Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - sanscorp

Pagina's: [1] 2 3 ... 44
1
[156] Exterieur / Stuurhuis, revisie, onderdelen en ervaringen
« Gepost op: 12 april 2018, 15:22:01 »
Ik geloof dat ik speling heb op mijn stuurhuis, voel een trilling bij harder optrekken en zie de stuurstang bewegen als ik het wiel heen en weer wiebel, hoor ook een tikje bij wiebelen stuurwiel.

Ik ga geen nieuw of revisie stuurhuis van 400 euro plaatsen :)

Heeft er iemand ervaring met revisie?
Waar kan ik het beste de onderdelen vandaan halen?

Waar moet ik eventueel nog extra op letten bij (de)montage?

Ik zie bijv. dat de stuurstangen los verkrijgbaar zijn, zit er onder de hoes nog een koppeling waar speling op kan zitten?

Plaatjes zijn overigens ook welkom, ik weet even niet goed wat ik mij verder nog bij een tandheugel voor moet stellen en hoe dat werkt/in elkaar zit.

Mocht er iemand een tweedehandsje hebben dan is dat ook welkom, dan kan ik het reviseren en dan meteen wisselen (scheelt downtime van mijn ww-verkeer auto).

Dank alvast!

2
Gezocht / Bout t.b.v. motorsteun 1.9 JTD M12x160mm
« Gepost op: 02 april 2018, 21:57:44 »
Ik heb onlangs nieuwe motorsteunen gekocht, blijkt er een modificatie te zijn geweest op de motorsteun aan de distributiezijde.
De originele bout is nu te kort om de nieuwe steun te monteren.

Ik zoek dus een M12x160mm bout voor de nieuwe steun.
Wie-o-wie kan mij daar aan helpen?

Ik weet zo niet de spoed of de sterkte van de bout, maar het is in ieder geval fijn schroefdraad (1,25?) en zeker niet zwakker dan een 8.8, denk eerder zelfs een 10.2.

Alvast bedankt!

3
[156] Motorisch / Verschillen bdp sensoren jtd's, onderdeel nr gezocht.
« Gepost op: 06 december 2017, 20:09:06 »
Vanmiddag bij lage snelheid en lage motortemp heeeel kort een p0335, rpm sensor (krukas oftewel bdp sensor).

Vermoed mogelijk bekabeling (want stukkende sensor levert vaak geen melding op).

Nu had ik nog een bdp liggen zonder draad (verkocht als geschikt voor de 1.9JTD 8v tussenmodel, maar op de auto zit er echt 1 met draad.

Verschil is een extra pin op de stekker (met draad is 3 pins en zonder 2 pins).

Eper ligt er steeds uit, kan iemand mij het juiste onderdeel nr geven?
En wat is het verschil tussen de twee sensoren?

4
[156] Motorisch / JTD rammelt en onrustig stationair
« Gepost op: 16 juli 2017, 12:23:07 »
Mijn 1.9 JTD 8v met 360.000km is sinds kort onrustig stationair gaan lopen.
Softwarematig niet veranderd behalve de EGR klep dichtgezet en stationair toerental iets verhoogd (van 900 naar 950).

Inmiddels al gedaan:

- Retour injectoren bekeken, allen goed (2 oude gelijk aan retour aan de 2 gereviseerde).
- LMM waarden kloppen (uitgelezen van 2 van 4000 rpm volgas)
- Geen lekkages in- of uitlaat.
- Accuspanning iets laag (11,8-12.1, motor stationair 14.2 dus goed)
- HD pomp zit stationair tussen de 297 en 302 bar.
- Opvoerpomp geeft een prima 3.1 bar.

Geen (overmatige) roet, injector cleaner (2 flesjes op halve tank) hebben niets uitgehaald.
Het trillen zou aan de motorsteunen kunnen liggen, dit speelt al langer namelijk, maar het onregelmatig lopen is nieuw.

BDP kan een slechte stationair loop veroorzaken toch?
Die heb ik liggen dus kan hem vervangen.

5
Het is een tijdje geleden (aug. 2013, zo'n 90.000km geleden) dat ik mijn HD pomp vervangen heb.
Dit is toen op laag budget en op de gok gedaan met een old stock HD pomp welke gereviseerd zou zijn, toen 200 euro betaald i.p.v. destijds 400 euro voor revisie.

Ik heb de retour van de injectoren al gemeten en geen van de 4 lekt echt. De slangetjes zijn even lang en je ziet de diesel licht pulserend door de slangetjes bewegen.
Na 5 minuten druppelde het eerste beetje diesel in de 4 potjes.

Nu lees ik veelal dat de Bosch CP1 pomp last heeft van de moderne diesel en dat een bekend zwak punt de O-ringen is.
Is dit inderdaad het enige zwakke punt en is er eventueel iemand die mij van de specificaties kan voorzien?

Mijn oude pomp met 280k km heb ik nog liggen, voor 15 euro kan ik een pakkingset kopen.
Maar als ik hem open maak en ik zie te veel slijtage (en dat wil ik dus meten a.d.h.v. de specs) dan heeft het weinig zin.

Iemand enig idee en de nodige tips (behalve extreem schoon werken)?
 :thumbsup:

6
[156] Exterieur / Rvs remleidingen van Goodridge, hoe installeren?
« Gepost op: 11 maart 2017, 09:24:14 »
Ik heb 4 leidingen, 2 langere. Beide passen voor en achter. Ik dacht zelf de lange voor te plaatsen ivm stuuruitslag. Klopt dit?

En hoe moeten de leidingen lopen? Ik heb ze nu zoals origineel lopen maar de rvs leidingen zijn langer en komen nu tegen de band.

Alvast bedankt :)

7
Chit chat / Hier ook maar proberen: Cilinder vuurt niet motorfiets
« Gepost op: 07 maart 2017, 16:15:41 »
Zondag even een boodschap doen, na 3 maanden stalling (aan de lader en met tussentijds starten) uit de schuur gehaald, gestart en gereden.
De heenweg ging bijna helemaal goed, tot ik na 10 minuten op plek van bestemming kwam.

Even ruw stationair lopen en toen niet meer willen starten.
Het gaat om een DL1000 v-twin.

Thuis eerst gekeken of ik brandstof had op de achterste cilinder, ik rook het sterk dus ik ga er van uit dat hij brandstof krijgt.
Toen de bougie gecontroleerd, er zat iridium in, even er uit en aan de massa. De vonk was matig (klein oranje vonkje) en niet zoals ik had verwacht blauw.

Dus bougies vervangen, hielp niet.
toen bobines getest, voor los en starten = lopen zoals je verwacht op 1 cilinder.
Achter los en het leek alsof hij wilde starten en af en toe tot leven kwam, maar niet lopen.
Bobines nog omgewisseld maar dit was het ook niet.

Bobines doorgemeten en vallen zowel primair als secundair (wikkelingen) gewoon binnen de specs.
Bougiekabels nog stukje afgeknipt en bougiekappen schoongemaakt (had ik pas nog gedaan, zag er goed uit).
Ook de voltages op de 2 draden naar de bobines gemeten, beide geven dezelfde waarden (1 vanuit ECU 8,3v en ander vanaf contactslot 11,6, accu zelf is 12.6)

Ik heb 3 maanden geleden veel onderhoud gedaan en schoongemaakt. maar daarna nog wel gereden.
Toen dus 3 maanden niets gedaan en nu stuk..

Waar ik een beetje bang voor ben is dat de ECU het eventueel opgegeven zou kunnen hebben, maar dat valt niet te testen.
Verder ook geen foutmeldingen, compressie (koud) ligt bij beide cilinders net voorbij de 13 bar, warm 3 maanden geleden beide gemeten op 17 bar.

Heeft er iemand nog suggesties?

8
Banden en velgen / Velg balanceren?
« Gepost op: 08 januari 2017, 15:41:21 »
Ik kan mijn oude topic even niet vinden, dus dan maar een nieuwe.
autobanden worden dynamisch gebalanceerd heb ik de vorige keer al geleerd;
Maar hoe zit het met alleen velgen?

Ben een setje aan het opknappen (flinke stoeprandschade) en ik ben bang dat de balans er wel een beetje uit is.
Zal niet veel zijn maar als ik de velg in ieder geval voor 90% goed kan krijgen (door bijv. gaatjes te boren) dan is balanceren van de band ook weer iets makkelijker.

Opknappen doe ik misschien met alu repair (kneedbaar alu) en autoplamuur, of als ze snel genoeg binnen zijn nog veel mooier: "Aluminium brazing rods" waarbij je de boel verhit en nieuw alu aanbrengt. Ik begrijp echter dat je dit maar 1x kan verhitten ivm de sterkte van de velg. Veiliger is kneedbaar alu en plamuur.

De lak komt er op sommige stukken ook vanaf, waar de band aansluit op de velg, dit zal ik dus glad moeten krijgen om luchtverlies tegen te gaan.
Naast autoplamuur heb ik ook spuitplamuur en overspuiten doe ik met velgenlak.

9
Omdat ik het leuk vind en nog diverse spullen heb liggen, wil ik eens kijken of ik het e.e.a. kan opknappen.

Ik heb nu bijv. 2 van de 3 airco compressors uit elkaar liggen, de laatste zit nog onder de auto, vermoed poelielager kaput.
Met een beetje boerenverstand kom je ver, zo heb ik van de 2 compressoren nu de beste onderdelen bij elkaar gezocht.
Maar sommige dingen weet ik niet, zo zitten de zuigers op 1 compressor heel losjes (wiebelt alle kanten op) en bij de ander relatief strak.
Mij lijkt minder speling beter, maar ik zag ook dat 1 pomp vochtschade had.

Hoewel ik wel het "Sanden" service manual heb, staan er geen toleranties of specificaties in.
Wel zie ik bijv. een pakkingset voor 18 dollar (2 metalen pakkingen en diverse O-ringen) op internet.
De lagers en glijshims (zal vast anders heten) zien er nog prima uit, niet ingesleten o.i.d. Ook hier zal ik de beste er uit pikken en die gebruiken.


Idem met de startmotor die ik nog heb liggen, 1 komt er van een TS af, die zal ik niet kunnen gebruiken voor onderdelen gok ik zo.
De ander is wel van een JTD of V6, het hoeft geen complete revisie te zijn, maar documentatie en tips zijn altijd welkom!

Voor de startmotor en alternator kan ik waarschijnlijk wel terecht bij DAB in Hilversum, de compressor is een ander verhaal.
Mijn originele alternator van 120A was op, denk alleen de koolborstels en de vrijloop poelie, maar ook hier zou wat documentatie wel handig zijn.

Wie heeft er ervaring en wat tips voor mij?  :thumbsup:

10
9 oktober zijn de aandrijfassen vervangen, sinds toen heb ik nog geen 4000 km gereden, nu is de linker keerring lek. Dankzij de moeite van René (qverde) heb ik die snel binnen en kan ik de boel vervangen.

Het laatste beetje olie (denk 1 liter) is behoorlijk zwart, kan dat na nog geen 4000 km?

Ik heb het in een schone bak opgevangen met de bedoeling om het opnieuw te gebruiken, aangezien er ook vloeobaar goud genaamd TSL in zit, maar ik ga er lekker nieuwe olie in gooien als ik dit zo zie.

Er lagen maar een paar gruizeltjes metaal op de magnetische plug, dat zal wel meevallen gok ik zo.maar ik heb wel 55 km gereden met een te laag oliepeil.

Heeft flushen nog zin en zo ja hoe kan ik dat het beste aanpakken? Je krijgt nooit alle olie uit de bak, dus spoelen met ATF lijkt me geen heel strak plan?

11
[156] Exterieur / Koplampen polijsten wil niet zoals ik wil
« Gepost op: 14 november 2016, 16:44:55 »
Ik had nog een setje koplampen liggen welke ik om ga bouwen naar lenzen. Openbakken is al gelukt.

De bekende laklaag liet los, daarom heb ik beide glazen geschuurd van korrel 400 naar 2000 (nat schuren met veel water) en daarna met enkele middeltjes die ik nog had geprobeerd te polijsten.

Helaas geen polijstmachine, wel een polijstschijf welke op de (kolom)boor kan. Maar ik krijg de microscopische krasjes niet weg. Welk polijstmiddel kan ik gebruiken (dan wel handmatig!) om de laatste krasjes er uit te krijgen?

Zowel binnen als buiten word gepolijst.

Alvast bedankt ;)

12
[156] Exterieur / Hoe controleer je het stuurhuis op speling?
« Gepost op: 20 oktober 2016, 08:22:52 »
Bij een koude auto hoor je getik, bij stilstand kort met het stuur wiebelen reproduceert dit. Eenmaal warm is het weg.

Hoe kan ik het beste op speling van het stuurhuis en stuurkogels controleren?

Draagarmen, aandrijfassen, stabistokjes en torsiestang zijn goed / nieuw.

13
Chit chat / 147 selespeed problemen.
« Gepost op: 01 oktober 2016, 13:42:24 »
De kans op antwoord word steeds kleiner denk ik. Maar probeer het toch even.

Een goede kennis heeft een 147 selespeed uit 2001 gekocht waar af en toe problemen mee zijn. De bak wil dan niet meer schakelen en gaat knipperen.

De verkoper licht de boel op en verteld bijvoorbeeld dat de ecu er uit gehaald is en opgestuurd is naar alfa voor wat aanpassingen. Vervolgens zijn ze de auto 3 weken kwijt en is er in mijn ogen niets gebeurd. Softwareupdates gebeuren in de auto en iets afstellen zonder auto lijkt mij ook onwaarschijnlijk. On bench testen gebeurd zelden.

Bij uitvragen blijven er altijd "dingetjes" gedaan te zijn, maar nooit eens een fatsoenlijke uitleg (want de klant snapt er toch niks van).

Zojuist heb ik even een algemen blik geworpen op de auto, de foutcodes opgeschreven, gereset en een klein stukje gereden. De auto rijdt niet heel soepel qua schakelen, zo duurt het voor mijn gevoel heel lang om op te schakelen waarbij ook de motor tijdelijk iets meer toeren maakt.

Verder is de auto afgeleverd met kraanwater in het KVS systeem, gruwelijk te veel remvloeistof en een prachtig open powerfilter gemonteerd boven/naast het uitlaatspruitstuk...

Afijn, ik kan de bak uitlezen, maar weet niet waar ik op moet letten. Waar kan ik enkele specificaties vandaan halen?
Waar moet ik op letteb en wat kan ik via MES opnieuw inleren / kalibreren zonder problemen?

Ik zie bij sommige kalibratie opties enkele waarschuwingen staan, dus wat kan ik veilig doen?

Is er mechanisch nog iets waar ik op moet letten? Olie leek goed, rook naar versnellingsbak olie of atf en zou nieuw zijn (lijkt het wel op).

Druk in het systeen moest minimaal 40 bar zijn, was plm. 53.

Snap dat selespeed ingewikkeld is maar ik moet vast wel iets kunnen proberen/controleren.

De foutmeldingen nu lijken willekeurig, wss zijn er stekkers los geweest en niets gereset. Voor de volledigheid:

Op de bak:
P0725 (engine speed no signal)
P1745, 6, 8 (lever switch 0, 1 en 3 invalid signal)
P1770 (acc. Pedal invalid signal)

In MM systeem:
P0115 (water temp sensor)
P0141 (lambda heater resistance)
P0340 camshaft position sensor

Ik zag bij parameters 255 (max waarde?) gemiste schakelmomenten bij enkele versnellingen, 79 retry's.

Verder ook enkele overheats, overrevs en dat soort ongein.
Auto zou van zijn vrouw zijn geweest en sins 2009 in hun bezit. Rdw toonde wat anders.

14
Chit chat / Goedkopere ontvetter, suggesties?
« Gepost op: 26 september 2016, 12:53:30 »
Ik zoek een alternatief op remmenreiniger.
Ik betaal nu zeer regelmatig 20 euro voor 12x 500ml CRV brākleen spuitbussen en het gaat erg hard...

Ontvetterbak past niet in de schuur en ook koudontvetter is duur.

Ik maak er letterlijk alles mee schoon, ook als ontvetter voordat er lak op gaat (zelfs plastic ontvet ik er mee).

Verder denken aan: carburateurs, kettingen, motorblokken, printplaten ontvetten (bij smerige apparatuur, daarna kontakt 60, WL en cobtactspray) maar laatst ook de accuboormachine helemaal uit elkaar en ontvet met remmenreiniger, goed schoon en weer invetten = als nieuw.

Ik ben mij er zeer van bewust dat het agressief spul is en lang niet overal op kan, ook is het funest voor mijn handen (handschoenen smelten weg) en inademen zal ook niet fijn zijn.

Maar wat is een goed alternatief?
Ik ken diesel, terpentine, thinner, methanol en alcohol maar ook dat alles stinkt en is niet fijn.

Toch maar een ontvetterbak en koudreiniger?

Overigens doe ik gemiddeld 2 weken met 12 busjes remmenreiniger.

15
Chit chat / Peug roest ook! Lassen, laten doen of zelf proberen?
« Gepost op: 21 september 2016, 19:17:06 »
De peugeot 106 is aan het roesten in de wielkuip achter, omdst de schroevendraaier in de kofferbak uit kwam was het apk afkeur. Zelf prik ik ook wel eens wat rond maar hier wad ik niet geweest, het bakje is verder voor zijn leeftijd nog erg goed!

Maar, lassen, ik kan het niet en niemand die het goed genoeg kan. Wel ken ik iemand met een tig.

Wat zijn de eisen in een wielkuip?
Het hoeft niet mooi te zijn, maar uiteraard wel apk (en plm. 5 jaar) proof.

Idee was zelf kaal maken, wegslijpen, plaatje (2mm staal) op maat maken, puntlassen, afkitten en tectileren.

Voor alleen het lassen betaal ik 80 euro (goedkoopste wat ik gevonden heb) al het werk er omheen moet ik dan alsnog zelf doen ::)

Tips zijn welkom! :)

Pagina's: [1] 2 3 ... 44