Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Van Binsbergen

Pagina's: [1] 2
1
Chit chat Archief / Scheur in velg door gat in wegdek
« Gepost op: 12 april 2016, 14:05:56 »
Een paar weken geleden is mijn vriendin met mijn auto door een gat gereden dat door vorstschade in het wegdek was ontstaan, zat in een oprit naar de A28 bij Groningen. Ze hoorde een enorme klap en was er flink van geschrokken. Zodra ik in de gelegenheid was heb ik gechecked of er schade was, maar ik kon niets vinden. Toen ik gisteren de auto uitgebreid stond te wassen zag ik tot mijn schrik echter een flinke scheur van wel minimaal 5 cm. in mijn linker voorvelg zitten. Inmiddels is het gat in de weg alweer opgevuld met asfalt, is blijkbaar meer over geklaagd. Er viel eigenlijk nauwelijks omheen te sturen, zat precies na een bochtje waardoor je het niet ruim van tevoren kon zien aankomen.

Ik moet de betreffende velg dus laten lassen of een andere velg aanschaffen. ::)

Heeft iemand ervaring met het aansprakelijk stellen van de wegbeheerder voor dit soort schade? Doet men vaak moeilijk of maak ik wel degelijk een goede kans?

2
Beste mensen, weet iemand hoeveel tijd het kost om de BDP-sensor bij een 156 V6 te vervangen? Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon hier niets over vinden...

3
Mijn 156 heeft gek genoeg geen cruise control, terwijl alle in Nederland geleverde Fase 2 V6'en dit wel af-fabriek hadden. Ik denk dan ook dat dit komt door het feit dat mijn auto een ex-Belg is. Verder zit er zo ongeveer elke optie op die destijds leverbaar was, maar juist de cruise control ontbreekt.

Ik zou deze graag alsnog in willen laten bouwen, maar dan wel met gebruikmaking van de originele cruise control-hendel. Weet iemand of dit plug & play is? Ik neem aan dat ik dan alleen die hendel nodig heb, en verder een andere onderste stuurkolomkap omdat daar zometeen natuurlijk 2 uitsparingen in moeten zitten (richtingaanwijzer + cruise control) ipv 1.

Zelf denk ik dat alle Fase 2 156's in tegenstelling tot de Fase 1 156 (waarop het geen leverbare optie was) af-fabriek voorbereid zijn voor cruise control, en er dus al een stekker achter de stuurkolomkap moet liggen. Klopt dit?? ??? En moet er vervolgens ook nog in de software iets veranderd worden, in de zin van dat de cruise control op 'aan' gezet moet worden?

4
Sinds vanochtend gaat m'n versnellingspook opeens niet meer uit zichzelf naar de centrale stand. Als ik de pook in z'n vrij naar links beweeg floept ie vervolgens niet vanzelf weer terug naar de middenstand, maar blijft de pook helemaal links staan. Hetzelfde geldt voor het bewegen naar rechts. Als ik nu van 2 naar 3 wil schakelen moet ik dus echt de juiste versnelling opzoeken, ipv dat ik de pook alleen maar naar voren hoef te duwen na het ontkoppelen.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Iets met de afstelling van de kabels oid? Versnellingsbakolie is ruim 8 maanden geleden nog vervangen bij de Alfa-dealer.

5
[156] Exterieur / Af-fabriek schuifdak verbeteren
« Gepost op: 17 juni 2015, 13:47:50 »
Mijn 156 is af-fabriek voorzien van een elektrisch schuif-/kanteldak. Zoals op de foto die ik ervan gemaakt heb te zien is, heeft de kunststof windvanger die aan de voorkant omhoog klapt niet over de volle breedte dezelfde hoogte. Er zit een afwisseling in van lage en hoge stukken (moeilijk uit te leggen, maar zie foto). Zelfs een kind kan bedenken dat dit voor extra windgeruis zorgt, en dat doet het dan ook. Mijn 75 uit 1988(!) had een normale windvanger met overal dezelfde hoogte, zoals zoveel merken die toepassen. Dit was veel stiller en je kon dan ook rustig 150 km/h met open dak rijden. Heb er zelfs weleens 240 km/h met open dak mee gereden en dan nog werd je niet doof. Bij mijn 156 vind ik dat zelfs bij 120 km/h al niet prettig meer helaas...

Weet iemand of dit bij alle 156's met open dak zo geleverd is? En valt dat eenvoudig om te wisselen met een windvanger die uit 1 hoogte bestaat, dus zonder die lage 'tussenstukjes'?


6
M'n 156 heeft me vanochtend laten staan, wilde niet starten. Startmotor draaide nog wel rond, km. teller sloeg uit naar 100 km/h, maar er was te weinig stroom om 'm aan te laten slaan...

Wim Prins had me een paar maanden geleden al gemeld dat de accu slechter begon te worden, maar tot nu toe had ik er nog niets van gemerkt. De 12 dagen stilstand bleek nu echter teveel.

Ik wil een nieuwe accu plaatsen, heb een Varta met een capaciteit van 74 aH gevonden. Alleen zijn alle accu's die ik tegen kom 190 mm hoog, terwijl in het instructieboekje staat dat de max. hoogte 175 mm mag zijn. Weet iemand hoe dit zit? Het kan toch niet zo zijn dat een standaard-maat accu niet past?? ???

7
Chit chat Archief / Onjuist gewicht op kentekenpapieren geïmporteerde 156
« Gepost op: 01 april 2015, 23:13:22 »
Omdat het me opviel dat ik wel erg veel wegenbelasting moest betalen, ben ik eens op onderzoek uitgegaan. Wat blijkt: mijn 156 staat op kenteken met een gewicht van 1380 kg, terwijl andere 156 2.5 V6'en met een gewicht van 1330 kg (is lagere gewichtsklasse) geregistreerd staan. Hierdoor betaal ik € 100 wegenbelasting per jaar teveel. Mijn auto is in 2007 vanuit België geïmporteerd en toen ongetwijfeld ook gewogen. Maar ik neem aan dat de opgave van de fabrikant zelf (1330 kilo) en de registratie van Nederlandse 156 V6'en wel aangeven dat deze meting niet klopt... Mijns inziens is hier sprake van rechtsongelijkheid, aangezien ik meer moet betalen dan bij wijze van spreken mijn buurman met exact dezelfde auto.

Valt hier iets aan te doen? Ik heb de RDW er al over gemaild, maar ik weet nu al dat ik een antwoord terug zal krijgen in de trant van "uw auto is in 2007 gewogen en hier valt niets aan te wijzigen, blabla".

8
Ik heb vanochtend een halve liter KVS bijgevuld (tot max.) omdat het niveau ongeveer op min. stond. Alleen kwam ik er daarna pas achter dat ik de KVS had moeten vermengen met water, 50/50-verhouding. Ik had dus 0,25 KVS en 0,25 liter water moeten bijvullen.

Kan het kwaad dat ik er een halve liter onverdunde KVS in heb gegoten? ???

Heb uiteraard wel met de goede kleur bijgevuld.

9
Ik ben Gertheo, 28 jaar en woon (vanwege m'n studie) in Groningen. Al sinds 2005 ben ik met tussenpozen op dit forum actief, destijds vanwege het feit dat m'n ouders een 156 hadden. Omdat ik voor m'n nieuwe baan sinds begin februari 2 dagen per week naar Apeldoorn moet, moest ik op zoek naar een auto. Omdat ik Alfa-liefhebber in hart en nieren ben en het niet in me op zou komen iets anders te kopen dan een Alfa, was ik sinds half december op zoek naar een 147 met de nieuwe neus (vanaf 2005). M'n ouders hebben in totaal 3 156's gehad (1.6/1.8/2.5 V6), en omdat ik niet wéér een 156 wilde ging ik expres op zoek naar een 147. Er staan veel 1.6'jes met 105 pk te koop, maar voor mij stond vast dat het er 1 met 120 pk moest worden. Eind december heb ik een mooie bekeken, maar ik vond dat er voor de vraagprijs (€ 4.750) te veel aan mankeerde. Hierna ook nog een 2.0 bekeken die maarliefst € 6.750 moest kosten, maar ook daar moest in mijn optiek te veel aan gebeuren (nieuwe distributie en bougies) waardoor ik de totaalprijs niet interessant meer vond. Elke dag keek ik op de bekende autosites, maar op bijna iedere aangeboden 147 had ik wel wat aan te merken. :P

Op een regenachtige avond liep ik hier buiten om het oud papier weg te brengen, tot ik in m'n straat langs een zilvergrijze 156 met sportpakket liep. Wat zijn het toch nog steeds een mooie auto's, dacht ik toen... Opeens kwam het in me op dat het vanwege de lagere aanschafprijs t.o.v. de 147 weleens interessant zou kunnen zijn op zoek te gaan naar een 156 2.5 V6. Voor het brandstofverbruik hoefde ik het vanwege de wekelijkse kilometers die ik maak (240) immers niet te laten, en uit ervaring wist ik dat het V6-blok een genot is om mee te rijden én bij goed onderhoud betrouwbaar is. Het gevoel bij dat laatste mis ik nogal bij de T.Sparks, ik heb daar door de jaren heen teveel ellende over gelezen. Vast stond dus dat áls ik een 156 zou kopen, het een 2.5 V6 moest zijn.

Weer thuis meteen op zoek gegaan op de autosites en daar zag ik 'm staan bij een handelaar. De kleur, het interieur, de velgen, de prijs; alles klopte er in mijn ogen aan. Alleen vond ik de kilometerstand wel wat aan de hoge kant, 219.000 maarliefst. Ik wilde graag een handgeschakelde V6 berlina met de oude neus en het nieuwe dashboard, en ik weet dat die zeldzaam zijn (ooit bij de importeur opgevraagd, zijn er 30 van geleverd in NL). Daarom toch de stoute schoenen maar aangetrokken en gaan kijken. Daar stond 'ie dan, ik was meteen verkocht. Daarna uiteraard wél met een objectieve blik gaan kijken, en ik zag toch wel aardig wat minpunten.

Zo lag er olie en koelvloeistof onder de auto, daar word je niet blij van want dat kunnen dure geintjes zijn bij een V6. Verder had de auto nota bene een lekke band linksvoor, zag ik rondom wel wat lakbeschadigingen en een deukje, een roestplek op de rechtervoordeur (niet aan de onderkant), geoxideerde spiegelvoet rechtsvoor, een ventilatierooster aan de achterkant van de middentunnel dat er helemaal uit was (gapend gat), instaplijst rechtsachter waar een groot stuk uitgebroken was (zichtbare bekabeling :-X), klapsleutels waarvan de knoppen niets meer deden, origineel navigatiesysteem dat niet meer op de aan/uitknop reageerde en een kapot mistlampglas. En het belangrijkste van alles: het onderhoudsboekje was maar tot 80.000 km. (in 2006!) afgestempeld, daarna was de auto vanuit België naar Nederland geëxporteerd. Ook nog belangrijke lichtpuntjes: de distributie was aldus het geschrevene op de distributiekap in 2013 bij 178.000 km. vervangen. Verder zaten er rondom nieuwe banden onder, Bridgestone Potenza zelfs. Ook zou rondom de remmerij onlangs vernieuwd zijn.
Maar hoe het ook zij: iemand met enigszins gezond verstand had zich omgedraaid en was vertrokken. ;D

Ondanks alles besloot ik nadat de band opgepompt was een proefrit te maken en kwam ik met de verkoper overeen dat ik de auto op de brug mocht zien. Want no way dat ik een 156 koop zonder de bodem te hebben bekeken. Bij de proefrit merkte ik geen gekke dingen. Motor liep goed, koppeling goed, versnellingsbak soepel schakelend en geen bijgeluiden, geen gekraak uit de ophanging, remmen ook prima. Eenmaal op de brug de bodem goed bekeken. Ik zag wel een paar plekjes waar ik even met de priem in geprikt heb, maar er bleken geen gekke dingen aan de hand te zijn. Ook eens goed naar de olie- en kvs-lekkage gekeken. Als de auto koelvloeistof op de waterpomp zou lekken werd het natuurlijk meteen een stuk minder interessant, aangezien dat zou betekenen dat ik meteen de distributie zou moeten laten doen. Dit bleek gelukkig niet het geval; de lekkage bleek vanaf een slang te komen die naar boven liep. Verder leek de olielekkage zo op het blote oog door de carterstopring veroorzaakt te worden. Omdat de auto me op de brug en tijdens de proefrit overtuigd had, sloot ik ondanks de minpunten de deal.

Hierna direct met samengeknepen billen naar Wim Prins gereden en een afspraak gemaakt voor de 220.000-beurt. Omdat de laatste dealerstempel in het onderhoudsboekje al zo lang geleden is, vond ik dit met het oog op de aanstaande taxatie de enige juiste keus. Ook omdat m'n ouders hele goede ervaringen met dit adres hebben. Omdat de radio niet meer uit te krijgen was heeft een monteur de radio ter plekke verwijderd. Vervolgens met een gapend gat in het dashboard maar met geopend dak én een smile van oor tot oor naar huis gereden. 8)

Wat plaatjes bij het lange praatje:
















10
Onlangs heb ik een 156 uit 2003 gekocht waarin af-fabriek een Blaupunkt-navigatiesysteem zat. Omdat het beeldscherm helemaal vervaagd was en sommige knoppen niet meer reageerden wilde ik het systeem vervangen door een originele radio cd-speler. Deze wilde ik bij Wim Prins in laten bouwen, maar daar kreeg ik te horen dat dit niet kan omdat de stekkers van het Blaupunkt-systeem helemaal anders zijn.

Ik lees hier al 10 jaar mee maar heb hier nog nooit van gehoord. Uiteraard geloof ik het verhaal van de dealer, aangezien Wim Prins een heel goed adres is, maar heeft iemand hier ervaring mee of een mogelijke oplossing?

Het gaat om deze 2:




11
Het gaat hier om een GT 3.2, het GT-forum is helaas opgedoekt vandaar dat ik het hier maar vraag omdat de 156 en GT veel techniek delen.

De auto heeft last van een hoogtonig bijgeluid, met name hoorbaar tussen de 2000 en 3000 tpm op constante snelheid. Zodra je het gas loslaat of de koppeling intrapt is het geluid weg. Het geluid wordt hoger van toon met het toenemen van het toerental.

Het is behoorlijk irritant en verpest het rijplezier wel een beetje. Wat zou dit kunnen zijn? Ik verdenk zelf de versnellingsbak, omdat met name de 3.2-bakken geen al te beste reputatie hebben. Als het de motor zou zijn had het niet zo kunnen zijn dat het geluid verdwijnt zodra je het gas loslaat, aangezien de motor dan nog steeds toeren draait lijkt me toch?

De versnellingsbakolie is pas vervangen, toen is er ook een toevoeging bij in gedaan die dit soort geluiden juist tegen zou moeten gaan maar dat heeft helaas niet geholpen.

Wat kost het om zoiets op te lossen? Moet je dan denken aan een complete versnellingsbakrevisie of is er waarschijnlijk alleen maar een bepaald onderdeel van de bak versleten?

O ja: km. stand is ong. 150.000.

12
Chit chat Archief / Bestaat er in Duitsland ook een soort rdw.nl?
« Gepost op: 30 december 2009, 17:40:44 »
Misschien kan iemand me hierbij helpen. Afgelopen zomer zat ik met de 156 achter een Ford GT op de Autobahn (en dan bedoel ik dus niet de moderne variant, de Ford GT40). Ik heb destijds wat op internet gezocht en ik las toen dat er veel replica's van deze auto bestaan, m.a.w. het kan zo zijn dat ik een niet-originele heb achtervolgd. Omdat ik graag wil weten of het een echte betrof (wat heel bijzonder zou zijn omdat er daar maar enkele van bestaan), zou ik graag willen weten of er ook een Duitse versie van rdw.nl bestaat, waarop je een Duits kenteken in kunt voeren waarna je de voertuiggegevens kunt zien. Net als hier in Nederland dus op www.rdw.nl... Weet iemand dit?

M'n pa zat te filmen, dus er is beeld van. Zijn helaas maar (erg) korte filmpjes. Op het laatste filmpje kun je duidelijk het kenteken zien.

http://tinypic.com/player.php?v=21odoid&s=6
http://tinypic.com/player.php?v=315ixwm&s=6
http://tinypic.com/player.php?v=2czanh1&s=6

De snelheden liepen op tot 200+, die Ford had er aardig de gang in. Deuh

Wanneer hij terugschakelde kwamen er flinke zwarte rookpluimen uit de vuistdikke uitlaten, en kon je de V8 horen bulderen. Was echt machtig mooi! 8) Staat helaas niet op film. :'(

13
[156] Interieur / Hoe zit het mechanisme van de asbak in elkaar?
« Gepost op: 24 december 2009, 19:15:43 »
De asbak in de 156 van mijn ouders wil al een tijdje niet meer dicht. Wanneer je 'em dicht wil doen blijft de asbak zeg maar niet hangen (hij pakt gewoon niet). Zo'n openhangende asbak ziet er stom uit, dus moet opgelost worden.

Ik vermoed dat er iets is afgebroken. Nu ben ik net eens met een zaklamp op onderzoek uit gegaan, maar het wordt mij niet helemaal duidelijk op welk punt de asbak in het mechanisme hoort te 'klikken'.

Volgens mij zit er t.h.v. het midden een soort plastic uitsteekseltje aan de achterkant van de asbak dat in een plastic onderdeeltje hoort te vallen dat erachter zit gemonteerd (wat niet aan de asbak zelf vast zit).

Klopt dit? Ik moet er namelijk achter zien te komen wat er nu precies kapot is voordat ik bij Tuynder onderdelen ga bestellen. Het worst case scenario is dat het onderdeeltje is afgebroken dat aan het dashboard vast zit achter de asbak (dus niet aan de asbak zelf). Dat zou betekenen dat het onderste deel van het dashboard vervangen moet worden, en dat zijn geen grappen. :-X Ik hoop dus dat het probleem in de asbak zelf zit, dan is het goedkoop op te lossen (gewoon een nieuwe asbak erin).

Kan iemand mij dit vertellen? Het gaat om een 156 met het nieuwe type dashboard (bouwjaar juli 2002).

14
Een paar dagen geleden is de dynamo van de 156 V6 van m'n ouders overleden, laadt totaal niets meer bij. Wat je ook doet, de spanning blijft ongeveer 12V.

Nu vraag ik me af hoe ver je nog met de auto kunt rijden wanneer je alle verbruikers uit zet (dus geen airco aan, geen radio, geen verlichting, etc.). Ik ben nl. uitverkoren morgen de auto naar de garage te brengen, maar dit is een kleine 90 km. rijden.

Vraagt een auto ook stroom nadat 'ie gestart is? Ik kan me zo voorstellen dat het motormanagement en de koelfan etc. de accu onder het rijden ook leeg trekken...

En maakt de rijstijl ook nog wat uit? Kan ik gewoon sportief rijden, of kost dat juist extra veel stroom?

Iemand een idee?

De auto heeft dit weekend trouwens aan de druppellader gelegen, dus de accu is morgen voor vertrek 100% vol. Daarnaast is de accu in goede staat en nog maar iets van 2 jaar oud.

15
Men is inmiddels begonnen met het dumpen van nieuwe Alfa's op de markt, zijn allemaal auto's uit de failliete inboedel van Kroymans. Afijn, jullie kennen het verhaal.

Er staat veel leuks tussen (o.a. Spider V6'jes, mooie 147 2-liters, aantal Alfa GT's), voor vele duizenden euro's korting kun je op deze manier een leuk autootje in handen krijgen.

Klik!

Pagina's: [1] 2