Auteur Topic: Een kilo vragen..  (gelezen 87 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Strada Imola

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • Waarom bezuinigen op cilinderinhoud?
    • Bekijk profiel
Een kilo vragen..
« Gepost op: 14 augustus 2017, 09:19:58 »
Geachte lezers,

Ik ben zwaar verliefd  jayzen1 geworden op het model van een 159 SW, en heb mijn oog op een mooie laten vallen.
Een handgeschakelde 2.4 JTDM bj2007 met 210 pk (dacht dat dit vanaf 2008 pas was),  net ingereden met iets over de 2 ton op de klok.
Omdat ik eigenlijk al heel veel merken heb versleten (waaronder ook 2 Alfa 33's.. 1 QVS en een 1.7 8v) wordt het weer tijd om een Alfa te gaan rijden.
De 159 oogt voor mij precies wat ik zoek, lekker strak Italiaans design met de juiste vormen, opties en uitstraling.
Na het lezen van heel wat topics en Google zoekopdrachten te hebben geraadpleegd komen er een paar vragen naar boven *BUUURP* die jullie als ervaringsdeskundigen vast wel willen / kunnen beantwoorden.

Mijn vragenvuur:

-Heeft iemand hier ooit al eens met succes (zonder ellende nadien) een SMF gemonteerd (monomass vliegwiel) ?
-Gaan deze vliegwielen snel kapot (graag km standen ter vergelijk) ?
-Wat zijn de kosten van reparaties van koppeling / vliegwiel en distributie bij een garage, of zijn er fijne sleutelaars in de buurt van Limburg welke hier ervaring mee hebben en dit voor een maatschappelijk verantwoord prijsje doen ?
-Aangezien 210 pk vast wel genoeg is, ben ik benieuwd of het tunen bij Savali / Squadra meerwaarde heeft?
-Zijn er gerenomeerde bedrijven welke alleen de EGR en DPF kunnen uitprogrammeren?
-Bestaan er DPF dummy's ter vervanging van de huidige DPF, of is softwarematig uitprogrammeren voldoende?
-Zijn er zaken die ik tijdens het bewonderen van de auto voor de aanschaf zelf kan controleren (denk hierbij aan vreemde geluiden tbv vliegwiel ed.) ?
-Zijn er al mensen welke de verstuivers hebben moeten vervangen, en van welk merk zijn deze ?
-Welke ECU is gemonteerd in dit type?
-Wat is de distributieinterval (ik lees overal 150k, echter lees ik ook dat veel mensen dit liever veel eerder doen, echter is de reden hiervan niet echt duidelijk) ?
-Welke optie voor het inlaatspruitstuk zijn het beste (reinigen, ander model monteren, ...) ?
-Ik las ook ergens iets over het scheuren van een koelleiding waarbij bij sommige motoren zelfs motorschade is opgelopen, kan iemand aangeven of dit voor dit type ook is, en waar deze zit zodat ik die kan controleren alvorens ik de auto ga kopen?
-Zijn er problemen met de oliekoeler van dit type (lekkage) ?
-Ik zie op marktplaats veel 1.9's voorbij komen met 400k+ km's, wat zijn de kilometerstanden die met deze motor gemaakt kunnen worden? (zijn er mensen die al 400k op de teller hebben met een 2.4?)
-Bestaat er op dit forum een database van kentekens zodat de history / eigenaar van mijn mogelijk toekomstige achterhaald kan worden (ik ben erg benieuwd naar de reden waarom de vorige eigenaar afstand heeft gedaan van deze in erg nette staat zijnde 159) ?

Sow.... dat zijn genoeg vragen... waarom vraag je je af?
Ik maak per jaar 50.000 km, en heb een aantal 'degelijke' auto's gehad.... dealer onderhouden, om vervolgens echt alles aan ellende te hebben moeten vervangen aan de auto. Aangezien dat ik daar niet meer op zit te wachten (natuurlijk moet je er geluk mee hebben) ben ik benieuwd naar bovenstaande vragen.

Alvast bedankt voor de reacties!
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2017, 09:23:06 door Strada Imola »
Grtz,

Strada Imola