Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - 405T16

Pagina's: [1] 2 3 ... 136
1
Chit chat / Re: Elektrisch rijden
« Gepost op: Gisteren om 20:44:38 »
Jawel hoor de Tesla rechtdoor acceleratie is prima gemarket door Tesla maar wel degelijk prima te vergelijk met andere auto's van de zelfde prijs.

Audi S7 en Porsche bijvoorbeeld :
/>of een Nissan GTR :
/>
Ik ben overigens wel benieuwd of de Tesla een Alfa Guilia bij kan houden op een rondje Nurnburgerring.  :italoflag:

Bij een Tesla worden de electro-motoren te heet en kunnen de accu's het niet aan. Limpmode in 3 minuten!

2
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 13 oktober 2017, 20:31:48 »
DE NATIONALE AUTOSHOW
NEDERLANDER WIL VOLKSWAGEN VAN BINNENUIT VERANDEREN

Noud Broekhof
13-10-2017, 15:00

Dieselgate dwingt het Volkswagen-concern tot verandering. De Nederlandse professor Patrick van der Smagt levert daar een belangrijke bijdrage aan met behulp van kunstmatige intelligentie.



Professor Patrick van der Smagt


Luister : Patrick van der Smagt over kunstmatige intelligentie bij Volkswagen
https://bnr-external-prod.imgix.net/c2Xa9LxI80nJ2rIGaEPAKAxwgMs.jpg?auto=format%2ccompress&q=45&w=1280


Van der Smagt werkt ruim een jaar bij het Volkswagen-concern als hoofd kunstmatige intelligentie in het Data Lab in München. Zijn team ontwikkelt methodes en formules om systemen in auto's beter te besturen en om processen binnen het Duitse autobedrijf te verbeteren. 'Wij doen onderzoek naar methodes die data op een efficiënte manier verwerken om zo optimale beslissingen te kunnen nemen', zegt hij in De Nationale Autoshow.

Open source
Lange tijd werkte Van der Smagt als professor robotica aan de technische universiteit in München. Hoewel hij in het begin twijfelde om bij het autoconcern aan de slag te gaan, kon hij het aanbod niet weigeren. 'Ik ben vrij om onderzoek te doen en het te publiceren, net zoals je op een universiteit doet. We geven alle methodes die we bedenken vrij. Open source.'

Volgens de professor is het niet vreemd dat Volkswagen in het Data Lab open source werkt. 'Dat is het hele principe van fundamenteel onderzoek. Je werkt samen met de hele wereld.' Het gevolg is wel dat andere autofabrikanten, waaronder concurrenten BMW en Mercedes, kunnen profiteren van het onderzoek dat Volkswagen doet. 'Als iemand van BMW naar mij toe komt en vraagt: hoe gebruik ik je methode? Dan zeg ik: hier kun je het nalezen. Ik ga ze verder niet helpen.'

Mobiliteit
Van der Smagt heeft als belangrijkste doelstelling om problemen met mobiliteit op te lossen. Met zijn team wil hij een rol spelen in de veranderingen die het Volkswagen-concern momenteel doormaakt. 'We weten allemaal dat het model om auto's te verkopen niet nog vijftig tot honderd jaar houdbaar is. Je moet een model ontwikkelen waarbij mensen mobiliteit aangeboden wordt. Het gaat erom hoe kom ik van A naar B op de meest efficiënte manier. Dat is ook het product waar Volkswagen naartoe gaat. Volkswagen is geen automobielbedrijf meer, maar een mobiliteitsbedrijf.'

Dieselgate
Van der Smagt kwam een jaar na het losbarsten van het dieselschandaal binnen bij Volkswagen. Hij vindt de fraude met foute software in 11 miljoen dieselauto's wereldwijd 'vreselijk'. Toch was dat geen reden voor hem om het avontuur bij Volkswagen . 'Je kan het systeem het beste van binnenuit veranderen', zegt hij resoluut.

Maar het veranderen van een groot bedrijf als het Volkswagen-concern, met ruim 650.000 werknemers, is niet simpel. 'Het is een tanker en ik heb een roeispaan, maar ik heb dikke spieren. We doen ons best.'

Luister hierboven naar het interview met professor Patrick van der Smagt, verantwoordelijk voor kunstmatige intelligentie bij het Volkswagen-concern. Luister HIER
 https://www.bnr.nl/player/audio/10069414/10331505 de hele uitzending terug.

3
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: Plannen fiat
« Gepost op: 13 oktober 2017, 11:21:09 »
ja dat filmpje is fantastisch!

Wat betreft de Punto: verwachting is dat dat een (op zijn minst stylistisch) afgeleide van de braziliaanse Argo worden:


net als dat de Panda stylistisch gebaseerd is op de braziliaans Uno:

Die schets is 100% de Argo.






Citaat
Of Fiat de Argo zo ontzettend veel op de Tipo heeft laten lijken (zelfs de knik in het dak) om de het lichtelijk aangepast hier als ‘Uno’ te laten debuteren ter zijner tijd, of om de Tipo juist straks in Brazilië aan te laten sluiten, is nu de grote hamvraag.

Zoals ik al eerder schreef, het is best een goede auto.
En waarom zou je ontwikkelkosten enkel voor de Braziliaanse en Argentijnse markt maken?

4
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulietta] Impressies en scoops
« Gepost op: 12 oktober 2017, 21:33:26 »
Opvolger Alfa Romeo Giulietta wordt mondiaal model
11 OKTOBER 2017 21:05




Nu er een bewijs naar buiten is gekomen dat Alfa Romeo de naam Giulietta in de VS heeft laten vastleggen, kunnen we voorzichtig aannemen dat de opvolger van de huidige generatie een meer intercontinentale rol zal spelen.

Ook mogen we wel concluderen dat de volgende generatie Giulietta, binnen redelijk afzienbare tijd een feit zal zijn. We gokken op eind 2019. Zogenaamde ‘insiders’ melden dat tijdens de presentatie van FCA’s volgende industriële plan op 7 mei 2018, exact bekend zal worden gemaakt waar dit model precies in de pijplijn zit. Of de eerste variant een klassieke hatchback zal zijn of een Crossover, zal dan ook blijken, evenals de productielocatie. We verwachten wat dat laatste betreft dat dit Pomigliano d’Arco zou zijn, omdat Marchionne zelf dit al min of meer heeft toegezegd ten tijde van de lancering van de Giulia.

Dit lijkt dus te berusten op enkele feiten, al blijft het voorlopig vooral ook koffiedik kijken wat FCA’s plannen betreft. Geruchten zijn er verder meer dan ons lief is. Er is zelfs een wild gerucht dat Alfa’s topmodel in Genève volgend jaar alvast getoond zal worden aan het publiek. We gaan niet uit van een productiemodel gezien het korte tijdsbestek, maar we kunnen misschien beter stellen dat we helemaal nergens vanuit gaan, wat deze smeuïge ‘roddel’ betreft. Volgens eerdere geluiden was het topmodel, in de wandelgangen ook wel ‘Alfetta’ genoemd, eerder uitgesteld richting 2021. Mocht er toch een verrassing in petto zijn, dan rekenen we op een concept.

5
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: Plannen fiat
« Gepost op: 12 oktober 2017, 20:31:40 »
Misschien wordt de nieuwe naam Primo.

Je weet het niet.

Over Primo gesproken, ik weet niet of ik deze Fiat 500 Anniversario commercial  See you in the Future met de schuchtere Adrien Brody hier al bejubeld heb
maar dit is gewoon kunst:  Applaus :italoflag:  :thumbsup:

/>


http://www.classicandperformancecar.com/fiat/500/5689/adrien-brody-stars-in-fiat-500-60th-anniversary-film









Come Prima
/>

6
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: Plannen fiat
« Gepost op: 12 oktober 2017, 16:55:41 »
Fiat maakt volgende maand meer bekend over opvolger Punto
11 OKTOBER 2017 21:38




Heet de volgende B-segment Fiat gewoon weer Punto, of grijpt men terug op de naam Uno? Dat laatste lijkt aannemelijk gezien de terugkeer van de Tipo, maar intussen wordt er zelfs een nieuwe naam gesuggereerd, namelijk ‘Primo’. En zal Servië de nieuwe productielocatie zijn? Al sinds het verre 2013 schrijven we bij AutoEdizione over een mogelijk opvolger van de Punto en net als de moed in de schoenen dreigt te zakken, komt de site Passione Auto Italiane nu met het nieuwtje, dat Fiat volgende maand al iets meer bekend zal maken over dit langverwachte nieuwe model. Dat klinkt qua timing overigens behoorlijk aannemelijk, want in december gaat de Punto met pensioen.

De Braziliaanse Fiat Argo vormt de basis en men zegt dat de nieuwe Firefly (Mild Hybrid) motoren, vanaf volgend jaar al vanuit Polen richting Servië kunnen gaan. In Bielsko Biala zal namelijk binnenkort al gewerkt worden aan de installatie van deze belangrijke vervanger van de 1.3 MultiJet motoren en de 0.9 TwinAir.

7
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulietta] Impressies en scoops
« Gepost op: 10 oktober 2017, 03:26:38 »
Alfa Giulietta nu met Pack Carbon, Apple CarPlay en Android Auto
7 OKTOBER 2017 20:42




Onlangs toonden we je al de nieuwe Giulietta Sport met Veloce-look. Onder andere te herkennen aan het rode lijntje in de spoiler voor en achter. Deze update gaat gepaard met de nieuwe kleur Blu Misano maar ook Apple CarPlay en Android Auto voor op de boordcomputer. Dat laatste noemen ze bij Alfa het Pack Tech. De software met 7 inch scherm heet bij de Alfa-dealer Alfa Connect 7″ en is voorzien van DAB radio by Alpine. Verder is er een HDMI en USB poort op de centrale tunnel. Verder moet je denken aan toevoegingen als achteruitrijcamera.

Nieuw is de aantrekkelijke Pack Carbon Look. Alles wat normaal gesproken zwart is aan de achter- en voorzijde, is dan voorzien van een Carbon Look die bijna niet van echt te onderscheiden is (afbeelding boven, alleen in combinatie met de Sport of Veloce). Binnenin zie je dat terug op het dashboard en de deurpanelen (afbeelding onder). Een totaal nieuwe ambiance voor de meest sportief ogende Giulietta dus. De Giulietta Sport is ook te krijgen met speciale 17 inch velgen met vijf semironde gaten in Quadrifoglio-stijl.




https://www.originalcarparts.nl/alfa-romeo-giulietta-carbon-pakket-2-71806582







8
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Kamal / SUV] Impressies en scoops
« Gepost op: 09 oktober 2017, 01:55:54 »
Nieuwe kleur Verde Visconti op Alfa Romeo Stelvio
6 OKTOBER 2017 19:13

bron: https://www.autoedizione.nl/nieuwe-kleur-verde-visconti-op-alfa-romeo-stelvio/




Het chique flessengroen wat we op de per abuis getoonde Stelvio in Genève zagen heet ‘Verde Visconti’ en is gewoon leverbaar vanaf nu. Deze deftige tint heeft een passende statige naam uit de geschiedenis van Milaan. Visconti verwijst naar het adellijke geslacht dat in de middeleeuwen de Lombardijse hoofdstad en het uitgebreide gebied eromheen regeerde. Het wapen van de Viconti’s was -hoe kan het ook anders- de bekende kronkelende slang met Saraceense jongeling in de bek.





Deze mooie overeenkomst met een merk als Alfa Romeo, maakt ook dat Visconti nog weleens de ideale naam van Alfa’s toekomstige E-segment sedan of SUV kan zijn.  Het is al eens gebruikt op een concept van Giugiaro uit 2004. Voor een grote sedan boven de Giulia wordt echter vooral over de naam ‘Alfetta’ gesproken, een verwijzing naar de machtige 158/9 Grand Prix auto van weleer, of een sedan die lange tijd Alfa’s grootste was, totdat de nog majestueuzere de Sei/6 toch nog aantrad.


9
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 07 oktober 2017, 15:05:49 »
Volkswagen verschuift deel Europese verkoop naar online
Foto: ANP
Gepubliceerd: 10 oktober 2017 14:11
Laatste update: 10 oktober 2017 14:51

bron: https://www.nu.nl/economie/4958021/volkswagen-verschuift-deel-europese-verkoop-online.html


 
Volkswagen is van plan het netwerk van dealers in Europa terug te schroeven. De automaker wil meer inzetten op online verkoop.
Daarmee wil Volkswagen de winstgevendheid en efficiëntie met een gemiddelde van 10 procent verhogen, zegt verkoopdirecteur Jürgen Stackmann dinsdag voorafgaand aan een conferentie in München.

De automaker wil aanzienlijk snijden in de kosten. Het gemiddelde rendement per distributeur moet worden verdubbeld van 1 naar 2 procent.

Hoe de bezuinigingen precies vorm zullen krijgen, en wat dealers ervan zullen merken, is nog niet naar buiten gebracht. Volkswagen wil dat eerst met de betrokkenen bespreken.

Door: NU.nl/Reuters

Volkswagen zet nog eens 2,5 miljard opzij om dieselschandaal
Foto: ANP
Gepubliceerd: 29 september 2017 10:23
Laatste update: 29 september 2017 10:39

bron: https://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/4942781/volkswagen-zet-nog-eens-25-miljard-opzij-dieselschandaal.html


 
Volkswagen zet nog eens 2,5 miljard euro opzij om de kosten te dekken voor het terugroepen van sjoemeldiesels.
Daarmee lopen de totale kosten voor het Duitse autoconcern door het dieselschandaal op tot meer dan 25 miljard euro.

De nieuwe last wordt in de boeken gezet in het derde kwartaal en zal het resultaat negatief beïnvloeden. De kosten hangen samen met het terugroepen van dieselauto's met sjoemelsoftware in Noord-Amerika. Volgens Volkswagen verloopt dit moeilijker dan gedacht.

Op de beurs in Frankfurt werd het nieuws slecht ontvangen door beleggers. Het aandeel Volkswagen ging 2,7 procent omlaag.

Ik denk dat ik maar naar groningen of leeuwarden verhuis, ziet er wel lekker schoon uit daarboven.


Dan moet je wel bij een aantal werkplekken en locaties zoals busterminals wegblijven.



Werken in dieselrook nog schadelijker dan gedacht

28-11-2015, 06:59 BINNENLAND
ANP
GESCHREVEN DOOR
Ben Meindertsma
Redacteur


bron: https://nos.nl/artikel/2071833-werken-in-dieselrook-nog-schadelijker-dan-gedacht.html
Bas de Vries
NOS Net-redacteur





Mensen die jarenlang hebben gewerkt in dieselrook, zoals bouwvakkers en garagepersoneel, gaan vaker dood door longkanker dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit een conceptrapport van de Gezondheidsraad dat in handen is van de NOS.

Uit het rapport blijkt dat een leven lang werken in een grote hoeveelheid dieselrook leidt tot zeven extra doden op honderd werknemers (om precies te zijn 689 op de 10.000). Tot nu toe ging men ervan uit dat het om ongeveer één extra dode door longkanker ging.

Hart- en vaatziekten

Het rapport baseert zich op studies naar de gezondheidseffecten van oudere dieselmotoren. Over dieselmotoren die recentelijk op de markt zijn gekomen, zijn geen cijfers bekend. Aangenomen wordt dat die aanzienlijk minder kanker veroorzaken.

Longkanker is niet de enige aandoening die veroorzaakt wordt door dieselrook. Een nog grotere groep werknemers loopt het risico op hart- en vaatziekten of longaandoeningen, zoals COPD en astma.

Vuilnismannen

Ongeveer 600.000 mensen werken met enige regelmaat in de uitlaatgassen van dieselmotoren. Het gaat onder andere om personeel in garages, overslagbedrijven in havens, op veerboten, vrachtauto’s en vuilniswagens. Ongeveer 75.000 van deze mensen kunnen zelfs aan grote hoeveelheden dieselrook worden blootgesteld, aldus een ruwe schatting uit 2004.

Tot voor kort werd weinig gedaan om dieseluitstoot te verminderen. "Ik ken tientallen oud-collega's die voor hun zeventigste aan kanker zijn overleden", zegt de gepensioneerde ex-buschauffeur Ton van den Berg. "Het werd mij tien jaar geleden pas echt duidelijk dat diesel een probleem was." Samen met de FNV en oud-chauffeurs uit Amsterdam probeert hij meer erkenning te krijgen voor het probleem.

Sinds een aantal jaren zijn bedrijven verplicht om praktische maatregelen te nemen om de blootstelling zoveel mogelijk te beperken. Arbo-deskundigen zeggen dat de blootstelling voor werknemers in veel bedrijven daardoor flink is verminderd. De arbeidsinspectie (I-SZW) zegt niet te controleren of bedrijven zich aan de afspraken houden.

Strenge norm

Met het rapport van de Gezondheidsraad kan voor het eerst een landelijke grenswaarde worden vastgesteld. Op dit moment moeten bedrijven of sectoren zelf de grens vaststellen. Die moet lager zijn dan 50 microgram elementair koolstof (EC) per kubieke meter. Werknemers van bedrijven die het probleem niet serieus nemen, kunnen daardoor nog altijd werken in veel te hoge concentraties dieselrook.

Deskundigen verwachten dat op basis van dit rapport de landelijke grenswaarde moet worden verlaagd naar minder dan 10 microgram EC. Nederland zou daarmee het eerste land ter wereld worden met zo'n strenge norm.

Afzuiginstallaties

Voor bedrijven waar werknemers nog altijd werken met te veel dieselrook zal een strenge grenswaarde grote gevolgen hebben. Ze zullen oude dieselmotoren moeten vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen of nieuwe dieselmotoren, afzuiginstallaties moeten plaatsen of roetfilters moeten gebruiken.

De Gezondheidsraad wil niet reageren voordat er een definitief rapport is.

Wilt u reageren? Of heeft u zelf jarenlang gewerkt in de dieselrook? Mail naar bas.de.vries@nos.nl of ben.meindertsma@nos.nl

Citaat
Onderhandelen over kankerverwekkende diesel 

Werkgevers en werknemers in de SER gaan komend jaar onderhandelen over de grenswaarde voor diesel op de werkplek.

Op dit moment zijn bedrijven verplicht “zoveel mogelijk te voorkomen” dat hun werknemers worden blootgesteld aan dieselgassen, aldus de arbeidsinspectie. Maar ze hoeven niet te voldoen aan een landelijke grenswaarde.

Een grenswaarde is een waarde die bepaalt aan hoeveel kankerverwekkende stof werknemers mogen worden blootgesteld. Het criterium is dat niet meer dan 1 op de 10.000 mensen per jaar mogen overlijden aan de kankerverwekkende stof.

Dieselrook wordt gemeten door te kijken naar de hoeveelheid elementair koolstof (EC) in de lucht. Volgens het rapport van de Gezondheidsraad overlijden bij een leven lang werken in slechts 10 EC per kubieke meter nog altijd vier op de 10.000 mensen voor hun tachtigste aan longkanker. De grenswaarde moet dus lager worden dan 10 EC, als de Gezondheidsraad vasthoudt aan het criterium van 1 sterfgeval op 10.000.





In antwoord op MartinPool zijn vraag:

[/quote]
Rijd je zelf nog een fossiele brandstof gestookte auto ?




Jazeker, V6 is veel te leuk en full electric is mij te duur in aanschaf.

Een hybride zie ik zelf wel zitten, eerst stekkeren en dan electrisch de stad in maar gewoon klassiek fossiel op de snelweg.

Wist je dat er synthetische brandstoffen zijn ontwikkeld die nauwelijks vervuilen?
Heb overigens jaren op LPG gereden, een afval product dat erg schoon verbrandt.

10
Chit chat / Re: DIESELGATE draait door
« Gepost op: 06 oktober 2017, 16:38:26 »
Nieren mogelijk kwetsbaar voor luchtvervuiling
Foto: ANP
Gepubliceerd: 22 september 2017 15:24
Laatste update: 24 september 2017 10:34




bron: https://www.nu.nl/gezondheid/4933442/nieren-mogelijk-kwetsbaar-luchtvervuiling.html
 
Luchtvervuiling zou volgens onderzoekers schadelijk zijn voor de nieren. In eerder onderzoek werd al een verband tussen luchtvervuiling en hersenbloedingen, kanker, astma, hart- en vaatziekten gevonden.

Tijdens het onderzoek, dat in het tijdschrift van de American Society of Nephrology (JASN) is gepubliceerd, werden 2.482.737 Amerikaanse veteranen gemiddeld 8,5 jaar lang gevolgd. http://jasn.asnjournals.org/content/early/2017/09/21/ASN.2017030253

De luchtverontreinigingsniveaus werden beoordeeld door gebruik te maken van sensoren van NASA-satellieten. Resultaten van de luchtverontreinigingsniveaus en de gezondheid van de veteranen werden met elkaar vergeleken. Daaruit blijkt volgens de onderzoekers dat naarmate de hoeveelheid luchtverontreiniging toeneemt, meer mensen een nierziekte of nierfalen hebben.

"Zelfs luchtverontreiniging die lager is dan de gestelde milieunorm is schadelijk voor de nieren", zegt onderzoeker Ziyad Al-Aly. "Eigenlijk laat het onderzoek zien dat er geen veilige hoeveelheid luchtvervuiling bestaat." Uit vervolgonderzoek zou moeten blijken of het effect van luchtvervuiling op de gezondheid in de rest van de wereld hetzelfde is.

Door: NU.nl


Tijd voor popcorn: Porsche wil 200 miljoen zien van Audi
Auteur: jaapiyo, gepost 06-10-2017 om 17:41



bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/tijd-voor-popcorn-porsche-wil-200-miljoen-zien-van-audi-102916

Porsche-Audi
Een geweldige soap ontwikkelt zich binnen het grote VAG-concern.



Het is wat binnen dat VAG-concern. Net nu de families Piëch en Porsche de lieve vrede weer gesloten lijken te hebben, botsen twee toonaangevende luxemerken van het concern tegen elkaar aan. Kwaliteitspublicatie Bild meldt vandaag dat Porsche een vordering van 200 miljoen Euro naar de leiding van Audi gestuurd heeft. Aanleiding zijn de ‘kranke Motoren’ die Audi aan Porsche geleverd zou hebben. Het gaat daarbij uiteraard om de diesels met sjoemelsoftware. Dingen worden persoonlijk opgevat, zo lijkt het. Een hoge pief van Porsche laat optekenen:

"Wir fühlen uns von Audi betrogen."


Normaal vertalen we Duitse quotes, maar in dit geval lijkt me dat niet nodig. Vanwege het dieselschandaal moesten onder andere auto’s van het (voormalige) sportwagenmerk teruggeroepen worden voor een recall. Daarnaast mochten enkele nieuwe modellen met een dieselkrachtbron op last van de Duitse minister Alexander Dobrindt tijdelijk helemaal niet verkocht worden. Enkele landen troffen hun eigenmaatregelen: in Zwitserland werd bijvoorbeeld besloten nieuwe Cayenne’s met dieselmotor geen kenteken meer te geven. De afwikkeling van al deze problemen gaat natuurlijk ook gepaard met de nodige administratieve en juridische kosten. Alle geleden schade wil Porsche nu dus graag verhalen op Audi.

Een opvallend verhaal, daar beide merken opereren onder dezelfde paraplu. Maar aan de eenheid binnen het bedrijf kan dus nog wel wat gewerkt worden. De interne competitie spat er vanaf. Vind jij dat Porsche een punt heeft, of is de kostenpost volgens jou een terechte straf voor het feit dat het merk überhaupt diesels aanbiedt? (via Handelsblatt)

Bedankt Frank voor de tip!
Image-Credit: @diederik888 via autojunk


'Niet halen normen luchtkwaliteit kan flink wat mensenlevens kosten'
Foto: ANP
Gepubliceerd: 29 september 2017 16:22
Laatste update: 29 september 2017 18:09

bron: https://www.nu.nl/weekend/4943465/niet-halen-normen-luchtkwaliteit-kan-flink-mensenlevens-kosten.html



 
De lucht is in Nederland op veel plekken zo erg vervuild dat we de Europese normen vaak niet halen. En dat terwijl steeds meer onderzoeken aantonen hoe ongezond en zelfs dodelijk vuile lucht is.
Met het huidige beleid van de overheid ziet het er niet naar uit dat Nederland die normen in de nabije toekomst gaat halen. Dus ziet Milieudefensie reden om de Staat voor de rechter te slepen, en zo schonere lucht af te dwingen. Wat kan de overheid doen en hoe erg is het met de lucht gesteld?

De resultaten van vele onderzoeken scheppen een beangstigend beeld: Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) stelt bijvoorbeeld dat jaarlijks duizenden mensen in Nederland vroegtijdig sterven als gevolg van de vuile lucht. Uit recent onderzoek zou bovendien blijken dat vieze lucht de nieren kan aantasten.

"Deze rechtszaak is voor iedereen belangrijk, iedereen ademt elke dag lucht in. Het is noodzakelijk om te blijven leven", zegt Bram van Liere medewerker van Milieudefensie.

De Europese Unie heeft jaren geleden normen vastgesteld voor de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide. Vooral in drukke steden en rondom intensieve veehouderijen werden die normen ruim overschreden. Nederland kreeg uitstel om aan die normen te voldoen, maar ook na uitstel is nu de norm bij lange na niet gehaald.

“Het beste nu zou zijn om aan de Europese regels te voldoen”
Wybe Douma

"De overheid heeft veel te lang gewacht met echte maatregelen, die het zelfs niet bij de slappe normen van de EU halen. We zien nu nog steeds onvoldoende intenties dus we voelen ons gedwongen deze rechtszaak te starten", aldus Van Liere.

Goede stap
"De normen van de EU waren een goede stap in de richting van schonere lucht”, zegt Wybe Douma, senior onderzoeker gespecialiseerd in EU milieurecht. Die normen zijn nog steeds veel lager dan wat de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert. "Maar het beste nu zou zijn om aan de Europese regels te voldoen, dat zou flink wat mensenlevens schelen", aldus Douma.

De rechter gaf Milieudefensie in een kort geding gelijk en oordeelde dat het door de Staat opgestelde plan met maatregelen niet voldeed aan de door Europese regelgeving gestelde eisen. Maar volgens staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) is de uitspraak voor meerdere uitleggen vatbaar, en ze zag zich gedwongen om in hoger beroep te gaan.

De knelpunten in de steden, waar te veel stikstofdioxide in de lucht is, zijn inderdaad verminderd. En de knelpunten van te veel fijnstof in veehouderijgebieden zijn ook gedaald. Maar de weg om Europese normen te halen is nog lang. "Zoals het er nu bijstaat, geeft de Staat toe dat er zelfs in 2020 nog steeds plaatselijk normoverschrijdingen voor zullen komen", zegt Douma.

Van Liere: "Als de overheid ons echt serieus had genomen, dan zouden de we rechtszaak kunnen stoppen".




Beter plan
Het is nu de taak aan de overheid om met een beter plan te komen. Wat zouden ze kunnen doen? Maarten Krol, hoogleraar luchtkwaliteit van de Wageningen Universiteit, zegt dat het grote probleem van Nederland de bevolkingsdichtheid is. "De meeste knelpunten zitten in de steden. Je moet naar het vervoer kijken, dus van fossiel naar elektrisch gaan. Vrachtwagens uit de stad weren, elektrische vervoersysteem invoeren en überhaupt vervuilende auto’s weren", aldus Krol.

Vervuilende auto’s uit steden weren is makkelijker gezegd dan gedaan. Onlangs ving een voorstel van de gemeente Rotterdam om oude vervuilende auto’s uit de binnenstad te weren bot bij de rechter. Een belangenvereniging van oude auto’s heeft er voor gezorgd dat het besluit niet werd ingevoerd.

"Belangenvertegenwoordigers zullen altijd klaarstaan om dat onderuit te halen. Maar je moet als overheid erin slagen om dit tegen te gaan", zegt Douma.

Maximumsnelheid
Snelheid op snelwegen verlagen is een andere optie op de vervuiling tegen te gaan. Maar in 2012 is de maximumsnelheid juist omhoog gegaan: van 120 kilometer per uur naar 130. "Een belachelijke maatregel maar het ligt goed bij de kiezer", aldus Krol. "Dijksma heeft onderzoek laten doen langs de snelwegen, en kondigt groots aan dat de luchtkwaliteit bij de wegen is verbeterd. Maar dat heeft te maken met het schoner worden van auto’s. Snelheid verhogen bij snelwegen doet de luchtkwaliteit in geen van de gevallen goed", aldus de hoogleraar.

“We waren vroeger koploper op het gebied van milieu”
Maarten Krol

Ondertussen gaan door de dalende werkloosheid steeds meer mensen de weg op. Goed nieuws voor de economie, maar het komt de luchtkwaliteit niet ten goede. Zowel de Verkeersinformatiedienst als de NS zien steeds meer mensen onderweg. "Dat zorgt absoluut voor meer problemen", voorspelt Krol. "Met name in de steden. Vanuit de luchtkwaliteit moet je zorgen dat er beter openbaar vervoer komt. Ook zou je kunnen stimuleren tot thuiswerken of dichterbij je werk wonen."

Douma denkt dat Milieudefensie zeker een goede kans maakt om te winnen. "Er zijn vergelijkbare uitspraken door het Europese Hof gedaan rond luchtmilieuvervuiling waarin de klager gelijk heeft gekregen. Deze rechtszaak ligt in het verlengde daarvan".

Krol: "Nederland moet echt meer doen om aan het dossier luchtkwaliteit te werken. We waren vroeger koploper op het gebied van milieu, maar die positie zijn we wel een beetje verloren."

Lees meer achtergrondverhalen in NUweekend


Door: NU.nl/Rikki Hendriks




11
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Gepost op: 04 oktober 2017, 17:17:11 »
Alfa Romeo Giulia ook volgens Amerikanen zeer veilig
3 OKTOBER 2017 21:11





Het doet even zeer om deze prachtige blauwe Alfa Romeo Giulia te zien splijten, maar het was voor een goed doel en met een prima resultaat. In de VS is de sportieve Italiaanse sedan namelijk beoordeeld als Top Safety Pick+, vanwege een maximale score tijdens een test van het IIHS. Het Insurance Institute for Highway Safety is als het ware het NCAP van America. De Alfa voldeed op alle terreinen. Een hoge score in zowel het ‘small overlap front’, ‘moderate overlap front’, ‘roof strength’, ‘head restraints & seat en headlights categorie. De zwaarste test is de frontale ‘small overlap front’ die je hieronder als eerste ziet (en afbeelding boven).

De linkerhoek (25% van de breedte) van de auto wordt dan tegen de punt van een muur (1,5 m hoog) gespleten bij een snelheid van 64 km per uur. De tweede categorie vindt plaats over 40% van de breedte van het voertuig. Het predicaat ‘+’ krijgt Alfa dankzij het feit dat de Giulia aan alle criteria voldoet, goede (adaptieve) verlichting heeft en is uitgerust met een automatisch noodstop remsysteem. IIHS prijsde deze laatste twee aspecten op de Giulia, waardoor de Alfa als excellent wordt gezien op het gebied van veiligheid.




12
Aangeboden voor Alfa 156/159 / Re: 156 3.2 v6 GTA "Bastaard"
« Gepost op: 02 oktober 2017, 00:16:03 »
Staat nu in D te koop. Bij MSP Automobile GmbH
(13)
Angermunder Str. 79a
DE-47269 Duisburg



https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=248880665&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=900&makeModelVariant1.modelDescription=GTA&makeModelVariant1.modelId=9&pageNumber=1&scopeId=C


voor heel veel geld!

Alfa Romeo 156 - Rosso Competizione - GTA - 3,2V6 -19" - KW
14.980 €

Auto-Test
16 /16  Vergrößern

mobile.de Auto-Test
Neutrale Modellinformationen
Profitipps - Autocheck für jedermann
Testberichte
FinanzierungVersicherungLeasing

Technische Daten
KategorieLimousine
Kilometerstand42.500 km
Hubraum3.179 cm³
Leistung192 kW (261 PS)
KraftstoffartBenzin
Anzahl Sitzplätze5
Anzahl der Türen4/5
GetriebeSchaltgetriebe
Schadstoffklasse Euro3
Umweltplakette4 (Grün)
Erstzulassung05/2000
HUNeu
KlimatisierungKlimaanlage
AirbagsFront-Airbags
Farbe (Hersteller)Rosso Competizione 8C
FarbeRot Metallic
InnenausstattungVollleder, Schwarz
Dieses Modell im Test
Der Alfa Romeo Alfa 156 wurde getestet von
Testberichte lesen
Ausstattung
ABS

Bluetooth

Bordcomputer

CD-Spieler

Elektr. Fensterheber

Elektr. Wegfahrsperre

Lederausstattung

Leichtmetallfelgen

Multifunktionslenkrad

Servolenkung

Sitzheizung

Sportfahrwerk

Sportpaket

Sportsitze

Tempomat

Tuner/Radio

Xenonscheinwerfer

Zentralverriegelung

Fahrzeugbeschreibung
Alfa Romeo 156
Einzelstück
Facelift / GTA komplett Neu Aufbau
Motor neu aufgebaut  ( ca. 30tkm )
Sonder Farbe Rosso Competizione* Echtleder GTA Sitze Schwarz
Wildleder innen
Domstrebe
Xenon

Edelstahl Auspuffanlage
Sportfahrwerk ( Gewinde KW )
Alufelgen 19" Typ Ti
oder 18" Race auf Wunsch
Inspektion incl. Zahnriemen Neu
HU/AU Neu
Hystorie und Rechnungen vorhanden!!!
Wertgutachten vorhanden
Spaßfaktor Garantiert :-)
Fest Preis !!!!!!
Alle Angaben ohne Gewähr / Inzahlungsnahme / Leasing / Finanzierung / möglich ab 5,9% haben Sie noch Fragen ???? wir Beraten Sie gerne





13
Voor mij graag die Italiaanse vlag
die grote rode Alfa Romeo vlag
en die stapel kleine Alfa Romeo vlaggetjes.

14
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Kamal / SUV] Impressies en scoops
« Gepost op: 01 oktober 2017, 17:44:21 »
Alfa Romeo Stelvio: SUV voor puristen
1 OKTOBER 2017 13:44





Dit is de Alfa Romeo Stelvio 2.2 diesel met 210 pk en Q4 aandrijving… Volgens sommige automobieljournaille -die het leven als nogal vermoeiend beschouwen- een voetnoot in de massa der SUV’s, maar voor wie écht van autorijden houdt, een zeer welkome herinterpretatie van een fenomeen waar de Italiaanse inbreng redelijk lang op zich liet wachten. De Stelvio doet net als de Giulia, dankzij het vooruitstrevende technisch inzicht van diens makers, de consument in het D-segment positief verbazen. Want wie had gedacht dat op deze markt, waar weinig ruimte is voor fouten en de lat bovendien redelijk hoog ligt, uitgerekend uit Italië in korte tijd twee creaties konden komen, die als het ware een nieuwe standaard neerleggen. Knowhow was er uiteraard in voldoende mate, maar zie er maar eens in een race tegen de klok het juiste product uit te persen. Alfa Romeo deed het, en hoe. Er stond veel op het spel en gewoon goed, zou niet goed genoeg zijn. De Stelvio is niet alleen een cruciaal model voor Alfa Romeo’s toekomst, de Stelvio is de basis voor het aankomende Italiaanse massaproduct in het hogere segment. Dat intussen bij Ferrari en Maserati ook flink aan de weg getimmerd wordt, draagt uiteraard op positieve wijze bij aan deze belangrijke ontwikkeling. In die zin wordt het wiel niet zozeer opnieuw uitgevonden, maar vallen puzzelstukken eindelijk op de juiste plek en zien we ook vandaag waarom in het verleden een merk als Alfa Romeo hoge ogen gooide.



Een SUV was tot de komst van deze Alfa Romeo enkel en vooral een slimme marketingterm waaraan een iets hoger uitgevoerde personenauto werd gekoppeld. BMW deed dat reeds met succes vanaf het eerste uur, pak ‘m beet 15 jaar geleden. Maar nooit lag de nadruk op de rijbeleving en dat is nu in Alfa’s voordeel. In al die jaren werden er in Turijn door geldgebrek op dit vlak enkel wat stijloefeningen gefabriceerd. Mogelijk heeft men bij Porsche een auto als de Stelvio om die reden ook nooit echt zien aankomen. De Giulia bewees reeds dat een Italiaanse sedan met sportieve aspiraties, ook na jaren van afwezigheid in dit segment (lees achterwielaangedreven D-segment) uit een uniek soort hout is gesneden. De Stelvio vormt vervolgens de ideale vertaalslag naar een segment, waar een hoop meer te verkopen valt. Reden ook dat elke euro eerst nog naar dit project is gegaan, in plaats van naar bijvoorbeeld een Sportwagon-variant van de Giulia. Wat dat betreft kunnen de grote Teutoonse concurrenten zich vooralsnog een hoop meer permitteren dan wat men in Lingotto wenst te ontwikkelen en produceren. Intussen is ruimtelijk gezien het ontbreken van een Sportwagon geen groot gemis, aangezien de Stelvio achterin zeer ruim is en een kofferbak van 525 liter meer dan toereikend is.




Die nadruk op kwaliteit in plaats van kwantiteit heeft echter ook een erg positieve kant. Het project van de Stelvio, resulteert zelfs in de perfecte SUV en rijdt ook als diesel als een auto voor liefhebbers en fijnproevers. Een knap stukje ingenieursschap waar zelfs de grootste ‘Alfisti’ op voorhand redelijk sceptisch over waren. Bovendien is een knap bedachte vorm van Italiaanse schoonheid, ook nog eens als een fraaie jas om dit concept heen gegoten. Net als bij de Giulia is het een design dat gaande weg steeds meer gaat boeien, terwijl alternatieven op deze markt enkel verouderen. Zelfs in SUV-land Duitsland erkent men dit en kennen 16.000 lezers van het magazine Auto Motor und Sport de “Autonis 2017” prijs toe aan de Stelvio voor mooiste grote SUV.



De enige kritiek die je in dit segment kunt uiten op de Stelvio, heeft eens niet met de kwaliteit van het product te maken (hoewel sommigen tegen beter weten in dit blijven poneren), maar met de uitgebreidheid van het softwarematige aspect. Maar ook dat zal spoedig tot het verleden gaan horen, wanneer Apple Carplay en Android Auto na een milde update zullen worden opgenomen samen met andere tijdsgevoelige details. Intussen is op het gebied van veiligheid wél alles aanwezig en scoort de Alfa SUV hoog in de NCAP. Zoals gezegd is het juist de Stelvio die de lat nu hoog legt voor de concurrent en niet andersom. Het verbruik van de 2.2 diesel is bijvoorbeeld optimaal (ongeveer 4,8 liter per 100 km en 127 g/km aan CO²) mede dankzij de geavanceerde onderhuidse techniek van deze ruim 1659 kg wegende auto.



De prachtige grote 19 inch gematteerde Competizione-velgen, contrasteren mooi met de gele remklauwen erachter en de donkergrijze ‘Grigio Vesuvio’ lak van onze test-Stelvio. De grote sloffen en uitgesproken uitlaatmonding op de hoeken, vormen het optische visitekaartje van geweldige prestaties. In 6,5 seconden staat de 100 al op de teller (470 Nm bij 1750 t/min), maar de grootste verassing blijkt in het bochtenwerk op lagere en hoge snelheden. De 469 cm lange Stelvio kleeft aan het asfalt en nodigt uit om sportief te rijden, wat dankzij de zeer responsieve fijne achttrapsautomaat nog meer voldoening geeft. Goedkoop is de rijke uitvoering (Driver Assistance Pack PLUS, Power Seats Pack, Sound Pack en Convenience Pack) die wij reden uiteraard niet met een afleverbedrag van ruim 74.000 euro, maar deze Stelvio is dan ook een topmodel. De belangrijkste conclusie rond dit model, is dat alle argumenten buiten de vaker genoemde grote voldoening op het gebied van rijdynamiek, totaal ondergeschikt zijn. Zelfs onze ervaringen met de veelgeprezen Giulia (lees binnenkort onze korte impressie met de Veloce) overstijgen eigenlijk niet het plezier met deze SUV. Daarmee dopen we de Stelvio tot SUV voor puristen.












15
Alfa Romeo nieuws en scoops / Re: [Alfa Kamal / SUV] Impressies en scoops
« Gepost op: 30 september 2017, 14:29:05 »
Ook Alfa Romeo Stelvio snelste op de Nürburgring [7:51:7]
29 SEPTEMBER 2017 13:55







Dat ook de Alfa Romeo Stelvio technisch gezien de meeste interessante in z’n soort is, wordt bevestigd door de behaalde recordsnelheid op de Nürburgring. De Stelvio Quadrifoglio, die begin 2018 op de markt zal debuteren, heeft er slechts 7 minuten, 51 seconden en 7 tienden over gedaan om zich een weg door ruim 20 km ‘groene hel’ te banen. Testpiloot Fabio Francia mocht het na zijn ervaringen met de Giulia Quadrifoglio (7:32) nu ook met de Milanese SUV proberen en deed dat met succes. De eerste Italiaanse D-segment SUV ooit, blijkt direct de snelste op het Duitse circuit en volgens vele media de best rijdende in z’n klasse te zijn. Echt vergelijken doen we bij AutoEdizione natuuurlijk niet, maar we kunnen bevestigen dat de onderhuidse techniek waar we al veel over schreven, voor exceptionele rijeigenschappen zorgt. Een waar zou je het dan in hemelsnaam nog meer over moeten hebben, als dat al buitengewoon is. Lees dit weekend onze eerste review van de Stelvio.



De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is momenteel een van de weinige modellen van FCA die zeer uitvoerige tests ondergaat alvorens in de showroom aan te komen. Hij is direct te herkennen aan z’n ‘luchthappers’ op de motorkap. Een auto die weliswaar oogt als een SUV, maar rijdt als een GT of sedan met ideale gewichtsverdeling (50/50). De 2.9 V6 (met een hoek van 90°) 24v Twin-Turbo van 510 pk (600 Nm koppel) heeft ervoor gezorgd dat de Stelvio Quadrifoglio met Q4 aandrijving een concurrent als de Porsche Macan met ruim 8 seconden het nakijken geeft. De Stelvio Q is dus ook daadwerkelijk een sportieveling en niet enkel een ‘uv’. Dit zeer lichtvoetige topmodel bezit het Alfa DNA Pro systeem met vier standen inclusief ‘Race’ modus, Het Torque Vectoring systeem en de adaptieve ophanging zorgen onder andere voor de exceptionele eigenschappen op de weg. Een systeem dat de cilinders activeert en uitschakelt zorgt tevens voor een optimaal verbruik van de brandstof. Alfa Romeo laat met deze super SUV zien dat het technisch tot de meest innovatieve automerken ter wereld hoort. Ook vandaag.

Pagina's: [1] 2 3 ... 136