Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - 405T16

Pagina's: [1] 2 3 ... 142
1
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 12 december 2017, 14:32:13 »
VAG haar aanpak van de sjoemel software is ontluisterend;
De dieselfix bestaat voornamelijk uit het weghalen van de defeat device software code.
Hierdoor is de motor-management software niet meer illegaal. Verder is er bijna niks veranderd op emissie gebied,
de VAG diesels zijn minstens even vies als voorheen. Dit blijkt ook uit onafhankelijke testen zoals die van de RDW.


Citaat
"Bij VW was sprake van een ongeoorloofd defeat device, naast de gebruikelijke modulatie
toepassingen. Doel van de software-update was het wegnemen van het ongeoorloofd defeat
device. Het was geen doel van de software-update om de emissies in de praktijk te verbeteren,
maar om de strategie die gebruikt wordt niet te laten afhangen of men zich in een testsituatie
bevindt of daarbuiten."  RDW


‘Volkswagen omzeilt nog steeds uitstootregels'
11-12-2017
Economie
Redactie: Jan Salden
Verslag: Guido Vermeulen
bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/volkswagen-omzeilt-nog-steeds-uitstootregels/



https://eenvandaag.avrotros.nl/embed/511093/?no_cache=1" width="560" height="315" frameborder="0" allowfullscreen

Volkswagen omzeilt nog steeds de regels die de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen moeten beperken. Dat stelt de stichting Volkswagen Car Claim op basis van een intern document van de Duitse autofabrikant, waarin EenVandaag inzage heeft gehad.


Uit het document blijkt dat de uitstootfilters van een grote groep Volkswagen-diesels over tenminste nóg een instrument beschikken waardoor in de praktijk meer wordt uitgestoten dan op papier. Uitstootfilters functioneren daardoor alleen volledig bij een buitentemperatuur tussen de 15 en 33 graden. Bij afwijkende temperaturen zijn de filters deels uitgeschakeld, waardoor de uitstoot van schadelijke gassen toeneemt. Europarlementariër Gerben-Jan Gebrandy, die onderzoek deed naar fraude in de auto-industrie, spreekt van “een standaard voorbeeld van sjoemelsoftware”.

Het desbetreffende document maakt onderdeel uit van een dagvaarding waarmee de stichting Volkswagen Car Claim gaat procederen voor compensatie voor Europese dieselbezitters. Die dagvaarding, die deze week wordt verstuurd, is niet alleen gericht tegen het Volkswagen-concern, maar ook tegen softwareleverancier Bosch, de Nederlandse importeur Pon, dealers en de huidige en voormalige topman van de autofabrikant. De claimstichting beschuldigt VW van misleiding en oneerlijke handelspraktijken en eist dat kopers hun auto kunnen inleveren bij hun dealer tegen terugbetaling van het aankoopbedrag. Het autoconcern veroorzaakte twee jaar geleden een groot schandaal toen onderzoekers in de Verenigde Staten illegale software aan boord van diesels van de Duitse automaker ontdekten. Door dit manipulatie-instrument ‘gedroeg’ de auto zich in de laboratoriumtest schoon, terwijl hij in de praktijk tot wel het zesvoudige aan schadelijke stikstofoxiden uitstootte. Wereldwijd waren zo’n 11 miljoen auto’s betrokken, waarvan 8 miljoen in Europa.

Intentie

De Duitse toezichthouder dwong Volkswagen tot het terugroepen van de auto’s en een update uit te voeren waarmee ze weer aan de regels en afgegeven goedkeuring voldoen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de auto’s ná de update de officiële uitstootnormen in de praktijk nog steeds ruim overschrijden. Volgens de stichting Volkswagen Car Claim bewijst dit dat het Volkswagen nooit te doen was om de auto’s schoner te maken. “Volkswagen heeft nooit de intentie gehad om het uitstootprobleem met de voorgestelde update te verhelpen”, aldus bestuurslid Guido van Woerkom van de claimstichting. “Bovendien beschikken de auto’s over nog meer sjoemelsoftware, die ook na de update nog aanwezig is, waardoor ze te veel uitstoten en niet aan de Europese en Nederlandse wetgeving voldoen.” Van Woerkom doelt op een zogeheten ‘thermovenster’, waardoor emissiefilters bij bepaalde temperaturen minder functioneren. Uit het interne document blijkt het filter bij een grote groep diesels minder te functioneren onder de 15 en boven de 33 graden. 

Bizar

Volkswagen erkent in een reactie tegenover EenVandaag het bestaan van het instrument, maar spreekt tegen dat het gebruik ervan illegaal is. Gerben-Jan Gerbrandy, die zitting had in een onderzoekscommissie van het Europees Parlement naar fraude in de auto-industrie, noemt een thermovenster echter een “standaard voorbeeld van sjoemelsoftware”. "De wet is absoluut overtreden. Daar staat dat de auto bij normaal gebruik moet voldoen aan de emissiestandaard. Dat doen ze niet, want op de weg stoten ze meer uit dan in het laboratorium.” Opvallend is dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in antwoorden op vragen van EenVandaag erkent dat de software-update alleen tot doel had de software uit te schakelen. “Het was geen doel van de software-update om de emissies in de praktijk te verbeteren”, aldus de Nederlandse toezichthouder. Uit metingen die de RDW eind vorig jaar publiceerde https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/sitecollectiondocuments/over-rdw/rapporten/rdw-second-opinion.pdf blijkt dat de diesels na de update in een aantal gevallen zelfs méér uitstoten dan voor de update. Gerbrandy noemt het “bizar” dat Volkswagen een update uitvoert die in de praktijk niet blijkt te werken. Ook Tweede Kamerleden van PvdA, CDA, D66 en GroenLinks reageren tegenover EenVandaag verbaasd op de uitspraken van de RDW en willen opheldering van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. “Als die update niet bedoeld is om de auto’s schoner te maken, waarvoor is de update dan wel?”, aldus GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren.

Lees de schriftelijke antwoorden die Volkswagen https://eenvandaag.avrotros.nl/fileadmin/user_upload/PDF/171206_Anfrage-NL-EenVandaag.pdf
en Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) https://eenvandaag.avrotros.nl/fileadmin/user_upload/PDF/Antwoorden_RDW.pdf gaven op onze vragen.

2
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Gepost op: 12 december 2017, 02:18:55 »
ANWB vergelijkt nu de Giulia Super benzine met een Lexus hybride.


/>

In de eerste vergelijking halen ze de voorgangers van stal.
De 159 en een 156.


/>



3
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Gepost op: 12 december 2017, 01:41:00 »
Giulia Quadrifoglio achtervolgt een Porsche 911 GT3 RS
op de Nordschleife en het F1 circuit.


/>

See Through Glass rijdt met de Giulia Quadrifoglio
op de mooiste stuurmansweg van Frankrijk.


/>





4
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Gepost op: 12 december 2017, 01:19:41 »
Twee videos over het vergaande geautomatiseerde productie proces van Alfa Romeo.


/>

/>
Italiaans maar automatische ondertiteling.

http://andreagaleazzi.com/samsung-gear-s3-alfa-giulia-stelvio-fca-cassino/

5
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: Alfa Romeo 4C
« Gepost op: 10 december 2017, 22:44:42 »
Goed nieuws en slecht nieuws over de Alfa Romeo 4C

Auteur: jaapiyo, gepost 08-12-2017 om 17:58
bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/goed-nieuws-en-slecht-nieuws-over-de-alfa-romeo-4c-104785#post-104785





Wat gaat er gebeuren met de kleine carbon-flitser van Alfa Romeo.


Zelf ben ik nog altijd groot fan van de Alfa Romeo 4C (rijtest https://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-4c-spider-rijtest-en-video-79229) , maar het model is niet bepaald een belachelijk succes geworden voor het merk. Tenminste, niet in financiële zin. De verkoopcijfers vallen tegen en de toekomst van het model is al enige tijd twijfelachtig. Alfa Romeo zou zodoende dan ook gestopt zijn met het ontwikkelen van een opvolger. https://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-staakt-ontwikkeling-opvolger-4c-89292

Maar Roberto Fideli, voorheen werkzaam voor Ferrari en BMW en tegenwoordig Chief Technical Officer van Maserati en Alfa Romeo, heeft nu toch wat goed nieuws in petto voor de liefhebbers. Alfa Romeo ontwikkelt de huidige 4C nog even door. https://www.autoblog.nl/nieuws/nederlands-bedrijf-maakt-lancia-stratos-van-alfa-4c-104618
Dankzij een update moet het lichtgewicht weer de strijd aan kunnen binden met onder andere de Alpine A110. Mogelijk krijgt de ‘baby-Ferrari’ zelfs een nieuwe motor:


We are coming back to Formula 1 and we need the 4C to be our halo car.


Mensen die echter nog steeds een heel klein beetje hoopten op een versie met handbak kunnen die hoop definitief laten varen. Fideli weet namelijk uit ervaring met de Ferrari California dat daar gewoon niet voldoende vraag naar is. Naar eigen zeggen gaf Ferrari destijds tien miljoen Euro uit aan de ontwikkeling van een handgeschakelde variant van de Cali en kozen vervolgens twee klanten daadwerkelijk voor de handbak. Overigens lopen de schattingen van hoeveel Cali’s er nu echt zijn met handbak naar goed Italiaans gebruik een beetje uiteen, maar dat terzijde. Hoe dan ook was het een pijnlijke financiële misser voor het doorgaans zo winstgevende bedrijf. Fideli wil die geschiedenis niet nog eens herhalen.

Het plan voor de geupdatete 4C is dat ‘ie volgende herfst voorgesteld wordt, om vervolgens begin 2019 uitgeleverd te worden aan klanten. Bij Alfa is de haalbaarheid van dat soort doelen soms twijfelachtig, maar wij willen Fideli best wel op zijn woord vertrouwen.

6
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Gepost op: 07 december 2017, 20:39:23 »
2017 Alfa Romeo Giulia, C200, Arteon
                                         | Best Luxury Car Under 80k




Drive.com.au
Gepubliceerd op 28 nov. 2017

2017 Drive Car of the Year: Best Luxury Car Under $80,000 (Aus. Dollar)
When it comes to luxury motoring, these three contenders each claim to be the very best - but there can only be one winner.



7
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: Plannen fiat
« Gepost op: 07 december 2017, 20:29:47 »
Italiaanse verkoopcijfers FCA november 2017
5 DECEMBER 2017 21:50




FCA verkocht vorige maand in eigen land in totaal 39.488 auto’s, een afname van 5,18% op een markt die met ongeveer dezelfde cijfers groeit. Op jaarbasis staat FCA nog altijd op een +7%.

De afname bij doorgaans populaire modellen, is sinds vorige maand gaande en heeft te maken met de rationalisering van FCA’s kentekenregistraties. Geen onverkochte voorraad meer dus dat op kenteken komt te staan. Precies zoals FCA dit in de VS al langere tijd toepast. Ook worden de te leveren aantallen nog meer aangepast aan de daadwerkelijke vraag. FCA’s Italiaanse marktaandeel op jaarbasis komt op 28,59%. Hier volgen de belangrijkste cijfers. Opvallend is onder andere het succes van de Stelvio en de Giulia bij Alfa Romeo:

Fiat -13,6% (26.081 eenheden)
Panda 10.656 eenheden (eerste plaats in landelijke top 10)
500X 3582 eenheden (zevende plaats in landelijke top 10)
500 3185 eenheden (tiende plaats in landelijke top 10)
Tipo 2760 eenheden (twaalfde plaats in landelijke top 50)
Punto 2440 eenheden (vijftiende plaats in landelijke top 50)
500L 2233 eenheden (zestiende plaats in landelijke top 50)
Qubo 542 eenheden
Doblò 196 eenheden
Abarth 595 49 eenheden
124 Spider 19 eenheden

Lancia -10,63% (3917 eenheden)
Ypsilon 3916 eenheden (derde plaats in de landelijke top 10)

Alfa Romeo +21,49% (4008 eenheden)
Giulietta 1402 eenheden
Stelvio 1181 eenheden
Giulia 1050 eenheden

Jeep +48,85% (5256 eenheden)
Renegade 3335 eenheden (achtste plaats in de landelijke top 10)
Compass 1669 eenheden
Grand Cherokee 111 eenheden

Maserati -7,24% (205 eenheden)
Levante 146 eenheden
Ghibli 39 eenheden
Quattroporte 16 eenheden

Ferrari -16% (21 eenheden)

8
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: Alfa Romeo 4C
« Gepost op: 07 december 2017, 16:09:22 »
Alfa Romeo werkt aan update voor de 4C
6 DECEMBER 2017 20:34




Zoals we onlangs al schreven, is een briljante uitvinding als de Alfa Romeo 4C wellicht zeldzaam en gelimiteerd, maar absoluut een vaste waarde in het gamma. Vooral in Amerika is de volbloed sportwagen met 1750 Tbi middenmotor een belangrijke toevoeging in de showroom met Giulia en Stelvio. Daarom komt via een zijkanaal nu ook de bevestiging dat Alfa Romeo aan een grondige update werkt, voor het model dat circa 6 jaar geleden het daglicht zag en toen een eerste aankondiging vormde van een terugkeer van het Milanese merk aan de top.

Freelance autojournalist Dan Prosser laat in een Twitterbericht namelijk weten een goed gesprek te hebben gehad met ingenieur Roberto Fedeli van Alfa Romeo en Maserati. Deze noemde de update van de 4C als iets wat op korte termijn al zal plaatsvinden, wat ook goed nieuws is voor de oude Maserati-fabriek in Modena. Eerder bleek via een Amerikaanse bron ook al dat dit project in de pijplijn zit. Fedeli liet in hetzelfde gesprek overigens ook duidelijk doorschemeren dat handmatige transmissies op sportieve auto’s, niet langer als een serieuze optie worden gezien. Tijdens de ontwikkeling van de California ongeveer 10 jaar geleden, is men reeds tot dit inzicht gekomen.



10
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 04 december 2017, 01:02:51 »
Volkswagen-sjoemelaar krijgt maximale straf
Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 07-12-2017 om 7:52




Volkswagen-sjoemelaar krijgt maximale straf in VS
Geen genade.



Het hoge woord is eruit voor Oliver Schmidt. De ex-Volkswagen manager heeft na maanden van proces zijn straf te horen gekregen. Ten tijde van de uitspraken rondom de eerste beschuldigde, James Liang, was al bekend dat Schmidt tegen een maximum van 7 jaar gevangenis en een boete van $ 400.000 aankeek. Gisterenavond oordeelde rechter Sean Cox dat hier niets aan zal veranderen, en dat hij de volledigheid van de straf zal moeten dienen.

Cox had ondanks laatste pogingen van Schmidt om zijn straf te verminderen weinig goede woorden voor hem over:

“In my opinion … you are a key conspirator responsible for the cover-up in the United States of this massive fraud perpetrated on the people of the United States. I’m sure, based on common sense, that you viewed this cover-up as your opportunity to shine. That your goal was to impress senior management to fix this problem. .. to make yourself look better, to increase your opportunities to climb the corporate ladder at VW.”
Schmidt fungeerde in deze periode als het hoofd van Volkswagen’s Environment and Engineering Office in de Verenigde Staten, waar hij in 2015 op de hoogte raakte over de wanpraktijken van de Duitse autofabrikant. Hoewel hij eerder deze week aangaf dat Volkswagen hem geleerd had te liegen om de boel onder de mat te schuiven, oordeelt de rechter dat Schmidt actief en moedwillig met de zaak heeft meegedaan. Hij ging verder:

“You knowingly misled and lied to government officials. You actively participated in the destruction of evidence. You saw this massive cover-up as an opportunity … to advance your career at VW. This conspiracy, which you were a key part of, in particular the cover-up, is a very troubling crime against our economic system. It attacks and destroys the very foundation of our economic system, the trust by the buyer of our economic system.”
De rechter legt in zijn statement nog extra de nadruk op het feit dat Schmidt vooral betrokken was bij het laten verdwijnen van bewijsmateriaal en het organiseren van de zogenaamde ‘cover-up’, waarbij hij de waarheid weg van de autoriteiten probeerde te houden. Dit is de hoofdreden dat Schmidt’s straf, ondanks pogingen van zijn advocaat, hoger is dan die van Liang. Laatstgenoemde werkte al sinds 2006 mee aan de sjoemelpraktijken, terwijl Schmidt slechts de laatste twee maanden actief bezig was met het ondermijnen van de reguleringen.

De zaken van de overige 6 beschuldigden lopen nog.


BMW beschuldigd van sjoemelen met diesels
Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 06-12-2017 om 13:13

bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-beschuldigd-van-sjoemelen-met-diesels-104715#post-104715



Is BMW ook betrokken bij het dieselschandaal?
Wat krijgen we nu!


Na beschuldigingen van Duitse onderzoeksinstanties heeft BMW ontkend te hebben gesjoemeld met hun dieselmotoren. Deze beschuldigingen komen van een Duitse milieugroep, die op eigen houtje een BMW 3-serie testte en tot de conclusie kwam dat er iets niet in de haak was. Het Duitse ministerie van verkeer neemt de beschuldigingen serieus en gaat binnenkort beginnen met een onderzoek naar sjoemelapparatuur.

De beschuldigingen komen bij de Deutsche Umwelthilfe (DUH) vandaan. Deze groep onafhankelijke milieu-onderzoekers voerde verschillende tests uit op een BMW 320d van 2016. Uit het rapport van de DUH blijkt dat de wagen niet aan de milieustandaard voldoet. De onderzoekers beweren dat de 2-liter diesel het voorgeschreven maximum van 80 mg stikstof per kilometer met een gemiddelde van 2,6 keer overschrijdt. Wanneer de snelheid met 10 procent werd opgevoerd, steeg dit zelfs naar 7,2 keer de maximumwaarde. De resultaten kwamen voort uit 8 tests, die ieder op de openbare weg werden afgenomen, en werden vervolgens gepresenteerd door de Duitse televisiezender ZDF.

De BMW Group heeft middels een officieel statement laten weten dat het het onderzoek niet vertrouwt:

Citaat
“There are no activities of technical provisions to affect the test mode used to measure emissions – that means that our exhaust systems are active both on the test bed and in practice.”

Hoewel beide partijen hier de waarheid aan het verdraaien kunnen zijn, is het hoe dan ook een opvallende ontwikkeling. Zeker in het licht van de huidige situatie rondom het dieselschandaal van Volkswagen, waarvan de beschuldigden vandaag terecht gesteld zullen worden. Echter maakt het niet uit wie er momenteel de waarheid spreekt, want volgens het ministerie is er reden genoeg tot onderzoeken.


De rol van Brussel in Dieselgate: dit zaakje stinkt
Auteur: MauritsH, gepost 05-12-2016 om 7:47

bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/de-rol-van-brussel-in-dieselgate-dit-zaakje-stinkt-93459



En jawel: VW heeft een nieuwe aanklacht aan de broek

De commissie die onderzoek deed naar de rol van politici binnen het Dieselgate-schandaal heeft het idee dat Brussel absoluut niet mee wil werken.


Een jaar lang deed een commissie van 45 Europarlementariërs onderzoek naar de link tussen dieselgate en Europa. Eerdere berichtgeving suggereerde dat men in Brussel goed op de hoogte was van de frauduleuze praktijken en dat er simpelweg de andere kant op werd gekeken. Aan de commissie de schone taak om te onderzoeken of dat inderdaad zo is.

Vooralsnog levert dit onderzoek weinig op. Volgens Mark Demesmaeker (vice-voorzitter van de onerzoekscommissie) wordt het onderzoek tegengewerkt doordat de beleidsmakers in Brussel elkaar continu de hand boven het hoofd houden. Ook zou de Europese Commissie hebben geweigerd om e-mails en documenten vrij te geven, zo schrijft AD.

De onderzoekscommissie heeft er dan ook weinig vertrouwen in dat verder speurwerk nog interessante zaken gaat opleveren. Logisch ook, want als blijkt dat de Europese Commissie inderdaad de andere kant op heeft gekeken terwijl het aanwijzingen had voor het gebruik van sjoemelsoftware, zouden er ook echt stevige boetes moeten worden opgelegd. En dat terwijl Volkswagen het momenteel al redelijk zwaar heeft door het doortastende optreden van de Amerikaanse autoriteiten. Dat arme VAG.



Dieselgate-schuldige: ‘ze leerden me hoe ik moest liegen’
Auteur: RubenPriest, gepost 05-12-2017 om 21:04

bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/dieselgate-schuldige-ze-leerden-me-hoe-ik-moest-liegen-104694#post-104694



Morgen is een belangrijke dag in het dieselgate-proces.


Dan krijgt een ex-Volkswagen manager zijn straf te horen voor de betrokkenheid bij dieselgate. Het gaat hier om Oliver Schmidt. De man zit al sinds januari vast en heeft besloten een boekje open te doen. Vorige week verstuurde hij een brief naar de jury, waarin hij omschrijft hoe hij werd geleerd om te liegen.

Schmidt was manager van Volkswagens Environment and Engineering Office in de Verenigde Staten. Hij kreeg hoogte van de sjoemelpraktijken in de zomer 2015. Zo zou hij een script hebben gekregen van het management van Volkswagen. In het script stonden instructies hoe te praten met Alberto Ayala op 5 augustus 2015. Ayala is de milieu-official van Californië.

“Ik had nooit akkoord moeten gaan met deze afspraak. Ik had eigenlijk de gegeven instructies van Volkswagen moeten negeren.”, aldus Schmidt in de brief. De 48-jarige Duitser hoopt met deze informatie op gratie van de jury. Hem hangt een celstraf van zeven jaar boven het hoofd.

In augustus kreeg Volkswagen-ingenieur James Liang zijn straf te horen. Ook hij speelde een rol bij het dieselschandaal. Liang werd een gevangenisstraf van 40 maanden opgelegd. Morgen is de uitspraak van Schmidt. In totaal zijn acht Volkswagen managers in staat van beschuldiging gesteld. De zes andere managers krijgen de straf later te horen, deze zaken lopen nog. (via Bloomberg)



EX-BESTUURDER VOELT ZICH 'MISBRUIKT' DOOR VW

GEVANGENISSTRAF VAN 7 JAAR HANGT BOVEN HET HOOFD
ANP AUTONIEUWS
3 DECEMBER 2017 16:53



Voormalig topbestuurder Oliver Schmidt van Volkswagen voelt zich ,,misbruikt'' door zijn voormalige werkgever. Dat schrijft hij in een brief aan de Amerikaanse rechter die komende week bepaalt hoe lang hij de gevangenis in moet voor zijn rol in het dieselschandaal rond het Duitse autoconcern.

De Duitse krant Bild am Sonntag, die de brief in handen heeft, spreekt van een ,,emotioneel'' schrijven van Schmidt. De voormalige topmanager van Volkswagen, die verantwoordelijk was voor de naleving van milieuregels in de Verenigde Staten, hangt een gevangenisstraf tot bijna zeven jaar boven het hoofd.

Ruim twee jaar geleden kwam aan het licht dat Volkswagen jarenlang op grote schaal gefraudeerd heeft bij laboratoriumproeven om de uitstoot van schadelijke gassen door dieselauto's te meten. Miljoenen wagens kregen daardoor een beter rapportcijfer dan zij eigenlijk verdienden.

Schmidt werd eerder al schuldig verklaard en hoort komende donderdag de strafmaat. Bovenop een gevangenisstraf kan hij een boete opgelegd krijgen tussen de 40.000 en 400.000 dollar. Bij elkaar staan in de VS acht (voormalige) managers van Volkswagen terecht.

Volkswagen gaat ervan uit dat de totale financiële schade door de affaire in de tientallen miljarden euro's kan lopen. Het gaat dan om boetes en schikkingen en om schadevergoedingen aan bijvoorbeeld gedupeerde klanten en beleggers. Ook in andere landen dan de VS lopen nog strafzaken tegen oud-werknemers.

12
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: Alfa Romeo keert terug in de Formule 1
« Gepost op: 03 december 2017, 13:18:21 »
Alfa Romeo Sauber F1 Team officieel gepresenteerd in Arese
2 DECEMBER 2017 15:12


Het was een waar kippenvel moment toen vanmiddag in Arese tussen allerlei afbeeldingen en oude GP-Auto’s uit Alfa Romeo’s raceverleden een moderne F1-wagen werd gepresenteerd.  Het nieuwe team AlfaRomeo-Sauber F1 Team, dat dus vanaf vandaag een officieel logo draagt (zie link onder), zal volgend seizoen aantreden met de coureurs Marcus Ericsson en Charles Leclerc. Een Zweed en een Monegask dus. De auto zoals deze nu gepresenteerd is heeft een vuurrode top met groot Alfa-logo en is verder vooral wit, voorzien van blauwe strepen in Sauber-stijl.

Our newfound partnership is begins with a team logo 🤝 #F1 #2018 #AlfaRomeoSauberF1Team pic.twitter.com/UOjwljCxVG

— Sauber F1 Team (@SauberF1Team) December 2, 2017

Alfa Romeo en Sauber gaan zowel commercieel als technisch een samenwerking aan die toekomstgericht is. Ferrari’s heeft er tevens ook baat bij, aangezien dit team als een soort kweekvijver zal werken voor de beroemde renstal uit Maranello. Ook de technici van Ferrari kunnen dankzij dit nieuwe team hun werkveld verbreden. Marchionne benadrukte het belang van de F1 voor de zekerheid, en FIA-baas Jean Todt deed op zijn beurt een duid in het zakje door de terugkeer van Alfa Romeo te bejubelen. Wél herhaalde Marchionne dat er veel moet veranderen, zodat ook na 2021 Ferrari -en dus ook Alfa Romeo-Sauber- nog gewoon mee kunnen doen op dit podium van de FIA. Voor coureur Antonio Giovinazzi is de tijd nog niet rijp. Marchionne benadrukte dat de weg voor het aanstellen van Italiaanse coureurs in het team reeds is ingeslagen, maar dat deze ook nog lang is.


13
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Gepost op: 01 december 2017, 01:47:17 »
Car Reviews Living with: Alfa Romeo Quadrifoglio

Rob Adams - Autocar
Friday November 17th 2017



Can Alfa Romeo really make a BMW M3-beater? There’s nothing like living with a car to find out what it’s really like. The road testers have declared the Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, the firm’s 503bhp range-topping BMW M3 rival, among the best cars the Italian firm has produced in three decades. It’s in a completely different league to pretty much anything that’s gone before it. We now have the enviable task of using it as a daily driver.



Read more at: https://inews.co.uk/essentials/lifestyle/cars/car-reviews/living-alfa-romeo-quadrifoglio/

14
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Gepost op: 01 december 2017, 01:12:31 »

Alfa Giulia QV challenges BMW M3 on Amazing Road - Everyday Driver TV episode

 
EverydayDriver
Gepubliceerd op 27 jul. 2017



Alfa Romeo has bombarded us with ads about the Giulia Quadrifoglio. It's gunning for BMW M3. We've driven the F80 M3 a few times, but never with the Competition Pack. So we grabbed both cars and headed to a favorite California road for this last episode of our first season on Velocity channel.

While other outlets have had breakdowns with Giulias they've tested, we're thankful ours ran without a problem and allowed us to argue the finer points of these two monster sedans.




15
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Gepost op: 29 november 2017, 13:53:55 »
Verenigd Koninkrijk Ringrecord

VIDEO. Jaguar pakt Alfa's record op de Nürburgring af




Het heeft ruim een jaar geduurd, maar uiteindelijk is er weer een auto sneller op de Nürburgring dan de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Jaguar maakte een raceversie van de XE: de XE SV Project 8. De Jag schaaft elf seconden van het record van Alfa af.

Om eerlijk te zijn maakt Jaguar een beetje een suffe claim op het Ring-record. Ze reden het rondje van 22,8 kilometer dan wel in een recordtijd van 7:21,23, maar er zit een luchtje aan. Het is niet dat we niet geloven dat de roofkat snel over de bochtige bergweggetjes in de Eifel kan rijden, maar er is iets met de auto mis. De XE SV Project 8 is namelijk een speciaal gebouwde raceversie van de XE. De auto wordt in een serietje van 300 stuks gebouwd (met de hand) en komt daardoor in aanmerking voor de titel productiewagen.

Alfa Romeo had echter een gewone Giulia Q uit de rekken gepakt en daarmee een rondje gereden, niemand twijfelt daaraan (in tegenstelling tot Alfa's claim met de Stelvio). Eigenlijk moeten we nog wat meer vraagtekens bij de prestaties van de Jaguar zetten: er is maar elf seconden verbetering. De elf tikken zijn matig voor een auto die helemaal speciaal gemaakt is voor snelheid en racen. Onder de motorkap heeft hij een 5,0 liter V8 met supercharger die goed is voor 599,9 pk (goed 600 pk). Daarbij heeft de Jaguar ook nog een vierwielaandrijving, terwijl de Alfa het met alleen power op de achterwielen doet. De Jag kost ook  nog eens bijna het dubbele van het bedrag dat Alfa voor de Giulia wil hebben.

Voor Alfa biedt het weer een mogelijkheid om het record terug te claimen.


Pagina's: [1] 2 3 ... 142