Auteur Topic: Project AR75 1.8IE (P15: nieuwe foto's, blok er uit, donor TS gevonden...)  (gelezen 13201 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline n0sTRa

  • ******
  • Berichten: 3734
  • Geslacht: Man
  • lid nr. : #1371
    • Bekijk profiel
    • Dobbelaere en De Voogt Construct BVBA
Ik ben aan het kijken voor iets erbij en kwam een 75 tegen met een 1.8IE blok. Wat zijn de ervaringen daarmee, ik dacht dat ze best betrouwbaar waren?

Ding staat sinds 2002 stil dus ik veronderstel de remmen terug gangbaar maken, nieuwe vloeistoffen en nieuwe riem ( of is dit een ketting?) Bandjes gaan ook wel vervangen moeten worden...

Nog dingen die je op mag rekenen als het zo lang stil gestaan heeft?


EDIT: 75 gekocht en eerste foto's op pagina 4  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2014, 18:30:50 door n0sTRa »

Offline Niels G60

  • ***
  • Berichten: 135
  • Geslacht: Man
  • Alfa 147 JTD 8V CF4 - Alfa 155 2.0 16V EVO2R
    • Bekijk profiel
    • H&S Corse
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2013, 19:19:12 »
Distributie is een ketting!

Maar denk dat het vooral belangrijk is hoe de staat van de koets zelf is....
www.scuderia-hscorse.nl
www.rvcorse.nl

Offline n0sTRa

  • ******
  • Berichten: 3734
  • Geslacht: Man
  • lid nr. : #1371
    • Bekijk profiel
    • Dobbelaere en De Voogt Construct BVBA
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2013, 19:29:43 »
Ga er woensdag heen om te inspecteren. Valt te zien waar ze 10 jaar stil gestaan heeft, binnen of buiten.

Offline Fer

  • ******
  • Berichten: 1640
  • Geslacht: Man
  • ThE-FuNkY
    • Bekijk profiel
    • ligtenberg.es
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2013, 19:54:58 »
Die van mn pa staat ook nog steeds te koop...................
#1030 - I'm not crazy, my mother had me tested.

Offline n0sTRa

  • ******
  • Berichten: 3734
  • Geslacht: Man
  • lid nr. : #1371
    • Bekijk profiel
    • Dobbelaere en De Voogt Construct BVBA
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:31:41 »
Dan zit ik weer met het geloop en kosten voor in te voeren.

Offline bullettooth

  • ******
  • Berichten: 1664
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
    • Bekijk profiel
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:43:23 »
Ik zou voor een TS gaan. ;)
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

Offline n0sTRa

  • ******
  • Berichten: 3734
  • Geslacht: Man
  • lid nr. : #1371
    • Bekijk profiel
    • Dobbelaere en De Voogt Construct BVBA
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:50:22 »
Voor het budget dat ik heb ga ik geen TS vinden  :) Zoek eigenlijk een goedkoop vervoer middel zodat ik deze winter de GT op stal kan zetten en dan compleet bodem kaal kan maken en wegligging aanpakken. Zo zit ik niet zonder vervoer en ondertussen kan ik ook nog wat leren op de 75 sleutelen  :ok:
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2013, 20:51:55 door n0sTRa »

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1027
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:57:44 »
Zal je morgen wel even bijpraten over de 75... ;)

Wat Toon al zegt, de 75 2.0 twin spark is de auto die t mooiste compromis biedt tussen enerzijds power (v6 of turbo) en uitrusting anderszijds. de TS heeft nl de 8 kleps twin spark motor erin, super betrouwbaar, relatief zuinig (is bijna net zo zuinig als een 1.8 maakt mekaar bijna niks terwijl je wel 148 pk hebt ipv 118) Met sperdiff, met grotere brembo remmen en 5-gats onderstel.

Eerlijk is eerlijk ik vind een 1.8 i.e. wat onderbemeten voor een 75.

Los daarvan is de body t allerbelangrijkst. Techniek is van ondergeschikt belang, een bak reviseren of een motor wisselen kan en wil iedere garage op de hoek, lassen plaatwerken spuiten zitten niet veel bedrijven op te wachten...

Grtz,fRank
edit: as wintermobiel is zo'n 1.8 wel lachen natuurlijk.. :thumbsup:
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline n0sTRa

  • ******
  • Berichten: 3734
  • Geslacht: Man
  • lid nr. : #1371
    • Bekijk profiel
    • Dobbelaere en De Voogt Construct BVBA
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2013, 21:01:37 »
Indien het een solide basis is kan nog later gekeken worden voor ombouw naar bvb TS, maar voorlopig gaan we er van uit voor goedkoop vervoer en beetje sleutelen voor fun en bij te leren.

Offline BellaNuvola

  • Ex-Bestuur
  • *
  • Berichten: 1940
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur: een 156 is altijd bruin!
    • Bekijk profiel
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2013, 21:18:37 »
Ik heb er pas 1 gezien die uit elkaar lag om te restaureren. Wat er in eerste instantie redelijk uit zag werd met het uur erger.
Bekende zwakke plekken ( ik heb het alleen over de carrosserie) zijn de wielkasten voor, de wielkastranden achter (onder het plastic) en bij de achterlichten. Maar ik zou ook de dorpels goed nakijken!
1987: Alfa 33 1.3 rood; 1990: Alfa 33 1.3S Verde Mirto
1991: Alfa 33 1.7 16V Verde Mirto; 1993: Alfa 155 1.7TS Verde Mirto;1996: Alfa 155 1.8TS 8V Nero; 1999: Alfa 156 1.8TS Azzurro Nuvola (nog in bezit)
2004: Alfa 156 1.9JTD 8V Nero (200.000 km in 2 jaar!)

Offline Ron GTA

  • www.GTA-Racing.be
  • *
  • Berichten: 478
    • Bekijk profiel
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2013, 21:25:01 »
Zal je morgen wel even bijpraten over de 75... ;)

Wat Toon al zegt, de 75 2.0 twin spark is de auto die t mooiste compromis biedt tussen enerzijds power (v6 of turbo) en uitrusting anderszijds. de TS heeft nl de 8 kleps twin spark motor erin, super betrouwbaar, relatief zuinig (is bijna net zo zuinig als een 1.8 maakt mekaar bijna niks terwijl je wel 148 pk hebt ipv 118) Met sperdiff, met grotere brembo remmen en 5-gats onderstel.

Eerlijk is eerlijk ik vind een 1.8 i.e. wat onderbemeten voor een 75.

Los daarvan is de body t allerbelangrijkst. Techniek is van ondergeschikt belang, een bak reviseren of een motor wisselen kan en wil iedere garage op de hoek, lassen plaatwerken spuiten zitten niet veel bedrijven op te wachten...

Grtz,fRank
edit: as wintermobiel is zo'n 1.8 wel lachen natuurlijk.. :thumbsup:
Mooi omschreven fRank! Denk er net hetzelfde over;-)

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1027
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2013, 21:36:43 »
Mooi omschreven fRank! Denk er net hetzelfde over;-)
Tja ervaringsdeskundige he ;D (inmiddels... door schade en schande enzo...  Applaus)

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13704
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Falco Motorsport
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2013, 21:39:36 »
Dan zit ik weer met het geloop en kosten voor in te voeren.

Ik denk dat dat goedkoper is dan een die 10 jaar stil staat opknappen.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline sid3windr

  • ******
  • Berichten: 9288
  • Geslacht: Man
  • Tom zonder H
    • Bekijk profiel
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2013, 22:21:57 »
Bekende zwakke plekken ( ik heb het alleen over de carrosserie) zijn de wielkasten voor, de wielkastranden achter (onder het plastic) en bij de achterlichten. Maar ik zou ook de dorpels goed nakijken!

Kijk dan ook nog effe het dak na en je hebt zowat heel de auto gehad ;D
De normaalste Belg van heel Nederland

Offline easyrider

  • ******
  • Berichten: 1035
  • Geslacht: Man
  • Dit forum kost stiekem toch veel geld !
    • Bekijk profiel
    • Alfa romeo site in aanbouw,suggesties? mail het!
Re:AR 75 1.8IE aandachtspunten en onderhoud
« Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2013, 00:00:34 »
Kijk ook eens onder het tapijt in de kofferbak.
De reservewielbak wil nog wel eens een minder punt zijn.
Kriksteunen kunnen ook eenb minpunt zijn.
Blanke lak kan loslaten.
Versnellingsbak kan kraken.
Een 1.8. IE vind ik lekker rijden, we rijden er nu een aantal jaren mee rond en ik geniet er elke keer weer van.
Je bent wel vaak aan het hobbieen met zo'n auto maar dat maakt het ook weer leuk.