Alfa Romeo 147/156/159/GT Club Forum

Technisch 159 => [159] Aankooptips => Topic gestart door: brinkerik op 16 februari 2017, 06:37:02

Titel: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 16 februari 2017, 06:37:02
Iets wat ik hier al langer mis.. maar zelf verandering in zou willen zien!

Aankooptip`s voor de 159

Hier komt een opsomming van alle zaken waar op te letten,  de samenvatting van al jullie gegevens.
Ik begin met het nodige jatwerk, daar het voorwerk reeds gedaan is door de vrienden van Autoblog.nl
Deze aankooptip`s  kunnen deels worden overgenomen voor de Brera // Spider`s,  ik weet zelf niet tot hoever.

/>
http://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-159-occasion-video-aankoopadvies-69435 (http://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-159-occasion-video-aankoopadvies-69435)

"

De Alfa Romeo 159 kreeg de zware taak toebedeeld om de zeer succesvolle 156 op te volgen. Geen makkelijke taak en bovendien werd de 159 duidelijk hoger gepositioneerd dan zijn voorganger.


De 159 is veiliger, comfortabeler, beter uitgerust, maar ook zwaarder en duurder dan de 156. Dat betekende dat voor de zakelijke 156 rijders een upgrade naar de 159 er niet altijd in zat. Dat was en is jammer, want de 159 is ook een veel degelijker auto dan zijn voorganger. Het aanbod aan occasions is echter niet heel groot en de 159 is onterecht minder geliefd.

Onder de strak gestylde motorkap van de 159 waren Alfa’s eigen diesels te vinden, maar de benzinemotoren hadden hun oorsprong bij Opel.



Pluspunten

- Het is een Alfa!
- Het design is nog steeds actueel.
- Rijeigenschappen.
- Relatief onbekender, ombeminder en daarmee goed geprijsd.

Aandachtspunten

- De 3.2 V6 is erg dorstig, zonder te overtuigen qua prestaties.
- Bij de 2.2 JTS (tot 2008) kan distributieketting oprekken, gelukkig breekt die niet. Het motormanagement lampje en diverse andere lampjes gaan aan op het dashboard.
- Stuurbekrachting: vroege auto’s kunnen foute rode olie hebben, moet groen zijn.
- Bandenslijtage aan de binnenkant van de voorbanden.
- Roest aan het motorsubframe: de laklaag is daar te dun en de beschermplaat schuurt er tegenaan.
- Controleer of alle deuren open gaan, vooral achter willen de sloten wel eens defect raken.
- Diesel: Alleen kracht boven de 2000 tpm: EGR klep probleem. Bij auto’s waren veel korte ritjes mee zijn gedaan, treedt dit eerder op.
- Diesel: Waterpomp diesels is zwak, kan vastlopen en daarmee distributieriem laten knallen. Dat is duur, maar minder rampzalig als bij vorige generatie Alfa’s. Iedere 90.000 km of 4 jaar vervangen.
- Diesel: Wegvallen motorvermogen: swirl flaps in inlaatspruitstuk defect. Breken gelukkig niet af.
- Diesel: Versnellingsbak 1.9 JTD: vooral in vijfde en zesde versnelling mag de pook niet bewegen.






Hier meteen op in hakend, de 2.0, 1.9 2.2 en 3.2 JTS motor die in de 159 gebruikt is, het onderblok is van General Motor`s,  maar de cilinder kop, en andere delen zijn van Alfa, dus technisch z`n eigen onvolkomenheden ( lees plussen en minnen ). Er zijn in deze motorgeneratie problemen geweest met de rekkende Kettingen ( graag iemand met ervaring z`n reactie )
De 1.8 motor is de minst vermogende benzine variant, maar is niet gevoelig voor bovenstaande problemen ( is dit wel een standaard GM motor ? )

De diesels moeten redelijk aan de koets sleuren, de 4 cilinders zijn in potentie wel het zuinigst. Wel zijn er problemen bekend met EGR kleppen, Swirl Kleppen en het actieve roetfilter.

Oplossingen;  Swirl kleppen blokkeren, of afdoppen, of een inlaat van een 156 monteren zonder de swirls
EGR:  softwarematig laten wegschrijven + afblinden
Roetfilter:  Verwijderen/vervangen + uit de software halen.

Verdere gevoeligheden,  bandenslijtage bij verlagen ( ook TI ), stuurhuis waar speling op komt ( hier is een recall voor geweest, maar passief ) subframe onder de motor die door roestkevers langzaam minder aanwezig is.





Graag uwer reactie !!   





Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: shoppy op 16 februari 2017, 07:05:24
Zeer goed idee.
Maar waar gaan we dit neerzetten? Komt er een nieuw board bij het type of maken we een nieuwe groep met alle typen daarin?
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: leonm op 16 februari 2017, 08:47:27
Goed idee!  :thumbsup:

Gelijk maar een kleine correctie:
JTS is niet als 2.0 geleverd in de 159 (dat was in de 156/GT en geen GM-blok), wel als 1.9  :ok:
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: *thomas* op 16 februari 2017, 16:49:22
Leuk topic, goed initiatief !!!
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 16 februari 2017, 17:26:08
Zeer goed idee.
Maar waar gaan we dit neerzetten? Komt er een nieuw board bij het type of maken we een nieuwe groep met alle typen daarin?

Ik wist het ook niet, dus daarom in de Ideeën bus, maar ik sta open voor verandering.   

Wat ik van de 156 ook mooi vind, is op de website, alle beschikbare / gebruikte lak kleuren,  heeft iemand daar nog een database voor/ heeft iemand daar nog ideeën over?

Wat ik bij het ex 147 forum heel mooi vond, is een hele opsomming, die dacht ik Martijn toen gemaakt had. Heel handig! ( helaas geen voorbeeld daar de site al enige tijd offline staat ).

Goed idee!  :thumbsup:

Gelijk maar een kleine correctie:
JTS is niet als 2.0 geleverd in de 159 (dat was in de 156/GT en geen GM-blok), wel als 1.9  :ok:

top, aangepast.


Leuk topic, goed initiatief !!!


thx !
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: ScriptMania op 16 februari 2017, 18:34:24
Idd een goed initiatief, meer 159 info  (goed gedaan jochie ;o)
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Alfa 147 Ti op 17 februari 2017, 10:19:29
Hoe meer info hoe beter het is top.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: shoppy op 17 februari 2017, 12:55:07
Ik heb van Sander (sanscorp) een PDF gekregen met iets van 65 pagina's informatie wat in de Wiki heeft gestaan.
Het viel hem namelijk op dat de Wiki ooit vollediger is geweest.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet naar het document heb gekeken want ik heb het momenteel gewoon even te druk met andere dingen en moet dus nu mijn prioriteiten stellen.

Het zou fijn zijn als iemand de taak van Wiki moderator op zich zou kunnen nemen.
Daarnaast zou het fijn zijn als iemand zijn gedachten eens over de website zou kunnen laten gaan.
Op dit moment moet je lid zijn van het forum om in de Wiki te kunnen kijken en dat wil ik eigenlijk zo laten.
Dat werpt ook een drempel op om te gaan rotzooien.
De website daarentegen willen we toegankelijk houden voor iedereen maar eigenlijk wel als een soort landingspagina voor het forum. Het forum bevat alle info.

Denk eens na hoe we de informatie uit de eerste post van dit draadje in het forum kan worden geïmplanteerd.
Moet alles opnieuw worden ingedeeld of moet er een board per type bijkomen?  Hoe, hoe, hoe ....?

Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: *thomas* op 17 februari 2017, 18:22:07
@shoppy, zou je me die pdf kunnen doormailen aub? naar thomassalute at hotmail dot com

thx
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: kees artc40 op 18 februari 2017, 14:50:41
Koop in ieder geval een exemplaar met parkeersensoren achter, een 159 is redelijk onoverzichtelijk achter. Ook aan de breedte zul je moeten wennen.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: leonm op 18 februari 2017, 15:12:20
Koop in ieder geval een exemplaar met parkeersensoren achter, een 159 is redelijk onoverzichtelijk achter. Ook aan de breedte zul je moeten wennen.

Is altijd handig natuurlijk, maar geen reden om een mooi exemplaar zonder te laten staan.
Voor een paar tientjes zet je er zelf sensoren in  :thumbsup:
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: jeroen_156 op 18 april 2017, 21:26:23
Ga voor een Distinctive of TI versie. Dan heeft de 159 mooie echte aluminium interieurlijsten. Heb ruim 1,5 jaar en 30.000 km ervaring gehad met een benzine 159 1.9 JTS uit 2006.
Motor bij mij vrij van kwalen, ketting was vervangen in 2008. Verder regulier onderhoud en iets hogere slijtage van de draagarmen omdat het toch ook een rijdersauto is  :italoflag:

De 160 pk 1.9 JTS is voldoende snel maar verwacht er geen dragraces mee te winnen. Pluspunt ten opzichte van de 1.8 is toch wel de 6 bak. Vond het echt een fijne auto en qua bouwkwaliteit de beste Alfa die ik heb gehad, helaas weggedaan wegen het verkrijgen van een leaseauto(voorloop auto 2012 Opel Insignia) en kwalitatief deed de 159 hier weinig voor onder, zo is het leer van Alfa van een stuk betere kwalitiet dan bij Opel. Nu een nieuwe BMW 3-serie met 6-cillinder en die is nog wel een stapje beter, mag ook wel voor het geld.

Mijn verdere ervaringen zie:http://www.autoweek.nl/autoreview/43156/alfa-romeo-159-19-jts-distinctive (http://www.autoweek.nl/autoreview/43156/alfa-romeo-159-19-jts-distinctive)
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Car-magnet op 26 april 2017, 12:18:57
Erg goed initiatief dit topic, veel handige tips waar je echt iets aan hebt.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Alfafa op 06 april 2018, 12:34:17
Hoe zit het trouwens met de banden slijtage van de Ti's zoals brinkerik noemt in zijn TS Post?

Zijn er voor de 159 ook camber correctie sets ?
Of is het een kwestie van behoorlijk neutraal zetten met wat toespoor op de poep.

Heeft de 159 ook die ergerlijke Aandrijfas kwalen ?
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 06 april 2018, 13:10:16
Aandrijfassen zijn van betere kwaliteit als bij de 156, normaal geen omkijken naar.

Camber correctie kits weet ik niet,  maar ik zou een 159 na aanschaf even langs Lammert in Dokkum sturen, dan zal  extreme banden slijtage iig binnen de perken blijven.

 Ik heb bij km 268 en 280  verse Banden mogen steken, en een uitlijning, dus nog even 1 jaartje dan kan ik betere feedback geven over hoeveel km`s je op een set banden kan met een 159.

Heb inmiddels wel weer het een en ander mee mogen maken; maar wordt nog blij van deze wagen.    Als mijn Turbo het nog eens wil begeven kan ik ik ook naar de Garret, maar de KKK is blijkbaar technisch wel een goed product.

Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: ScriptMania op 06 april 2018, 14:12:12
Mijn banden zitten er sinds aankoop op (nieuwe) zitten er bijna 4 jaar onder (40K) voor zijn ze nu bijna versleten (indicator slijtage min profiel) achter kunnen ze nog jaren mee.
Voor minimaal schuine slijtage ( binnenkanten ietsjes meer slijtage)
Binnenkort moet hij gekeurd worden dan gaan er nieuwe op voor, al weet ik nog niet welke het gaan worden.

Edit.

De slijtage binnenkant voorbanden komt door rubbers van de draagarmen, slijtage dus.
Tenminste dat wordt op een bekend ander Forum beweerd, of het daadwerkelijk zo is?
Het is wel een bekend Forum, alfaowner.


Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Martijn_vK op 31 augustus 2018, 14:04:56
Ik heb altijd gedacht dat de 159 een veredelde Opel was, met het onderstel van de Vectra C en Saab 9-3. Blijkt helemaal niet waar te zijn. De Opel en Saab staan op het GM Epsilon-platform (net als de Fiat Croma overigens) en de Alfa 159/Brera op het GM/Fiat Premium-platform. Die laatste was bedoeld om er o.a. de nieuwe Saab 9-5 en nog enkele GM's op te bouwen en is ontstaan in de tijd dat Fiat en GM actief samenwerkten. De Opel Insignia concept was de eerste op dit platform en ook de Alfa Romeo Visconti concept maakte er gebruik van. Vanwege kosten en de breuk tussen de twee bedrijven is er echter niets van productie van GM-modellen op dit platform terecht gekomen. Uiteindelijk zijn alleen de 159 en Brera op dit platform gezet en de meeste GM-modellen die hiervoor gepland waren zijn óf geschrapt óf op het GM Epsilon II-platform gezet.  Vetvers

De 159 is dus géén Opel. Is dat ook weer uit de wereld en wil het ook nooit meer horen  :police:

Noem de Croma dan maar een Opel. De 159 heeft wel onderblokken van GM/Opel gebruikt en daar een eigen ontwikkelde cilinderkop op gezet. Zo zijn de 1.9/2.2/3.2 JTS ontstaan. De 1.8 Mpi is volgens mij wel een rechtstreeks Opel-blok. Kon je ook in de Astra krijgen met hetzelfde vermogen, namelijk.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 01 september 2018, 09:28:40
 :thumbsup:
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 24 februari 2019, 08:51:38
Even een upje.

Wat voor een data kunnen we hier nog toevoegen. Gevoelige items,  bijvoorbeeld de aandrijf poulie van de multi riem, zelf nu al 2x gehad, maar is dit ook een kwaal voor een 1.9 e.o.  2.0  JTD ?

Viel mij ook op, dat voor de wielen, ik verwacht door steenslag wat lak weg is ( onderaan, in wielkast ). Maar echt erg is dat nu ook weer niet na meer dan 3 ton km`s.

Wie wil er nog een beetje input geven over de geliefde 1750  Tbi ! 
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 11 mei 2019, 11:34:21
Italia Autos  UK   heeft al een aantal interessante filmpjes gemaakt de laatste tijd.  Beetje verliefd geworden op zijn rode Brera.

Maar, meest recente video;  Aankooptips voor de door ons geliefde 159 !

/>
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: *thomas* op 12 januari 2020, 09:23:49
Mijn moeder is op zoek naar een 'nieuwe' wagen. Ik ben in positieve zin geschrokken van de prijzen van de 159 vergeleken met één of twee jaar terug.

Graag had ik jullie input, want met de kwalen van de 156 ben ik vertrouwd, 'in' de 159 ben ik minder thuis.

Het moet vanwege de lage emissie zones een benzine zijn EN een automaat is een enorme plus, MAAR:

- de 1.7 turbo de leukste (en beste) keuze is, maar is er enkel met handbak
- de 3.2 valt af vanwege te hoge belastingen (reken 4000 euro extra voor je er een meter mee gereden hebt)
- de 1.8 en 1.9JTS zijn er nooit geleverd met automaat

Dan blijft enkel de 2.2 JTS met Selespeed over.De rekkende distributieketting werd al vermeld en ik heb begrepen dat de gaspedaalreactie wat vreemd uit de hoek kan komen, maar wel aan te passen is. Hoe zit het met deze generatie Selespeed? Net zo 'gevoelig' als op de 156?

STEL, dat het toch een handbak wordt, welke is dan de beste keuze voor. Zijn de 1.8 en 1.9 uberhaubt vooruit te branden? Of dan toch liever een 2.2 of zelfs de 1.7TBi?
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Alfa 147 Ti op 12 januari 2020, 10:53:36
Tja dat is niet zo moeilijk als geld niet mee speelt de 17.50TBI.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: *thomas* op 12 januari 2020, 12:00:08
Tja dat is niet zo moeilijk als geld niet mee speelt de 17.50TBI.

Jip, maar jammer genoeg niet met automaat.

Ik zie dat je zowel de TBI als de 2.2 hebt gehad, hoe zijn ze vergeleken met elkaar?
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Alfa 147 Ti op 12 januari 2020, 14:21:38
Nee TBi pakt lekkerder op en heel soepel.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 13 januari 2020, 06:19:20
De 2.2 is een erg fijne motor,  maar haalt het niet bij de 1750.

Beide kennen hun eigen eigenaardigheden maar, ik zou zelf ook voor de 1750 gaan.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Alfa 147 Ti op 13 januari 2020, 08:09:19
2.2 is zeker een fijne motor is mijn ervaring maar de 1750 is nog fijner maar als je wil kopen moet je wel iets meer betalen, zie ze al vanaf 9000 euro te koop staan.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Bredabounce op 13 januari 2020, 10:01:41
De 1750 TBI rijdt heerlijk. Pakt lekker op; trekt door en in gewicht is deze vrij laag.

Echter: mijn ervaringen met het blok zelf zijn niet goed (olieverbruik door zuigerveren, kapotte turbo's, of combinatie). Revisie is lastig en duur.
Tijdens deze ervaring ben ik via PB door een behoorlijk aantal 'lotgenoten' benaderd.
Het verbruik is (bij normale rijstijl) vrij hoog.
Liever een diesel :-)
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: *thomas* op 13 januari 2020, 17:01:24
Nogmaals bedankt, heren.

Moest het voor mezelf zijn zou ik de turbo alsnog kiezen, maar ik wil voor mijn ouders voornamelijk een betrouwbare wagen... Iemand van jullie ervaring met de selespeed in de 159?
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 13 januari 2020, 18:30:58

Het verbruik is (bij normale rijstijl) vrij hoog.
Liever een diesel :-)

Onlangs een "Alfa" uitgaven van het blad Topgear gelezen, daar stond de 2.4 in als; de fijnste motor van de 159.  Ze bedoelen dan denk ik wel de FL variant met de GTB2056v Turbo.

Bij autoblog is het denk ik de 3.2 Q4 :)

/>
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Alfa 147 Ti op 13 januari 2020, 20:53:03
De 1750 TBI rijdt heerlijk. Pakt lekker op; trekt door en in gewicht is deze vrij laag.

Echter: mijn ervaringen met het blok zelf zijn niet goed (olieverbruik door zuigerveren, kapotte turbo's, of combinatie). Revisie is lastig en duur.
Tijdens deze ervaring ben ik via PB door een behoorlijk aantal 'lotgenoten' benaderd.
Het verbruik is (bij normale rijstijl) vrij hoog.
Liever een diesel :-)
Ik deel je mening niet met olie verbruik ik heb mijn auto met 105.000 km ingeruild maar nooit olieverbruik gehad en ook geen klachten met de turbo kortom bijna 100.000km probleemloos gereden.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: aytac op 13 januari 2020, 22:06:58
Ik deel je mening niet met olie verbruik ik heb mijn auto met 105.000 km ingeruild maar nooit olieverbruik gehad en ook geen klachten met de turbo kortom bijna 100.000km probleemloos gereden.

Snap ik... Auto is net ingereden  :angel:

In mijn ogen is een auto met een ton erop zo goed als nieuw (zal ik nooit bang voor zijn om te kopen). Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn maar een ton (de eerste ton!) rijden zonder problemen wil echt niet veel zeggen... Wat is een auto splinternieuw kopen en dan de eerste 100K rijden... Kom op, zou elke motor op zen sloffen moeten doen met ogen dicht...
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Bredabounce op 14 januari 2020, 08:31:35
Ik deel je mening niet met olie verbruik ik heb mijn auto met 105.000 km ingeruild maar nooit olieverbruik gehad en ook geen klachten met de turbo kortom bijna 100.000km probleemloos gereden.
Mijn 159 had er net 1,5 ton opzitten. Turbo was reeds door dealer vervangen.
Bij aankoop had hij al een olieprobleem (waar ik niet van wist) en na 4 maanden 'aankloten' (beurten, beurt, andere olie, engineflush etc) bleek de enige remedie een revisie (of ruilmotor); omdat ws. de zuiververen hun werk niet meer deden. de 1750 staat als betrouwbaar bekend; daarom durfde ik het aan. Maar als je iets verder gaat zoeken: als het mis gaat, is het -echt- mis. (zie het verhaal van "uilenzuur" op clubalfaromeo)

[edit] en het doet nog steeds pijn...[/edit]
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Busso op 15 januari 2020, 18:48:35
Ik rij ook een TBI. Eentje van 2009 met een gietijzeren motorblok. Ik heb intussen meerdere verhalen gelezen dat de eerste serie TBI's met gietijzeren blokken nog wel eens last hebben van olieverbruik. Ik heb er gelukkig nauwelijks last van. Maar ook bij mij is de turbo al vervangen bij 110.000 km (bekend proleem). Ik heb de auto gekocht bij 116 dkm. Intussen staat hij op 135 dkm.

Dus als je een latere versie kiest met aluminium blok en gemodificeerde olieleiding bij de turbo is de kans op een zeer betrouwbare TBI het grootst. Het verbruik is inderdaad vrij hoog. Net zoveel als de BMW 325i (6 cilinder van 2005) die ik ervoor had. Maar ik vind de 159 met TBI een zeer fijne auto om te rijden.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 15 januari 2020, 21:35:45
Voor het verbruik een Alfa 159 kopen  :rofl:

Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Alfafa op 21 januari 2020, 17:59:05
Ik deel de TBI problemen echter (gelukkig) niet. Maar ik denk dat de olie en standaard vervangings interval vaak versloft wordt.
Ook onbewust.

De turbo is in priciepe geen slijtage onderdeel. als de zuigerveren versleten zijn door teveel speling in het midden van de bus. Moet er gewoon een overmaat in komen. Anders is na 10k km de olie oud en vervuild en gaat die nieuwe turbo ook aan stront.

Bij mij loopt de motor fantastisch soepel

Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: fransois op 15 maart 2020, 09:10:18
Goedenmorgen een ieder: Wat bij het kopen van een 159 goed is om op te letten zijn ook de volgende punten: Ik beperk me in deze graag nu tot de diesel omdat ik nog geen persoonlijke ervaring heb met de benzin variant van de 159.   
Dus ga je voor een diesel kijk dan is rond naar een variant met  de F40 versnellingsbak. bak. Deze zijn tot half 2010 geleverd. Moet er wel bij zeggen dat het soms lastig uit te zoeken is welke bak er precies in ligt want volgens mij heeft de 1.9 JTD niet alleen een M32 maar ook sommige de F40. Zeker weten doe ik het niet. Wat ik wel zeker weet is dat de 2.0JTD tot half 2010 de F40 bak gekregen heeft en daarna de C632. De C632 is erop gekomen vanuit milieu perspectief. Echter zijn die bakken minder hard en kunnen ze ook minder koppel aan. Wil je voor de 2.4 gaan dan zou ik altijd voor 210PK versie gaan. (persoonlijk!!)  Vele verbeteringen zijn hierop doorgevoerd waaronder de inlaat de turbo en een groter roetfilter en hier ligt standaard de  F40 bak onder.  Deze versie met motorcode 9390000 is ook veel gemakkelijker te tunen. Een dingetje blijft wel: het verbruik. Het verbruik ligt echt op 1 op 13. 1 op 15 is mogelijk maar dan alleen hoofdzakelijk snelweg km. Wat wel echt heel jammer is van dit blok is dat er geen automaat geleverd is. De Qtronic bak van Aisin is echt goud. Echter is deze alleen geleverd in de 200pk versie. Ik denk dat voor iemand die diesel wil en zuinig wil rijden de 2.0 JTD de beste keuze is. 1 op 18 prima haalbaar (hoofdzakelijk snelweg) en kijk dan of je er 1 kunt vinden met de F40 bak. Deze is geleverd tot half 2010.  De Brera is wellicht ook een optie aangezien deze ook een 2.0 JTD versie heeft met de F40 bak. Echter zijn erg zeldzaam en krap.

De Qtronic bak is ook geleverd onder de 159 1.9 JTD. Als je hier een TI versie in sedan uitvoering van van vind met een lage km stand dan zeg ik persoonlijk:Wouw en bel mail me.. haha Je ziet ze echter heel veel in de station uitvoering wat ik persoonlijk best jammer vind. Jammer ook dat de 1.9 JTD niet uitgebracht is met Q4 en Qtroninc bak samen.  Kun je je voorstellen: een 159 1.9jtd TI Q4 Qtronic. Pffff droom auto voor sommige!  Je had vroeger bijvoorbeeld de 156 Crosswagon met 1.9 JTD Q4. Maar ook bij deze is ervoor gekozen geen automaat toe te passen. Iemand een idee warom?

Waar ik persoonlijk ook altijd heel goed op let is de natuurlijk de onderhouds historie van de wagen en wat is de staat van de binnenkant.  Keertje op de brug zetten en spieken onder de onderkant is natuurlijk helemaal fijn. Ik denk dat je heel veel info van de laatste eigenaar kunt achter halen en als je hem bij een bedrijf koopt koop er dan 1 met aantoonbare historie en koop er 1 waarbij de binnenkant er heel goed uitziet. Veel mensen vergissen zich hoeveel info je daar uit uit kunt halen. Mijn 159 heeft ook een aandrijfpolie moeten vervangen. Zo spannend is het niet maar het komt altijd op een K moment. Ik heb er wel gewoon mee naar mijn montuer kunnen rijden want alleen de stuurbekrachtiging lag eruit. En ja weet dat de dynamo het niet lang uit houd maar ik moest gelukkig maar 20km. (anders kun je ook een exstra accu aan jou accu koppelen en kan je meer km rijden) Ik denk misschien dat het polie probleem een kwaaltje is. Heb het ook al eerder gehad bij een andere 159. Verder heeft mijn huidige 159 alle injectoren nieuw. Duur geintje en weet niet of iemand hier dat vaker gehoord heeft (ik nog nooit btw) maar misschien toch ook een dingetje..

Fijne zondag een ieder!
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: fransois op 15 maart 2020, 09:11:17
Voor het verbruik een Alfa 159 kopen  :rofl:

Haha ja die matcht niet helemaal.... lol
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 15 maart 2020, 10:00:28
Net verhaal Fransois

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de 159 FL 2.4 automaat ( aisin ) wel geleverd is, maar model was al iets op z`n retour dus ga je niet vaak vinden.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: fransois op 15 maart 2020, 10:39:27
Net verhaal Fransois

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de 159 FL 2.4 automaat ( aisin ) wel geleverd is, maar model was al iets op z`n retour dus ga je niet vaak vinden.

De 159 FL die ken ik niet. Een frans geleverde versie of wat bedoel je?
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 15 maart 2020, 10:46:09
FL  Facelift.

Eerste model lijn,  2005 - 2008,  medio 2008 is er een update geweest, waarbij er bij de 2.4 idd geen KKK turbo meer gemonteerd werd maar een GTB2056v.  Bij deze update zijn een aantal kleine onvolkomenheden vlak getrokken, bijvoorbeeld de bediening van de kofferdeur op een andere plaats in het interieur.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: fransois op 15 maart 2020, 11:12:14
aha zoo dus.. De KKK was zo slecht nog niet. Die japanners weten echt wel wat ze maken.(Heb er ooit 2 in mijn V6 90 graden blok gehad van een ander merk)  Probleem bij de 2.4 159 met die turbo was de te kleine inlaat/te klein roetfilter. (nog maar over die Swirl te zwijgen) In de 2.4 JTD van de 156 was het Prima! Ook de inlaat daarvan wordt nog regelmatig als alternatief gebruikt voor de 159 2.4 JTD.

Ik ben zoiezo al helemaal geen fan van EGR. wie verzint het!  Als ik s,ochtends geurineerd hebt dan spoel ik het toch ook gewoon weg i.p.v. weer terug op te drinken.

De 159 2.4 210 PK versie is nooit met automaat geleverd. Helaas!

Maar ach je kan nie alles hebben he....
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 15 maart 2020, 11:56:16
Klopt, want die stond op papier als 200 pk, maar was wel uitgevoerd met de nieuwe turbo..

159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Progression   08-10   G   D   A   € 45.150
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Sport            08-09   G   D   A   € 49.095
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Business   08-09   G   D   A   € 47.015
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Elegante   08-09   G   D   A   € 53.085
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Distinctive   09-10   G   D   A   € 46.050
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v TI           08-09   G   D   A   € 56.085

Dus hij is niet goed te vinden, maar wel geleverd.

In de praktijk, is het misschien niet de uitvoering die je wilt hebben, daar het koppel en vermogen af fabriek al wat voorzichtig zijn ingezet omdat hij anders boven de spec`s van de Aisin uitkomt.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: fransois op 15 maart 2020, 13:24:42
Klopt, want die stond op papier als 200 pk, maar was wel uitgevoerd met de nieuwe turbo..

159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Progression   08-10   G   D   A   € 45.150
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Sport            08-09   G   D   A   € 49.095
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Business   08-09   G   D   A   € 47.015
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Elegante   08-09   G   D   A   € 53.085
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Distinctive   09-10   G   D   A   € 46.050
159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v TI           08-09   G   D   A   € 56.085

Dus hij is niet goed te vinden, maar wel geleverd.

In de praktijk, is het misschien niet de uitvoering die je wilt hebben, daar het koppel en vermogen af fabriek al wat voorzichtig zijn ingezet omdat hij anders boven de spec`s van de Aisin uitkomt.
[/quote

Ik begrijp je niet helemaal... bedoel je met bovenstaande dat er wel degelijk een kans is dat de 2.4 210pk versie met de aisin bak geleverd is?

Als je dat denkt dan ga ik het wederom tot de bodem uitzoeken en koppel je mijn bevindingen terug....
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 15 maart 2020, 13:59:57
Zal ik helpen:

zwart

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=293289270&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=900&makeModelVariant1.modelId=10&minFirstRegistrationDate=2009&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&action=topInCategory&searchId=b34cd077-0f79-2877-a058-f33f0cc79ddd
 (https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=293289270&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=900&makeModelVariant1.modelId=10&minFirstRegistrationDate=2009&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&action=topInCategory&searchId=b34cd077-0f79-2877-a058-f33f0cc79ddd)
rood

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=294212509&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=900&makeModelVariant1.modelId=10&minFirstRegistrationDate=2009&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&searchId=d2f56ca8-be2e-25a7-7722-21b998ee42fb (https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=294212509&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=900&makeModelVariant1.modelId=10&minFirstRegistrationDate=2009&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&searchId=d2f56ca8-be2e-25a7-7722-21b998ee42fb)

Dus, is de FL 159, met de automaatbak, en Garret turbo,   maar  die is Niet 210 pk, daar deze als 200 pk geadverteerd werd.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: fransois op 15 maart 2020, 15:51:43
ooh joh.. Dat wist ik ook niet. Zit er alleen de Garret op of is ook de inlaat en het roetfilter al op deze FL modellen aangepast?

En hoe kom je er dan achter welke FL modellen deze modificatie hebben ondergaan? Is dat een kwestie van motorcode achterhalen? Want alle 9390000 blokken hebben zowel de garret als de andere inlaat/roetfilter.

Ik acht het namelijk nihil dat het blok 9395000 het blok wat in de 2.4 JTD ligt met 200pk gebruikt is en er alleen een andere turbo op gezet is. De garret dus i.p.v. de KKK

Stel dat het zo is he... Dat er dus een 159 2.4 JTD rond rijd met motorcode 9390000 en de Aisin automaat. Zo das dan echt heel tof. ( Teminste voor mij dan he) Heb de 200pk versie met automaat altijd laten staan. ( ook btw omdat ze vaak alleen in combi variant tegen kwam)

En stel nou dat dat zo is he.... Dat zou misschien ook wel betekenen dat er een sedan rond rijd… Who now,s? De Sedan,s met motorcode 9390000 die zijn echt ook weer een stuk zeldzamer. Ik weet namelijk ( en das echt geen geintje) 100% Dat de sedan uitvoering met motorblok 9390000 alleen vanaf januarie 2008 tot 1 juni 2008 gemaakt is. Daarna zijn het alleen nog maar combi varrianten met 210 PK

Kijk en daar ligt misschien een link... Die combi varrianten zijn ook nog op kenteken gezet na juni 2008 namelijk tot 2010. Ik kan me daarom best voorstellen gezien de klachten die de modellen hadden voor de FL ze daarom in een 2.4 JTD met 200 PK automaat daar een motor in  gelepeld hebben met 9390000. Maar dan moet het haast wel ook zo zijn dat het een volledig gemodificeerd blok is. en dus niet alleen de turbo.

We zullen er vast ooit wel achter komen want er zullen vast wel meer mensen met kennis hier mee lezen en de feedback erop geven.

Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 15 maart 2020, 16:39:59
ooh joh.. Dat wist ik ook niet. Zit er alleen de Garret op of is ook de inlaat en het roetfilter al op deze FL modellen aangepast?

Ik zeg, zoek er 1 op, en trek de motorkap open ( ik weet het niet )

Ik acht het namelijk nihil dat het blok 9395000 het blok wat in de 2.4 JTD ligt met 200pk gebruikt is en er alleen een andere turbo op gezet is. De garret dus i.p.v. de KKK

Ze zijn in 2008 gestopt met de oude motor generatie, rail is ook anders.  Dus ik denk dat de motor 1;1 gelijk is aan de 210 pk ( FL ), ik verwacht zelfs dat de pk`s gelijk zijn.


Stel dat het zo is he... Dat er dus een 159 2.4 JTD rond rijd met motorcode 9390000 en de Aisin automaat. Zo das dan echt heel tof. ( Teminste voor mij dan he) Heb de 200pk versie met automaat altijd laten staan. ( ook btw omdat ze vaak alleen in combi variant tegen kwam)


combi  Sportwagon
jah, ik vind de Berlina mooier, maar de SW 2x praktischer.  Dus toen ik in de markt was voor een 159 was de Berlina voor mij een budget keuze.  Beide wagens zijn speciaal, ik vind de Berlina wel net mooier, ook bij de 156 trouwens.

Als ik nu echt mocht gaan dromen, dan kocht ik toch het een 3.0 of 3.2 liter v6  156/166     of een Maserati Gibli v6 Diesel  kusjes
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: fransois op 16 maart 2020, 09:33:32
Motorkap optrekken is niet nodig op het kentekenbewijs staat alles tegenwoordig

Kijk maar op de jouwe.. begint waarschijnlijk met 3 letters en dan 9395000

ja weet het tot 2008. Daarna zijn de nieuwe motoren ingevoerd.

Berlina is inderdaad zo mooi!!

Combi.. haha ja klopt sportwagon

Er staan op MP een aantal 3.2 en 3.0 modellen. vanzowel 156 en 166. Dus dromen hoeft niet. ( verbruik staat mij tegen.) Zoiets zou ik alleen kopen voor iets erbij

Vandaag voor mij een speciale dag. Ik wens een ieder ook een fijne dag toe.
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: fransois op 16 maart 2020, 10:41:39
Ik vond hier nog wat m.b.t. het motor assortiment voor de 159 Diesel wanneer wat en wanneer geleverd is.... 2 dingen die ik jammer vind: er staan geen maanden bij (enkel jaartallen) en er staan geen motorcode,s bij. Soms komt iets echt op een maand. Denk maar aan de JTS van de 156. April 2004 modificatie 2 bijvoorbeeld.

Echter: lijkt het er dus echt op, dat de ouwe 2.4 JTDM die tot 2007 geleverd is niet meer gebruikt word in de Qtronic varriant.. Ik ga niet te vroeg juigen maar ik word hier toch een beetje blij van. We gaan het eens verder onderzoeken en wie weet wat het brengt. Leuk toch :italoflag:



2.4 JTDM                                      2005-2007
2.4 JTDM (210 PS)                      2008-2010
2.4 JTDM (200 PS Q-tronic)         2008-2010
2.4 JTDM (210 PS)                   2007-2010
2.4 JTDM Q4 (210 PS)           2005-2007
2.4 JTDM Q4 (210 PS)          2008-2010

1.9 JTDM 8V                              2005-2007
1.9 JTDM 8V                                   2008-2010
1.9 JTDM 16V                              2005-2007
1.9 JTDM 16V                                   2008-2010
2.0 JTDM 16V 136 pk                2010-2011
2.0 JTDM 16V                                   2009-2011
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: fransois op 26 maart 2020, 11:10:44
Ik heb nu 2 verkopers van een Qtronic uit 2009 en 2010 zover gekregen dat ze mij de motorcode gaven.

En ja hoor zoals ik al dacht beide hadden de 939A3000 i.p.v. de door mij gezochte 939A9000.

Ben benieuwd wat de andere verkopers mij gaan vertellen. Bij 5x het antwoord 939A3000 ben ik overtuigt en stop ik ermee.

Wat ik dan nog wel ga doen is onderzoeken of i.p.v. de KKK turbo er dan een Garret onder zit. Kan me alleen zo slecht voorstellen dat een turbo wijziging de enigste modificatie is??
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: brinkerik op 28 maart 2020, 13:53:36
De Turbo is niet de enige modificatie.

Bij de JTD is de brandstof rail ook anders, druksensor zit bij de eerste versie op de rail, bij de 2e versie elders ( op de pomp dacht ik )  Bij de update is de kofferbak te openen door op het achterste logo te drukken, bij de eerste variant moet dat in de auto of op de sleutel.

Wie weet er nog meer?
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: Henry2910 op 30 april 2020, 21:03:07
Verschillen bij de eerste serie (tot ergens begin 2008) en tweede serie 159/Brera/Spider:

Stoelen/achterbank: Ander (beter ergonomisch) ontwerp van de stoelzitting en -rugleuning. Bij de 159 niet zoveel verschil, bij de Brera en Spider wat meer. Bij de Sportwagon ook een andere manier van achterbank neerklappen.
Knoppen ventilatiebediening: andere lay-out van de knoppen in de draaikoppen en een “off-knop”.
Gewicht: De tweede serie is lichter door o.a. lichter onderstel; alu i.p.v. staal voor remklauwen (alleen bij de 4-cilinders), alu-draagarmen voor, lichtere velgen, holle stabilisatorstang. Ook dunner plaatwerk van dak en motorkap?
Automaat (Aisin Q-tronic): Zwart kapje bij de pook, was zilvergrijs bij de eerste serie.
Raamstijl: Dunnere C-stijl bij de tweede serie bij de Sportwagon (en daardoor lagere max. daklast?).
Slot kofferbak: Kofferbak/klep ook te openen door op Alfa-embleem te drukken bij de tweede serie i.p.v. met sleutel of binnen.
Tellers in dashboard: Ander ontwerp van de grote tellers.
3.2 JTS: In de tweede serie ook leverbaar met alleen voorwielaandrijving.
Q2-sper: Vanaf tweede serie standaard op alle modellen.
De 2.4 JTD: Vanaf de tweede serie 210 pk i.p.v. 200 pk (in werkelijkheid 190 pk) door andere turbo, Garrett i.p.v. KKK (en groter roetfilter?). De Q-tronic heeft (helaas) altijd de 200 pk-versie gehouden. Reden is niet helemaal duidelijk; de Aisin-automaat schijnt een hoger vermogen en koppel aan te kunnen. Er wordt wel gezegd dat Alfa/Fiat een verplichting had om de 200 pk KKK-turbo af te blijven nemen……
Titel: Re: Aankooptip`s Alfa 159
Bericht door: BrianL op 02 mei 2020, 19:50:35
Mijn 159 had er net 1,5 ton opzitten. Turbo was reeds door dealer vervangen.
Bij aankoop had hij al een olieprobleem (waar ik niet van wist) en na 4 maanden 'aankloten' (beurten, beurt, andere olie, engineflush etc) bleek de enige remedie een revisie (of ruilmotor); omdat ws. de zuiververen hun werk niet meer deden. de 1750 staat als betrouwbaar bekend; daarom durfde ik het aan. Maar als je iets verder gaat zoeken: als het mis gaat, is het -echt- mis. (zie het verhaal van "uilenzuur" op clubalfaromeo)

[edit] en het doet nog steeds pijn...[/edit]

Ik rij ook een 1750 TBI en ervaring is dat het olieververbruik erg laag is. Ik gebruik echter wel de olie die er voorgeschreven is, de Selena QV olie. Het voorschrijven van de QV olie is echter pas van de laatste jaren, de dealer gaf aan dat er in de QV olie een toevoeging zit om problemen met de turbo te voorkomen.

Daarnaast moet er wel elke 15,000 km een oliewissel plaatsvinden. Nadat het advies oliewissel op het display geweest is gaat het verbruik van olie omhoog als je doorrijdt. Mijn ervaring met de 1750 is nog niet heel lang, ik rijdt haar pas 30,000 km dus ben benieuwd naar andere ervaringen. Hoe zie je bijvoorbeeld of er een gereviseerde olieleiding op zit en hoe merk je dat de turbo vervangen moet worden, zie je of hoor je dat aankomen?