Auteur Topic: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?Nope 20v gaat TI  (gelezen 1608 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1254
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?Nope 20v gaat TI
« Gepost op: 17 juli 2017, 11:17:11 »
Korte vraag; zit even te luchtfietsen  flippy1, is er al eens door iemand een 156 jtd omgebouwd van 1.9 8v naar 2.4 20v?
Is daar ergens een topic van te vinden hier of andere info over (op buitenlandse sites bv)

Alle info welkom, alvast bedankt! 8)

Grtz,fRank
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2017, 21:41:22 door frankalfa »
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1130
  • Geslacht: Man
  • lid #378
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2017, 13:09:24 »
Ik zou de luchtfiets maar in de schuur zetten ;-)

Gezien de huidige prijzen van een 20v zou ik niet weten waarom je zoveel moeite zou willen doen.
Hele aandrijflijn is anders (bak / assen), maar ook veren/dempers aan de voorzijde. Achter hetzelfde dacht ik. Uitlaatsysteem is ook anders en specifiek 20v. En dan zijn er vast nog wel verschillen in de kabelboom en aansturing daarvan.

Grt Tom
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1254
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2017, 00:02:43 »
Specifiek die verschillen in bedrading etc doel ik op. Dat je t complete aggregaat met subframe voorpoten etc er zo onder schuift geloof ik wel. :ok:

Kijk, ik heb nu tot volle tevredenheid een 2.4 20v als daily pedaalemmer  flippy1 maar ik besef me terdege dat ie ondanks goed onderhoud enz ook niet het eeuwige leven heeft.

Nu ben ik tegen een verrekte nette sw in TI uitvoering aangelopen maar das een 1.9 8v. Ik zou die best alvast 'als reserve' willen opbouwen met de techniek van een gecrashte 2.4 20v, snappie?

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 776
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2017, 01:23:21 »
Gezien de huidige prijzen van een 20v zou ik niet weten waarom je zoveel moeite zou willen doen.

Tom, ik ben al een tijdje op zoek naar een 2.4 20v en ik kan geen, werkelijk geen, fatsoenlijke vinden voor een redelijke prijs. Ze zijn allemaal gaar, hoge kilometerstanden, slecht schade/roestherstel en ga zo maar verder. En dan nog zijn ze net zo duur of duurder dan het toch wel erg nette exemplaar dat ik anderhalf jaar geleden verkocht. En de exemplaren die wel netjes zijn (voor zover dat gaat) zijn boven de 5 mille. Ookin Duitsland.

Goed plan om eens uit te zoeken of je ook op een alternatieve manier aan een 20v kan komen, Frank! Ik denk dat een ombouw nog wel meevalt als je de hele handel compleet hebt.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1130
  • Geslacht: Man
  • lid #378
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2017, 09:12:02 »
Frank, ik snap hem. Als je inderdaad zo verslingerd bent aan het 20v rijden is dat wel een optie. Puur om een willekeurige 1.9 te upgraden leek het een beetje veel moeite, maar als je een nette 20v wilt creeren is het niet zo'n gek idee. Als je ze naast elkaar hebt staan dan valt het wellicht nog wel mee inderdaad. Bekabeling kan je dan in z'n geheel omzetten.

Tof om te zien dat er toch een klein clubje hardcore 20v rijders overblijft!
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1254
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2017, 15:03:04 »
Heb hiervoor al enkele andere jtd's gehad (oa een 156 1.9 en een 159 q4 2.4 20v squadraheeldereutemeteut) en voor mij is een 156 met een 20v de ideale combi wat vermogen/koppel vs wagengewicht/rijplezier betreft.

Tuurlijk een 159 is een stuk 'meer' auto maar dat zorgt er ook direct voor dat het 'hoeken' een stuk minder enthousiast verloopt in vergelijking met een 156.
Vind ik. ;D

Vandaar dat ik wat vooruit probeer te denken, zoals door anderen ook al bevestigd zijn nette goede 20v's inmiddels aardig zeldzaam dus waarom er dan zelf geen samenstellen..? flippy1

Eens kijken of t wat wordt, eerst maar eens zien of die 1.9 TI daadwerkelijk deze kant op komt..

Grtz,fRank


AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2489
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2017, 15:22:14 »
Ik denk dat je beter de 1.9 wat beter op gang kan helpen. Met een paar duizend euro zit je aan met een dikke turbo, en een remap op een hoger vermogen als een standaard 2.4,  maar ook met een lichtere Neus.

Mis je alleen nog de 6e versnelling, maar je houd ook de helft van je geld in de zak  ;)
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2017, 15:24:18 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1254
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2017, 17:08:57 »
1.9 in kwestie is kaput, dat maakt t al een stuk makkelijker... Applaus

Daarbij blijft zo'n 4c 8v 'behelpen' als het ware, ook met dikke turbo andere map en fmic en weet ik veel wat nog, dat nog los van t gemis van die 6e versnelling inderdaad...

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 776
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2017, 08:35:34 »
Een opgekalefaterde 1.9 is ook leuk, maar wel iets heel anders qua beleving als een 2.4  ;D

5 cilinders, 6 versnellingen, een behoorlijk brede vermogensband, zie dat maar eens met welke willekeurige andere diesel dan ook te krijgen  fruyt1

Een 159 2.4 is inderdaad ook een hele fijne, maar zoals Frank al zegt, vanwege het gewicht (250 kg meer dan de 156) en het Opelonderstel rijdt het lang niet zo sportief als een 156. Autostrada-blazer vs Stelviopas-blazer. Bovendien is een 159 vanwege dat gewicht 3 tredes motorrijtuigenbelasting duurder. Dat scheelt bijna € 40 per maand. Ik denk dat je die euro's beter in de techniek kan steken dan naar de staatskas brengen...

Overigens maakt het qua aanschafprijs nauwelijks meer wat uit...
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Tazio

  • Gast
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2017, 09:21:39 »
Nu doe je de 159 ernstig tekort! De bodemsectie van zo'n ding is idd Opel. Het onderstel is dat zeker niet! Daar heeft Alfa echt wel werk van gemaakt en is iets totaal anders dan de Vectra/Signum. Ook compleet anders dan zijn Fiatzusje, de Croma.

Dat de 159 een stuk minder stuurbeleving heeft dan de 156, komt gewoon door het formaat en gewicht. Vergelijk de 159, 166 en 156 met elkaar, het zal je verrassen hoe dicht de 159 tegen de 166 aan zit.

Voor de rest: mijn auto is het ook niet  ::) Hahaha  Maar ja, de 166 vindt ik ook veel te lomp. Fijne reisauto's zijn het, binnendoor en in de stad heb je er alleen maar nadeel van. Elke drempel is een hindernis, elke tegenligger een obstakel, doe mij maar een kleinere allrounder. Kwestie van smaak.

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 776
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2017, 10:10:54 »
Daar heb je dan wel weer gelijk in, Jan. Was ook meer om mijn eigen keus voor een 156 recht te lullen  Deuh

De 156 en zeker de 2.4 20v, is ook behoorlijk aan het gewicht (berlina 1360 kg en SW 1410 kg) dus echt lichtvoetig als in een Peugeotje 206 of Alfa 33 wordt het natuurlijk ook niet. Maar met de juiste onderstelafstemming kan je er toch heerlijk mee scheuren. Een 159 of 166, waarbij de eerstgenoemde zelfs nog zwaarder is, is daar eigenlijk te groot en zwaar voor. Inderdaad prima als reisauto maar binnendoorweggetjes zijn niet zo leuk. Een 156 doet beide ontzettend goed.

En vergelijk een 156 20v qua gewicht/vermogen maar eens met gelijk formaat dikke dieselconcurrenten. BMW 330d 184 pk: 1590 kg; Audi A4 2.5 TDI 180 pk: 1620 kg. Dan valt het nog reuze mee allemaal.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 10:12:16 door Martijn_vK »
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Tazio

  • Gast
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2017, 13:20:28 »
Een 156 krijg je niet rechtgeluld. Zeker zo'n 20V niet, want die motor sloopt het hele autootje wat er omheen zit. Een verstandige keus is zo'n ding nooit, daarom is het ook een liefhebbersauto  flippy1 

Afgelopen week stuurde ik nog ff in een klein uurtje een 19 jaar oude 2.5 naar huis. Ding staat goed op orde en weet na al die jaren nog steeds een gevoel los te maken wat een hagelnieuwe V60 2.0 vorige maand op het hele stuk van Pisa naar midden NL niet voor elkaar kreeg. De Volvo is de verstandige keus, de 156 is de leuke keus. En dat na al die jaren nog!  party
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 13:21:19 door Tazio »

Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2883
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2017, 14:30:18 »
Ik weet niet met welke (frikandel) 166 2.4 jtd 20v hebben gereden maar het was zeker een automaat en nog met uitgelebbert onderstel (haast een kwaal te noemen)...

Ik zeg niet eens ik kan er wel mee scheuren, want ik heb het al gedaan en doe het nog zo vaak, scheur er gewoon heel goed mee ;D Al mag en kan ik niet alles hier online zetten ;D Ik strijd niet met dat je op een circuit zit en dat daar de 156 snellere bochten kan maken met een paar tienden (natuurwetten, hij is ook gewoon lichter) maar de achterophanging van de 166 is ook niet niets. Is ook geen golf 4 ophanging... In ieder geval complexer dan een 156 (al staat dat natuurlijk ook niet per se ergens garant voor).

Ik krijg dat ding moeilijk uit een bocht, al helpt esp natuurlijk een heel end, maar maten van mij in een giuletta zitten er met schrik in en vinden het knap dat dat ding gewoon zijn weg volgt. Wellicht heb ik het al vaker gezegd maar na 10,11 jaar 156 2.4 jtd (welliswaar 10v) te hebben gereden heb ik na de 166 geen moment gehad dat dat ding lomp(er) is dan de 156.

Maar nogmaals, wel erbij vermelden, zoals nu dus alweer het geval is bij mij met die goeiekoop ebaysetjes, je onderstel rubbers en bussen moeten wel in orde zijn en bij mij vreet hij voor de onderste draagarm rubbers als ontbijt. Maar ook achter, juist door die complexe ophanging, overal rubbers en bussen en ze lebberen allemaal uit, zeker nu ze al 10 15 jaar oud worden maar is natuurlijk ook wegdek en kilometrage afhankelijk.

De 159 niet veel ervaring mee. Laatst mijn zwager eentje gekocht. Stuk modernere dashboard dat zeker. Maar ik vind hem maar krapjes achterin. Dat zou je niet zeggen als je het formaat ziet van de auto van buitenaf. Maar op de achterbank, wat een verschil met de 166. Echt niet zomaar iets dat ik moet twijfelen ofzo... Ik wurm me eruit bij de 159 terwijl ik er bij de 166, bij wijze van, dansend uit kom. Achterbank heb ik het over he ;D Voorin valt het verschil allemaal wel mee voor mijn gevoel. Qua rijden heb ik er niet echt veel in gereden. Betreft een 1.9 jtd 16v. Qua optrekken was het niet slecht al voelde ik wel vanaf de 3e versnelling dat het (logischerwijs) nogal scheelde met mijn 2.4.

Voor de rest, niet denken daar heb je hem weer met zijn 166. Het is mijn mening natuurlijk. Smaakkwestie inderdaad zoals eerder aangehaald.

Nadelen van de 166 wat mij betreft;

Complexe (slijtage)gevoelige ophanging (ga achter maar is zo een fuseebus vervangen...).
Bandenslijtage achter (ondanks dat de bovenste draagarmen op maximale uitslag staan en maximaal haalbare camber heeft)
Bandenslijtage voor (tjah, niet eens iets aan in te stellen. Sporing is goed, camber niet te verstellen. Slijt altijd aan de binnenkant).
Casettedeck doet ÉCHT afbreuk aan het interieur.
Xenon sensoren, eigenlijk de stekkers daarvan, zijn echt bagger. Is een kwaal, nieuwe stekkers kopen en nieuwe pinnetjes.
Tjah wat nog meer...
Kachelradiateur schijnt kapot te gaan en te lekken, degene voor mij al vervangen volgens mij, ik heb er geen last van gehad.
Deursloten komen gegarandeerd aan de beurt, LA heeft gehapert werkt weer netjes en zo ook RA. Maar voor hoe lang ben benieuwd.
De stoelen kunnen niet heel ver naar beneden door de elektro motoren (als je elektrische stoelen hebt). Tot 1.80-1.83 geen probleem...

Dat was puur ter info, wellicht heeft iemand er wat aan.

Na heel verhaal; wat MIJ betreft hoeft niemand de 166 te laten staan voor wat betreft wegligging/scheuren. Wel heel goed de ophanging controleren vooral ook omdat het op een brug zelfs moeilijk tot niet te vinden is. Je merkt het allemaal pas als het allemaal los is. Mocht je zo een ding kopen, gewoon alles vernieuwen. Draagarmen boven achter, totaal geen speling, schroef je het los, tik tik tik. Onderste draagarmen voor totaal geen speling, schroef je het los, speling, enz enz enz... Wellicht kan ik het niet goed belasten maar neem van mij aan, moeilijk waar te nemen, dus laat je niet foppen van, tis gecontroleerd en dat is het niet, waarom zwiert mijn auto, waarom springt de auto opzij bij een putdeksel, ophanging is gecontroleerd niets mis mee enz enz enz...

Zo ey, moest even paar weken/maanden weinig getyp inhalen denk ;D ;D

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 776
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2017, 15:15:02 »
Hahahaha  :thumbsup:

Het verschil tussen een 156 SW 20v en een 166 20v is ook maar 100 kg. Ik heb te weinig ervaring met een 166 om er echt een oordeel aan te hangen. Maar iig een 159 vind ik gewoon te lomp tov een 156, als het op scheuren aankomt. Maar, dan moet de je 156 wel voorzien van een fatsoenlijk fris onderstel en zo mogelijk ook een veerpootbrug. Dan ga je het verschil pas echt merken.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12203
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
Re: Ombouw 1.9 8v> 2.4 20v?
« Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2017, 15:47:48 »
Komt 'ie weer hoor.  Wat is er stuk aan de 8v en moet je er nog van af? ;D

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.