Auteur Topic: Olie wisselen stuurbekrachtiging  (gelezen 516 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13208
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
Olie wisselen stuurbekrachtiging
« Gepost op: 22 december 2017, 12:51:22 »
Er was er al eentje maar die is op slot, vandaar een nieuwe.
Ik was met de schuur bezig ( kasten opruimen ) en toen kwam ik deze tegen.

MPM Power steering fluid SHVI synthetic (dat is volgens mij de goede voor de 159)

Nu wil ik die er dus in gaan gooien, maar wat is nu de beste manier om de oude af te tappen etc?
Kan het reservoir leegzuigen en dan deze erin en dat een paar keer herhalen.
Ik kan ook de retour aftappen en dan de motor laten draaien, maar heb iemand dat eens zien doen en dat gaf nogal een zooitje.
Olie die overal heen spoot  ;D
Tips zijn welkom, en als je weet hoeveel erin gaat dan hoef ik dat niet uit te zoeken (bvd)



Offline peetje155

  • *****
  • Berichten: 658
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Olie wisselen stuurbekrachtiging
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2017, 15:46:11 »
Ik zie bij Qverde dat ze Dexron III(G) ook aangeven voor de 159.
Mocht je willen aftappen, moet je zowiezo met 2 man zijn. Misschien het beste met voorwieltjes beide omhoog, en stuur draaien met motor uit.
Aan 2 liter zul je genoeg hebben...als je niet teveel knoeit. v6tech1

Gisteren gevuld met de rode MPM ATF IIIG. Uit het vaatje kwam toch ong. 0,4 ltr., was gelukkig nog vrij helder.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2017, 15:52:08 door peetje155 »
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline eaj

  • **
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Olie wisselen stuurbekrachtiging
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2017, 09:42:00 »
Er was er al eentje maar die is op slot, vandaar een nieuwe.
Ik was met de schuur bezig ( kasten opruimen ) en toen kwam ik deze tegen.

MPM Power steering fluid SHVI synthetic (dat is volgens mij de goede voor de 159)

Nu wil ik die er dus in gaan gooien, maar wat is nu de beste manier om de oude af te tappen etc?
Kan het reservoir leegzuigen en dan deze erin en dat een paar keer herhalen.
Ik kan ook de retour aftappen en dan de motor laten draaien, maar heb iemand dat eens zien doen en dat gaf nogal een zooitje.
Olie die overal heen spoot  ;D
Tips zijn welkom, en als je weet hoeveel erin gaat dan hoef ik dat niet uit te zoeken (bvd)

Ik heb deze week mijn stuurbekrachtigingsolie van mijn 159 laten vervangen door Alfa specialist Len Jansen in Voorburg. Ik geloof dat hij ook Dextron III G (groen) heeft gebruikt. Hij heeft daar een pompje voor en gooit de retourslang los.
Dit alles duurde een half uurtje en de kostte vielen mij enorm mee. Ik zou eens informeren bij hem.
Alfa Romeo 159 SW 1.8 MPI
Alfa Romeo 147 1.6
Alfa Romeo 156 Berlina 1.8 TS

Offline ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13208
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
Re: Olie wisselen stuurbekrachtiging
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2017, 11:17:43 »
Ik heb deze week mijn stuurbekrachtigingsolie van mijn 159 laten vervangen door Alfa specialist Len Jansen in Voorburg. Ik geloof dat hij ook Dextron III G (groen) heeft gebruikt. Hij heeft daar een pompje voor en gooit de retourslang los.
Dit alles duurde een half uurtje en de kostte vielen mij enorm mee. Ik zou eens informeren bij hem.
Ik denk dat ik het maar laat doen, wat koste het als ik het vragen mag?

Offline amazinged

  • ******
  • Berichten: 1841
  • Geslacht: Man
  • Op gas moet je koken, maar vooral ook rijden!
    • Bekijk profiel
    • auto aankoopkeuringen en diagnose
Re: Olie wisselen stuurbekrachtiging
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2017, 11:19:30 »
Groen is olie voor  Hydraulische systemen ( o.a. stuurbekrachtiging maar ook niveauregeling in andere merken ) en dus geen ATF Dexron IIIG  .....

Dat is wat er later vaak in de 159 werd gebruikt.

Eigenlijk ...... is de oudere Dexron IID en beetje achterhaald. Koud wat te dik, warm wat te dun. Daardoor wel eens wat issues in het verleden en dan vooral bij ouderdom ( vocht opnemen en nog slechter werken enzo ).

Daaruit voortkomend zijn auto-fabrikanten bij stuurhuisjes en pompjes die eerder op Dexron IID liepen opeens gaan draaien op die groene olie. De nieuwere ATF Dexron IIIG komt weer een stuk meer in de richting van de groene olie en heeft veel minder last van de nadelen van de IID van weleer.

Beide kunnen dus prima. Ze zijn niet altijd even goed mengbaar! Daar moet je dus wel oppassen. Zeker omdat er ook nog groen sap voor Peugeot en Citro├źn te koop is enz. ..

Beter dus bij 'kleur-wissel' je systeem serieus goed aftappen en spoelen. Evt. nog een tijdje later een 2de keer.
156SW 1.8TS LPI G3 | 164 TS 1995 LPI G3 |166 2.4JTD 10V Massimo Eigen Mapping | 166 2.4JTD 20V

Offline eaj

  • **
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Olie wisselen stuurbekrachtiging
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2017, 11:25:00 »
Ik denk dat ik het maar laat doen, wat koste het als ik het vragen mag?

Het spoelen en wisselen van de vloeistof van rood naar groen kostte mij 55 euro. Dit was zonder het vervangen van het reservoir, deze was bij mij nog goed. Het reservoir kost nieuw iets van 30 euro en dien je te vervangen als het zeefje los zit.
Alfa Romeo 159 SW 1.8 MPI
Alfa Romeo 147 1.6
Alfa Romeo 156 Berlina 1.8 TS

Offline sanscorp

  • ******
  • Berichten: 12208
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
    • Bekijk profiel
Re: Olie wisselen stuurbekrachtiging
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2018, 21:26:24 »
Ik heb het net nog gedaan, indien toegankelijk onderste punt pakken in de retour leidingen, de 156 heeft een mooie koelspiraal waar je hem los kan trekken.

Anders gewoon reservoir leeghalen met een spuit, retourslang los, wielen van de grond en sturen tot er geen olie meer uit komt.
Motor absoluut niet starten zonder vloeistof.

Dan retourslang vast, reservoir vullen, 2 of 3x stuur volledig naar links en rechts, dan bijvullen en zo door tot er geen lucht meer uit komt.

Auto even starten, wederom uiterste stuuraanslag links rechts, afzetten en dan pas op max zetten. Evt. na een uurtje sturen even niveau checken.

Tijdens lopende motor is het niveau lager en als de olie warm wordt steigt het flink dus even met zijn 2en doen is wel fijn.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.