Auteur Topic: Trillen met spacers  (gelezen 315 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1121
  • Geslacht: Man
  • lid #378
    • Bekijk profiel
Trillen met spacers
« Gepost op: 01 augustus 2017, 13:17:59 »
Hallo allen,

Paar dagen terug deze spacers gemonteerd. Helaas trilt de boel nu flink boven de 100 km p/u.
Ik ga straks de boel even lossen en dan opnieuw aandraaien, wellicht dat dat soelaas biedt.

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-147/Wheel-Spacers-Bolts/Wheel-Spacer-2x-5-mm-Incl-Wheel-Bolts::6419.html

Ik zat ook te denken dat ik misschien centreerringen moet kopen om de spacers te centreren? En wellicht ook ringen voor de velgen (zijn niet origineel, maar wel de juiste naafmaat).

Grt Tom
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

Offline bob_b

  • ****
  • Berichten: 244
    • Bekijk profiel
Re: Trillen met spacers
« Reactie #1 Gepost op: 01 augustus 2017, 15:44:25 »
Bij 5mm spacers blijft dat lastig ja, aangezien er geen centreerrand op zit.

Met een beetje geluk kan je de velg nog op het laatste randje van de naaf centreren, mits je idd passende centreerringen hebt.
Draai de velg ook zo strak mogelijk vast voor je de krik laat zakken, anders verspringt je centrering misschien weer als je er gewicht op zet.

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1121
  • Geslacht: Man
  • lid #378
    • Bekijk profiel
Re: Trillen met spacers
« Reactie #2 Gepost op: 01 augustus 2017, 17:02:34 »
Geen centreerrand inderdaad. Kreeg de velg al met moeite op de naaf, normaal 'hang' ik op de naaf en draai ik de bouten erin. Nu moest ik hem echt actief er tegen aan houden, anders viel ie er zo weer af. Beetje weinig vlees dus inderdaad..
Straks maar even kijken welke centreerring ik dan nodig heb.
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1121
  • Geslacht: Man
  • lid #378
    • Bekijk profiel
Re: Trillen met spacers
« Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2017, 20:06:41 »
Beide kanten gelost en met iets meer precisie vastgezet. Stuk minder trillingen :)
Merkte dat als ik de bouten nog net niet vast had, ik de velg toch minimaal kon verschuiven, kortom er zit speling op en daardoor een grote kans dat ie niet perfect gecentreerd zit. Ik had met spacer nog net 6 mm over op de naaf. De eerste 2-3 mm van de velg verloopt van 66.1 naar 58.1, dus in principe is er hooguit 3 mm over om de velg te centreren.

Ik ga maar eens een setje centreerringen bestellen.

De spacer zelf verloopt ook van 66.1 naar 58.1, zou ik die ook moeten centreren met een ring of is dat overkill? Zo dicht bij de as kan het nauwelijks invloed hebben lijkt me.
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

Offline alfapaddy

  • *****
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Trillen met spacers
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2017, 18:57:16 »
Ik heb ook 5 mm er tussen zitten totaal niet gecenteerd
Maar heb nergens last van
history  alfetta 2.0 qv 85,- ,-33 red 1.5 moter 89,-sprintje 1.5 qv 84-, 75 2.0 carb 87-,75 2.0 ts 87,-  75 2.0ts 91,-164 2.0ts 93,- 155 2.0 8v 92,-  155 2.0ts 16v 97- Lancia ypsilon 1.2,16v,heden-        156 1.8ts  2004&147 1.6ts veloce distinctive 2004

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1121
  • Geslacht: Man
  • lid #378
    • Bekijk profiel
Re: Trillen met spacers
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2017, 20:16:51 »
Ik heb ook 5 mm er tussen zitten totaal niet gecenteerd
Maar heb nergens last van
Heb je toevallig ori velgen? Die van mij zijn namelijk after market en die hebben conisch randje. Volgens Alfisti.net hebben ori velgen geen conisch randje en daardoor heb je dus meer contact tussen velg en naaf.

Als je ook aftermarket heb ben ik zeer benieuwd of je een speciale techniek hanteert bij monteren. Ik draai ze kruislings aan, in 3 stappen (met momentsleutel) tot 120 Nm

« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2017, 20:43:00 door Osenga »
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

Offline alfapaddy

  • *****
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Trillen met spacers
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2017, 12:37:53 »
Ja ik orginele gt wielen


history  alfetta 2.0 qv 85,- ,-33 red 1.5 moter 89,-sprintje 1.5 qv 84-, 75 2.0 carb 87-,75 2.0 ts 87,-  75 2.0ts 91,-164 2.0ts 93,- 155 2.0 8v 92,-  155 2.0ts 16v 97- Lancia ypsilon 1.2,16v,heden-        156 1.8ts  2004&147 1.6ts veloce distinctive 2004

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1121
  • Geslacht: Man
  • lid #378
    • Bekijk profiel
Re: Trillen met spacers
« Reactie #7 Gepost op: 07 oktober 2017, 15:27:29 »
Dan maakt dat waarschijnlijk het verschil. Ga binnenkort m'n remmen terug aanpassen naar 28mm schijven, dan win ik 4 mm. Dan kan ik naar 3 mm spacers ipv 5mm. Ik hoop dat dat net het verschil maakt.
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"