Alfa Romeo 147/156/159/GT Club Forum

Algemeen => Stel jezelf en je 156/159 (project) voor => Topic gestart door: Alenko1983 op 29 april 2018, 14:16:48

Titel: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 29 april 2018, 14:16:48
Hallo allemaal..  :)

Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen of waar ik moet beginnen.
Dit is de tweede keer dat ik hier terugkom vanwege iets wat ik en jullie allemaal een warm hart toedragen, namelijk dat stukje emotie op 4 wielen. Om die reden voel ik mij fijn om hier terug te mogen zijn.
Ik heb jarenlang verschillende VAG-apparaten gereden totdat ik in 2016 stoute schoenen aantrok en een Alfa 156 kocht. Ik werd voor het eerst emotioneel om een auto.  :-[
Mijn oude voorsteltopic staat (als het goed is) wel ergens, helaas door omstandigheden 156 verkocht (achteraf spijt).
Intussentijd had ik ook nog een audi a3, allround goede auto maar pinkte af en toe traantje weg als ik weer eens een Alfa zag rijden.  :(
Het begon weer te jeuken.
Begin dit jaar op Marktplaats een 156 sportwagon uit 2002 gespot bij een 'autohandelaar' in Dedemsvaart voor niet al teveel geld. Het betrof hier een model met de oude neus en nieuwere interieur. Ook zaten er aparte lederen stoelen in, ik wist ook niet of deze uberhaupt origineel in een 156 waren geleverd. Maar goed, de auto was op foto's nog enigziens 'mooi', maar
van dichtbij helaas een noga 'geleefde' auto.  :'(

Maar goed,desondanks optische 'verwaarlosing' wel starten/lopen. Motor klinkt mooi. :)
Motor/bak ook mooi droog.
Geen roest!  :thumbsup: echt 2 miniscule plekjes aan onderzijde. Geen echte mankementen gelukkig.


Helaas ook wel minpunten; (onderhouds)boekjes niet aanwezig, onderhoud onbekend, 1 sleutel, band rechtsachter volledig op, koppelingspedaalrubber weg, airco doet niets, 'knikkende' portieren bij het openen/dichtgaan, knakkende voortraject, stuur die niet mooi in het midden staat. Schakelen lastig ivm pedaal die je eerst helemaal naar de bodem moest trappen.
Inmiddels koppelingspedaal ontlucht en remolie ververst. Gaat nu veel beter.

Eerst wat foto's  ;)

(https://preview.ibb.co/eusH3c/IMG_20180331_135624.jpg)
(https://preview.ibb.co/jopapH/IMG_20180416_115327.jpg)
(https://preview.ibb.co/nkGGwx/IMG_20180302_123314.jpg)
(https://preview.ibb.co/mJkWUH/IMG_20180416_120334.jpg)

Er bevindt zich een sticker in het motorruimte die suggereert (slecht leesbaar) dat de distributieriem in 2008 voor het laatst vervangen was. Werd daardoor beetje nerveus, heb daarom wat kappen losgehaald om riem te controleren.

(https://preview.ibb.co/gZvn3c/IMG_20180224_102720.jpg)

Mjah, ziet er best goed uit voor een 10 jaar oude riem.  ;D
Riem is zowiezo aan de beurt, hoe ik het ook wen of keer.

Verder rijdt bella wel goed. Motorisch verademing deze V6 Busso in tegenstelling tot de 1.8 twinspark die ik hiervoor had. Niet erg snel maar goed, dat hoeft van mij ook niet! 
Eenmaal op temperatuur trap ik met regelmaat gaspedaal wat dieper in, is erg verslavend heb ik gemerkt.
Probeer het ook minder vaak te doen, want benzinemeter lijkt ook mee te bewegen tijdens dit soort acceleraties. 
In mijn ogen eigenlijk de enige echte minpunt aan deze auto, het verbruik dus. :'(

In Maart voorzien van Apk, enige aandachtspunt linksachter-schokbreker vervangen.
Ook de aluminium 17inch wielen die er onder zaten, afkomstig van een GT(vermoed ik) vervangen voor voor standaard Alfa 15inch wielen, oogt wat "netter".

(https://preview.ibb.co/nNJ1UH/IMG_20180228_152153.jpg)

Poosje terug Olie+Filter vervangen, inlaatspruitstuk gedemonteerd en deze ook beetje gepoetst. Bougies geinspecteerd, waren nog goed die laat ik nog wel even in zitten.

(https://preview.ibb.co/gCNQOc/IMG_20180224_102433.jpg)
(https://preview.ibb.co/cmcLpH/IMG_20180415_135511.jpg)

Omdat het verbruik mij erg tegenvalt, en ik best wel wat KM's aftik ivm werk+prive, dacht ik een tijdje terug om de 'bella' op Marktplaats te zetten. Insteek was ruilen tegen een (alfa)diesel, maar ben snel van koude kermis thuisgekomen haha.
Ik heb maar besloten om bella te houden, en in eer te herstellen want dit verdient ze.

Ik merk nu dat ik best wel wat text geschreven heb haha, hopelijk zullen jullie dit niet erg vinden.
Mochten jullie vragen hebben, dan hoor ik het!  :ok:




Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: frankalfa op 29 april 2018, 15:31:08
Hoi, en welkom! Vwb je interieur, dat zijn stoelen van een TI uitvoering! 8)
Die heeft naast die model stoelen en bank ook donkere a/b/c/d stijlen en een donkere hemel. Verder nog wat ander geneuzel zoals een afwijkend model stuur en instaplijsten met chroom eraan.

Ziet er nog een gave auto uit trouwens, goed bezig!
Persoonlijk zou ik geen risico nemen en de complete distributie (laten) vervangen incl waterpomp (met stalen schoepen van een 916gtv) en alle rollen, pas dan weet je dat je safe zit.
Ja duur geintje maar als je nog even met je auto wilt doen wellicht een goed idee.. ;)

Grtz,fRank

Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alfalfa op 29 april 2018, 17:47:31
Hoi en welkom 2, je durft het wel aan met zo'n 'anonieme' v6. Ik hoop dat ze je gelukkig gezind is en veel plezier geeft.
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 29 april 2018, 23:01:27
@Frankalfa.. klopt idd, had al een vermoeden dat er een en ander niet meer 'standaard' was. Vind de stoelen overigens optisch mooi maar op langere afstanden begin ik hat toch in mijn onderrug te merken.  :-\
Heb een tijdje terug geinformeerd naar de prijs voor de complete distributiewissel (riemen, rollen, waterpomp) bij een Alfa-specialist vlakbij Almelo deze kwamen uit op ongeveer 1000e. tussen 600-700e voor d-riem en meerprijs 300-400e voor de waterpomp. Dit terwijl (complete) distributiesets op het net voor zo rond 300-400e circuleren. Ik kijk het nog even aan.  ;D

@Alfalfa... 'Anoniem' idd, lastige term voor een Alfa, bedankt iig!  :ok:
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Gais op 30 april 2018, 06:30:05
Dat is een vrij gangbare prijs voor een wissel van de V6. Hoeveelheid werk is niet vergelijkbaar met een 4 cilinder. Voordeel is dat je hem 100.000 km kunt laten zitten en als je lef hebt meer dan 3 jaar...
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: brinkerik op 30 april 2018, 07:01:16
Welkom.

Mooie bolide.   Veel plezier met je project!
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: shoppy op 30 april 2018, 09:25:41
Welkom, zo'n bankstel is erg gewild dus als je er van af wilt vind je makkelijk een koper.

Veel plezier met je Busso. Heerlijke motoren. De fijnste eigenlijk.
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: brinkerik op 30 april 2018, 18:54:49
Ik zou dat bankstel laten zitten.    flippy1  Misschien de modificatie doen om de voorkant van de rails iets op te hogen.   
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 30 april 2018, 22:35:04
@Gais... Klopt, lees ik veel over v6. Toen ik de kappen ook los had werd ik beetje claustrofobisch.  :)
Ben nu eigenlijk bezig om bij mijn andere 'bolide' subframerubbers en carterpan te vervangen, daarna wil ik eigenlijk Alfa (eerst wassen) daarna binnen zetten. Van daaruit kijk ik wel verder.

@Shoppy.. Klopt mee eens! Hoewel ik nog steeds de Busso aan het 'begrijpen' ben kan ik niet ontkennen dat het een bijzonder apparaat is.

@Brinkerik... Klinkt interessant, misschien dat ik bekijk wat beste is om te doen. Heb al sinds aanschaf een airbag-lampje die brandt, dus moet toch een keer naar die stekkertjes onder de stoel bekijken. :ok:
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 04 juni 2018, 18:13:58
Hoi/hallo.

Kleine update van mijn kant.
Heb paar kleine dingetjes aan mevrouw bella gedaan.  :)
Niets bijzonders maar ik wou het toch even met jullie delen.

Een poos terug veel ellende gehad met de Alfa, stotteren, inhouden, uitvallen, niet willen starten en de hele mikmak.
Boosdoener; nokkenassensor. Deze vervangen en het euvel kwam niet meer terug.
(https://preview.ibb.co/jjb0a8/IMG_20180519_134130.jpg)

Een van die dingen die ik ook sinds tijdje (last van) had was een (of meerdere) misfires. Was duidelijk te merken. Wist alleen niet welke cilinder, maar had ook geen behoefte aan om detective te spelen, dacht ik pak bougies wel aan.
(https://image.ibb.co/i1xWF8/P1000273.jpg)
Dure krengen :-[
(https://preview.ibb.co/dT792o/P1000276.jpg)
Oude ernaast. Waren ook geen nieuwe meer.

Aangezien ik soms licht autistisch ben, heb ik het feestje compleet gemaakt door bobines ook te vervangen.
Origineel Bosch, deze zijn van Stark.
(https://preview.ibb.co/cSPdv8/P1000281.jpg)
(https://preview.ibb.co/h1Kp2o/P1000282.jpg)
(https://preview.ibb.co/kbZ6ho/P1000283.jpg)

Had ook sinds het begin last van temperatuurmeter die alleen richting 90graden ging wanneer je bijv lang voor een stoplicht stond. Ik las allerlei verhalen over kapotte sensoren.
Dach ik begin wel met de thermostaat.
(https://preview.ibb.co/czO5a8/P1000277.jpg)
(https://image.ibb.co/dpvJv8/P1000280.jpg)

Verder versnellingsbak olie ververst. Ik weet niet wat voor olie er inlag/zat, maar heb 2 liters van 80w140 erin gekiept van het merk MPM.Was een ramp dat bijvullen ivm piepklein gaatje achter op de bak.  :-[

Maar goed, samenvatting; Alfa rijdt nu veel beter. En motor klinkt kalmer lijkt het wel, soepelere loop.
Temperatuurmeter gaat nu netjes richting het midden onder het rijden, maar echt perfect is het niet. Blijft aantal millimeter voor midden staan. Dit vind ik wel(beetje) jammer. :(
Schakelen/koppelen is tikkeltje soepeler ook geworden. Maar goed, laat ik maar niet te vroeg juichen.

Bedoeling was ook om de remmen voor +achter te vervangen, maar wacht al bijna 2 weken op een setje uit Dui (via ebay.de) er waren kennelijk wat prioblemen met de Dhl las ik. Morgen binnen als ik de traceergegevens mag geloven.

Ik zou graag in de aankomende tijd de achtervering maar ook eventueel de voorvering/onderstel willen aanpakken.
Ook komt de distributieriem steeds dichterbij. Maar goed, heb er geen haast mee.



Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: leonm op 04 juni 2018, 20:08:01
Temperatuurmeter zal nooit zo strak op 90 graden staan als bij een VAG auto, dus wen er maar aan  ;)
Als hij de 80 graden haalt op de meter en niet zakt tijdens het rijden is je thermostaat OK.

Bij warmer weer en/of in stadsverkeer zal je zien dat de meter wel net boven de 90 graden gaat. Dat is het punt dat je eerste fan aanslaat, bij ruim 100 graden slaat je tweede fan aan.

Overigens heb ik bij m'n V6 de riem 6 jaar erop laten liggen (80.000 km), die zag er nog niet echt versleten uit.
Als je iets meer op safe wil spelen, max 5 jaar erop laten liggen
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Aspro156 op 05 juni 2018, 08:19:43
Bij mij heb ik ook de thermostaat voor de zekerheid laten vervangen toen ik mijn V6 kocht. De temperatuurmeter vertoont hetzelfde gedrag als leonm beschrijft. Daarna heb ik de meters in het dashboard vervangen door een andere originele set van een V6 van ongeveer dezelfde leeftijd. Ook dat bracht geen verandering.

Met de examiner is in de garage gecontroleerd of de thermostaat de juiste werking heeft. En dat was zo.

Ik had mijn twijfels omdat ik in gedachten had, dat onze 1.8 TS van vroeger wel strak op de 90 graden bleef staan......
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 06 juni 2018, 00:49:08
@Leonm.. Precies zoals je zegt eigenlijk, onder het rijden blijft ie mooi (net niet) in het midden staan, bij evt stopstaan voor stoplicht oid kom ie iets overheen. Vond zelf trouwens ook dat deze d-riem niet heel slecht uitzag, maar goed toch maar binnenkort het zekere voor het onzekere nemen. :)

@Aspro156,   Ik kon geen groot verschil ontdekken met de ouwe thermostaat, ging ook vanuit dat alles vastgelopen/stuk was. Integendeel, het veer- en afsluitgedeelte was soepeler dan bij de nieuwe thermostaat. Werd even nerveus omdat ik dacht dat er misschien toch een van de 2 sensoren niet goed waren.
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Martijn_vK op 06 juni 2018, 10:20:31
Lekker bezig!

Die temperatuurmeter is altijd een dingetje in een 156. Ze zijn analoog en hebben vaak afwijking. Ik heb ook eens een andere meterset geplaatst en daar werd het iets beter van, maar niet veel. Als je zeker wil zijn van de temperatuur kun je het beste een EOBD-bluetooth-gevalletje voor een tientje op ebay bestellen, Torque downloaden en temp rijdend uitlezen.
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 09 juni 2018, 23:40:39
Op zich mag ik nu niet klagen, qua temperatuur ben ik tevreden. Eenmal op temp, gaat metertje zo goed als in midden staan. Dat perfecte hoeft niet meer haha.  ;D
Ja ik ben op het moment aan het kijken voor een laptop, heb aantal van die obd-kabels in het verleden gekocht en wil daar wat mee experimenteren. Ik hoor inderdaad goede berichten over de Torque  :ok:
Ben toch benieuwd naar aantal waarden onder het rijden, want krijg toch het indruk dat de Busso niet alle paarden aan het werk heeft.  :)
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 23 juni 2018, 23:05:09
Kleine update van mijn kant;

Wilde al een tijdje (sinds aankoop) remmerij voor en achter vervangen. Maar ook de schokbrekers. Bella was aan de achterkant behoorlijk doorgezakt en het zag er niet uit.
Ik dacht als het toch allemaal los moet kan ik het beter in een keer goed doen.
Had de onderdelen inmiddels al een poos in garage liggen, maar door verschillende omstandigheden niet aan toegekomen. 
Remmenset van Ebay.de, niets bijzonders. Geen Brembo of Ferrodo of Zimmerman maar gewoon goedkope meuk. :)

(https://s33.postimg.cc/o29n8kuxb/P1000286.jpg)

Schokbrekers van budgetmerk Anschler wat je veel ook online tegenkomt. Kon ze bij een Automaterialenzaak in Almelo voor een goede prijs kopen.

(https://s33.postimg.cc/hokk5d0bz/P1000288.jpg)

Ik dacht begin wel eerst aan achterkant, mijn garage is redelijk krap en dacht zo dat het wat sneller zou gaan.
Wist dat het niet allemaal even fraai was, maar goed.. het blijft een oude(re) auto.  :-[

(https://s33.postimg.cc/smvtnph9b/P1000284.jpg)

Rechtsachter was al tijdje uit de roulatie zag ik.  :(

(https://s33.postimg.cc/phb7x9dzz/P1000287.jpg)

Eerst schijven/remblokken gedemonteerd en omheen schoongemaakt.

(https://s33.postimg.cc/npi92e4xr/P1000290.jpg)
(https://s33.postimg.cc/ehq0m289r/P1000304.jpg)

Inmiddels echt liter aan kruipolie opgemaakt aan bouten en moeren die op en rondom schokdemper voor de bevestiging zorgen.  Gelukkig stond internet vol met nuttige info over dit onderwerp en kon ik zonder enkele moeite alles doen wat ik wou doen.  :'(

Had op een gegeven moment totaal geen idee waar ik mee bezig was.

(https://s33.postimg.cc/4vwg5oosv/P1000292.jpg)
(https://s33.postimg.cc/ycc2800a7/P1000299.jpg)

Dat het rotklus zou worden wist ik, maar dat elk boutje, schroefje, moertje van een auto uit 2002 last had van roest en of knetterhard vastzitten was nogal moeilijk te geloven. ;D

(https://s33.postimg.cc/rxd1betlb/P1000294.jpg)
(https://s33.postimg.cc/qjlefru8f/P1000293.jpg)

Na een middagje heel hard met de stalen hamer slaan op alle vastzittende onderdelen van de schokbreker besloot ik tijdens een gezellige kop oploskoffie om alleen maar de veren te vervangen. Ik had weinig keus vanwege tijdsnood, want ik heb nog een andere auto die voor de Apk moet (peugeot), en die heeft iets meer prioriteit.

Veren van suplex.
(https://s33.postimg.cc/ogaz87pbj/P1000310.jpg)

Wrikken en wringen.  ;D

(https://s33.postimg.cc/o3jl1xjvj/P1000301.jpg)

Wanneer het allemaal lukt ziet het er ook wat beter uit.

(https://s33.postimg.cc/bavh2bl7z/P1000303.jpg)
(https://s33.postimg.cc/71qr01fcv/P1000297.jpg)

Heb de Brezan ook gesponsord, twee dure stukjes plastic;  :'(

(https://s33.postimg.cc/w6hrdqp6n/P1000291.jpg)

Ben op zich tevreden met het resultaat, achterkant staat nu ook iets hoger.
Niet meer ingezakt als in begin.

(https://s33.postimg.cc/jgdj0n9in/P1000307.jpg)

Kan nu in ieder geval naar binnen kijken.  ;D
(https://s33.postimg.cc/48xjfx79r/P1000308.jpg)

Tijdens rijden valt mij nu erg op hoeveel steviger de achterkant op de weg ligt.
Het zal niet vergelijkbaar zijn met duurdere veren+dempers (Koni, Bilstein oid)
maar ben totzover tevreden. Ook valt mij nu op hoe erg de voorkant bibbert en bonkt.
Wordt dus ook weer "lekker" sleutelen binnenkort.  ;D










Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: BrianL op 25 juni 2018, 19:09:51
Hoi, en welkom! Vwb je interieur, dat zijn stoelen van een TI uitvoering! 8)
Die heeft naast die model stoelen en bank ook donkere a/b/c/d stijlen en een donkere hemel. Verder nog wat ander geneuzel zoals een afwijkend model stuur en instaplijsten met chroom eraan.

En de TI heeft andere schokdempers en veren; "Bilstein" dempers en Eibach veren op 15 mm lager. Tevens zijn er destijds andere remblokken op de TI gebruikt. Dat zijn inderdaad TI stoelen van een "na 2003" model. De stoelen (en het donkere interieur) zijn overigens heel fijn!
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: aldra op 25 juni 2018, 22:38:09
Mooie auto!  Hoe bevallen de Stark bobines? Die zijn namelijk echt heel goedkoop! Ik twijfel ook om ze preventief te vervangen op mijn V6.
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Van Binsbergen op 27 juni 2018, 09:15:23
Mooie auto, is voordat jij hem kocht tig keer van eigenaar gewisseld. Is van de eigenaar van Alfa Lusso in Staphorst geweest, daarna van iemand uit het oosten (omgeving Enschede), toen iemand uit Luttelgeest en nu jij. Echt iets van 4 eigenaren in 1 jaar tijd dus. Hopelijk blijft ie nu wat langer in bezit en krijgt de auto de aandacht die hij verdient. Wel jammer dat de mooie 17-inch GT-velgen er niet meer onder zitten, die staan goed.
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 28 juni 2018, 11:12:26
En de TI heeft andere schokdempers en veren; "Bilstein" dempers en Eibach veren op 15 mm lager. Tevens zijn er destijds andere remblokken op de TI gebruikt. Dat zijn inderdaad TI stoelen van een "na 2003" model. De stoelen (en het donkere interieur) zijn overigens heel fijn!

Tof wist ik niet, bedankt voor de info.  :ok:
Weet inderdaad dat ik toen ik deze kort op MP had staan, al paar keer bijna 'kwade' reacties kreeg dat het geen echte Ti uitvoering was. Ik had zoiets van gast, ik zet alleen neer dat het een station is met leren bekleding.  ;D


Mooie auto!  Hoe bevallen de Stark bobines? Die zijn namelijk echt heel goedkoop! Ik twijfel ook om ze preventief te vervangen op mijn V6.

Bedankt! Lastig te beoordelen, mijn eerste indruk is positief. Vraag me daadwerkelijk af wat het verschil eventueel zou (kunnen) zijn met bijvoorbeeld bobines van Bosch.  Heb nu inmiddels iets minder dan 1000km gemaakt met deze combinatie van bobines en bougies(ngk), het lijkt erop dat het verbruik enigziens 'gestabiliseerd' is. Motor klinkt ook wat rustiger/soepeler op een of andere manier. Maar goed, het kan ook tussen mijn oren zitten natuurlijk haha. :)

Mooie auto, is voordat jij hem kocht tig keer van eigenaar gewisseld. Is van de eigenaar van Alfa Lusso in Staphorst geweest, daarna van iemand uit het oosten (omgeving Enschede), toen iemand uit Luttelgeest en nu jij. Echt iets van 4 eigenaren in 1 jaar tijd dus. Hopelijk blijft ie nu wat langer in bezit en krijgt de auto de aandacht die hij verdient. Wel jammer dat de mooie 17-inch GT-velgen er niet meer onder zitten, die staan goed.

Klopt, teller staat inmiddels op 10 eigenaren als ik mij niet vergis. Ah tof, heb net even gegoogeld zie dat ze hun bedrijfsactiviteiten gestaakt hebben. Minders. :(
Jah ik heb hem dus gekocht van iemand uit Dedemsvaart, die in Zwolle werkte.. en die heeft/had ie van een collega overgenomen. Verbaast me niks, iedereen wil een 'aparte' Alfa rijden, maar wanneer de eerste offertes voor onderhoud binnenkomen dan gaan ze toch de marktplaats opzoeken haha. Beetje typisch voor de huidige samenleving. Ik ga in ieder geval mijn best doen. Jah die velgen liggen beneden in de garage, zijn erg mooi inderdaad, maar de banden waren helemaal op. Maar dat komt ook wel aan de beurt.  :ok:
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alfafa op 02 juli 2018, 13:13:15
Mooi topic, Ik heb wat gemist zie ik. :thumbsup:

Die Stark Bobines zijn best prima, ik heb die al eens eerder gezien.

Als je standaard dempers enzo hebt zullen de immi draagarmen het voor wel hopelijk uithouden.
Beter nieuw goedkoop dan oud origineel en gaar zeg ik maar altijd.

Over die OBD adapter... daar moet je wel een beetje voorzichtig mee zijn.
Nu is de 156 niet een echte can systeem, dus loopt het wel een beetje los.
Maar de oude chinese obd stekker heeft wel een storing veroorzaakt bij mijn nieuwe 159 die wel weer te benaderen was met een Nieuwe OBD link MX  :ok:
De uitleeswaarden zijn nu ook veeeeeeel sneller.
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 15 juli 2018, 23:21:44
Je hebt niks gemist hoor, gewoon een arme fabrieksarbeider die zijn nepferrari houtje touwtje in leven probeert te houden!  ;D
Draagarmen en verdere stabilisatie delen zullen uiteindelijk ook aan de beurt komen. Heb momenteel allerlei dingen nog los liggen, typisch Alfa ook.. je wilt krukassensor vervangen, voordat je weet ben je bezig in achter tuin met de uitlaatspruitstuk om restanten van een afgeknapte  bout weg te slijpen en de gat in de flens opnieuw te tappen.  :(
Maar goed, houdt me bezig.

Ik heb een aantal van die stekkers, in een van deze dagen hoop ik een tweedehands laptop op de kop te tikken zodat ik ermee bezig kan. Ik zal voorzichtig zijn, maar dat moet ook wel bij deze excentrieke italiaanse schone.  ;D
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: frankalfa op 16 juli 2018, 22:04:31
En de TI heeft andere schokdempers en veren; "Bilstein" dempers en Eibach veren op 15 mm lager. Tevens zijn er destijds andere remblokken op de TI gebruikt. Dat zijn inderdaad TI stoelen van een "na 2003" model. De stoelen (en het donkere interieur) zijn overigens heel fijn!
Sorry? Af-fabriek had een TI echt geen bilstein dempers en eibach veren hoor, was het maar waar. Remblokken idem, gewoon eender als de mindere broeders. En waarom zouden ze ook, TI was een optie pakket had niks met extra vermogen of performance te maken.

Grtz,fRank
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: BrianL op 18 juli 2018, 11:24:13
Sorry? Af-fabriek had een TI echt geen bilstein dempers en eibach veren hoor, was het maar waar. Remblokken idem, gewoon eender als de mindere broeders. En waarom zouden ze ook, TI was een optie pakket had niks met extra vermogen of performance te maken.

Grtz,fRank

Leest u het nog even na:

https://www.autoweek.nl/rijimpressie/alfa-romeo-156/

"Wie zijn 156 of 156 Sportwagon extra dik wil aankleden, kan voor 3.950 euro het TI-pakket bestellen. De Alfa-liefhebber weet dat de afkorting staat voor Turismo Internazionale, wat betekent dat de auto net effe sportiever is. Dat merk je bijvoorbeeld aan de straffere afstelling van het onderstel en de gretiger remmen en je ziet het aan de 17-inch lichtmetalen wielen en de zijskirts."

https://www.autozine.nl/alfa-romeo/156/nieuws/alfa-romeo-156-ondergaat-facelift

"De nieuwe Alfa 156 en Alfa Sportwagon TI mikken net als hun voorgangers op de meest sportief ingestelde rijders. Ze bieden meer sportiviteit, een beter weggedrag en krachtiger remmen. Gevolg van hun extra sportieve onderstelafstelling zijn brede banden om speciaal ontworpen 215/45 - 17 lichtmetalen wielen en aerodynamische zijskirts."
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Martijn_vK op 18 juli 2018, 11:45:53
Ik denk dat dat vooral slaat op de remmen die de uitvoeringen met dikkere motor sowieso hebben. De lichter gemotoriseerde versies hebben ongeventileerde schijven achter en volgens mij voor ook kleinere schijven, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Oftewel, een 1.8 Ti heeft dan ineens de remmerij van een JTD/V6.
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: frankalfa op 19 juli 2018, 14:48:24
Leest u het nog even na:

https://www.autoweek.nl/rijimpressie/alfa-romeo-156/

"Wie zijn 156 of 156 Sportwagon extra dik wil aankleden, kan voor 3.950 euro het TI-pakket bestellen. De Alfa-liefhebber weet dat de afkorting staat voor Turismo Internazionale, wat betekent dat de auto net effe sportiever is. Dat merk je bijvoorbeeld aan de straffere afstelling van het onderstel en de gretiger remmen en je ziet het aan de 17-inch lichtmetalen wielen en de zijskirts."

https://www.autozine.nl/alfa-romeo/156/nieuws/alfa-romeo-156-ondergaat-facelift

"De nieuwe Alfa 156 en Alfa Sportwagon TI mikken net als hun voorgangers op de meest sportief ingestelde rijders. Ze bieden meer sportiviteit, een beter weggedrag en krachtiger remmen. Gevolg van hun extra sportieve onderstelafstelling zijn brede banden om speciaal ontworpen 215/45 - 17 lichtmetalen wielen en aerodynamische zijskirts."
Niet nodig hoor, diverse Ti door mn handen gehad inmiddels en nog nooit Bilstein of Eibach af-fabriek zien zitten... Dikkere remmerij is ook grotendeels BS trouwens zoals Martijn al aangeeft, is gewoon eender aan andere versies. ;)

Wat jij quote is een mooi stukje marketing blabla. ;D

Grtz,fRank
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: BrianL op 19 juli 2018, 16:39:41
Niet nodig hoor, diverse Ti door mn handen gehad inmiddels en nog nooit Bilstein of Eibach af-fabriek zien zitten... Dikkere remmerij is ook grotendeels BS trouwens zoals Martijn al aangeeft, is gewoon eender aan andere versies. ;)

Wat jij quote is een mooi stukje marketing blabla. ;D

Grtz,fRank

Tja, als je de publicaties niet gelooft wordt het een moeilijk verhaal. Ik kan mijn ervaring ook delen en dat is dat ik elk geval wel de sportpakket / TI dempers en veren (bij Qverde) besteld toen ik ze vervangen heb, dat zijn andere nummers. De 156 TI ligt dan ook wat lager. Voor de remblokken kwam na bij bestelling op chassinummer bij de dealer een set remblokken met "Ferodo" erop. Mijn vorige 156 had "Pagid" remblokken.
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: frankalfa op 19 juli 2018, 18:34:39
 :ok:

Jij gelijk, mij ook best joh.Als jij denkt dat t merk remblokken dat je geleverd krijgt via een dealer de basis is voor jou gelijk, prima.

Zal ik wel toevallig alleen maar TI's op de brug gehad hebben die 'gedowngrade' waren ofzo...

Grtz,fRank
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: BrianL op 21 juli 2018, 17:29:56
:ok:

Jij gelijk, mij ook best joh.Als jij denkt dat t merk remblokken dat je geleverd krijgt via een dealer de basis is voor jou gelijk, prima.

Zal ik wel toevallig alleen maar TI's op de brug gehad hebben die 'gedowngrade' waren ofzo...

Grtz,fRank
j

Wat een reactie, hoe verwacht je dat mensen reageren. Je kunt op de q-Verde website ook zelf zien dat de dempers en de veren andere onderdeelnummers hebben. Over de remblokken deel ik mijn ervaring, dat lijkt me op een forum niet vreemd. Hoe dan ook, het is voor mij prima als jij een andere ervaring hebt.
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Miagiulia op 21 juli 2018, 19:37:11
:ok:

Jij gelijk, mij ook best joh.Als jij denkt dat t merk remblokken dat je geleverd krijgt via een dealer de basis is voor jou gelijk, prima.

Zal ik wel toevallig alleen maar TI's op de brug gehad hebben die 'gedowngrade' waren ofzo...

Grtz,fRank

Het wordt weer 'borrelnootjes erbij' tijd.
Kleine bijdrage van mijn kant en vraag aan forummer BrianL waar hij zijn kennis en info vandaan heeft behalve de QV site.?
Forummer Frank heeft al aangegeven dat het Ti pakket wat kortere en stuggere veren betreft en de remmen, tsja dat is ook al toegelicht. Mogelijk een klein advies opvolgen en naast de digitale info ook de hardware op de betreffende Alfa Ti's eens door je handen laten gaan. Als dat is gebeurd is, zou ik willen verzoeken dat met ons te delen?
Of je kunt gewoon Frank zijn info en ervaringen van jaaaaaaaaren rijden en zelf sleutelen aan Alfa's ter harte nemen.  ;)
 
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: frankalfa op 22 juli 2018, 00:05:58
@Arthur, dank voor de bijval. :ok:

@BrianL; Ja ik weet ook wel dat er gewone en sportpakket veren- en dempercombi's bestaan en dat daar dus onderling verschil in zit, ongetwijfeld dus ook in bestelnummers. Mi zal een TI dus gewoon op dezelfde veerpoten staan als bv een Distinctive uitvoering.

Waar t mij om ging is dat jij beweerde dat dit affabriek Eibach en Bilstein fabrikaat zou zijn, dat is nl niet zo.Althans ik heb het in al die jaren niet gezien en er nooit van een ander iets over gehoord/gelezen ook.
Denk je niet dat dit common knowledge zou zijn op een forum als dit, dat een TIversie op bilstein/eibachspul zou staan?

Daarbij; een GTA zou t affabriek met van die laffe fietspompjes moet doen (die overigens wel wat afwijken van wat standaard is voor gewonere 156's zover ik weet) terwijl t model met een 1800 benzienetje en t TI optiepakket wél 'grote mensen onderstelspullen' heeft...Denk t niet he.

Grtz,fRank
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: BrianL op 24 juli 2018, 15:41:06
@Arthur, dank voor de bijval. :ok:

@BrianL; Ja ik weet ook wel dat er gewone en sportpakket veren- en dempercombi's bestaan en dat daar dus onderling verschil in zit, ongetwijfeld dus ook in bestelnummers. Mi zal een TI dus gewoon op dezelfde veerpoten staan als bv een Distinctive uitvoering.

Waar t mij om ging is dat jij beweerde dat dit affabriek Eibach en Bilstein fabrikaat zou zijn, dat is nl niet zo.Althans ik heb het in al die jaren niet gezien en er nooit van een ander iets over gehoord/gelezen ook.
Denk je niet dat dit common knowledge zou zijn op een forum als dit, dat een TIversie op bilstein/eibachspul zou staan?

Daarbij; een GTA zou t affabriek met van die laffe fietspompjes moet doen (die overigens wel wat afwijken van wat standaard is voor gewonere 156's zover ik weet) terwijl t model met een 1800 benzienetje en t TI optiepakket wél 'grote mensen onderstelspullen' heeft...Denk t niet he.

Grtz,fRank


Goed dat we het eens zijn dat er verschil in de dempers en veren zit. Wat mij nog verbaast is dat je stelt dat  een "Distinctive" dan dezelfde veerpoten (dus verlaging) zou hebben als een "TI", het zou natuurlijk kunnen maar ik wist niet dat de "Distinctive" ook verlaagd geleverd is. Het klopt overigens dat ik dacht dat de dempers door Bilstein zouden zijn gemaakt, ik begrijp dat dat niet correct is, heb ik ook weer wat geleerd want dat wist ik niet. Welk merk maakt de dempers en de veren voor het sportpakket volgens jou?
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: frankalfa op 24 juli 2018, 17:19:42
Je kunt er bij Alfa zowiezo geen peil op trekken wat wanneer en hoe geleverd is. Maar mi had je in de facelift types progressive en distinctive als basis uitvoeringen waar dan weer allerlei optie spul aangehangen kon worden, net hoe groot je portemonnee was of gek je baas igv lease...

Distinctive is de 'dikkere' lagere versie met eletrieke ramen achter enzo. Ongetwijfeld zijn er diverse verschillen aan te wijzen (een als lease nieuw geleverde basis progression die als optie de achterste ramen electrisch heeft haalt bv mn verhaal alweer onderuit  ;D)
Zo zullen er meer verschillen zijn waar de een zegt; dat is standaard terwijl een ander weet dat het een optie betrof.Folders geven niet altijd uitsluitsel, je kon buitenom t boekje/de factuur ook genoeg ritselen bij een dealer bij t bestellen. Zo heb je ook affabriek leer en aftermarket leer (had met de bijtelling te maken)
Dit alles verschilt dan ook nog eens per land..Ga dr maar aan staan... Deuh

Mi was zo'n distinctive de basis voor een TI uitvoering (zoek maar op de rdw site, een originele TI heeft dit niet op kenteken vermeld als zodanig maar is een Distinctive volgens mij)
Ik vermoed dan ook dat daar t verschil in veren/dempers zit,  maw een ti heeft gewoon t lagere 'sportpakket'spul.
Wie t spul maakte voor Alfa weet ik niet, dr staat iig gewoon zo'n org schildje/logo in de schokbrekers, geen Bilstein vermelding. Veren hebben een lik verf ter indicatie (geel of groen meen ik?zal voor verlaagd of niet zijn gok ik?) maar eveneens geen naamsvermelding.

Nogmaals er is niet makkelijk een lijn te trekken 'wat dr wel en wat dr niet op zat bij die en die uitvoering' maar de merknamen zoals jij ze noemde waren mi niet correct en daar reageerde ik op...  ;) bighug

Grtz,fRank
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 28 juli 2018, 22:20:25

Je kunt er bij Alfa zowiezo geen peil op trekken wat wanneer en hoe geleverd is.

weten ze volgens mij bij Alfa ook niet  ;D


Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 29 juli 2018, 00:15:45
Heb afgelopen periode wat dingetjes aan de Bella gedaan.
Niet veel trouwens, maar goed wou het toch hier neerkwakken.

Voorste remmen (schijven+blokken) stonden al poos in de planning, maar omdat ik nog een Peugeot 206 heb waar voor apk van alles en nog wat aan moest gebeuren moest Alfa ff wachten.  :'(

Maar goed, inmiddels remmerij aan voorkant vernieuwd.
Geen gekke dingen tegengekomen, heb de boel schonngemaakt en daar waar nodig voorzien van nieuw vet.

(https://image.ibb.co/fs8hzT/P1000322.jpg)
(https://image.ibb.co/g6SQKT/P1000325.jpg)

Erger mij steeds meer en meer aan stroef schakelen.
Vooral vanuit stilstand vergt enige fingerspitze gefuhl.
Koppelingspedaal moet volledig ingetrapt worden om pook in versnelling te kunnen zetten. :(
Eenmaal in beweging gaat schakelen iets makkelijker, maar echt soepel gaat het niet.
Zo kwam ik op idee om beide cylinders van de koppelbediening te vervangen, hopelijk zal dat de euvel voor een groot deel oplossen.  :)

Onderdelen binnengekregen, geen topspul maar goed.

(https://image.ibb.co/huoAm8/P1000319_kopie.jpg)

oude situatie;

(https://image.ibb.co/jWagR8/P1000327_kopie.jpg)

gescheurde hoes, mja kan gebeuren. verder weinig geks.

oud en nieuw;

(https://image.ibb.co/h8z868/P1000334.jpg)

(de)montage stelt niks voor, leiding eraf/erop, borgring wat cylinder in beugel op plek houdt is misschien beetje priegelen.

(https://image.ibb.co/gW1XYo/P1000337.jpg)

Hoofdcylinder was wel beetje priegelwerk.  ;D

(https://image.ibb.co/g8xHzT/P1000338.jpg)

(https://image.ibb.co/huQnzT/P1000339.jpg)

Met beetje geduld is het wel te doen. Het is wel krap daar beneden, dat is wel minder.

(https://image.ibb.co/ceHNYo/P1000341.jpg)

Oud en nieuw;

(https://image.ibb.co/kq6SzT/P1000342.jpg)

Nieuwe erin

(https://image.ibb.co/eWR5m8/P1000345.jpg)

(https://image.ibb.co/e4eQm8/P1000346.jpg)

Daarna de boel ontluchten. Het ziet er gek uit maar het werkt.  :)

(https://image.ibb.co/jUBMR8/P1000328_kopie.jpg)

Lastig te zien maar er kwam eerst wat zwarte drap uit. 

(https://image.ibb.co/fArAKT/P1000331.jpg)

Intussentijd kreeg ik wat complicaties met de Bella.  ;D
Heb in mijn zoektocht naar oplossing voor niet werkende Airco van mijn 156 tijdens stationair lopen aan allerlei relais lopen trekken die aan de voorkant van de batterij zitten.
Deze dingen;

(https://image.ibb.co/eMUrR8/P1000348.jpg)

En dat had ik beter niet kunnen doen.  :'(
Auto kreeg last van allerlei symptomen.. onregelmatig lopen, bokken, uitvallen en niet meer willen starten.  ???
Odb-Scanner aangesloten, allerlei gekke codes. Injector die het niet doet tot vertical accelerometer/bad road oid.
Alfa was aan het trippen. Ergste vond ik niet willen starten, je moest pedaal echt erop houden.
Ook wanneer je sleutel op contact zet (m.a.r. stand) ging altijd (bij mij dan wel) gasklep zoemen/calibreren.. dit deed ze ook niet meer.  :-[

Op internet verschillende topics doorgelezen op zoek naar aanknopingspunten.
Ik kwam achter dat de krukas-sensor een evt boosdoener kan zijn bij startproblemen met de warme motor.
Aangezien ik poos terug al nokkenas-sensor had vervangen vanwege soortgelijke euvel, wist ik dat nu deze aan de beurt was.  :(


Sensor besteld.

(https://image.ibb.co/dAVbto/P1000356_kopie.jpg)

Maar waar zit deze ???


gelukkig maar, net (schuin)boven de voorpijp.  :'(

(https://image.ibb.co/ghVy68/P1000353_kopie.jpg)
(https://image.ibb.co/iQJUDo/P1000355_kopie.jpg)

Ik zag geen andere mogelijkheid dan voorpijp aan voorkant los te maken en deze laten zakken om makkelijker bij sensor te komen.
(https://image.ibb.co/dfUfKT/P1000357_kopie.jpg)

Nieuwe sensor is gemonteerd, maar gelukkig heb ik één bout afgebroken die op flens van spruitstuk zit.  :-[

(https://image.ibb.co/kGVnzT/P1000358_kopie.jpg)

Zat ook weer niks anders op dan spruitstuk eraf.
Dacht ik zet er wel moer op de overgebleven tapeind, hopelijk komt de rest dan wat los. Uiteraard niet ;D

(https://image.ibb.co/kRXd68/P1000359.jpg)
(https://image.ibb.co/kwR5m8/P1000363.jpg)
(https://image.ibb.co/cpng9T/P1000362_kopie.jpg)

Uiteindelijk lukt het om oude bout/tapeind resten uit te boren en opnieuw te tappen. Niet ideaal en niet 100% maar het voldoet genoeg. 

(https://image.ibb.co/iuky68/P1000365.jpg)

(https://image.ibb.co/dPSZeT/P1000366.jpg)

Intussentijd ook wat pakkingen besteld, waaronder die van de inlaatspruituk. Deze waren echt aan vervanging toe zeg maar. :(

(https://image.ibb.co/gAf4eT/P1000369.jpg)
(https://image.ibb.co/esKKDo/P1000370.jpg)

(https://image.ibb.co/igdwto/P1000367.jpg)

Als laatste nog de luchtfilter vervangen. Oude was gewoon beetje oud. :)

(https://image.ibb.co/czJA3o/P1000376.jpg)

Bedoeling was ook om interieurfilter te vervangen, maar heb helaas geen 5.5 mm rateldop. 
Daar moet ik iets anders op verzinnen. :(

Verder wou ik als sinds begin gasklep goed reinigen. Dit ook omdat ik al paar keer(bij deze auto) foutcodes zag voorbij komen die betrekking hebben tot gasklep.
Heb al paar keer met doek en wat remmenreiniger klep schioongemaakt, maar nooit van dichtbij goed bekeken. 
Weet dat deze vol met electronica zitten die je veel koppijn kunnen bezorgen wanneer ze niet 100% werken.
Gaat dus om deze dingen;

(https://image.ibb.co/cRkF3o/P1000349.jpg)
Na gasklep beetje oppervlakkig gepoetst te hebben plastic deksel losgemaakt. Deze wordt middels klemmen op de behuizing gedrukt.
Binnenwerk was beetje vettig, deze met de contactreiniger en zacht doekje schoongemaakt. Ook de contactsporen op de binnenzijde deksel hadden iets vervuiling, maar niets ernstigs.

(https://image.ibb.co/eNF9Do/P1000350_kopie.jpg)

Om lang verhaal kort te maken;

Heb nou aantal dagen met de Alfa gereden.
Wat direct opvalt is dat de starten nu veel sneller gebeurt.
Ook loopt de motor wat soepeler.
Gasrespons is wat prettiger.

Koppelingspedaal voelt wat degelijker en strakker, kort intrappen voor het ontkoppelen.
Helaas bij bepaalde versnellingen moet ik pedaal nog steeds diep intrappen.  :(
Ik ga van de week schakelmechanisme bovenop de versn.bak bekijken, misschien dat ik daar het een ander aan kan afstellen.

Voor de rest zijn er ook wel dingen waar ik mijn geduld begin te verliezen. 
Namelijk mijn airco. ;D
Deze doet het niet, zelfs niet na vervangen van de relais en drukschakelaar (gebruikte).
Misschien toch maar een nieuwe drukschakelaar bestellen.  ???

























 










Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: brinkerik op 29 juli 2018, 09:53:54
Goed bezig!
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: frankalfa op 29 juli 2018, 18:19:36
Gaat lekker inderdaad! Herkenbaar om van het ene zelf veroorzaakte probleem in het andere te vallen... flippy1

Mbt het schakelen; is het schakelen zelf ruk of zit t in de koppeling (kraakt je bak bij niet voldoende pedaal intrappen bv)

Het stroeve schakelen komt vaker voor; zit vaak of in de bediening onder de pook of in het schakelmechanisme op de bak zelf.

Om uit te sluiten waar t precies zit kun je even de kogelkopjes van de kabelbediening van de bak af wippen, gaat t dan nog compleet uien zit t in de pook of de kabels.

Om dat schakelmechanisme weer op te frissen was een how to vroeger, wellicht is die er nog, geen idee..

Suc6!

Grtz,fRank
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: Alenko1983 op 31 juli 2018, 20:56:40
haha ben gelukkig niet de enige  ;D

Ja ik kan niet met 100% zekerheid zeggen waar het inzit. Ik voel en hoor tijdens koppelingspedaal intrappen
niet alteveel tumult. Heb de koppeling nou aantal keren op beproeving gehad, maar het kan nog een poos mee.
Gezien de km-stand van de auto en gebrek aan onderhoudsgeschiedenis ga ik vanuit dat ie nog wel tijdje mee kan. 

Over de pook, die gaat in een paar versnellingen redelijk soepel. Dit zijn 2e en 3de versnelling. Hoef de pedaal hiervoor ook niet diep in te trappen. De rest heeft er nietzoveel zin in. ;D
Wat ik wel merk aan de pook is dat deze aan onderkant(voor mijn gevoel) erg knakt..  Dus onder de pook zelf. Vooral wanneer je in de vrij-stand van links naar rechts gaat. Ik weet het, dit is lastig uitleggen en voel me net een vrouw nu ik het zo teruglees haha

Maar het is gewoon jammer, erg comfortabele/soepel rijdende auto met wat kleine makken zeg maar. :)
Titel: Re: Even voorstellen.. II
Bericht door: peetje155 op 31 juli 2018, 22:57:32

Dat knakken als je de pook in vrijstand van portier naar portier beweegt herken ik.
Net of die onder de pook op dat balhoofd wat tegenkomt.
Het schakelen ging toen ook moeilijker, vooral naar 3.
Het verdween echter net zo snel als het gekomen was, net toen ik besloot eens onder de console te loeren.
Als het blijft gooi het spul los, reinig het balhoofd ff en zet 'm goed in het vet.