Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Jon

Pagina's: [1] 2 3 ... 8
1
[156] Interieur / Weer een Airco vulmiddel hoeveelheid verhaal
« Gepost op: 13 juli 2017, 09:41:43 »
In verband met de naderende vakantie en de daarbij behorende autorit van +/-1000km ben ik bezig om mijn bella zo goed mogelijk in orde te maken.
Stap 1 was het laten vervangen van de bovenste draagarmen en een Beurt door Goofy.
Stap 2 was het laten uitlijnen/balanceren en een airco service/geurbehandeling bij euromaster (er was daar een aanbieding op allebei de diensten)

Helaas was het verhaal over de hoeveelheid vulmiddel even uit mijn herinnering verdwenen.
Deze kwam echter weer terug toen ik het bonnetje onder mijn neus kreeg van het vullen van mijn aircosysteem.
Huh, 650gram? Dat was toch niet goed voor een facelift model?
Ik heb gelijk mijn zorgen geuit, maar het kon volgens de monteurs niet mis (dit gaf de computer immers aan), en ook al zat er te veel in, dan ging alleen de veiligheidsklep open.
Daarna heb ik toch de auto weer meegenomen, maar 's avonds gelijk de verhalen hier op het forum nog eens goed nagelezen en zelf een lijst opgezocht met de juiste waardes.
De volgende dag heb ik ze gelijk gebeld en gezegd dat ik het gecorrigeerd wou hebben, omdat ik geen zin heb in een kapotte aircopomp.
Ze geloofden me nog steeds niet, maar ze zouden doen wat ik vroeg. (500 gram er in dus!!)
's Middags na mijn werk heb ik de auto weer opgehaald en ik kon weer huiswaarts met een aircosysteem met de juiste hoeveelheid vulmiddel er in.
En een hoop chagrijnige blikken van de monteurs mijn richting uit  ;D
Ze kunnen er niet zo goed tegen als je het beter (denkt te) we(e)t(en)

2
Na een fijne dag in Avignon, en aansluitend een lekkere maaltijd in Uzes reden we op het gemakje terug naar ons vakantiehuis.
Zover ging alles prima, totdat er ineens iets los schoot, of afbrak, zo klonk het in ieder geval . Vervolgens begon de hele auto te trillen, zo erg dat ik hem maar half de berm in heb gereden met de gevarenlichten aan.
Op het eerste zicht kon ik niets vinden, maar de uitlaat klonk ook niet goed en trilde ook mee.
Vervolgens de Alfa toch maar een klein stukje verder gereden met de gevarenlichten aan, maar dat was echt niet te doen.
Gelukkig kwam er een aardige Fransman naar ons toe, die ons had horen rijden. Ja het was zo erg dat je het van buiten kon horen.
Op zijn advies de auto wat verder geduwd zodat deze goed van de weg at kon staan. Daar kon ik ook wat beter kijken en toen zag ik dat de onderste motorsteun los was gekomen.
De beste mijnheer die was gestopt voor ons heeft ons naar ons vakantiepark gebracht (kleine 10km nog) en ik heb daarna de anwb gebeld.
Morgen komen ze de auto ophalen en gaan ze kijken wat het precies is.
Ik denk dat de bout er uit is gekomen, ik heb er een foto van, maar die krijg ik nu niet online.
Ik ben benieuwd, zaterdag zouden we graag terug naar huis gaan...

3
[156] Exterieur / Nieuwe remschijven, maar welke
« Gepost op: 11 juli 2016, 15:48:16 »
Omdat alle 4 mijn remschijven onder de minimale dikte zitten, wil ik deze gaan vervangen binnenkort.

Nu hoef ik geen speciale remmen te hebben, ik houd wel van stevig doorrijden, maar ik rem niet vaak hard, eigenlijk alleen als het niet anders kan.
Maar dan moet het natuurlijk wel gewoon kunnen.

Bij koebergen heb je voor zo'n 180 euro 4 schijven met blokken, dat is een mooie prijs en ik lees er nergens iets slechts over.
Bij Alfisti hebben ze mooie brembo schijven met een zwart gecoat middenstuk, zodat het niet lelijk wordt na verloop van tijd, kost ongeveer 250,-
Bij qverde kost een complete set originele kwaliteit ongeveer 280,-
Standaard bosch schijven of iets wat daar op lijkt zit daar ergens tussenin.

Idee├źn of suggesties?

4
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de verschillende types bogiedoppen en bobines?

Ik heb een reserve-set bobines incl. bougiedoppen en kabels, maar ik zie dat deze anders zijn dan die op mijn auto zelf.

Op mijn auto zitten bij 4 bougies metalen doppen en bij 4 niet, op de reserve-set zitten alleen maar rubberen doppen.
Kun je deze zonder probleem uitwisselen?

De kabels zijn anders, omdat ik nu een fase 3 twinspark heb met korte kabels, dat weet ik.
Maar betekent dit ook dat de bobines niet uit te wisselen zijn?
De stekkertjes zijn niet hetzelfde volgens mij, weet iemand of er meer verschillen zijn?

Bij het controleren en schoonmaken heb ik gezien dat sommige aansluitingen bruin zijn van de bobines, betekent dat gelijk dat er iets niet goed zit, of is het alleen maar vies?

Alvast bedankt  :ok:

5
Ik kwam deze tegen op marktplaats, ik vraag me af wat voor spruitstuk hier bij zit.
Er staat compleet novitec, maar ik vind nergens een spruitstuk van novitec terug voor een alfa.  ???

En origineel is het volgens mij ook niet, want dan zit er nog een extra verbinding tussen het spruitstuk en de voorpijp.





http://link.marktplaats.nl/m1022048631

6
[156] Audio & andere electronica / Microfoon in binnenverlichtingsunit
« Gepost op: 25 februari 2016, 08:41:10 »
Zit er origineel tussen de twee lampjes in de binnenverlichtingsunit een microfoon?
Of zit er achter dat kleine roostertje wat anders verstopt?

Zou je deze kunnen gebruiken voor een aftermarket carkit?
Dan hoef je het microfoontje niet in het zicht te plaatsen.

7
[156] Motorisch / Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Gepost op: 30 januari 2016, 12:12:29 »
Het volgende probleem dient zich aan bij mijn twinspark (1.8 cf3)

Sinds een week of twee doet de temperatuurmeter heel vreemd, binnen een paar minuten ineens naar 110 of zelfs 130 graden, en als je dan gaat voelen is de motor nog niet eens warm, maar dat wist ik eigenlijk wel, omdat de lucht uit de verwarming ook nog niet warm was.
Dus ik een nieuwe sensor besteld, en deze heb ik gisteren vervangen (koud kunstje, 10 minuutjes werk), maar dit probleem is hierdoor niet verholpen.
Omdat de temperatuur soms ineens weer naar 70 of 90 graden schiet vanaf 120 of 130, maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen over de werkelijke temperatuur, maar vreemd is het natuurlijk wel.

Zou de thermostaat gewoon stuk zijn?

Het andere probleem deed zich gisteren ineens voor na een etentje, de eerste 10 minuten van de rit schokte de auto heel erg, zo erg dat ik twijfelde om wel verder te rijden, maar ja, met 4 dames in de auto zet je hem toch niet zo snel langs de kant van de weg, en we waren maar een half uurtje van huis weg.
Het voelt echt alsof de auto inhoudt en telkens er net doorheen wil schieten, maar dat vervolgens niet helemaal doet.

Vanmorgen bij een ritje van een kwartiertje weer precies hetzelfde, ja ik weet het, dwars, ik zou de auto even moeten laten staan. Maar vanmorgen op zowel de heen als op de terugweg, was het gestotter na 10 minuten ineens weg.
Dan rijdt de auto nog niet optimaal, hij voelt een beetje sloom, maar het gestotter is in elk geval weg.

Ik heb vanmorgen even geprobeerd of het een verschil maakt om op gas of benzine te rijden. Maar daar lijkt het in elk geval niet op.

Kleine notitie bij dit verhaal, afgelopen week heb ik 1 of 2 dagen op benzine gereden, omdat mijn gas ver op was.
Na het gas tanken is het probleem van het stotteren eigenlijk tevoorschijn gekomen.
Weliswaar niet direct daarna, maar wel de eerstvolgende rit.
Voor die eerstvolgende rit heb ik ook die temperatuursensor vervangen en olie bijgevuld, voor zover dat er wat mee te maken kan hebben.

8
Motorisch archief (oudere berichten tot midden 2017) / Lambda stuk?
« Gepost op: 02 augustus 2015, 16:51:36 »
Hallo Allemaal,

Af en toe geeft mijn Ti een foutmelding, motorstoring, en dan loopt deze op lpg zeer slecht, als ik dan overschakel op benzine is dat gelijk weer goed, en dan kan ik eigenlijk gelijk weer terugschakelen op lpg en is er niets meer aan de hand, behalve dan dat de melding motorstoring wel geruime tijd op het display blijft staan.

Als ik de auto start, loopt de motor natuurlijk op benzine, maar het overschakelen op lpg duurt eigenlijk altijd behoorlijk lang, ik had altijd begrepen dat dit ook geregeld werd dmv het lambda signaal.

Nu heb ik de auto even uitgelezen, voor nu alleen de foutcodes, maar het viel me op dat 1 van de lambda's op het eerste gezicht helemaal geen signaal geeft.
Klopt het dan, dat deze sowieso kapot is?
En welke is het dan, want als ik bij tuynder in de catalogus kijk zie ik drie lambda's staan, maar in multiecuscans lijken het er mij zo 4?






9
[156] Audio & andere electronica / Schema's / Foto's stuurbediening
« Gepost op: 23 april 2015, 11:13:47 »
In de wiki staat er een artikel over het aansluiten van de stuurbediening op een after-market radio, maar de links die daarin staan werken niet meer.

Ik heb mijn alpine in mijn nieuwe Bella gezet, met een interface voor de stuurbediening, maar hij werkt niet.
De lampjes in de knopjes op het stuur branden, maar dat is alles.

Hiervoor zat er een originele navigatie radio in, en die werkte ook niet met de stuurbediening, deze hebben ze ooit in de plaats gezet voor een originele radio zonder navigatie, en die werkte toen wel met de stuurbediening.

Heeft er iemand een idee waar het mis gaat.
Of een schema en/of foto van hoe het hoort te zitten achter de radio?

10
Is de carterpan van een Twinspark fase 3 het zelfde als van een fase 2?


11
[156] Exterieur / Levensduur Nivomat
« Gepost op: 03 april 2015, 11:00:55 »
Onder mijn nieuwe 156 zit een set nivomat schokdempers met sportpakket.

Naar mijn weten zijn die net zo oud als de auto zelf, dus 10 jaar en 200.000km, de auto rijdt verder prima, ligt goed op de weg, slaat niet door bij drempels en is zowaar ook nog redelijk comfortabel.

Nu zit er onder mijn oude 156 een set koni fsd's, en ik zit te twijfelen of ik die er gelijk onder ga laten zetten, of dat ik hier nog mee ga wachten, want de nieuwe Bella rijdt immers prima.

Hoe lang kan ik redelijkerwijs nog verwachten dat de nivomats nog mee gaan.
Toon zei dat je er vanuit kan gaan dat ze op zijn, maar dan zou de auto niet meer zo goed op de weg liggen.


Ik wou hier een plaatje neerzetten, maar dat lukte niet  ???

12
Kun je een computer met squadra tuning overzetten in een andere 156 met dezelfde motor?

Ik weet dat je met de sleutelcode zit, maar die kun je eruit laten halen toch?
Of is het makkelijker om alle sloten mee over te zetten?

En de donorauto heeft lpg en de andere niet, is dat een probleem, of heeft de computer sowieso 2 programma's?

13
Motorisch archief (oudere berichten tot midden 2017) / slechter starten
« Gepost op: 14 maart 2015, 16:01:55 »
Normaal gesproken startte mijn bella altijd op hetzelfde moment. Na een X aantal keren rond draaien zeg maar.
Sinds een paar weken duurt het soms wat langer.
Tijdens het rijden merk ik geen verschil.
Het gaat over een 1.8ts op lpg. 333.333 km  8)

Iemand een idee waar dit door kan komen?
Lekkende injector, of iets ernstigers?

14
Motorisch archief (oudere berichten tot midden 2017) / Allemaal drietjes
« Gepost op: 14 maart 2015, 13:58:38 »
 ;D


15
Weet iemand op welke afstand de elektrodes van de kleine 60.000km bougies afgesteld dienen te worden?

Ik vind het nergens terug  ???

Pagina's: [1] 2 3 ... 8