Auteur Topic: 70 liter tank is 10 liter 'kwijt'  (gelezen 568 keer)

Offline BK

• **
    • Bekijk profiel
70 liter tank is 10 liter 'kwijt'
« Gepost op: 26 juli 2017, 11:55:41 »
Als je twee 159's na elkaar bezit dan vallen er soms bijzondere dingen op. Ik had de 1.9 JTDm met 70 liter tank en nu een 2.0 JTDm met eveneens een 70 liter tank. De nieuwe motor is zuiniger (1 op 14, 14,5) dan de oude (1 op 13), maar toch sta ik vaker te tanken. Dat komt omdat bij de nieuwe auto de brandstofmeter eerder op 0 staat, terwijl er dan maar iets meer dan 60 liter ingaat. Ik vraag me af: waar is die andere 10 liter gebleven? Het lijkt alsof de tank kleiner is, maar volgens de specs is dat niet het geval. Hebben meer mensen met een 2.0 JTDm deze ervaring?

Offline BK

• **
    • Bekijk profiel
Re: 70 liter tank is 10 liter 'kwijt'
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2017, 12:28:15 »
Oké, inmiddels de proef op de som genomen. Er gaat wel degelijk 70 liter in. Een kwestie van 80 kilometer doorrijden terwijl de meter stijf op 0 staat... Eén keer billenknijpen maar dan weet je het wel  :yes!

Offline ScriptMania

• Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2017, 12:35:44 »
Ik heb dat ook met mijn 2.2, ga ik tanken als mijn reserve lampje aan gaat dan gaat er altijd maar een liter of 50 in terwijl er dat 60 horen te zijn. .niveau meter tank geeft ook altijd iets minder aan ook al tank ik hem tot de nok vol.

Offline IlDuce

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2017, 13:17:58 »
Bij mijn 2.0 JTS gaat het lampje branden na ca. 400 km, bij ca. 500 km staat de naald helemaal linksonder en bij ca. 600 km ga ik tanken. En dan gaat er alsnog maar 60 liter in.
156 2.0 JTS  11-2005   

Offline MartinPool

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2017, 14:57:56 »
Dat is een veiligheidsdingetje  ;D

Voor mensen die stug doorrijden als de meter op 0 staat of het lampje brand te voorkomen dat ze de tank leeg rijden en alle troep meezuigen.
Als de meter op 0 staat is vaak de reserve tank hoeveelheid nog minimaal beschikbaar, stel dat dat 10 liter is dan kun je met een v6 nog wel 80 kilometer rijden en met een diesel nog wel 130 km.
Als je dan nog niet getankt hebt dan heb je alle risico`s bewust genomen en treft er niemand behalve jezelf blaam.

Maar als ie precies op tijd waarschuwt dan zullen er heel wat mensen zijn die de tank leeg rijden met alle gevolgen van dien.

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2017, 19:37:29 »
Als ik met m`n 159 door rij,  kan ik idd max 69 a 70 liter tanken.     Als er nog voor 50 km in de tank zit, dan geeft de auto aan.. Beperkte actieradius,  dat is me nu 2 keer overkomen, maar probeer ik te vermijden ;) (brandstof in de tank wordt warmer, daar een commonrail diesel een gedeelte terug voert naar de tank, dus leeg rijden kan voor extra problemen zorgen )
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline aytac

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2017, 20:48:13 »
3 x leeg gereden nog nergens last van. Ik kan het niet adviseren natuurlijk en tis niet goed te noemen natuurlijk maar of het zo schadelijk is, ik weet het niet...

Offline Tjerry_V6

• Nog steeds geen Radio
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2017, 21:08:58 »
Pompen (ook benzine) worden gekoeld door de brandstof. Je moet dus wat over houden in een verdiept compartiment.

Tjerry
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2017, 21:23:35 »
Als ik met m`n 159 door rij,  kan ik idd max 69 a 70 liter tanken.     Als er nog voor 50 km in de tank zit, dan geeft de auto aan.. Beperkte actieradius,  dat is me nu 2 keer overkomen, maar probeer ik te vermijden ;) (brandstof in de tank wordt warmer, daar een commonrail diesel een gedeelte terug voert naar de tank, dus leeg rijden kan voor extra problemen zorgen )

Bij mij zegt hij dan ''beperkte autonomie''
De eerste keer dat ik die melding kreeg krapte ik wel even op  mijn hoofd, zo van wat is dat nu weer?

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2017, 23:00:29 »
Ik ben er inmiddels achter dat als je boord computer op "50 km" nog te rijden met de huidige brandstof // verbruik is; dan komt deze melding.

maar klopt is idd  "beperkte autonomie" 
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline aytac

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2017, 16:38:59 »
Pompen (ook benzine) worden gekoeld door de brandstof. Je moet dus wat over houden in een verdiept compartiment.

Tjerry

Hij stopt er vanzelf mee zodra hij het onvoldoende vind. Misschien die paar seconden? Najah, ik zeg toch, ik kan niet zeggen dat het goed is en dat je het moet doen, maar of het inderdaad zo schadelijk is zoals wordt gezegd, ik weet het niet...

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2017, 10:50:40 »
Dat is een veiligheidsdingetje  ;D

Voor mensen die stug doorrijden als de meter op 0 staat of het lampje brand te voorkomen dat ze de tank leeg rijden en alle troep meezuigen.
Als de meter op 0 staat is vaak de reserve tank hoeveelheid nog minimaal beschikbaar, stel dat dat 10 liter is dan kun je met een v6 nog wel 80 kilometer rijden en met een diesel nog wel 130 km.
Als je dan nog niet getankt hebt dan heb je alle risico`s bewust genomen en treft er niemand behalve jezelf blaam.

Maar als ie precies op tijd waarschuwt dan zullen er heel wat mensen zijn die de tank leeg rijden met alle gevolgen van dien.

de pomp zuigt onder aan uit de tank dus als er troep in de tank zit maakt het niet uit of de tank vol of leeg is het word toch wel opgezogen

Offline MartinPool

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2017, 12:49:58 »
de pomp zuigt onder aan uit de tank dus als er troep in de tank zit maakt het niet uit of de tank vol of leeg is het word toch wel opgezogen

Hoe kan het dan als je de gootsteen leeg laat lopen er met het laatste beetje altijd meer troep meekomt of dat er nog een hoop troep blijft liggen die met vers water zo weg spoelt ?
Als er zware residu onder in tank ligt zal dit blijven liggen maar als je de laatste druppel eruit pomp zal dit losweken en meekomen.

En voor diesels met common rail word er diesel terug gepompt in de tank en word de diesel gekoeld, bij grotere diesels heb je hier speciale koelers voor maar weet niet of een standaard diesel dit ook heeft maar dan lijkt het me best wel handig dat er genoeg peut in de tank zit.

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2017, 18:29:22 »
Hoe kan het dan als je de gootsteen leeg laat lopen er met het laatste beetje altijd meer troep meekomt of dat er nog een hoop troep blijft liggen die met vers water zo weg spoelt ?
Als er zware residu onder in tank ligt zal dit blijven liggen maar als je de laatste druppel eruit pomp zal dit losweken en meekomen.

En voor diesels met common rail word er diesel terug gepompt in de tank en word de diesel gekoeld, bij grotere diesels heb je hier speciale koelers voor maar weet niet of een standaard diesel dit ook heeft maar dan lijkt het me best wel handig dat er genoeg peut in de tank zit.

de tank krijg je nooit zo leeg als je gootsteen pomp de tank helemaal leeg met de pomp in de tank en kijk dan eens hoeveel liter er nog in zit ik denk ruim 5 liter      ik heb vaak genoeg 63 liter getankt met mijn oude jtd en dat heeft tot 4 ton geen problemen opgeleverd (1200 km per week rijden en maar 1 keer per week willen tanken  ;D

en voor dat de retour brandstof de tank bereikt is het wel afgekoeld (is bij een normale jtd toch alleen maar om de teveel aan brandstof af te voeren (retour verstuivers en brandstofpompen)
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2017, 18:33:19 door Pjotr 156 »