Auteur Topic: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur  (gelezen 6554 keer)

Offline Jon

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Gepost op: 30 januari 2016, 12:12:29 »
Het volgende probleem dient zich aan bij mijn twinspark (1.8 cf3)

Sinds een week of twee doet de temperatuurmeter heel vreemd, binnen een paar minuten ineens naar 110 of zelfs 130 graden, en als je dan gaat voelen is de motor nog niet eens warm, maar dat wist ik eigenlijk wel, omdat de lucht uit de verwarming ook nog niet warm was.
Dus ik een nieuwe sensor besteld, en deze heb ik gisteren vervangen (koud kunstje, 10 minuutjes werk), maar dit probleem is hierdoor niet verholpen.
Omdat de temperatuur soms ineens weer naar 70 of 90 graden schiet vanaf 120 of 130, maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen over de werkelijke temperatuur, maar vreemd is het natuurlijk wel.

Zou de thermostaat gewoon stuk zijn?

Het andere probleem deed zich gisteren ineens voor na een etentje, de eerste 10 minuten van de rit schokte de auto heel erg, zo erg dat ik twijfelde om wel verder te rijden, maar ja, met 4 dames in de auto zet je hem toch niet zo snel langs de kant van de weg, en we waren maar een half uurtje van huis weg.
Het voelt echt alsof de auto inhoudt en telkens er net doorheen wil schieten, maar dat vervolgens niet helemaal doet.

Vanmorgen bij een ritje van een kwartiertje weer precies hetzelfde, ja ik weet het, dwars, ik zou de auto even moeten laten staan. Maar vanmorgen op zowel de heen als op de terugweg, was het gestotter na 10 minuten ineens weg.
Dan rijdt de auto nog niet optimaal, hij voelt een beetje sloom, maar het gestotter is in elk geval weg.

Ik heb vanmorgen even geprobeerd of het een verschil maakt om op gas of benzine te rijden. Maar daar lijkt het in elk geval niet op.

Kleine notitie bij dit verhaal, afgelopen week heb ik 1 of 2 dagen op benzine gereden, omdat mijn gas ver op was.
Na het gas tanken is het probleem van het stotteren eigenlijk tevoorschijn gekomen.
Weliswaar niet direct daarna, maar wel de eerstvolgende rit.
Voor die eerstvolgende rit heb ik ook die temperatuursensor vervangen en olie bijgevuld, voor zover dat er wat mee te maken kan hebben.

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2016, 13:34:06 »
Heb je de boel goed ontlucht nadat je de sensor vervangen hebt?
Het KAN zijn dat de waterpomp niet goed meer loopt (afgebroken) en dat kan dus de uitschieters veroorzaken.

de teller is relatief makkelijk te vervangen, ik heb eventueel nog wel een setje liggen welke we ook om kunnen bouwen, klein prijsje (15 euro incl. ombouwen) is prima.
Thermostaat is te testen, demonteren en in water leggen samen met een thermometer, bij 80 √° 90 graden moet deze open gaan/zijn.

Als het op zowel gas als benzine is dan zou ik de overige zaken eens nakijken, luchtinlaat, filter, bougies en natuurlijk even uitlezen.

Van olie vullen (tenzij er veel te veel in zit) gaat hij niet dergelijke gedrag vertonen.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2016, 14:20:21 »
Dat van die waterpomp klinkt wel logisch op zich.
Bedankt voor het aanbod voor de teller, heb je het dan ook over een facelift tellertje?
Ik kan zelf met de uitlees kabel testen of de temperatuur foutief wordt weergegeven.
Bougies e.d. Ga ik inderdaad nakijken, hopelijk morgen wat beter weer, want dat zal buiten moeten gebeuren.
Er staat ook een foutmelding in het motormanagement, die kan ik ook bekijken met de laptop.

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2016, 14:32:39 »
Kan het mechaniek/electronica overzetten.

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2016, 14:34:48 »
We zullen wel even kijken als ik m uitgelezen heb.
Bedankt in elk geval. :-)

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2016, 19:29:03 »
lees em eens uit denk dat je met koude motor volgens de ecu al met warme motor rijd en daarom dus zeg maar zonder choke de motor warm rijd (open of closed loop van de lambda) dat zal de lambda niet leuk vinden dus het mengsel heel raar gaan afregelen waardoor het slechte lopen

temperatuursensor of bedrading nakijken

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2016, 20:53:46 »
Dat klinkt ook wel logisch ja.
De temperatuur sensor heb ik vervangen, maar misschien zit er wat in de bedrading, of een massa ofzo.

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 01 februari 2016, 18:20:18 »
Gisteren was het weer helaas bedroevend, dus ben ik vandaag pas toegekomen aan het uitlezen.

Eerst de foutmeldingen bekeken en gewist.

Een flinke verzameling dus, de eerste drie heb ik zelf veroorzaakt, denk ik, door te testen met 1 lambda los te halen.

Vervolgens de temperatuur uitgelezen, en deze waarde was (ongeveer) hetzelfde als op het metertje.
Bij stationair draaien liep deze rustig op, maar naar mijn zin niet snel genoeg, dus ik ben gaan rijden.
Toen liep deze al snel op naar ongeveer 115 op mes, wat overeen kwam met bijna 130 op de meter.
Dat bleef ongeveer zo bij een rustig rondje rijden.

Na een stoplicht begon de auto ineens weer te schokken, toen ben ik gelijk gestopt om te kijken welke foutmelding er terug kwam, en dat was de rev sensor.
Deze heb ik gelijk weer gewist, waarna de auto ook niet meer schokte.

Vervolgens ben ik terug naar huis gereden, en heb ik de verwarming vol open gezet richting mijzelf, om te kunnen voelen of het nu echt warm was of niet.
Hier kwam pas na een aantal minuten echt warme lucht uit, terwijl de temperatuur toen al een tijdje rond de 115 graden stond.

Toen ik thuis kwam heb ik de auto nog even stationair laten draaien waarbij de temperatuur nog verder opliep.

Wat me verder opviel, was dat de "engine warmed up" status op -- bleef staan, weet iemand waar de ecu deze waarde vandaan haalt?

Onder de kap heb ik gecontroleerd of alle koelslangen warm waren, het viel me op dat er 1 of 2 slangen waren die een stuk minder warm waren dan de anderen.
Dat betekent, denk ik, dat de thermostaat in elk geval kapot zou zijn.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?  :)

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 01 februari 2016, 18:34:12 »
De thermostaat blijft vaak open staan waardoor alle slangen tegelijk opwarmen, maar dicht blijven zitten kan ook en dat zou verklaren waarom na warmrijden 2 slangen koel aanvoelen en je temperatuur te hoog op loopt.

Zou die eens demonteren en in een pannetje water koken om te zien of het nog werkt.

Het zijn een hoop meldingen die ook wijzen op de ontsteking. Misfire in 1 2 en 3. Dat verklaart ook meteen je lambda fouten voor zover je die niet zelf veroorzaakt hebt want er komt benzine in je uitlaat.

De overige meldingen zijn waarschijnlijk een gevolg, want het mengsel kan niet zo ver terug geschroefd worden en gaat buiten de marge en voil√° een fout er bij.

Neem anders eens contact op met Goofy (Patrick), die zit relatief dichtbij.

Heb geen idee of de bobines etc. Van een cf2 gelijk zijn aan die van jou, anders heb ik nog wel goede kabels en bobines liggen voor een klein prijsje.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2016, 18:36:43 door sanscorp »

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 01 februari 2016, 18:44:22 »
Goofy ken ik goed, en dichtbij is inderdaad relatief, is toch zo'n 1u45min sturen  :)

Er lijkt inderdaad wat mis te zijn in de ontsteking, maar dat is dan blijkbaar niet constant, want bij het stukje rijden kwam alleen de melding "rev sensor" terug.

Ik weet ook niet of bobines hetzelfde zijn van cf2 en cf3, maar op het oog is het in elk geval hetzelfde.
Daar heb ik ook nog een verzameling van liggen ergens  :)
Maar hoe goed die allemaal zijn durf ik niet te zeggen.

Snap dan nog niet helemaal waar die melding van de rev sensor vandaan komt, is dat de bdp sensor?
Meestal merk je dat toch als je auto niet meer wil starten als die warm staat?
Starten is bij mij in elk geval nooit een probleem.

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 01 februari 2016, 19:38:38 »
Toerental sensor, is niet je bdp volgens mij, zit deze niet achter op het blok vlak bii het Vliegwiel?

Wat ik zo lees: bruine stekker zoeken en draadje volgen. Stekker controleren kan ook geen kwaad.

Je kan beter naar Patrick rijden dan naar mij ;D

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 01 februari 2016, 20:27:46 »
Toerental sensor, is niet je bdp volgens mij, zit deze niet achter op het blok vlak bii het Vliegwiel?

Wat ik zo lees: bruine stekker zoeken en draadje volgen. Stekker controleren kan ook geen kwaad.

Je kan beter naar Patrick rijden dan naar mij ;D

bij de v6 zit de bdp of wel toerentalsensor of wel krukassensor of wel rpmsensor (allemaal zelfde ding)  op het vliegwiel bij de ts en jtd zit die in het blok en kijkt op een tandkrans op de krukas

mijn jtd gaf met kapotte bdp een hikje bij het op temperatuur komen eens op temperatuur geen probleem tijdens rijden maar met warme motor weer starten dat ging moeilijk   toerental sensor bepaalt wel de inspuiting en ontsteking lijkt mij dus het zou wel een gevolg van alle storingen kunnen zijn ? 

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 02 februari 2016, 10:20:37 »
Dat zou best wel eens kunnen.
Ik heb een nieuwe thermostaat en bdp sensor besteld.
Als het goed is komen deze morgen binnen.
Weet iemand een handige manier om de koelvloeistof op te vangen?
Ik zal het op straat moeten doen, dus spills zijn niet echt handig.

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 02 februari 2016, 11:15:42 »
Dit klinkt wel handig, ik heb wel een opvangbakje, maar niet zo'n hele grote, ik denk dat het op deze manier wel zal lukken.

als je eerst de bovenste slang los maakt die van de thermostaat naar de radiateur
leeg laten lopen in een bak loopt je blok veel minder leeg als bij de onderste slang
als je paraflu haalt bij de dealer moet je dat half om half mengen met water
gister thermostaat vervangen had 2 liter paraflu met water gemengd 4 liter totaal aangemaakt en heb nog genoeg over
schat dat je max 3 liter verliest zo
succes

Wilfred

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2016, 11:41:20 »
Van onderen opvangen wil niet echt. Je bodemplaat zit in de weg. Die zou ik even demonteren, dan kan je prima een bakje eronder schuiven en gewoon 1 van de slangen van de thermostaat afhalen en in je bakje mikken.

opvangen bij de thermostaat zonder de bodemplaat weg te halen wil ook niet echt omdat er te weinig ruimte is voor een fatsoenlijke bak.