Technisch 156 > [156] Motorisch

Turbo-topic! [Voor JTD, maar ook TS]

(1/62) > >>

Coyote156:
Misschien is het tijd voor een turbo-topic om wat ervaringen etc. uit te wisselen?!

JTD:

Nu de JTD's allemaal wel een redelijke km'stand beginnen te krijgen is het onvermijdelijk dat we steeds vaker te maken gaan krijgen met kapotte turbo's.
Lijkt me dus handig om de feiten eens op een rijtje te zetten.

Wat kun je zoal doen om te voorkomen dat de turbo kapot gaat?

- Na afloop van een rit, zet dan de auto niet direct uit maar geef de turbo de tijd om 'uit te draaien' met olie. Wanneer de motor afgezet wordt zal de turbo nog uitdraaien maar zonder draaiende motor ook geen smering. Leer jezelf dus aan om een seconden of 20-30 de auto stationair te laten draaien. Wat ik zelf echter doe is de laatste minuut op koppeling rijden en dus buiten bereik van de turbo blijven.

- Met koude motor/olie volgas rijden is natuurlijk NOOIT goed. Maar ook voor de turbo heeft dat zo zijn spcifieke redenen. De olie is koud, nog te dik en zal dus niet goed genoeg bij kunnen om zijn smerende en koelende werking doen.

- Preventief onderhoud. Met een km'stand van laten we zeggen 150K+ is het wellicht verstandig om de boel eens te laten reinigen. Vaak is roet de boosdoener en zal de boel op een gegeven moment vast lopen of gaan haperen. Met alle dure gevolgen van dien. (precieze knowhow ontbreekt me..)
Via bijvoorbeeld www.alfaturbo.nl kun je je turbo en wanneer nodig je inlaatkanaal preventief laten reinigen. De turbo zal ook daar waar nodig gefikst worden. Prijzen liggen rond de 400-500 euro, en dat is dus een serieuze optie om er nog eens 150K bij te kunnen plakken. Zeker wanneer je weet dat een turbo al snel 1500 tot 1800 euro kost.

Hoe merk je dat de turbo slecht of zelfs aan het overlijden is?

- Vermogensverlies.
- Blauw- en/of zwart gekleurde uitlaatgassen.
- Olie lekkage / hoog olieverbruik.

Wat zijn je opties bij een defect geraakte turbo?

- Helaas, doorrijden is er niet bij!  

- Revisie-turbo. Hierbij lever je je oude turbo in en krijg je een reeds gereviseerde turbo terug. Prijzen liggen rond de 800 tot 1000,- euro. (maatstaf is 2.4 JTD '99)

- 2de hands turbo. Met erg goed zoeken (ze zijn zeldzaam!) zou je er 1 gevonden kunnen krijgen. Belgi?« is diezzelland bij uitstek dus dat vergroot je kansen.
Let er dan erg goed op dat het schoepje echt 0,0 speling heeft!! LET OP: Dit is echter een eerste indicatie! Desnoods zou je de turbo ter controle bij een specialist kunnen laten nakijken.
Om te bepalen of een gebruikte turbo goed of niet goed is, kan alleen maar op een draaiende motor, door de turbodruk richting motor te meten.
0,1 Bar drukverlies is ongeveer 10% vermogensverlies!

- Nieuwe turbo. De duurste maar niet de minste optie.. Nieuwe turbo's zijn gigantisch kostbaar maar ook hier zijn er weer goede opties. www.Turbodirect.nl bijvoorbeeld , waar je als clublid al 25% korting krijgt!! Dat is veel, maar denk dan ook aan prijzen van €1500,- + exclusief monteren. Monteren is overigens een klus wat de handige Harrie zelf kan doen.

Tuning van de JTD's dmv Turbo verandering.

- Ik ben zeer benieuwd naar leveranciers en ervaringen mbt het opkrikken van het vermogen dmv andere, betere en wellicht zelfs 'maat/custom' turbo's.

- 10V en 20V 5 cilinder turbo's zijn helaas NIET uitwisselbaar.

TS:

- Hier ontbreekt mij enige vorm van kennis.
Wat ik wel weet is dat Novitec turbo's geleverd heeft die een serieuze winst boekten bij een 1.8TS/2.0TS. Echter liet de betrouwbaarheid te wensen over.


Ik zal dit topic blijven updaten met info die jullie hier neerzetten. Daardoor hoop ik een compleet, duidelijk en groot overzicht te krijgen in de openingspost mbt de wondere wereld van de Alfa-turbo.  flippy1 :thumbsup: :italoflag:


Gr,
coen

calvin156sw:
heey coen leuk topic :thumbsup:

zelf heb ik dus het novitec kitje op mijn 2.0 ts uit 2000
heb idd al meerdere keren gehoord dat het niet al te betrouwbaar is, maar tot nu toe (nog) geen problemen gehad.

heb helaas geen info over deze kit omdat alles al op de auto zat toen ik die kocht.
en ik er eerlijk gezegt niet zoveel kaas van heb gegeten.

misschien kan specialist coen hier wat nuttige info plaatsen Applaus

Azgard:
Precies waarom ik de laatste kilometer altijd rustig uitrijd, tijd nemen om te parkeren... laten nadraaien doe ik eigenlijk alleen als ik er echt met liggen vliegen heb.

Nog een tip: niet met een koude motor beginnen planken, da's nooit goed natuurlijk, maar koude olie is dik en kan bijgevolg niet optimaal koelen omdat ie gewoon niet zo vlot overal raakt.

Piet156:

--- Citaat van: Azgard op 27 juli 2009, 14:51:51 ---laten nadraaien doe ik eigenlijk alleen als ik er echt met liggen vliegen heb.

--- Einde van citaat ---

Daar bestaan ook een soort van Turbotimers voor. Dan kun je gewoon je contact uit zetten, sleutel eruit en deur op slot en toch draait de motor nog een klein minuutje door. Heb het eens gezien op een LandCruiser in Kenia  ;D

Coyote156:

--- Citaat van: Azgard op 27 juli 2009, 14:51:51 ---Precies waarom ik de laatste kilometer altijd rustig uitrijd, tijd nemen om te parkeren... laten nadraaien doe ik eigenlijk alleen als ik er echt met liggen vliegen heb.

Nog een tip: niet met een koude motor beginnen planken, da's nooit goed natuurlijk, maar koude olie is dik en kan bijgevolg niet optimaal koelen omdat ie gewoon niet zo vlot overal raakt.

--- Einde van citaat ---

En erbij gezet!  :thumbsup:


--- Citaat van: Piet156 op 27 juli 2009, 14:58:28 ---Daar bestaan ook een soort van Turbotimers voor. Dan kun je gewoon je contact uit zetten, sleutel eruit en deur op slot en toch draait de motor nog een klein minuutje door. Heb het eens gezien op een LandCruiser in Kenia  ;D

--- Einde van citaat ---

Dit is misschien wel een serieuze optie op onze bella's.. Enig idee of dat ook voor de 156 verkrijgbaar is? Of universeel?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie