Auteur Topic: CO te hoog  (gelezen 379 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ANWB1

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
CO te hoog
« Gepost op: 24 september 2017, 12:02:06 »
Heb een 159 2.2 die is afgekeurd omdat het CO te hoog is. Er zijn geen foutcodes aanwezig. Lambdasondes voor de katalysator geeft aan dat die in close loop functioneren en de lambdasondes naar de katalysator in open loop functioneren. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn.

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 554
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2017, 12:47:19 »
Was ie wel goed warm bij de meting? Ff rondje rijden helpt meestal wel.
Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline ANWB1

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2017, 15:47:06 »
Dat klopt na een rondje rijden was hij heel even stationair goed. Bij de viergasmeting ging het CO weer omhoog en is het niet goed meer.

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2304
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2017, 20:52:10 »
Rondje Autobahn helpt ook.

Even goed schoon branden.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Ton v6

  • ***
  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2017, 17:14:36 »
Ik heb dat ook een keer gehad bij mijn 2.2 JTS.
Bij mij liep de motor niet goed stationair. Dat werd veroorzaakt door een slechte slang onder het inlaatspruitstuk waar door er valse lucht aangezogen werd.

Offline sanscorp

  • ******
  • Berichten: 12122
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #5 Gepost op: 09 december 2017, 22:07:29 »
valse lucht is over het algemeen geen te hoog CO.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 6822
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • Bekijk profiel
    • De Winkel Advies & Support
Re: CO te hoog
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2017, 09:10:31 »
Ho ANWB1, welkom hier.
Misschien ook leuk om je even voor te stellen.
Even vertellen in het 'voorsteltopic' wie je bent en wat voor Alfa je hebt.

#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline carlosjose

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2017, 11:47:56 »
gewoon 1 bougiestekker  lostrekken bij de co meting......

Offline carlosjose

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2017, 11:49:16 »
ik bedoel natuurlijk de stekker van de injector......

Offline sanscorp

  • ******
  • Berichten: 12122
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2017, 11:57:45 »
Daar los je inderdaad mee op wat er niet goed is aan de auto.
En ik gok ook een MIL wat ook apk afkeur is.

Of moet je dat ledje dan afplakken?
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 11:59:06 door sanscorp »

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1401
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2017, 11:58:50 »
valse lucht is over het algemeen geen te hoog CO.

Maar slechte ontsteking wel, een verstoorde lucht / mengsel verhouding kan co produceren, een sensor kan een foute waarde aangeven, maar het blok kan ook vervuild zijn.

Dus misschien eens uitlezen of de sensoren juist hun werk doen, een goede garage kan dit goed controleren.

Laatst bij een MAN gasmotor met kat en lambda regeling, lambda sensor rot en lekke uitlaat --> +8000 ppm co  :-X
Dus er zou wat kunnen zijn met de sensoren.

Maar eens een keer goed de beest uithangen op de Autobahn (maar kan ook in Nederland door even een versnelling lager aan te houden) en de boel even schoon
blazen, ritje rond de kerk is dan te weinig even een lang stuk waar je constant de motor goed belast.


Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 554
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2017, 12:02:48 »
Het is een topic uit september. Denk dat de bewuste 159 inmiddels wel apk heeft...
Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline sanscorp

  • ******
  • Berichten: 12122
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2017, 12:05:35 »
Mijn fout haha

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline amazinged

  • ******
  • Berichten: 1806
  • Geslacht: Man
  • Op gas moet je koken, maar vooral ook rijden!
    • Bekijk profiel
    • auto aankoopkeuringen en diagnose
Re: CO te hoog
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2017, 14:23:57 »
Heb een 159 2.2 die is afgekeurd omdat het CO te hoog is. Er zijn geen foutcodes aanwezig. Lambdasondes voor de katalysator geeft aan dat die in close loop functioneren en de lambdasondes naar de katalysator in open loop functioneren. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn.

Niet flauw bedoeld, maar het is een beetje als "mijn auto loopt niet goed, wie weet wat er mis is?" . Iedere 'internet-monteur' duikt erop en komt met het antwoord 'ik zal je vertellen wat het is want ik heb dat ook gehad!'. Van kapotte turbo's ( die jij niet hebt ) , tot verstuivers, pierburgklepjes en weet ik wat meer zullen de revue passeren zonder dat jij ooit tot een oplossing komt.

Bedoelde je de lambdasonde na de katalysator welke 'in open loop staat'?

Even voor jouw beleving:

Je hebt jouw motor, met alle componenten erin en eromheen. Van alles wat kan maken dat hij goed of slecht loopt. 1 slechte bougie maakt dat hij slecht loopt, op die cilinder, maar 1 verkoolde klep die open blijft staan ook. Een lekkage in het inlaat-traject ook trouwens. Het moet ALLEMAAL in orde zijn om de motor goed te laten lopen. Slecht lopen KAN en zal meestal een verkeerd CO opleveren ( kan zowel te hoog als te laag zijn ). In dit traject heb je aan het einde van de keten de lambdasonde die je motor bijregelt. Dat is maar kleine beetjes maar moet wel goed werken. Die lambdasonde zal het uiteindelijke CO-percentage een worst zijn, maar hij regelt de motor af op een Lambda-getal =1 af ( GEEN CO-waarde dus!) .

Als: De motor op lambda=1 loopt én de katalysator goed werken, er geen lekkages zijn , dan zal aan het einde van je uitlaat nog steeds het lambda-getal 1 zijn en het CO-percentage laag genoeg.

Nu jouw situatie de mogelijkheden:

1: Jouw motor loopt zo veel rijker ( door slechte ontsteking, verstopt luchtfilter, te hoge brandstofdruk, lekkende injector of wat dan ook ) , dat je motor zo rijk loopt dat het geen lambda =1 meer is én de katalysator er nooit geen chocolade meer van kan maken of een laag genoeg CO-percentage. Je katalysator en lambdasonde NA ( en niet naar ) de katalysator zijn dan (nog) goed maar kunnen de hoeveelheid rotzooi nooit verwerken.

2: Jouw motor loopt als een zonnetje, alles 200%, precies lambda=1 , maar je katalysator is zo slecht dat deze toch je CO-percentage niet laag genoeg kan brengen. In dat geval is je Katalysator slecht.

De lambda-sonde NA je katalysator heeft slechts een controlerende werking en geen invloed in het verhaal op de waardes.

Wat wij willen weten om een diagnose te kunnen stellen die in de juiste richting gaat is dus je lambda-waarde! Want dat is de enige die vertelt of het probleem in je motor-loop of in je Katalysator zit.

Jouw lambda-waarde is bovendien een eis voor de APK, deze MOET lambda=1 zijn, met een maximale afwijking van 3% ( 0,97 tot 1,03) .  v6tech1

Het is een topic uit september. Denk dat de bewuste 159 inmiddels wel apk heeft...
  purk1


« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 14:27:31 door amazinged »
156SW 1.8TS LPI G3 | 164 TS 1995 LPI G3 |166 2.4JTD 10V Massimo Eigen Mapping | 166 2.4JTD 20V

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2304
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: CO te hoog
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2017, 15:35:51 »
ha ha.

Mooie reactie weer,  heerlijk    Notworthy
Alfa 159  2.4 JTDm