Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
[156] Motorisch / Re: Jts te hoog Co
« Laatste bericht door verweij21 Gepost op Vandaag om 18:41:13 »
Leuk die discussies...over lamda's..maar euh is toch goed gekeurd ,men heeft niets kunnen vinden..
2
[156] Motorisch / Re: Motor revisie in overweging
« Laatste bericht door katuut Gepost op Vandaag om 18:30:32 »
Als ie knapt moet je toch reviseren Hahaha
3
[156] Motorisch / Re: Motor revisie in overweging
« Laatste bericht door MRL Gepost op Vandaag om 16:17:01 »
excuses, eroverheen gelezen: "Met het plaatsen van andere zuigerveren is een revisie logisch."
Ik ga het verbruik komende tijd maar even in de gaten houden en evt. 10w60 olie proberen....
Voorlopig de distriwissel uitstellen totdat ik overtuigd ben dat het olieverbruik niet uit de klauwen loopt.

4
[156] Motorisch / Re: Motor revisie in overweging
« Laatste bericht door MRL Gepost op Vandaag om 16:05:19 »
Aah ok, dank voor jullie reacties.
Kan ik aannemen dat het vervangen van de zuigerveren niet zo kostbaar is als een algehele revisie van de motor? dan zou ik afhankelijk van extreem olieverbruik mogelijk alleen de zuigerveren laten doen en zodoende van het olieverbruik af zijn.
(Motor op G3 heeft inmiddels 343k km gelopen, en draait opzich nog vrij mooi.)
Aangezien de distributiewissel aan staat te komen vroeg ik me dus af of ik dan niet beter eerst moet vaststellen hoeveel de olieverbruik nu precies is voordat ik deze distri-kosten maak.
Dit om te voorkomen dat bv. bij een het vervangen van de zuigerveren de pas vervangen distributie er weer af moet en nogmaals moet worden gedaan (dus onnodig 2x distri wisselkosten).



5
Chit chat / Re: Dochtertje geboren!
« Laatste bericht door Henkio Gepost op Vandaag om 15:17:48 »
Maakt niks uit klaas. Evengoed bedankt! :thumbsup:
6
[156] Motorisch / Re: Jts te hoog Co
« Laatste bericht door Martijn_vK Gepost op Vandaag om 14:37:28 »
Hier staat ook weer eea:

http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/l/Lambdasonde/lambdasonde.htm

"De breedbandsensor controleert de samenstelling van lucht en brandstof in de uitlaatgassen. de gegevens van de meting worden naar het motorregelapparaat gestuurd. De sensor wekt zelf een spanning op die constant varieert tussen 0,1 en 0,9 volt."

Bij mijn weten werkt een lambdasensor door het verschil in hoeveelheid zuurstof in buitenlucht en uitlaatgas. Hoe meer verschil, hoe hoger de spanning die hij opwekt.
7
[156] Motorisch / Re: Jts te hoog Co
« Laatste bericht door aytac Gepost op Vandaag om 14:09:43 »
Veranderd weerstand klinkt logisch (waar ik ook vanuit ging) maar genereert een spanning niet echt :P Zou graag willen weten hoe zoiets spanning genereert en dan heb ik ook weer iets bijgeleerd ;D
8
[156] Motorisch / Re: Jts te hoog Co
« Laatste bericht door Martijn_vK Gepost op Vandaag om 13:56:19 »
Lambdasonde

Lambdasonde.
Een lambdasonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto met benzinemotor.

De sonde meet het aandeel zuurstof in het uitlaatgas en geeft deze door aan het motormanagementsysteem. De lambdawaarde is een indicator voor de effectiviteit van de verbranding. Afhankelijk van de lambdawaarde wordt dit door het motormanagementsysteem bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht verhouding aan te passen door de brandstofinjectie bij te regelen, door de inspuittijd van de injectoren te veranderen.

Voertuigen na het jaar 2000 hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator om de effectiviteit daarvan te controleren.

De sonde
Het sensorelement is een keramische cilinder, van binnen en van buiten met poreuze platina-elektroden bekleed; het geheel is beschermd door een metalen gaas. Het werkt door het verschil in zuurstof tussen het uitlaatgas en de buitenlucht te meten en genereert een spanning of verandert zijn weerstand, afhankelijk van het type sensor.

De sensoren zijn alleen effectief bij verhitting vanaf ongeveer 316 °C; daarom hebben de meeste lambdasondes een verwarmingselement, dat de keramische punt snel op temperatuur brengt. Dit maakt een snellere regeling mogelijk van de mengselsamenstelling. Oudere sondes zonder verwarmingselementen worden verwarmd door de uitlaatgassen, maar er is een langere periode tussen het moment dat de motor wordt gestart en het moment dat de sonde op de juiste temperatuur is. Zonder verwarming kan het proces enkele minuten duren.

De sonde heeft meestal vier draden, één signaaldraad, meestal zwart, één massadraad (grijs) en twee voor het verwarmingselement (wit). Oudere, niet-elektrische verwarmde, sensoren hadden één draad (de signaaldraad en massa via de uitlaat) of twee draden (één signaaldraad en één massadraad).

Lambdasignaal[bewerken]
Het signaal van de sonde voor de katalysator varieert van 0,1 tot 0,9 volt bij respectievelijk een arm en een rijk mengsel. Bij stoichiometrische verbranding van benzine is dit 0,45 V, de lambdawaarde is dan 1.

De werking is gebaseerd op een natuurkundig verschijnsel dat beschreven wordt met de wet van Nernst.

Bron: wikipedia

 ;D
9
[156] Motorisch / Re: Motor revisie in overweging
« Laatste bericht door BrianL Gepost op Vandaag om 13:38:39 »
Beste Clubleden,

Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een 156 1.8TS  in TI uitvoering (fase3).   party
Over een week heb ik een afspraak voor een distri-wissel, echter vermoed ik dat deze zoals vele fase3 motoren veel olie verbruiken.
De precieze olieverbruik moet ik komende tijd nog zelf zien te ervaren.
Ik zit me te bedenken of het dan niet beter is om gelijk de olieverbruik aan te pakken en tevens gelijk een nieuwe distributie te laten monteren.
Iemand een idee wat de kosten zijn om het olieverbruik van deze motoren aan te pakken of ben ik eigenlijk gelijk aan de beurt voor een complete motorrevisie?

gr. Marcel

Weet je wat de  motor verbruikt. Dat maakt in die zin uit dat als het verbruik extreem hoog is dat dan je katalysator  geen lang leven gegunt wordt. Bij olieverbruik is mijn ervaring overigens dat als je de olie erin doet waar het blok voor gemaakt is bij sportief gebruik (zie instructieboekje) 10W60 - selenia dat dan het olie verbruik al omlaag duikt zelfs als je niet sportief rijdt.
De fase 3 TS heeft een hoger olieverbruik dan de fase 2 ivm het ontwerp van de zuigerveren, dat olieverbruik loopt met de leeftijd dus slijtage natuurlijk op. Met het plaatsen van andere zuigerveren is een revisie logisch.
10
[156] Motorisch / Re: Jts te hoog Co
« Laatste bericht door aytac Gepost op Vandaag om 13:16:54 »
Lijkt me sterk dat zoiets spanning opwekt. Dan wekt zowat elke sensor een spanning op ;D Alles werkt op/met/door spanning.

Als het een bdp achtıge sensor is dan snap ik het nog ergens, spoel, er draait iets, inductie enzo. Maar dat gebeurd toch niet bij een lambdasensor?
Pagina's: [1] 2 3 ... 10