Auteur Topic: Roetfilter (?)  (gelezen 637 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Martijn_vK

  • ****
  • Berichten: 471
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #15 Gepost op: 04 oktober 2017, 09:04:30 »
Als er inderdaad een flinke scheur in de inlaatslang heeft gezeten, kan de turbodruk nooit goed geweest zijn. Als ze je dat proberen wijs te maken, dan zou ik eens een andere garage proberen. Noodloop kan dus ook door die scheur gekomen zijn. De MAP-sensor in het inlaatspruitstuk meet een te lage druk, wat niet overeenkomt met de hoeveelheid lucht die langs de LMM komt.

Roetfilter en EGR eens goed schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad bij zo'n kilometerstand. Hopen dat het straks opgelost is! Turbo schoonmaken is ook een aanrader.
Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline hajong

  • *
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #16 Gepost op: 04 oktober 2017, 11:27:54 »
Met een scheur, hoe klein ook, in je inlaatslang van de turbo naar je inlaatspruitstuk, klopt er niets meer van je diesel-lucht mengsel. Je computer meet de lucht die binnenkomt, dmv de LMM tpv je luchtfilter, maar diezelfde lucht lekt verder door in je luchttraject door de scheur naar buiten. Je computer kan dit niet meten, want na de LMM wordt de hoeveelheid lucht niet meer gemeten, dus laat je computer diesel inspuiten alsof er geen lucht lekt. Met als gevolg een heel rijk mengsel dat niet ontbrand wordt. Het gevolg is roet, heel veel roet. Zonder roetfilter krijg je dan zelfs een zwarte streep op straat.

Additionele bonus is dat je turbodruk te laag is, want die druk lek weg door de scheur. Dus je VNT verstelling van de turbo blijft staan totdat de druk is bereikt, niet dat dit lukt vanwege de scheur. De turbo zuigt dus nog meer lucht aan, je LMM meet die hoeveelheid lucht, je computer laat diesel inspuiten op basis van deze hoeveelheid lucht, maar zoveel diesel ontbrandt niet, want er is niet genoeg lucht. Die is door je scheur gelekt.

Omdat jij een roetfilter hebt, is al die roet in je filter terechtgekomen die niet meer geregenereerd kan worden.

Kortom, de scheur in je slang is de root cause. 

Offline tvanbale

  • ***
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #17 Gepost op: 04 oktober 2017, 19:47:47 »
Bedankt allen voor het meedenken en de aangedragen tips!! Super!

Vandaag heb ik de EGR eraf gehaald en schoongemaakt .. dit was niet voor zijn tijd, sjonge wat zat daar veel roet in zeg.
Morgen komt het roetfilter weer terug, dus dan zou het allemaal weer in orde moeten zijn.
(Met een schone EGR en een dichte turboslang zou er toch verschil te voelen moeten zijn  ;))
Ben benieuwd!

(edit: nu begrijp ik ook waarom de Bella de laatste 2 tanks een stuk meer brandstof verbruikte ..)
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 19:48:57 door tvanbale »
http://www.spritmonitor.de/en/detail/410998.html

Offline Pjotr 156

  • ******
  • Berichten: 12224
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #18 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:06:18 »
Met een scheur, hoe klein ook, in je inlaatslang van de turbo naar je inlaatspruitstuk, klopt er niets meer van je diesel-lucht mengsel. Je computer meet de lucht die binnenkomt, dmv de LMM tpv je luchtfilter, maar diezelfde lucht lekt verder door in je luchttraject door de scheur naar buiten. Je computer kan dit niet meten, want na de LMM wordt de hoeveelheid lucht niet meer gemeten, dus laat je computer diesel inspuiten alsof er geen lucht lekt. Met als gevolg een heel rijk mengsel dat niet ontbrand wordt. Het gevolg is roet, heel veel roet. Zonder roetfilter krijg je dan zelfs een zwarte streep op straat.

Additionele bonus is dat je turbodruk te laag is, want die druk lek weg door de scheur. Dus je VNT verstelling van de turbo blijft staan totdat de druk is bereikt, niet dat dit lukt vanwege de scheur. De turbo zuigt dus nog meer lucht aan, je LMM meet die hoeveelheid lucht, je computer laat diesel inspuiten op basis van deze hoeveelheid lucht, maar zoveel diesel ontbrandt niet, want er is niet genoeg lucht. Die is door je scheur gelekt.

Omdat jij een roetfilter hebt, is al die roet in je filter terechtgekomen die niet meer geregenereerd kan worden.

Kortom, de scheur in je slang is de root cause.

1 stap verder terug 
als de vnt niet goed werkt loopt de druk te hoog op daardoor scheurt de slang en is heel jou verhaal begonnen

dus ik denk nog steeds dat de turbo het probleem is

Offline Pjotr 156

  • ******
  • Berichten: 12224
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #19 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:10:58 »
Als er inderdaad een flinke scheur in de inlaatslang heeft gezeten, kan de turbodruk nooit goed geweest zijn. Als ze je dat proberen wijs te maken, dan zou ik eens een andere garage proberen. Noodloop kan dus ook door die scheur gekomen zijn. De MAP-sensor in het inlaatspruitstuk meet een te lage druk, wat niet overeenkomt met de hoeveelheid lucht die langs de LMM komt.

Roetfilter en EGR eens goed schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad bij zo'n kilometerstand. Hopen dat het straks opgelost is! Turbo schoonmaken is ook een aanrader.

als je turbodruk gaat uitlezen dan ga je niet rustig rijden maar ga je de turbo testen
wat heb je aan de turbodruk uitlezen waar hij het goed doet je bent opzoek naar het punt waar het niet goed is

Offline hajong

  • *
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #20 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:26:12 »
1 stap verder terug 
als de vnt niet goed werkt loopt de druk te hoog op daardoor scheurt de slang en is heel jou verhaal begonnen

dus ik denk nog steeds dat de turbo het probleem is

Dat is ook goed mogelijk. Te hoge turbodruk (in een systeem zonder lekken), gemeten in je inlaatspruitstuk geeft inderdaad een foutmelding met noodlot als gevolg. Die melding is uit te lezen. Maar in feite zou, zelfs met een kapotte VNT en daardoor te hoge druk, als beveiliging de noodlot moeten krijgen. Net om te voorkomen dat vanallerlei slangen gaan scheuren.

Desalniettemin is het altijd goed om een JTD regelmatig te ontroeten (flink gas geven) door de EGR komt er alleen maar troep in je systeem. Het is alleen jammer dat je een roetfilter hebt. Daar hebben de wielrenners minder last van.

Offline Martijn_vK

  • ****
  • Berichten: 471
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #21 Gepost op: 06 oktober 2017, 10:30:37 »
als je turbodruk gaat uitlezen dan ga je niet rustig rijden maar ga je de turbo testen
wat heb je aan de turbodruk uitlezen waar hij het goed doet je bent opzoek naar het punt waar het niet goed is

Wie heeft het over rustig rijden? Turbodruk uitlezen waar hij het goed doet? Ik snap weinig van je post. Ik had het in ieder geval over de storing die de ECU geeft.

Die kan inderdaad wel komen vanwege te hoge druk door de turbo, maar ook omdat de gewenste druk niet gehaald wordt door die scheur.

Overigens kan het, mits in goede staat, niet zomaar gebeuren dat een inlaatslang scheurt vanwege te hoge turbodruk. Het zal eerder veroudering van de slang en/of een onzachte aanraking met een steen oid zijn.
Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Pjotr 156

  • ******
  • Berichten: 12224
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #22 Gepost op: 06 oktober 2017, 15:00:46 »
Wie heeft het over rustig rijden? Turbodruk uitlezen waar hij het goed doet? Ik snap weinig van je post. Ik had het in ieder geval over de storing die de ECU geeft.

Die kan inderdaad wel komen vanwege te hoge druk door de turbo, maar ook omdat de gewenste druk niet gehaald wordt door die scheur.

Overigens kan het, mits in goede staat, niet zomaar gebeuren dat een inlaatslang scheurt vanwege te hoge turbodruk. Het zal eerder veroudering van de slang en/of een onzachte aanraking met een steen oid zijn.

hoe komt er een steen onder de motorkap ? het is de slang boven lijkt mij sterk dat daar een steen komt
en als de druk goed uitgelezen is met de scheur is er niet goed doorgereden bij uitlezen
als de scheur er in zit bij uitlezen ga je dat terug zien in verwachte aangezogen lucht en werkelijk en is de turbo druk ook niet als verwacht door de ecu

Offline tvanbale

  • ***
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #23 Gepost op: 07 oktober 2017, 23:09:35 »
Allereerst: super bedankt voor alle input, tips en het meedenken! Dank je wel!

Inmiddels is de Bella klaar!
De nieuwe turboslang, het gereinigde roetfilter en de schoongemaakte EGR hebben duidelijk effect: zolang ik de 147 heb heeft de motor nog niet zo soepel opgepakt als nu. Veel alerter op het gas!

Ik ben er erg blij mee, echter.. de EGR heb ik zelf gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Waarschijnlijk heb ik iets niet goed aangedraaid of is er een pakking niet goed (meer), omdat er bij stilstaan uitlaatgassen binnen komen.
Niet veel, maar je ruikt het wel en na een half uurtje begint het toch te bonken in mijn hoofd.

Tenminste, ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn. De motor loopt super en van een eerdere diesel (Megane) kan ik mij nog het beroerde draaien van de motor herinneren door een kapot brandplaatje. Die stonk destijds heel erg.
Zo erg is het nu niet, vandaar dat ik aan de EGR dacht. Maandag zal ik het eens nalopen.

http://www.spritmonitor.de/en/detail/410998.html

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2259
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #24 Gepost op: 10 oktober 2017, 21:08:00 »
En dan nu even een tankje 1:15  even beetje door stomen met die JTD  :P
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline hajong

  • *
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #25 Gepost op: 10 oktober 2017, 21:37:33 »
Ik ben er erg blij mee, echter.. de EGR heb ik zelf gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Waarschijnlijk heb ik iets niet goed aangedraaid of is er een pakking niet goed (meer), omdat er bij stilstaan uitlaatgassen binnen komen.
Niet veel, maar je ruikt het wel en na een half uurtje begint het toch te bonken in mijn hoofd.

Tenminste, ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn. De motor loopt super en van een eerdere diesel (Megane) kan ik mij nog het beroerde draaien van de motor herinneren door een kapot brandplaatje. Die stonk destijds heel erg.
Zo erg is het nu niet, vandaar dat ik aan de EGR dacht. Maandag zal ik het eens nalopen.

Controleer de brandplaatjes maar ;) . Met een lekkend brandplaatje gaat ie in het begin niet beroerder lopen.

En een tankje BP Ultimate en gaan! 1:15 Vind ik nog conservatief, 1:16 redde ik net aan met veel snelweg.

Offline tvanbale

  • ***
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #26 Gepost op: 11 oktober 2017, 19:35:00 »
Morgen zal ik een foto proberen te maken, maar ik weet (bijna) zeker dat het geen brandplaatje is.
Aan de onderkant van de EGR gaat er een ijzeren slang naar beneden. Onderaan zit deze met een soort klemmetje vast.
(op 0:23 ligt deze rechts)

Het rubberen ringetje (?) wat bovenin het klemmetje zit ontbreekt.
Ik heb wel gezien dat er een zwart 'draadje' uit gekomen was, maar daar heb ik verder geen aandacht aan gegeven.
Ik vermoed dat dit de oorzaak is!
Daar waar het klemmetje zit zie je nu ook roetsporen die er eerder niet zaten.

Vraag is: Kan ik hier een stukje van een rubberen ring voor gebruiken?
M.a.w. een stukje uit een rubberen ring knippen en deze in het klemmetje/beugeltje leggen?
http://www.spritmonitor.de/en/detail/410998.html

Offline Martijn_vK

  • ****
  • Berichten: 471
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #27 Gepost op: 11 oktober 2017, 20:23:38 »
Lekker afdichten dan, die EGR. Je hebt een 8v dus als ik het juist heb hoef je niet eens de software te laten aanpassen, gewoon twee blindplaatjes kopen (net een tientje bij JTD Performance) en die aan beide zijden monteren. Heb je ook geen last van een dichtkoekende inlaat meer.
Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline tvanbale

  • ***
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #28 Gepost op: 11 oktober 2017, 20:56:32 »
Filmpje is niet van mijn Bella  ;)

Afdoppen is op zich wel een goed idee, als er geen softwareaanpassing nodig is.
Echter maakt dat nog geen verschil met de uitlaatgaslucht in de auto toch?
Daarvoor zal klemmetje wel goed moeten afsluiten
http://www.spritmonitor.de/en/detail/410998.html

Offline Martijn_vK

  • ****
  • Berichten: 471
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Roetfilter (?)
« Reactie #29 Gepost op: 11 oktober 2017, 22:56:05 »
Langs dat klemmetje komt geen uitlaatgas meer als je de zaak afsluit. De afsluitplaatjes komen namelijk tussen de flensjes van die messing buizen en de aansluiting op het in- en uitlaatspruitstuk. Het hele EGR-traject is daarmee dicht.

Ik heb overigens ook al heel lang een uitlaatgaslucht in mijn auto, maar dat ligt volgens mij aan zo'n zelfde type klem, tussen turbo en downpipe. Die dingen sluiten niet zo best meer af als ze een beetje te vaak gebruikt zijn.
Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978