Auteur Topic: Welke motor  (gelezen 742 keer)

Offline Henk156sw

• 156SW 1.9 jtd 2005
    • Bekijk profiel
Welke motor
« Gepost op: 18 maart 2018, 11:49:10 »
Na ruim 10 jaar dieselen met een 156 komt het moment dat mijn pensioen om de hoek komt kijken. Dat betekent dat ik veel minder km ga rijden en het voordeliger wordt om over te stappen op benzine.
Omdat ik nog lang niet uitgekeken ben op de 156 ben ik van plan om er weer een in benzineuitvoering aan te schaffen.
Voorkeur heeft dan een zo jong mogelijk exemplaar, denk 2005-2006. Er staan genoeg knappe te koop tegen redelijke prijzen.
Nu rijst de vraag: welke motor is het betrouwbaarst? Ik snap het wel, tegen de JTD kan er geen enkele op maar welke zouden jullie mij aanraden. Ik denk dat ik straks hooguit 10.000 km per jaar ga rijden.
Ben ook wel benieuwd naar de reden van jullie keuze.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 23:11:06 door Henk156sw »

Offline Martijn_vK

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Welke motor
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2018, 11:51:25 »
De V6  ;D maar zie er maar eens eentje te vinden van die bouwjaren... Je kan ook zoeken naar een JTS die alle modificaties al gehad heeft. Dan zijn ze ook prima betrouwbaar.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Alfisti Adventures

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2018, 14:18:13 »
Dan maar zoeken, maar een V6 is echt het neusje van de zalm.  :yes! De reden is simpelweg de ervaring die het met zich mee brengt, het geluid, vermogen opbouw en de uitstraling als je de motorkap ff open doet. als je 10.000km per jaar rijd dan is iedere km van dat jaar een plezier. :italoflag:
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 14:22:34 door Alfisti Adventures »

Offline n0sTRa

• lid nr. : #1371
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2018, 16:50:50 »
Leuk cadeau voor uw pensioen zou een GTA zijn, heb je de ultieme 156 ;)

Offline Miagiulia

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2018, 21:00:08 »
Overweeg een 159 met TBI....
En wat maakt bouwjaar nou uit. Als de carrosserie maar goed is. Anders even buurten in Italië, staan vaak nog wel 156 te koop met lage km standen.
Of een GT met de 3.2

Al met al keuzes en opties genoeg lijkt mij. 
159 TI SW Rosso Competizione
156 GTA SW
147 GTA Bianco Nuvola
Giulia Nuova Super (TS motor) :-)
GT1300 Junior '75
GT1300 Junior '67

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2018, 21:11:25 »
Of een 2.2, zoveel verschil zit er niet hoor vergeleken met een TBI kijk de specs er maar eens op na.
En ikzelf verkies nog altijd een atmosferische motor tegen over een geblaasde  (turbo)
Een 2.5 V6heeft ook niet veel meer pk, een 3.2 dan weer wel.

Offline Henk156sw

• 156SW 1.9 jtd 2005
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2018, 23:10:03 »
Het zijn wel echt de liefhebbers die reageren. Dank daarvoor!
Ik was even die V6 varianten “vergeten” toen ik mijn vraag stelde. Die enkele 2.5 en GTA die te koop komt laat ik graag over aan de echte liefhebbers.
Ik denk dat ik al heel tevreden kan zijn met een 1.8 TS of een 2.0 JTS. Alleen hoe kies je?
Laat ik mijn vraag even opnieuw stellen:
Welke van die twee zou voorkeur hebben? Zitten er motorisch addertjes onder het gras?
Martijn_vK, welke modificaties bedoel je bij de JTS?

Offline Martijn_vK

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2018, 00:51:02 »
De keuze is denk ik heel persoonlijk. Als ik maar enkel kijk naar de techniek dan is wat mij betreft de JTS met afstand favoriet aan de TS. Veel moderner en als het goed werkt een stuk verfijnder. Beide staan er om bekend vrij veel olie te kunnen gebruiken maar daar zijn modificaties voor aan zuigerveren etc waardoor dat goed opgelost kan worden. Beide hebben issues met de lagering in het onderblok en een belachelijk korte vervanginterval van de distributieriem.

De zescilinder is, hoewel een stuk dorstiger, technisch absoluut superieur aan de viercilinders en zal zeker de betrouwbaardere keuze zijn. Veel minder gevoelig en nog leuker rijden ook. Maar qua gebruikskosten kan je bij 10.000 km per jaar net zo goed de diesel blijven rijden.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2018, 00:54:55 »
Het zijn wel echt de liefhebbers die reageren. Dank daarvoor!
Ik was even die V6 varianten “vergeten” toen ik mijn vraag stelde. Die enkele 2.5 en GTA die te koop komt laat ik graag over aan de echte liefhebbers.
Ik denk dat ik al heel tevreden kan zijn met een 1.8 TS of een 2.0 JTS. Alleen hoe kies je?
Laat ik mijn vraag even opnieuw stellen:
Welke van die twee zou voorkeur hebben? Zitten er motorisch addertjes onder het gras?
Martijn_vK, welke modificaties bedoel je bij de JTS?

Ik ben dan wel geen Martijn, maar ik ga er maar van uit dat mijn bijdrage ook op prijs gesteld wordt.
De modificatie tegen hoog olieverbruik, zuigerveer modificatie 2.0 (JTS)
Deze motor vervuilt ook sterk, vooral bij de inlaat kleppen (carbon built up)
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2018, 00:57:07 door ScriptMania »

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2018, 06:30:19 »
Ik vind het ontzettend nobel dat je wederom voor een 156 gaat.  Advies; ga eerst rijden.  Waarom: de diesel heeft elastiek door het vele koppel; de atmosferische motor een mooier toeren bereik; maar niet de rust van de JTD.  Ga ook rijden met andere producten; een goede 159 gaat niet de bocht om als een 156; maar als je daar 10 jaar in gereden hebt dan is het misschien ook tijd voor wat anders. 

En.. Eens met Martijn.  Zelf geen JTS gehad; maar de koppel opbouw is beter als bij een Twinspark; maar beide motoren blijven gevoelig; zoek de beste en houd nog rekening met een potentiële modificatie. Vorig jaar een JTS in een Brera  op de rollenbank mogen aanschouwen; het lijkt erop dat met die generatie de problemen grotendeels ondervangen zijn;  opgegeven vermogen kwam overeen met fabriek spec.

Succes;  Ik ben benieuwd naar de eventuele uitkomst!

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Henk156sw

• 156SW 1.9 jtd 2005
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2018, 16:48:31 »
Zo lezend, hier maar ook elders schrik ik wel van de problemen met vuil en olieverbruik.
Kan ik aan de buitenkant zien of betreffende modificaties uitgevoerd zijn? Vooral de klus met de zuigerveren zal wel een paar eurootjes kosten..
Ik lees ook ergens dat de latere versies deze problemen niet hebben, kan alleen niet ontdekken vanaf welke productiejaar.
Iets anders dan 156... tja dan zal het eerder kleiner worden dan groter, daar zou ik mijn meisje wel in tegemoet komen. 147 zou dan een optie kunnen zijn maar wel eentje met een beetje pit en dan kom ik denk ik uit op een 2.0 TS. Weer een andere motor, of toch met dezelfde problematiek?

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2018, 18:14:00 »
147 lijkt veel op een 156; daar ze uit dezelfde generatie komen.  Wel een volledig CAN bus systeem, dat is prettig; want minder storing gevoelig dat het oude systeem ( en makkelijker uit te lezen ).

Door de Problemen met de JTS-en  is deze motor niet in de 147 geleverd.. Waarom kijk je niet naar een Giulietta; de 120 pk variant is veilig kopen; en je rijd een iets nieuwere generatie auto.

De 156 / 147 generatie is inmiddels een ietwat gedateerde auto; en je pompt er uiteinelijk het onderhoud toch weer in wat je aan de Juul extra betaalt;  daar ...  Twinspark ;   lagerschalen vervangen, zuigermodificatie, distributie set, nokkenas versteller  hoppla 1750 euro verder

Maar,  datzz mijn idee.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Henk156sw

• 156SW 1.9 jtd 2005
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2018, 20:13:28 »
Tja, de Giulietta. Mooie naam maar het oog wil ook wat en heel eerlijk gezegd, zonder iemand tegen de schenen te willen trappen... die voorkant ziet er toch niet uit. Hoe de koplampen erin zitten. Ik kan er maar niet aan wennen.

Offline Bob156

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2018, 20:40:53 »
Tja, de Giulietta. Mooie naam maar het oog wil ook wat en heel eerlijk gezegd, zonder iemand tegen de schenen te willen trappen... die voorkant ziet er toch niet uit. Hoe de koplampen erin zitten. Ik kan er maar niet aan wennen.
Heb ik ook altijd gezegd, en nog vindt ik de voorkant minder, maar na 15 jaar 156 sinds nu 1,5 jaar een giulitta, en dat is een hele fijne auto, stuk moderner en minder onderhoudsgevoelig tot nu toe.
Giulietta QV 275Pk 400Nm

Offline IlDuce

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2018, 12:56:04 »
Zo lezend, hier maar ook elders schrik ik wel van de problemen met vuil en olieverbruik.
Kan ik aan de buitenkant zien of betreffende modificaties uitgevoerd zijn? Vooral de klus met de zuigerveren zal wel een paar eurootjes kosten..
Ik lees ook ergens dat de latere versies deze problemen niet hebben, kan alleen niet ontdekken vanaf welke productiejaar.
Iets anders dan 156... tja dan zal het eerder kleiner worden dan groter, daar zou ik mijn meisje wel in tegemoet komen. 147 zou dan een optie kunnen zijn maar wel eentje met een beetje pit en dan kom ik denk ik uit op een 2.0 TS. Weer een andere motor, of toch met dezelfde problematiek?

Mijn JTS heeft productiedatum 11-2005 en verbruikt ook aardig wat olie, 1 liter per 2000 km. Dat heeft tot op heden (km stand inmiddels 145000) nog niet tot problemen met de motor zelf geleid, maar de lambdasensoren gaan minder lang mee en de katalysator vervuilt sneller dan bij een lager olieverbruik. De modificatie die je kan laten uitvoeren zal toch wel zo'n 1500 tot 2000 euro kosten en daarmee los je het olieverbuik wel op, maar niet het vervuilen van de kleppen (daar komt geen reinigende benzine langs bij een JTS). Dat kan bij de modificatie natuurlijk meteen helemaal schoon gemaakt worden en dan zou je weer flink lang vooruit kunnen. Ik denk niet dat je van buitenaf kan zien of dat uitgevoerd is.
Ik heb in het verleden zowel een 1.8 TS als een 2.0 TS gereden en naar mijn mening is de 2.0 JTS een véél fijnere motor. Een stuk meer koppel onderin en veel betere acceleratie bij ´tussensprints´, met een lekker grommetje. Overigens zou de 2.0 JTS 165 pk moeten hebben, maar reken er in de praktijk maar op dat dat ongeveer 145 is.
156 2.0 JTS  11-2005