Auteur Topic: [Alfa 156] Korte's 156 3.2 V6 Bastaard  (gelezen 107588 keer)

Offline korte

• Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
[Alfa 156] Korte's 156 3.2 V6 Bastaard
« Gepost op: 24 september 2011, 16:11:26 »
Na 4 jaar een 156 te hebben gereden heb ik besloten om ook een project te starten. Zoals sommige zullen weten heb ik eind 2007 een Azzuro Novula 156 2.0TS sportpakket 2 Squarda getjoend gekocht. Een auto die hier ook van een clublid afkomstig was. Na mijn eerste meeting op circuitpark Assen, geloof Viva Italia... Was het einde tijdperk van het 2.0 literblokje gekomen. Na een prachtige dag, was ik op de terugweg naar Tilburg en reed samen op met clublid Rockking, in een flauwe bocht waarbij we rond de 170 aan het uur gingen hoorde ik een niet mis te verstaan metalen kabaal. Zo na?Æef dat ik was, terug in z'n 4 en gas erop  Deuh Dat was zeg maar niet goed voor het blokje... 2 maanden later was de revisiewissel afkomstig van ATS vd Wiel een feit en met goed onderhoud heb ik daar nog 3 jaar mee gereden.

Dit was mijn 1ste 156:

Uiteindelijk wilde ik wat meer "power" en heb in een impuls, zonder verstand van zaken te hebben een 2.5 V6 aangeschaft in mei 2010. Had 'm even voor een check-up naar Martijn te Vorden gebracht, werd iets meer dan een check-up:
- homokeneet,
- 3 aandrijfas hoezen,
- motorsteun,
- draagarmen,
- stabi/ reactiestangetjes voor en achter,
- remvloeistof,
- remmen schoonmaken,
- grote beurt,
- ruitenwisserbladen,
- op 2 punten lassen,
- wiellager,
- lichten kentekenplaat,
- koppeling,
- schokdempers voor revisie,
- lekkage van de motor,
en nog een berg ellende

Ik was flink over de emmer, niet zozeer om de kosten maar hoe kan iemand zo zijn auto verwaarlozen en hoe kom ik erbij dat ik hem dan koop  :-X
Afijn laten maken en verder geen problemen.... Nou ja tot september 2010, hij liep warm tot ongeveer 110 graden en hij liet de koelvloeistof er aan alle kanten uitlopen. Mijn leken kennis deed me vermoeden dat de radiateur weleens kapot kon zijn. Hok weggebracht naar een lokale garagist en die kwam met een hele andere diagnose; kapotte koppakking, vervangen zou rond de 2K uitkomen....
Ik Martijn bellen en ja, hij wist het natuurlijk ook niet vanaf die afstand. Dus op eigen houtje besloten dat er dan maar een 3.0 V6 24v in moest, ding uit een GTV gekocht van A37 auto's en laten bezorgen in Vorden, auto op transport en een goeie maand later was ie klaar. Vervolgens is de 3.0 motor voorzien van nieuwe distributiegroep, waterpomp, nokkenas- en krukaskeerringen, en koppelingset.
Tevens stuurhuis en enkele weerstanden vervangen en een oliekoeler geplaatst en..... Een nieuwe radiateur  v6tech1 Ding was zo lek als een mandje....

Dit is mijn 2de 156 de 3.0 V6:

Nu na enkele onderhoudsbeurten verder heb ik mijn vrouw zover dat deze 156 blijft en er een project van wordt gemaakt.
De eerste aankopen/reserveringen hiervan zijn een feit en ik zal dan ook even opsommen wat ik voor ogen heb;

Motorisch:

- 3.0 V6 24v
- Squadra tuning
- fastroad nokkenassen

- GTA 3.2 V6 in opbouw
- GTA aanzuigbuis
- BMC CDA
- Supersprint replica spruitstuk (rvs)
- Race kat + demper (rvs)
- Demperloze middenpijp (rvs)
- Unicorse replica einddemper (rvs)

Sportkat/demper:

Middenpijp:

En Einddemper:

Wegligging:

- KW schroefset variant 2
- Veerpootbrug
- Eibach stabi's
- nieuwe draagarmen boven
- nieuwe draagarmen onder
- Dwarsarmen achter, deze moeten er nog eens onder
- Alles in PU bussen

Remmen:

- Brembo GT Junior kit (305mm klauwen, schijven) done
- SP 2000 (falco motorsport) done

Interieur:

- Waaibomenplastic middenconsole (tijdelijk) vervangen voor carbonlook done
- carbon middenconsole vervangen door 7" widescreen + carpc
- witte tellers en klokken vervangen voor GTA tellers/klokken done
- houten stuur vervangen voor leren stuurtje done, wordt later nog facelift stuurtje
- Dash vervangen voor costum made dash + deurpanelen (alcantara)
- Stoelen vervangen voor GTA zetels (zwart) done, alleen nog eens goed poetsen en opvullen
- Stijlen, hemel en hoedenplank vervangen voor GTA spul.
- nieuwe matten
- alu deurpinnen
- Wel niet te zien maar misschien wel het belangrijkst, roestbehandeling van de bodem en wielkasten

En nu dan even wat foto's van de detaillering van het interieur:

Audio:

- tweeters: Infinity Kappa series
- frontspeakers: Infinity Kappa series
- hoedenplankspeakers: Infinity Kappa series
- subwoofer: Infinity Kappa series
- versterker: Infinity Kappa series
- carpc
- 7" widescreen ge?Æntegreerd in middenconsole

Exterieur:

- Front vervangen voor facelift front
- Facelift achterbumper
- Novitec skirts
- frontspoiler
- Gehele carrosserie laten spuiten in Rosso Competizione
- 19" 159 Ti velgen

Ik zal alle vorderingen hier gaan bijhouden, uiteraard met  fotograaf1
Ik hoop dat het jullie kan bekoren en alle tips zijn welkom, want ik heb net zoveel verstand van auto's als van de samenstelling van wasmiddel... 

Groeten,

Tjeerd
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2015, 22:12:03 door korte »
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

Offline brammetje

• Forumbezoeker
  • *
  • Smurfen gezocht voor goedkope arbeid!
Re:2de 156, 1ste project; 3.0 V6 facelift
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2011, 18:31:10 »
Hey Tjeerd, tip van Ron gehad ;) Niet zo veel tijd om alles te lezen. Zal nog wel doen, maar mooi dat je alles gaat bijhouden en natuurlijk heel veel succes  :italoflag:
'98 1.8 overleden. Oude dame 1.6 fase 1 okt '97 voor dagelijkse fun en 3.0 V6 '98 voor real fun!!

Offline n0sTRa

• lid nr. : #1371
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2011, 19:55:04 »
Zal het vol plezier volgen, heel wat plannen  :thumbsup:
AR 156 3.2 Selespeed GTA - AR 916 Spider 2.0TS - AR 75 TS :: EX AR 156 2.0TS - EX AR 156 V6 - EX AR GT JTD

Offline Ron gs

« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2011, 20:26:50 »
Leuk dit topic, maar ehhh lees ik nou over dat Q2 heen ?

Er zaten onder mijn 156 achterklauwen van een Porsche 996 4s, 4 pots. Dit met een bracket van http://www.mbt-engineering.com/mbt141.html

je hebt best wel een paar opties mbt de remkleuwen:

All radial mount Porsche ??? and Brembo calipers with a mounting hole distance of 130 to 155 [mm] can be adapted. The dimensions allow the use of the Porsche 993 Twin Turbo calipers in combination with rotors up to 360 [mm] in diameter or the 996-GT2/GT3 6-piston calipers with rotors up to 380 [mm]. You can adapt Boxster 986 or 996- (Carrera / Turbo), Brembo "GT" 4-piston calipers as well.

zou wel wat zijn een 156 met 380 MM schijven  ;D

De Brackets kosten 135 euro, maar dan moet je ze nog op maat laten maken, wat wil zeggen de gaten op de juiste plek en schroefdraad tappen op de juiste plek. Dit moet nogal precies gebeuren, de remschijf moet in het midden zitten en de blokken moeten de hele schijf gebruiken.

Ik heb er ook nog een set Falco Motorsportblokken van Coen ingezet. Was bijzonder tevreden over de set.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 25 september 2011, 00:26:02 door Ron gs »

Offline korte

• 3.0 V6 24v
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2011, 01:22:24 »
Q2 diff komt er zekers ook in/onder wel zo makkelijk om de krachten een beetje te verdelen.

Ach zo zal ik wel meer dingen zijn vergeten, en er blijven altijd zaken bijkomen gaande weg de rit.

380MM..... Past dat ?¼berhaupt ??? zal tegen de tijd dat de remmerij aangeschaft gaat worden me hier eens in verdiepen maar 330 lijkt me ook al aardig  ;). Wat had jij dan bij je porsche klauwen?

Eerst a.s. vrijdag een verse APK en niet onbelangrijk de GTA zetels  fruyt1
Deze gaan dan eerst nog wel even de zolder op, alles gaat de zolder op en dan ineens alles er op en er onder!!!
mijn PP
Mijn Project

Offline Ron gs

« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2011, 09:51:01 »
Ik had op de 156 330 GTA schijven, geboord en gegroefd die passen zondermeer. ik denk dat je met grotere schijven een probleem hebt om velgen te vinden.............

Succes met het opbouwen !

gr Ron

Offline Henkio

• Ex-Bestuur
  • *
  • bezig mn 155 weer op de weg te krijgen.
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2011, 20:58:44 »
en 380 is wellicht wat over the top. 330 moet wel voldoende zijn lijkt me. grote plannen, mooi man! :thumbsup:

Offline korte

• 3.0 V6 24v
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2011, 12:12:30 »
380 gaat 'm sowieso niet worden, de klauwen waar Ron het over heeft blijven een optie maar dat is dan toch in een later stadium.
Eerst vrijdag naar Martijn voor de keuring, achter klappert ie als een brievenbus als ik over een klinkerweg rijdt dus daar moet naar gekeken worden en er moeten minimaal 2 nieuwe banden op. Regulier onderhoud gaat voor het project.

Ga zo eens proberen de stoelen eruit te halen. Daar zullen de meeste om moeten lachen maar dat is het eerste wat ik dan zelf heb gedaan... Kan je nagaan wat me nog te wachten staat met mijn 2 linker handen... Maar goed wat een ander kan, kan ik ook proberen.
Vrijdag komen de GTA zetels erin en dan wordt de volgende stap het dash...
mijn PP
Mijn Project

Offline Ron gs

« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2011, 16:58:35 »
Maak je geen zorgen 380 schijven vind ik ook overdone, maar klinkt wel leuk als een GTA rijder zegt dat ie grote remmen heeft ;D Mbt remklauwen moet jij je oren en ogen open houden, er kwam hier laatst een Alfist een Alfettastuur ophalen die naast de Alfahobby nog navigeert in een rally groep A ? Mitsubishi Lancer Evo nogiets maar wel snel. Hij zag mijn remmen en vertelde dat bij de Evo de standaard remmen ongebruikt werden gedemonteerd en vervangen door 6-pots erg grote remmen. De nieuwe klauwen gingen in de oud ijzerbak  Deuh Deuh Deuh Deuh Dat zijn dus nieuwe Brembo 4-pots klauwen......... en die hoeven vast niet de hoofdprijs te kosten. De kunst is die klauwen met brackets op de 156 te fabrieken.  De maten van de gaten in de klauwen staan op de site, dus meten is weten !

Ben benieuwd naar je project !

gr Ron

Offline korte

• 3.0 V6 24v
« Reactie #9 Gepost op: 30 september 2011, 22:37:45 »
GTA zetels zitten erin  :)
Hebben nog wel wat werk maar man, wat zit dat al lekker...

Ook even 2 nieuwe bandjes erop laten leggen, draagarmen achter vervangen, rubbers? van de onderste draagarmen voor aan beide kanten vernieuwd, en nog wat zaken.
Martijn weer bedankt voor een gezellige dag  :thumbsup: en we spreken elkaar binnenkort weer als het dash erin moet.

mijn PP
Mijn Project

Offline brammetje

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2011, 22:45:04 »
Zoo nu net terug? Was lang daggie, maar wel een goed daggie  :thumbsup: :italoflag:
'98 1.8 overleden. Oude dame 1.6 fase 1 okt '97 voor dagelijkse fun en 3.0 V6 '98 voor real fun!!

Offline korte

• 3.0 V6 24v
« Reactie #11 Gepost op: 01 oktober 2011, 03:56:45 »
Klopt was een lange dag maar erg gezellig  :thumbsup: Stoelen zitten nu eigenlijk al prima, ben benieuwd als ze opnieuw (op)gevuld zijn!!!
De komende 2 maanden even kijken hoe ik de rest van het interieur hier krijg en dan eind december weer terug om de rest te laten inbouwen.
Zal morgen wel even kijken of ik wat foto's kan maken, moet ik 'm wel eerst even netjes wassen  :-X
mijn PP
Mijn Project

Offline Kid

• De grammenman
« Reactie #12 Gepost op: 01 oktober 2011, 05:32:14 »
Ik ben ook benieuwd  ;D

Spel rijdende houden, intussen spullen verzamelen, en dan aanpassen is goede insteek - heb ik intussen ook geleerd  ;)
If it looks fast, it usually is - aka, de kleine aan de epo, hormonen, en op dieet (nu -124,934Kg).

Racing, because soccer, golf, basketball, and tennis, only require one ball...

Offline korte

• 3.0 V6 24v
« Reactie #13 Gepost op: 01 oktober 2011, 13:04:34 »
Rijdend houden is idd wel iets wat de prioriteit heeft en zal houden, kan hem wel naar eigen inzicht willen modificeren maar als ie dan van ellende uit elkaar begint te vallen ben je nog nergens.
Spullekes voor het interieur ga ik de komende 2 maanden nog verzamelen hoop ergens eind december de binnen kant klaar te hebben.
Leuk om te zien wat kleine aanpassingen al doen, zal morgen eens foto's van before en after tot zover maken en erop zetten. Zo direct maar eens met een spons aan de slag gaan, eens kijken of ik wat kleur terug kan brengen in die stofbak die het nu is...
mijn PP
Mijn Project

Offline Ron gs

« Reactie #14 Gepost op: 01 oktober 2011, 13:07:30 »
Ben benieuwd naar de foto's.

gr Ron

Offline korte

• 3.0 V6 24v
« Reactie #15 Gepost op: 01 oktober 2011, 16:49:39 »
Nou even wat pics, zijn helaas niet allemaal erg duidelijk (combinatie slechte camera en veel zonlicht):

Een GTA zetel (moeten nog eens goed gepoetst en opgevuld worden):

Waaiboomhoutenplasticmiddenconsole vervangen voor carbon-look middenconsole
Wit/groene kokjes/meters vervangen voor zwart/rode GTA klokken:

Houten stuur vervangen voor leren stuur,
wit/groene tellers vervangen voor zwart/rode GTA tellers:

En zo ziet het er van vooraf gezien uit:

Zal vanavond eens kijken of ik nog een beter plaatje kan schieten, met het zonlicht was het lastig het goed op de foto te krijgen en foto's van buiten de auto heb ik maar niet gemaakt, vond het net iets te warm om ze te gaan wassen dat wordt morgenvroeg....

mijn PP
Mijn Project

Offline MattBlack

• 159 tbi en spider v6
« Reactie #16 Gepost op: 01 oktober 2011, 17:41:15 »
Nou even wat pics, zijn helaas niet allemaal erg duidelijk (combinatie slechte camera en veel zonlicht):
En zo ziet het er van vooraf gezien uit:

Zal vanavond eens kijken of ik nog een beter plaatje kan schieten, met het zonlicht was het lastig het goed op de foto te krijgen en foto's van buiten de auto heb ik maar niet gemaakt, vond het net iets te warm om ze te gaan wassen dat wordt morgenvroeg....

zie soms zo'n boompje hangen aan de spiegel  maar dit is wel een heel groot stuk groen  ;D
I see a line of cars and they're all painted Black  :)
No colors anymore.........

Offline brammetje

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2011, 18:31:47 »
Klopt was een lange dag maar erg gezellig  :thumbsup: Stoelen zitten nu eigenlijk al prima, ben benieuwd als ze opnieuw (op)gevuld zijn!!!
De komende 2 maanden even kijken hoe ik de rest van het interieur hier krijg en dan eind december weer terug om de rest te laten inbouwen.
Zal morgen wel even kijken of ik wat foto's kan maken, moet ik 'm wel eerst even netjes wassen  :-X
Helemaal mooi dat ze al goed zitten. Hoe was t met t electrisch? Als je die van Kid straks ook hebt...... oelalaaaa flippy1 Doe je trouwens ook nog wat aan de verzekering met deze upgrades er op?
Ennuh wassen? Doe die van mij ook ff dan :-X

Offline Ron gs

« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2011, 18:55:58 »
Mooie stoelen ! Kan het niet helemaal goed zien, zijn ze nu zwart met blauw ? Ben ook benieuwd naar het dashboard, dat moet icm de zwarte teller geweldig staan !

gr Ron

Offline brammetje

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2011, 19:05:29 »
Mooie stoelen ! Kan het niet helemaal goed zien, zijn ze nu zwart met blauw ? Ben ook benieuwd naar het dashboard, dat moet icm de zwarte teller geweldig staan !

gr Ron
Zijn helemaal zwart  ;D

Offline Ron gs

« Reactie #20 Gepost op: 01 oktober 2011, 19:10:23 »
Dat wordt een mooie combi met het dashboard en de deurpanelen !!

gr Ron

Offline korte

• 3.0 V6 24v
« Reactie #21 Gepost op: 02 oktober 2011, 03:22:58 »
zie soms zo'n boompje hangen aan de spiegel  maar dit is wel een heel groot stuk groen  ;D

Is beginnen te groeien vanuit het oude dash, dus als iemand nog een waaibomenhoutenplasticmiddenconsole zoekt, er groeit er een in de auto  ;D

Helemaal mooi dat ze al goed zitten. Hoe was t met t electrisch? Als je die van Kid straks ook hebt...... oelalaaaa flippy1 Doe je trouwens ook nog wat aan de verzekering met deze upgrades er op?
Ennuh wassen? Doe die van mij ook ff dan :-X

Elektrisch, durf ik nog niet te zeggen, moet nog een plus? trekken, was mijn voorbereiding niet naar. Laat ik denk ik lopen via de aansteker. Rugleuning is zo niet te verstellen, gelukkig staat ie in een redelijke positie  :ok:

Verzekeringstechnisch heb ik geen idee wat de waarde straks zou kunnen zijn???? Hoor daar verschillende verhalen over, de een zegt het blijft een auto uit '98 de ander geeft aan dat je een sterk taxatierapport nodig hebt. Ik hoop alleen niet dat ie straks bij een schade van 2700 total-loss wordt verklaard...

Wassen en morgenvroeg gaat hem denk ik niet worden, zojuist een gezellige avond gehad met vrienden, lekker eten en een spelletje Risk  :)

gr Ron

Stoelen zijn idd helemaal zwart, hier en daar wat gebruikssporen eens opzoek gaan naar een goede poets. Ze zitten echt super, al moeten ze nog opnieuw opgevuld worden ze bieden nu ook al een relaxte steun!
Auto wordt van binnen helemaal zwart (of ja, donker) Heb ook al een complete set GTA interieur accessoires in bestelling staan (hoedenplank, hemel, lampjes, zonneklep, a,b,c stijlen, handvatten). Ben benieuwd hoe dat er uit komt te zien, hoop dat Ad trots op me zal zijn  8)  ;D

mijn PP
Mijn Project

Offline korte

• 3.0 V6 24v
« Reactie #22 Gepost op: 02 oktober 2011, 15:19:22 »
Zo net even snel gewassen, pfff wat een weer, dus maar even snel afgespoten. Zal even wat pics erop zetten van il mio Bella:

De Supersprint einddemper (was te warm om hem echt stralend te maken):

De voorste stoelen (ook niet al te beste foto en nog niet gepoetst):

De achterbank (moet ook nog eens gepoetst worden):

Zal weer pics maken wanneer hemel, hoedenplank en uiteraard het dash worden vervangen... Ben benieuwd.
mijn PP
Mijn Project

Offline Mad_Maxie

« Reactie #23 Gepost op: 02 oktober 2011, 17:16:39 »
Sideskirts, m'n beste, sideskirts...  ;) Dit is als een vrouw die op een gala rondloopt in haar slip, het is niet lelijk maar ergens weet je dat het niet hoort.  ;D
Maarreh, leuk projectje, net interieurtje ook!
AR156C#2142 - mijn PP
Geschiedenis; 145 1.6i, 145 1.4i, 156 1.8 TS Sportwagon. Huidige auto; 156 1.9JTD Ti Sportwagon

Offline MattBlack

• 159 tbi en spider v6
« Reactie #24 Gepost op: 02 oktober 2011, 17:54:27 »
Citaat
Ben benieuwd hoe dat er uit komt te zien, hoop dat Ad trots op me zal zijn 

hier best wel.  :thumbsup:

Citaat
Zo net even snel gewassen

hier niet meer.   :!nooooo

;D

als je hulp nodig heb met die binnenkant hoor ik het wel.
I see a line of cars and they're all painted Black  :)
No colors anymore.........