Auteur Topic: AR 156 GTA Selespeed SW  (gelezen 6189 keer)

Offline MartinPool

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: AR 156 GTA Selespeed SW
« Reactie #135 Gepost op: 22 mei 2017, 08:47:30 »
Glijden over de banden lijkt me niet een erg lekker gevoel, kan het misschien ook te maken hebben met dat de banden nieuw zijn en er eerst even mee gereden moet worden ?
En ik merk het ook wel als mijn banden niet op de goede druk staan dat ze wat glijden, bij te lage druk voelt het wat sompig en bij te hoge dat ze wat glijden.

Offline Tim Auto Zagato

• Bekijk profiel
    • Auto Zagato
« Reactie #136 Gepost op: 22 mei 2017, 19:09:36 »
Ik zou de bandenspanning maar eens verlagen en bv beginnen met 2.0 bar.
Ik rij met Toyo R888 op 1,8 bar. Volgens mij zijn die Michelin's ook net semislicks met een snoeiharde wang...
AR156C#2088 - mijn PP
gereden;  33 1,5 QV,  145 1,8 16V,  145 1,8 16V Turbo, 156 VMR25,156 1.8 SW, Grande Punto, 156 Gta Selespeed.

Offline n0sTRa

• lid nr. : #1371
    • Bekijk profiel
    • Dobbelaere en De Voogt Construct BVBA
« Reactie #137 Gepost op: 22 mei 2017, 19:48:46 »
Had al zo iets tegen gekomen op ander fora.

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: 23 mei 2017, 22:35:15 »
Harde bandwang is perfect, slappe bandwang geeft heel onzeker gevoel in bochten.
Heb ik met een setje PZero ooit flink last van gehad, niet fijn, nu op mijn Panda Vredesteins die ook te slappe bandwang hebben  :-\

Maar het zou ook een beschadiging in de band zelf kunnen zijn, kweenie of je dat zou kunnen vaststellen zonder de band te moeten demonteren?
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline n0sTRa

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: 28 mei 2017, 13:54:35 »
Bandjes beginnen mij te bevallen. Staat nu op 2.2bar. Ophanging mag wel iets stugger maar alles op zijn tijd :)

Tazio

• Gast
« Reactie #140 Gepost op: 28 mei 2017, 22:53:51 »
Harde bandwang is perfect, slappe bandwang geeft heel onzeker gevoel in bochten.
Heb ik met een setje PZero ooit flink last van gehad, niet fijn, nu op mijn Panda Vredesteins die ook te slappe bandwang hebben  :-\

Maar het zou ook een beschadiging in de band zelf kunnen zijn, kweenie of je dat zou kunnen vaststellen zonder de band te moeten demonteren?

Grappig. De 156 is ontwikkeld op een band met relatief zachte wang. Daarmee komt het superieure weggedrag het best tot zijn recht. Voorzien van banden met harde wangen, wordt het weggedrag ronduit verraderlijk in extreme situaties. Was altijd goed te zien aan schade exemplaren die vaak te koop stonden destijds. Nooit stonden die dingen op Michelin's of Pirelli's. Wel vaak op Bridgestone RE 050 oid. Met een kleine stuurcorrectie in zware regenval haalde het achterkantje zomaar de neus in, zeker bij de zescylinders en 5 cylinder diesels. Knappe stuurman die de boel dan nog onder controle wist te krijgen. Met dat soort banden reed je als op rails, maar plots stopt die rails en ben je aan de goden overgeleverd...................

Offline Bob156

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: 29 mei 2017, 13:22:03 »
Grappig. De 156 is ontwikkeld op een band met relatief zachte wang. Daarmee komt het superieure weggedrag het best tot zijn recht. Voorzien van banden met harde wangen, wordt het weggedrag ronduit verraderlijk in extreme situaties. Was altijd goed te zien aan schade exemplaren die vaak te koop stonden destijds. Nooit stonden die dingen op Michelin's of Pirelli's. Wel vaak op Bridgestone RE 050 oid. Met een kleine stuurcorrectie in zware regenval haalde het achterkantje zomaar de neus in, zeker bij de zescylinders en 5 cylinder diesels. Knappe stuurman die de boel dan nog onder controle wist te krijgen. Met dat soort banden reed je als op rails, maar plots stopt die rails en ben je aan de goden overgeleverd...................

;D  Grappig dat je dit naar boven brengt, mijn ervaring is met wat meer vermogen op de voorwielen een zachter wang veel prettiger is, heb op de GTA eens Bridgestone RE050 gehad, op de Franse binnenwegen werd het een soort van rodeo rijden als je hem plankte.
Nu met de Giulietta QV het zelfde, zaten stugge pirelli's onder, was het ook niet, nu Michelin pilot sport 4 en gaat prima, met bandenspanning kan je nog een hoop doen voor het stuurgedrag.

Giulietta QV 275Pk 400Nm

Offline n0sTRa

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: 29 mei 2017, 17:01:57 »
Die RE050 ben ik geen fan van, 2x onder de 156 gehad (onder TS en onder de V6) en beide vervangen door Pirelli.

Nu lag op de GTA Pilot sport 4 en best tevreden van, maar door overstap naar 18" wou ik eens iets "speciaal" proberen. Is als je reviews mag lezen de ultieme band... zullen zien ;)

Tazio

• Gast
« Reactie #143 Gepost op: 30 mei 2017, 02:01:43 »
Soort van Rodeorijden.............. geweldige omschrijving, nooit eerder gehoord!  Notworthy :rofl:

Revieuws lezen draait bij mij altijd uit op: door de bomen het bos niet meer zien. Moest voor de Punto een setje vers rubber hebben, totaal geen idee welke band nou echt fijn is onder zo'n huis tuin en keuken karretje, dus gewoon een setje i-line van Nokian besteld. Ze zitten er net onder, weet dus dat je er idioot hard mee een hoek om kan, weet dat ze lekker stil zijn, weet ook dat de remweg heel vertrouwwekkend kort is, weet ook al dat ze amper tot geen reakties op blokkenlijnen en rijbaanstrepen geven, maar weet nog niet wat ze bij heftige regenval doen. En juist daarop worden ze zo ongeveer de hemel in geschreven. Zal best, eerst zien/voelen, dan geloven. Eind van de week mag het ding mee naar het zonnige zuiden, er zal best ergens onderweg een bui vallen om het mee te gaan maken.

Tazio

• Gast
« Reactie #144 Gepost op: 30 mei 2017, 02:06:05 »
;D  Grappig dat je dit naar boven brengt, mijn ervaring is met wat meer vermogen op de voorwielen een zachter wang veel prettiger is, heb op de GTA eens Bridgestone RE050 gehad, op de Franse binnenwegen werd het een soort van rodeo rijden als je hem plankte.
Nu met de Giulietta QV het zelfde, zaten stugge pirelli's onder, was het ook niet, nu Michelin pilot sport 4 en gaat prima, met bandenspanning kan je nog een hoop doen voor het stuurgedrag.

Dat laatste klopt helemaal. Eraan toevoegende dat de uitlijning ook 100% in orde moet zijn. Wollig stuurgedrag wordt maar al te vaak veroorzaakt door de achterwielen die doodleuk op toespoor staan.............. Dan is ie geen bocht meer in te slaan zonder kermende en heftig tegenspartelende voorbanden!

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: 30 mei 2017, 15:51:59 »
Dat laatste klopt helemaal. Eraan toevoegende dat de uitlijning ook 100% in orde moet zijn. Wollig stuurgedrag wordt maar al te vaak veroorzaakt door de achterwielen die doodleuk op toespoor staan.............. Dan is ie geen bocht meer in te slaan zonder kermende en heftig tegenspartelende voorbanden!
Yep, mn maat had een giull in de lease, vond t ding voor geen meter sturen (rijdt zelf trackdays met Alfa en weet eea van onderstel afstemming), kreeg op een gegeven moment zelfs vragen van de maatschappij omtrent zn rijgedrag, achterbanden waren vaker aan vervanging toe dan voor, hoe dat kon?
Idd toespoor achter, en niet te weinig ook, je kon t met t blote oog zien.. Is uiteindelijk na 4x uitlijnen wel soort van opgelost..

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: 06 juni 2017, 22:51:40 »
Toch, ik vind het niks, zachte bandwangen   :!nooooo
Rij maar eens met 120km/u of harder, en geef maar wat kleine correcties op het stuur.
Of met flinke zijwind. Dan gaat de auto dweilen op zijn zachte bandwangen,heel naar.
Harde wangen mogen qua weligging dan wel kritischer zijn, het geeft wel veel meer vertrouwen. En stuurt veel strakker in.
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline Bob156

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: 07 juni 2017, 08:34:23 »
Toch, ik vind het niks, zachte bandwangen   :!nooooo
Rij maar eens met 120km/u of harder, en geef maar wat kleine correcties op het stuur.
Of met flinke zijwind. Dan gaat de auto dweilen op zijn zachte bandwangen,heel naar.
Harde wangen mogen qua weligging dan wel kritischer zijn, het geeft wel veel meer vertrouwen. En stuurt veel strakker in.

Mee eens, voor mij is de Mischelin PS3 en 4 een uitzondering, losse band geeft het het gevoel van een zachte wang, onder de auto als je er tegen duwt ook, maar zodra je er mee rijdt voelt dat niet zo, iets minder direct dan een stugge wang, maar absoluut geen gevoel van dweilen.
Giulietta QV 275Pk 400Nm

Tazio

• Gast
« Reactie #148 Gepost op: 07 juni 2017, 14:14:36 »
Idem op Nokian. Dweilen moet je absoluut niet hebben. Als je met het inzetten van een bocht een fractie van een seconde voelt dat de band zich zet, vindt ik dat niet erg, integendeel. Maar als je de hele bocht door het gevoel hebt dat je op halflege banden rijdt, is er ook iets niet ok natuurlijk.

Momenteel cross ik met een nieuw Fiatje 500 door Toscane, die wil je bijvoorbeeld echt niet met te stugge bandwangen op de achteras. Het ding is zo idioot licht vanachter, dat ie in een vlot genomen 180 graden afritje telkens  bij elke dwarsrichel een halve meter opzij springt. Zolang het gas er goed op blijft is dat uiterst vermakelijk, maar ik denk dan in horrorscenario's; wat als ik plots geen ruimte meer heb om gas te geven? Rondje rond maken dan maar? Ik wil dat soort gedrag niet met 50K per jaar.