Auteur Topic: Is DIN vermogen hetzelfde als RMS?  (gelezen 892 keer)

Offline wploeff

• Geslacht: Man
  • Lid #294
    • Bekijk profiel
    • 156 1.9 JTD
Is DIN vermogen hetzelfde als RMS?
« Gepost op: 22 januari 2004, 20:09:21 »
Ik ben aan rondkijken voor een mp3-speler en vergelijk hierbij verschillende merken. Ik kom hierbij verschillende manieren tegen om het vermogen aan te geven. Pioneer heeft het over DIN output power en JVC over RMS vermogen (continuous power output). Is dit hetzelfde?

JVC KD-LH70R. 4x50W max, 4x19W RMS

Pioneer DEH-P5530MP. 4x50W max, 4x27W DIN

Welke van deze twee is beter als je geen extra versterkers gebruikt. De JVC is in ieder geval een stuk goedkoper.

Willem

animal

• Gast
Re:Is DIN vermogen hetzelfde als RMS?
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2004, 00:06:57 »
din is alleen een andere formule om de wattage te meten, uiteindelijk staat daar die 27 din, en die zijn gehaald met flinke vervorming, ga ervan uit dat de goede (en ik bedoel goede) headunits ongeveer, ?± , take it or leave it , pak m beet . beetje minder, zeker niet meer dan welgeteld [size=20]15 w rms[/size] kunnen produceren, en dan ben je dus al een hele bink ;D
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2004, 01:00:54 door toon17 »

Offline toon17

• Lidje #17
    • Bekijk profiel
    • Keybridge Coverband
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2004, 01:00:27 »
RMS is ROOT MEAN SQUARED, en dat wil het volgende zeggen :

RMS Power is usually measured using a scientific method such as subjecting the speaker to a barrage of electronic noise at a continuous power level and making sure the speaker lasts say 3 hours  without damage or irreversible performance change. RMS is the lowest number in power rating schemes.

Anders gezegd, de meest realistische, dus !

DIN komt van Deutsches Industrie Norm.

Dit is een standaard die binnen Europa wordt aangenomen als "vergelijkingsnorm" (zie ook bijvoorbeeld de buitenmaten van je autoradio of speakers of inbouwtoestellen in je keuken, enzovoort...).

Nu komt het : die DIN gegevens zijn in 99% van de gevallen afgeleid van de RMS of AES gegevens, dus veel verschil zou daar niet mogen tussen zitten !

Stick to the RMS-gegevens, die zijn het meest juiste !

Gr.

T.  8) 8) 8)

Offline wploeff

• Lid #294
    • Bekijk profiel
    • 156 1.9 JTD
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2004, 20:23:35 »
Maar welke van deze twee spelers heeft dan de meeste power. Pioneer staat beter bekend, maar is dit ook terecht? Ik heb met beide merken geen ervaring en in de winkel vind ik het ook moeilijk te vergelijken.

Offline Edwin156

• [lid nr. : 178]
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2004, 20:39:12 »
Ik zou qua looks voor de JVC gaan ... specs ken ik niet...
Wees niet teveel bezig met de RMS van de een tov de ander... het scheelt misschien een heel klein beetje.

Om echt goed geluid te krijgen heb je bei beiden een versterker nodig, hoe dan ook  ;)
Administrator