Auteur Topic: de tijdelijke 1.9 sw, stuurbekrachtiging dood?  (gelezen 870 keer)

Offline frankalfa

• Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
de tijdelijke 1.9 sw, stuurbekrachtiging dood?
« Gepost op: 13 maart 2018, 13:35:32 »
Heren, het volgende; gisteren bij vertrek naar mn werk met de tijdelijke 156 hoorde ik een soort zoemend geluid bij starten, alsof er in het dash iets mee resoneerde.
Niet direct in paniek natuurlijk tis een Alfa tenslotte..  ;D
Achteruit de oprit af, een paar gerichte klopjes  v6tech1 op t dash om t ding t zwijgen op te leggen maar helaas. Eenmaal aan het stuur draaiend om weg te rijden werd t een hoog gejank, waarvan ik de toonhoogte kon be├»nvloeden met het gaspedaal..? Huh?

Helaas was er geen tijd om iets uit te zoeken, er moest gewerkt worden dus richting de baas ermee>onderweg bleek het geluid af te nemen bij het toenemen van het toerental, maar begon ik op rotondes enz toch echt te merken dat er iets haperde aan de stuurondersteuning.Toerental hoger houden werkte wel om meer bekrachtiging te krijgen.

Eenmaal op de parking bij de baas en uitgestapt zag ik op t natgeregende asfalt een duidelijk oliespoor op de plek waar ik net gereden had...hmmm... :'(

Na de dienst naar huis met bijna geen bekrachtiging meer en een soort lispelend geluid voor me 'alsof er 1000 blaadjes heen en weer waaiden' kan t niet anders omschrijven.

T ding thuis in de loods gezet en er een stuk karton onder geschoven om te zien of er nog wat uit zou lopen. Vanmorgen bleek dat aan de linkerzijde achter de vwiel ophanging er een aardig plasje rode atf lag. Pomp was zo te zien kurkdroog evenals de rechterkant van het stuurhuis (zover zichtbaar met de motorkap open)

Ik ga er zo eens deftig naar kijken op de brug maar wie kan nu al een diagnose geven/herkent dit? Ik vermoed zelf t stuurhuis naar zn grootje, keerring eruit oid? Weet niet uit mn hoofd of er nog rubber/canvasomvlochten leidingen zitten bij een 156 of dat dit allemaal gefelsde stalen pijperij is met banjobouten? If so vervliegt ook mijn op een kapotte slang nl... :-\

We gaan t zien, wish me luck. flippy1

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
Re: de tijdelijke 1.9 sw, stuurbekrachtiging dood?
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2018, 14:01:07 »
Voornamelijk stalen buizen maar richting stuurpomp ook twee slangen en ook linksom en voorlangs wat buisjes richting de stuurbekrachtigingskoeler, maar die zijn grotendeels van plastic. Althans, dat is bij een 2.4 20v zo. Of dat bij een 8v van een paar jaar eerder ook zo is durf ik niet te zeggen...

Plaatje van het stuurhuis nodig?
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline peetje155

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2018, 16:15:44 »

Bij de V6 iig wel een lange stuurbekr. slang. Deze moeten vervangen ivm lekkage bij de koppeling.
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2018, 16:25:03 »
It's back alive! 8)

Wat een meevaller! Er bleek een homebrew knelkoppeling in een van de alu buizen te zitten, boven de bak langs en daar lekte het behoorlijk bleek nadat ik t systeem weer had opgevuld om te kijken...

Waarschijnlijk ooit kapot geweest/doorgeschuurd? daar en door een handige hobbyist vervangen door een stukje hydrauliek met wartels, een tussenstuk en knelringen. Het viel me nu pas opdat het niet origineel was, toen ik t vergeleek met de sloop 1.9 alhier.

1e idee was om de leiding van de sloper te halen maar toen ik de kapotte pijp er eenmaal tussenuit had maar een andere homebrew oplossing gemaakt, met solventrix gewapende slang. Die had ik nog liggen van een eerder project (oliekoelerleidingen op mn ex 156 v6) Spul is bestand tegen een groot aantal zuren vloeistofdruk tot 16 bar en zo nog een hele reeks data, goed genoeg voor een beetje stb olie in ieder geval.

Hele spul dr weer onder afgetopt en gestart, spannend!
Nah niks aan t handje hoor, stuur div keren linksom rechtsom gedraaid en zelfs de pomp maakt niet meer lawaai dan eerder, terwijl ik gisteravond mi toch wel een heel stuk zonder olie in t sytsteem gereden heb... :-\

Maar goed, voorlopig verklaar ik t ding weer voor gefikst, rijje maar! :thumbsup:

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2018, 16:55:05 »
Top! En weer een 10 voor de creativiteit  flippy1

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2018, 17:31:32 »
Daar kom je goed mee weg, an easy fix.
Dat is natuurlijk stukken beter dan bv een nieuw stuurhuis monteren.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2018, 18:24:31 »
Ik zag mezelf al subframes versjouwen en afgebroken bouten van stuurhuizen fiksen enz.... :-X beter ff creatief met slang dan! :ok:

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline ScriptMania

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2018, 18:55:50 »
Ja zo gaat dat, een mens gaat vaak uit van het ergste scenario dat er is.
Een ander positieve bijkomstigheid is dat er nu een hoop verse stuurbekrachtiging olie in is gegaan, en dat is ook nooit verkeerd.
Tenminste, daar ga ik van uit dan he.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2018, 20:25:16 »
En weer dood, nu definitief denk ik... Deuh Eerste pakweg 50 km probleemloos maar vanmiddag een wat langere snelwegrit gehad waarbij er onderweg al heeeeel in de verte een bijgeluidje was te horen.
Eenmaal op de plek van bestemming door t stadsverkeer tokkelend was er weer die miiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiuuueeuw herrie bij stuurbewegingen en het ontbreken van stuurondersteuning.
Ding op de parking geplempt en jawel het inmiddels bekende rode oliespoortje lag achter de auto... Reservoir soort van leeg. Kijkend onder de auto leek de olie nu van de andere kant van auto te komen, idd ter hoogte van de pomp.
Nog een litertje atf gehaald en dr in gekapt maar eigenlijk verloren moeite, net onderweg naar huis al na een km of 10 alweer dat geluid en ook het bokkige sturen. Dikke vinger dacht ik toen, ik rij door.

Nu thuis, geen bijgeluiden meer toen ik stopte flippy1 en ook nul ondersteuning, vermoed dus pomp definitief naar de eeuwige jachtvelden (waar ie ongetwijfeld al half naar op weg was, kan haast niet anders of hij moet een knauw hebben gehad van het 'droog' rijden eerder deze week)

Wat nu te doen?

In hoeverre krijgt een stuurhuis last van een kapot gedraaide pomp? Zit dat stuurhuis nu vol met ijzervijlsel etc en is het monteren van een andere pomp een oplossing van 2 weken vooraleer ik weer sta te sleutelen?
Of kan ik beter pomp en huis van de sloper overzetten?
Of, laat ik de stuurbekrachtiging compleet vervallen, en drain ik het huis van de olie en bypass de pomp dmv een kortere multiriem?

Wie?

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline peetje155

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2018, 20:52:04 »

Wat jij beschrijft heb ik toen ook meegemaakt, vreselijke teringherrie en een hakkerig stuurgedrag.
Ik vreesde ook voor een kapot stuurhuis door ijzervijlsel. Toch alleen nieuwe pomp gezet en hele systeem goed doorgespoeld. Probleem is opgelost.
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2018, 17:23:26 »
Lastige materie, zeker nu want ik heb de komende dagen nog geen tijd om eraan te werken...

Net even vlot gekeken; ik zou volgens mij met het weghalen van de (blauw omcirkelde) vaste spanrol en het monteren van een kittig kortere riem de kapotte stuurpomp buitenspel kunnen zetten en de rest vd poelies werkend kunnen hebben, wat denken jullie?

Of zou ik dan te weinig raakvlak op de krukaspoelie overhouden/slip? Zie randomvaninternetgepluktplaatje.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2018, 18:35:49 »
Maar... Zelfs al zou het lukken mbt die kortere riem, wil je dan je armspieren gaan trainen zonder stuurbekrachtiging? Lijkt me geen pretje.

En is het dan niet net zo makkelijk om die pomp van de sloper af te halen? De ervaring is er dat dat goed gaat.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2018, 18:46:40 »
Een auto zonder stuurbekrachtiging rijdt prima hoor, alleen inparkeren gaat vaak wat moeizamer, maar zo gauw t krengt rolt lukt t best. Alleen je moet bij een systeem wat normaal bekrachtigd is wel eerst alle olie eruit halen want anders werkt t tegen je (gok dat je op die exercitie doelt)

Maar een olieloos ding stuurt echt niet zwaarder, bij de 75's deden ze dat vaker als er trackday -of gekker- aspiraties bij kwamen kijken; je pleurde zo 10/12kilo onnodige massa weg, had een grote kans op olielekkage/narigheid/zwarte vlag etc afgestreept en had per saldo -op snelheid- nog een wat gevoeliger sturende auto ook, want de bekrachtiging was er tussenuit, dus een directer gevoel.

En met alleen een andere pomp plaatsen ben ik er niet ben ik bang  :-\: dr is in de afgelopen dagen best wat pompverslijtspul door de leidingen en in het sthuis geblazen, ik zou me ook pas prettig voelen als die dingen allemaal mee vervangen zouden worden..
Alleen een pomp en ff de vloeistofspuit erop is vermoedelijk een lapmiddel voor een paar weken...En zo'n compleet stuurhuis en alle leidingen uitwisselen is me een kutklus, die tijd hang ik liever aan de witte sw.... flippy1

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline ScriptMania

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2018, 19:10:14 »
Ik zie het wel eens dat ze dat bij de aircopomp doen, maar de stuurbekrachtiging pffff.
Snappen doe ik het wel, bang dat je stuurhuis ook vervangen moet worden etc.
Dus als ik het goed begrijp dan zie jij er dadelijk zo uit.

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2018, 19:10:26 »
Dat is ook wel weer zo  flippy1

Achja, het blijft ondertussen natuurlijk gewoon tijdelijk vervoer  :ok: