Auteur Topic: [Alfa Kamal / SUV] Impressies en scoops  (gelezen 24861 keer)

Offline 405T16

• Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Kamal / SUV] Impressies en scoops
« Reactie #240 Gepost op: 04 april 2017, 20:53:44 »
Dit kost de Alfa Romeo Stelvio! (update: meer prijzen)
04 april 2017 - 08:33 Door: Niels Janson

bron: http://autovandaag.nl/autonieuws/13288/dit-kost-de-alfa-romeo-stelvio-update-meer-prijzen/

De Alfa Romeo Stelvio

We wisten al even hoe de Alfa Romeo Stelvio er in standaard uitdossing uitziet, maar op de prijzen was het nog even wachten. Tot nu. Ook weten we nu meer over de standaarduitrusting.

Interieur Alfa Romeo Stelvio

Bagageruimte Alfa Romeo Stelvio

Begin dit jaar onthulde Alfa Romeo de Stelvio als niet-QV. Op de prijzen en standaarduitrusting was het echter nog steeds even wachten, tot nu. Alfa heeft bekendgemaakt in welke gedaanten de eerste SUV van het merk in de prijslijst zal staan. Ook zijn er nu (veel) meer beelden van de Stelvio in standaardtrim.

(Standaard)uitrusting

De standaarduitrusting bestaat uit onder meer cruise control, climate control met twee zones, stoffen bekleding, het Alfa Connect-infotainmentsysteem en een elektrisch bedienbare achterklep. Standaard wordt een 3,5-inch TFT-scherm geleverd voor de voertuiginformatie, dat optioneel is te vergroten naar 7 inch. Voor de bediening van de navigatie en het infotainment is er een touchscreen dat 6,5 of 8,8 inch meet.

Optioneel is een Harman Kardon-audiosysteem. De optielijst bevat verder dertien lakkleuren en net zo veel velgdesigns van 17 tot en met 20 inch. Naast het standaardmodel is er nog de Stelvio Super, die de standaarduitrusting verder uitbreidt. De Super kan nog verder worden aangevuld met het Luxury Pack en/of Sport Pack.

Aan veiligheidssystemen zijn standaard onder andere een systeem dat voor een extra korte remweg zorgt, een autonoom (nood)remsysteem met voetgangersherkenning, rijstrookassistent en een dodehoekassistent.

Motoren

Het motorenaanbod bestaat – afgezien van de sportieve QV-uitvoering – voorlopig uit twee motoren, één op benzine en een op diesel. De benzinemotor is de 280 pk sterke 2.0-liter turbobenzinemotor. De dieselmotor is een 2.2-liter turbodiesel met een vermogen van 210 pk. Beide motoren worden standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving.

Later wordt dit aanbod uitgebreid met een 2.0-liter turbobenzinemotor met 200 pk. De dieselrijder krijgt op termijn ook de keus uit een 150 of 180 pk sterke 2.2-liter dieselmotor. Ook deze latere toevoegingen hebben standaard een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. Wel is de 180 pk sterke variant ook met alleen achterwielaandrijving leverbaar.

Prijzen

Vanaf 9 maart staat de Alfa Romeo Stelvio bij de dealer, in eerste instantie alleen nog als First Edition. Die zal een prijskaartje krijgen met daarop een bedrag vanaf 68.450 euro. Later volgen de genoemde benzine- en dieselversie, met vanafprijzen van respectievelijk 60.950 en 63.450 euro. De prijzen van de uitvoeringen die later toegevoegd zullen worden, zullen nog weer later bekend worden gemaakt.

Update: meer prijzen bekend

De andere prijzen zijn inmiddels ook bekend. De versie met 200 pk sterke 2.0-liter turbobenzinemotor heeft een vanafprijs van 54.450 euro. De 2.2-liter turbodiesel is er nu ook met 180 pk, voor prijzen vanaf 55.950 euro. Beide motoren worden standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Alleen de benzineversie heeft ook vierwielaandrijving. Daarmee is de diesel de eerste Stelvio-uitvoering met alleen aandrijving op de achterwielen. Tot slot zal in de zomer nog een 150 pk sterke variant van de dieselmotor leverbaar worden.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline Piet156

• Kiss French, Ride Italian!
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: 06 april 2017, 20:32:20 »
Mooie auto, laatst bij Otten in Breda even gaan kijken. Vooral zwart staat hem goed in mijn ogen, enkel de zilverkleurige diffuser en de grote sieruitlaten vind ik minder geslaagd.  :italoflag:
Nu;
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm
Alfa Romeo 166 3.0 V6

Eerder;
Alfa Romeo 156 Berlina 2.0 TS
Alfa Romeo 146 1.6 IE Boxer
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS
Alfa Romeo 146 1.8 TS
Alfa Romeo 147 1.9 JTDm

Offline 405T16

• Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: 08 april 2017, 19:22:03 »
Basisversies Alfa Romeo Stelvio van start
5 APRIL 2017 22:59

bron: https://www.autoedizione.nl/basisversies-alfa-romeo-stelvio-start/

De instappers van de Alfa Romeo Stelvio starten hun commerciële loopbaan deze maand op de Italiaanse markt. Beneden de Alpen start de SUV van Alfa bij 47.300 euro en zal de introductie tijdens aankomend weekeinde plaatsvinden. In Nederland mag je vanaf € 54.450 in de Stelvio wegrijden. De onderhuidse techniek is natuurlijk even geavanceerd als op de veel krachtigere First Edition. We hebben het over de 2.0 200 pk benzine en de 2.2 180 pk diesel, bekend uit de Giulia. Deze staan nu naast de 2.0 turbo 280 pk First Edition en 2.2 diesel 210 pk (beide met Q4) in de showroom. Ook doet de achterwielaangedreven versie z’n intrede en wel enkel op de 2.2 180 pk diesel. Zoals we reeds eerder schreven heeft deze als voordeel het 55 kg lagere gewicht van 1604 kg ten opzichte van een 2.2 Q4. Het verbruik is ook beter met een actieradius van 21,3 km op een liter ten opzichte van de 20,8 km/l van de 210 pk diesel. De verwachte vanafprijs van de diesel is in ons land € 55.950 (€ 47.300 in Italië).

De 2.2 180 pk heeft iets minder koppel dan de 210 pk (450 Nm in plaats van 470 Nm), maar heeft prima prestaties voor een auto van dat kaliber. De sprint van 0-100 kan in 7,6 seconden en de top is 210 km per uur. De transmissie is nog altijd de fijne acht-traps automaat. De 2.0 turbo van 200 pk is dus ook een Q4 en is in staat om de massa van de Stelvio van 0-100 te brengen in 7,2 seconden. De top ligt op 215 km per uur. Het koppel komt op 330 Nm, wat 70 minder is dan op de 280 pk versie.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2017, 19:23:01 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline KhaZ

• Turismo Internazionale
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: 10 april 2017, 09:06:13 »
Ik begrijp er niets van.. wat een wanstaltige plek voor de kentekenplaat aan de voorkant.

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: 10 april 2017, 20:40:55 »
Komt door de koplamp sproeiers.  Maar jammer is het idd.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Alfalfa

• Nanning van der Wal
    • Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: 28 april 2017, 19:56:20 »
Vandaag heb ik een ritje mogen maken in de 280 pk AWD Stevio en ik was verrast!!  Echt heel erg snel met een heerlijk strakke wegligging en met ontzettend veel grip. Heel fijn stuurgevoel, niet te licht en gevoelloos zoals vreemd genoeg ik eerder in een 200 pk Giulia heb ervaren.

Oftewel, wat een heerlijke auto!

156 GTA 2002 grigio metallico 680

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: 29 april 2017, 15:57:42 »
Hoe zit het met het gewicht?    Zover ik kan vinden is een Stelvio ongeveer net zo zwaar als een 159 met 2.4 en Q tronic; dat betekend;  net aan de zware kant voor Nederland.

Shmee  poste afgelopen week ook een Filmpje

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: 29 april 2017, 17:15:42 »
Heb er zelf ook nog even omheen gelopen, uitlaten zijn niet echt mijn ding.  Verder;  Heel gaaf, helaas niet in kunnen zitten

/>

Bovenstaande was een wilde spot,  blijkbaar slaapt de Crew van Alfa ook in het Ibis hotel in Arese ( Lainate)   Heb m`n ogen de kost gegeven op de parkeerplaats

« Laatst bewerkt op: 29 april 2017, 17:36:25 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline 405T16

• Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: 29 april 2017, 18:01:03 »
Kentekengewicht zit onder de 1650 kg. Zie voor details de prijslijst van mei.

http://www.alfaromeo.nl/content/dam/alfaromeo/global/model/stelvio/pricelist-pdf/STELVIO_NL%20032017.pdf

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: 30 april 2017, 00:42:01 »
1579 kg voor de RWD  2.2 Diesel  180 pk, dat is minder als ik verwacht had.  Al is het toch weer wat meer als de Giulia, al zal dit deels de automaat bak zijn.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline 405T16

• Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
« Reactie #250 Gepost op: 01 mei 2017, 02:29:33 »

Offline 405T16

• Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: 01 mei 2017, 16:32:19 »
1579 kg voor de RWD  2.2 Diesel  180 pk, dat is minder als ik verwacht had.  Al is het toch weer wat meer als de Giulia, al zal dit deels de automaat bak zijn.

Giulia 180 pk JTD met AT8 weegt 1420kg. De AE versie is 20 kg zwaarder.
Een SUV als de Stelvio is veel hoger als een Giulia, en steviger gebouwd. Dat scheelt 159 kg, het verschil in gewicht valt me echt mee.

Offline Alfalfa

• Nanning van der Wal
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: 07 mei 2017, 19:20:33 »
Topgear test de 280 pk Stelvio:

https://www.topgear.nl/autotests/alfa-romeo-stelvio-2-0-super-awd-2017/

Conclusie:
De Alfa Romeo Stelvio is een formidabele rijmachine geworden. Alfa mag dan niet de eerste zijn die met een SUV komt, ze komen wel meteen met een exemplaar waar je, zeker als liefhebber van ouderwets rijden, nauwelijks omheen kunt.

« Laatst bewerkt op: 07 mei 2017, 19:21:06 door Alfalfa »
156 GTA 2002 grigio metallico 680

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: 07 mei 2017, 22:32:53 »
 :italoflag:
Mag hopen dat het dan ook commercieel een succes wordt, in navolging van Porsche en BMW waar suv's ook de gezondheid van het merk flink hebben verbeterd. Het is niet mijn type auto maar dat moet anderen niet tegen houden.
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline 405T16

• Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: 08 mei 2017, 19:40:00 »
Alfa Romeo Stelvio: rijtest en video

Fijn sturende auto!

Auteur: CasperH, gepost 08-05-2017 om 16:00 38 Reacties

bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-stelvio-rijtest-en-video-98336

Zonder SUV's en crossovers tel je tegenwoordig niet meer mee. En dus heeft Alfa Romeo recent de Stelvio gelanceerd. Tijd om kennis te maken met Alfa Romeo's eerste SUV.

[ Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER! ]

http://www.abhd.nl/video/alfa-romeo-stelvio/

En Italiaanse auto’s benaderen we als vrouwen: als ze sexy genoeg zijn en voldoende karakter hebben, zijn we geneigd om te vergeten dat er ook wat imperfecties zijn waarmee we moeten leven. Laten we lekker oppervlakkig met het uiterlijk beginnen, dat is wat behoudend, maar op zich goed geproportioneerd. Fijne kont, prima flanken, leuk profiel, maar bij de neus gaat het wat mij betreft volledig mis. Die koplampen lopen veel te ver door naar binnen en de grille lijkt niet af doordat een deel van de omlijsting is weggelaten. Niet moeders mooiste snoet, naar mijn bescheiden mening.

Is het dan beter voor elkaar met het innerlijk? Ja. Het interieur is netjes. Qua afwerking en materiaalgebruik niet op het niveau van de premium Duitsers, maar we kunnen er prima mee leven. Ook hier is echter wel iets te klagen. De achteruitrijcamera wordt bijvoorbeeld op postzegelformaat weergegeven. De navigatie oogt daarnaast ook nog eens alsof hij uit 2008 stamt qua visuals. Maar als je daarmee kan leven heb je verder een fijne cabine voorhanden, met prima zittende stoelen en in ons geval met een fraaie, mat afgewerkte houtinleg. Het stuur ligt fijn in de hand en mocht je er net zoals ik naar moeten zoeken de eerste keer: ook de startknop bevindt zich op je grote ronde richtingsbepaler.

So far, so good. Maar is het ook een beetje een #fitgirl? De cijfers beloven van wel, in ons geval. Het gamma begint dan wel met een 150 pk diesel of een 180 pk benzinemotor, maar wij hebben de Stelvio First Edition tot onze beschikking: 280 pk en 400 Nm moeten ervoor zorgen dat we in 5,7 seconden de honderd kilometer per uur op de fraaie ronde klokken moeten kunnen toveren. Dat wordt allemaal mogelijk gemaakt door een 2.0 Turbo en een niet al te bizar gewicht. De Stelvio weegt namelijk 1660 kilogram en hoewel het daarmee uiteraard geen lichte auto te noemen is, is de Stelvio wel 100 tot 200 kilogram lichter dan concurrenten als de Audi Q5 (rijtest), BMW X3 en Jaguar F-Pace (rijtest).

Toegegeven: de Stelvio voelt rap. Het vermogen wordt middels Alfa Romeo’s vierwielaandrijving “Q4” in eerste instantie naar de achterwielen gestuurd. Pas als de achterwielen grip verliezen gaat er tot maximaal 50% van het vermogen naar de voorwielen. De 180 pk diesel is naar keus te bestellen met louter achterwielaandrijving en de 150 pk instapper die nog gaat komen krijgt standaard achterwielaandrijving. Een opmerkelijke keuze van Alfa Romeo omdat dat in principe een duurder concept is dan voorwielaandrijving, maar ze willen in Italië weer auto’s met karakter maken. De motoren worden overigens standaard gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF. Dat is een prima keuze, want die bak heeft zich bij onder andere Mercedes en Jaguar als een zeer fijn exemplaar bewezen.

Nog een opmerkelijke keuze van Alfa Romeo: je krijgt een tamelijk sportief afgestemd onderstel. Het DNA-systeem van Alfa Romeo laat je kiezen uit verschillende settings voor onder andere je versnellingsbak en gaspedaalrespons, maar heeft geen invloed op je onderstelafstemming. Dat betekent dat Alfa Romeo in feite zegt: dit is hoe het hoort en daar moet je het mee doen. Dat kan voor sommigen een afknapper zijn, maar het resulteert wel in een strak sturende machine. En dat is dan ook precies wat Alfa Romeo voor ogen heeft met de Stelvio: een auto die ondanks zijn hogere zit en stoerdere voorkomen nog wel prima stuurt. De Stelvio is natuurlijk vernoemd naar de bergpas, maar hoewel dat een pittig stukje asfalt is, blijft het wel gewoon asfalt: de Alfa Romeo Stelvio heeft ook geen offroad-ambitie, hij wil gewoon een goed sturende hoog-op-de-poten Alfa zijn.

En ik moet toegeven dat Alfa Romeo daarin geslaagd is. De Stelvio stuurt strakker dan je van een auto als deze zou mogen verwachten. De auto staat dan wel hoger op zijn poten, de auto helt bijzonder weinig over en bovendien is de besturing heerlijk scherp en direct. Er is 6,5 centimeter meer bodemvrijheid dan bij een Giulia en de zitpositie is zelfs 19,5 centimeter hoger, maar los van een andere blik op de weg, merk je daar niet bijzonder veel van. Bovendien voelt de auto compacter dan hij daadwerkelijk is en is hij heel fijn te plaatsen. Wat een fijn sturende auto is dit!

Ook de 2.0 Turbo is een prettige metgezel. Je kan ‘m redelijk rustig z’n werk laten doen in de “N” of “A” stand, maar draai je de selector naar de “D” dan is het blok wakker en schakelt de ZF-bak lekker sportief. Ga je in Dynamic modus handmatig schakelen dan moet je dat overigens wel écht doen: er zijn geen foolproof stumperhulpjes die alsnog voor je schakelen als je de toerenbegrenzer bereikt, de Stelvio blijft daar gewoon lekker in hangen tot je zelf aan de pook of flipper achter het stuur trekt. Het enige wat ik op het schakelen aan te merken heb is dat er in de Dynamic stand een “kunstmatige beuk in je rug” is geprogrammeerd. De bak klapt veel harder dan nodig is, want je merkt heel duidelijk dat het geen extra versnelling oplevert. Die gimmick had men achterwege mogen laten, wat mij betreft.

Is de Stelvio een perfecte SUV of crossover? Nee. Hij verdeelt meningen met zijn uiterlijk, met zijn rij-eigenschappen en met zijn voorkomen. Maar ik moet het Alfa Romeo nageven: ze hebben wel een auto gebouwd die je weet te raken. Het is niet de zoveelste grijze muis, maar hij zal ook niet snel als te schreeuwerig of te ordinair worden beoordeeld. Op de één of andere manier weet de Stelvio je te boeien. Hij heeft niet de verfijning van een Audi, BMW of Mercedes, maar hij heeft ook niet de Duitse saaiheid. Tel daarbij op dat de Stelvio een stuk goedkoper is dan vergelijkbaar uitgevoerde premium alternatieven en Alfa Romeo zou zomaar eens één van de leukste aanbiedingen in z’n segment kunnen zijn. Niet perfect, wel leuk!

De Alfa Romeo Stelvio First Edition staat nu bij de dealer, verkrijgbaar vanaf €68.450 euro. De goedkoopste varianten beginnen al bij een slordige €55.000 euro. Filmpje!

Met dank aan Wim Prins
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2017, 00:04:06 door 405T16 »