Alfa Romeo 147/156/159/GT Club Forum

Algemeen => Alfa Romeo nieuws en scoops => Topic gestart door: 405T16 op 29 december 2017, 01:30:55

Titel: Tipo 156 - De laatste Alfa Romeo
Bericht door: 405T16 op 29 december 2017, 01:30:55
Tipo 156 - De laatste Alfa Romeo

Nee, niet degene aan wie je denkt. Dit is de laatste Alfa sedan met achterwielaandrijving. Of niet?

bron: https://driventowrite.com/2015/07/27/prototype-tipo-156-last-alfa-romeo/ (https://driventowrite.com/2015/07/27/prototype-tipo-156-last-alfa-romeo/)

(https://spct2000.files.wordpress.com/2017/10/a9qosk156164-alfabb.jpg?w=840)



(https://spct2000.files.wordpress.com/2015/07/156-alfabb.jpg)

Een fiberglas styling model van Tipo 156, circa 1983. Afbeelding via Alfabb

Tegen 1980 had het Alfa Romeo-bestuur in staatsbezit problemen. Het Alfa Sud-experiment ontrafelde zich temidden van chronische arbeidsonrust en de verslechterende reputatie van het model dat zijn naam aannam. Bovendien kon de dure engineering niet worden terugverdiend door de lage prijs en schamele volumes, wat betekent dat Alfa met een enorme snelheid doodbloedde.

Alfa's belangrijkste modellen, de 116-serie Alfetta en het bijbehorende Giulietta-derivaat werden ook verouderd en moesten worden vervangen. Tipo 156 was het voorstel van Filippo Surace van Alfa Romeo voor een modulair assortiment auto's, bedoeld om beide modellen te vervangen. Achterwielaandrijving en om te worden aangedreven door gemodificeerde versies van hun evergreen twin-cam vier en Busso v6, zou het de auto zijn om Alfa door de jaren 1980 te loodsen. Gestileerd door centro stilo onder leiding van Ermanno Cressoni, was Tipo 156 een grondig modern, hoewel nogal brutaal ogend ontwerp, met een nog hogere achterzijde dan de toch al schrikwekkende 1977 Giulietta.

(https://spct2000.files.wordpress.com/2015/08/336358b891d37efee7ce4c153534cbf5.jpg?w=768&h=490)
Brutaal is een manier om Cressoni's creatie te beschrijven


In 1981, met de plaatwerkmallen voor de carrosserie en de zesversnellingsbak al onderweg, annuleerde de Italiaanse regering de rechtstreekse financiering, waardoor de auto in de oorspronkelijke vorm werd overgeplaatst naar de vergetelheid. Fiat, de tweede in macht en invloed na het Vaticaan, kreeg snel weet van de precaire situatie van Alfa en op hun uitnodiging bespraken Surace en Lancia's Sergio Camuffo een joint venture, waardoor Alfa Romeo in de Tipo Quattro-coöperatie met Saab kwam. Eenmaal aan boord wijzigde Surace Tipo 156 om rekening te houden met de transversale architectuur van de voorwielaangedreven Lancia, terwijl het team van Cressoni het bestaande stylingthema bleef ontwikkelen, aanzienlijk verfraaien, maar nu in directe concurrentie met Pininfarina, wiens alternatieve voorstel uiteindelijk de dag rond 1984 won. .

Desalniettemin bleven de vroege 164 ontwikkelingsmules de gemodificeerde 156 body gebruiken, waardoor technici een voorsprong hadden op het bewijzen, gebruikmakend van tooling die al was betaald en verwarrende journalisten en scoopfotografen; die ons allemaal had laten geloven dat dit de aanstaande Alfa-saloon was. Het is duidelijk op basis van de weinige foto's die bestaan ​​dat we geen stylingoriëntatiepunt hebben beroofd door de annulering van de Tipo 156 - vooral omdat het ook de meeste visuele thema's aan de hedendaagse 75 saloon schonk, die niet echt rapturously werd ontvangen. Desalniettemin was het bracingly modern, en hoewel Pininfarina's succesvollere ontwerp werd aangehaald als het begin van de heropleving van Alfa's Scudetto, was het ontwerp van Cressoni in werkelijkheid dateren van vóór.


(https://spct2000.files.wordpress.com/2015/07/alfaromeo156proto-auto-onliner.jpg)
Afbeelding: auto.onliner

Nadat hij verantwoordelijk was geweest voor de styling van een hele generatie Alfa Romeo's, van de Alfetta 1974 tot en met het model uit 1985, leidde Ermanno Cressoni na Fiat's overname in 1986 de centro stile van Fiat; onder zijn assistenten een zekere Chris Bangle en de jonge Walter de Silva, die zoals we weten nauw betrokken was bij een geheel andere Alfa 156. Maar dat is een ander verhaal.

Gegevensbron: Alfa Romeo Bulletin Board.
Titel: Re: Tipo 156 - De laatste Alfa Romeo
Bericht door: 405T16 op 29 december 2017, 02:55:44
(https://i.pinimg.com/736x/07/06/0d/07060d7da036ff1173ef5c0af28f3b36--suv-model.jpg)


1987 Alfa Romeo 164 - Project no.156 | In-house clay models



(https://i.pinimg.com/originals/93/13/7f/93137f56946069e86bcb7bd504621925.jpg)
















https://driventowrite.com/2017/10/26/1987-alfa-romeo-164-profile-history/comment-page-1/#comment-34977 (https://driventowrite.com/2017/10/26/1987-alfa-romeo-164-profile-history/comment-page-1/#comment-34977)
Titel: Re: Tipo 156 - De laatste Alfa Romeo
Bericht door: n0sTRa op 15 mei 2019, 19:53:44
ziet er toch echt niet mooi uit... Dan ziet een 164 en 155 er toch stuk strakker uit
Titel: Re: Tipo 156 - De laatste Alfa Romeo
Bericht door: ArjanB op 16 mei 2019, 08:30:27
foto van de auto al meermaals gezien, leuk om er nu ook het verhaal bij te hebben