Auteur Topic: Water (Methanol) Injectie  (gelezen 27642 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • Berichten: 4278
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
    • Bekijk profiel
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #45 Gepost op: 30 augustus 2009, 20:25:50 »
:!nooooo  er is een ideale inlaat temperatuur.En die ligt niet onder nul  ;D

zou die niet 4?°c zijn?
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 6878
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • Bekijk profiel
    • De Winkel Advies & Support
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #46 Gepost op: 30 augustus 2009, 21:10:48 »
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is hoe het allemaal eruit ziet. fotograaf1 fotograaf1

of is het allemaal nog top secret  ;D

Nee joh, dat is geen secret.
Overal op Internet zijn daar wel fotootjes van te vinden.
Een pompje, wat slangetjes, een relais en een druk regelaartje, allemaal -tjes!!

Wat Coen aan het uitvlooien is, d?”t is een secretje (of zeg je nou secreetje?) en de leverancier houden we nog even onder de pet zolang we niet precies weten wat we kunnen afspreken. Zeker een dealership wil ik niet in gevaar brengen.

#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 6878
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • Bekijk profiel
    • De Winkel Advies & Support
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #47 Gepost op: 30 augustus 2009, 21:18:50 »
Daarnaast zit ik aan een inkoopactie te denken waarbij we de prijs nog verder omlaag kunnen brengen en een landelijke inbouwdag.
Als we de hulp kunnen inroepen van een paar echte inbouwers die ons met raad en daad kunnen bijstaan moet het toch een pracht van een actie worden.
Maken we er gelijk een lekkere happening van.

Het lijkt me gek dat niet 50% van onze dieselaars zo'n systeem willen hebben als het allemaal doet wat we ervan verwachten.
Dat moet toch een pracht van een inkoopaktie op kunnen leveren.

Daarna gaan we gewoon verder met de TS'en en de V6'en.
En als we helemaal gek gaan willen, doen we ze allemaal tegelijk! Kan ons het schelen.

Wat heb je nodig om in te bouwen?
- een set natuurlijk.
- accuboor met boortje
- kruiskop schroevendraaier
- radio
- opener
- stoeltje
- 2 hamburgers
- wiener worstje (nee, niet die van Erka)

je vriendin of vrouw of vriend om de auto n?” de inbouw van binnen en buiten te wassen en eventueel naar huis te duwen als de afstelling niet goed was.

Misschien kunnen we Stephan wel zo gek krijgen om ook te komen. Kan hij gelijk de afstelling regelen en eventueel chipjes regelen voor ge?Ænteresseerden.

Damn I'm smokin'
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2009, 21:21:21 door shoppy »
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • Berichten: 4278
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
    • Bekijk profiel
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #48 Gepost op: 30 augustus 2009, 21:26:03 »
Wil eerst zelf nog wat research doen, want de ideale plaats om te injecteren verschilt van auto tot auto:
- voor de turbo
- voor de intercooler
- in het inlaatspruitstuk
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

Offline flippy

  • ******
  • Berichten: 15563
  • Geslacht: Vrouw
  • "Is dit beleid of is hier over nagedacht?"
    • Bekijk profiel
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #49 Gepost op: 30 augustus 2009, 21:33:03 »
voor de TS lijkt het me vij simpel, vlak na de LMM....

voor turbomotoren zou ik hem vlak na de intercooler doen...
Het glas is niet half vol of half leeg, het glas is gewoon te groot ;D
?æʇǝıu ʞoo ǝɾ puıʌ ʇuɐʇıɹɹı ʇsǝq ʞɾıluǝƃıǝ sı uǝzǝl doʞ ǝp do
heute gestolen, morgen in polen
I am dyslexic of Borg, your ass will be laminated.

Offline davidek

  • *****
  • Berichten: 621
  • Geslacht: Man
  • ex-lid nr. 319
    • Bekijk profiel
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #50 Gepost op: 30 augustus 2009, 21:38:51 »


Damn I'm smokin'

Shop is los hoor ;D ;D ;D ;D Gaan de verzekeringspremies dan ook omhoog? flippy1
Huidig:
BMW 320d ede SW

Voorheen:
BMW 525 SW
AR Giullietta 1.4T (2011)
AR 159 1750TBi Ti SW (2009)
AR 159 1.9JTDm Distinctive (2006)
AR 156 Selespeed SW (2000)
AR 156 2.0TS (2000)
AR 156 1.6TS (1998)
AR 147 1.9JTDm (2002)
AR 146 1.6TS (1995)
AR Spider 3.0V6 12v (1997)
AR GTV 2.0TB V6 (1995)

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • Berichten: 4278
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
    • Bekijk profiel
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #51 Gepost op: 30 augustus 2009, 21:52:35 »
voor turbomotoren zou ik hem vlak na de intercooler doen...

ik zou hem voor de turbo doen.....  of in/voor het inlaatspruitstuk.....
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13704
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Falco Motorsport
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #52 Gepost op: 30 augustus 2009, 21:55:58 »
ik zou hem voor de turbo doen.....  of in/voor het inlaatspruitstuk.....

Bedoel je niet na de turbo?
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

PhilipR

  • Gast
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #53 Gepost op: 30 augustus 2009, 21:56:22 »

Wat heb je nodig om in te bouwen?
- een set natuurlijk.
- accuboor met boortje
- kruiskop schroevendraaier
- radio
- opener
- stoeltje
- 2 hamburgers
- wiener worstje (nee, niet die van Erka)

er ontbrak iets..


Offline Arthur

  • ******
  • Berichten: 12271
  • Geslacht: Man
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
    • Bekijk profiel
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #54 Gepost op: 30 augustus 2009, 22:01:34 »
zou die niet 4?°c zijn?

Omdat water bij die temperatuur precies het grootste volume heeft?

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

Offline kristof_vm

  • ******
  • Berichten: 1384
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Kadesign.be
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #55 Gepost op: 30 augustus 2009, 22:01:56 »
wat voor vermogenswinst zou het opleveren bij een 1.9 jtd 8V, hiermee bedoel ik dan voornamelijk het koppel?
?©n is het wegwerkbaar zodat het totaal niet opvalt dat je zulk systeem hebt?

super interessant topic!
Alfa 156 1.9 JTD 16v (oude neus, nieuw dash) te koop in onderdelen (rechter flank helaas onbruikbaar)

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13704
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Falco Motorsport
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #56 Gepost op: 30 augustus 2009, 22:13:00 »
wat voor vermogenswinst zou het opleveren bij een 1.9 jtd 8V, hiermee bedoel ik dan voornamelijk het koppel?
?©n is het wegwerkbaar zodat het totaal niet opvalt dat je zulk systeem hebt?

super interessant topic!

Ja,dat is wel te doen.Wat betreft de vermogenswinst is het nog even afwachten.Moet nog wat testwerk doen flippy1
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13704
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Falco Motorsport
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #57 Gepost op: 30 augustus 2009, 22:17:16 »
zou die niet 4?°c zijn?

Bij een diesel is 15 graden de ideale inlaat temperatuur.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline Arthur

  • ******
  • Berichten: 12271
  • Geslacht: Man
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
    • Bekijk profiel
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #58 Gepost op: 30 augustus 2009, 22:26:25 »

eens zoekfunctie gebruiken voor meer info :


http://www.extreme-machines.nl/forum/viewtopic.php?t=17882&highlight=waterinjectie+alcoholinjectie+aquamist

http://www.extreme-machines.nl/forum/viewtopic.php?t=20938


http://www.extreme-machines.nl/forum/viewtopic.php?t=4537


en :

http://www.aquamist.co.uk/phpBB2/

http://www.aquamist.co.uk/cp/cp.html


http://members.cox.net/stevemonroe/AlcoholInjMod.html



http://www.rallycars.com/Cars/WaterInjection.html


(ff geknipt en geplakt van het Subaru forum)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • Berichten: 4278
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
    • Bekijk profiel
Re:Water (Methanol) Injectie
« Reactie #59 Gepost op: 30 augustus 2009, 22:29:25 »
Bedoel je niet na de turbo?

nee, voor de turbo, toch bij een td2503...

Citaat
1. Pre-Turbocharger/Centrifugal Injection

By placing the water methanol injection nozzle or nozzles pre-turbocharger or centrifugal supercharger and injecting a fine precise amount of water methanol into the air inlet of the compressor can have a dramatic positive effect on compressor efficiency (particularly with turbocharger systems and high boost centrifugal applications) while substantially lowering discharge temperatures at the source of compression. On 8-25 psi applications, users can expect to see a 70-160+ degree drop in compressor discharge temperatures. While reductions of 160-240+degree's can be had on 25-60+ psi high boost applications such as diesels.

How is this possible?

When water methanol is first injected, we're able to begin slightly cooling the incoming air entering the compressor. This air is already relatively cool in relation to the ambient temperature of the day as it has yet to be compressed and heated. Depending on the temperature of the day and how the air inlet is plumped and where the air is being drawn in from, the incoming air entering into the inlet of the compressor commonly ranges between 5-20 degree's above ambient. Only minor cooling of the air charge occurs at this stage before it enters into the compressor. More importantly, we are about to dramatically cool the air that is being compressed and heated within the turbocharger.

It's important to understand it is here that the heat is being generated.

water methanol injectionA turbochargers impeller can spin at an astonishing speed between 100,000- 150,000 rpms. While centrifugal supercharger impellers spin between 40,000-65,000+ rpm. Between each pair of blades on an impeller exists a wedge shaped open space which the air fills in. As the impeller is spinning, this wedge shaped air pocket is subjected to tremendous centrifugal forces and is forced outward away from the center of the impeller to the outer edges. It is here where the air begins to stack up and compress against the compressor housing forming the heat as it makes it way into the scroll.

water methanol injectionAs the compressed air heats up, it tries to further expand, making it now more difficult for the heated compressed air to pass through and exit the compressor thereby lowering the compressor efficiency. In addition, this compressed air is taking up more space within the compressor limiting new incoming air from being processed. Furthermore, the hot compressed air exiting the turbocharger is less dense as it has been heated significantly. Therefore, containing less power producing oxygen while making the engine considerably more prone to detonation.

By cooling the air as it's being compressed within the turbocharger or centrifugal supercharger, the compressed air is now substantially cooler, more dense, taking less space and moves more efficiently through the compressor allowing us to pack and process more air through the turbocharger or centrifugal supercharger. This leads us to our second benefit. Improved compressor efficiency.

All of this results in improved compressor efficiency. Because of this improved efficiency the compressor does not have to work as hard to produce the same amount of boost as without the water methanol injection. In turn it raises the maximum mass air flow of the compressor. Thereby, making a smaller turbocharger or centrifugal supercharger now perform like a larger turbocharger or centrifugal supercharger with the addition of the water methanol injection.

water methanol injectionLastly, as already mentioned above, pre-compressor injection substantially lowers the discharge temperatures exiting the compressor. The engine is now less prone to detonation through this reduction in air charge temperatures. Furthermore, the use of an intercooler is dramatically reduced and in some applications no longer needed as it may not offer substantial further cooling effects in return for the pressure drop caused by it. Removal of the intercooler could now offer a further increase in boost pressure at the engine as well as compressor efficiency.

While all of this sounds very exciting. To do this properly requires proper sizing of the nozzles in relation to the compressor size and output. Additionally, the type fluid being used also effects the size of the water injection nozzle selected. When done properly, very little of the water methanol mist injected into the inlet of the compressor survives the process. Thereby, discharging a much cooler air charge with a relativity high humidity with very little or no water methanol droplets present.

When injecting water, we can quickly over saturate the air charge and have an excess of fluid discharging the compressor. Water has a much higher latent heat of vaporization, nearly double that of methanol, and does not flash (instantly evaporate) like that of methanol or other alcohols when injected into a hot air stream. Therefore, a smaller nozzle must be used when spraying pure water.

water methanol injectionA better choice for pre-compressor injection is a greater concentration of methanol vs. water or pure methanol. Methanol instantly flashes (evaporating) as soon as it enters into a hot compressor and meets the heat within it. By using an alcohol, this dramatically reduces the amount of actual fluid exiting the compressor due to it???s fast evaporation. Additionally, methanol offers much greater cooling effect then water. Furthermore, methanol is also less dense then water thereby having a softer impact on the impeller. The specific gravity of pure methanol is .792 @ 68?° F compared to water which is 1.00 @ 64?° F.

One major concern associated with pre-compressor injection is erosion of the impeller. This is only likely to occur when injecting solid stream of water at the impeller of a turbocharger or using an excessively large nozzle. Impeller erosion is highly unlikely with centrifugal supercharger as they spin at a considerably slower speed then turbochargers. Impeller erosion is of little concern with centrifugal superchargers.
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)