt aan een auto vergeleken andere landen in West-Europa.
Dit stelt leasemaatschappij LeasePlan in een kostenvergelijking tussen elf landen. Voor een dieselauto wordt gemiddeld 805 euro betaald.

http://www.automotive-online.nl/home/14830-leaseplan_nederland_duurste_autoland.html

In Duitsland liggen de gemiddelde maandelijkse kosten relatief laag. Voor een benzineauto wordt ongeveer 418 euro betaald en voor een dieselauto 454 euro. In België wordt maandelijks bijna 600 euro voor een benzineauto en ongeveer 550 euro voor een dieselauto betaald.

Andere relatief dure landen zijn Italië en Spanje. In Tsjechië liggen de kosten juist laag.

Leaseplan baseert zich op de totale kosten van een auto in het C-segment die gemiddeld 20.000 kilometer per jaar rijdt. Per land is onder meer gekeken naar aanschafprijs, afschrijving, kosten voor reparatie en onderhoud, belasting- en brandstofkosten.

Automobilisten zelf blijken maar weinig invloed te kunnen uitoefenen op het totale kostenplaatje. Zo vormen de afschrijving van de auto en de belastingen 70 procent van alle kosten.

Door: NU.nl

13
Alfa Romeo nieuws en scoops / Alfa Romeo keert terug in de Formule 1
« Gepost op: 15 december 2015, 13:12:48 »
Marchionne: ‘Alfa Romeo keert terug in de Formule 1’
Gepost op 14-12-2015 om 21:55 door dizono

Alfa Romeo 182

Want een geldverslindende hobby is precies wat Alfa Romeo op dit moment kan gebruiken.

Gezien het feit dat Marchionne op de plek zit waar hij nu zit, zou hij toch echt iets moeten kunnen, maar dankzij veelvuldige stupide uitlatingen in de pers weet hij dat aardig te verbergen. Niemand die ome Sergio nog serieus neemt. Gelukkig maar, want er rolde zo juist weer een onzinnig verhaaltje uit de mond van Marchionne.

De CEO van FCA wil namelijk met Alfa Romeo terugkeren in de Formule 1 en Ferrari gaan beconcurreren. Tenminste, als Ferrari dan nog actief is in de Formule 1, want volgens Marchionne is de toekomst van het merk in de sport onzeker als de F1 nog meer op Nascar(?) gaat lijken. Ja, Serg lijkt ze niet helemaal meer op een rijtje te hebben. Een andere gerucht dat de ronde doet is dat Alfa Romeo al heel dicht bij een return in de Formule 1 was. Er zouden gesprekken zijn geweest met Red Bull om in 2016 met Ferrari-motoren -gerebadged als Alfa Romeo-blokken- te gaan rijden. Een deal die op niets uitliep zo weten we nu, mede omdat Ferrari bang was een te sterke tegenstander te creëren. Dan lijkt me een tweede Formule 1-team uit de FCA-stallen een uitstekend idee.

14
Alfa Romeo nieuws en scoops / Alfa Romeo 156 station wagon shooting brake
« Gepost op: 30 november 2015, 02:45:43 »
Alfa Romeo 156 station wagon shooting brake, prototype design and then discarded.
Anticipating years ahead cars like the Mercedes cla shooting brake.



Alfa Romeo 156 station wagon shooting brake, protoype ontwerp en toen verworpen.
Jaren vooruitlopend op autos als de Mercedes Cla shooting brake. 








15
F.A.Q. / Aankoopadvies Alfa Romeo 156 (1997 – 2005)
« Gepost op: 23 oktober 2015, 17:51:06 »
Alfa Romeo 156 (1997 – 2005) – occasion video & aankoopadvies

bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-156-1997-2005-2007-81317#post-81317

Ik mis een paar zaken maar verder vind ik hem wel leuk. Reacties lees ik ook graag.




Als je op zoek gaat naar een wat goedkopere middenklasser van een jaar of tien oud, dan kun je niet om de prachtig vormgegeven Alfa Romeo 156 heen.

De 156 werd in een aantal varianten gebouwd. Een sedan, Sportwagon en Crosswagon waren de keuzes die je had. De eerste twee werden in 2005 vervangen door de 159, maar de Crosswagon Q4 zou leverbaar blijven tot 2007. De 156 werd gefacelift in 2002 en nog eens een stuk ingrijpender laat in 2003. Overigens werd de 156 GTA niet in die facelift meegenomen.

Voor de benzinerijders was er keuze uit motoren variërend van 120 tot 250 pk, voor dieselrijders was er keuze uit motoren van 105 tot 175 pk. Er was één versie met vierwielaandrijving en dat was de Crosswagon, die alleen als diesel te krijgen was. Wouters top tip: ga voor de 1.8 144 pk, dat was de fijnste motor volgens hem.

Aanbod op Marktplaats
Op Marktplaats.nl staan 337 156’s te koop. Daarvan is driekwart uitgevoerd met een benzinemotor. De verdeling tussen sedan en Sportwagon is bijna gelijk, op dit moment is iets minder dan de helft een Sportwagon. Slechts één op de 12 auto’s is een automaat.

Prijzen beginnen rond de 400 euro en lopen op tot ongeveer 8.000 euro voor de meest frisse exemplaren. Alleen voor een frisse GTA betaal je flink meer: die prijzen lopen op tot ongeveer 15.000 euro namelijk.

Pluspunten

Het is een Alfa Romeo
Goede rijeigenschappen
Lekkere motoren
Fraai ontwerp
Aandachtspunten

Het is niet de ruimste auto in zijn klasse.
Het dashboard zorgt nogal eens voor ongewenste en lastig oplosbare piepjes en kraakjes.
Check de matten en onder de matten: nattigheid betekent lekkage, een veelvoorkomend probleem bij de 156. De oorzaak is meestal een slecht deur- / raamrubber. Check ook achterin, want bij de sedan loopt het water vaak bovenaan de achterdeur naar binnen. De bodemplaten kunnen op den duur gaan roesten.
Om het op een subtiele manier te verwoorden: de Selespeed automaat wordt niet geroemd omdat hij zo fantastisch is. Ze zijn op z’n zachtst gezegd nogal storingsgevoelig, je bent beter af met een handbak.
De interval van de ruitenwissers stopt er soms mee. Als de intervalstand wordt gebruikt hoor je bij slechte ruitenwissers vaak een vreemd geluid en soms wordt er een slag overgeslagen. Dit probleem zal steeds vaker voorkomen, totdat de intervalstand uiteindelijk stopt te werken. Vaak is het schoonmaken van de stekkers van de ruitenwissermotor genoeg om het euvel te verhelpen.
Het oliepeil van met name de benzinemotoren dient in de gaten gehouden te worden.
De sensor van de luchtmassameter is ook gevoelig voor vervuiling. Ook in dit geval is het meestal een kwestie van schoonmaken, maar wees wel voorzichtig dat je de sensor niet beschadigt want de sensor is een duur onderdeel. Het probleem uit zich meestal door een onregelmatig stationair lopende motor.
Als je voor een V6 gaat, houdt dan rekening met veel tankstops. Met name de GTA lust een slok, reken daarbij op een realistisch verbruik van ongeveer 1 op 5.
Wacht niet te lang met het vervangen van de distributiekettingen en kettingspanners. Negeer wat Alfa Romeo heeft opgegeven voor de onderhoudsinterval: bij benzinemotoren kunnen deze best elke 60.000 kilometer of drie jaar vervangen worden. De V6’en en de diesels mogen elke 90.000 kilometer. Je doet er in alle gevallen verstandig aan dan ook de kettingspanners en de waterpomp meteen te vervangen.
Als de auto ratelt is waarschijnlijk de nokkenasversteller dood.
De kunststof plaat onder de motor wil nog wel eens stukrijden op drempels dankzij de weke voorwielophanging. Met een sportonderstel of verlagingsset zal dit je grappig genoeg juist minder vaak gebeuren omdat de auto dan minder doorklapt.
De voorwielophanging vreet draagarmen en draagarmrubbers alsof het warme broodjes zijn, zeker bij de zwaardere motoren. De onderdelen hiervoor zijn niet bijzonder duur en een handige klusser vervangt ze zelf.
De achterwielophanging maakt soms ook rare bijgeluiden, de bouten door de aluminium ophangingsonderdelen moeten regelmatig aangedraaid worden.
De bougies moeten ook elke 90.000 kilometer vervangen worden. Let op, Alfa Romeo’s Twin Spark motoren hebben twee bougies per cilinder!
Het standaard differentieel van de GTA wil nog wel eens klappen door overbelasting, met name in warmere omstandigheden.
De GTA heeft problemen met roest op de voorspatborden, tegen de voorbumper aan.
Zoek de 156 of een andere auto op Marktplaats.nl

Video: https://youtu.be/mCGJNVKukGw

Pagina's: [1] 2 3