Auteur Topic: Oil catch can  (gelezen 321 keer)

Offline Anothergenius

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
Oil catch can
« Gepost op: 19 februari 2018, 18:15:01 »
Alfisten,

Ik wil graag een oil catch can monteren op mijn auto, ik ga binnenkort naar aanleiding van het plotselinge olie verbruik alles open halen en schoonmaken en vervangen als dit nodig is.

Ik wil dus zo min mogelijk olie vocht etc terug de inlaat in.

Nu mijn vraag normaal is het aansluiten zo gedaan, maar nu begin ik even te twijfelen omdat ik 4 slangen zie?

Bij gevoegde foto heb ik even gemarkeerd met 3 kleuren.

Blauw is neem ik aan vanuit de carterventilatie, door het potje terug de inlaat in. Moet ik deze voor het potje of na het potje (Wit nr.2) afkoppelen?
En dan doorverbinden naar geel op het blok of luchtfilter slang? 1 van de 2 afdoppen?

Waarvoor dienen slang 1 en 3 in wit? Kan zijn dat ik niet verder kijk dan me neus lang is maar just in case. Deuh

Mijn dank is groot
Alfa Romeo 146 2.0 TI
Alfa Romeo 156 2.5 V6
Alfa Romeo 156 2.5 V6

Offline Martijn_vK

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Oil catch can
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2018, 19:24:30 »
1, 2 en 3 zijn denk ik vacuümleidingen? Ik ben niet zo thuis in de Busso, maar volgens mij gaan die slangen naar vacuümbediende zaken als de rembekrachtiger etc. De carterventilatie is de gele aansluiting. Hoewel dat potje blauw wel erg lijkt op een carterventilatiepot...

Als je in ePer of op de site van Tuynder kijkt kan je wat tekeningen op je scherm krijgen van het systeem.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2018, 19:27:18 door Martijn_vK »
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Anothergenius

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2018, 20:06:10 »
1, 2 en 3 zijn denk ik vacuümleidingen? Ik ben niet zo thuis in de Busso, maar volgens mij gaan die slangen naar vacuümbediende zaken als de rembekrachtiger etc. De carterventilatie is de gele aansluiting. Hoewel dat potje blauw wel erg lijkt op een carterventilatiepot...

Als je in ePer of op de site van Tuynder kijkt kan je wat tekeningen op je scherm krijgen van het systeem.

Heb inderdaad even via ePer gekeken, is inderdaad wat je zei een afscheider.
1 en 3 in wit heb ik inderdaad niks mee te maken, 2 wel deze moet ik dus als "in" gebruiken en (geel) luchtfilter naar "out".

Het is me duidelijk, dankjewel voor het laatste duwtje in de rug ;D
Alfa Romeo 146 2.0 TI
Alfa Romeo 156 2.5 V6
Alfa Romeo 156 2.5 V6

Offline __1337__

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2018, 10:42:42 »
Maak voor de grap de olieafscheider eens schoon. Zit waarschijnlijk helemaal vol met drap/bagger en misschien wel bevroren sludge. Dat kan olieverbruik fors verhogen (zelf ook eens ervaren).

Offline Martijn_vK

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2018, 11:05:06 »
Ja, die afscheider werkt al als een soort catch can met terugloop naar het carter. Bij een JTD 16v/20v komen de ventilatieslangen van carter en kop/vuldop bij elkaar in de afscheider en van daaruit loopt de ventilatie richting inlaat, voor de turbo uiteraard. Dat is bij de V6 dus blijkbaar anders, want er gaat een slang rechtstreeks naar de inlaat maar ook eentje via de afscheider. Of zijn er twee afscheiders?

Maar inderdaad, zou je die afscheiders schoonmaken dan ben je misschien al geholpen.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Anothergenius

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2018, 21:36:38 »
Ga ik dat morgen even doen, de originele klemmen zitten er nog op dus zal nog nooit los geweest zijn.

Wat betreft de afscheider, ik heb er maar 1.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2018, 21:37:44 door Anothergenius »
Alfa Romeo 146 2.0 TI
Alfa Romeo 156 2.5 V6
Alfa Romeo 156 2.5 V6