Auteur Topic: Opkalefateren van de 2.4 20v sw  (gelezen 7440 keer)

Offline frankalfa

• Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #75 Gepost op: 21 december 2017, 22:38:57 »
He Arthur, ook hier? :thumbsup: Laat me raden, je verveelde je op t scarb...? Applaus Ja had maar besloten om t ding een 3e leven te gunnen, dus waarom geen topicje aan wijden.

@ Martijn, lekker spul toch? flippy1 Je komt er nog maar eens een paar naar binnen kletsen he... fruyt1 Hoe die er uit gaat zien kun je op MP zien, daar staat een witte met zwart dak en donkere wielen... ;D

Vandaag zoals gedacht aan de voorwielophanging begonnen.
Links eerst, want dat was allemaal al eens los geweest onder mijn handen dus voor de goeie moed eerst t makkelijke deel... Deuh Ging dan ook semi probleemloos los allemaal. Rot wiellager ontdekt (waar ik 2 jaar geleden alles voor had los gehad, dus binnen pakweg 50K 'op'.) dus daar gaat een verse in.

Verder wat roest, één plek die gelast moet worden, daar waar het blikken steuntje zit voor de abs/remblokslijtage touwtjes (ik kan me van de 3.0 v6 nog herinneren dat ie op exact dezelfde plek slecht was, zij het op een groter oppervlak)
Slecht stukje uitgesneden en al t andere roest weg geborsteld en vervolgens in de brunox gespoten. Binnenkort mn maat  ff peilen of ie dat er even in wil knetteren ter plaatse.

Daarna rechts; duidelijk dat er hier enkele dingen zaten die al langere tijd geen sleutel of kruipolie hadden gezien zeg maar...
Lang verhaal kort; alle gewenste delen liggen inmiddels op de werkbank maar de boutmet4kantemoer die de schokker in het alu brugstuk houdt zit er nog in, met inmiddels afgeslepen kop enzo.. Daar moet ik me nog wel ff druk op maken, te-ring dat zit vast! >:(
Hier ook wat roest maar geen laswerk, dus ook hier ontroest en in de brunox gefietst.

Naast t wiellager ga ik ook nog ff kijken voor een paar nieuwe inlegrubbers voor de veren, daar waar deze op de schokker staan, rubber is een eind heen.

Ook direct het vet in de bovenste draagarmen even wat doorgepompt, tot op heden 'nul' speling.
Aandrijfassen nog bekeken (was een vraag in een ander topic) maar ook deze zijn na een jaar en plm 35K nog gewoon spelingsvrij gelukkig. Misschien haal ik de tripods even tevoorschijn om het vet te inspecteren en evt te vervangen.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline katuut

• Crew
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #76 Gepost op: 22 december 2017, 08:06:18 »
Zou je die draagarmen niet gewoon vervangen?

‘Twijgjes’ is wellicht een beter woord ;p
Last hebbend van detaildiarree

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: 22 december 2017, 08:59:31 »
Zou je die draagarmen niet gewoon vervangen?

‘Twijgjes’ is wellicht een beter woord ;p

Draagarmen? Welke? ???

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline katuut

• Crew
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: 22 december 2017, 16:36:01 »
Bovenste

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: 22 december 2017, 17:12:35 »
@ Martijn, lekker spul toch? flippy1 Je komt er nog maar eens een paar naar binnen kletsen he... fruyt1 Hoe die er uit gaat zien kun je op MP zien, daar staat een witte met zwart dak en donkere wielen... ;D

Vandaag zoals gedacht aan de voorwielophanging begonnen.
Links eerst, want dat was allemaal al eens los geweest onder mijn handen dus voor de goeie moed eerst t makkelijke deel... Deuh Ging dan ook semi probleemloos los allemaal. Rot wiellager ontdekt (waar ik 2 jaar geleden alles voor had los gehad, dus binnen pakweg 50K 'op'.) dus daar gaat een verse in.

Gaan we doen :)

Wiellagers lusten ze inderdaad goed. Bij mij linksvoor vervangen vlak voor verkoop en bij de laatste apk, vlak voor ik hem terugkocht, wéér linksvoor aan de beurt. Goeie 60k later. En nu inmiddels weer een hoorbaar lager maar ik moet nog ff uitvinden welke. Denk rechtsvoor.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: 22 december 2017, 18:00:43 »
AR156C#2187 - mijn PP

Offline dickamerica

• Bekijk profiel
    • Italiaveloce
« Reactie #81 Gepost op: 22 december 2017, 18:14:44 »
 ;D
AR156C#2342 - mijn PP

Dickamerica
www.italiaveloce.nl
Rijswijk zh
Nulzesdrieachtviertweezeszeszeseen

Offline katuut

• Crew
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 22 december 2017, 18:31:35 »
Want?

Grtz,fRank

Omdat ze gaan als hamburgers op de TT. Je kunt er nu makkelijk bij

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: 22 december 2017, 22:06:23 »
Ah duidelijk, nee niet nodig; ik heb hopelijk longlife homebrew testdingen dr onder, aangepast met smeernippels. Vooralsnog (35K km) speling- en kraakvrij. :ok:

Weer wat gepield aan het ding; vandaag de torens voor in de smurfensnot  ;D gesmeerd, een stukje blik geprepareerd voor de lasser en een poot met nwe schokker voor geassembleerd.

Ook alvast een achterschokbreker van de sloper ontleed en wat schoongemaakt, die ga ik ook even preventief rustoleum-en.
Tevens het afwatergaatje van de veerschotel dusdanig gemodificeerd dat t nu wél werkt...
(paar gerichte tikken met een hamer en een beitel, zodat t water nu direct weg kan ipv dat er altijd een laagje van een paar mm rondom die poot in de schotel blijft staan... Deuh Deuh)

De andere voorpoot is nog niet van plan om de moed op te geven; ondanks doelgericht klootviolen vanavond nog geen vooruitgang; ja het alu brugstuk beweegt tov de schokbreker maar die bout, ho maar..Bankschroef op gesloopt zelfs.. v6tech1
Zal uiteindelijk wel uitboren worden gok ik.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: 23 december 2017, 22:41:29 »
Gaan we doen :)

Wiellagers lusten ze inderdaad goed. Bij mij linksvoor vervangen vlak voor verkoop en bij de laatste apk, vlak voor ik hem terugkocht, wéér linksvoor aan de beurt. Goeie 60k later. En nu inmiddels weer een hoorbaar lager maar ik moet nog ff uitvinden welke. Denk rechtsvoor.

als een wiellager zo snel slecht is gaat er toch iets mis met of monteren of met je velgen die een heel verkeerde et hebben
4ton met een wiellager moet toch geen probleem zijn   ( maar ja dat is ook mijn ervaring met draagarmen )

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: 24 december 2017, 09:01:35 »
als een wiellager zo snel slecht is gaat er toch iets mis met of monteren of met je velgen die een heel verkeerde et hebben
4ton met een wiellager moet toch geen probleem zijn   ( maar ja dat is ook mijn ervaring met draagarmen )
Zou kunnen maar in mijn geval staat de auto op de originele distinctive wielen en was montage van het lager ook probleemloos.
4ton met draagarmen is uiteraard ook een unicum... :ok:

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: 24 december 2017, 21:24:28 »

Met wiellagers weet je het maar nooit. Ik heb er zat vervangen met net over de ton. Bij mij ging monteren ook probleemloos. Velgen originele GTA speedlines toen. Ik kan me ook zo voorstellen dat ze per ongeluk de verkeerde hebben vervangen de laatste keer, omdat nu de andere steeds meer herrie gaat maken en die heb ik iig nooit vervangen. Nu ruim 260k erop.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: 27 december 2017, 22:11:29 »
Uiteraard de afgelopen dagen niet veel gedaan, eten en drinken kost nu eenmaal tijd.. Applaus

Inmiddels de ene achterpoot gerustoleumd, en weer geassembleerd, andere uit elkaar en schoon, ready for paint.

Plaatjes volgen later, tinypic lijkt eruit te liggen...

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: 31 december 2017, 00:33:00 »
Andere vers geschilderde achterpoot inmiddels ook weer in elkaar gemeubeld.
Voor en na plaatje:

Zag trouwens dat er tov de originele 2.4 achterschokkers nogal verschil is qua spiralen:
Degene die onder de 2.4 vandaan kwam had een winding meer maar was desondanks veel korter in vrije toestand tov de 1.9 exemplaren (zeker 10cm!) Materiaal diameter zat bijna geen verschil in (grofweg gemeten met de schuifmaat 12 om 11.5mm, 2.4 resp 1.9)

Vreemd genoeg stonden beide auto's wel even hoog in rijklare toestand maw ze bereiken hetzelfde qua wagenhoogte... ???  Ik ga iig de 1.9 exemplaren gebruiken omdat deze veel netter zijn qua roest (minder kans op breuk denk ik dan maar).

Inmiddels ook de wielkuip/schokbrekertoren linksachter ontroest en in de brunox gezet. Nog geen gaten gelukkig maar wel serieus aangeroest, 5 voor 12 dus...  :-\
Rechts is beter heb ik al gezien, maar daar zit nog een lief  klusje vermoed ik daar deze kant bij mij nog nooit is los geweest... v6tech1

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: 02 januari 2018, 23:46:14 »
Inmiddels achterzijde links voorzien van kwastje rustoleum.

Indien tijd deze week verder prutsen aan de vastzittende bout van de voorwielophanging. Ook rechtsachter een begin gemaakt met loshalen maar je-zus dat zit allemaal vast.. >:(
De makkelijke manier is uiteraard om er de slijptol in te zetten en bouten, bussen en ringen van de sloper te gebruiken maar dat kan altijd nog...

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP