Auteur Topic: 147 JTD-Performance  (gelezen 576 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 508
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • JTD-Performance
147 JTD-Performance
« Gepost op: 18 augustus 2017, 23:42:48 »
Omdat dit forum tegenwoordig ook een 147 "afdeling" heeft, dacht ik, laat ik mijn project ook hier eens neerzetten.
Een aantal van jullie zullen het wellicht al kennen van de andere fora, ja, het gaat hier dus nog steeds over dezelfde 147, we kunnen het onderhand een youngtimer noemen met een leeftijd van 11 jaartjes. ;)
Huidige status is dat er ongeveer 290 pk en 550 Nm in het blok zit, bij een kmstand van ruim 250k.

Het nieuwe doel is: 302 pk (de insiders weten waarom, of niet Allerd  ;D)

Enfin, even een samenvatting van wat er allemaal aangepast is, want als alles in detail wordt besproken dan wordt het een heeeel lang topic.

Eind 2010 ruilde ik mijn 147 JTD 8v in voor een 5-deurs 147 JTDm 16v uit 2006. Ik had al direct grootste plannen wat betreft de prestaties.  Dat moest van het niveau GTA worden (240-250pk), maar inmiddels is dat doel iets naar boven bijgesteld. :)





TURBO
De basis van het vermogen ligt bij de turbo, de standaard GT1749v moest plaats maken voor een GTB2056v. Een nieuwere generatie Garrett turbo die ondanks zijn grootte nagenoeg even snel opspoelt als de standaard turbo maar daarnaast moeiteloos een turbodruk van 2 bar kan geven.

 

Met deze turbo heb ik uiteindelijk 272 pk gehaald bij een turbodruk van 2 bar. Later heb ik de turbo geupgrade door een 56mm compressorwiel met grotere "trim" te plaatsen.  Het mooie was dat er qua respons niets werd ingeleverd tov het originele 56mm wiel, maar ik wel veilig 0.2 bar meer turbodruk kon maken [2.2 bar dus]. Deze zit er tot op de dag van vandaag op.




INLAAT
Om efficiënt gebruik te kunnen maken van de hoge turbodruk hebben we natuurlijk een goede intercooler nodig. De originele voldoet bij alleen chiptuning al niet meer, laat staan bij een setup als de mijne. Dus had ik een mooie intercooler voorin de neus geplaatst:


Enkele jaren later heb ik een maatje groter geinstalleerd, dit was het maximale dat ik zonder drastische aanpassingen gemonteerd kreeg:


Het luchtfilter. Ik ben geen voorstander van sportluchtfilters vanwege de interne vervuiling die het met zich meebrengt, het thema uitwassen van je filter vind ik even kansloos. Daarnaast is de ruimte in een 147 nogal krap om een mooie luchtfilter met koude lucht aanvoer kwijt te kunnen.
Dus tot nu toe had ik altijd het standaard luchtfilterhuis dat op zich goed beviel. Enige wat me daaraan dwars zat is de zeer kleine inlaatbuis die standaard zelfs maar 46mm is op het smalste punt. Dus heb ik een nagedacht over een aanpassing en deze doorgevoerd:

Doorlaat is nu gemaakt met een 76mm buis.


Dit zit er nu op, inmiddels heb ik een volledig nieuw luchtfilterhuis ontworpen. Deze is op een paar details na klaar voor montage:


Met de nieuwe turbo paste de inlaatslang van het luchtfilter naar turbo niet meer. Hiervoor heb ik een nieuwe slang samengesteld uit losse delen waarbij de carterontluchting is behouden en de luchtmassameter is vervangen door een groter 80mm exemplaar:


Ook het inlaatspruitstuk is aangepast. Het euro 4 model met swirlkleppen heeft plaatsgemaakt voor een euro 3 zonder kleppen en met een grotere inlaat. De EGR ingang is verwijderd en er is een buis tegenaan gelast, waarbij ook de doorlaat is vergroot.



UITLAAT
Belangrijker nog dan de inlaat, is een goed uitlaatsysteem bij een turbomotor. 
Dus is dat een volledig maatwerk systeem geworden in 63.5mm, met alleen een absorptiedemper midden onder de auto (op de plaats van de kat).



Ook met het uitlaatspruitstuk heb ik geëxperimenteerd, eerst met een standaard gemodificeerd exemplaar:


Vervolgens met een volledig handgemaakt equal length spruitstuk, goed voor topvermogen:


En tot slot met mijn eigen ontwerp, met grote doorlaat maar laag volume. Hiermee heb ik de beste balans tussen gasrespons en topvermogen.


WATER/METHANOL INJECTIE
Voor extra koeling en vermogen heb ik tevens water/methanol injectie toegepast.
Het is een coolingmist systeem met solenoid, drukschakelaar, vlotterschakelaar en super atomizing nozzle.
Het helpt om de uitlaatgastemperatuur binnen de perken te houden, maar zorgt ook voor flinke roetpluimen. ;)






AANDRIJFLIJN
Qua koppelingen en vliegwielen zijn er nogal wat variaties de revue gepasseerd. In de afgelopen 6 jaar heb ik 5 maal gewisseld, uiteindelijk heb ik nu een set de het koppelgeweld echt goed aankan, namelijk een Stage 4 met Feramic plaat in combinatie met een origineel dubbelmassa vliegwiel. Qua comfort is dit ook zeer acceptabel.



De zwakke schakel van de transmissie is het differentieel. Dus deze is uitgewisseld voor een Q2 sperdifferentieel, bijkomend voordeel is de enorme grip die nu in bochten voor handen is. Een upgrade die wat mij betreft iedere euro waard is!



WEGLIGGING
In eerste instantie rondom Eibach Pro veren (-30mm) met Eibach dempers, later heb ik de dempers vervangen door Koni FSD’s. Die zijn nog steeds sportief, maar missen net de harde kantjes die de Eibach’s hebben.


Verder heb ik nieuwe bovenste draagarmen met camber correctie bussen van Toon a.k.a. bullettooth. Na het uitlijnen staat de wielvlucht mooi binnen de spec, dat stuurt wel zo lekker en voorkomt overmatige bandenslijtage.


REMMEN
Om al het pk geweld ook tot stoppen te brengen, moet er ook aan de remmen gedacht worden.
Brembo 305mm klauwen van een 159, inclusief CNC brackets met dank aan Toon en Serge (H&S).
De schijven zijn van Brembo, GT sport warmtebehandeld 305mm. (GTA)



RESULTATEN
Na tientallen softwareversies en verschillende testbankruns is dit het resultaat:


Echter,  deze grafiek is alweer achterhaald omdat het koppel tussen 2000 en 3000 rpm nu aanzienlijk hoger is gelegd.

Hoe rijdt dat? Nou zo:

/>
/>
Een promovideo die ik enkele jaren terug heb laten maken:

/>
JTD-Performance.com

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 6803
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • Bekijk profiel
    • De Winkel Advies & Support
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2017, 08:56:22 »
Ik kende je project natuurlijk allang maar het blijft waanzinnig leuk alles weer even te lezen.

Bij mij gaat dan alles weer kriebelen want loop er al lange tijd over na te denken om de 2.0TS Spider van een turbo te voorzien.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 508
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • JTD-Performance
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2017, 11:16:41 »
Thanks John!

Leuk idee, een turbo op een 2.0 TS!
Komt wel aardig wat bij kijken om een turbo upgrade te doen op een motor die niet af fabriek met turbo is geleverd. Vandaar dat er dan vaak wordt uitgeweken naar een mechanisch aangedreven compressor.
Maar alles kan, en met een uitlaatgasturbo zijn de grootste vermogenswinsten te boeken!
JTD-Performance.com

Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2821
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2017, 01:12:40 »
Ik kende je project natuurlijk allang maar het blijft waanzinnig leuk alles weer even te lezen.

+1

Blijf het jammer vinden dat ik 'maar' op 220-230 pk ben blijven steken met behalve de uitlaat grotendeels dezelfde upgrades heb en dat op een euro 4, 2.4jtd 20v die al begint met 35-40 pk meer op een 1.9 16v jtd (beide standaard) :(

Offline ej156sw

  • ****
  • Berichten: 487
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2017, 10:55:04 »
Mooi project. Ben benieuwd hoe je de 300+ grens gaat slechten.

+1

Blijf het jammer vinden dat ik 'maar' op 220-230 pk ben blijven steken met behalve de uitlaat grotendeels dezelfde upgrades heb en dat op een euro 4, 2.4jtd 20v die al begint met 35-40 pk meer op een 1.9 16v jtd (beide standaard) :(
Vind ik ook vreemd. Ik zit daar met (bijna) dezelfde upgrades wel overheen.
146 2.0 td (Bianco Argento), 156 1.9 jtd berlina (Nero metallico ), 156 1.9 jtd sw (Azzurro Gabbiano) , 146 1.4 TS (Nero), 166 2.5 v6 (Nero metallico), 156 2.5 v6 sw (Grigio sterling), 156 2.4 10v sw (Blue cosmo metallic), 156 2.4 20v sw (Azzurro Gabbiano)

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 508
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • JTD-Performance
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2017, 15:54:16 »
+1

Blijf het jammer vinden dat ik 'maar' op 220-230 pk ben blijven steken met behalve de uitlaat grotendeels dezelfde upgrades heb en dat op een euro 4, 2.4jtd 20v die al begint met 35-40 pk meer op een 1.9 16v jtd (beide standaard) :(

Heb jij ooit nog die agressieve mapping (270 pk) geprobeerd Aytac?
Ik heb een tijdje terug een 159 2.4 qtronic gemapt, die had vergelijkbare software en bijna dezelfde hardware en die was wel serieus snel. Maar die ging op een gegeven moment ook roeten, terwijl die van jou dat niet deed.
JTD-Performance.com

Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2821
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2017, 22:18:15 »
Heb jij ooit nog die agressieve mapping (270 pk) geprobeerd Aytac?
Ik heb een tijdje terug een 159 2.4 qtronic gemapt, die had vergelijkbare software en bijna dezelfde hardware en die was wel serieus snel. Maar die ging op een gegeven moment ook roeten, terwijl die van jou dat niet deed.

Nooit van gekomen. Heb jij die mij ooit gemailt? Zo niet, zou je dat willen doen?

Die qtronic in één keer goed? Vol vermogen volgens verwachting?

Miscchien toch werk van maken al heb ik het ergens opgegeven eerlijk gezegd. Die van mij roet bijna niet nee, toen niet nu niet. Deed'ie dat maar  v6tech1 Hij rijdt niet verkeerd rij genoeg auto's voorbij maar toch, wil het liefst toch minimaal 250 pk en als ik zie wat jouw 1.9 doet dan moet dat toch redelijk makkelijk haalbaar zijn voor een 2.4. Maargoed, heb ik weer ;D

Zoals gezegd eigenlijk opgegeven maar als ik jouw waarden zie kriebelt het weer  purk1


Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 508
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • JTD-Performance
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2017, 09:11:36 »
Nooit van gekomen. Heb jij die mij ooit gemailt? Zo niet, zou je dat willen doen?

Die qtronic in één keer goed? Vol vermogen volgens verwachting?

Miscchien toch werk van maken al heb ik het ergens opgegeven eerlijk gezegd. Die van mij roet bijna niet nee, toen niet nu niet. Deed'ie dat maar  v6tech1 Hij rijdt niet verkeerd rij genoeg auto's voorbij maar toch, wil het liefst toch minimaal 250 pk en als ik zie wat jouw 1.9 doet dan moet dat toch redelijk makkelijk haalbaar zijn voor een 2.4. Maargoed, heb ik weer ;D

Zoals gezegd eigenlijk opgegeven maar als ik jouw waarden zie kriebelt het weer  purk1


Het was een qtronic met GTB2056 turbo en dezelfde 213 injectors die jij ook hebt. Vooral het koppel was indrukwekkend, ik verwacht rond de 550 Nm.
Voor jouw auto heb ik 3 tunes gevonden, ik zal de laatste naar je mailen.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2017, 09:12:01 door JS JTD »
JTD-Performance.com

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1615
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2017, 20:53:48 »
Ook voor mij een bekende auto,  heb jouw auto zelfs ooit bij mij in de straat gespot (Best) maar nog steeds leuk om terug te lezen. Wat een werk zit daarin  v6tech1

Wellicht kom ik een keertje een upgrade kopen (FMIC voor mijn QV), en las vandaag dat je ook met een grotere 1750 tbi turbo wilt gaan experimenteren - wie weet??  ;D
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2259
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2017, 18:23:38 »
Ja Arjan,  tijd dat jij jouw turbo sponsort aan JS  ;)
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1615
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2017, 19:16:42 »
Ja Arjan,  tijd dat jij jouw turbo sponsort aan JS  ;)

Als Joel dan mij sponsort,  kunnen we hier wel over praten  ;)
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2259
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2017, 22:48:37 »
Geregeld,  jij krijgt een Performance Sticker van Joel
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 508
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • JTD-Performance
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2017, 23:23:55 »
Hehehe, QV turbo is al geregeld en haal ik morgen op.
Maar toch bedankt voor de freelance PR activiteiten Erik!  ;D

@Arjan: ik ben de eerste helft van 2017 idd vaak te vinden geweest in en om Best, dus dat zou goed kunnen!

Afgelopen weekend heb ik turbo nr 3 op mijn 147 geschroefd, het is een GTB2060v geworden.
Ik zal het topic morgen aanvullen met foto's.
JTD-Performance.com

Offline Allerd

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 2280
  • Geslacht: Man
  • AANDACHTSHOER!
    • Bekijk profiel
Re: 147 JTD-Performance
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2017, 10:16:59 »
oeh, ik moet mijn doelstelling ff bijstellen naar 303pk geloof ik  ;D
Low&Slow