Auteur Topic: Voorwielophanging kraakt (alleen eerste paar kilometer)  (gelezen 308 keer)

Offline BK

• Bekijk profiel
Voorwielophanging kraakt (alleen eerste paar kilometer)
« Gepost op: 15 december 2017, 15:57:43 »
Hallo allemaal,

De voorwielophanging van mijn 159 Ti 2.0 JTDm (2012) kraakt, alleen de eerste paar kilometer. De eerste paar drempels komt er een flink gekraak bij de wielen vandaan, daarna is het over.

De dealer kan het (uiteraard) niet vinden ("We horen niks, meneer") maar ze hebben wel de stabilisatorstang vervangen. Dat was zonder succes (maar kostte wel een hoop geld want het subframe moest eraf om erbij te komen), ik heb zelfs het idee dat de auto sindsdien minder scherp stuurt (weet niet of er een verschil zit tussen Ti en gewone stabstang?).

Zouden het de draagarmen kunnen zijn (bij km-stand is 160.000)?. In dat geval word ik niet blij, want dat zijn er vier (je weet nooit welke slecht zijn) en ze kosten de hoofdprijs. Ik heb in mijn Alfa-leven echt al een vermogen aan draagarmen uitgegeven, die dingen zijn echt waardeloos.

Offline Alfa737

• Bekijk profiel
Re: Voorwielophanging kraakt (alleen eerste paar kilometer)
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2017, 19:48:21 »
Ik weet niet wie het onderhoud doet bij jouw Alfa, maar TRW draagarmen zijn echt niet zo duur en kwalitatief prima. Er is een hoop hele goedkope draagarmen op de markt van zeg maar een 40 euro: die gaan dus niet lang mee, een jaartje of zo.

Offline peetje155

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2017, 21:28:21 »

Heb je de oude stabi nog neem ik aan? Zit daar speling op de rubbers dan? Zoniet, kunnen ze 'm terugplaatsen, gratis? Gratis. v6tech1
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline MartinPool

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2017, 21:48:10 »
Heeft een 159 ook draagarmen ?  ;D

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2017, 07:42:42 »
Krakende wagens..

Alfa`s  hebben een moderne ophanging met veel draaipunten en dus in der daad gevoelige punten.   Het is een compromis om lekker door de bocht heen te kunnen sturen, en toch rechtdoor goede stabiliteit te hebben / enz.

Ik denk dat het een illusie is om helemaal kraakvrij te kunnen rijden, andere truuk`s  zoals de vetnippels en elke 5000 km inspuiten met speciale spray heb ik iig geen zin in.

Toch moet het te vinden zijn,  als je een afspraak met je Dealer gemaakt heb, confronteer hem daar dan mee.

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Arcblizz

• Nil volentibus arduum
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2017, 09:29:11 »
Dames,

Dat gekraak komt van de rubbers die door het koudere weer stugger worden.
Na een paar km worden de rubbers vaak warm door de wrijving waardoor het gekraak verdwijnt.

Als je geen gekraak wilt kun je beter naar een warmer land verhuizen lijkt mij.
AR156C#1830 - mijn PP
www.freddycane.com
GT 3.2v6 met Madeno onderstel en Madeno getuned, CsC duplex.

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2017, 18:54:31 »
Ik zeg:  Vloer verwarming in de Garage, en een pekelhok erbij   :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 16 december 2017, 18:54:44 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Arcblizz

• Nil volentibus arduum
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2017, 19:41:57 »
of een thermo luier voor de auto maken  flippy1
AR156C#1830 - mijn PP
www.freddycane.com
GT 3.2v6 met Madeno onderstel en Madeno getuned, CsC duplex.

Offline amazinged

• Op gas moet je koken, maar vooral ook rijden!
    • Bekijk profiel
    • auto aankoopkeuringen en diagnose
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2017, 09:09:50 »
Ze moeten gewoon dat hok laten slapen daar bij de dealer en dan de diagnose met 2 man doen.

De dikke trekt de neus van het ding naar beneden, de dunne luistert en voelt ( ja, je kan het echt voelen als je je vingers op kogels legt, nabij rubbers op de torsie enz. ) waar het precies vandaan komt.

Rubber delen niet inspuiten maar van binnen uit ( injectienaald-idee op een vetspuit ) met SILICONEN-VET volproppen , kogels ( incl. armpjes ) vervangen en de nieuwe voorzien van nippels en daarmee vet uit de spuit.

Stil >>Klaar voor de komende 300.000KM.  v6tech1

Kraken komt dus meestal uit rubbers ( torsie ) maar ook wel uit verotte kogels ( na lekke hoes of zomaar door leeftijd & omdat er geen vet zit waar het al had moeten zitten .......af fabriek ja ) .......

156SW 1.8TS LPI G3 | 164 TS 1995 LPI G3 |166 2.4JTD 10V Massimo Eigen Mapping | 166 2.4JTD 20V

Offline BK

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2017, 13:49:51 »
Ik heb de auto inmiddels weer opgehaald, was de leen-Punto wel zat. Ze hebben geluisterd en gekeken, niks gevonden. In januari maar weer opnieuw proberen.

Citaat
Dat gekraak komt van de rubbers die door het koudere weer stugger worden.
Dat ben ik ook geneigd om te denken, maar ook bij warmer weer kraakt het.

Citaat
Als je geen gekraak wilt kun je beter naar een warmer land verhuizen lijkt mij.
Ja, ik ben voor...

Citaat
Ik weet niet wie het onderhoud doet bij jouw Alfa, maar TRW draagarmen zijn echt niet zo duur en kwalitatief prima.
Ja, inkoopprijs. Dan moet er nog marge bij en ze moeten er nog op. Plus uitlijnen, ben je toch weer 600/700 euro verder.

Citaat
Ze moeten gewoon dat hok laten slapen daar bij de dealer en dan de diagnose met 2 man doen.
Hok...  :'( Maar, hij heeft er paar nachtjes geslapen en ze hebben er met twee man naar gekeken. Ik snap er ook niks van...

Offline amazinged

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2017, 18:37:49 »
Nou ....ik snap het wel.....in plaats van het hok lopen de monteurs daar zelf te slapen  ::) .

Ik word zo moe van l die tokos waar ze geen goede monteurs hebben die dit soort dingen op kunnen lossen. Het is echt geen raket-technologie hoor.

Ja..... het is net wat meer een uitdaging dan een filtertje in zo'n auto schroeven of er een plasje olie in schenken ...... v6tech1
156SW 1.8TS LPI G3 | 164 TS 1995 LPI G3 |166 2.4JTD 10V Massimo Eigen Mapping | 166 2.4JTD 20V

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2017, 20:25:29 »
Maar jij bent ook  amazing   Ed
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline amazinged

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2017, 22:04:13 »
Maar jij bent ook  amazing   Ed

stopie1 .....nou....dat valt wel mee hoor .....meer dat Dikke Joop amazing was dan .........

Want ik had ook wel eens een krakend Alfaatje tijdens die miljoenen KM's die ik in het merk reed over 's Heeren-wegen .......

Maar dan ging het ding gewoon op een 4-kolommer, trok Dikke Joop het ding ergens aan een stevig deel naar beneden en liet weer los, 'alsof de auto een wippie aan het maken was' , en legde ik mijn vingers op de zere mogelijk krakende plekken .......

Werkte altijd!

Conclusie: Werkplaatsen waar ze dit niet op kunnen lossen moeten ze fijn sluiten  v6tech1

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Hou het netjes
    • Bekijk profiel
    • De Winkel Advies & Support
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2017, 02:50:47 »
Neem een oud barrel van 1996, die kraakt niet meer, die kreunt.
Kreunt van extase wanneer ze  de baas weer eens mag uitlaten.
Koude of hitte maakt haar niet uit, ze gooit haar lokken naar achter, kijkt zwoel en gaat er vandoor met gezwinde spoed.

Kraken? Ja natuurlijk maar verwen haar dan ook eens. Even wat smering hier en daar. Wat liefdevolle aandacht en een paar centjes spenderen aan die fraaie dame.
Ze is het echt waard. Ze lonkt en flirt en jij ziet niet wat ze nodig heeft? Aandacht, liefde en kilometers.

Breng haar even naar een Alfa Spa en weet niet wat je terugkrijgt.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super