Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Alfisti Adventures

Pagina's: [1]
1
Stel jezelf en je 156/159 (project) voor / Dexter (Alfa 156 SW V6)
« Gepost op: 25 januari 2018, 12:39:27 »
Beste,

Mijn naam is Dexter, 28 jaar en autotechnisch ingenieur afgestudeerd op de HAN. Sinds mijn jeugd al gefascineerd door alleen al het logo van Alfa Romeo. Ik weet nog dat mijn opa een 155 had en als ik het goed heb was het logo toen verfraaid met de gouden krans er omheen.. Ik zat toen zeker een uur te staren naar het embleem, de slang waaruit een mannetje komt zetten, wat een uitstraling.

Mijn eerste Alfa is een MiTo QV uit 2014, nieuw gekocht en hij gaat ook nooit meer weg  :angel:






Nu dat ik sinds 8 maanden vader ben geworden van een tweeling moest ik op zoek gaan naar een grotere tweede auto. Laten we duidelijk maken dat ik liever dood ga dan een MPV tot mijn wagenpark toe laat. Dus heb ik een 156 SW gekocht wat nu is uitgelopen tot een giga project waarvan ik iedere dag geniet. Wil je het volgen? dan kun je mijn Broject vinden bij het onderwerp Projecten.




2
Projecten / Alfa Romeo 156 SW 2.5l V6 24v Broject
« Gepost op: 24 januari 2018, 21:11:10 »
 :welcome: ondertussen een jaar bezig met het grondig opknappen van mijn 156 v6tech1
We pakken alles aan en door de omvang van het project heb ik sommige dingen op film vast gelegd. Ik doe dit om nog te kunnen achterhalen hoe en waar dingen ook alweer zaten. Toen kwam het idee om af en toe wat te posten op youtube. Mocht je zelf iets aan je 156 of 147 willen klussen en je komt er even niet uit... Kijk dan even één van mijn filmpjes ter ondersteuning :ok:. Ik ga echt alles na, van wielophanging tot versnellingsbak, geen bout of moer blijft onaangeraakt :yes!
Zie hieronder deel 1:





Stap één was het verwijderen van de motor. Ik heb de arme rakker gekocht met de weet dat ze vol op benzine in de uitlaat kotste. Na demontage kwam ik er achter dat alle katalysatoren volledig doorgebrand waren. Vervangen is enorm duur ook tweede hands is het niet de moeite waard om het origineel te laten. Rest mij natuurlijk maar één oplossing :angel: een volledig op maat gemaakt uitlaatsysteem. Hopelijk komen we zo boven de 200pk uit.








Om kosten te drukken heb ik de motor zelf uit elkaar gehaald. Die krukasbout is echt een nachtmerrie! uiteindelijk heb ik hem kapot moeten boren. Dat was nog niet het laatste wat ik tegen kwam, die krukas bleef me achtervolgen. Het motor revisiebedrijf meldde dat het vlak waar de oliepomptandwiel op geklemd zou moeten zitten volledig ingesleten was. Ik natuurlijk gelijk langs om te kijken. En ja hoor helemaal tot op het niet geharde metaal ingesleten. Ik heb echt geluk gehad dat die motor niet compleet vast was gelopen. Dus maar een reservemotor gekocht afkomstig van een 166. Prima krukas echt als nieuw. Ook de koppen, zuigers en cilinderbussen mee genomen naar het revisiebedrijf. Gelukkig had ik dat gedaan... de oorzaak van het benzine kotsen lag hem in een paar uitgesleten klepgeleiders. Nu wachten op de zuigerveren die ik besteld heb, dan kan het revisiebedrijf ook verder.... Zodra zij klaar zijn met het draaiende gedeelte zal ik de motor zelf opbouwen en ik beloof alles natuurlijk te filmen. fotograaf1

/>








Ondertussen ben ik natuurlijk niet stil gaan zitten. Ik heb het gehele onderstel vernieuwd en verbeterd door onder anderen een Eibach sportveren en stabilisatiestangen set aan te schaffen. Dat is ondertussen ook helemaal klaar maar niet zonder de nodige emotionele inzinkingen. Vooral het vervangen van de wiellagers is geen aanrader, de wiellagers zitten met zo een strakke passing over het fusee dat er altijd één kant van het lager blijft zitten. Dan komt het neer op heet stoken (kijk uit dat je het geharde vlak niet zacht maakt) en brute kracht om ze er af te krijgen. Het lagervlak is overigens zo hard dat je er geen boor of zaag doorheen krijgt... zo hard zelfs dat brute kracht slechts een krasje op het oppervlak achterlaat. Laat me trouwens niet beginnen over de ABS sensoren..... Die breken al  af als je er naar kijkt, slechts één heeft het overleefd en kon hergebruikt worden. De sportveren overigens, spreken voor zicht.. als je de juiste tools hebt kom je er relatief makkelijk uit. De stabilisatiestangen daar in tegen zijn wat lastiger, die zijn nooit bedoeld om vervangen te worden. De beugels zitten in elkaar geperst, ik heb ze aan de achterzijde met wat hameren losgekregen, voor heb ik uitgeboord. Met prima eind resultaat overigens. Voor het monteren van de voorste stabilisatorstang moet het gehele subframe er af. Zonder motor in de weg best goed te doen. Helaas heeft een of andere pannenkoek ooit (in de fabriek) de stuurhuis bout links voor scheef ingedraaid. dit had als gevolg dat het gehele gietstuk van het stuurhuis was gescheurd en daarmee na het losdraaien niks meer waard. Ook een nieuw stuurhuis (gereviseerd) moeten aanschaffen, dat was best een financiële domper. Dat geld had ik liever in een upgrade gestoken.

/>







/>












Nu dat de ophanging klaar is en de Busso V6 nu nog bij het revisie bedrijf ligt rest me maar één zware taak. Hij keek me al langer aan in de garage  :!nooooo iedere keer als ik er over struikelde werd ik er aan herinnerd. De automatische versnellingsbak  :-\ . Als ik er geen handleiding voor had gevonden was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen. Maar zoals ik eerder heb gezegd, geen bout blijft onaangeraakt in dit project ;) Voor mij is het de eerste keer dat ik aan een automaat werk. Het bevalt me prima en het valt allemaal reuze mee. Er zit me alleen één ding dwars, de aandrijfas kering.... één kant is goed te doen de ander.... ik heb er al drie kapot gemaakt >:( Ik zal niet stoppen tot ook dit gat gedicht is  v6tech1

/>











Nu lopen jullie gelijk met mij. Voor meer kijk op het project kun je de rest van de filmpjes op youtube bekijken. Ik zal proberen iedere week de voortgang op het forum te zetten. :ok:

Pagina's: [1]