Auteur Topic: DIESELGATE draait door  (gelezen 2622 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 726
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #30 Gepost op: 19 augustus 2017, 15:54:37 »
25-08-2017

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/vw-diesel-abgasskandal-update-alle-news-und-hintergruende-10225988.html



Aussage belastet Winterkorn

25.8.2017 – Nach Informationen der Süddeutschen Zeitung soll Martin Winterkorn durch eine Aussage von Bernd Gottweis stark belastet worden sein. Der ehemalige Chef des VW-Ausschusses für Produktsicherheit (APS) „habe dem damaligen Vorstandschef bei einem Telefonat am 27. Juli 2015 mitgeteilt, dass VW in den USA “beschissen„ habe. Bei Volkswagen sei dann aber nichts geschehen, berichtete Gottweis den Behörden“, schreibt die Zeitung in einem Bericht vom 24. August. Den damaligen VW-Entwicklungsvorstand Heinz-Jakob Neußer habe Gottweis laut eigener Aussage am 24. August 2015 informiert, so der Bericht weiter. Neußer und Gottweis waren Vertraute Winterkorns. Sollte sich herausstellen, dass Winterkorn früher als bisher behauptet von den Manipulationen an der Software von Dieselmotoren erfahren hat, könnten auf ihn und den Konzern hohe Schadenersatzforderungen von Aktionären zukommen.

Verklaring beschuldigd Winterkorn

25.8.2017 - Volgens informatie van de Süddeutsche Zeitung is Martin Winterkorn zwaar belast door een verklaring van Bernd Gottweis. Het voormalige hoofd van het VW-Comité voor Productveiligheid (APS) "had de 27 juli 2015 de toenmalige Chief Executive Officer op een telefoontje verteld dat VW" shitty "in de VS had. Bij Volkswagen. Maar toen gebeurde er niets, Gottweis vertelde de autoriteiten, "schrijft de krant in een rapport van 24 augustus. Volgens zijn eigen verklaring had Gottweis op 24 augustus 2015 de toenmalige VW-ontwikkelingsraad Heinz-Jakob Neußer op de hoogte gesteld. Neuss en Gottweis waren bekende winterkernen. Als het duidelijk wordt dat Winterkorn eerder eerder dan vroeger op de manipulaties van de software van dieselmotoren was geïnformeerd, zou het kunnen worden onderworpen aan schadevergoedingen door aandeelhouders.



20-8-2017

DRIE JAAR CEL GEËIST TEGEN OUD-MEDEWERKER VW

STRAF VOOR BETROKKENHEID DIESELGATE

bron : http://www.autoweek.nl/nieuws/drie-jaar-cel-geeist-tegen-oud-medewerker-vw/
20 AUGUSTUS 2017 13:07



Een voormalig medewerker van Volkswagen moet mogelijk voor jaren de gevangenis in voor zijn rol in het dieselschandaal bij de Duitse automaker. Aanklagers in de Verenigde Staten hebben drie jaar cel geëist tegen techneut James Liang.

Liang is een van de acht voormalig medewerkers van Volkswagen en Audi die in de Verenigde Staten is aangeklaagd. Volgens de aanklagers wist Liang van de fraude, maar verzuimde hij zijn verantwoordelijkheid te nemen. Eerder bekende Liang al schuld in de kwestie. Vanwege zijn medewerking aan het onderzoek is tegen hem niet de maximale straf van vijf jaar geëist.

Volkswagen raakte in september 2015 in opspraak toen bleek dat het jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen dieselwagens. Die waren voorzien van software waardoor ze in laboratoriumtests veel schoner uit de bus kwamen dan ze in het dagelijks gebruik op de weg zijn. De affaire kostte de Duitsers al vele miljarden.

19-08-2017

https://www.autoblog.nl/nieuws/zwitserland-nieuwe-cayenne-diesels-krijgen-geen-kenteken-101424


Zwitserland: nieuwe Cayenne diesels krijgen GEEN kenteken
Auteur: RubenPriest, gepost 19-08-2017 om 9:44

And the story continues..




Je kunt ‘m gewoon kopen in Zwitserland. De Porsche Cayenne Diesel. Bij de Zwitserse RDW hoef je echter niet op een kenteken te rekenen. Dit heeft te maken met een nieuwe maatregel.

Eerst even het geheugen opfrissen: de Cayenne met 3-liter dieselmotor kwam namelijk onlangs in het nieuws. De Duitse minister van Transport stelde dat het blok sjoemelsoftware had en er moest een terugroepactie komen. 22.000 Cayennes in Europa moesten van een update worden voorzien om sjoemelvrij door het leven te gaan.

Vermoedelijk naar aanleiding van dit nieuws heeft Zwitserland een registratieverbod opgelegd voor nieuwe Cayenne diesels. De diesels die al op kenteken staan mogen blijven rijden, mits ze de update bij de dealer krijgen.

De autoriteiten willen zo voorkomen dat er nieuwe besmette Cayenne diesels op de Zwitserse wegen verschijnen. Het registratieverbod zal mogelijk worden opgeheven als Porsche de Cayenne Diesel af-fabriek met de update gaat leveren. (via Reuters)

In Zwitserland houden ze de rug wel recht en komt de Cayenne diesel zonder update, de straat niet op.
Daar zijn updates dus verplicht en niet vrijwillig zoals in Duitsland en de rest van Europa. Top.  Applaus
Het zou helemaal fijn zijn als de updates ook daadwerkelijk iets uithaalden in NOx reductie.
Volgens mijn informatie wordt enkel de cheat-software verwijderd en een minimale kenveld aanpassing gedaan.
Resultaat is ongeveer dezelfde uitstoot in de praktijk, een placebo oplossing dus.  >:(





Ook de Belg heeft geen goesting meer aan diesel

In het eerste halfjaar van 2017 zijn in België voor het eerst sinds 20 jaar minder diesels dan benzineauto's verkocht. Dit is opmerkelijk, want de zuiderburen waren tot voor kort verslaafd aan de zelfontbrander.

In 2008 bedroeg het aandeel diesels in de nieuwverkopen nog 79%. Vijf jaar geleden (2012) was dit gedaald tot 75% en vooral de laatste jaren gaat het hard: in 2015 stond het aantal diesels op 59%, vorig jaar 51,8% en in de eerste helft van dit jaar zaten onze zuiderburen op 46,5% diesels, tegenover 48,5% benzineauto's. Het is voor het eerst sinds 1997 dat de diesel het onderspit delft in de statistieken.

Ironisch genoeg behoudt de diesel enkel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (goed voor ruim 13% van de verkopen) het grootste marktaandeel. Juist de plek waar de diesel gezien de huidige NOx-hysterie geweerd zou moeten worden.

Oorzaken
Waarom is de Belg momenteel dieselmoe? De FEBIAC noemt als oorzaak de afschaffing van de federale premie voor wagens met een lage CO2-uitstoot die vooral ten goede kwam aan dieselwagens. Dit gebeurde reeds eind 2011. Voor meer achtergrond namen we telefonisch contact op met de club, maar helaas was de woordvoerder niet bereikbaar.

Mogelijke andere oorzaken voor de daling zijn betere (benzine-)alternatieven voor de diesel, een kleiner verschil in de literprijs tussen benzine en diesel en wellicht het voorsorteren op milieuzones in binnen- en buitenland. Het is per slot van rekening geen prettig vooruitzicht als je met je auto een gebied niet meer in mag, alleen omdat je de 'foute' brandstof tankt.

Samenvattend kan gesteld worden dat de Belg de keuze niet zozeer met het hart maakt als wel met de portemonnee. Net zoals de meerderheid van de automobilisten overal ter wereld. Nog een aantal feiten over de Belg en zijn voorkeur voor auto's/carrosserievarianten: de Berline (sedan/hatchback, 37%) is het populairst, gevolgd door de SUV (29%). De Break (stationwagen, 17%) neemt de derde plek in. De populairste auto van België is de VW Golf, en de diepe scheidslijn die door België loopt is ook zichtbaar in de autokeuze: de Walen rijden louter Frans, de Vlamingen diverser.


Bron: FEBIAC

Toekomst
Aan de hand van de meest recente cijfers waren we benieuwd naar de tendens in België: stabiliseren de aantallen zich, blijft de diesel dalen qua aandeel, en hoe ontwikkelt de elektrische- / PHEV-vloot zich? We weten dat ook in België de overheid voornemens is fiscaal voordeel op de PHEV in te dammen, iets waartegen de FEBIAC zich eerder deze maand uitsprak. Zodra we de woordvoerder hebben gesproken zullen we dit deel updaten.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 01:32:43 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 726
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #31 Gepost op: 26 augustus 2017, 20:32:02 »
'SJOEMELDIESELS MOETEN VAN DE WEG'
Marjan van den Berg
4-9-2017, 11:55


ANP

'Overheden moeten harder optreden'
Ook sjoemeldiesels die geproduceerd zijn vóórdat de nieuwe regels voor emissieproeven werden ingevoerd, moeten van de weg. Dat zegt D66-Europarlementariër en rapporteur dieselschandaal Gerben-Jan Gerbrandy op BNR.

'Je ziet dat nog altijd die auto-industrie de hand boven het hoofd wordt gehouden, ondanks alle testresultaten, ondanks alle kritiek die we nu gezien hebben. Auto's waarbij gerommeld wordt moeten gewoon van de weg gehaald worden', zegt Gerbrandy op BNR. 'De eigenaren van die auto's moeten daar ook een zekere compensatie voor krijgen. Dat gaat heel veel geld kosten, maar de auto-industrie heeft het er zelf naar gemaakt natuurlijk.'

Gerbrandy reageert op het bericht dat de meeste dieselauto's op de weg meer uitstoten dan bij laboratoriumtests. De International Council on Clean Transportation (ICCT), die ook het dieselschandaal bij Volkswagen aan het rollen bracht, onderzocht in totaal 541 dieselauto's die aan de Euro 5- en Euro 6-normen voldoen, waarvan 145 verschillende modellen. In het dagelijks verkeer stoten diesels in de laatste categorie gemiddeld 4,5 keer meer schadelijke stikstofoxiden uit dan de norm voorschrijft. Negen op de tien diesels met deze Euro 6-norm (de strengste norm) stoten meer uit dan aangegeven, blijkt uit de studie.

'Overheden terughoudend'
Dit alles baseert de ICCT op een compilatie van resultaten van eerdere onderzoeken door verschillende nationale autoriteiten, zoals in Nederland de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Gerbrandy: 'Het is wel weer schokkend om te zien hoeveel meer die auto's uitstoten en ook hoe terughoudend nationale overheden zijn om dat nou eens echt harder aan te gaan pakken.' Al overschrijden grote aantallen auto's dus in de praktijk de Europese uitstootnormen, toch is die overschrijding niet tegen de wet. Pas sinds kort wordt er bij de emissietests immers gekeken naar de uitstoot van auto's onder werkelijke rij-omstandigheden.

Toch kunnen auto's die al langer rondrijden wel degelijk aangepakt worden, door te kijken of er sjoemelsoftware in zit, zegt Gerbrandy. Probleem is echter dat fabrikanten bij wijze van uitzondering schone technologie onder bepaalde omstandigheden mogen uitschakelen om de motor te beschermen. Daar heeft de Europarlementariër geen goed woord voor over. 'Als er gewoon slechte technologie in zit omdat die erin gezet is omdat die alleen maar tijdens de test zou moeten werken, mag dat geen excuus zijn om die auto's op de weg te laten rijden. Ik vind dat overheden, inclusief de Nederlandse, daar veel harder in moeten optreden.'

MEESTE DIESELAUTO'S STOTEN OP DE WEG MEER UIT

145 VERSCHILLENDE MODELLEN GETEST
ANP AUTONIEUWS
4 SEPTEMBER 2017 07:56

Dieselauto's die aan de strengste Europese emissienorm voldoen vervuilen in de praktijk een stuk meer dan bij laboratoriumtests. Negen op de tien diesels met Euro 6-norm stoten meer uit dan aangegeven, blijkt uit studie van de Internationale Council on Clean Transportation (ICCT).



Het onderzoeksinstituut dat ook het dieselschandaal bij Volkswagen aan het rollen bracht onderzocht in totaal 541 dieselauto's die aan de Euro 5- en Euro 6-normen voldoen, waarvan 145 verschillende modellen.

In het dagelijks verkeer stoten diesels in de laatste categorie gemiddeld 4,5 keer meer schadelijke stikstofoxiden uit dan de norm voorschrijft. Slechts een op de tien diesels met een Euro 6-norm voldeed ook op de weg aan de emissienorm.

www.theictt.org
http://www.theicct.org/road-tested-sep2017

http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_RoadTested_201709.pdf


'EC LIET ZICH WEGSPELEN DOOR AUTOLOBBY'
Thijs Baas
Vandaag, 13:03

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/10328720/sjoemelen-blijft-mogelijk-bij-nieuwe-testmethoden



'Ze onderhandelen nog over de regels van het toezicht'
https://www.bnr.nl/player/audio/10066849/10328720

De nieuwste testmethoden hebben het voor autofabrikanten moeilijker gemaakt om te sjoemelen, maar nog niet onmogelijk. Dat zegt Peter Teffer, journalist bij EU Observer en schrijver van het boek Dieselgate. De rol van de auto-industrie wordt ingeperkt, waar de Europese Commissie zich voorheen nog wel eens liet wegspelen door de autolobby.

Vanaf vandaag worden automodellen strenger getest. Behalve in lab moeten auto's nu ook op de weg bewijzen dat deze niet te veel rotzooi uitstoten. De strengere Europese regels zijn het gevolg van het dieselschandaal.Aan de hand van laboratoriumtests hadden autoriteiten eigenlijk geen enkel benul over de effecten bij temperaturen onder de 20 en boven de 30 graden. Op de weg is het mogelijk om veel uiteenlopender omstandigheden onder de loep te nemen.

Testlocaties
Teffer wijst op het beperkt aantal testlocaties in Europa en de technische mogelijkheid om via gps te traceren waar de autoriteiten zitten en daarop de uitstoot van de auto af te stemmen. 'Als je die adressen invoert in de software, dan kun je daar al mee sjoemelen.' Voorheen, zo beaamt Teffer, heeft de Europese Commissie zich toch wat laten wegspelen door de stevige autolobby. Maar inmiddels lijkt de Commissie de rol van de auto-industrie toch iets in te tomen binnen verschillende werkgroepen.

Geen markttoezicht
Een simpele remedie zou zijn om auto's uit de fabriek te plukken en at random te testen. 'In Amerika doen ze dat wel, daar halen ze na zoveel jaar een auto van de weg en kijken ze hoe die presteert. In Europa hebben we jarenlang geen markttoezicht gehad. Dat hele dieselschandaal heeft ook kunnen gebeuren omdat niemand officieel controleerde hoe die auto's zich op de weg gedroegen buiten het laboratorium. Die zitten er wel aan te komen, maar ze onderhandelen nog hoe die regels voor markttoezicht eruit moeten gaan zien.'


GEEN FINANCIËLE COMPENSATIE DUITSE VW-EIGENAREN

RECHTBANK VERWERPT FINANCIËLE CLAIM
Joas van Wingerden

31 AUGUSTUS 2017 15:24

bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/geen-financiele-compensatie-duitse-vw-eigenaren/



Volkswagen hoeft de Duitse eigenaren van door het dieselschandaal getroffen auto's niet financieel te compenseren. Dat heeft een Duitse rechtbank besloten. De eigenaren zouden niet financieel benadeeld zijn.
Er hoeft geen financiële compensatie uitgekeerd te worden aan alle Duitse eigenaren van Volkswagens met sjoemelsoftware aan boord. Reuters meldt dat een rechtbank in Braunschweig die uitspraak doet richting consumentenorganisatie MyRight en het Amerikaanse advocatenkantoor Hausfeld. Zij spanden de zaak aan.

De reden dat Volkswagen buiten schot blijft, is volgens de rechtbank dat de eigenaren als het goed is geen financiële schade ondervinden. Men mocht namelijk gewoon in de auto's blijven rijden met de sjoemelsoftware aan boord en de auto's worden alsnog volgens EU-richtlijnen aangepast. Volgens Volkswagen hoeven de eigenaren daarna niet te vrezen voor onverwacht waardeverlies.

Ontevredenheid over compensatie
Volkswagen kwam eerder over de brug met een andere vorm van compensatie. Europese eigenaren krijgen twee jaar extra garantie op hun door het schandaal getroffen auto. In de V.S. krijgen eigenaren echter wél een financiële compensatie, dat ook in Nederland tot verontwaardiging leidt bij eigenaren, stichting Volkswagen Car Claim en de Consumentenbond. Volgens de Consumentenbond zou de aanpassing van de software verder wel degelijk voor verminderde prestaties zorgen. In dat geval wordt de waarde van de auto daar uiteraard niet beter op.

Grote wijzigingen voor topbestuur Audi
Auteur: RubenPriest, gepost 28-08-2017 om 17:58

Vier heren gaan verdwijnen en worden vervangen.

bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/grote-wijzigingen-voor-top-audi-101684


Produktionschef Hubert Waltl, Vertriebsvorstand Dietmar Voggenreiter, Finanzvorstand Axel Strotbek und Personalvorstand Thomas Sigi.


De Duitse autobouwer uit Ingolstadt heeft vandaag vier nieuwe board members aangesteld. Ze gaan de huidige leden vervangen. Axel Strotbek, Hubert Waltl, Thomas Sigi en Dietmar Voggenreiter moeten plaatsmaken voor Alexander Seitz, Bram Schot (NL), Wendelin Goebel en Peter Koessler.

De bezem gaat er niet compleet doorheen. Zo zal Rupert Stadler zijn functie als CEO van Audi blijven uitvoeren. De vier heren hebben één ding gemeen: allen werkten ze (uiteraard) al voor Volkwsagen. Voor de Nederlander Bram Schot is dit een serieuze promotie. Sinds 2012 was hij hoofd marketing bij Volkswagen Bedrijfsauto’s. Het nieuws dat hij deze topfunctie zou gaan krijgen kwam vorige week al naar buiten.

Een concrete reden waarom de huidige vier board members hun biezen moesten pakken is niet bekendgemaakt. Het is de grootste wijziging voor de top van Audi in jaren. Vermoedelijk heeft het dieselschandaal hiermee te maken. De autofabrikant ligt onder een vergrootglas van de autoriteiten. Dit is niet zonder resultaat. Zo werd vorige week bijvoorbeeld bekend dat Audi ook zou sjoemelen met chassisnummers van auto’s.


'Volkswagen kan nieuwe reeks claims verwachten in dieselschandaal'




Foto: AFP
Gepubliceerd: 28 augustus 2017 21:03
 
Volkswagen kan voor het einde van het jaar mogelijk duizenden nieuwe claims van eigenaren van sjoemeldiesels tegemoetzien.
Dat zei advocaat en oud-minister van Binnenlandse Zaken Gerhart Baum tegen de Süddeutsche Zeitung.


http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/exklusiv-vw-skandal-ex-innenminister-kuendigt-klagewelle-an-1.3643283#redirectedFromLandingpage

Volgens de 84-jarige advocaat is Volkswagen er mogelijk op uit om klachten te laten verjaren. Om dat te voorkomen wil hij namens zo'n vijfduizend Volkswagen-bezitters nog voor het eind van het jaar claims indienen.

Volgend jaar al zou een groot deel van zo'n 2,5 miljoen eigenaren met sjoemelsoftware geen aanspraak meer kunnen maken op een schadevergoeding.

Tegen Volkswagen lopen in verschillende landen claims en rechtszaken als gevolg van fraude met de uitstoot van dieselauto's. In Duitsland mogen claims niet gebundeld worden, zoals in Nederland wel gebeurt. De claims die Baum voorbereid vergen dus enorm veel werk.

De dieselmotoren van Volkswagen waren uitgerust met software die ervoor zorgde dat de uitstoot minder schadelijk is tijdens een controle in de garage dan tijdens normaal gebruik buiten op de weg. Het schandaal heeft de Duitse autofabrikant inmiddels al zo’n 25 miljard dollar (21,2 miljard euro) gekost.


VOLKSWAGEN-TECHNICUS BEKENT SCHULD IN SJOEMELSCHANDAAL

bron  : http://autovisie.nl/2016/09/nieuws/volkswagen-technicus-bekent-schuld-sjoemelschandaal/
 
12 SEP 2016
  Remco Slump    
Volkswagen was al flink de Sjaak door de onthullingen die tot ‘dieselgate’ leidden, maar is dat nu nog veel meer. Een hooggeplaatste technicus heeft tegenover de Amerikaanse justitie schuld bekend aan het ontwikkelen van de sjoemelsoftware in Volkswagen-diesels. En dat betekent dat meer zaken zullen volgen.


Volkswagen Clean Diesel

James Robert Liang (62) – die sinds 1983 bij Volkswagen in dienst is – heeft het op een akkoordje gegooid met de openbare aanklager. Hij bekent schuld en werkt mee aan het verdere onderzoek in ruil voor strafvermindering. Liang hangt een gevangenisstraf van vijf jaar en een boete van 250.000 dollar (ruim 220.000 euro) boven het hoofd.

E-MAILS
Het Amerikaanse Justice Department verwacht dat andere schuldigen binnen het Volkswagen-concern zich snel zullen melden. Het is in het bezit van een groot aantal e-mails van en naar Liang die te maken hebben met het dieselschandaal. Volgens de openbare aanklager weten de betrokkenen dat ze erbij zijn en dat ze maar beter kunnen meewerken.

Uit de e-mails zou blijken dat een groep Volkswagen-technici (Liang werkte bij Volkswagens Amerikaanse emissietestcentrum) met de ontwikkeling van de nu beruchte sjoemelsoftwaren begonnen toen duidelijk werd dat ze niet aan de strenge Amerikaanse milieueisen van 2007 konden voldoen als ze ook nog de verwachtingen van Volkswagen Clean Diesel-klanten wilden waarmaken.

HET LACHEN VERGAAN
Liang en consorten ontwikkelden iets wat ze een ‘defeat device’ noemden. Een stukje software dat emissietest herkent en vervolgens de dieselmotor in een Volkswagen overschakelt op een schoner programma. De e-mails tussen Liang en zijn collega’s doen tot 2014 vooral jubelend aan, maar krijgen daarna – wanneer de eerste onregelmatigheden in de uitstoot van Volkswagens zijn ontdekt – een bijna wanhopig karakter.

“DE E-MAILS KRIJGEN DAARNA EEN BIJNA WANHOPIG KARAKTER”

ABC News citeert een aantal e-mails. “We moeten ervoor zorgen dat de autoriteiten geen Gen 1 kunnen testen!”, schreef een Volkswagen-medewerker in juni 2015, waarmee hij doelde op de eerste generatie van Volkswagens Clean Diesel-modellen. En als de California Air Resources Board de Gen 1 toch zou testen? “Dan zal het lachen ons vergaan!!!!!”, aldus dezelfde Volkswagen-medewerker.

UITLEVERING
De Amerikaanse justitie hoopt door de bekentenis van Liang op termijn genoeg munitie te hebben om het hogere management van Volkswagen aan te pakken (de Duitse autobouwer houdt zelf vol dat de top nergens van wist). Iets wat moeilijk zal worden omdat de emissie-eisen in Europa veel soepeler zijn en het uitleveringsverdrag tussen de Verenigde Staten en Duitsland alleen geldt voor zaken die in beide landen strafbaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2017, 18:26:41 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 726
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #32 Gepost op: 28 september 2017, 18:47:29 »
Hoge ex-baas Volkswagenconcern opgepakt in dieselschandaal
28 september 2017 17:21 ECONOMIE

bron: https://nos.nl/artikel/2195227-hoge-ex-baas-volkswagenconcern-opgepakt-in-dieselschandaal.html




Wolfgang Hatz

In het onderzoek naar het dieselschandaal bij het Volkswagenconcern is een voormalige topmanager van Audi opgepakt. Audi is een dochteronderneming van Volkswagen en juist Audi zou de bron zijn geweest van het dieselschandaal.

De man die is aangehouden is Wolfgang Hatz, die toen het dieselschandaal najaar 2015 naar buiten kwam, het Volkswagenconcern verliet met een gouden handdruk van miljoenen euro's, melden Duitse media. Hatz was toen binnen de directie van Porsche, een andere dochter van Volkswagen, verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling.

Wolfgang Hatz maakte carrière bij verschillende Volkswagen-dochters en was uiteindelijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe motoren binnen het hele concern. Hij had een goede band met oud-Volkswagentopman Martin Winterkorn, die naar aanleiding van het dieselschandaal terugtrad.

Behalve Hatz nam het Duitse openbaar ministerie eerder al Giovanni Piamo vast, een ingenieur die ook voor Audi werkte. Mogelijk is de aanhouding van Hatz een gevolg van verklaringen die Piamo heeft afgelegd. Een nadere toelichting op Hatz' aanhouding heeft het OM in München nog niet gegeven. Verder zijn nog drie managers van Audi verdacht, naast een handvol oud-werknemers van Volkswagen.

Het Volkswagenconcern bekende in september 2015 dat het heeft gesjoemeld met software in nieuwe dieselauto's, om ze schoner te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Tijdens de toelatingstest trad de software in werking en voldeden de auto's aan de normen. Maar eenmaal op de weg stootten ze soms wel tot twintig keer meer stikstofoxide uit.

In de VS is al een oud-ingenieur veroordeeld tot drie jaar cel. Ook trof Volkswagen in Amerika al een miljardenschikking met overheden en consumenten. In Europa bereiden claimorganisaties en openbare aanklagers in verschillende landen zaken voor.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 18:47:56 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 726
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #33 Gepost op: 06 oktober 2017, 16:38:26 »
Nieren mogelijk kwetsbaar voor luchtvervuiling
Foto: ANP
Gepubliceerd: 22 september 2017 15:24
Laatste update: 24 september 2017 10:34




bron: https://www.nu.nl/gezondheid/4933442/nieren-mogelijk-kwetsbaar-luchtvervuiling.html
 
Luchtvervuiling zou volgens onderzoekers schadelijk zijn voor de nieren. In eerder onderzoek werd al een verband tussen luchtvervuiling en hersenbloedingen, kanker, astma, hart- en vaatziekten gevonden.

Tijdens het onderzoek, dat in het tijdschrift van de American Society of Nephrology (JASN) is gepubliceerd, werden 2.482.737 Amerikaanse veteranen gemiddeld 8,5 jaar lang gevolgd. http://jasn.asnjournals.org/content/early/2017/09/21/ASN.2017030253

De luchtverontreinigingsniveaus werden beoordeeld door gebruik te maken van sensoren van NASA-satellieten. Resultaten van de luchtverontreinigingsniveaus en de gezondheid van de veteranen werden met elkaar vergeleken. Daaruit blijkt volgens de onderzoekers dat naarmate de hoeveelheid luchtverontreiniging toeneemt, meer mensen een nierziekte of nierfalen hebben.

"Zelfs luchtverontreiniging die lager is dan de gestelde milieunorm is schadelijk voor de nieren", zegt onderzoeker Ziyad Al-Aly. "Eigenlijk laat het onderzoek zien dat er geen veilige hoeveelheid luchtvervuiling bestaat." Uit vervolgonderzoek zou moeten blijken of het effect van luchtvervuiling op de gezondheid in de rest van de wereld hetzelfde is.

Door: NU.nl


Tijd voor popcorn: Porsche wil 200 miljoen zien van Audi
Auteur: jaapiyo, gepost 06-10-2017 om 17:41



bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/tijd-voor-popcorn-porsche-wil-200-miljoen-zien-van-audi-102916

Porsche-Audi
Een geweldige soap ontwikkelt zich binnen het grote VAG-concern.



Het is wat binnen dat VAG-concern. Net nu de families Piëch en Porsche de lieve vrede weer gesloten lijken te hebben, botsen twee toonaangevende luxemerken van het concern tegen elkaar aan. Kwaliteitspublicatie Bild meldt vandaag dat Porsche een vordering van 200 miljoen Euro naar de leiding van Audi gestuurd heeft. Aanleiding zijn de ‘kranke Motoren’ die Audi aan Porsche geleverd zou hebben. Het gaat daarbij uiteraard om de diesels met sjoemelsoftware. Dingen worden persoonlijk opgevat, zo lijkt het. Een hoge pief van Porsche laat optekenen:

"Wir fühlen uns von Audi betrogen."


Normaal vertalen we Duitse quotes, maar in dit geval lijkt me dat niet nodig. Vanwege het dieselschandaal moesten onder andere auto’s van het (voormalige) sportwagenmerk teruggeroepen worden voor een recall. Daarnaast mochten enkele nieuwe modellen met een dieselkrachtbron op last van de Duitse minister Alexander Dobrindt tijdelijk helemaal niet verkocht worden. Enkele landen troffen hun eigenmaatregelen: in Zwitserland werd bijvoorbeeld besloten nieuwe Cayenne’s met dieselmotor geen kenteken meer te geven. De afwikkeling van al deze problemen gaat natuurlijk ook gepaard met de nodige administratieve en juridische kosten. Alle geleden schade wil Porsche nu dus graag verhalen op Audi.

Een opvallend verhaal, daar beide merken opereren onder dezelfde paraplu. Maar aan de eenheid binnen het bedrijf kan dus nog wel wat gewerkt worden. De interne competitie spat er vanaf. Vind jij dat Porsche een punt heeft, of is de kostenpost volgens jou een terechte straf voor het feit dat het merk überhaupt diesels aanbiedt? (via Handelsblatt)

Bedankt Frank voor de tip!
Image-Credit: @diederik888 via autojunk


'Niet halen normen luchtkwaliteit kan flink wat mensenlevens kosten'
Foto: ANP
Gepubliceerd: 29 september 2017 16:22
Laatste update: 29 september 2017 18:09

bron: https://www.nu.nl/weekend/4943465/niet-halen-normen-luchtkwaliteit-kan-flink-mensenlevens-kosten.html



 
De lucht is in Nederland op veel plekken zo erg vervuild dat we de Europese normen vaak niet halen. En dat terwijl steeds meer onderzoeken aantonen hoe ongezond en zelfs dodelijk vuile lucht is.
Met het huidige beleid van de overheid ziet het er niet naar uit dat Nederland die normen in de nabije toekomst gaat halen. Dus ziet Milieudefensie reden om de Staat voor de rechter te slepen, en zo schonere lucht af te dwingen. Wat kan de overheid doen en hoe erg is het met de lucht gesteld?

De resultaten van vele onderzoeken scheppen een beangstigend beeld: Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) stelt bijvoorbeeld dat jaarlijks duizenden mensen in Nederland vroegtijdig sterven als gevolg van de vuile lucht. Uit recent onderzoek zou bovendien blijken dat vieze lucht de nieren kan aantasten.

"Deze rechtszaak is voor iedereen belangrijk, iedereen ademt elke dag lucht in. Het is noodzakelijk om te blijven leven", zegt Bram van Liere medewerker van Milieudefensie.

De Europese Unie heeft jaren geleden normen vastgesteld voor de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide. Vooral in drukke steden en rondom intensieve veehouderijen werden die normen ruim overschreden. Nederland kreeg uitstel om aan die normen te voldoen, maar ook na uitstel is nu de norm bij lange na niet gehaald.

“Het beste nu zou zijn om aan de Europese regels te voldoen”
Wybe Douma

"De overheid heeft veel te lang gewacht met echte maatregelen, die het zelfs niet bij de slappe normen van de EU halen. We zien nu nog steeds onvoldoende intenties dus we voelen ons gedwongen deze rechtszaak te starten", aldus Van Liere.

Goede stap
"De normen van de EU waren een goede stap in de richting van schonere lucht”, zegt Wybe Douma, senior onderzoeker gespecialiseerd in EU milieurecht. Die normen zijn nog steeds veel lager dan wat de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert. "Maar het beste nu zou zijn om aan de Europese regels te voldoen, dat zou flink wat mensenlevens schelen", aldus Douma.

De rechter gaf Milieudefensie in een kort geding gelijk en oordeelde dat het door de Staat opgestelde plan met maatregelen niet voldeed aan de door Europese regelgeving gestelde eisen. Maar volgens staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) is de uitspraak voor meerdere uitleggen vatbaar, en ze zag zich gedwongen om in hoger beroep te gaan.

De knelpunten in de steden, waar te veel stikstofdioxide in de lucht is, zijn inderdaad verminderd. En de knelpunten van te veel fijnstof in veehouderijgebieden zijn ook gedaald. Maar de weg om Europese normen te halen is nog lang. "Zoals het er nu bijstaat, geeft de Staat toe dat er zelfs in 2020 nog steeds plaatselijk normoverschrijdingen voor zullen komen", zegt Douma.

Van Liere: "Als de overheid ons echt serieus had genomen, dan zouden de we rechtszaak kunnen stoppen".




Beter plan
Het is nu de taak aan de overheid om met een beter plan te komen. Wat zouden ze kunnen doen? Maarten Krol, hoogleraar luchtkwaliteit van de Wageningen Universiteit, zegt dat het grote probleem van Nederland de bevolkingsdichtheid is. "De meeste knelpunten zitten in de steden. Je moet naar het vervoer kijken, dus van fossiel naar elektrisch gaan. Vrachtwagens uit de stad weren, elektrische vervoersysteem invoeren en überhaupt vervuilende auto’s weren", aldus Krol.

Vervuilende auto’s uit steden weren is makkelijker gezegd dan gedaan. Onlangs ving een voorstel van de gemeente Rotterdam om oude vervuilende auto’s uit de binnenstad te weren bot bij de rechter. Een belangenvereniging van oude auto’s heeft er voor gezorgd dat het besluit niet werd ingevoerd.

"Belangenvertegenwoordigers zullen altijd klaarstaan om dat onderuit te halen. Maar je moet als overheid erin slagen om dit tegen te gaan", zegt Douma.

Maximumsnelheid
Snelheid op snelwegen verlagen is een andere optie op de vervuiling tegen te gaan. Maar in 2012 is de maximumsnelheid juist omhoog gegaan: van 120 kilometer per uur naar 130. "Een belachelijke maatregel maar het ligt goed bij de kiezer", aldus Krol. "Dijksma heeft onderzoek laten doen langs de snelwegen, en kondigt groots aan dat de luchtkwaliteit bij de wegen is verbeterd. Maar dat heeft te maken met het schoner worden van auto’s. Snelheid verhogen bij snelwegen doet de luchtkwaliteit in geen van de gevallen goed", aldus de hoogleraar.

“We waren vroeger koploper op het gebied van milieu”
Maarten Krol

Ondertussen gaan door de dalende werkloosheid steeds meer mensen de weg op. Goed nieuws voor de economie, maar het komt de luchtkwaliteit niet ten goede. Zowel de Verkeersinformatiedienst als de NS zien steeds meer mensen onderweg. "Dat zorgt absoluut voor meer problemen", voorspelt Krol. "Met name in de steden. Vanuit de luchtkwaliteit moet je zorgen dat er beter openbaar vervoer komt. Ook zou je kunnen stimuleren tot thuiswerken of dichterbij je werk wonen."

Douma denkt dat Milieudefensie zeker een goede kans maakt om te winnen. "Er zijn vergelijkbare uitspraken door het Europese Hof gedaan rond luchtmilieuvervuiling waarin de klager gelijk heeft gekregen. Deze rechtszaak ligt in het verlengde daarvan".

Krol: "Nederland moet echt meer doen om aan het dossier luchtkwaliteit te werken. We waren vroeger koploper op het gebied van milieu, maar die positie zijn we wel een beetje verloren."

Lees meer achtergrondverhalen in NUweekend


Door: NU.nl/Rikki Hendriks



« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 00:50:55 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13052
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #34 Gepost op: 06 oktober 2017, 19:35:57 »
Ik denk dat ik maar naar groningen of leeuwarden verhuis, ziet er wel lekker schoon uit daarboven.

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 726
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #35 Gepost op: 07 oktober 2017, 15:05:49 »
Volkswagen verschuift deel Europese verkoop naar online
Foto: ANP
Gepubliceerd: 10 oktober 2017 14:11
Laatste update: 10 oktober 2017 14:51

bron: https://www.nu.nl/economie/4958021/volkswagen-verschuift-deel-europese-verkoop-online.html


 
Volkswagen is van plan het netwerk van dealers in Europa terug te schroeven. De automaker wil meer inzetten op online verkoop.
Daarmee wil Volkswagen de winstgevendheid en efficiëntie met een gemiddelde van 10 procent verhogen, zegt verkoopdirecteur Jürgen Stackmann dinsdag voorafgaand aan een conferentie in München.

De automaker wil aanzienlijk snijden in de kosten. Het gemiddelde rendement per distributeur moet worden verdubbeld van 1 naar 2 procent.

Hoe de bezuinigingen precies vorm zullen krijgen, en wat dealers ervan zullen merken, is nog niet naar buiten gebracht. Volkswagen wil dat eerst met de betrokkenen bespreken.

Door: NU.nl/Reuters

Volkswagen zet nog eens 2,5 miljard opzij om dieselschandaal
Foto: ANP
Gepubliceerd: 29 september 2017 10:23
Laatste update: 29 september 2017 10:39

bron: https://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/4942781/volkswagen-zet-nog-eens-25-miljard-opzij-dieselschandaal.html


 
Volkswagen zet nog eens 2,5 miljard euro opzij om de kosten te dekken voor het terugroepen van sjoemeldiesels.
Daarmee lopen de totale kosten voor het Duitse autoconcern door het dieselschandaal op tot meer dan 25 miljard euro.

De nieuwe last wordt in de boeken gezet in het derde kwartaal en zal het resultaat negatief beïnvloeden. De kosten hangen samen met het terugroepen van dieselauto's met sjoemelsoftware in Noord-Amerika. Volgens Volkswagen verloopt dit moeilijker dan gedacht.

Op de beurs in Frankfurt werd het nieuws slecht ontvangen door beleggers. Het aandeel Volkswagen ging 2,7 procent omlaag.

Ik denk dat ik maar naar groningen of leeuwarden verhuis, ziet er wel lekker schoon uit daarboven.


Dan moet je wel bij een aantal werkplekken en locaties zoals busterminals wegblijven.



Werken in dieselrook nog schadelijker dan gedacht

28-11-2015, 06:59 BINNENLAND
ANP
GESCHREVEN DOOR
Ben Meindertsma
Redacteur


bron: https://nos.nl/artikel/2071833-werken-in-dieselrook-nog-schadelijker-dan-gedacht.html
Bas de Vries
NOS Net-redacteur





Mensen die jarenlang hebben gewerkt in dieselrook, zoals bouwvakkers en garagepersoneel, gaan vaker dood door longkanker dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit een conceptrapport van de Gezondheidsraad dat in handen is van de NOS.

Uit het rapport blijkt dat een leven lang werken in een grote hoeveelheid dieselrook leidt tot zeven extra doden op honderd werknemers (om precies te zijn 689 op de 10.000). Tot nu toe ging men ervan uit dat het om ongeveer één extra dode door longkanker ging.

Hart- en vaatziekten

Het rapport baseert zich op studies naar de gezondheidseffecten van oudere dieselmotoren. Over dieselmotoren die recentelijk op de markt zijn gekomen, zijn geen cijfers bekend. Aangenomen wordt dat die aanzienlijk minder kanker veroorzaken.

Longkanker is niet de enige aandoening die veroorzaakt wordt door dieselrook. Een nog grotere groep werknemers loopt het risico op hart- en vaatziekten of longaandoeningen, zoals COPD en astma.

Vuilnismannen

Ongeveer 600.000 mensen werken met enige regelmaat in de uitlaatgassen van dieselmotoren. Het gaat onder andere om personeel in garages, overslagbedrijven in havens, op veerboten, vrachtauto’s en vuilniswagens. Ongeveer 75.000 van deze mensen kunnen zelfs aan grote hoeveelheden dieselrook worden blootgesteld, aldus een ruwe schatting uit 2004.

Tot voor kort werd weinig gedaan om dieseluitstoot te verminderen. "Ik ken tientallen oud-collega's die voor hun zeventigste aan kanker zijn overleden", zegt de gepensioneerde ex-buschauffeur Ton van den Berg. "Het werd mij tien jaar geleden pas echt duidelijk dat diesel een probleem was." Samen met de FNV en oud-chauffeurs uit Amsterdam probeert hij meer erkenning te krijgen voor het probleem.

Sinds een aantal jaren zijn bedrijven verplicht om praktische maatregelen te nemen om de blootstelling zoveel mogelijk te beperken. Arbo-deskundigen zeggen dat de blootstelling voor werknemers in veel bedrijven daardoor flink is verminderd. De arbeidsinspectie (I-SZW) zegt niet te controleren of bedrijven zich aan de afspraken houden.

Strenge norm

Met het rapport van de Gezondheidsraad kan voor het eerst een landelijke grenswaarde worden vastgesteld. Op dit moment moeten bedrijven of sectoren zelf de grens vaststellen. Die moet lager zijn dan 50 microgram elementair koolstof (EC) per kubieke meter. Werknemers van bedrijven die het probleem niet serieus nemen, kunnen daardoor nog altijd werken in veel te hoge concentraties dieselrook.

Deskundigen verwachten dat op basis van dit rapport de landelijke grenswaarde moet worden verlaagd naar minder dan 10 microgram EC. Nederland zou daarmee het eerste land ter wereld worden met zo'n strenge norm.

Afzuiginstallaties

Voor bedrijven waar werknemers nog altijd werken met te veel dieselrook zal een strenge grenswaarde grote gevolgen hebben. Ze zullen oude dieselmotoren moeten vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen of nieuwe dieselmotoren, afzuiginstallaties moeten plaatsen of roetfilters moeten gebruiken.

De Gezondheidsraad wil niet reageren voordat er een definitief rapport is.

Wilt u reageren? Of heeft u zelf jarenlang gewerkt in de dieselrook? Mail naar bas.de.vries@nos.nl of ben.meindertsma@nos.nl

Citaat
Onderhandelen over kankerverwekkende diesel 

Werkgevers en werknemers in de SER gaan komend jaar onderhandelen over de grenswaarde voor diesel op de werkplek.

Op dit moment zijn bedrijven verplicht “zoveel mogelijk te voorkomen” dat hun werknemers worden blootgesteld aan dieselgassen, aldus de arbeidsinspectie. Maar ze hoeven niet te voldoen aan een landelijke grenswaarde.

Een grenswaarde is een waarde die bepaalt aan hoeveel kankerverwekkende stof werknemers mogen worden blootgesteld. Het criterium is dat niet meer dan 1 op de 10.000 mensen per jaar mogen overlijden aan de kankerverwekkende stof.

Dieselrook wordt gemeten door te kijken naar de hoeveelheid elementair koolstof (EC) in de lucht. Volgens het rapport van de Gezondheidsraad overlijden bij een leven lang werken in slechts 10 EC per kubieke meter nog altijd vier op de 10.000 mensen voor hun tachtigste aan longkanker. De grenswaarde moet dus lager worden dan 10 EC, als de Gezondheidsraad vasthoudt aan het criterium van 1 sterfgeval op 10.000.





« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2017, 20:21:24 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1391
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #36 Gepost op: 08 oktober 2017, 18:33:44 »
Rijd je zelf nog een fossiele brandstof gestookte auto ?


Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 726
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #37 Gepost op: 13 oktober 2017, 20:31:48 »
DE NATIONALE AUTOSHOW
NEDERLANDER WIL VOLKSWAGEN VAN BINNENUIT VERANDEREN

Noud Broekhof
13-10-2017, 15:00

Dieselgate dwingt het Volkswagen-concern tot verandering. De Nederlandse professor Patrick van der Smagt levert daar een belangrijke bijdrage aan met behulp van kunstmatige intelligentie.



Professor Patrick van der Smagt


Luister : Patrick van der Smagt over kunstmatige intelligentie bij Volkswagen
https://bnr-external-prod.imgix.net/c2Xa9LxI80nJ2rIGaEPAKAxwgMs.jpg?auto=format%2ccompress&q=45&w=1280


Van der Smagt werkt ruim een jaar bij het Volkswagen-concern als hoofd kunstmatige intelligentie in het Data Lab in München. Zijn team ontwikkelt methodes en formules om systemen in auto's beter te besturen en om processen binnen het Duitse autobedrijf te verbeteren. 'Wij doen onderzoek naar methodes die data op een efficiënte manier verwerken om zo optimale beslissingen te kunnen nemen', zegt hij in De Nationale Autoshow.

Open source
Lange tijd werkte Van der Smagt als professor robotica aan de technische universiteit in München. Hoewel hij in het begin twijfelde om bij het autoconcern aan de slag te gaan, kon hij het aanbod niet weigeren. 'Ik ben vrij om onderzoek te doen en het te publiceren, net zoals je op een universiteit doet. We geven alle methodes die we bedenken vrij. Open source.'

Volgens de professor is het niet vreemd dat Volkswagen in het Data Lab open source werkt. 'Dat is het hele principe van fundamenteel onderzoek. Je werkt samen met de hele wereld.' Het gevolg is wel dat andere autofabrikanten, waaronder concurrenten BMW en Mercedes, kunnen profiteren van het onderzoek dat Volkswagen doet. 'Als iemand van BMW naar mij toe komt en vraagt: hoe gebruik ik je methode? Dan zeg ik: hier kun je het nalezen. Ik ga ze verder niet helpen.'

Mobiliteit
Van der Smagt heeft als belangrijkste doelstelling om problemen met mobiliteit op te lossen. Met zijn team wil hij een rol spelen in de veranderingen die het Volkswagen-concern momenteel doormaakt. 'We weten allemaal dat het model om auto's te verkopen niet nog vijftig tot honderd jaar houdbaar is. Je moet een model ontwikkelen waarbij mensen mobiliteit aangeboden wordt. Het gaat erom hoe kom ik van A naar B op de meest efficiënte manier. Dat is ook het product waar Volkswagen naartoe gaat. Volkswagen is geen automobielbedrijf meer, maar een mobiliteitsbedrijf.'

Dieselgate
Van der Smagt kwam een jaar na het losbarsten van het dieselschandaal binnen bij Volkswagen. Hij vindt de fraude met foute software in 11 miljoen dieselauto's wereldwijd 'vreselijk'. Toch was dat geen reden voor hem om het avontuur bij Volkswagen . 'Je kan het systeem het beste van binnenuit veranderen', zegt hij resoluut.

Maar het veranderen van een groot bedrijf als het Volkswagen-concern, met ruim 650.000 werknemers, is niet simpel. 'Het is een tanker en ik heb een roeispaan, maar ik heb dikke spieren. We doen ons best.'

Luister hierboven naar het interview met professor Patrick van der Smagt, verantwoordelijk voor kunstmatige intelligentie bij het Volkswagen-concern. Luister HIER
 https://www.bnr.nl/player/audio/10069414/10331505 de hele uitzending terug.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2017, 20:35:40 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 726
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #38 Gepost op: 20 oktober 2017, 16:27:42 »
In antwoord op MartinPool zijn vraag:

[/quote]
Rijd je zelf nog een fossiele brandstof gestookte auto ?




Jazeker, V6 is veel te leuk en full electric is mij te duur in aanschaf.

Een hybride zie ik zelf wel zitten, eerst stekkeren en dan electrisch de stad in maar gewoon klassiek fossiel op de snelweg.

Wist je dat er synthetische brandstoffen zijn ontwikkeld die nauwelijks vervuilen?
Heb overigens jaren op LPG gereden, een afval product dat erg schoon verbrandt.




ARNHEM WEERT DIESELAUTO'S VAN VOOR 2004

DIESEL STEEDS MINDER WELKOM IN STEDEN

25 OKTOBER 2017 10:20
bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/arnhem-weert-dieselautos-van-voor-2004/



Arnhem gaat het centrum sluiten voor dieselauto's van voor 2004. Daarmee maakt Arnhem de regels voor de milieuzone in de Gelderse hoofdstad nog strenger dan die in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam, zegt de gemeente.

De maatregel zal voor een verlaging van 17,5 procent van de uitstoot van roetdeeltjes en 10 procent van de uitstoot van fijnstof zorgen, zo is berekend. Dat is volgens het Arnhemse college hard nodig, want in juli van dit jaar bleek dat in Arnhem op diverse plekken in het centrum de Europese normen voor de uitstoot van stikstofoxiden wordt overschreden. "De lucht in de binnenstad is te vies", aldus verantwoordelijk wethouder Geert Ritsema.

De stad wil de nieuwe regels zo snel mogelijk, maar in elk geval voor 2019 invoeren.


Toyota stopt met diesels in Europa
Auteur: CasperH, gepost 26-10-2017 om 10:56

bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/toyota-stopt-met-diesels-in-europa-103549#post-103549

De kans is klein dat er ooit nog een Toyota-diesel naar Europa komt.




Dat heeft één van de grote bazen van Toyota gezegd, tijdens de autoshow van Tokyo. De beslissing is overigens naar eigen zeggen geen gevolg van dieselgate, maar al voor die tijd genomen. In 2014 nam men het besluit om de Toyota C-HR niet als diesel beschikbaar te maken en op die manier de eco-trend te volgen die al een tijdje gaande is. Dit besluit werd overigens genomen tegen de wensen van verschillende markten in, want er wordt met name in Europa nog altijd best veel om diesels gevraagd. Desondanks is de C-HR een enorm succes voor Toyota en dat sterkt Didier wellicht in zijn visie.

“My personal opinion – and this is my personal opinion, not a company one – is no, we’ll not launch another diesel car.” Deze woorden komen van Didier Leroy, de tweede man van Toyota. Maar je kunt er gerust van uitgaan dat de woorden van zo’n hoge meneer bij Toyota zorgvuldig gekozen zijn. Toevoegen dat het een persoonlijke mening is, is slechts een kwestie van een escape inbouwen voor het bedrijf. Met deze uitspraak is de kans echter bijzonder klein dat Toyota ooit nog dieseltorretjes in nieuwe modellen gaat proppen.

Huidige modellen zullen uiteraard nog wel even met diesels beschikbaar blijven, maar de verwachting van Didier is dat deze langzaam uitgefaseerd zullen worden. Toyota zet naast elektrificatie ook al een tijdje in op waterstof, met onder andere de Mirai.

U.S., California approve fix for 38,000 VW 3.0-liter diesels

https://www.autoblog.com/2017/10/23/u-s-california-approve-fix-for-38-000-vw-3-0-liter-diesels/?hcid=ab-around-ab-tile-4





Milieuvervuiling kost Nederland $39 miljard per jaar



Dat blijkt wel uit onderzoek dat is gepubliceerd in het Britse blad The Lancet (link). In 2015 was een op de zes vroegtijdige overlijdens wereldwijd veroorzaakt door een of andere vorm van milieuvervuiling. Ziektes door vervuiling hebben tot ongeveer 9 miljoen vroegtijdige overlijdens hebben geleid, ofwel ongeveer 16% van het totale aantal sterfgevallen voor 2015. Daarbij worden drie keer meer doden veroorzaakt dan 'aids, tbc en malaria samen' en 'vijftien keer meer dan oorlogen en andere vormen van geweld.' En de vervuiling van lucht, water en kostte in datzelfde jaar $4,6 biljoen aan 'welfare damages', ofwel 'welzijnskosten', waar u moet denken aan de kosten die gemaakt worden om ziektes te bestrijden, en de verloren (arbeids)productiviteit als gevolg van milieuvervuiling.


En hoe zit het met Nederland? In ons land zou 4% van de gezondheidsuitgaven voor verschillende vormen van kanker het gevolg van milieuvervuiling. En de totale kosten? Die liggen tegen de $39 miljard per jaar, aldus de onderzoekers. Een kleine 2.300 per Nederlander! 5% van het Nederlandse bbp! Vreselijk natuurlijk, maar als we nu allemaal afspreken dat we ophouden met vervuilen dan leven we langer, zijn we productiever en groeit onze economie als nooit tevoren. Dat is zo'n beetje de boodschap, lijstjes van The Lancet hieronder (pdf). Goed, aan u om hier iets van te vinden. Uiteindelijk kost milieuvriendelijk bezig zijn ook geld he? En als we straks de maximale snelheid terugdringen is er misschien wel minder fijnstof, maar komen we wel minder snel op de zaak. Zonde van de productiviteit. Bovendien. Valt eigenlijk ook allemaal wel mee met dat milieu, vraag maar aan Roderick Veelo.https://www.rtlz.nl/opinie/column/roderick-veelo/ook-97-procent-van-de-wetenschap-kan-er-naast-zitten





D. van den Enden | 20-10-17 | 19:55 |

Kijk tip: The uncertainty has setteld, door Marijn Poels.



https://l1.nl/avondgasten-marijn-poels-kritisch-over-het-klimaat-in-the-uncertainty-has-settled-127645/

zijn documantair van circa 1,5 uur.
https://vimeo.com/ondemand/theuncertaintyhassettled/194232385

https://vimeo.com/search?q=the+uncertainty+has+settled

zijn website: http://www.marijnpoels.com/theuncertaintyhassettled.htm

Brussel valt binnen bij Duitse autofabrikant
BRUSSEL (AFN) - Inspecteurs van de Europese Commissie zijn deze week binnengevallen bij een Duitse autofabrikant. De onaangekondigde inspectie vond plaats in samenwerking met de Duitse mededingingsautoriteiten, aldus een mededeling uit Brussel.

Volgens Duitse media ging het om het hoofdkwartier van BMW in München. Het bedrijf wil geen commentaar leveren.

De inspectie is uitgevoerd uit ,,bezorgdheid" dat verschillende Duitse autofabrikanten mogelijk Europese handels- en kartelregels hebben overtreden. De commissie noemt geen namen en geeft geen details.

De onverwachte controles zijn een eerste stap in een onderzoek naar verdachte handelspraktijken, aldus de Brusselse concurrentiewaakhond. Maar zij betekenen niet dat de geïnspecteerde bedrijven bij voorbaat schuldig zijn.

Het onderzoek wordt voor onbepaalde tijd voortgezet.

Scheisse! Europese Commissie valt binnen bij BMW
Auteur: jaapiyo, gepost 20-10-2017 om 17:34
BMW-HQ
Het feest kan beginnen, want de EC is binnen...



Nou ja, erg feestelijk zal de stemming momenteel niet zijn op het hoofdkantoor van BMW in München. Eerder vanmiddag werd bekend dat de Europese autoriteiten een inval gedaan zouden hebben bij ‘een Duitse autofabrikant’. BMW bevestigde zojuist zelf aan persbureau Reuters dat het hen betreft. Sowieso lopen de Münchenaren kans het grote slachtoffer te worden van de politieke dadendrang. Wat was ook alweer het issue?

Wel, in juli schreef kwaliteitspublicatie Der Spiegel een ronkend verhaal over vermeende (partij)kartelvorming tussen de grote Duitse fabrikanten. VAG, Daimler en BMW zouden prijsafspraken gemaakt hebben, maar ook bijvoorbeeld gesproken hebben over hoe ze het beste milieuwetgeving konden manipuleren.

VAG en met name Daimler zouden uit angst voor hoge boete echter eieren voor hun geld gekozen hebben en bij de autoriteiten gesquealed hebben als kleine varkentjes. BMW lijkt nu het kind van de rekening te worden, want waar de twee snitches waarschijnlijk enigszins gespaard worden wacht BMW een potentiële megaboete. De Beiers zouden dan ook pisnijdig zijn op de Schwaben en enkele gezamenlijke projecten in de ijskast gestopt hebben.

Voordat het onderzoek is afgerond wil Brussel nog niet vooruitlopen op de mogelijke consequenties voor de drie concerns.

Image-Credit: BMW’s HQ in München via Twitter
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2017, 15:52:28 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 726
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #39 Gepost op: 27 oktober 2017, 01:33:54 »
Waarom Audi’s A8 V8 TDI terug naar de dealer moet
Auteur: RubenPriest, gepost 02-11-2017 om 13:22



Donkere wolken boven Ingolstadt. Alweer.


Audi gaat 4.997 exemplaren van de A8 V8-diesel terugroepen die zijn geproduceerd tussen september 2013 en augustus 2017. Reden hiervoor is een nieuwe ontdekking van de Duitse waakhond. De KBA spreekt over manipulatie met de uitstootwaarden van het vlaggenschip.

De teruggeroepen A8’s krijgen een software update. Eigenaren zullen door de Duitse autofabrikant worden ingelicht. Audi verwacht de software in het eerste kwartaal van 2018 klaar te hebben. Eerst moet de KBA hier toestemming voor geven. 3.660 van de 4.997 getroffen auto’s bevinden zich in Duitsland. De update zal kosteloos worden uitgevoerd en duurt ongeveer een halfuurtje om te installeren.

De productie van de derde generatie A8 liep tot en met augustus van dit jaar. Deze zomer werd de vierde generatie A8 gepresenteerd en inmiddels rolt het kersverse vlaggenschip bij Audi van de band. Het is de zoveelste terugroepactie voor de Volkswagen Groep in verband met het dieselschandaal. Eerder dit jaar was onder andere de Porsche Cayenne onderdeel van een recall. (via Reuters)



http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/92893/vw-emissions-scandal-recalls-compensation-is-your-car-affected-latest-news


https://www.cnbc.com/2017/09/29/vw-takes-new-3-billion-hit-over-diesel-emissions-scandal.html


Volkswagen komt met kwartaalcijfers


Volkswagen maakt de cijfers over het derde kwartaal bekend. Het Duitse autoconcern meldde over het tweede kwartaal een hogere winst en schroefde de omzetverwachtingen op. Ondertussen wordt het bedrijf uit Wolfsburg nog altijd achtervolgd door het dieselschandaal. In september kondigde de autobouwer aan nog eens 2,5 miljard euro opzij te zetten om de kosten voor het terugroepen van sjoemeldiesels te dekken. Daarnaast vielen afgelopen maandag inspecteurs van de Europese Commissie binnen bij onder meer Volkswagen, vanwege de mogelijke betrokkenheid van het bedrijf bij een kartel van Duitse autobouwers.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2017, 03:59:49 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 726
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #40 Gepost op: 05 november 2017, 10:38:37 »
Nieuw EU testregime problematisch voor autofabrikanten
Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 09-11-2017 om 15:18


Nieuw EU testregime problematisch voor autofabrikanten


Het is weer zover!


Er is een grote kans dat autofabrikanten en een substantieel gedeelte van toekomstige eigenaren binnenkort meer belasting moeten gaan betalen. Deze verandering ligt op de loer door een nieuw soort test dat de EU per 1 september heeft ingevoerd. De nieuwe tests vervangen de oude NEDC-test, die de uitstoot van de verkochte auto’s in Europa beoordeelde en er een waarde aan verbond.

De nieuwe regulering bestaat uit twee verschillende tests die de uiteindelijke emissiewaarden moeten opmaken, waaruit vervolgens beter dan voorheen beoordeeld kan worden hoe ze in de belasting zullen vallen. Ten eerste is er de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP), die per autofabrikant bekijkt hoeveel hun auto’s uitstoten. Deze test wordt afgenomen voordat beslist wordt of de auto verkocht mag worden. Daarbij voegt zich de Real Driving Emission (RDE) test, die vervolgens beoordeelt hoeveel vervuilende stoffen de auto’s uitstoten op de weg. Dit is een groot verschil met het verleden. Voorheen letten ze namelijk alleen op de uitstoot in het laboratorium, in plaats van de effecten te meten in het dagelijks leven. Over alle verschillen kun je hier lezen.

Omdat de nieuwe vorm van testen een stuk nauwkeuriger zal meten wat de werkelijke emissiewaarden zijn, is de kans groot dat autofabrikanten nat zullen gaan. Een marktonderzoeker van JATO Dynamics liet zijn vermoeden horen tegenover Automotive News:

“Automakers had expected the new homologation process to increase CO2 emissions by around 3 percent,
but the first findings for vehicles already homologated with the new procedure show much more
significant increases compared with the same models tested with the previous procedure”

Deze eerste bevindingen waarover hij spreekt werden gevonden op een aantal verschillende auto’s. Voor een XC60 (rijtest) werden stijgingen in percentages gemeten van tussen de 6 en 16 procent, terwijl op benzineauto’s de Peugeot 308 met 1,2-liter Puretech motor de stijging tussen de 12 en 14 procent lag. Dat is in vergelijking met de aanvankelijk verwachte 3 procent dus angstwekkend hoog.

In een andere reeks punten laat JATO weten dat tenminste 15 procent van de nieuwe auto’s in Europa elektrisch moet zijn om de doelstellingen van de EU voor 2021 te halen. Daarnaast voorziet de onderzoeker wederom een stijging in belastingen in landen als Duitsland, België en uiteraard ook Nederland, omdat fabrikanten de emissietesten hoogstwaarschijnlijk niet zullen halen en de auto’s anders belast moeten worden. Alsof het nog niet duur genoeg was.



Britten laten diesel links liggen: autoverkoop daalt over oktober 2017


De autoverkopen in Groot-Brittannië zijn in oktober voor de zevende achtereenvolgende maand lager uitgekomen dan een jaar eerder. De daling kwam met ruim 12 procent deze keer zelfs in de dubbele cijfers uit. De grootste klap is voor diesels waarvan er bijna een derde minder verkocht werden dan in oktober 2016. Verder zakten ook de verkopen van bestelwagens met ruim zeven procent in.

Over de eerste tien maanden zit de Britse automarkt nu een kleine vijf procent onder het niveau van vorig jaar. Dat dat niet meer is, komt vooral doordat er de eerste maanden van dit jaar een ware run op de showroom was om een verhoging van de motorrijtuigenbelasting per 1 april voor te zijn. Het aantal dieselwagens daalde in deze tien maanden met bijna 15 procent terwijl benzinewagens een kleine groei van drie procent laten zien. Het aandeel diesels bij nieuw-verkochte personenwagens is daarmee tot net onder de 40 procent gezakt terwijl het een jaar geleden nog rond de helft was. De Britten kochten verder wel 102.369 elektrische auto's of wagens met een andere vorm van alternatieve aandrijving, dat is een derde meer dan een jaar eerder.

Consumentenvertrouwen
Directeur Mike Hawes van de Society of Motor Manufacturers and Traders: "Het dalende vertrouwen bij het bedrijfsleven en de consument heeft onmiskenbaar gevolgen voor de vraag op de markt voor nieuwe auto's maar dat wordt nog verergerd door het overheidsbeleid rond diesel. Consumenten moeten er snel weer van verzekerd worden dat er voor de nieuwste lage-emissie dieselauto's nergens in ons land verboden, heffingen of andere beperkingen gaan komen. Op die manier kan de stabiliteit op de markt terugkeren en de aankoop van lage-emissie voertuigen voor vlootvernieuwing, de snelste en meest efficiënte manier om de luchtkwaliteit aan te pakken, worden gestimuleerd."



Via Jalopnic een twee-delig artikel in het engels op der Spiegel site.

The College Students Who Uncovered VW’s Diesel Cheating




http://www.spiegel.de/international/business/the-three-students-who-discovered-dieselgate-a-1173686.html


deel 2
http://www.spiegel.de/international/business/the-three-students-who-discovered-dieselgate-a-1173686-2.html


Meer interessante artikelen over VW door der Spiegel in het engels:
http://www.spiegel.de/international/topic/volkswagen/




'Verenigde Staten klagen Volkswagen aan wegens verliezen pensioenfondsen'
Foto: Consumentenbond
Gepubliceerd: 05 november 2017 09:42
Laatste update: 05 november 2017 09:52



 
De Verenigde Staten eisen een schadevergoeding van drie miljoen euro van Volkswagen. Hiermee moet de schade die de Amerikaanse pensioenfondsen door het dieselschandaal hebben geleden worden gecompenseerd.
Dat meldt de Duitse krant Bild Am Sonntag zondag. De krant baseert zich op een bericht van een Duits advocatenkantoor dat het Amerikaanse ministerie van Justitie zou vertegenwoordigen.

Honderden investeerders van Volkswagen eisen momenteel een schadevergoeding van in totaal negen miljard euro. Ze beschuldigen Volkswagen ervan zijn meldingsverplichtingen in verband met de emissiefraude te hebben geschonden.

In 2015 werd in de Verenigde Staten ontdekt dat dieselmotoren van Volkswagen zijn uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot minder schadelijk is tijdens een controle in de garage dan tijdens normaal gebruik buiten op de weg. Volkswagen heeft het gebruik van die software toegegeven.



WEER MASSACLAIM TEGEN VOLKSWAGEN

NAWEEËN DIESELSCHANDAAL
ANP AUTONIEUWS
6 NOVEMBER 2017 16:38
bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/weer-massaclaim-aangespannen-tegen-volkswagen/



Volkswagen wacht een nieuwe rechtszaak als gevolg van het dieselschandaal. Circa 15.000 Volkswagen-rijders trekken samen op tegen de Duitse automaker en eisen gezamenlijk een schadevergoeding van 350 miljoen euro.
De gedupeerden hebben de rechtszaak maandag aangespannen bij de rechtbank in Braunschweig. Volgens de advocaten die bij de claim zijn betrokken, moet per auto circa 5000 euro compensatie worden betaald ofwel moet Volkswagen de desbetreffende voertuigen in zijn geheel terugkopen.

Het is overigens maar de vraag of de klagers in het gelijk worden gesteld. Bij een soortgelijke zaak in augustus trokken gedupeerde rijders en hun massaclaimadvocaten met hun eis aan het kortste eind. Volgens Volkswagen is er ook nu geen juridische grondslag voor de eis, omdat de desbetreffende auto's veilig zijn en kunnen rijden.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2017, 18:13:14 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 726
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #41 Gepost op: 15 november 2017, 02:54:42 »
https://www.parool.nl/amsterdam/milieudefensie-wint-rechtszaak-om-schonere-lucht-in-de-stad~a4515381/

Milieudefensie wint rechtszaak om schonere lucht in de stad



© ANP
   
https://s.parool.nl/s-a4515381/
De Nederlandse staat moet meer doen tegen luchtvervuiling. De rechter oordeelt dat er een luchtkwaliteitsplan moet worden opgesteld dat aan de regelgeving voldoet.

DOOR: BART VAN ZOELEN 7 SEPTEMBER 2017, 10:36
Nederland moet met plannen komen zodat 'op de kortst mogelijke termijn' overal wordt voldaan aan de Europese normen voor schone lucht. Binnen twee weken moet de overheid beginnen met het maken van die plannen.

Ook moet er over twee weken een overzicht liggen van alle plekken waar de lucht nog te vies is. De overheid mag verder geen maatregelen nemen die ertoe kunnen leiden dat deze overschrijdingen blijven bestaan.

Dat is de uitkomst van het kort geding dat Milieudefensie had aangespannen tegen de Nederlandse staat. Daarin had de milieuorganisatie geëist dat Nederland zich houdt aan de Europese normen voor fijnstof en stikstofdioxide (NO2).

Op verschillende plekken in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en rond boerenbedrijven worden die normen al jaren overschreden. Zo bleek vorige week nog uit een evaluatie van het milieubeleid in Amsterdam dat de Stadhouderskade pas in 2020 voldoet aan de NO2-norm. 

Uitstel

Eigenlijk moest heel Nederland al in 2010 aan de NO2-eisen voldoen, maar met een beroep op een pakket aan berekeningen, het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), kreeg Nederland uitstel tot 2015.

Maar dat NSL voldoet niet, oordeelt de rechter nu, omdat het  niet ingaat op wat nodig is op de plekken waar de normen worden overschreden. Het is alleen een opsomming van landelijke maatregelen.

Milieudefensie noemt de uitspraak 'zeer hoopvol nieuws voor de miljoen longpatiënten in Nederland'. Het kort geding is voor Milieudefensie nog maar de aanloop naar een nieuwe rechtszaak in november. Daarin zet de milieuorganisatie hoger in en claimt schone lucht als mensenrecht.

Want ook als de lucht overal aan de Europese eisen voldoet, blijven zeker de grote steden nog ver weg van de  aanbevolen maximale blootstelling per jaar van wereldgezondheidsorganisatie WHO. Als het aan de WHO ligt is op de helft van de Europese norm voor fijnstof de grens aan wat gezond is al bereikt.

Debat
Het is nog onduidelijk wat Nederland kan doen om snel overal de normen te halen. Een woordvoerder van staatssecretaris Sharon Dijksma (Milieu) kon vanmorgen nog niet reageren.

Bij de zitting waarschuwde de landsadvocaat nog dat het draconische maatregelen zou vergen om in de grote steden overal aan de Europese normen te voldoen. De landsadvocaat dacht daarbij bijvoorbeeld aan wegafsluitingen en betoogde dat voor zulke ingrijpende maatregelen geen draagvlak zal zijn.

Het Amsterdamse GroenLinksKamerlid Suzanne Kröger heeft donderdag meteen een debat aangevraagd met Dijksma om te spreken over de gevolgen van de uitspraak.  Dat de overheid geen nieuwe maatregelen mag nemen die het halen van de normen bemoeilijken, kan er bijvoorbeeld toe leiden dat de maximumsnelheid op minder plekken omhoog kan naar 130.

Versnellen
Het demissionair kabinet gaat plannen versnellen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dat laat staatssecretaris Sharon Dijksma (Milieu) weten in reactie op de uitspraak.

"Schone lucht is van levensbelang. Daarom gaan we onze inzet samen met de regio's waar de problemen zijn, versnellen en nog concreter maken. Dit plan wordt een aanvulling op bestaande maatregelen die betrokken gemeenten en provincies al onverminderd nemen voor het aanpakken van knelpunten."

Zie ook: Zorgt de rechter voor schone lucht in de stad?

Reactie Urgenda
Klimaatorganisatie Urgenda is zeer te spreken over de uitspraak van de rechtbank. De beweging won in 2015 een vergelijkbare zaak over de vermindering van CO2-uitstoot.

"Dit is geweldig'', zei directer Marjan Minnesma. "Het is hartstikke goed dat Nederland nu ook echt moet doen wat in Europa is afgesproken. Dit is op meerdere fronten een goede uitspraak. Dit heeft veel gevolgen voor de gezondheid en luchtkwaliteit. Naar de rechter gaan is altijd een laatste redmiddel. Ik ben blij dat de rechter ook voor gezondheid kiest.''

Volgens Minnesma geeft het te denken dat de overheid sier heeft gemaakt met de afspraken die zijn ondertekend, maar dat de uitvoering achterwege is gebleven. "We hebben nu gelukkig de kans om door te pakken. Ik hoop vooral dat de overheid het echte elektrische rijden gaat stimuleren, dat zal al heel veel in de fijnstof schelen.''


BLOEDGROEP BEPAALT HOE SNEL JE OVERLIJDT AAN LUCHTVERVUILING
BNR webredactie
Gisteren, 13:16

bron: https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10333651/bloedgroep-bepaalt-hoe-snel-je-overlijdt-aan-luchtvervuiling





Hoe gevoelig je bent voor luchtvervuiling bepaalt je bloedgroep. Dat blijkt uit nieuw Amerikaans onderzoek. Mensen met bloedgroep O overlijden minder snel aan vervuilde lucht dan mensen met bijvoorbeeld bloedgroep A of B.


ANP XTRA
Bloedgroep bepaalt hoe gevoelig je bent voor vervuilde lucht
Volgens Hugo Ten Cate, vasculair geneeskundige in het Maastricht Universitair Medisch Centrum, zijn vooral de ultrafijne, onzichtbare deeltjes het schadelijkst voor onze gezondheid. Deze deeltjes vernauwen niet alleen de luchtwegen, ook mensen met hart- en vaatziekten zijn hier kwetsbaarder voor. ‘Deze ultrafijne deeltjes activeren het ontstekingsmechanisme in ons lichaam, daardoor wordt ook de bloedstolling geactiveerd. Normaal is dat gunstig, maar bij overmatige bloedstolling kan trombose ontstaan.’ Stolsels in belangrijke bloedvaten zoals het hart, kransslagader of in de hersenen kunnen uiteindelijk leiden tot beroertes.

Bloedgroep
‘Het is al enige jaren bekend dat mensen met bijvoorbeeld bloedgroep B een sterkere activatie van de bloedstolling hebben dan mensen met bloedgroep O.’ Wanneer je dit combineert met de uitkomsten van dit Amerikaans onderzoek, kun je dus concluderen dat je bloedgroep bepaalt hoe gevoelig je bent voor luchtvervuiling.

Huisarts
Toch benadrukt Ten Cate dat we niet massaal naar de huisarts hoeven om te testen welke bloedgroep we hebben. ‘De absolute risico’s zijn klein, zeker in een land als Nederland.’ Dat geldt volgens hem niet voor steden waar sprake is van ernstigere luchtvervuiling zoals Delhi en Beijing.

« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 01:44:21 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI