Auteur Topic: Opkalefateren van de 2.4 20v sw  (gelezen 1860 keer)

Offline Martijn_vK

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Opkalefateren van de 2.4 20v sw
« Reactie #45 Gepost op: 30 november 2017, 15:05:23 »
Mijn sloop-156 heeft naar het lijkt ook nog een prima bodem. Ben nog geen rottigheid tegengekomen. Valt me alleszins mee voor een Alfa met tegen de 4 ton.

Nu mijn dagelijkse 156 nog...
Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 30 november 2017, 15:48:06 »
Mijn sloop-156 heeft naar het lijkt ook nog een prima bodem. Ben nog geen rottigheid tegengekomen. Valt me alleszins mee voor een Alfa met tegen de 4 ton.

Nu mijn dagelijkse 156 nog...
Volgens mij ga jij de verkeerde slopen...Techniek van de jouwe in die sloper hangen man, ben je direct van dat hoerenschuifdak af!;-) ;-)

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline n0sTRa

• lid nr. : #1371
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 30 november 2017, 16:23:45 »
Moest je interesse hebben, ik heb een extractor/tapijtreiniger liggen.

U mag deze altijd eens komen halen om weekje te gebruiken.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 30 november 2017, 17:46:42 »
Moest je interesse hebben, ik heb een extractor/tapijtreiniger liggen.

U mag deze altijd eens komen halen om weekje te gebruiken.
Das vriendelijk Gregory! Mijne maat (met de bandenhandel, je weet wel) heeft ook ene die ik altijd mag gebruiken.

Maar dank voor het aanbod!8)

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 30 november 2017, 21:34:43 »
Zo, de bitumen zijn eruit. Gaat best aardig als t '+ een heel klein beetje' is in je loods.

Geen narigheid ontdekt, wat er zit aan roest is aan de lipjes bij de voetenbak achterzitting maar dat is met schuren/behandelen op te lossen.
Wat me wel opviel is de extra plaat die links/rechts van de middentunnel achter gelast is, de grijze pre facelift 1.9 heeft dit niet (sterker nog die had helemáál geen plaatwerk meer op die plek lol! :-) )
Zijn die platen 2.4 specifiek of hebben alle facelifts die versteviging?

Helaas is mn fijne 2-K antiroestspulletje niet van plan om nog uit te harden op korte termijn. Had even een beetje aangemaakt en een proefstukje behandeld (aan een kolom van mn loods gemeerd)
Spul plakte daarnet nog net zo hard al toen ik t er vanmiddag opsmeerde maw dr gebeurd niks. Door naar plan B; ik ga even iets anders bestellen om te gebruiken, kan geen 3 maanden wachten tot de bodem eens zover opgedroogd is dat de mat er weer in kan...;-)

Paar plaatjes van de binnenzijde;

met de extra versteviging.

Voorzijde bestuurderskant, wat zou die witte aanslag zijn?

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline peetje155

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 01 december 2017, 01:07:55 »

Is dat geen kit Frank? Of anders nieuwe paddestoelsoort? Haha.
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 01 december 2017, 08:23:13 »
je wilde toch een witte auto?
Zorgt de Alfa zelf voor een wit kleurtje, is het ook niet goed ;-)
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 01 december 2017, 15:11:55 »
Humor heren!:-) Nee is een soort poederachtige aanslag, denk wellicht residu van wegenzout oid via schoenen ooit in de auto gekomen? Je veegt t met je vinger zo weg maar vraag me af waar t vandaan komt.

Trouwens,'roestige bodemplaat' theorietje: veel 156's hebben een krokante bodem zoals we weten. Bij anderen is bijna geen roest te zien zoals de mijne (gelukkig, lucky me!)
Zou dit verband kunnen houden met het wel of niet gebruiken van de airco?

Die bij mijn 2.4 is al kapot van vóór dat ik m heb en navraag destijds bij de verkoper gaf aan dat ook hij er niet om maalde dat ie niet werkte (maw dus al lang stuk?)
Hij heeft de auto bijna 8 jaar gehad en nergens ook maar een stickertje of ander teken(rekening oid) van airco- onderhoud of controle.

Stel nu dat de airco er al na pakweg 5 jaar mee is gestopt, dan zou die inmiddels zo'n 8,5 bijna 9 jaar niet meer werken.

Zou dit van invloed zijn op de staat van de bodemplaat van binnenuit (weet ik veel, stukje luchtfietserij: met airco heb je, zonder dat je t weet, condensvorming op de bodem want afgedekt door die isolatiemat en wél indirect contact met de buitenluchttemperatuur in al die jaren via de stalen bodemplaat.
Die bitumen plaatjes zitten 9 vd 10x maar zo-zo op zn plek tenslotte en volgen niet netjes de vorm van de bodemplaat dus daar kan makkelijk vocht achter blijven en tussen kruipen...

Het verschil met de 2001 jtd sw die ik nu tijdelijk rijd is dusdanig groot (daar hebben we serieuze platen in moeten bakken voor de apk) dat t echt opvalt...
Km stand is vergelijkbaar, beide auto's zijn geen vertroetelde garageslapers geweest maar werkpaarden. Enige verschillen zijn 3 jaren in leeftijd EN een werkende airco bij de rotste van de 2...!

De 2001 is trouwens met t weer van de afgelopen dagen zeiknat binnen (idd eerst ontwasemfunctie vol aan om zicht te krijgen door de ruiten) terwijl de 2.4 dit never had... Maar die had dan ook geen werkende airco...! Oorzaak>gevolg of andersom??

Jullie een idee hierover?

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 01 december 2017, 15:35:52 »
Kan best zijn dat dat IETS met elkaar te maken heeft, maar ik geloof nooit dat een airco ook werkelijk zo veel invloed heeft. Bij mijn sloper deed de airco het wel en is geen roest te zien. Bij mijn daily doet de airco het ook maar wordt door mij alleen bij 30+ graden gebruikt. Geen idee wat vorige eigenaren ermee deden in beide auto's en weet ook nog niet of er roest onder de vloermat zit. Van buiten/onderen nog niks te zien iig.

Ik gebruik de airco niet omdat ik het niet fijn vind, maar ook omdat hij juist NA gebruik altijd zoveel vocht in het interieur geeft. Ellendig is ook de functie dat hij bij hoge luchtvochtigheid automatisch aangaat. Als je even niet oplet en hij staat wat langer aan, en je zet hem dan weer uit, slaan alle ruiten dicht van de heftige condensvorming. Moet je van ellende de airco weer aanzetten om weer wat te kunnen zien. Heb er zelfs wel eens over gedacht om het systeem eruit te schroeven en een kortere multiriem te zoeken (of een dummy pomp).
Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 01 december 2017, 20:54:01 »
Zo juist nog even bezig geweest; in afwachting van antiroest spulleke voor de bodem delen maar wat anders opgepakt; het vernieuwen van de bumpersteunen.

Had ik een paar maanden geleden al verse voor besteld, de transportlak eraf gestraald en in de antiroest gezet. Nah ff wisselen dacht ik...

NOT!
Linkerkant met de intercoolersteun als eerste (en enige voor vandaag). Al die beugeltjes en meuk waarmee de intercooler ophangt waren ook best aangetast dus ik meende die 'ff' te demonteren om te ontroesten en spuiten...

Ahum, dat blikken ding zit g@#&#P&@@T@TQ!!! achter de motorsteun vast! Nah die ook maar los dan, krik onder de bak voor wat support. Bouten eruit, nog niet los dat gekke blikje..
Kijken; ow daar zitten ook de aircoleidingen mee vast binnen in de motorruimte.. Nah accu eruit, accu bak er uit, die plastic klemmen los gewurmd, luchtpijp tussen lmm en turbo dr af,  uiteindelijk ook de bracket van het luchtfilterhuis nog los en toen met veel klooien jawel dat intercoolersteuntje...pfff.

Vond t voor vandaag wel weer even genoeg...

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 03 december 2017, 22:08:55 »
Inmiddels is het beruchte steuntje gestraald en in de brunox gespoten. Hangt te drogen nu.
Bumpersteunen ff zwart gespoten nog, staat netter dan dat lichtgrijs van de amercoat.

Verder de bodem binnen helemaal ontvet en de laatst restjes bitumen weg gekrabt. Ook dat staat in de brunox (als test, kende het spul eigenlijk niet maar had een spuitbus op laten sturen om eens te kijken wat t doet, vooralsnog geeft dezelfde paarse kleur als Fertan dus vermoed ook hier een fosforoplossing)

Daarnet de rechterzijde aangepakt,dwz de bumpersteun verwijderd en vervangen door een nieuwe. Ging een stuk makkelijker, hier alleen een oliekoeler voor mn neus maar die hoefde niet los, alleen een steunbracket (waar uiteraard de tapeinden van afbraken) Wel opmerkelijk minder roest aan deze zijde van de auto. Ook de rand van de chassisbalk had hier geen vliegroest, links wel.

Paar plaatjes:

Zo kwam t ding er van onder...

Brunox @ work

Oud en nieuw

En gemonteerd.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 06 december 2017, 14:25:58 »
Gisteren was het spulletje binnen wat ik op de vloer wilde smeren aan de binnenkant (rustoleum combicolour, goed ervaringen mee op de buitenkant van een ouwe alfetta sedan destijds) dus vlotjes aan de gang ermee.

Was uit een restpartij voa weinagh (beggars can't be choosers) waar de meer gangbare kleuren al weg waren uiteraard, dus t werd een niet alledaagse kleur.
Sterker nog t lijkt wel of t de bodem van een buitenzwembad is...;-) Andere mogelijkheden waren boerenschurengroen of goudkleurig... Dan toch maar blauw.

Verder niet veel gedaan, het intercoolersteuntje zit weer in de juiste positie maar vanwege het rubber in de motorsteun moet ik daar nog even wat aandacht aan besteden eer alles vastgedraaid kan worden (steun verdraaid onder invloed van dat rubber)

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline w!ms

• 156 V6, 147 GTA, 75 TS
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 06 december 2017, 22:19:44 »
Azzurro Lemans, helemaal in stijl fRank!
Wat een werk maar je er van, petje af hoor.

groetz, w!ms

Offline dickamerica

• Bekijk profiel
    • Italiaveloce
« Reactie #58 Gepost op: 07 december 2017, 23:05:49 »
Gek zat Allemaal fRankie!
Ik zeg goed bezag!
AR156C#2342 - mijn PP

Dickamerica
www.italiaveloce.nl
Rijswijk zh
Nulzesdrieachtviertweezeszeszeseen

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 09 december 2017, 19:22:58 »
Gisteren de antidreun matjes erin geplakt, das echt een makkelijk werkje!

Ff passen hoe t moet komen te liggen en daarna even met de verfstripper wat voorwarmen. Dan beginnen aan 1 kant en vervolgens afwisselend even verwarmen en goed aandrukken in de lagere gedeeltes (NIET je klauw voor dat pistool houden!! Niet vragen hoe ik dat nu weet.,.auw)

Verder de intercoolerbracket+3/4evanderestvandeautowatikerdusvoorhadmoetenverwijderenomtdinguberhaupttekunnenverwijderen weer geplaatst.

Later meer, grtz, fRank
AR156C#2187 - mijn PP