Auteur Topic: Sub schakelt na een tijdje rijden uit  (gelezen 1069 keer)

eltoro

• Gast
Sub schakelt na een tijdje rijden uit
« Gepost op: 02 november 2004, 18:33:54 »
Ik heb een losse versterker met daarop aangesloten een subwoofer. De deurspeakers en tweeters zijn op mijn jvc aangesloten.

Na een tijdje rijden hoor ik de sub niet meer. Als ik de motor uitzet en het contact vervolgens weer aanzet dan doet de sub het weer.

Kan het met de sub of vermogen daarvan te maken hebben??

« Laatst bewerkt op: 02 november 2004, 18:35:59 door eltoro »

Gemarkeerd als beste antwoord door: Gepost op 18 december 2017, 16:20:12

Offline stopie

• Geslacht: Man
  • crashhhhhhhhhhh
    • Bekijk profiel
Re:Sub schakelt na een tijdje rijden uit
« Reactie #1 Gepost op: 02 november 2004, 18:50:01 »
  • Undo Best Answer
  • Misschien kan de versterker het niet aan, springt ie in de protectie?
    Voel een keer aan de versterker, als die heel heet wordt. Kan je daar het probleem zoeken

Erik_156

• Gast
    « Reactie #2 Gepost op: 02 november 2004, 20:53:02 »
    Massa-gebrek aan de versterker  ???

Als deze geen goede massa heeft, bv. aansluitplek massa wel goed blank gemaakt, massakabel dik genoeg...... ???

Offline Buddo

• AR156C# 278
      • Bekijk profiel
    « Reactie #3 Gepost op: 03 november 2004, 08:45:31 »
    Doet hij dit altijd? Of alleen als je langere tijd het volume aardig open zet?
    Dan lijkt het alsof hij inderdaad in protectie schiet. Gaat er geen lampje op je versterker branden als hij het niet meer doet? Bijv. een lampje waar protectie bij staat.

En is het nodig de motor uit te zetten en opnieuw te starten of is het ook voldoende om alleen de radio uit en weer aan te zetten?

eltoro

• Gast
    « Reactie #4 Gepost op: 04 november 2004, 10:01:22 »
    Moet een en ander m.b.t. dat lampje even onderzoeken als het zover is.

eltoro

• Gast
    « Reactie #5 Gepost op: 07 november 2004, 15:53:40 »
    Versterker schiet inderdaad in de protectie. De ene keer na 5 minuten, de andere keer na b.v. 3 kwartier. Ik heb een Climax HQ400 subwoofer en een versterker van 150 W 2 kanaals en staat ingesteld als sub. Kan ook met een schroevendraier het (uitgangs)vermogen aanpassen. Staat nu op 3 kwart. Zou het helpen als ik het op b.v. half zet?

Offline stopie

• crashhhhhhhhhhh
      • Bekijk profiel
    « Reactie #6 Gepost op: 07 november 2004, 20:15:18 »
    Denk dat dat weinig uitmaakt. Misschien zoals al eerder aangegeven slechte massa... Toch oververhitting, 5min of 45min en die5min kan je misschien wel meer gebruik maken van die sub dan in 3kwartier.
    Heb je al gevoeld of ie warm/heet werd>

Offline alfamania

• Alfa Romeo 159 SW 16V
      • Bekijk profiel
    « Reactie #7 Gepost op: 07 november 2004, 23:13:00 »
    Versterker schiet inderdaad in de protectie. De ene keer na 5 minuten, de andere keer na b.v. 3 kwartier. Ik heb een Climax HQ400 subwoofer en een versterker van 150 W 2 kanaals en staat ingesteld als sub. Kan ook met een schroevendraier het (uitgangs)vermogen aanpassen. Staat nu op 3 kwart. Zou het helpen als ik het op b.v. half zet?

:-[ Dat hangt dus af van het uitgangsvoltage van je lijn-uitgangen op je autoradio.

Als dat 2 volt is dan staat je gain ook ongeveer op 2 volt.
    Als het 4 volt is...

Ergens in een ander topic heb ik niet zo lang geleden precies uitgelegd hoe je een versterker moet afstellen....
    "Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."

"If you think education is expensive, try ignorance"

eltoro

• Gast
    « Reactie #8 Gepost op: 09 november 2004, 19:58:11 »
    Nee is geen oververhitting, versterker houdt het cool. Als massapunt heb ik het punt rechtsachter waar oog zit om dingen tegen schuiven vast te maken. Misschien klopt het verhaal over dat voltage, maar heb geen idee hoe ik dat in zou moeten stellen.
    « Laatst bewerkt op: 09 november 2004, 19:58:41 door eltoro »

Offline Edwin156

• [lid nr. : 178]
      • Bekijk profiel
    « Reactie #9 Gepost op: 09 november 2004, 20:02:35 »
    Misschien klopt het verhaal over dat voltage, maar heb geen idee hoe ik dat in zou moeten stellen.
    Als het goed is zit er een gain draaiknop op je versterker... het kan ook zijn dat er 'level' bij staat.
    Administrator

Offline alfamania

• Alfa Romeo 159 SW 16V
      • Bekijk profiel
    « Reactie #10 Gepost op: 09 november 2004, 21:01:34 »
    Wanneer je gain niet goed ingesteld staat, gaat of je install naar het hiernamaals of je hebt mazzel en je versterker gaat op zeker moment in protectie. Dat laatste heet mazzel.

Je gain of level heeft als het goed is een schaalverderling.
    Deze kun je als leidraad gebruiken.
    Voor het afstellen: zet je HU op 80% van het maximale volume open, draai de gain langzaam open totdat je vervorming hoort.
    Draai de gain iets terug zodat je GEEN vervorming meer hoort over je speaker(s).
    Dit doe je voor je voorkanalen en je achterkananlen indien aangesloten.
    Als het goed is kom je ongeveer uit op het uitgangsvoltage van je HU.

Thats all, in het kort.

Offline Buddo

• AR156C# 278
      • Bekijk profiel
    « Reactie #11 Gepost op: 10 november 2004, 08:35:58 »
    Nee is geen oververhitting, versterker houdt het cool. Als massapunt heb ik het punt rechtsachter waar oog zit om dingen tegen schuiven vast te maken. Misschien klopt het verhaal over dat voltage, maar heb geen idee hoe ik dat in zou moeten stellen.

Je bedoelt dat metalen oog waar je sjorbandjes aan vast kunt maken? Onderaan de achterlichten?
    Zo ja, ik vraag me af of dat een goed massapunt is. Heb zelf onder de achterbank een goed punt gezocht.

Offline Edwin156

• [lid nr. : 178]
      • Bekijk profiel
    « Reactie #12 Gepost op: 10 november 2004, 10:15:34 »

Je bedoelt dat metalen oog waar je sjorbandjes aan vast kunt maken? Onderaan de achterlichten?
    Zo ja, ik vraag me af of dat een goed massapunt is. Heb zelf onder de achterbank een goed punt gezocht.
    Dat is toch zo'n driehoekig oog? Volgens mij is dat (idd) geen kaal stuk metaal. Mijn massapunt heb ik bij de achterlichten vandaan (zit onder de bekleding daar)
    Administrator

Offline alfamania

• Alfa Romeo 159 SW 16V
      • Bekijk profiel
    « Reactie #13 Gepost op: 10 november 2004, 12:05:53 »
    GORDELBOUT gebruiken.
    Die maken het best contact met de carosserie.
    Achterbankzitting er even uit...

Offline stopie

• crashhhhhhhhhhh
      • Bekijk profiel
    « Reactie #14 Gepost op: 10 november 2004, 13:27:50 »
    gewoon bij het achterlicht werkt perfect. Is meteen al het massapunt van het achterlicht