Auteur Topic: Zwaar schakelen  (gelezen 220 keer)

Offline Stefan

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
Zwaar schakelen
« Gepost op: 05 oktober 2017, 11:14:29 »
Mijn vader rijdt sinds vorige week een 147 in grigio africa en ik heb hier ook al een paar ritjes in gemaakt, en ondanks 275 000 km op de teller reed het alsof hij net pas was ingereden. Maar terug in mijn 156 met ongeveer de helft van de kilometers viel me meteen op dat mijne een stuk zwaarder schakelt en het stoort me nu ik weet hoe het eigenlijk hoort.

Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik het kan verhelpen? Is het gewoon het schakelmechanisme bovenop de bak? En zou ik dan een nieuwe moeten hebben of volstaat het om de pin eens goed schoon te maken en te smeren?

Offline peetje155

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Zwaar schakelen
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2017, 11:50:52 »

Oliepeil van de bak?
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline Stefan

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2017, 12:00:58 »
Misschien een stomme vraag maar hoe kan ik het oliepeil van de bak checken? Een vriend van me rijdt 166 en die heeft een heel klein peilstokje op de bak zitten, maar ik kon niet zo snel iets vinden bij mij.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2017, 12:09:41 »
Meestal het schakelmechanisme op de bak zelf inderdaad, of de pook en glijpennen in het nylon brugstuk (ff onder afdekhoes vd pook kijken)
Is het echt zwaar schakelen tussen versnellingen of narrig in neutraal heen en weer te bewegen?

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Stefan

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2017, 12:16:47 »
In neutraal van links naar rechts bewegen gaat wel soepel, in 1 zetten gaat dan vrij zwaar en inleggen in 2 (vanaf 1 of 3 maakt geen verschil) gaat ook stroef, en hetzelfde met 3. Dus het is echt tussen versnellingen.

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2017, 21:55:45 »
Hoeveel km's er op zitten zegt niet altijd wat. De bak op de 147 is sowieso van een ander type, kan wellicht onlangs nog vervangen zijn, is nooit mishandeld etc. etc.

Goed schoonmaken en afstellen helpt een hoop, olie wisselen is wel aan te raden maar zal hoogstwaarschijnlijk geen verschil maken. Peilen zit er op die bak niet in, je hebt 2 bouten in de bak, een vul en aftap plug. Verversen doe je door eerst de vulplug los te draaien (want indien vast krijg je hem nooit meer vol) en daarna dr aftapplug. Na legen aftap weer schoon en vast, auto gelijkvloers houden en vullen tot het er bij de vulplug weer uit komt. Dan dicht en klaar.

Gewoon zorgen dat je dit bij houd, voor de 1.9 jtd is het volgens mij 60.000 km of 2 jaar.

Idem voor remvloeistof, goed ontkoppelen is ook goed schakelen.  Maar als er geen geratel is tijdens het schakelen zal hij wel goed ontkoppelen.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.