Auteur Topic: DIESELGATE draait door  (gelezen 8445 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
DIESELGATE draait door
« Gepost op: 15 maart 2017, 22:54:56 »
Allereerst, niemand is verplicht dit topic te lezen!
Je mag het gewoon overslaan als het je niet interesseert of erger zelfs irriteert. In dat geval kun je het gewoon negeren.

Dit topic is het vervolg op het topic: VW en schone diesels, de firma's list en bedrog  (gelezen 7003 keer)
http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=113166.0

We pakken de draad weer op met de laatste ontwikkelingen in dieselgate.
Ik vul dit topic gedurende de week aan tot we
A. weer helemaal bij zijn
B. de week voorbij is, dan post ik een nieuw bericht dat ik weer bijvul mocht er nieuws zijn
C. inhoudelijk reageren op jullie posts kan dus een week duren, kijk regelmatig of er aanvullingen zijn
D. het kan dus voorkomen dat het nieuwe bericht leeg is, ook dat het vorige bericht te groot is geworden, in welk geval ik aanvullingen op spaar tot het bericht geplaatst wordt.

Vrij naar bron: https://www.autobahn.eu/3270/volkswagen-verantwoordelijk-voor-minstens-1200-europese-doden/



Wegkijken is dodelijk
'Volkswagen verantwoordelijk voor minstens 1200 Europese doden'

Zo, die hakt er lekker in. Volgens de Amerikaanse elite-universiteit MIT gaat Dieselgate 1200 levens voortijdig beëindigen. En dan hebben we het over slechts 2,6 miljoen Duitse auto's met manipulerende software.

Hetzelfde team dat eerder schatte dat Amerikaanse Dieselgate-barrels voor zestig voortijdig vrije verpleeghuisbedden zouden zorgen, heeft nu gekeken naar de impact Europa. Het ging om de effecten van 2,6 miljoen voertuigen die in Duitsland werden verkocht met doods-emissies. Niet alleen Volkswagens, maar ook Seats, Skoda's en Audi's.

De conclusies zijn best tragisch. Door Dieselgate zullen twaalfhonderd levens niet geheel vrijwillig maar wel extra snel beëindigd worden. Het gaat gemiddeld om tien verloren levensjaren per persoon. Vijfhonderd doden zullen in Duitsland vallen, maar omdat luchtvervuiling geen grenzen kent, is meer dan zestig procent van de voortijdig levensverlaters niet Duits. Polen, Frankrijk en Tsjechië worden het hardst getroffen (het zal ook eens niet).
.
Om het allemaal nog erger te maken, deze donderpreek: "If Volkswagen can recall and retrofit affected vehicles to meet European standards by the end of 2017, this would avert 2,600 additional premature deaths, or 29,000 life years lost, and 4.1 billion Euros in corresponding health costs, which would otherwise be expected in the absence of a recall."
.
Het ware dodental voor Europa is 3 a 4 x zo hoog, deze sterftecijfers zijn enkel berekend op de 2,6 miljoen fraudediesels verkocht in Duitsland. Er van uitgaande dat VW het niet redt deze allemaal voor eind 2017 te repareren komen er nog 2600 extra voortijdig te overlijden. Het gaat om gemiddeld 10 levensjaren per sterftegeval en kost onze samenleving miljarden euro's aan extra gezondheidszorg.
.
Stel VW repareert 50% van haar diesels dan loopt de totale schade in 2017 dus op naar 3x (1200+2600/2+ 1300/2) = circa 9.500 doden, totaal bijna 100.000 levensjaren in Europa. De extra zorgkosten bedragen circa 2,05 miljard Euro voor Duitsland en omliggende landen. Maar in Frankrijk is de fraudediesel dichtheid even groot en gezondheidsschade dus ook. Totaal al 4,1 miljard Euro extra zorgkosten voor de 2 grootste Europese landen en hun directe buren. Waarschijnlijk kost het heel Europa zo'n dikke 10 miljard Euro.
Deze schade is enkel ten gevolge van de ruim 8,5 miljoen VW fraudediesels die in Europa zijn verkocht en waarvan begin dit jaar pas 10% was aangepast .
.
Axel Friedrich, formerly with the German equivalent of the E.P.A. and a co-founder of the International Council on Clean Transportation claims “It’s not just fraud — it’s physical assault.”
.
Er rijden nog maar ruim 7 miljoen ongefixte VAG-diesels in Europa rond, dag in dag uit onnodig veel extra giftig NOx uitbrakend. VW gaat over lijken. Alles mag voor de winst. Heel VW is een club van arrogante massamoordenaars! Je zou maar trots zijn dat je VW killer-diesel zo lekker rijdt.



bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/politie-doet-grootschalige-inval-bij-audi-96830
Politie doet grootscheepse inval bij Audi
Auteur: Dizono, gepost 15-03-2017 om 12:27 21 Reacties

Meer dan honderd agenten stonden paraat om op een tweetal locaties invallen te doen bij Audi.



Juist kregen we een persbericht van Audi in de digitale brievenbus met als titel ‘Audi’s praten met andere auto’s en zien gevaar op kilometers afstand.’ Toch lijkt Audi de grootschalige inval door de Duitse autoriteiten, begeleid door ruim honderd agenten, niet te hebben zien aankomen. En dat was ook juist de bedoeling want kantoren in zowel Ingolstadt en Neckarsulm zijn doorzocht op documenten die nieuw licht kunnen schijnen op -jawel- dieselgate.

Grote vraag lijkt te zijn of Audi als onderdeel van de Volkswagen Group ook verantwoordelijk gehouden kan voor het gesjoemel of dat de schuld volledig en alleen bij Volkswagen ligt. Voormalig hoofd van de afdeling die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van TDI-motoren, Ulrich Weiss, heeft namelijk verklaard dat Audi-baas Rupert Stadler al in een vroeg stadium af wist van de manipulatieve software. Tegenover Spiegel kan een woordvoerder van Audi de inval enkel bevestigen, maar blijft enige toelichting dan wel ander commentaar uit.



bron: https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/19956-audi-dreigt-met-aangifte-door-verklaringen-oud-medewerker
INTERNATIONAAL
Laatste update: 21 februari 2017 11:46
'Audi dreigt met aangifte tegen oud-medewerker'



De autofabrikant overweegt aangifte te doen tegen Ulrich Weiß, oud-directeur van de motorontwikkelingafdeling. Audi beschuldigt hem van ‘verraad van bedrijfsgeheimen’ en ‘onheuse verdenkingen’.
Dat zegt Audi tegen zakenblad Handelsblatt.


Weiß advocaten beschuldigen Audi-ceo Rupert Stadler van voorkennis van het dieselschandaal. Stadler zou al vanaf 2012 afweten van dieselgate, ver voor de uitbraak van het schandaal in september 2015. Dit blijkt volgens de advocaten van Weiß uit verschillende documenten.
Audi ontkent de aantijgingen en zegt dat de top van de autofabrikant, evenals de top van het moederbedrijf Volkswagen, door intern onderzoek van advocatenkantoor Jones Day zijn vrijgepleit van iedere voorkennis van Dieselgate.
Eerder klapte oud-topman Piëch uit de school over dieselgate.

bron: https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/20061-vw-realiseert-2-miljard-minder-winst-in-2016

Laatste update: 14 maart 2017 16:06



Winst Volkswagen daalde met 11 procent in 2016
Het grootste merk uit de Volkswagen Groep realiseerde ondanks het dieselschandaal in het afgelopen jaar een winst van 1,9 miljard euro. Dat is wel 11,1 procent lager dan in 2015.
Volgens Volkswagen viel het resultaat lager uit door een volumedaling, ongunstige wisselkoersen en de noodzaak om hogere kortingen te geven vanwege het dieselschandaal. Ook werd er flink betaald aan schikkingen en compensatie inzake dieselgate.
De omzet van het merk Volkswagen was met 105,7 miljard euro 0,6 procent lager dan in 2015. "Ondanks alles hebben we toch nog 6 miljoen Volkswagens afgeleverd", zei Volkswagen-ceo Matthias Müller vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers. "Met de uitrol van onze nieuwe 2025+ strategie hebben we de fundamenten gelegd voor een krachtige nieuwe koers van ons kernmerk."
De plannen van VW bestaan onder meer uit een kostenbesparing van 3,7 miljard euro tot 2020, waarbij circa 30 duizend banen verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen circa duizend nieuwe arbeidsplaatsen voor personeel dat gaat meewerken aan de ontwikkeling van softwarematige mobiliteitsdiensten.
De resultaten van de hele Volkswagengroep waar ook merken als Seat en Skoda onder vallen, werden in februari al gepresenteerd. Hieruit blijkt dat vooral Skoda het goed doet, met een winstmarge die 1,4 procentpunt hoger lag dan in 2015.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2017, 22:21:19 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2485
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2017, 06:03:57 »
Nette oplossing GJ en Forum moderator`s
Alfa 159  2.4 JTDm

Alen Prcic

  • Gast
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2017, 11:46:28 »
rotzakken moeten van audi afblijven  :'(

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2485
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2017, 17:14:30 »
Audi moet ophouden met de Consument te belazeren.   Ze hebben de gok gewaagd, maar helaas verloren.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Rainier155

  • *****
  • Berichten: 515
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Alfa onderdelen te koop
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2017, 20:03:37 »
We moeten Audi en VW juist "dankbaar" zijn, binnen nu en 10 jaar rijden er, dankzij het sjoemeldiesel schandaal, simpelweg geen personenauto's met diesels meer rond, aangezien aangetoond is dat diesels aan hun eindfase zitten qua ontwikkeling, die simpelweg de toekomstige strengere milieunormen niet gaan halen.
Wellicht krijgt de transportsector nog even uitstel qua dieselgebruik, maar die hebben straks een veel groter probleem, en dat zijn oa zelfrijdende vrachtwagens en automatisering in het algemeen. Dan kunnen alle vrachtwagenchauffeurs zich gaan omscholen tot tuinman ofzo.

Kortom janken op dit dieselschandaal is naar mijn mening totaal kansloos, beter is om je tijd en energie te gebruiken om gebruik en productie van dieselmotoren en diesel in het algemeen zo snel mogelijk te ontmoedigen of verbieden. :)

Offline ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13208
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2017, 20:19:03 »
Een omscholing als automatiseerder is dan natuurlijk ook een optie ;o)

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2485
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2017, 20:40:26 »
Toen de gaskleploze motor door Fiat werd geintroduceert, werd er ook gerept over een diesel uitvoering,  is dat compleet geparkeerd?

Zat gister wat te lezen over de  HCCI

/>
Een motor met een meer Homogene verbranding,  met een efficiëntere verbranding,  als je terug kijkt dan vind je al langer ( 2005 ) verhalen over dit Principe, maar geen fabrikant die dit al tot een Product/auto  heeft weten om te vormen.



Alfa 159  2.4 JTDm

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2017, 02:12:46 »
Ook Franse justitie onderzoekt Fiat Chrysler op emissiefraude



Foto: NU.nl
bron: http://www.nu.nl/economie/4559856/franse-justitie-onderzoekt-fiat-chrysler-emissiefraude.html
Gepubliceerd: 21 maart 2017 23:52
Laatste update: 21 maart 2017 23:52
 
Ook de Franse justitie is een onderzoek begonnen naar beschuldigingen dat Fiat Chrysler zou hebben gesjoemeld met de uitstootwaarden van dieselwagens. Dat heeft de Italiaans-Amerikaanse autofabrikant dinsdag bevestigd.
Het bedrijf ontkent de aantijgingen maar werkt wel mee met de autoriteiten.


In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië lopen ook al onderzoeken naar Fiat Chrysler. Eerder dit jaar kwam aan het licht dat het bedrijf er door Amerikaanse autoriteiten van wordt verdacht sjoemelsoftware te hebben geïnstalleerd in meer dan 100.000 dieselwagens, om zo de uitstoot van de voertuigen bij testen te verbloemen.

De Franse justitie begon eerder ook al een strafrechtelijk onderzoek naar mogelijke fraude met uitstootwaarden bij autoconcern Renault.

De autowereld is al sinds september 2015 in de ban van het dieselschandaal. Toen bleek dat Volkswagen jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen auto's. De kwestie heeft al geleid tot vele miljarden aan boetes voor het Duitse concern.

FRANSE INSTANTIE VINDT GEEN GESJOEMEL BIJ OPEL

ONDERZOEK AFGEROND, NIETS AANGETOOND



bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/franse-instantie-vindt-geen-gesjoemel-bij-opel/
Jan Lemkes

20 MAART 2017 14:41

De Franse fraudewaakhond DGCCRF heeft het onderzoek naar uitstootgesjoemel bij Opel afgerond. Er is volgens de instelling geen bewijs gevonden voor onrechtmatig gedrag bij Opel, meldt Reuters.

DGCCRF (";Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes") stelde het onderzoek uiteraard in na het in volle hevigheid losbarsten van het dieselschandaal bij Volkswagen. Opel is sindsdien regelmatig in verband gebracht met gesjoemel met dieselmotoren, maar bewijs daarvoor is nooit gevonden. Wel werd duidelijk dat de Zafira onder bepaalde omstandigheden veel meer uitstoot dan wordt opgegeven, maar dit wordt volgens het Duitse merk veroorzaakt door legale software die de motor beschermt. Het merk, dat binnenkort overgaat van General Motors naar PSA (Peugeot Citroën), lijkt daar door de Franse waakhond in gesteund te worden.

'OOK ONDERZOEK JUSTITIE BIJ VW-TOPMAN MÜLLER'
KANTOOR TOPMAN ONDERZOCHT




bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/ook-onderzoek-justitie-bij-vw-topman-muller/

19 MAART 2017 17:24


De Duitse justitie heeft bij het onderzoek naar het gesjoemel met software voor dieselauto's ook het kantoor van concerntopman Matthias Müller onderzocht. Dat meldde het Duitse blad Bild am Sonntag zondag. Eerder dit weekend werd al gemeld dat justitie tevens Audi-baas Rupert Stadler in het vizier heeft. De autoriteiten hebben de berichten nog niet bevestigd.

Justitie deed afgelopen week evenwel meerdere invallen op de locaties van Audi in Ingolstadt en Neckarsulm. Daarbij zouden onder meer de persoonlijke notitieblokjes en smartphones van Stadler onder de loep zijn genomen. Ook zou onderzoek bij medewerkers thuis zijn gedaan, aldus diverse Duitse media.

De invallen hadden plaats in verband met het dieselschandaal bij moederconcern Volkswagen. Volkswagen raakte in september 2015 in opspraak toen bleek dat het jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen dieselwagens, waaronder veel Audi's. De kwestie heeft al geleid tot vele miljarden aan boetes.


'TOPMAN AUDI IN VIZIER BIJ DIESELSCHANDAAL'

ONDERZOEK NAAR ROL RUPERT STADLER DIESELGATE





bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/topman-audi-in-vizier-bij-dieselschandaal/

18 MAART 2017 15:27


Bij het onderzoek naar het gesjoemel met software voor dieselauto's zou de Duitse justitie ook topman Rupert Stadler van Audi in het vizier hebben. Het Duitse blad Der Spiegel meldt zaterdag dat justitie persoonlijke notitieblokjes en smartphones van Stadler onder de loep neemt.

Der Spiegel baseert zich op documenten over de invallen bij Audi afgelopen woensdag. De invallen hadden plaats in verband met het dieselschandaal bij moederconcern Volkswagen. Audi heeft in de Verenigde Staten dieselauto's verkocht die waren uitgerust met software om de uitstoot te manipuleren. Nadat dat bekend was geworden, opende de Beierse justitie meteen een onderzoek naar de zaak.

Justitie deed onder meer invallen op de locaties van Audi in Ingolstadt en Neckarsulm. Volgens Der Spiegel is ook onderzoek bij medewerkers thuis gedaan.


'PIËCH WIL 1 MILJARD AAN AANDELEN VW VERKOPEN'

GROOTAANDEELHOUDER ZOU ONDERHANDELEN MET FAMILIE




bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/piech-wil-1-miljard-aan-aandelen-vw-verkopen/

17 MAART 2017 18:46

Grootaandeelhouder en voormalig bestuursvoorzitter van Volkswagen Ferdinand Piëch wil zijn aandelen in Volkswagen verkopen. De aandelen hebben een totale waarde van 1 miljard euro.
Dat meldt het Duitse weekblad Der Spiegel vrijdag.


Piëch bezit 14,7 procent van de aandelen van Porsche, dat 52 procent van het stemrecht binnen het Volkswagen-concern bezit.
De 79-jarige Piëch is de kleinzoon van de oprichter van Porsche. Volgens Der Spiegel zou hij al in onderhandeling zijn met de families Piëch en Porsche, die 'grote interesse' in de overname hebben.
Ze willen naar verluidt verhinderen dat iemand van buiten de familie stemrecht binnen het bedrijf verkrijgt.


Het is onduidelijk of de aandelenverkoop met het dieselschandaal van Volkswagen te maken heeft.
In februari weigerde Piëch te getuigen in een onderzoek naar de mogelijke rol van de Duitse overheid in het dieselschandaal.
Hij kwam eerder onder vuur te liggen nadat hij via tabloid Bild had verklaard dat leden van de raad van toezicht van Volkswagen al eerder op de hoogte waren van het dieselschandaal bij het concern.


ADVOCATENBUREAU VW DOORZOCHT OM DIESELSCHANDAAL

VOLKSWAGEN GROUP: 'TOTAAL ONACCEPTABEL'
Joas van Wingerden

bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/advocatenbureau-vw-doorzocht-om-dieselschandaal/


16 MAART 2017 14:27

De Duitse autoriteiten die gisteren een inval deden bij meerdere vestigingen van Audi, doorzochten ook het kantoor van het Amerikaanse advocatenbureau dat zich bezighoudt met het dieselschandaal.

Het advocatenbureau Jones Day, dat belast is met het onderzoek naar het handelen van de Volkswagen Group in het dieselschandaal, heeft ook bezoek gekregen van de Duitse justitie. Dat meldt Reuters. Vermoedelijk wilden de autoriteiten onderzoeken of er informatie wordt achtergehouden. Jones Day deelde een samenvatting van de onderzoeksresultaten met Amerikaanse justitie, maar het lijkt erop dat de Duitse autoriteiten daar geen genoegen mee nemen.

In een officiële reactie spreekt de Volkswagen Group van "een totaal onacceptabele gang van zaken". Het is volgens het concern "in strijd met de beginselen van het Wetboek van Strafvordering." Er worden naar aanleiding van de doorzoeking juridische stappen genomen door de Volkswagen Group.


bron gerucht: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2919167#

"Volledig management van Renault betrokken bij uitstootgesjoemel"

CuttingEdge.be

wo 15/03/2017 - 18:07
Update: wo 15/03/2017 - 18:44
 Jos De Greef

Volgens het Franse persbureau AFP is het hele management van de autobouwer Renault betrokken bij een schandaal waarbij de uitstoot van dieselwagens kunstmatig verborgen werd. Dat zou de positie van topman Carlos Ghosn in het gedrang kunnen brengen. Eerder was de vorige CEO van de Duitse groep Volkswagen moeten opstappen na een gelijkaardig schandaal.

In januari raakte bekend dat inspecteurs van de fraudedienst in Frankrijk een onderzoek waren gestart naar de autoproducent Renault. Ook dat bedrijf zou gesjoemeld hebben met software om de uitstoot van dieselwagens kunstmatig laag te houden bij testen. Dat was eerder al gebleken bij de Duitse concurrenten van Volkswagen en Audi.

AP
Gisteren publiceerde de Franse krant Libération een document van de antifraudedienst waarin het gesjoemel door Renault bevestigd zou worden. Vanavond meldden AFP en de beurskrant Les Echos dat "de hele keten van het topmanagement" van de Franse autogroep betrokken zou zijn bij het vermoedelijke gesjoemel met de uitstoot van dieselwagens.

Dat zou gaan tot de hoogste regionen van Renault, dus tot en met CEO Carlos Ghosn (foto in tekst), nochtans één van de meest succesvolle managers in Frankrijk. Als het bericht bevestigd wordt, kan dat de positie van Ghosn in het gedrang brengen.

Eerder was een gelijkaardig schandaal uitgebroken bij de Volkswagen Group. Dat had tot het ontslag van VW-topman Martin Winterkorn geleid.

Ook Renault en Fiat Chrysler worden verdacht

Midden januari raakte bekend dat inspecteurs van de Franse antifraudedienst een onderzoek waren gestart naar Renault. Dat zou het gevolg zijn van het eerdere schandaal bij Volkswagen Group.

Belga
Renault heeft tot nu toe ontkend dat het de software had gemanipuleerd om de uitstoot lager te laten lijken dan in werkelijkheid. Concreet zou het gaan om de uitstoot van het erg schadelijke stikstofdioxide of NO2. Het zou gaan om 900.000 verkochte voertuigen.

Ongeveer rond dezelfde periode raakte bekend dat ook in de Verenigde Staten vermoedens waren gerezen over gesjoemel bij de Italiaans-Amerikaanse autogroep Fiat Chrysler.

In januari had de beurskoers van Renault een forse klap gekregen. Vandaag heeft Renault op de beurs van Parijs nog eens meer dan drie procent moeten prijsgeven. Beleggers vrezen dat een mogelijke betrokkenheid bij het Dieselgate-schandaal het bedrijf veel geld zou kosten. Bij Volkswagen zijn de kosten voor boetes en aanpassingen opgelopen tot 20 miljard euro.


RENAULT ONTKENT FRAUDE BIJ EMISSIETESTEN

'CARLOS GHOSN MOGELIJK MEDEVERANTWOORDELIJK'



bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/renault-ontkent-fraude-bij-emissietesten/
FRANK JACOBS
15 MAART 2017 19:10

Renault heeft woensdag nogmaals ontkend te hebben gefraudeerd bij de emissietesten van zijn auto's. De Franse autobouwer reageerde daarmee op berichten dat onderzoekers hebben vastgesteld dat Renault autokopers heeft misleid en dat de top van het bedrijf van de misstanden op de hoogte was.

Renault benadrukte dat het aan alle Franse en Europese regels voldoet en dat zijn auto's niet zijn uitgerust met software om testen te vervalsen. Daarmee herhaalde het concern eerdere ontkenningen van fraude, zoals die wel bij concurrent Volkswagen is vastgesteld.

Het Franse persbureau AFP stelde woensdag dat het bestuur van Renault, inclusief topman Carlos Ghosn, mogelijk al meer dan 25 jaar verantwoordelijk is voor frauduleuze praktijken. Dat zou blijken uit het strafrechtelijk onderzoek dat justitie in Frankrijk in januari is begonnen naar mogelijke fraude met uitstootwaarden bij Renault.

'ONDERZOEK BIJ DAIMLER NAAR DIESELFRAUDE'

DAIMLER ZELF NIET OP DE HOOGTE


bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/onderzoek-bij-daimler-naar-dieselfraude/



23 MAART 2017 07:29

De Duitse autoriteiten doen onderzoek onder werknemers van autoconcern Daimler naar mogelijk gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren, vergelijkbaar met het dieselschandaal bij Volkswagen. Dat meldden ingewijden aan persbureau Bloomberg.

Het onderzoek zou dinsdag zijn geopend. De Duitse krant Die Zeit meldde eerder dat een werknemer van Daimler bij justitie een verklaring heeft afgelegd waarin staat dat er mogelijk is gerommeld met uitstootnormen.

Daimler liet weten niet op de hoogte te zijn van een onderzoek onder zijn werknemers en stelde dat er bij eerdere onderzoeken door de Duitse autoriteiten geen overtredingen zijn geconstateerd bij de auto's van het bedrijf.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 16:30:35 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2017, 22:29:17 »
EERSTE UITSPRAAK DUITSE RECHTSZAKEN VW DIT JAAR

VIER ZAKEN, 47 PERSONEN AANGEKLAAGD

2 APRIL 2017 13:47
bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/eerste-uitspraak-duitse-rechtszaken-vw-dit-jaar/




Duitse aanklagers verwachten dat dit jaar de eerste uitspraken worden gedaan in verschillende zaken rond het dieselschandaal bij Volkswagen.

Dit vertelde een woordvoerder van de aanklagers aan automagazine Automobilwoche, dat er dit weekend over schrijft. In totaal worden in vier zaken 47 personen aangeklaagd, hoewel hier ook dubbelingen bij zitten.
Hans Dieter Pötsch, voorzitter van de raad van commissarissen van Volkswagen, vertelt aan de Frankfurter Allgemeine Zeitung dat volgend jaar het bedrijf nog steeds te maken zal hebben met de gevolgen van het schandaal.
Hij meldt ook dat Volkswagen niet van plan is om zelf met een rapport te komen zolang de autoriteiten de onderzoeken nog niet hebben afgerond.
Volkswagen heeft advocatenkantoor Jones Day ingehuurd om onderzoek te doen naar het schandaal, maar waarschijnlijk wordt dit pas na 2017 afgerond. Pötsch benadrukte opnieuw dat Volkswagen serieuze fouten heeft gemaakt en dat het meewerkt met het onderzoek van de autoriteiten.

Eerste uitspraak Duitse rechtszaken Volkswagen dit jaar verwacht



Gepubliceerd: 02 april 2017 12:25
Laatste update: 02 april 2017 12:47
 
bron: http://www.nu.nl/economie/4588254/eerste-uitspraak-duitse-rechtszaken-volkswagen-jaar-verwacht.html

Duitse aanklagers verwachten dat dit jaar de eerste uitspraken worden gedaan in verschillende zaken rond het dieselschandaal bij Volkswagen.
Dit vertelde een woordvoerder van de aanklagers aan automagazine Automobilwoche, dat er dit weekend over schrijft. In totaal worden in vier zaken 47 personen aangeklaagd, hoewel hier ook dubbelingen bij zitten.

Hans Dieter Pötsch, voorzitter van de raad van commissarissen van Volkswagen, vertelt aan de Frankfurter Allgemeine Zeitung dat volgend jaar het bedrijf nog steeds te maken zal hebben met de gevolgen van het schandaal.

Hij meldt ook dat Volkswagen niet van plan is om zelf met een rapport te komen zolang de autoriteiten de onderzoeken nog niet hebben afgerond.

Volkswagen heeft advocatenkantoor Jones Day ingehuurd om onderzoek te doen naar het schandaal, maar waarschijnlijk wordt dit pas na 2017 afgerond. Pötsch benadrukte opnieuw dat Volkswagen serieuze fouten heeft gemaakt en dat het meewerkt met het onderzoek van de autoriteiten.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1669
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2017, 09:48:22 »
Nu Trump zojuist milieu-accoord heeft opgezegd, CO2 uitstoot een flinke duw gaat geven en kolen als brandstof nummer 1 ziet, zou je verwachten dat de boetes richting VW ook de prullenbak ingaan.
Als ik de topman bij VAG was, boekte ik snel een vlucht naar Washington om uit te leggen hoezeer die boetes de werkgelegenheid in de Amerikaanse VW fabrieken kan beinvloeden. Lijkt mij een done deal.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1473
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2017, 10:00:55 »
Als ik naar mijn v6 kijk dan zit ik met het gemiddelde verbruik gecombineerd bijna precies gelijk aan de fabrieksopgave, destijds in 98 werd er nog geen geld verdient aan schoon.

Waarom konden er 100 jaar vanuit het niets over energiecentrales en het netwerk aangelegd worden, en nu is het allemaal zo moeilijk om iets te doen.

Het principe auto is al helemaal uitgedacht, enige wat moet is schoner, en het zou me niets verbazen dat alle fabrikanten al motoren op de plank hebben liggen die je kunt laten draaien in de babykamer zo schoon.

Persoonlijk denk ik dat alles waar winst mee te behalen valt en de regels en/of controle niet optimaal zijn er gesjoemeld word, dat stropdassen enorme rendementen kunnen halen op hun beleggingen.

Geen korting of lagere tarieven als je een schone auto rijd, normaal tarief als je schoon rijd en een verhoogd tarief na gelang de energieklasse van je auto.
Dan gaat de consument vanzelf een schone auto eisen om dat ie schoon is, niet omdat die gunstig is in de bijtelling (eigenlijk doen die mensen hetzelfde als de stropdassen).

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2017, 19:34:33 »
“VW-update voor sjoemeldiesels is placebo-oplossing!”
techniek 6200

bron: http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2017/4/vw-update-voor-sjoemeldiesels-placebo-oplossing-10154073#.WP-Jscsm5ts.facebook

Zijn VW’s sjoemeldiesels na de update wel schoon, vroegen we ons een weekje geleden af. Niet echt, concludeerden we uit onderzoek van TNO en de RDW. Gek genoeg trokken de onderzoekers zelf andere conclusies. Ook in Duitsland rijzen nu twijfels…

“VW-update voor sjoemeldiesels is placebo-oplossing!”
Sjoemel VWs presteren na update wel wat beter, maar lang niet goed genoeg. In Krafthand-magazine maakt de Duitse milieubeweging zich daar kwaad over.




Op AMT Garageforum kregen we nogal wat vragen over de updates aan de EA189-sjoemeldiesels. Dus gingen we op zoek naar duidelijkheid. Die vonden we in een rapport van RDW en TNO. Alhoewel, de onderzoekers stelden dat er geen aanleiding was om aan te nemen dat de update nadelige gevolgen zou hebben voor rijeigenschappen, motorvermogen of brandstofverbruik, en dat de voertuigen na de update minder NOx uitstoten.

Wel minder, niet weinig
Dat eerste is onjuist, er is wel degelijk aanleiding om nadelige gevolgen voor rijeigenschappen, motorvermogen, brandstofverbruik en zelfs voor inwendige vervuiling te vermoeden. Het laatste is wel waar, na de update stoten de voertuigen inderdaad minder NOx uit. Maar is minder goed genoeg?

“Nee”, zegt nu ook de DUH, de Deutsche Umwelthilfe. De Duitse milieubeweging deed een RDE-test met een VW Golf 6 met 1.6 TDI Euro 5 EA189-motor. Resultaat: 964 mg/km voor de update, 602 mg/km erna. En voor de duidelijkheid: Euro 5 staat 180 mg/km toe. Zelfs als de Europese factor van 2,1 (2,1 x 180 = 378 mg/km) wordt toegepast, is die 602 rijkelijk hoog. Maar niet ongewoon, RDW en TNO vonden vergelijkbare waarden na update in hun onderzoek.


Inderdaad, de 2.0 TDI die TNO en RDW testten in het ‘Second Opinion’-onderzoek stootte na de update minder NOx uit. Minder, maar nog altijd royaal te veel.

Kan niet met software-update
Collegablad Krafthand besteedde aandacht aan het DUH-onderzoek. Verkeersexpert Axel Friedrich zegt daar: “EGR biedt slechts beperkte mogelijkheden bij de NOx-reductie.” En: “Bij aanpassing van de software kan alleen ten koste van een hogere CO2-uitstoot een beperkte vermindering van de NOx-uitstoot worden bereikt. Maar zou je de voertuigen na-uitrusten met een SCR-katalysator, dan kunnen ze zelfs Euro 6 halen.”

VS: Schadevergoeding en katalysator
Behalve dat VW in de VS eigenaren schadeloos stelt met bedragen van vele duizenden dollars gaan ook de update-maatregelen daar een stuk verder. Neem de 70.000 voertuigen daar, met een derde generatie 2.0 TDI-motor. Die krijgen naast een software-update ook een tweede NOx-sensor en een nieuwe oxikat. En het kan zijn dat dit alleen nog maar een interim maatregel is. Als dit niet voor 100 % voldoet volgen namelijk meer aanpassingen.



Placebo
DUH-woordvoerder, Jürgen Resch maakt zich dan ook kwaad in Krafthand: “Terwijl VW de Amerikaanse milieu-autoriteiten toezegt verbeterde katalysatoren te monteren, zodat de betroffen auto’s op straat de geëiste waarden halen, negeert onze minister de wet en staat hij VW een onwerkzame placebo-oplossing toe.”

Wordt vervolgd, hebben we zomaar het idee…

Eerste publicatie door Erwin den Hoed op 25 apr 2017
Laatste update: 25 apr 2017

Franse justitie onderzoekt Peugeot in dieselschandaal
Foto: ANP
bron: http://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/4645056/franse-justitie-onderzoekt-peugeot-in-dieselschandaal.html
Gepubliceerd: 24 april 2017 21:03
Laatste update: 24 april 2017 21:04
 

 
Justitie in Frankrijk is een officieel onderzoek gestart naar PSA Peugeot Citroën wegens beschuldigingen dat het bedrijf mogelijk heeft gesjoemeld met de uitstootwaarden van dieselwagens.
Dat heeft het Franse Openbaar Ministerie (OM) maandag bekendgemaakt. Het autoconcern zelf ontkent de aantijgingen en zegt ook nog niet op de hoogte te zijn gesteld door de aanklagers.

PSA is niet de eerste autobouwer die onder de loep wordt genomen in Frankrijk. Zo begon het OM er eerder ook al onderzoeken naar mogelijke fraude bij branchegenoten Renault en Fiat Chrysler.

De autowereld is al sinds september 2015 in de ban van het dieselschandaal. Toen bleek dat Volkswagen jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen auto's. De kwestie heeft al geleid tot vele miljarden aan boetes voor het Duitse concern.

Door: ANP




http://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/4638168/volkswagen-krijgt-miljardenboete-in-vs-vanwege-dieselschandaal.html



Volkswagen krijgt miljardenboete in VS vanwege dieselschandaal


Foto: Consumentenbond
Gepubliceerd: 21 april 2017 16:44
Laatste update: 21 april 2017 17:33
 
De Duitse autofabrikant  Volkswagen krijgt in de Verenigde Staten (VS) een boete van 2,8 miljard dollar (2,6 miljard euro) opgelegd vanwege het gesjoemel met dieselmotoren.

Volkswagen krijgt de boete opgelegd van een Amerikaanse rechter nadat het bedrijf  zes weken eerder schuld heeft bekend in een schikkingszaak met de Amerikaanse justitie, melden verschillende Amerikaanse media vrijdag.

Volkswagen heeft jarenlang met behulp van software strenge milieueisen omzeild door de uitstootgassen van dieselvoertuigen kunstmatig laag te houden wanneer de auto werd getest in de garage.

Volkswagen geeft toe dat het deze truc bij 600.000 voertuigen in de VS heeft gebruikt.

Daarnaast betaalt Volkswagen 1,5 miljard dollar (1,4 miljard euro) in een rechtszaak die de Amerikaanse overheid tegen de autobouwer had aangespannen. Ook wordt er 11 miljard dollar (10,3 miljard euro) opzijgezet om auto's terug te kopen van gedupeerde consumenten.

Bekentenis
De schuldbekentenis is onderdeel van een overeenkomst die in januari werd gesloten tussen de automaker en Amerikaanse justitie. Volkswagen betaalt 4,3 miljard dollar aan Amerikaanse autoriteiten om verdere vervolging vanwege het dieselschandaal in de VS te ontlopen.

Daarnaast beloofde het bedrijf forse hervormingen. Zo wordt een onafhankelijke toezichthouder aangetrokken, die de komende drie jaar de bedrijfsvoering controleert.


https://www.autobahn.eu/3826/rapport-dieselgatefix-sloopt-je-motor/

Verenigd Koninkrijk Volkswagen
Rapport: dieselgatefix sloopt je motor




De gifbeker is nog lang niet leeg voor Volkswagen. Het sjoemelschandaal blijft rustig doorsudderen en nu is er weer een rapport uitgebracht waaruit blijkt dat de reparatie van sjoemeldiesels veel negatieve bijwerkingen veroorzaakt.

In opdracht van de Britse regering is er onderzoek gedaan naar gerepareerde sjoemeldiesels en de resultaten zijn bedroevend. Zoals verwacht verbruiken de auto's vaak meer uit na de update en ook het vermogen neemt soms iets af. Daarnaast heeft de update in meerdere gevallen tot falende motorblokken geleid.

Hoewel Volkswagen beweert dat de reparatie geen enkele invloed heeft op de auto, staan er in het rapport andere verhalen.
http://www.parliament.uk/documents/commons-committees/transport/VEM0001-Volkswagen-Diesel-Customer-Forum.pdf
De problemen variëren van zichtbaar meer uitlaatgas tot problemen met de kleppen, turbo's en brandstofinjectie. Verhalen van eigenaren met dergelijke problemen kwamen al eerder naar voren, maar een grondig onderzoek bewijst de problematiek nu ook.
https://www.theguardian.com/money/2017/mar/25/vw-volkswagen-audi-skoda-seat-emissions-fix-left-car-undriveable

Volkswagen Britse PR-pief heeft aangegeven dat er slechts in 0,75 procent van de gerepareerde auto's (nog steeds 3.500 voertuigen) complicaties zijn opgetreden, maar in het rapport wordt hier sterk aan getwijfeld. Daarin staat dat het aantal waarschijnlijk een stuk hoger ligt, maar omdat Volkswagen de klachten niet registreert het moeilijk is om het exacte aantal te bepalen.

Het is nog niet bekend wat de gevolgen voor Volkswagen zijn van dit rapport. De eigenaren met probleemdiesels zullen met het onderzoek in handen in ieder geval een stuk sterker staan als ze nog een vergoeding van de autobouwer gaan eisen.

G. Hoevenaars | 21.04.2017 | 18:02

De Belgen zijn in hun vertrouwen in VW goed kwijt en zijn maar gaan meten wat de emissies na een recall.
Je mag één keer raden of de NOx uitstoot ook daalde.  ::)


Verhoogde NOx-uitstoot bij wagens VW-groep na de recall
dieselgate
11 april 2017
https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/auto-s/nieuws/verhoogde-nox-uitstoot-bij-teruggeroepen-wagens-vw-groep

Wij onderwierpen drie teruggeroepen wagens van de VW-groep aan een test. Alle drie hadden ze na de software-update een significant hogere NOx-uitstoot dan op het gelijkvormigheidsattest staat. Dit bevestigt de noodzaak van onze campagne #Dieselgate #Demandjustice, en van onze juridische acties tegen de VW-groep.
Het is ondertussen meer dan anderhalf jaar geleden sinds het Dieselgate-schandaal in alle hevigheid losbrak en de Volkswagen-groep beloofde de sjoemelsoftware uit hun auto’s te verwijderen. Maar tot op vandaag heeft de VW-groep geen enkele duidelijkheid kunnen geven over hoe de “sjoemelsoftware” er precies uitzag, wat we moeten begrijpen onder “software-update”, en wat nu eigenlijk de impact hiervan is op de wagen.

Onze test van drie teruggeroepen VW-wagens

Om die reden hebben wij, samen met onze Italiaanse collega’s, ondertussen drie teruggeroepen wagens van de VW-groep laten testen vóór en ná de software-update. En dit voor een wagen van elk motortype betrokken in het Dieselgate-schandaal:

een Audi Q5 TDI 2.0 110kW;
een Volkswagen Polo TDI 1.2 55kW;
een Volkswagen Golf TDI 1.6 77kW.
NOx-uitstoot pak hoger dan op gelijkvormigheidsattest staat

Wat blijkt? In alle drie de gevallen stelden we na de software-update bij de officiële homologatie-test (NEDC) een significante stijging van de NOx-uitstoot vast:

+13,2 % voor de Audi Q5;
+6,2% voor de VW Polo;
+23,2% voor de VW Golf.
Nochtans garandeert de VW-groep dat na de update de "relevante voertuiggegevens voor de typegoedkeuring onverminderd blijven gelden". En laat de exacte NOx-uitstoot (in g/km) nu net één van die relevante gegevens zijn die op het gelijkvormigheidsattest van de wagens staat! Consumenten krijgen met andere woorden ook na de interventie niet de wagen terug waar ze voor getekend hadden…

Bovendien hebben wij op basis van de verschillende testresultaten een schatting gemaakt van wat de NOx-uitstoot zou zijn geweest (in NEDC) mocht er geen sjoemelsoftware zijn geïnstalleerd. De verkregen waarden liggen een pak boven de Euro 5 norm, en zelfs boven Euro 4. Zonder het gebruik van de sjoemelsoftware zouden de wagens dus nooit zijn geslaagd voor de NEDC-test voor Euro 5 (de officiële homologatietest).

Campagne #Dieselgate #Demandjustice én juridische strijd gaan voort!

Hiermee is ook de blijvende noodzaak aangetoond van de groepsvordering en van de individuele procedures die wij hebben opgestart tegen de VW-groep. Onze campagne #Dieselgate #Demandjustice zetten wij uiteraard ook verder!

Het Europees Parlement koos vorige week alvast de kant van de consument. De Europese volksvertegenwoordigers verklaarden dat alle consumenten getroffen door het Dieselgate-schandaal moeten worden gecompenseerd, en bevestigden dat een loutere terugroepactie hiervoor niet voldoende is.

Ongeveer 11 000 consumenten toonden reeds interesse om deel te nemen aan onze juridische acties tegen de VW-groep. En deelnemen kan nog steeds! Want Belgische consumenten moeten, net als de Amerikaanse gedupeerden, door de Volkswagen-groep worden gecompenseerd. Dat is gerechtigheid!

De Zweden hebben ook na de recall VW diesels getest en meten nu minder pk's en een hoger verbruik.

https://www.carthrottle.com/post/what-are-vws-dieselgate-fixes-actually-doing-to-peoples-cars-in-europe/





Verenigde Staten, Sjoemelsoftware
Zo ziet de omvang van dieselgate er uit

https://www.autobahn.eu/3524/zo-ziet-de-omvang-van-dieselgate-eruit/

De terugkoopactie van Amerikaanse sjoemelsoftwarediesels is een enorm project. 475.000 voertuigen vallen in het niet bij de omvang van het totale Amerikaanse wagenpark, maar zet de auto's bij elkaar en je ziet de schaal van VW's goedmaakproject.
Op meerdere plekken in Amerika verschijnen nu dieselgate graveyards. Opslagplaatsen waar Volkswagen tijdelijk zijn teruggekochte sjoemeldiesels parkeert totdat... Ja, niemand weet eigenlijk wat VW van plan is met de auto's. De kans is groot dat ze gewoon gesloopt worden, want wederom verkopen is geen optie.

De onderstaande dronebeelden komen uit Michigan, waar een parkeerterrein van een verlaten stadion dienst doet als opslag voor de verloren diesels. Het vervallen sportcomplex geeft de zee van verdoemde VW's een passend treurige achtergrond. Dit is slechts één van de locaties die VW gebruikt voor de opslag van de sjoemeldiesels. Verspreid over de VS zijn meerdere van dergelijk troosteloze parkeerplaatsen te vinden. Het is een treurig aandenken aan de omvang van het voor VW erg kostbare schandaal.

/>
67.000 auto's 'vrijgegeven'
Naast de golven aan negatief dieselnieuws kreeg Volkswagen USA ook een kleine meevaller te verwerken: het kreeg van de autoriteiten toestemming om in totaal 67.000 geüpdate dieselauto's uit modeljaar 2015 alsnog te verkopen. Echter: hiervan staan slechts 12.000 in de dealervoorraad, zo meldt Reuters. Het is de vraag of Volkswagen deze alsnog wenst te verkopen. Vooralsnog lijkt het er op dat de Duitsers een punt hebben gezet achter hun dure diesel-avontuur in de VS.

G. Hoevenaars | 30.03.2017 | 13:37

http://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/4593600/geen-onafhankelijk-eu-agentschap-controle-instanties-autokeuringen.html



Geen onafhankelijk EU-agentschap voor controle instanties autokeuringen
Foto: ANP
Gepubliceerd: 04 april 2017 13:10
Laatste update: 04 april 2017 15:01
 
De Europese Unie gaat nationale autokeuringsinstanties niet laten controleren door een onafhankelijk EU-agentschap. Het Europees Parlement verwierp dinsdag het voorstel voor zo'n toezichthouder.
Het voorstel was ingediend door de enquêtecommissie die het gesjoemel met de uitstoot van dieselwagens onderzocht.


Een wetsvoorstel voor strengere autokeuringen en meer bevoegdheden voor de Europese Commissie om die te controleren kreeg wel een meerderheid.  'Foute' automakers zouden een boete tot 30.000 per voertuig opgelegd kunnen krijgen.

Databank
Ook steunde het parlement het opzetten van een forum waar nationale autoriteiten informatie uitwisselen en van een databank met alle testresultaten. EU-industriecommissaris Elzbieta Bienkowska stelde dat dit het begin is van een beter en transparant toezichtsysteem.

Het parlement nam de conclusie over van de 'dieselgatecommissie’ dat de lidstaten en de Europese Commissie hebben gefaald in het toezicht op de autofabrikanten en keuringsinstanties. Die was ingesteld nadat 1,5 jaar geleden was gebleken dat Volkswagen de werkelijke stikstofuitstoot van diesels verbloemde met ’sjoemelsoftware’.

Onbegrijpelijk
"Helaas durft het parlement de lidstaten en de Europese Commissie niet volledig los te koppelen van de auto-industrie en haar belangen", reageert Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks). ''Onbegrijpelijk.'' Hij betwijfelt of een nieuwe dieselgate nu kan worden voorkomen.

Volgens zijn D66-collega Gerben-Jan Gerbrandy moet "het vertrouwen in de auto-industrie zo snel mogelijk worden hersteld". D66 pleit al langer voor onafhankelijk Europees toezicht. "Een agentschap was daar een goed middel voor geweest, maar de Europese Commissie kan dit ook."

Wim van de Camp (CDA) stemde tegen het EU-agentschap, maar wil wel dat de Europese Commissie gaat hertesten. Hij vindt het ''onbegrijpelijk dat lidstaten zich tegen een dergelijke bevoegdheid verzetten''. SP'er Dennis de Jong is tegen een ''Europese dieselpolitie", omdat die ''een stap richting een EU-superstaat" zou zijn.

Dat de miljoenen bezitters van 'sjoemeldiesels' in Europa nog altijd geen financiële compensatie hebben gekregen is veel parlementariërs een doorn in het oog. Zij willen dat autofabrikanten die de boel bedonderen daar in de toekomst toe worden verplicht.

De bal ligt nu bij de lidstaten. Eind mei vergaderen ministers over de regels voor toezicht op de autosector.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2017, 04:20:16 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #12 Gepost op: 27 april 2017, 20:55:21 »
http://www.dailymail.co.uk/health/article-4447462/New-warning-diesel-fumes.html?ito=social-twitter_mailonline


We're all gonna die

Could this explain the link between air pollution and heart disease? Inhaling deadly nanoparticles can reach the bloodstream through the lungs
  • Tiny particles created by diesel fumes have long been linked to heart disease
  • How these nanoparticles affected the cardiovascular system was a mystery
  • Experts say the findings explain the link between air pollution and heart disease




Read more: http://www.dailymail.co.uk/health/article-4447462/New-warning-diesel-fumes.html#ixzz4fTgGbgqr
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

Diesel veroorzaakt nu ook al beroertes

Het is een beetje smakeloos, anders hadden we eindeloze stroom slecht dieselnieuws een vergassingssaga genoemd. Na Dieselgate en de schijnbaar eeuwige nasleep daarvan, is diesel nu ook verantwoordelijk bevonden voor hartaanvallen en beroertes.
Wij vernemen uit de uiterst betrouwbare kwaliteitscourant The Daily Mail ongeveer het volgende: er bestaat een verband tussen dieseluitlaatgassen en beroertes en hartfalen. Dat is bekend. Wat niet bekend was, is hoe diesel en ziekte precies samenhangen. Onderzoekers zeggen er nu achter te zijn: de nanodeeltjes in (ultra)fijnstof verspreiden zich via de longen door het lichaam.

De deeltjes zijn zo klein dat ze van de longen in de bloedbaan terechtkomen. Dat bleek uit een test waarbij menselijke proefkonijnen gouden nanodeeltjes moesten inhaleren. Na enige tijd werden de goudpartikeltjes in zowel bloed als urine gevonden. Hetzelfde zou gebeuren met fijnstof dat vooral door diesels wordt uitgestoten. Eenmaal in de bloedbaan hoopt die rommel zich op, met verhoogd risico op allerlei dingen die vervelend zijn.

Citaat
DIESEL FUMES LOWER GOOD CHOLESTEROL

Diesel fumes raise the risk of heart attacks and strokes by damaging protective cholesterol in the body, research suggested earlier this month.
Breathing in black carbon - the tiny sooty particles particularly linked to diesel exhausts - reduces levels of 'good' HDL cholesterol thought to protect the heart and arteries.
A study of more than 6,500 people in the US found that just three months of exposure to high air pollution was enough to see HDL levels fall.


Inmiddels ontstaat het beeld dat je nog beter Van Nelle Export kunt roken dan je bloot te stellen aan de uitlaatgassen uit een diesel. Wij hopen dan ook dat onmiddellijke actie wordt ondernomen en dat al die dieselende stadsbussen per direct worden verboden. OV is moord.

W.J. Hilderink | 27.04.2017 | 20:02

bron: https://www.autobahn.eu/3875/diesel-veroorzaakt-nu-ook-al-beroertes/
« Laatst bewerkt op: 27 april 2017, 22:32:48 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 537
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • JTD-Performance
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #13 Gepost op: 29 april 2017, 23:22:28 »
Ultrafijnstof ten gevolge van de roetfilters/DPF's...
JTD-Performance.com

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #14 Gepost op: 03 mei 2017, 14:47:31 »
DIESELFRAUDE 'NIET UITGESLOTEN' BIJ MERCEDES-BENZ

'UITSLAG ONDERZOEK NIET TE VOORSPELLEN'

bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/dieselfraude-niet-uitgesloten-bij-mercedes-benz/

Jan Lemkes
1 MEI 2017 12:05



De Amerikaanse overheid doet momenteel onderzoek naar gesjoemel met uitstootcijfers bij Daimler, het concern waar Mercedes-Benz onder valt. Opmerkelijk genoeg dekt het bedrijf zich vooraf vast in.

Daimler meldt namelijk in z'n eerste kwartaalrapportage van 2017: ";In het licht van de doorlopende informatieverzoeken van de overheid en ons eigen interne onderzoek, kan niet worden uitgesloten dat de autoriteiten tot de conclusie zullen komen dat voertuigen van Mercedes-Benz over soortgelijke functionaliteiten beschikken". Daarmee verwijst het bedrijf naar FCA, dat in januari door het Amerikaanse milieu-agentschap EPA werd aangeklaagd wegens het gebruik van sjoemelsoftware.

Daimler meldt verder dat een 'nadelige' uitkomst van het onderzoek grote gevolgen kan hebben. Terugroepacties, grote geldboetes en andere sancties worden alvast genoemd. Der Spiegel meldt dat het onderzoek zich niet beperkt tot de VS, maar dat er ook in Duitsland 'bekende en minder bekende' Mercedes-medewerkers onder een vergrootglas liggen.

Bron: Reuters


Zijn VW’s met sjoemelsoftware na de update wel schoon?
techniek 10653
bron: http://www.amt.nl/techniek/artikel/2017/4/zijn-vws-met-sjoemelsoftware-na-de-update-wel-schoon-10154008

Hoe staat het eigenlijk met de terugroepactie van de VW-sjoemeldiesels? Bij hoeveel auto’s is de recall al uitgevoerd? Wat merkt de berijder na aanpassen van de sjoemelsoftware? Veranderen koppel en vermogen? Verandert het verbruik? Verandert er iets aan de driveability? En is de eigenaar eigenlijk verplicht de update te laten uitvoeren? Allemaal vragen die langskwamen op het AMT Garageforum. AMT gaat op zoek naar duidelijkheid.



Zijn VW’s met sjoemelsoftware na de update wel schoon?
We beginnen bij Volkswagen-importeur Pon. PR-manager Dennis Homberg heeft de cijfers voor wat betreft auto’s met sjoemelsoftware paraat: “Het uiteindelijke aantal betrokken auto’s van de Volkswagen Groep in Nederland zal circa 160.000 stuks bedragen. Het definitieve aantal kan pas worden vastgesteld aan het einde van de terugroepactie. Dat komt omdat er gedurende de looptijd van deze terugroepactie voortdurend mutaties optreden. Die worden veroorzaakt door onder meer export en recycling van schadeauto’s. Het merendeel van de betrokken auto’s is van het merk Volkswagen en het merendeel heeft een 1.2 TDI of 1.6 TDI dieselmotor. Het gaat om EA189 Euro 5-dieselmotoren van de bouwjaren 2008-2014.”


Aan de hand van de tijd en de afgelegde afstand leidt ‘Switch logic’ af of er een testcyclus wordt gereden. Is dat het geval dan kiest de software voor kalibratie 1: EGR doet mee. Geen testcyclus? Dan kalibratie 2: Geen EGR. Na de update is er alleen nog kalibratie 1. Prima natuurlijk. Maar zou dat na verloop van tijd en kilometers consequenties hebben voor vervuiling van inlaatspruitstuk en andere motordelen? Aan de hand van de tijd en de afgelegde afstand leidt ‘Switch logic’ af of er een testcyclus wordt gereden. Is dat het geval dan kiest de software voor kalibratie 1: EGR doet mee. Geen testcyclus? Dan kalibratie 2: Geen EGR. Na de update is er alleen nog kalibratie 1. Prima natuurlijk. Maar zou dat na verloop van tijd en kilometers geen consequenties hebben voor vervuiling van inlaatspruitstuk en andere motordelen?


Hij weet ook bij hoeveel auto’s met sjoemelsoftware de recall al is uitgevoerd: “Er zijn inmiddels zo’n 78.000 auto’s in de werkplaats geweest. Volkswagen AG verwacht dat de terugroepactie eind dit jaar is afgerond.” Maar VW kan de eigenaren niet dwingen zich voor de update te melden: “Nee. Terugroepacties zijn niet verplicht in Nederland.”

Geen negatieve consequenties
Dan de vraag wat de berijder merkt van de update: “Het KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) test alle door Volkswagen AG ontwikkelde software-updates, per type/model en geeft voor elk betrokken type/model een officiële goedkeuring af. Deze goedkeuringen van het KBA bevestigen dat de updates geen negatief effect hebben op het motorvermogen, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de betrokken auto’s. Ze zijn door meerdere onafhankelijke partijen, waaronder ANWB, RDW en TNO, bekrachtigd.”


Voor de update twee, na de update drie injecties. Hé, betekent zo’n na-injectie niet: minder verbrandingsenergie omgezet in beweging en meer in uitlaatgastemperatuur? Het RDW-rapport onderzoekt dat niet, maar stelt wel: “Er is geen aanleiding te twijfelen aan de conclusie van het KBA dat de update geen nadelige gevolgen heeft voor de rijeigenschappen, het motorvermogen of het brandstofverbruik van de desbetreffende voertuigen.” Voor de update twee, na de update drie injecties. Hé, betekent zo’n na-injectie niet: minder verbrandingsenergie omgezet in beweging en meer in uitlaatgastemperatuur? Het RDW-rapport onderzoekt dat niet, maar stelt wel: “Er is geen aanleiding te twijfelen aan de conclusie van het KBA dat de update geen nadelige gevolgen heeft voor de rijeigenschappen, het motorvermogen of het brandstofverbruik van de desbetreffende voertuigen.”

Second opinion
Heldere antwoorden, maar AMT zou AMT niet zijn als we ze niet even zouden checken. Dus stellen we dezelfde vragen aan woordvoerder Hans van Geenhuizen van de RDW. De aantallen moet hij ons schuldig blijven. Maar als antwoord op de vragen: Wat merkt de berijder na afloop? Veranderen koppel en vermogen? Verandert het verbruik? Verandert er iets aan de driveability?, verwijst hij ons naar het rapport ‘Second opinion software-update Volkswagen.’

Aanleiding voor dat rapport was een motie van Tweede Kamer-leden Geurts (CDA) en Van Veldhoven (D66). Zij wilden graag een second opinion. Het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt mag de VW-oplossing dan hebben goedgekeurd, maar: “Wat zijn nu eigenlijk de consequenties voor automobilist en milieu?”, wilden beide Kamerleden weten? En dus zette het Ministerie van IenM de RDW en TNO aan het werk om dat uit te zoeken.

In het rapport lezen we dat het ‘manipulatie-instrument’, door VW ook wel ‘Switch logic’ genoemd, in circa 170.000 Nederlandse voertuigen zit. VW’s Dennis Homberg noemde 160.000. Maakt hij het probleem net iets kleiner dan het is? Nu moeten we het weten, dus duiken we zelf in het RDW-terugroepregister. Dat staat immers online. Oef, je weg vinden in die database is best complex. Maar we krijgen het er uit. Het zijn er 172.057. En op 23 maart waren er daarvan 72.275 afgerond. Ook iets minder dan die 78.000…


Metingen aan de Polo met 1.2-motor. In de eerste kolom de NOx-waarden voor, in de derde de waarden na de update. De eerste regel is de NEDC volgens voorschrift. Daar verwacht je géén verbetering na de update. Die is er wel. Bij de andere regels verwacht je een heel significante verbetering. Al gauw een enkele malen lagere uitstoot (zie meer weten kader). Die is er niet…


EGR was uitgeschakeld

Terug naar het rapport. Dat legt duidelijk uit hoe de Switch logic-sjoemelsoftware werkt: “Het voertuig herkent op basis van de relatie tijd-afstand dat de testcyclus wordt gereden en gebruikt dan de softwarekalibratie met EGR. In alle andere situaties wordt de softwarekalibratie zonder EGR toegepast.” Na de software-update zou EGR wel moeten werken in het belasting-toerengebied van de testcyclus, en is volgens de informatie, die VW de onderzoekers verschafte, ook de inspuitstrategie aangepast: “De brandstof wordt na de software-update in drie stappen gedoseerd (ipv twee). De totaal ingespoten hoeveelheid brandstof is niet gewijzigd.”

Na die uitleg beschrijft het rapport de uitslag van de metingen. De manier van meten herkennen we van eerder onderzoek van de RDW (zie kader Meer weten). In het kort komt die neer op het volgende: Rijd een NEDC-cyclus zoals voorgeschreven, maar dan op de testbaan (in Lelystad). Naar verwachting is Switch logic dan actief en meet je een lage NOx-uitstoot. Rijd die cyclus daarna nog een keer of wat, maar wijk steeds een klein beetje af van het NEDC-voorschrift. Dus rijd de cyclus 10 procent te snel of te langzaam. Of wissel de volgorde om, eerst het snellere gedeelte van de NEDC en daarna het langzame begindeel. Of begin de cyclus nadat de auto eerst al een stukje gereden heeft, dus zonder start. Of wijk af van de voorgeschreven preparatietemperatuur. Door dat soort afwijkingen kun je Switch logic om de tuin leiden. De EGR zal in die gevallen niet actief zijn en je krijgt een veel hogere NOx-uitstoot. Ten slotte wordt ook nog een RDE-cyclus gereden (Real Driving Emissions). Ook daar kun je een veel hogere NOx-uitstoot verwachten.


De metingen aan de Tiguan met 2.0 motor tonen voor de update (1e kolom) het beeld dat je verwacht bij sjoemelsoftware: de eerste waarde laag, de rest hoog. In de derde kolom (na update) is de reguliere NEDC-waarde significant hoger. Hoe kan dat? Veel van de andere waarden in de derde kolom zijn significant beter, maar enkele ook niet. Ter herinnering Euro 5 staat 180 mg/km toe. Omdat deze cycli op de weg gereden zijn, kun je iets hogere waarden verwachten. Maar moet je waarden tot 753 mg/km na update ook beschouwen als ‘iets hoger’? De metingen aan de Tiguan met 2.0 motor tonen voor de update (1e kolom) het beeld dat je verwacht bij sjoemelsoftware: de eerste waarde laag, de rest hoog. In de derde kolom (na update) is de reguliere NEDC-waarde significant hoger. Hoe kan dat? Veel van de andere waarden in de derde kolom zijn significant beter, maar enkele ook niet. Ter herinnering Euro 5 staat 180 mg/km toe. Omdat deze cycli op de weg gereden zijn, kun je iets hogere waarden verwachten. Maar moet je waarden tot 753 mg/km na update ook beschouwen als ‘iets hoger’?

Daarna laat je de update uitvoeren en doe je alle metingen nog een keer. Als het goed is, meet je nu bij de eerste meting (de NEDC volgens voorschrift) ongeveer hetzelfde als voor de update. Bij de andere metingen (afwijkingen op de NEDC en de RDE) kun je nu een beduidend lagere NOx-uitstoot verwachten.

Citaat
Hoe ontdek je sjoemel-software?
De RDW deed in het recente verleden de emissie typegoedkeuringstesten voor een reeks van dieselauto’s. Was er ook met die diesels gesjoemeld? We schreven eerder met welke aanvullende metingen de RDW dat achterhaalde. Lees het terug op www.amt.nl/4-2017. http://www.amt.nl/4-2017

Conclusies
Bij de meting aan de VW Tiguan met 2.0 EA189 zien we dat beeld wel enigszins. Bij de metingen aan de Polo met 1.2 EA 189 helemaal niet. En een 1.6 is niet getest. Toch is de conclusie van het rapport: “De metingen bevestigen een verlaging van de NOx-emissies van deze voertuigen.” En: “Er is geen aanleiding te twijfelen aan de conclusie van het KBA, dat de update geen nadelige gevolgen heeft voor de rijeigenschappen, het motorvermogen of het brandstofverbruik van de desbetreffende voertuigen.”
Vraagje: zouden Kamerleden alleen conclusies van rapporten lezen?

Het Zweedse automagazine Teknikens Värld testte zelf 10 auto’s van Volkswagen, Skoda en Audi voor en na de software-update. Doel van die test was uitvinden of de auto’s na de update nog net zo goed presteren als daarvoor. Is het vermogen gelijk gebleven, wordt er geen koppel ingeleverd? Wordt de driveability van de auto’s in negatieve zin beïnvloed? En: hoe zit het met het brandstofverbruik?

De resultaten – ze vallen niet mee – lees je in het online artikel http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-cars-loses-power-after-fix-456111/ (in het Engels) en je kunt ze bekijken in de video hieronder.

Video: http://play.bonniertidskrifter.se/volkswagen-cars-loses-power-after-dieselgate-fix

Eerste publicatie door Erwin den Hoed op 20 apr 2017
Laatste update: 20 apr 2017
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 01:15:32 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI