Auteur Topic: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur  (gelezen 6551 keer)

Offline Jon

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Eerste 10 minuten erg stotteren + koelvloeistof temperatuur
« Reactie #135 Gepost op: 18 november 2016, 13:25:36 »
Ik heb inderdaad nog geen fietspomp ter handen genomen  :-[

Mijn alfa slaapt helaas buiten ja, en het weer is niet echt best op het moment inderdaad.

Tazio

• Gast
« Reactie #136 Gepost op: 18 november 2016, 15:30:55 »
1 op 8 is toch vrij hoog, met de SLK ( op LPG ) kom ik in de herfst / winter op 1 op 9 , de rest van t jaar op 1 op 9.5.......................

Hoeveel vermogen heeft die SLK? Mijn ervaring is dat het verschil in verbruik tussen zomer en winter vooral speelt bij kleinere motoren. Ik vermoed dat dit komt omdat die motortjes harder moeten werken.

Voordat ik mijn V6 op lpg kocht, reed ik met een Lancia Delta 1.6 16V HPE op lpg. De Lancia draaide normaal 1 op 11, maar eenmaal boven de 170km/u was dat nog maar 1 op 6  De V6 draaide onder de 4000rpm op de langere afstanden altijd 1 op 7. Dat betekende dat ik mijn snelheid onder ongeveer 155km/u moest houden. Reed ik harder, dook het verbruik naar beneden, maar dan was het nog 1 op 6. Pas boven de 220km/u ging het verbruik pas weer rap verder naar beneden. 1 op 5, en als je hem echt plat onderin hield naar 1 op 4,3.

Als je die verbruikscijfers vergelijkt, zie je dat er een overeenkomst is. Je kan het verbruik net niet helemaal verdubbelen door je rijstijl, maar bij die 203pk sterke V6 moest je daar heel veel gekker voor doen met het gaspedaal dan met die slechts 103pk sterke Delta HPE.

Vergelijk je dat nou met het 1300cc Fiatje Fiorino die binnendoor tegen de 1 op 10 loopt, op de snelweg 1 op 8 haalt bij 130km/u en plankgas gewoon 1 op 6,5 draait, dan zie ik het voordeel van een motor met meer vermogen meteen terugkomen! Maar helaas merk je daar niets van in je portemonnee omdat het allemaal relatief is. Die V6 verbruikt bij rustig rijden meer dan een motor met minder vermogen. Behalve als je vermogen tekort komt, (zoals bij het Fiatje)  dan loopt een klein motortje net zo onzuinig als een blok wat twee keer zoveel inhoud en bijna 3 keer zoveel vermogen heeft.

artc232

• Gast
« Reactie #137 Gepost op: 18 november 2016, 16:58:20 »
Ik zou ook wel 1 op 8 willen rijden....[emoji4]

Offline Afco

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: 18 november 2016, 17:07:01 »
De SLK is een R 171 van 1800 cc met compressor, dus eigenlijk de basisversie van dit type, ik dacht 168 pk.
Ik rij al 40 jaar  ( Citroen CX, Audi 5 E, Toyota MK2 en Liftback, Porsche 924 en 944, Ford Probe V6, Lancia Beta, Delta en Kappa ,Alfa GTV , Mercedes SLK ) op LPG en alhoewel de LPG systemen sterk geĆ«volueerd zijn in die periode valt dat niet echt op te merken in t verbruik. In het begin van mijn LPG periode was 20 % meer verbruik normaal en als je nu aan 15 in t aller beste geval aan slechts 10 % meer komt op LPG dan zit je goed. Gelijk verbruik zoals sommige installateurs beweren is verkooppraat  ............. zelfs mijn installateur waar ik al die tijd vaste klant ben bezondigd zich hieraan :)
Als een vrouw zwijgt ...........onderbreek haar niet

Tazio

• Gast
« Reactie #139 Gepost op: 18 november 2016, 17:15:29 »
Helemaal mee eens! Zelfs ons ouwe trouwe Puntootje die net zo'n lpi installatie als die Delta HPE heeft, draait op de lange afstanden (1000km per dag of meer) 1 op 15 op benzine en 1 op 11 tot 13 op lpg. Meer zit er niet in. Verkooppraatjes kennen we inmiddels ;)

De Panda editie 2010 op benzine is een ander verhaal. Die loopt ook 1 op 15 terwijl ze 1 op 23 beloven. Rijdt ik strak 110km/u (jaja een opgave voor mij) doet ie zomaar 1 op 20 of zuiniger!

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: 18 november 2016, 19:33:23 »
Dus eigenlijk moet ik een v6 op gas kopen? :-D

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Tazio

• Gast
« Reactie #141 Gepost op: 18 november 2016, 19:40:10 »
Niemand moet wat. Jij ook niet  Applaus

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: 18 november 2016, 19:42:00 »
Maar de 1.8 moet wel hard werken voor mijn rijstijl B-)

Tazio

• Gast
« Reactie #143 Gepost op: 18 november 2016, 20:34:36 »
Vandaar dat ie zich qua verbruik een beetje als de Delta HPE gedraagt misschien? :D

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: 19 november 2016, 13:31:58 »
Dat zou best kunnen :$
Gisteravond ben ik met een aardig tempo terug naar huis gereden vanuit Tilburg, ik ben benieuwd naar het verbruik van deze tank....

Offline BrianL

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: 19 november 2016, 15:50:40 »
Gisteren en vandaag toch weer wat moeite bij de koude start, maar nu zonder foutmeldingen verder.

Ik kan wel rijden, maar het lijkt alsof het gaspedaal de eerste 10% of zoiets niet werkt.
Dat is ook niet helemaal goed omschreven denk ik, maar als de auto boven een bepaald toerental komt, dan werkt alles wel naar behoren.

Dit is na een paar minuten ook weer weg zoals eerder, maar ik merk wel dat de auto de hele tijd niet helemaal fijn loopt.
Daarbij heb ik gisteren getankt, en ik kwam op een verbruik uit van ongeveer 1:8, normaal gezien is het niet veel beter, maar dit is wel heel erg met een 1.8.

Ik heb jarenlang een 156 1.8 TS CF2 gereden op LPI (G3) van Vaille; ik kon met het blok ongeveer tussen de 1:8.5 tot 1:9.5 doen op LPG. Zomer en winter scheelde wel wat maar 1:8 is te hoog verbruik mijn inziens. 

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: 07 december 2017, 10:38:51 »
Iets meer dan een jaar later en nu is het weer precies hetzelfde.

Maar nu is het echt bij elke koude start feest en kan ik de eerste minuut oid echt niet wegrijden, tenzij ik een paar keer goed gas geef.

Morgen ga ik eens het een en ander nakijken bij de dhz garage denk ik, gelijk de winterbanden er maar eens onder leggen.

De storing is weer terug met het kouder wordende weer lijkt het wel.

Vanmorgen was het heel erg, direct na de start kon ik bijna niet wegrijden, bij gas geven leek de motor wel te verzuipen.
Wederom was het over ongeveer toen ik de wijk uitreed, een paar honderd meter verder.

Ik heb wat gezocht op het forum, en dit lijkt wel op een na-lekkende lpg injector, waardoor er direct na de start nog een boel lpg in het spruitstuk zit, waardoor de motor niet goed loopt.

Ik heb ook verhalen gevonden over een lek flexibel stuk, nu lekt mijn uitlaat momenteel ergens, maar ik weet (nog) niet waar.

Of iets over slechte bougiekabels in combinatie met vochtiger weer.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Offline Afco

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: 07 december 2017, 11:15:17 »
Herhaal wat we vorig jaar deden= de twee ECU stekkers inspuiten met ik dacht dat we het toen deden met WD40 maar beter is met echte contactspray. Na 5 tal minuten stekkers droog blazen.
Succes
Als een vrouw zwijgt ...........onderbreek haar niet

Offline Jon

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: 07 december 2017, 12:08:53 »
Dat ga ik ook doen inderdaad, en even de staat van de bougies en bobines visueel controleren.

Bedank, ik hoop dat het helpt, meer ik vermoed zelf dat er toch wat mis is in het lpg systeem, maar we zullen zien.

Offline KhaZ

• Turismo Internazionale
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: 07 december 2017, 12:16:36 »
Is je LPG tank bijna leeg toevallig?