Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - frankalfa

Pagina's: [1] 2 3
1
Gespot op!! / 159 2.4 q4 ti sw in wit van 1e eigenaar
« Gepost op: 02 januari 2018, 23:52:13 »
Op t scarb, een broertje van mijn ex witte ti: https://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=1&t=81149
Heb de auto zelf nooit gezien maar weet dat Walter een serieuze liefhebber is, geen 'half werk' figuur.

Grtz,fRank

2
[156] Exterieur / inbouw org. xenonset facelift, 'how to' ergens?
« Gepost op: 04 december 2017, 11:09:15 »
Heren, ik kon het met de zoekfunctie zo 1/2/3 niet vinden, maar staat er ergens een 'how to' voor het inbouwen/overbouwen van een org. xenon installatie op t forum?

Ik ga van Martijn een complete set overnemen 8) maar we weten niet exact hoe 'compleet' dat moet zijn. Wat hoort er bv bij aan bekabeling en componenten en waar zit dat allemaal?

Dus; is er een inbouwhandleiding beschikbaar ergens, desnoods op een ander forum?

Andere tips en tricks zijn ook welkom uiteraard.

Alvast bedankt, grtz,fRank

3
Gezocht / Ats 'madeno' 17en 5x98 hebbes!
« Gepost op: 03 december 2017, 23:28:32 »
Soort van een long shot waarschijnlijk maar heeft er toevallig nog iemand een setje 17 inch Ats Madeno's in de aanbieding? 5x98 71/2J, et ergens in de buurt van de 35 meen ik?

Ja ik had een set maar dat is destijds mee gegaan op de blu daytona sw toen die naar Wenko ging...

Mogen opknappers zijn, rubber is niet nodig.
 
Heb je wat of weet je wat, graag pbtje!

Alvast dank grtz,fRank


4
[159] Motorisch / Lokatie oliedrukzender op 3.2 v6 (GM)?
« Gepost op: 29 november 2017, 21:04:20 »
Wie kan me vertellen of ik de juiste zender op de foto heb gezet; auto geeft bij het wat kouder wordende weer van de laatste dagen/weken de melding 'have engine checked' wat, als dat gedaan wordt, een fout in de oliedrukzender blijkt te zijn.

Komt na reset weer terug dus lijkt ons vervangen van die zender een logische eerste stap. Maar, waar zit dat ding?

Vanmiddag gekeken op dr brug; ervan uitgaand dat ie ergens op t onderblok zit kwam ik deze zender tegen, zie plaatje. Gezien vanaf voorzijde auto. Zit onder het uitlaatspruitstuk van de voorste bank dus, schuin boven/naast de startmotor (ja die zit aan de voorkant bij zo'n ding!)



Graag input, alvast bedankt!!

Grtz,fRank


5
Projecten / Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Gepost op: 04 november 2017, 15:59:05 »
Jawel, project!

In opvolging van dit deeltje toch maar een topic maken voor de liefhebbert.

Nah komt ie dan:
Lijdend voorwerp in dezes is mn blu vela 2004 2.4 20v sw. Dikke 2 en een half jaar geleden gekocht als daily ‘pedaalemmer’. Had toen 230K gedaan, inmiddels zijn we over de 293 heen. Zonder problemen, met alleen noodzakelijk onderhoud met turbo overhaul, complete koppeling en aandrijfassen als dikste kosten.
Hele fijne auto, lekker vlot en nog steeds een mooi model om te zien.

Had m dus als gewone gebruiksauto gekocht, niet als bewaar exemplaar. Kwam dus goed uit dat ie toen al wat deuken en vegen had, needless to say dat er daar inmiddels wat bijgekomen zijn.

Maar goed zo iedere paar jaar begint t bij mij te kriebelen, dan wil ik weer eens wat anders, al wist ik in dit geval niet wat. Een 159? Wellicht weten sommigen t nog maar die heb ik al eens gehad, een witte 2.4 TI Q4, en wat later een zwarte 1750 tbi. Mooie en fijne auto’s, degelijk ook, maar naast afschrijvingsgedoe vond ik ze niet zo lekker te hoeken als een 156, te zwaar, te ‘log’ zo u wilt.

In de oneindige ‘drooggeil-rush’ (kijke kijke nie kope> ooit had er iemand als onderschrift A.L.F.A.: Always Looking For Another wat bij mij de lading aardig dekt…) liep ik afgelopen zomer tegen een nette, in BE geregistreerde 1.9 8v sw aan, in TI uitvoering, met blok stuk door riembreuk dus voor weinig.. Hm, dat zou mn ‘ik wil weer eens wat anders honger’ wat stillen, een TI interieur in de 2.4, de wielen overzetten, leek een goed idee.

Nah lang verhaal nog langer, sloop TI opgehaald en hier neer geplempt. Bij nadere beschouwing bleek a) die koets best heel slecht maar b) dat alle losse plaatwerkdelen mooier en strakker waren dan die van de 2.4. Maar ja die was blu vela, de sloper was zwartmetallic, dat wordt spuiten als ik daar iets van wil gebruiken op de mijne…
Hmm, als we dan toch gaan spuiten kan ie beter helemaal opnieuw in kleur en áls ie helemaal opnieuw in kleur gaat kan dat ook wel in een -met t oog op ik wil eens wat anders- andere kleur dan de huidige… Zo liep t dus helemaal uit de klauwen met t plan voor alleen een ander interieurtje..
Initieel plan was om de binnenkanten en inslagen met spuitbussen op kleur te lakken en de buitenzijde te rollen met goede autolak. Om na uitharden t ding dof te schuren en weer op te polijsten. Toen ik dit idee ventileerde bij mn vaste collega op t werk (die in zn vrije tijd een spuiterij bestierd) stuiterde die zowat van zn kruk>’ Je gaat autolak toch niet rollen…?!!! ‘
Ehm ja ik heb niet de plek en skills om te spuiten.. Nah hij wel, dus hij bood aan om tegen vriendentarief de auto te voorzien van een nieuwe jas…!

Maar ja direct was ook het besef gekomen dat dit geen klusje was van ff 2 weekenddagen dus moest ik uitzien naar een tijdelijke mobiel, een tussenpaus zogezegd.

Die kwam voorbij in de vorm van een grigio chiaro 2001 1.9sw 8v, bij een vriend en mede-alfist in BE. Auto was van origine nederlands en had ik ong. 2eneenhalf jaar geleden aan hem verkocht toen hij een dagelijkse auto zocht.
Na aanschaf had hij er -meest preventief- nog wat aan verspijkerd (remmerij voor, schokbrekers en wiellagers, aandrijfassen en een turboslang zo uit t hoofd) Verder t gewone onderhoud zoals een riem en vloeistoffen. Ook was een nwe aircopomp geplaatst vanwege een vastloper met de andere.
Desondanks was er weinig met de auto gereden; zo’n 10K, wat de teller op 294 zette. Vanwege verandering van werk voor zowel hem als zn vrouw kwam de sw stil te staan op de oprit.
Hij had m nog wel laten keuren in februari maar de opmerking roest aan de bodem had m doen besluiten om er verder geen werk van te maken. Wel was er nog een draagarm vervangen wat ook een afkeurpunt was geweest op de keuring.

Al met al was t technisch gewoon nog een goed ding ondanks die rotte bodem en de wat shabby buitenkant, voldoende voor mij als tussenpaus iig. Dus kwam t ding terug naar NL, we fiksten de narigheid (met 2 nwe stukken bodem rondom de stoelbevestiging links en rechts, kutwerk), RDWden met wederom bpm aangifte (zijnde 119 eu) en na wat ABS geneuzel rolde ie door de apk, inmiddels 8 dagen en 1100 km geleden..

Dus was het moment gekomen om de 2.4 te schorsen om m aan te pakken. In de voorliggende tijd had ik wel al een hoop delen van de TI getrokken die ik op de 2.4 wil gebruiken: Deuren (op RA na), voorschermen, bumpers. Achterklep gaat een dezer ook over. De genoemde delen zijn al geschuurd en waar nodig inmiddels aan de binnenkant voorzien van de gewenste tint (Artic White van Volvo)

Verder ga ik van de TI -naast t interieur etc- ook de radiator gebruiken (is als nieuw), de achterschokbrekers (Kyaba, zien er uit of ze vorige week gemonteerd zijn) en zal er zo links en rechts nog wel eens een piefje of poefje over geschroefd worden.
Inmiddels ook wat nieuwe delen gescoord; schokbrekers voor, remmerij voor, bumpersteunhoekjes, topmounts achterschokkers. Ongetwijfeld komt er nog een hoop bij maar dat inventariseer ik ‘on the job’.

Plaatje bij het praatje:

De Ti:

Het lijdend voorwerp zelf in beter tijden (net gepolijst na aanschaf 2015)


En de tussenpaus annex pekelracer:


Tot slot een plaatje van afgelopen week:


* ik kan trouwens geen smileys meer zien of plaatsen, hebben meer mensen daar last van?)*

Grtz,fRank

6
[156] Motorisch / reset ABS na vervangen sensor?Nieuwe storing ABS...HELP!
« Gepost op: 19 september 2017, 09:06:11 »
Heren heb t even niet meer helder, hoe zat het ook alweer? Moet er gereset worden na het vervangen van een kapotte ABS sensor?
Ding was stuk dus storingslampje aan maar na vervangen ervan en proefrijden nog steeds..

Accu losgooien en klemmen tegen elkaar? Betreft een 2001 jtd sw trouwens.

Dank voor de input, grtz,fRank

7
[156] Motorisch / Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?Nope 20v gaat TI
« Gepost op: 17 juli 2017, 11:17:11 »
Korte vraag; zit even te luchtfietsen  flippy1, is er al eens door iemand een 156 jtd omgebouwd van 1.9 8v naar 2.4 20v?
Is daar ergens een topic van te vinden hier of andere info over (op buitenlandse sites bv)

Alle info welkom, alvast bedankt! 8)

Grtz,fRank

8
Wat mij van de week opviel; alles in het geheugen van de computer bleek te zijn gereset tijdens het rijden?
Zowel totaal afgelegde afstand als trip B afstand, tijdsduur, gemiddeld verbruik etc, al die dingen die je op kunt roepen met de toets op de raw schakelaar. Datum klopte overigens nog wel.

Niet na starten oid (geen spanningsval) maar gewoon op de snelweg. Komt dit vaker voor of heb ik onderweg een soort powerdip gehad? :-\
Laatste tijd heb ik wel af en toe dat de CC niet in te schakelen is, symbooltje brandt dan ook niet.. Na opnieuw auto starten weer wel, kweenie of dat nog een indicatie is van iets?

Thanks voor de input alvast, grtz,fRank

9
Gezocht / enkele 147 deeltjes
« Gepost op: 25 januari 2017, 17:06:30 »
Hier ook maar even proberen (A37 heeft niks schijnbaar)

Gezocht wat kleine spullen voor een 2006 147 facelift, 1.6 3-deurs:
- Org pookknop (5-bak), wellicht van een 156 eender?
- paneeltje in Lvoorportier met spiegel en- ruitbediening
- paar witte plastic pieletjes om airbagkap bijrijder vast te klikken.


Iemand die iets heeft wat ik kan gebruiken, of een facelift 147 in de sloop weet staan?

Hoor t graag, grtz,fRank

10
Aangeboden algemeen / Set staal met winterrubber 4x100 15 inch
« Gepost op: 13 december 2016, 20:51:33 »
Te koop vanwege aankoop andere tuut waar ze niet onder passen; nette set winterbanden op stalen velgen. 15 inch 185/65/15 met +6 resp. 7 mm profiel.
Steek 4x 100 naafgat 56,5mm (zowat alle Opel 4-gats, ook punto, grande punto chevy/deawoo etc)

Teab ophalen te Koewacht.

http://www.zeelandnet.nl/prikbord/autos-diversen/winterbanden/8798698-zgan_stalen_velgen_met_winterbanden_15inch_4x100_oa_Opel.html

F. Hamelink
Cow8 city  fruyt1

0zes-vijf17vier5éénnul6

Grtz,fRank

11
Heren, het volgende, ik heb gisteren een restant dieselolie getankt met ietwat onbekende herkomst (plm halve tank) De 1e rit daarna kreeg ik al meldingen van het 'water in je brandstoffilter' lampje bij scherp sturen. Geen vermogensverlies oid.
Vanmorgen filter even afgelaten en weer gaan rijden (nog steeds melding van water), vermogen duidelijk afwezig, alsof er een grote kar achter hing.... :!nooooo

Na de 1e stop (hond uitgelaten) weer in de tuut en t apparaat liep weer als vanouds! Besloten verder te rijden, plm 110km snelweg, geen problemen, daarna een km of wat 100 km/h weg en verrot, weer geen vermogen meer... Tank was inmiddels al bijna half leeg (idd das best rap op nog geen 175 km..)

Opnieuw filter afgelaten en tank bijgevuld met goede diesel olie. Nu net terug gereden naar huis, echt NUL koppel... Na langdurig aandringen haalde ik 130 km/h maar tunneltjes uit moest ik ff een tandje terug... Deuh

Kan m onbelast ook niet verder optoeren dan zo'n 3300rpm. Loopt verder mooi rond, geen rook, geen rare geluiden, maar gang zit dr niet in..
Is het mogelijk dat het filter zodanig dicht zit dat dit voelt als noodloop? Of is de inferieure brandstof  ;D opgemerkt door het MM en rij ik nu in noodloop?

Wie weet t? Zowiezo morgen een filter monteren en kijken of er wat te resetten valt.

Alvast dank voor de input, grtz, fRank

12
He medestrijders,

Net terug a casa na een dikke dag SSAR in Zandvoort. Afgelopen vrijdagavond bij het arriveren aan het hotel gehoord dat mn druklager gaar begint te worden, althans dat vermoed ik.
Bij stationair draaien in vrij is er niks naars te horen, maar bij intrappen koppelings pedaal, pakt t lager rauw en wat ratelend aan tot ie mi op snelheid meedraait met de drukgroep. Bij loslaten pedaal hoor je ook iets maar veel minder. Koppelen an sich, schakelen etc is allemaal nog 100 punten.

Wat te doen? Lijdend voorwerp is mn daily, met 258K op t klokje en verder in prima technische staat, na aanschaf vorig jaar best wat geinvesteerd om m op te frissen (oa turborevisie en divers draagarmengedoe, distri, + '1000 kleinigheidjes').
Koppelingsset is mi nog de originele, althans er vanuitgaand dat ie in de 1e 4 levensjaren (einde leaseperiode> 120K km) niet is vervangen, daarna 100% zeker weten niet.

Vliegwiel trilt volgens mij nog niet, zou ik kunnen volstaan met een verse koppelingsset en druklager? Of is zelf een vliegwiel 'reviseren' een optie? Zo'n ding hakt nl lelijk in het budget... :-\

Wie heeft er ervaringen hiermee? Tips, tricks adressen etc van harte welkom!  :ok:

Alvast bedankt, grtz,fRank

13
Alfa Romeo nieuws en scoops / 159 artikel in t scarb magazine
« Gepost op: 06 juli 2016, 10:17:39 »
Ik weet niet of het hier al ergens neergeplempt staat maar in het meest recente Klaverblaadje (SCARB clubmagazine) is een groot artikel over de 159 opgenomen.

Leuk stuk met oa ervaringen van eigenaren!  :ok:

Grtz,fRank

14
[156] Interieur / weigerende elektrische ramen voor (af en toe) 2004 sw
« Gepost op: 06 november 2015, 15:50:06 »
Heren (en dame) het volgende;

Vanmorgen besloten de elektrische ramen opeens dat ze niet meer wilden meewerken. Achter kon wel bediend worden (via schakelaars op LV portier) Voorzijde echter, zowel links als rechts geen sjoege, rechts ook niet via de schakelaar aan die zijde.
Raam aan bestuurderskant stond echter vol open (duh t was 18gr C toen!  :o)

Nah had een klein ritje voor de boeg dus dan maar ff met t raam open rijden (3werf hoera voor zo'n najaar!) Eenmaal ter plekke de auto stilgezet en spullen uitgeladen. Bij vertrek auto gestart en toch nog even proberen of de ramen evt.... en voila alle vitres werken weer!?? ???
 
Iemand die dit herkent en weet waar te zoeken?

Alvast bedankt, grtz,fRank

15
Aloha leute,

Het volgende doet zich voor bij mijn 2004 2.4 20v (236K km)
 
Bij accelereren klimt uiteraard het turbinewiel rap in toeren (fluiten is goed te horen met t raam open) maar de eerste pakweg 2/10e seconde is er geen merkbare versnelling, alsof ie even na moet denken. Vervolgens zakt het toerental v/d turbo hoorbaar iets in en begint de auto te versnellen en direct daaropvolgend is het turbine toerental weer even hoog als daarvoor, en t kreng trekt dan vlotjes door zoals een 5c jtd dat betaamt te doen...  :thumbsup:

Mij (als turbo non deskundige laat dat duidelijk zijn) lijkt het alsof de leidschoepenverstelling zwaar gaat in het begin.
Heb getracht een opname te maken van gas geven (stilstaand, dus heel anders dan rijdend maar durfde het niet aan om mn smartphone op t kleppendeksel te tapen en te gaan rijden..  flippy1)

View My Video

Je ziet de verstelling wel werken, maar is de slag voldoende en komt ie vlot genoeg in? De auto rijdt verder hartstikke goed en heb ook geen foutmeldingen oid. Tis alleen dat rare 'twijfelmoment' bij accelereren.
Maakt trouwens weinig tot geen verschil of ik rustig gas geef of echt aan het trappen ga, de 'interval' blijft even lang.. Owja de schuur hangt rap vol met roet als je dit een paar keer doet trouwens. fruyt1

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Alvast bedankt, grtz,fRank

Pagina's: [1] 2 3