Auteur Topic: Roetfilter (?)  (gelezen 636 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tvanbale

  • ***
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Roetfilter (?)
« Gepost op: 01 oktober 2017, 18:05:36 »
Mijn Alfa 147 1.9 JTD 8V (2007, 248.000 km) geeft sinds vorige week een MM fout, maar reed verder wel goed.
De garage heeft de melding verwijderd met de opmerking dat de foutcode het roetfilter betreft.
(auto is ook APK gekeurd)
Met de opmerking om de auto wat meer ‘op z’n lazer te geven’.
Nu rij ik idd meestal vrij rustig, dus dit zou idd kunnen, ware het niet dat:

Vanmiddag ging de motor in een soort noodloop (?)
De motor trekt slecht op en rond de 3200 toeren houdt het helemaal op, meer toeren maakt die niet.
Accelereren gaat traag. Volgens mij is er geen extra uitstoot, tenminste ik zie niet dat de motor meer rookt.
Wel een bepaalde stank.

Op verschillende fora’s had ik gelezen dat het ook de LMM zou kunnen zijn.
Dit zou te controleren zijn door de stekker los te halen.
Dit heb ik geprobeerd en de motor reageert dan als vanouds. Goed optrekken en normale toeren kunnen maken.
Echter, na een km of 2-3 zit er weer geen gang in en is het probleem weer terug.
Auto/motor stilgezet, stekker van de LMM er weer op geplugd en wederom trekt de motor goed!
Maar, weer hetzelfde: na ca 1,5 km weer in de ‘noodloop’.

Dan lijkt het mij dat het niet in de LMM zit, maar toch in het roetfilter?
http://www.spritmonitor.de/en/detail/410998.html

Offline katuut

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4073
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2017, 18:29:07 »
Lijkt me toch wel je lmm!

Last hebbend van detaildiarree

Offline goofy

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 950
  • Geslacht: Man
  • 156 jtd & GTA sw
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2017, 20:31:56 »
EGR en laat er es iemand naar zien die er verstand van heeft  Deuh

Offline tvanbale

  • ***
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober 2017, 20:51:15 »
Dank voor de reacties!

Als het de LMM is, moet de motor zonder de LMM toch goed lopen, omdat die dan op het 'vaste programma' loopt?
Of heb ik het dan verkeerd begrepen?
Vandaar dat ik dacht dat het niet de LLM zou kunnen zijn, omdat de motor ook na het loskoppelen van de LMM in de 'noodloop' gaat.

EGR had ik idd ook aan gedacht, maar zorgt dat ervoor dat de motor in de 'noodloop' gaat?
(tenminste, het voelt aan als een noodloop, omdat er geen gang meer in zit. Gewoon 80-100 is geen probleem, maar accelereren gaat traag)
http://www.spritmonitor.de/en/detail/410998.html

Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2821
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2017, 10:15:16 »
Krijg je geen mm lampje wanneer hij in noodloop terecht komt? Uitlezen...

Offline tvanbale

  • ***
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #5 Gepost op: 02 oktober 2017, 10:43:04 »
Zeker, eerst gaat het MM lampje branden en dan valt het vermogen weg.
Vandaag uitgelezen bij de garage: roetfilter..

Ook zat er een flinke scheur in de turboslang.
Zou het e.e.a. met elkaar te maken kunnen hebben?
http://www.spritmonitor.de/en/detail/410998.html

Offline tvanbale

  • ***
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #6 Gepost op: 02 oktober 2017, 16:37:40 »
Van Stephan van Squadra heb ik begrepen dat het best eens de turboslang zou kunnen zijn.
Deze is besteld en zal morgen gemonteerd worden, hopelijk is het roetfilter zelf nog in orde..
http://www.spritmonitor.de/en/detail/410998.html

Offline bob_b

  • ****
  • Berichten: 240
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #7 Gepost op: 02 oktober 2017, 16:40:19 »
Als het een intercoolerslang is kan je turbo geen druk opbouwen => geen vermogen en daardoor mogelijk noodloop.
Is het de luchtaanvoer dan heb je valse lucht, je LMM meet niet alle lucht die je blok in gaat => ook nie goed.

Een roetfilter verstopt geleidelijk, niet van het ene op andere moment. Ik zou eerst die slang maar eens ff fixen ja


Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2259
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #8 Gepost op: 02 oktober 2017, 18:09:44 »
Roetfilter kun je ook uitlezen.  Vorige keer was die van mij ongeveer 50% dicht ( toch netjes bij 290k  ;)
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Pjotr 156

  • ******
  • Berichten: 12224
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #9 Gepost op: 02 oktober 2017, 20:09:22 »
denk dat door het rustige rijden de vnt van de turbo vast zit
nu trap je iets meer een gaat de turbo de veel druk geven en daarom in noodloop
motor uit is resetten en rijd het even goed tot je weer te hoog in druk gaat ( doe dit niet te lang/vaak want je sloopt de turbo
nu is schoonmaken nog een oplossing doorrijden is kans op veel meer schade

een jtd niet rustig rijden mss haal je een keer 1 op 20 maar dat mag je later dubbel en dwars terug betalen in onderdelen

Offline tvanbale

  • ***
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #10 Gepost op: 02 oktober 2017, 20:28:09 »
Als het een intercoolerslang is kan je turbo geen druk opbouwen => geen vermogen en daardoor mogelijk noodloop.
Is het de luchtaanvoer dan heb je valse lucht, je LMM meet niet alle lucht die je blok in gaat => ook nie goed.

Een roetfilter verstopt geleidelijk, niet van het ene op andere moment. Ik zou eerst die slang maar eens ff fixen ja


Het is de slang die over de accu loopt. De scheur zit onder het rubberen flapje.

Roetfilter kun je ook uitlezen.  Vorige keer was die van mij ongeveer 50% dicht 
Ah, dank je, zal ik dat morgen eens doorgeven! [/quote]

denk dat door het rustige rijden de vnt van de turbo vast zit
nu trap je iets meer een gaat de turbo de veel druk geven en daarom in noodloop
motor uit is resetten en rijd het even goed tot je weer te hoog in druk gaat ( doe dit niet te lang/vaak want je sloopt de turbo
nu is schoonmaken nog een oplossing doorrijden is kans op veel meer schade

een jtd niet rustig rijden mss haal je een keer 1 op 20 maar dat mag je later dubbel en dwars terug betalen in onderdelen
Over ruim 30.000 km gemiddeld 1:17,5
Bedoel je de turbo schoonmaken?
Met het uitlezen gaf de turbo wel de goede waarden aan (volgens de monteur), waaruit ik als leek opmaakte dat de turbo goed zou zijn.
Fluit wel een beetje, maar inmiddels heeft de Bella ook al 248.000 km op de teller.

Ik hoop dat met de nieuwe slang het probleem is opgelost, maar zo te lezen hebben jullie toch twijfels..
Zou, als de nieuwe slang erop zit en de foutmelding is gewist, het roetfilter dan wel weer regeneren?
Wellicht dat het roetfilter (ook) gereinigd moet worden?
http://www.spritmonitor.de/en/detail/410998.html

Offline Pjotr 156

  • ******
  • Berichten: 12224
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #11 Gepost op: 02 oktober 2017, 21:03:59 »
Het is de slang die over de accu loopt. De scheur zit onder het rubberen flapje.
Ah, dank je, zal ik dat morgen eens doorgeven!
Over ruim 30.000 km gemiddeld 1:17,5
Bedoel je de turbo schoonmaken?
Met het uitlezen gaf de turbo wel de goede waarden aan (volgens de monteur), waaruit ik als leek opmaakte dat de turbo goed zou zijn.
Fluit wel een beetje, maar inmiddels heeft de Bella ook al 248.000 km op de teller.

Ik hoop dat met de nieuwe slang het probleem is opgelost, maar zo te lezen hebben jullie toch twijfels..
Zou, als de nieuwe slang erop zit en de foutmelding is gewist, het roetfilter dan wel weer regeneren?
Wellicht dat het roetfilter (ook) gereinigd moet worden?



ik reageer alleen op je eerste post   (gescheurde slang is nooit goed)
is er rijdend uitgelezen ?   
de turbo druk loggen en dan in loodloop krijgen en dan kijken wat het druk verloop is

Offline tvanbale

  • ***
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #12 Gepost op: 03 oktober 2017, 16:15:50 »
De turbomeeting is rijdend uitgevoerd, maar wat de precieze waarden waren weet ik niet. Zal het navragen.

De nieuwe slang zorgde helaas niet voor de oplossing.
Het roetfilter is verwijderd en opgestuurd om te reinigen bij een specialistisch bedrijf.

Deze week wil ik, nu de auto toch stilstaat, de EGR ook eens verwijderen en, indien nodig, reinigen.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/410998.html

Offline Pjotr 156

  • ******
  • Berichten: 12224
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #13 Gepost op: 03 oktober 2017, 21:02:38 »
De turbomeeting is rijdend uitgevoerd, maar wat de precieze waarden waren weet ik niet. Zal het navragen.

De nieuwe slang zorgde helaas niet voor de oplossing.
Het roetfilter is verwijderd en opgestuurd om te reinigen bij een specialistisch bedrijf.

Deze week wil ik, nu de auto toch stilstaat, de EGR ook eens verwijderen en, indien nodig, reinigen.

hoe kan de druk goed zijn met een scheur in de turboslang  ???

Offline tvanbale

  • ***
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #14 Gepost op: 03 oktober 2017, 23:07:36 »
Ik ben maar een leek op dat gebied, maar als je niet vol belast, heb je toch ook niet volledige druk?
M.a.w. als hij rustig reed dan is er weinig drukverlies door de scheur in de slang, pas wanneer je meer gas geeft zal er meer druk verloren gaan door de scheur in de slang.

Of redeneer ik nu verkeerd?
Ik ben er nog niet weer geweest, zal het morgen eens navragen.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/410998.html