Auteur Topic: Resonantie speakers  (gelezen 80 keer)

Offline AlfaDennis

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
Resonantie speakers
« Gepost op: 07 december 2017, 15:47:29 »
Hoi, mijn speaker was opgeblazen voor dus ik dacht nieuwe speakers. Ik wil gewoon normaal geluid, dus geen versterkers en subwoofers Enzo. Dus ik heb nieuwe speakers voor gemonteerd in m'n alfa 156 de face lift interieur. Nu resoneert het als een gek, wat ik ook doe. Is de auto/deur echt zo slecht gebouwd?

Originele tweeters zitten er nog in evenals de originele achter speakers. Voor heb ik JBL speakers 1 op 1 vervangen.

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • Bekijk profiel
    • De Winkel Advies & Support
Re: Resonantie speakers
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2017, 15:58:08 »
Vaak komt dat doordat ze het gat niet goed afsluiten.
De ruimte aan de achterzijde mag geen contact hebben met de ruimte voor de speaker.

Maar ook komt het vaak doordat de bevestiging niet goed zit.
Bijvoorbeeld één van de schroeven niet goed aangedraaid.

Maar controleer eerst mijn eerste punt maar even. Het gat waar de speaker in bevestigd zit moet door de behuizing van de speaker helemaal af worden gesloten.

En als antwoord op je vraag: Ja, alles aan je Alfa is slecht gebouwd maar daar ligt je resonantie niet aan haha.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2017, 21:42:34 »
Het mooiste is om zelf een ring te maken van MDF waar je de speaker op vast kan zetten.
Als je echt handig bent zorg je ook nog voor een schuine rand waardoor de speaker iets meer naar boven gericht wordt.

Zelf heb ik door werkzaamheden alle plastic damp/regenfolie moeten verwijderen, om de deur meteen dicht te maken en wat meer massa te geven heb ik een stuk dun tapijt op een stuk (laminaat) ondervloer gelijmd en daar alle gaten mee dichtgemaakt (met spuitlijm). Je hoort een degelijk verschil bij dichtgooien deur en een degelijk verschil qua geluid.

Inmiddels al weer een aantal jaar geleden, enige wat je niet dicht krijgt is de actuator stang van het slot (die moet vrij lopen, daar heb ik een stuk ingeknipt).
Hoe dan ook: Originele folie is vaak al kapot en hiermee vervangen + betere massa/demping.

Er zijn natuurlijk ook speciale matten voor te krijgen, waarmee je extra massa in de deur aanbrengt, maar deze zijn A duur en B omslachtig + je hebt alsnog de regenfolie nodig.

Verder zijn de deurstekkers ook erg gevoelig voor corrosie, zo heb ik een dusdanige overgangsweerstand dat mijn elektrische raam niet eens helemaal dicht wil en vallen raam en speaker uit bij het openen van de deur. Dat wordt bij mij dus het volgende project :)

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline AlfaDennis

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 15:40:32 »
Oké jongens bedankt voor de tips. Ik ben op m'n vrije dag gaan isoleren zodat het niet meer doorgalmt. Wat blijkt: m'n achterdeur speakers waren opgeblazen. Nu het volgende :

Ik heb de originele tweeters in de deur zitten voor. Dit wil ik zo houden.voor zitten nu JBL speakers tweeweg. Als ik de headhunter op 40 zet vervormt het geluid al en de bass is verschrikkelijk in m'n JBL speakers, ongeacht het volume. De kartonnen speakers in m'n vriendins Lupo klinken nog beter. Niet goed dus.

Nu heb ik het idee om bv 16.5 cm woofers in de voordeuren te zetten en de JBL naar achteren. Is dit een goed idee of kan ik beter weer een 2weg aansluiten achter maar dan kijken naar de bass range?

Offline sanscorp

• Moderator
  • *
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 16:32:31 »
Je vraagt waarschijnlijk het onmogelijke van je versterker en speakers. Ga eens langzaan maar zeker investeren in een goede 4 weg en 1x monoblock versterker met subwoofer als je leuk geluid wilt.

Je speakers van 16,5cm zijn niet gemaakt om bass te leveren. 6x9 speakers ook niet.

Tweeters kan je eventueel ook vervangen en als je echt fanatiek bent koop je een compo setje met filters. Je ontkomt dan niet aan je eigen bedrading trekken.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 16:34:03 door sanscorp »

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.