Auteur Topic: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur  (gelezen 11691 keer)

Offline Jon

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #165 Gepost op: 14 december 2017, 07:46:28 »
Zonder problemen is veel gezegd, maar het grootste probleem is in elk geval verholpen.

Ik heb alleen alle stekkers in de motorruimte losgehad, ingespoten en uitgeblazen.

Daarnaast heb ik de bougies eruit gehad ter controle.

De winterbanden liggen er nu ook onder, maar dat heeft er niets mee te maken lijkt me  Deuh

Offline KhaZ

• Turismo Internazionale
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: 14 december 2017, 15:21:36 »
Kunnen het niet de LPG injectoren zijn die lekken tijdens het geparkeerd staan? Om dat te testen, eindig je rit dan op benzine en start 'm na een tijdje weer.

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: 14 december 2017, 15:25:57 »
dat heb ik al eens getest Maarten, dat maakte niets uit, dus dan denk ik dat het daar niet aan ligt.

Ik denk wel dat het verstandig is om nieuwe bougies te steken, aangezien de oude er allemaal wit uitzien en vol afzetting oid.

Offline KhaZ

• Turismo Internazionale
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: 14 december 2017, 16:56:42 »
Hoeveel km heeftie gelopen? Bij mij ging er rond de 3 ton ook 1 of 2 bobines kapot.

Offline amazinged

• Op gas moet je koken, maar vooral ook rijden!
    • Bekijk profiel
    • auto aankoopkeuringen en diagnose
« Reactie #169 Gepost op: 15 december 2017, 10:33:23 »
dat heb ik al eens getest Maarten, dat maakte niets uit, dus dan denk ik dat het daar niet aan ligt.

Ik denk wel dat het verstandig is om nieuwe bougies te steken, aangezien de oude er allemaal wit uitzien en vol afzetting oid.

Wit vol afzetting is een beetje erg arm mengsel .........

Wat ik denk is dat .......

Op gas je mengsel veel te arm is ( door legio redenen mogelijk ) .....daardoor je benzine systeem ( het is immers een 'volg-systeem ) 'veel te rijk ingeleerd is' en je auto dus door het rijden op gas veel te rijk op benzine start.

Zeker weten? Heel makkelijk. Adaptiewaardes resetten ( of een paar dagen volledig op benzine rijden en NIET op gas ) ..... dan zien of de volgende ochtend starten goed is.

Ik zeg van wel  v6tech1

Met wat uitlees-spullen kan je het trouwens ook meteen zien  :yes! als je weet wat je doet
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 10:38:43 door amazinged »
156SW 1.8TS LPI G3 | 164 TS 1995 LPI G3 |166 2.4JTD 10V Massimo Eigen Mapping | 166 2.4JTD 20V

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: 15 december 2017, 10:36:26 »
Hoeveel km heeftie gelopen? Bij mij ging er rond de 3 ton ook 1 of 2 bobines kapot.

260.000
Volgens mij heeft de vorige eigenaar al eens bobines vervangen en de vorige keer bij Goofy hebben we er ook 1 verwisseld.

Wit vol afzetting is een beetje erg arm mengsel .........

Maar hoe komt dat dan Ed?

Jij had toch ooit dat andere type bougies uitgezocht voor op lpg? Daar rijd ik nu mee, zou het beter zijn om een origineel setje te steken?
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 10:38:13 door Jon »

Offline amazinged

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: 15 december 2017, 10:40:48 »
260.000

1: Maar hoe komt dat dan Ed?

2: Jij had toch ooit dat andere type bougies uitgezocht voor op lpg? Daar rijd ik nu mee, zou het beter zijn om een origineel setje te steken?

1: Legio mogelijkheden

2: Zeker NIET doen die originele. De andere types kunnen kwa warmtegraad wat meer hebben dus kunnen beter tegen een te arm mengsel dan de originele
156SW 1.8TS LPI G3 | 164 TS 1995 LPI G3 |166 2.4JTD 10V Massimo Eigen Mapping | 166 2.4JTD 20V

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: 15 december 2017, 10:44:05 »
1: Legio mogelijkheden

2: Zeker NIET doen die originele. De andere types kunnen kwa warmtegraad wat meer hebben dus kunnen beter tegen een te arm mengsel dan de originele

Oke, ik ga dan 4 van dat alternatieve type bestellen voor de grote bougies, de 4 kleine kun je wel de originele voor gebruiken toch?

Ik heb de uitleeslaptop aan de lading gelegd, ik zal vanmiddag eens fouten uitlezen.

Offline amazinged

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: 15 december 2017, 10:50:39 »
1: Bougies veranderen je mengsel niet. Wel fijn als ze goed zijn omdt het helpt met lekker rijden, amar daar zit de fout nu niet direct.

2: Het gaat niet om fouten uitlezen maar om waardes

Hok warm op 3500rpm laten draaien op gas..... omschakelen tussen benzine en LPG .... op WERKELLIJKE moment van omschakelen ( dat is naar gas toe wat vertraagd ) kijken wat de lambda-waarde doet !!!!!

Ik zeg dat als je van LPG naar benzine omschakelt je mengsel direct veel rijker wordt !

Je kan het ook aan je injectie-tijden zien btw.  ......

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: 21 december 2017, 17:20:24 »
Het heeft even geduurd maar ik heb de auto uitgelezen zoals je zei.

Ik had de grafiekjes opgeslagen, maar ik zie nu net pas dat dat een tabel met waardes is geworden in de export ipv een grafiek.

Ik kon er niet direct iets uit afleiden eerlijk gezegd.

Dit waren in elk geval de foutcodes.

Offline amazinged

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: 22 december 2017, 10:42:03 »
Kunnen we helaas nog niets mee ....... misfires kunnen door alles komen wat ontstekings-gerelateerd is, maar ook door slecht mengsel ....want dat ontbrandt ook niet zo lekker.

Wat we willen zien is:

Warme motor ....waar je al een tijdje mee rijdt die dag op LPG  ....... dan ga je :

(Op LPG dus ) :

1: Motor op 3500 rpm houden ( strak gaspedaal op die positie houden, liefst airco uit )

2: Tegelijkertijd lambda-waardes uitlezen

3: De knop doordrukken naar benzine

4: NIET als je toerental verandert dit met je gaspedaal willen corrigeren!gaspedaal exact zelfde stand houden .

5: Bekijken wat je mengsel deed direct na overschakelen naar benzine

( Ik zeg dat ze VEEL te rijk staat even , en daarna langzaam naar normaal mengesel corrigeert als alles verder ok is .....)

Hier de grafieken posten en erbij schrijven waar op de tijdlijn je over schakelde naar benzine.

Graag loggen lambda-waarde & toerental .  :italoflag:

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: 22 december 2017, 13:07:50 »
Bedankt voor de duidelijke uitleg ed!  :thumbsup:

Dit zou het moeten zijn, volgens mij was mijn voet niet helemaal stabiel, maar ik hoop dat het goed genoeg is

Offline amazinged

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: 23 december 2017, 10:54:10 »
Ik neem aan dat je bij 40.6 overschakelt op benzine .......

Zou je hetzelfde nog eens willen doen zonder de 'after cat lambda' ( die maakt het lezen best vervelender en speelt geen rol hierin verder ).

Ook (indien mogelijk ) de motor langere tijd echt stabiel op benzine laten draaien, deze keer eens proberen op 2500 rpm ( mag ook 3000 rpm als dat makkelijker is om stabiel te houden  ) . Dat stabiele toerental een soconde of 10 als het je lukt.

(Toerental misschien in oranje of groen weergeven, want in blauw kan ik niet zien bij dit screenshot  wat je toerental-waardes en daarmee vooral verschillen zijn )

Dan zonder je gaspedaal ook maar iets te bewegen ook weer een seconde of 10 op LPG houden op het dan stabiele toerental .

Zoals het nu LIJKT  ( maar zoals het lijkt zijn de metingen en vooral toerental niet stabiel en lang genoeg ) , is er weinig met je gas-regeing aan de hand zoals vaak wel het geval is.

Daarmee LIJKT het alsof je inderdaad gewoon last hebt van de wat hogere eisen die LPG aan je ontsteking stelt dan bij het rijden op benzine.

Met de nadruk op LIJKT .......

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: 02 maart 2018, 11:09:26 »
Het ging een tijd goed, maar nu wordt het weer een stuk minder.

De bougies had ik nog niet vervangen, die heb ik nu besteld, en ik heb ook goede contactspray besteld om de actie met de stekkers nog eens te herhalen.

Als het dan nog niet verbeterd zal ik de uitleesactie van Ed nog eens proberen, of misschien doe ik dat beter sowieso.

Offline Rob E

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: 07 maart 2018, 18:40:48 »
Heeft iemand de LMM al genoemd? Ik heb niet het hele verhaal gelezen maar herken de
Symptomen wel.Zelf heb ik 2 keer dezelfde problemen gehad en opgelost door de luchtmassameter te vervangen.