Auteur Topic: Uitlijntopic  (gelezen 13819 keer)

Offline j0p3Y

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Uitlijntopic
« Reactie #375 Gepost op: 07 februari 2016, 18:32:34 »
Zo een kitje doet niks aan de sporing.
Nee,  maar aan de camber wel,  de sporing is dan de volgende actie.  Maakt het voor het afstellen wel wat makkelijker lijkt me.

Offline bullettooth

• Toon op 't Root
    • Bekijk profiel
Uitlijntopic
« Reactie #376 Gepost op: 10 februari 2016, 20:01:43 »
Helaas staan er geen waarden in het rapport, maar als de pijlen de actuele waarden vertegenwoordigen dan staat hij helemaal zo slecht niet! Sterker nog, dit is het beste wat je er van kan maken.
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

Offline j0p3Y

• Bekijk profiel
« Reactie #377 Gepost op: 10 februari 2016, 22:36:31 »
Helaas staan er geen waarden in het rapport, maar als de pijlen de actuele waarden vertegenwoordigen dan staat hij helemaal zo slecht niet! Sterker nog, dit is het beste wat je er van kan maken.
.. Dat zei de bandenman ook!  :-)
Balen dat je na driekwart jaar gecupte banden hebt (<10dkm).
Ik zal ze wat frequenter moeten omwisselen van achter naar voren... Of toch maar andere banden kopen dan die er nu op zitten,  Viking en Uniroyal (beiden van de Continental stal).

Offline Cosmo

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #378 Gepost op: 15 juli 2017, 22:10:21 »
Vandaag laten uitlijnen, waardes zeggen mij niet zoveel.
Ik dacht het zelf al maar vraag het toch nog even, klopt toch dat er achter niets valt te sleutelen kwa uitlijnen?
Hier een fototje van de waardes.

« Laatst bewerkt op: 15 juli 2017, 22:14:12 door Cosmo »

Offline Tazio

• AR156 Club
    • Bekijk profiel
« Reactie #379 Gepost op: 16 juli 2017, 00:02:18 »
De sporing aan de achterzijde is perfect af te stellen dmv de binnenste bevestigingsbouten van de draagarmen. Die zitten met een exentrische stelplaat op de achterbrug gemonteerd. Voordat het echter goed werkt, dien je eerst de vier bouten van de achterbrug lost te nemen, heel de achterbrug te laten zakken, de binnenste bevestigingsbouten van de draagarmen te demonteren, alles goed schoonmaken en in het kopervet te zetten en weer te monteren. Kijk voor deze operatie of de gegoten randen in de achterbrug waar de conische stelplaatjes tegenaan lopen nog aanwezig zijn. Ze breken nogal eens af waardoor goed uitlijnen onmogelijk is. Na deze actie linea recta naar de uitlijner die een vierwieluitlijning doet. Succes!

Offline Tazio

• AR156 Club
    • Bekijk profiel
« Reactie #380 Gepost op: 16 juli 2017, 00:06:28 »
Nog een tip: zorg dat het camber van de rechterwielen altijd iets groter is dan links. Dit omdat het wegdek altijd naar rechts afloopt waardoor de auto van zichzelf naar rechts wil trekken. Door de achterbrug en het subframe voor een tikje naar rechts te zetten, zorg je voor een iets negatiever camber rechts dan links, waardoor het effect van een naar rechts lopend wegdek teniet gedaan wordt.

Nog een tip, zorg dat het stuurhuis op het absolute middelpunt staat. Ongeacht wat de uitlijner daarvan vindt.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2017, 00:07:02 door Tazio »

Offline BrianL

• Bekijk profiel
« Reactie #381 Gepost op: 17 juli 2017, 10:21:50 »
Nog een tip: zorg dat het camber van de rechterwielen altijd iets groter is dan links. Dit omdat het wegdek altijd naar rechts afloopt waardoor de auto van zichzelf naar rechts wil trekken. Door de achterbrug en het subframe voor een tikje naar rechts te zetten, zorg je voor een iets negatiever camber rechts dan links, waardoor het effect van een naar rechts lopend wegdek teniet gedaan wordt.

Nog een tip, zorg dat het stuurhuis op het absolute middelpunt staat. Ongeacht wat de uitlijner daarvan vindt.

Mooie tips, weten Alfa garages en goed uitlijners dit soort dingen denk je of is dit te sepcifiek?

Offline Tazio

• AR156 Club
    • Bekijk profiel
« Reactie #382 Gepost op: 17 juli 2017, 16:16:11 »
Mooie tips, weten Alfa garages en goed uitlijners dit soort dingen denk je of is dit te sepcifiek?

Ik heb geen idee. Ik rommel zelf net zolang totdat ik mijn eigen auto's fijn vind rijden. Ik ben van mening dat elke auto goed moet kunnen sturen. Helemaal als het om een Alfa Romeo gaat. Vaak wordt er op safe gespeeld door degene die hem uitlijnt, waardoor zo'n ding aan de voorzijde teveel toespoor heeft. Dan rijdt het voor mijn gevoel voor geen meter! Of een V6 of zware 20V in de neus; zet de achterwielen maar een heel klein tikje op uitspoor en voel hoe het onderstuur als sneeuw voor de zon is verdwenen! De tip die ik gaf van de iets meer camber rechts dan links kreeg ik ooit ook eens van iemand die perfect nauwelijks goed genoeg vindt. Het resultaat is wel dat je een auto hebt die kilometers lang rechtdoor rijd, zonder dat je het stuur aanraakt. Enig idee hoe rustgevend dat is op de lange afstand?

Mijn vaste uitlijner wilde op zeker moment geen Alfa's meer doen, behalve degenen waar ik mee kom. Standaard eerste vraag van hem; heel de zooi losgemaakt en ingevet ouwe? Als ik bevestigend antwoord, zet ie hem pas op zijn planbord. Zoniet; niet welkom, eerst alles gangbaar maken. Als het dan eenmaal zover is dat ie daar op de brug staat, en ik het hele subframe en achterbrug los mep, zie je het hele personeelsbestand in paniek raken. Wat doet HIJ nou??? Baas zelf en het enige personeelslid die weten hoe ik erover denk, staan dan altijd te lachen.......... Ik zeg dan maar nix en doe gewoon wat ik denk dat nodig is. En ja, soms gok ik ook wel eens verkeerd en kan ik nog eens terug.