Auteur Topic: [Alfa Giulia] Impressies en scoops  (gelezen 176732 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1665 Gepost op: 11 mei 2018, 00:03:37 »
Cars with Luke


"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1666 Gepost op: 11 mei 2018, 22:54:02 »


De 180 pk motor heeft een single scroll turbo, later volgt er nog een grotere Twin scroll turbo versie met 200+ pk.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2018, 14:38:18 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 863
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1667 Gepost op: 12 mei 2018, 00:23:46 »
Zou helemaal niet verkeerd zijn en zou een veel breder publiek trekken als er in de Giulia die 1300jes komen te liggen. Tot op heden is de Giulia niet echt weggelegd voor de working class maar daar kan verandering in komen... En als er toch een Giulietta-opvolger komt, met RWD, die kleinere motoren nodig heeft kunnen die Firefly-blokken dus ook klaargemaakt worden voor de Giulia.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2498
  • Geslacht: Man
  • Moi
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1668 Gepost op: 12 mei 2018, 09:04:43 »
Zou een positieve ontwikkeling zijn.

Ik lees al jaren over de nieuwe motor techniek die breed en internationaal ontwikkeld wordt, maar dit is het eerste geluid dat deze ook in voor ons bekende modellen komt.

De Giulia is niet de auto, die ik bedacht had voor de introductie van dit motoren concept, maar nu ik er over nadenk het een prachtige verkoop input zou kunnen geven; ondanks dat deze motor dan als Groen, Eco,   de Non strepentrekker aangeboden zal worden.

« Laatst bewerkt op: 12 mei 2018, 09:09:25 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 863
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1669 Gepost op: 12 mei 2018, 10:11:09 »
Ik denk dat een iets meer eco-versie niet zou misstaan. In verre voorvader Giulietta 116 zat ook al een 1.3 en bovendien heeft concurrent BMW 3-serie als basismotor een 1.5 3-cilinder met 136 pk. Die driepitter mogen ze van mij bij de Giulia weghouden maar de 1.3 4-cilinder met pakweg 130-170 pk zou perfect zijn.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline Alfa 147 Ti

  • ***
  • Berichten: 140
  • Geslacht: Man
  • Alfa Giulia 2.0 T Super
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1670 Gepost op: 13 mei 2018, 20:54:15 »
Zou tijd worden.
Wat het ook mag verbruiken, een Alfa moet je gebruiken.

Mijn vorige auto’s
Alfa 159 1750 TBI S.W 90-RNP-2 Alfa 159 2.2 S.W 59-XF-TZ 2007 Alfa 147 43-PN-KG 2004, Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 carburateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini Mayvair 1987.

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1671 Gepost op: 16 mei 2018, 19:57:27 »
Specificaties Giulia volgens de folders en andere bronnen

Engine/TransmissionDisplace mentMax. power  output (rpm)Peak torque (rpm)Top speed (km/h)0–100 km/hCombined consumptionCO2 emissions
Petrol engine range
2.9 V6 Biturbo MT62891 cc510 PS (375 kW) 6500600 Nm 2500–5500307 km/h3,9 s8,5 L/100 km198 g/km
2.9 V6 Biturbo AT82891 cc510 PS (375 kW) 6500600 Nm 2500–5500307 km/h3,9 s8,2 L/100 km189 g/km
2.0 I4 Turbo hybride1995 cc350 PS (206 kW) 5250500 Nm 2250-4500250 km/h4,5 sx,4 L/100 km1xx g/km
2.0 I4 Turbo AT8 Q41995 cc280310 PS (206 kW) 5250400 Nm 2250-4500240 km/h4,95,2 s6,4 L/100 km148 g/km
2.0 I4 Turbo AT81995 cc200230 PS (147 kW) 4500330 Nm at 1750235 km/h6,7 s6,0 L/100 km138 g/km
1.3 I4 Turbo AT/MT1332 cc180 PS (132 kW) xx00270 Nm at xx50230 km/h7,2 sx,0 L/100 km  xx g/km
Diesel engine range
2.2 I4 JTD AT8 Q42143 cc210 PS (154 kW)470 Nm 1750-2500235 km/h6,8 s4.7 L/100 km122 g/km
2.2 I4 JTD AT82143 cc180 PS (132 kW) 3750450 Nm 1750230 km/h6,8 s4,2 L/100 km109 g/km ECO
2.2 I4 JTD AT8 AE2143 cc180 PS (132 kW) 3750450 Nm 1750230 km/h7,0 s3,8 L/100 km  99 g/km
2.2 I4 JTD AT82143 cc150 PS (132 kW) 3750450 Nm 1750220 km/h8,2 s4,2 L/100 km109 g/km
2.2 I4 JTD MT62143 cc150 PS (110 kW) 4250380 Nm 1500220 km/h8,4 s4,0 L/100 km105 g/km ECO
2.2 I4 JTD MT62143 cc136 PS (100 kW) 4250380 Nm 1500210 km/h9,7 s<4,0 L/100 km105 g/km

De specificaties zijn onder voorbehoud en kunnen nog wijzigen. De AE versie is heeft een Cw van 0,23 dankzij smalle banden en subtiele verlaging van 0,5 cm.

De volledige prijslijst van mei 2017, inclusief opties en standaarduitrusting check je HIER (PDF).
http://www.alfaromeo.nl/content/dam/alfaromeo/nl/nl/model/giulia/giulia-prijslijst.pdf

GSE (Global Small Engine) Inline-4 t/c, 16 valves Multiair II   1,332 cc b x s 70.0 x 86.5 mm
highlights:
continuously variable camshaft
Miller cycle at low loads
7% zuiniger
De 180 pk motor heeft een single scroll turbo, later volgt er nog een grotere Twin scroll turbo versie met 200+ pk. Applaus

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Global_Small_Engine

De 2,2 diesel motor weegt 153 kg, 1,3 benzine turbo zit rond de 110 kg.
Giulia 1,3 met handbak is dan circa 1335 kg. Dat is gunstig voor verbruik, acceleratie en wegenbelasting.  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 00:12:53 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1672 Gepost op: 16 mei 2018, 21:20:23 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1673 Gepost op: 21 mei 2018, 01:24:41 »
Chiptuning "Alfa Romeo Giulia 2.0 turbo Veloce 280 pk"

bron: https://www.squadra-tuning.nl/chiptuning/alfa-romeo/giulia/veloce-2-0-t-280-pk/



Zoals eerder vast gesteld is de 2.0 Turbo MultiAir motor van de Giulia/Stelvio ontworpen voor 280 pk en 400 Nm. Het “vervelende” feit wil alleen dat de motor in werkelijkheid veel meer levert dan Alfa Romeo beloofd, zo’n 60 Nm en 30 pk meer!!! Dit heeft voor nogal wat vraagtekens en opschudding gezorgd.

Ondanks dit bleef de grote vraag hoeveel extra er bovenop deze cijfers nog te behalen was. Na zeer veel onderzoek en testwerk kunnen we niet anders zeggen dan dat er niet zoveel extra te behalen valt. Met enige turbodruk verhoging in het middentoeren gebied komt er zo’n 30 Nm bij. Door de ontsteking op hogere toeren te vervroegen zo’n 10 pk. Turbodruk op hogere toeren verhogen brengt niets extra’s.

Maar er is wel op andere vlakken “winst” te boeken.

DNA verdeling
Standaard is het koppel en vermogen in N- en D- stand gelijk. In de A-stand is het allemaal flink lager. Bij ons tuningsprogramma hebben we oude 200 pk (= 230 pk) setting in de A-stand gezet. De N-stand hebben we 430 Nm en 280 pk gegeven. De D-stand heeft de getunede waarden van 485 Nm en 320 pk.

Snelheidsbegrenzing
Als eerste is de Giulia begrenst op topsnelheid. Op 240 km/uur. Terwijl de hele Duitse industrie op 250 km/uur begrenst. Onbegrijpelijk. Wij verhogen deze begrenzing naar 270 km/uur. Houdt wel rekening met de snelheidsindex van de banden.

Start & stop
Wanneer men het contact aan zet van een Giulia of Stelvio wordt automatisch het start/stop systeem op scherp gezet. Men moet dan het knopje links naast het stuur indrukken om het start/stop te deactiveren. We hebben deze logica precies omgedraaid. Dus wanneer het contact wordt aan gezet staat het start/stop systeem uit. Wanneer men het knopje indrukt staat het start/stop op scherp. Precies andersom dus.

EGR
De 2.0 MultiAir motor is voorzien van zowel een externe als interne EGR regeling. Het externe systeem zit echt buiten de motor. Uitlaatgassen worden afgetapt bij de uitlaat en via een waterkoeler terug gevoerd naar de inlaat. EGR is nooit goed voor de techniek en de souplesse van de motor. Daarom zouden wij die bij voorkeur uit willen zetten. Het enige probleem is dat wij de externe EGR nooit hebben zien werken op onze diagnose apparatuur. En wat niet werkt kun je ook niet uitzetten.

Hetzelfde geldt bijna voor de interne EGR. Dit wordt bewerkstelligd door de inlaatklep gecontroleerd door het MultiAir systeem ietsjes open te zetten tijdens de uitlaatslag. Zo stroomt er een klein beetje uitlaatgas de inlaat in wat bij de volgende inlaatslag weer mee naar binnen wordt gezogen. Ook de werking hiervan is niet te volgen of uit te lezen op de diagnose apparatuur. We hebben wel gevonden hoe we deze uit kunnen schakelen in de software.

Toerenbegrenzer bij een stilstaande auto
Alfa rijders hebben wel eens de neiging een andere uitlaat te monteren. En zo nu en dan willen ze die graag zelf of aan hun omgeving laten horen. Standaard lukt dat niet zo goed omdat de toeren zijn begrenst op 3500 toeren. Bij de Stelvio op 4500 (om wat reden dan ook…..). We hebben die aangepast aan het normale niveau van 6000 toeren. Veel luister plezier!

Temperatuurbegrenzers
Ondanks de betrekkelijk kleine koppel- en vermogenswinst willen wij de techniek toch extra beschermen. De software biedt daar mooie mogelijkheden voor. En dan met name in koude toestand. Afhankelijke van de olietemperatuur hebben we het maximale koppel en vermogen begrenst. Pas wanneer de olietemperatuur 70 graden heeft bereikt is het volledige potentieel aanwezig.

Hoge inlaattemperaturen (gemeten in het inlaatspruitstuk, dus de lucht waar het echt om gaat) verhogen de kans op pingelen. Vanaf 65 graden inlaattemperatuur laten wij het maximale koppel en vermogen afnemen. Deze 65 graden wordt onder normale omstandigheden niet bereikt. Alleen bij een combinatie van flink warm weer en langdurige volle belasting kan het voorkomen. En dan juist is een extra bescherming handig.

Ook met de begrenzing op watertemperatuur hebben we iets gedaan. Standaard grijpt deze vanaf 110 graden in. Dat vinden we wat aan de late kant gezien de normale werktemperatuur van zo’n 85-88 graden. We hebben dat verlaagd naar 104 graden.

RON98 brandstof
Het standaard vermogen van ruim 300 pk wordt goed gehaald met gebruik van RON95 brandstof. Zoals gezegd bereiken wij de vermogenswinst door de ontsteking op hogere toeren extra te vervroegen. Op goede RON98 brandstof gaat dat perfect. Op RON95 gaat de ontsteking zichzelf terug regelen waardoor de vermogenstoename niet gehaald wordt. RON100 en 102 bieden nog betere eigenschappen. Wij geven hierbij wel voorkeur aan RON98 van merk brandstofmaatschappijen. Bijvoorbeeld Shell V-power (sinds begin 2018 weer RON98) of BP ultimate 98.

Resultaten
Lees bovenstaand artikel voor alle informatie en features
Standaard vermogen is in de praktijk hoger dan op papier
DNA: In "D" stand de tuning, in "N" stand standaard vermogen
Gebruik RON98 sterk aangeraden




Kwaliteit
De Giulia hebben wij ook uitgebreid getest en gemeten. En elke meting kwam uit op ruim meer vermogen tov de fabrieksopgave. Wij zijn hierin onderscheidend. Wij beschikken over een zeer accurate en betrouwbare vermogensbank. Uiteraard zijn wij niet over een nacht ijs gegaan om tot de conclusie te komen dat de Giulia 2.0T ook standaard ruim in zijn vermogen zit.

Ook goed vermogen meten is een vak apart.

Prijs en aanvraag
Squadra Chiptuning Giulia 2.0T Veloce
€ 490   ,-
Squadra Chiptuning Giulia 2.0T 200pk
€ 690   ,-

info@squadra-tuning.nl
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2018, 02:02:11 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline Alfa 147 Ti

  • ***
  • Berichten: 140
  • Geslacht: Man
  • Alfa Giulia 2.0 T Super
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1674 Gepost op: 21 mei 2018, 11:27:45 »
Mooi stukje reclame.
Wat het ook mag verbruiken, een Alfa moet je gebruiken.

Mijn vorige auto’s
Alfa 159 1750 TBI S.W 90-RNP-2 Alfa 159 2.2 S.W 59-XF-TZ 2007 Alfa 147 43-PN-KG 2004, Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 carburateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini Mayvair 1987.

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1675 Gepost op: 22 mei 2018, 01:39:45 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1676 Gepost op: 11 juni 2018, 23:57:36 »
Alfa Romeo lanceert ook Giulia Sport Edition
11 JUNI 2018 21:57



Standaard rijk uitgerust is de gelimiteerde Sport Edition van de Alfa Romeo Giulia. Precies zoals met de Stelvio Sport Edition ook al het geval is. De look is die van de Giulia Veloce en binnen het uitrustingsniveau vallen onder andere AlfaTM Connect 6,5”, Apple CarPlayTM en Android AutoTM. De meest geleasede modellen worden hiermee uitgerust, te weten de 2.2 Turbo Diesel 180 pk AT8 en de 2.0 Turbo Benzina 200 pk AT8. Binnenin is het interieur uitgerust met het donker getinte Pack Sport Interior pakket, onder andere te herkennen aan aluminium inleg in het dashboard en portieren, en de knop van de versnellingspook van hetzelfde materiaal. Uiteraard is de Sport Edition van de Giulia vooralsnog een Italiaanse aangelegenheid.

De Giulia doet het vooral op Amerikaanse en Italiaanse bodem naar behoren. Op ons continent wordt 46% van de Giulia’s op Italiaanse bodem verkocht. In Europa is de verkoop vanaf januari gezien (ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar) met 20% afgenomen naar 6913 eenheden. De Stelvio doet het overigens zoals verwacht een stukje beter met 10.603 eenheden vanaf januari.

« Laatst bewerkt op: 11 juni 2018, 23:58:25 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1677 Gepost op: 17 juni 2018, 23:36:34 »
Alfa Romeo Giulia, Stelvio Quadrifoglio NRING-edities worden geleverd met schaalmodellen en jassen
Het zijn ultra-beperkte edities, compleet met rijlessen op de Nurburgring

JOEL STOCKSDALE
15 juni 2018 om 16:15 uur

https://www.autoblog.com/2018/06/15/alfa-romeo-giulia-stelvio-quadrifoglio-nring-special-edition/




Alfa Romeo's Quadrifoglio-modellen, zowel de Giulia als de Stelvio, hebben een aantal snelle rondjes gemaakt op de Nürburgring. De laatste houdt het record van de SUV, terwijl de eerste onlangs werd onttroond door het Jaguar XE Project 8. Om dit te vieren, heeft het bedrijf de NRING-editie gemaakt voor de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. In de typische traditie van speciale oplages, beschikt het over een unieke kleur, een matte, metallic grijs en een paar andere andere basis-upgrades, plus nummering voor alle 108 voorbeelden van elk model. Maar de echt speciale onderdelen van deze voertuigen maken niet echt deel uit van de voertuigen, maar zijn eerder bonusaccessoires en -ervaringen.

Elke auto wordt geleverd met een 'welkomstpakket'. Het bevat Sparco-racehandschoenen, een Alfa Romeo-jasje, manchetknopen, schoenen en een tas waarin alles kan worden meegenomen. De laatste auto die we onthouden met zijn eigen jas, is de Mercury Marauder. Bovendien heeft elke auto een eigen 1:18 schaalmodel. Als je eenmaal een plaats voor je model hebt gevonden en klaar bent met je Alfa-uitrusting, kun je naar Duitsland gaan om deel te nemen aan een rijopleiding op de Nürburgring met je NRING Edition-auto.



Dit alles maakt een enigszins gemiddelde speciale editie-auto iets veel opwindender, en als zodanig zijn we niet verrast dat het niet beschikbaar zal zijn in Amerika. Alle 216 auto's worden verkocht in Europa, het Midden-Oosten en Azië. Maar goed, als je een rijke autoliefhebber bent die naar Alfas heeft gekeken, zou een van deze de weg kunnen zijn.





N.B. prijzen voor deze limited-edition uitvoeringen zijn op dit moment nog niet bekend.
Hier kun je hem bestellen: https://www.alfaromeo.com/alfa-romeo-world/passion/alfa-news/2018/stelvio-giulia-nring
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2018, 01:35:44 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1678 Gepost op: 18 juni 2018, 01:29:26 »
Video commercials en zo.

https://www.facebook.com/Autoblog/videos/10155171028556760/






https://www.facebook.com/Autoblog/videos/10155171028556760/


/>

"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 896
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
    • Bekijk profiel
Re: [Alfa Giulia] Impressies en scoops
« Reactie #1679 Gepost op: 28 juni 2018, 15:23:04 »
WLTP en Euro 6 perikelen
GPF en SCR

Een benzine motor met DI moet tegenwoordig verplicht een GPF.
Zo ook de Giulia 2.0 Turbo benzine motoren.
De V6 heeft een andere strategie: Dual injection

Uitgelegd: waarom sommige motoren zowel een poort als een directe injectie hebben
2 mei 2017 OM 1:52 PM door Don Sherman

 
Dual-injectie --- Port-en-Direct-Lead

De helft van het Amerikaanse wagenpark voor nieuwe auto's en vrachtwagens is nu uitgerust met rechtstreekse benzine-injectie (ook bekend als GDI), wat betekent dat de brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer wordt gespoten. Dit roept de vraag op: wat is de volgende motorinnovatie die binnenkort het lab verlaat?
 Schermafbeelding 2017-04-06 om 10.23.18 uur AM
Het antwoord is om brandstof naar het vuur te brengen via twee afzonderlijke paden, en enkele fabrikanten passen hun motoren al aan met zowel een poort als een directe injectie. Toyota introduceerde deze technologie, die het de D-4S-injectie noemt, meer dan een decennium geleden op een V-6 en gebruikt nu een poort en directe injectie op de 2.0-liter flat-four (die is gebouwd door Subaru), 3.5-liter V -6 en 5.0-liter V-8. Audi heeft het op zijn 3.0-liter V-6 en 5.2-liter V-10-motoren.
D4 + D4S_DirectInjection_30Jan17-3
Toyota's D-4S-systeem werd geïntroduceerd op de 2006 Lexus IS350 3.5-liter V-6.
Ford is momenteel de dominante speler met wat het dual-fuel, hogedruk directe injectie (DI) en poortinjectie onder lage druk (PI) noemt. Toepassingen zijn onder meer turbocompressor- en atmosferische V-6- en V-8-benzinemotoren, vier in alle maten variërend van 2,7 tot 5,0 liter. De F-150 Raptor flying pick-up 2017 en de GT supercar worden allebei aangedreven door nieuwe 3.5-liter EcoBoost V-6's die zo zijn uitgerust. Grondgebonden F-150's zijn ook sterk afhankelijk van deze technologie met een dual-fueled base 3.3-liter V-6 en optionele EcoBoost 2.7- en 3.5-liter V-6's. Ford's meest recent aangekondigde toepassing tot nu toe is de nieuwe 5,0-liter V-8 die de 2018 Mustang GT zal aandrijven.

De basis

Voordat u zich verdiept in de fijne punten van PI met teamwork, is een korte primer in orde. In tegenstelling tot Hollywood's voorstellingen van auto's die van rotsen afvallen, bestaat er niet zoiets als spontane ontbranding. Omdat vloeibare benzine niet zal branden, is het voorbereiden van brandstof die uit de tank wordt getrokken om in de motor te verbranden, een proces in twee stappen.

De eerste stap is het verstuiven van de vloeistof tot fijne druppeltjes, bereikt door benzine onder druk te zetten door een pomp door kleine injectoropeningen. Een onderzoek door ingenieurs van Hitachi onthulde dat brandstof onder druk gebracht tot 1000 psi en geïnjecteerd door openingen variërend van 0,006 tot 0,011 inch in diameter leverde een 135-mph mist van druppels slechts 0.000003 inch in diameter. Dat is prima.

Verdamping volgt op verstuiving. Hier gaan de fijne brandstofdruppels door een vloeistof-naar-gas faseverandering, en worden een damp die kan worden gemengd met lucht en ontstoken door de bougie.

Omdat warmte wordt geabsorbeerd tijdens deze faseverandering, is er een koeleffect, dat kan worden gebruikt om de bedrijfsefficiëntie van de motor te verbeteren. Bij PI wordt de lucht die door het inlaatspruitstuk stroomt gekoeld voordat deze de verbrandingskamer bereikt. Met DI treedt het koelvoordeel op in de kamer zelf.

 Ford-ingenieurs ontwierpen de nieuwe 3,5-liter EcoBoost-motor voor betere prestaties op het laagste en hoogste niveau, ideaal voor het vervoeren van zware ladingen en het trekken van zware aanhangwagens.
Ford rust verschillende EcoBoost V-6-motoren uit met dubbele injectie, waaronder zijn GT-supercar.
Elke strategie heeft plussen en minnen. PI is handig voor motoren met natuurlijke aanzuiging, omdat het koelen van de binnenkomende lucht de dichtheid en het vermogen produceert. Het is aanzienlijk eenvoudiger om verstuivers in de inlaatpoorten te vinden, ver weg van de kleppen en bougies. Deze stroomopwaartse locatie biedt voldoende tijd voor volledige verdamping. Een nadeel is dat brandstofdruppels soms worden afgezet op de wanden van de inlaatpoort, waardoor de beoogde brandstof-luchtverhouding wordt verstoord.

Bij DI wordt de kans op ontploffing - voortijdige ontbranding van het brandstof- en luchtmengsel - verkleind omdat het faseverandering-koelende effect plaatsvindt tijdens de compressieslag net voor de ontsteking. Het verlagen van de oppervlaktetemperaturen van de verbrandingskamer zorgt voor een hogere compressieverhouding en een verbeterd rendement, ongeacht of de motor van nature wordt aangezogen of wordt opgevoerd. Ford verhoogde het piekkoppel met 30 lb-ft in de nieuwe 3,5-liter V-6 door de nieuwe dual-injection-strategie te combineren met een hogere vuldruk.

Er zijn nadelen aan DI. Een DI-systeem is duurder omdat de druk die nodig is om brandstof in de verbrandingskamer te spuiten 50 tot 100 keer hoger is dan bij PI, en de hogedrukpomp parasitaire verliezen veroorzaakt. Directe injectoren hebben de neiging luidruchtig te zijn. Koolstofafzettingen - zowel aan de achterkant van de inlaatkleppen als aan de uitlaatpijpen - zijn serviceproblemen voor sommige DI-gebruikers. Omdat er minder tijd is voor verdamping, ontsnapt er wat brandstof uit de verbrandingskamer en de katalysator als deeltjes of roet. Deze koolstofdeeltjes zijn vergelijkbaar met maar kleiner dan die uitgespoten door dieselmotoren.

De combinatie

De ultieme strategie is het combineren van zowel PI- als DI-voordelen, waarbij elk ervan de negatieven van de ander vermindert. Toyota vuurt bijvoorbeeld beide injectoren af ​​bij lage tot gemiddelde belasting en tpm-omstandigheden, met andere woorden, tijdens normaal rijden. Dit verhoogt de dichtheid van de binnenkomende lading zonder de koolstofaanslag van de inlaatkleppen op te voeren en te spoelen. Tijdens omstandigheden met hoge belasting en toerentallen, wanneer een maximale koeling van de verbrandingskamer nodig is omdat detonatie waarschijnlijker is, behandelt DI alle brandstoftoevoer.

 D4 + D4S_DirectInjection_30Jan17-4
Elke maker gebruikt een andere strategie voor het gebruik van poort-, directe of beide injectoren. Een van Toyota's koppel versus rpm versus injectorgebruikskaarten wordt hier getoond.
Peter Dowding, Ford's hoofdingenieur van benzinestations met aandrijflijn, onthulde een andere strategie. Ford gebruikt PI alleen bij stationair en bij laag toerental voor een soepele, stille en efficiënte werking van de motor. Naarmate het toerental en de belasting toenemen, wordt de brandstoftoevoer een geprogrammeerde mix van PI en DI. In tegenstelling tot de methodologie van Toyota is de PI van Ford altijd actief, verantwoordelijk voor minstens 5 tot 10 procent van de brandstoftoevoer.

Dowding en zijn Ford-collega Stephen Russ benadrukken dat koolstofafzettingen op uitlaatpijpen en inlaatkleppen nooit een probleem zijn geweest in hun DI-motoren. Dowding voegt hieraan toe: "Nu elektrische motoren aan steeds grotere aandrijfrollen worden toegewezen, is het onze taak de efficiëntie van de motor te verbeteren wanneer we maar kunnen. Ford's dual-fuel technologie heeft zich al bewezen als een waardevolle, kosteneffectieve strategie in deze inspanning. "


Het ontwerpen en ontwikkelen van moderne motoren is een jongleeract waarbij energie, emissies, kilometers, duurzaamheid, rijeigenschappen en andere zorgen in balans worden gehouden. De dual-fuel strategie geeft ingenieurs een extra sleutel om te draaien, terwijl ze ernaar streven meer energie te ontgrendelen uit elke druppel gas. Naarmate lessen worden geleerd en de componentenkosten dalen, verwacht van meer makers dat ze deze aanpak toepassen bij het aanbranden van hun branden.

« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 15:39:43 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI