Auteur Topic: mijn 156 SW GTA | anti-roest | Bilstein+FM | Squadra | Q2 | cf2 | Madeno  (gelezen 53312 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1615
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
Hieronder een overzicht van de aanpassingen met directe link naar de betreffende pagina in dit topic (scheelt heel veel scrollen en klicken  ;) )


upgrades:
+   veerpootbrug OMP : gedaan
+   andere einddemper: supersprint gemonteerd -->Madeno gemonteerd
+   FM -30mm veren met Bilstein dempers B8/B6
+   squadra tuning
+   RVS remleidingen gemonteerd
+   Q2 differentieel
+   cf2 spruitstukken gemonteerd
+   spacers om wielen beter de wielkasten te laten vullen
+   eibach anti-roll bars gemonteerd

to do / bucket list:
o   siliconen inlaatbuis (ter vervanging van de geribbelde buis) ga ik niet doen
o   velgen kleine schaafschade bijwerken en poedercoaten

Reparaties:
+   oktober 2012 anti-roest behandeling (bodem kaal binnen en buiten, dorpels, wielkasten)
+   nov 2013 groot onderhoud: distributie, dynamo, bougies, luchtfilter, en... nokkenassen versleten  :'(  opgelost door montage geherprofileerde nokkenassen Colombo & Bariani
+   april 2016 interieur eruit voor aanpakken roest bij spatbord en dakrand door AlfaChirurg



Ben al sinds de koop van mijn GTA hiero actief, eigenlijk zelfs al daarvoor, maar nog geen voorsteltopic gemaakt... Deuh  bij deze dus.
Arjan is de naam, uit Best (bij Eindhoven).
Al vanaf kind gek van Alfa, vroeger diverse malen bij ASV in Veghel geweest (toen nog Alfa en Ferrari, nu grootste AMG dealer van NL, en een van de enigen die Maybach en SLR mag verkopen) en heel veel folders gespaard.
En van italie in het algemeen  :italoflag:

Bij mijn tweede baan in 1996 als auto van de zaak een 145 1.4 boxer (iedere medewerker kreeg een rode 145) en daarmee veel plezier, maar helaas ook motorische pech gehad, onder andere in Italie tijdens bezoek aan Mille Miglia.
Op 9-9-99 kreeg ik de sleutels van mijn nieuwe, zwarte 156 JTD met sportpakket, airco (volle prijs), audiobediening op het stuur enz - een geweldige auto!
Daarna in 2002 een inca-blu 147 JTD, verlaagd met eibach, selespeed velgen, rood leer, audiobediening op stuur, enz enz. Een plaatje!
Na de overstap naar een andere werkgever mocht ik geen Alfa meer leasen, toen 5 jr in een Focus gereden; die komt qua stuurgedrag dichtst bij Alfa in de buurt. Maar veel mee in de garage gestaan...

Toen dat leasecontract was afgelopen kreeg ik geen nieuwe leaseauto meer = zelf kopen = kiezen wat je wilt
Het moment om een droom in vervulling te laten gaan: een 156 GTA!!
Een sportwagon, want het moet ook een beetje de familie-auto zijn

Uiteindelijk had Wim Prins de mooiste staan, uit 2003, nero-metallico en helemaal origineel. En die is sinds juni 2010 de mijne ;D
Was blij hem daar gekocht te hebben, onder garantie zijn draagarmen vervangen, distributie gedaan (!!), roestplekje op achterklep weggewerkt en kreeg ik de 330mm remmen tegen een nette prijs.



Op Viva Italia Assen 2011, vrij rijden:
  en gaan


O ja, als daily driver heb ik nog een fijne Panda 100HP welke ik heb voorzien van K+W v1 schroefset en BMC CDA: Panda topic

Groeten, Arjan
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2017, 10:31:25 door ArjanB »
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline Dreamer

  • ******
  • Berichten: 1420
  • Geslacht: Man
  • Grigio Africa 3.0 V6 24V
    • Bekijk profiel
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2012, 16:50:44 »
Welkom dan maar  :italoflag: :italoflag:
Blijft een ontiegelijk mooie gta!
Volgens mij zie ik mezelf zitten op de laatste foto  Hahaha

Offline Vuurpijl

  • ******
  • Berichten: 1122
  • Geslacht: Man
  • Alfa: A-Always L-Love F-For A-Alfa
    • Bekijk profiel
    • webhossting/online backup
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2012, 16:53:22 »
Veel plezier ermee ik heb sinds een week een GTA en voor mij was het ook altijd al een droom jayzen1
AR156C#1702 - mijn PP
www.smart2host.nl (Hosting voor uw website en online backup)

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1615
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2012, 17:03:53 »
Welkom dan maar  :italoflag: :italoflag:
Blijft een ontiegelijk mooie gta!
Volgens mij zie ik mezelf zitten op de laatste foto  Hahaha

ja dat klopt  :thumbsup:

Als je goed je best doet, zie je je hier ook:

Heb niet volgas durven rijden, maar was wel leuk op het circuit. Begrijp nu van Martinos dat olietemp 120gr best mag, en een streepje erbij ook nog (eventjes) dus ik was te voorzichtig...maar ja, blok heel houden vind ik ook wel belangrijk  :yes!
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline Dreamer

  • ******
  • Berichten: 1420
  • Geslacht: Man
  • Grigio Africa 3.0 V6 24V
    • Bekijk profiel
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2012, 17:06:17 »
ja dat klopt  :thumbsup:

Als je goed je best doet, zie je je hier ook:

Heb niet volgas durven rijden, maar was wel leuk op het circuit. Begrijp nu van Martinos dat olietemp 120gr best mag, en een streepje erbij ook nog (eventjes) dus ik was te voorzichtig...maar ja, blok heel houden vind ik ook wel belangrijk  :yes!

Vond sowieso ontzettend gaaf  :thumbsup:

En je kan altijd beter het zekere voor het onzekere nemen!  Amen

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1615
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2012, 13:48:59 »
Zoals hierboven al aangekondigd, ben ik aan het nadenken over andere veer-demper combinatie.

Vandaag was Franswa (junior) bij mij op bezoek gekomen zodat ik zijn setup (FM veren -30mm met FSD dempers) kon rijden.
Bedankt junior  :thumbsup:

Zijn 156 voelt lekker aan: comfortabel en toch strak. Vooral comfortabeler op richels en slecht wegdek, zonder aan directheid (insturen) in te leveren.
Hij stuurt nog steeds lekker in, helt weinig over, deint minder bij stuurcorrecties in een snelwegbocht dan de standaard GTA-setup. Heeft ook minder de neiging om op de voorwielen te gaan hangen / duwen, want mijn GTA in bochten wel heeft - en zoveel zwaarder is een GTA blok niet ten opzichte van een JTD, toch?
Achter vind ik hem wel wat onder-dempt (na een drempel te nemen veert de achterkant eerst nog uit, voordat hij weer horizontaal in rust is) zou denk ik strakker mogen.

Al met al een lekkere, maar misschien wel iets te comfortabele setup??
Toch ook nog Bilstein proberen icm FM veren
...of juist Eibach icm FSD?? Al geeft volgens Toon, de kenner, Eibach meer verlaging dan de 30mm die men zegt en zo laag wil ik ook weer niet gaan; een GTA bumper is namelijk erg diep/laag en dat zou grondspeling en aanrijden van drempels te veel beperken.

(enne...wat rijdt een JTD toch lekker. Was al weer tijdje geleden dat ik daarmee reed. Qua bruikbaar vermogen op normale snelheden komt hij niet veel tekort op een GTA...tenzij je natuurlijk met de GTA flink gaat trappen. En je mist het lekkere V6 geluid, maar daar staat een heel wat vriendelijker verbruik tegenover)
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline Franswa

  • *****
  • Berichten: 569
  • Geslacht: Man
  • #432
    • Bekijk profiel
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2012, 22:08:44 »
Het was heerlijk om weer eens een Busso V6 te rijden! :thumbsup: Ik denk dat de diesel niet heel veel zwaarder is, dus ik denk dat je een goed idee hebt kunnen vormen hoe het onder jouw GTA aan zou kunnen voelen.

Kom ik thuis: "Hee schat, ik heb vandaag met een GTA gereden!"
Heel enthousiast: "Ok?©, leuk! Wat voor kleur was die??"
 v6tech1 v6tech1
Ex:
75 V6
155 2.5TD, 2.5V6 en 155 2.0 16v G3
156 2x 8v JTD, 1x 16v JTD, 1x V6
GT JTD

Nu:156  GTA SW Q2

Offline Coen

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 13704
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Falco Motorsport
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #7 Gepost op: 08 september 2012, 22:10:43 »
1.9 JTD is lichter dan een V6. 2.4 is vergelijkbaar met een V6.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1615
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2012, 10:00:57 »
Kom ik thuis: "Hee schat, ik heb vandaag met een GTA gereden!"
Heel enthousiast: "Ok?©, leuk! Wat voor kleur was die??"
 v6tech1 v6tech1

als een vrouw het over de kleur gaat hebben is de rest van de aankoop al rond haha.
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1615
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2012, 09:58:49 »
1.9 JTD is lichter dan een V6. 2.4 is vergelijkbaar met een V6.

Coen, is zeker waar. Maar...verschil is wel te overzien hoor.
Een SW JTD 16v weegt 1355kg, een SW GTA 1435kg. Verschil van 80kg, deel zit in motorblok maar ook in zware GTA-stoelen.  
Een 2.4 weegt 1410 en zit er inderdaad helemaal dicht tegenaan. Maar Franswa heeft FM icm FSD en was denk ik beste optie om te proberen.
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline bullettooth

  • ******
  • Berichten: 1664
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
    • Bekijk profiel
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2012, 15:43:43 »
Ik zou als ik jou was voor FM -30 gaan icm B6/B8. (laatste stukje detail laat ik aan Coen over).  ;)
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1615
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
    • Bekijk profiel
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2012, 16:03:34 »
@Toon: bedankt voor reactie.
Laat nog ff weten of ik alvast cambersets zou moeten reserveren (afweging van vraag/aanbod ?)
156GTA SW Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Panda 100HP
gehad:145 boxer|156JTD|147JTD

Offline Don F.

  • ******
  • Berichten: 1460
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • http://www.mondomovimento.be/
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #12 Gepost op: 10 september 2012, 16:04:54 »
Billstein B12 of B14 set. Rijdt super en qua comfort erg goed te doen. Mooie wagen trouwens! :italoflag:
http://www.mondomovimento.be/

La mia nuova bellezza!

Offline goofy

  • Specialist
  • *
  • Berichten: 951
  • Geslacht: Man
  • 156 jtd & GTA sw
    • Bekijk profiel
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #13 Gepost op: 11 september 2012, 21:39:58 »
Mooie GTA, en je woont nog precies dicht in de buurt ook  ;D
kunnen we een GTA meeting houden

Dat van die vpb, heb die ook op mijn gta, moet je de vpb iets aanpassen dan raakt ze de motorkap niet meer en sluit deze ook weer mooi aan.

Grtz..
Patrick

Offline bullettooth

  • ******
  • Berichten: 1664
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
    • Bekijk profiel
Re:mijn 156 SW GTA 3.2 V6 24v
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2012, 22:19:48 »

Toch ook nog Bilstein proberen icm FM veren
...of juist Eibach icm FSD?? Al geeft volgens Toon, de kenner, Eibach meer verlaging dan de 30mm die men zegt en zo laag wil ik ook weer niet gaan; een GTA bumper is namelijk erg diep/laag en dat zou grondspeling en aanrijden van drempels te veel beperken.


Vergis je niet in het effect door het verschil in rijhoogte verandering die je op het oog hebt! De overhang is 'redelijk groot'. Indien je de achterkant enkel verlaagd, komt het uiterste puntje van de neus juist weer omhoog!

Dus indien je de GTA verlaagd, waarbij je de achterkant meer laat zakken dan de neus, verlaag je het laagste punt van de neus minder dan de 'veren verlagen'.

Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V