Alfa Romeo 147/156/159/GT Club Forum

Technisch 156 => [156] Motorisch => Topic gestart door: BrianL op 03 oktober 2018, 14:18:47

Titel: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BrianL op 03 oktober 2018, 14:18:47
Ik lees in de krant dat vanaf vrijdag 12 oktober tankstations in NL (heel EU) overgaan naar E10 in plaats van Euro 95. Euro 98 wordt dan E5. Het biocomponent wordt stapsgewijs opgebouwd naar 10 procent lees ik.

Weet iemand wat ik aan de 1.8 Twinspark moet aanpassen opdat deze E5 of E10 gaat lusten zonder er last van te hebben?
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Tjerry_V6 op 03 oktober 2018, 15:10:48
Heel Nederland niet meer tanken vanaf die tijd. Alles gaat stil vallen. Hoe lang houden ze dat vol.

Tjerry
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: MartinPool op 03 oktober 2018, 15:15:51
Volgens E10 check zijn er maar een paar motoren van Alfa geschikt voor E10.
Had het dacht ik ooit een gevraagd bij de garage maar die gaven aan dat de V6 hiervoor niet geschikt is.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BrianL op 03 oktober 2018, 17:10:54
Volgens E10 check zijn er maar een paar motoren van Alfa geschikt voor E10.
Had het dacht ik ooit een gevraagd bij de garage maar die gaven aan dat de V6 hiervoor niet geschikt is.


De E10 check online laat ziet dat geen enkele motor in de 156, GT of 147 geschikt is voor E10, geen 1.6TS, 1.8TS, 2.0JTS en ook geen 2.5V6, 3.2V6 inderdaad : http://e10check.wpengine.com/auto/alfa-romeo/
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Tjerry_V6 op 03 oktober 2018, 17:20:42
Wordt het druk bij Firezone met Alfa’s   :thumbsup:
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: ScriptMania op 03 oktober 2018, 17:21:47
Vraag mijzelf af waarom de 2.2 er niet tussen staat?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Tjerry_V6 op 03 oktober 2018, 17:22:26

(https://i.postimg.cc/xXdbJ4fx/8_F41_E66_D-5_E87-4627-83_CB-341024_B2_E304.jpg) (https://postimg.cc/xXdbJ4fx)
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Martijn_vK op 03 oktober 2018, 17:48:43
https://www.nu.nl/auto/5494313/euro-95-benzine-gaat-in-hele-eu-e10-heten-euro-98-wordt-e5.amp (https://www.nu.nl/auto/5494313/euro-95-benzine-gaat-in-hele-eu-e10-heten-euro-98-wordt-e5.amp)

Ik vraag me af of het echt een probleem is als je E10 is je 156 gooit.

En ik vraag me af of ze nu ook 10% minder accijns gaan heffen...
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BrianL op 03 oktober 2018, 17:51:55
Ik vraag me af of het echt een probleem is als je E10 is je 156 gooit.

De ANWB zegt er dit over :

"Na een goeie 7.000 kilometer waren er nog geen sporen van vervuiling of roest te ontdekken. 20.000 kilometer verder is er dus wel een probleem. De agressieve ethanol (alcohol) uit de brandstof heeft het aluminium aangetast. En daardoor is plotseling een gat ontstaan in de hogedrukbrandstofpomp. Door dit gat spoot de benzine door de motorruimte. Bij een warme motor kan dit gevaarlijk zijn; de brandstof kan ontvlammen."

https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/maart/brandstof-e10-schaadt-e10-ongeschikte-auto
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: shoppy op 03 oktober 2018, 18:02:50
https://www.nu.nl/auto/5494313/euro-95-benzine-gaat-in-hele-eu-e10-heten-euro-98-wordt-e5.amp (https://www.nu.nl/auto/5494313/euro-95-benzine-gaat-in-hele-eu-e10-heten-euro-98-wordt-e5.amp)

Ik vraag me af of het echt een probleem is als je E10 is je 156 gooit.

En ik vraag me af of ze nu ook 10% minder accijns gaan heffen...

Accijns betaal je over 'brandstof', er wordt niet  wat dat moet zijn.
Daarom was er ook zo'n heisa over iedereen die op plantaardige olie reed indertijd. Zonnebloemolie kostte toen minder dan een euro en ik woon boven een supermarkt, dusss

Daarom had ik toen als slogan: "Ruik je oliebollen in Mei dan komt Shoppy zeker voorbij".
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: MartinPool op 03 oktober 2018, 21:27:13
Dat artikel van de anwb had ik ook gelezen.

Zal me benieuwen hoe de verzekeringen er straks op gaan reageren.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Martijn_vK op 04 oktober 2018, 01:02:07
Ja, die horrorverhalen ken ik wel. Maar in hoeverre is het wetenschappelijk onderbouwd, dat het aan het ethanolpercentage zou liggen?

Al sinds 2005 wordt er ethanol bijgemengd in normale benzine in NL en dat aandeel is inmiddels al een tijdje 7%. Als dat naar 10% gaat zouden er ineens hele grote problemen ontstaan?
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: MartinPool op 04 oktober 2018, 06:35:11
Valt me wel op dat je er heel weinig over kunt vinden, AD heeft er een bericht over geschreven en er zijn wat oude berichten (besluit is al een paar jaar terug genomen om vanaf de 12e te veranderen). Normaal komen de ANWB en andere organisaties wel in het verweer als er echt iets mis is.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: carlosjose op 04 oktober 2018, 07:20:23
De ‘benzine’ is al lang geen benzine meer.... als je nagaat hoeveel auto’s er rijden op de gehele wereld had alles allang op moeten zijn.... 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BrianL op 04 oktober 2018, 10:01:20
Ja, die horrorverhalen ken ik wel. Maar in hoeverre is het wetenschappelijk onderbouwd, dat het aan het ethanolpercentage zou liggen?

Al sinds 2005 wordt er ethanol bijgemengd in normale benzine in NL en dat aandeel is inmiddels al een tijdje 7%. Als dat naar 10% gaat zouden er ineens hele grote problemen ontstaan?

In de krant schijft men wat anders over het percentage, dat percentage ethanol zou juist in het begin na de introductie heel laag blijven om schade aan oude auto's te voorkomen:

"Oudere auto's zouden hierdoor schade oplopen. Volgens Huyskens valt dat in ons land ontzettend mee. ,,Ook al heet het E10, in Nederland ligt het percentage biocomponent nog niet zo hoog. Dat wordt stapsgewijs opgebouwd naar 10 procent….." " (Huyskens is woordvoerder van de BOVAG)


https://www.ad.nl/binnenland/diesel-of-euro98-vergeet-die-namen-voortaan-tanken-we-b7-of-e5~ab6d7d5d/
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Martijn_vK op 04 oktober 2018, 10:20:09
Volgens het nieuwsbericht van AutoWeek is het huidige ethanolgehalte van Euro95 zo'n 7% maar op alle andere websites lees ik dat het maximaal 5% is. Dat zou in een of andere brancherichtlijn moeten staan.

Maar als E10 werkelijk zo problematisch is voor Alfa's zit er niks anders op dan Euro98/E5 te gaan tanken. Wordt het rijden met een GTA nog duurder...

Overigens is het zo dat Nederland enorm achter loopt want volgens de ANWB is in België Euro95 al sinds 1 januari 2017 vervangen voor E10 en in Duitsland en Frankrijk is E10 ook allang ingeburgerd. In Zweden verkopen ze veel E85, met 85% ethanol dus. De geschikte Saabs daarvoor hebben op ethanol zelfs een beetje meer vermogen dan op benzine. Ook in Brazilië is het al sinds jaar en dag ethanol waar men op rijdt. Het lijkt mij geen slechte zaak om eens goed uit te gaan zoeken wat er aan een oude Alfa aangepast moet worden om probleemloos op een hoger ethanolpercentage te kunnen kachelen.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Tjerry_V6 op 04 oktober 2018, 17:45:27
Volgens het nieuwsbericht van AutoWeek is het huidige ethanolgehalte van Euro95 zo'n 7% maar op alle andere websites lees ik dat het maximaal 5% is. Dat zou in een of andere brancherichtlijn moeten staan.

Maar als E10 werkelijk zo problematisch is voor Alfa's zit er niks anders op dan Euro98/E5 te gaan tanken. Wordt het rijden met een GTA nog duurder...

Ik heb nog nooit met de 2.5 V6 op 95 gereden.

Tjerry
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: ScriptMania op 04 oktober 2018, 18:12:05
Ik vraag mijzelf nog steeds af waarom een 3.2JTS er wel tegen kan en een 2.2JTS er niet bij staat .
Het zijn beide JTS motoren.


Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: shoppy op 04 oktober 2018, 19:16:58
Het gaat volgens mij meer om de leidingen en dergelijke dan om de motor zelf.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Floor op 04 oktober 2018, 19:49:43
Maar hoe zit het nu met E5, heeft V Power straks ook 5 % ethanol?
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Alenko1983 op 04 oktober 2018, 19:59:46
Je moet eigenlijk voor elkaar zien te krijgen dat je jouw eigen brandstof produceert. Soort van zelfgemaakte biobrandstof.
Ben(word) je een soort van Tesla-rijder maar dan met een verbrandingsmotor.  ;D
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BellaNuvola op 05 oktober 2018, 08:30:58
Shell V Power heeft NU al 5% ethanol.....
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: MartinPool op 05 oktober 2018, 09:43:48
Even een beetje ingelezen op Wikipedia : https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol)

Even wat fragmenten eruit :

Citaat
Mengsels van ethanol en water die meer dan ongeveer 50% ethanol bevatten, zijn ontvlambaar en kunnen makkelijk worden aangestoken. Het flamberen is hier een bekend voorbeeld van. Ethanol-watermengsels die minder dan 50% ethanol bevatten, kunnen eveneens ontstoken worden, maar moeten daarvoor dan eerst verwarmd worden. Sommige keukenrecepten schrijven voor dat wijn toegevoegd moet worden aan de al hete inhoud van een pan.

Citaat
Ethanol wordt op zeer grote schaal bereid door vergisting van suikers. Het is in voldoende zuivere vorm ook zeer brandbaar en kan in verbrandingsmotoren als weinig vervuilende brandstof worden gebruikt, omdat de verbrandingsproducten relatief schoon zijn (in theorie enkel koolstofdioxide en water). In Brazilië rijden veel auto's op bio-ethanol. Deze bio-ethanol wordt gewonnen uit vergist sap van suikerriet met behulp van destillatie. In landen als Brazilië, de Verenigde Staten en sinds 1 januari 2007 ook Nederland wordt ethanol ook vermengd met gewone benzine. Het geschikt maken van auto's voor het rijden op ethanol vergt maar een zeer kleine aanpassing. Vermengd met methanol en kleurstof wordt het verkocht als brandspiritus voor huishoudelijk gebruik. De methanol zorgt er tevens voor dat de brandspiritus ondrinkbaar is.

Een site gevonden voor keuze welk type seal je kunt gebruiken met welke chemicaliën : http://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart-3 (http://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart-3)

Citaat
Nitril : Twijfelachtig
Siliconen : Redelijk
Polyacrylaat : Ondeugdelijk
Viton : Ondeugdelijk
polyurethaan : Ondeugdelijk

Gezien de geringe hoeveelheid denk ik dat het niet zo schadelijk is voor het blok zelf maar wel voor de brandstofleidingen en de brandstofinjectie, als hier delen in zitten van rubber zoals bijvoorbeeld pakkingen of afdichtingsrubbers dan kunnen deze het sneller gaan begeven met alle gevolgen van dien. Iemand die op zijn auto let en bij een benzine geur de auto direct stopt zal het meevallen maar er zit ook een hele groep chauffeurs tussen die het aan de kont kan roesten en zolang de auto het doet is er niets aan de hand en benzine over een heet blok of uitlaat geeft vuur.

Misschien toch een puntje voor de APK of modificatie programma.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: shoppy op 05 oktober 2018, 11:01:27
Zojuist eens uitgebreid met een schade behandelaar gesproken.

Het speelt nog helemaal niet bij verzekeraars.
Brand is gewoon gedekt. Brand is natuurlijk het grootste risico.
Het gaat echter over verwijtbaar gedrag maar dat is een lastige.

Iedereen is er wel van overtuigd dat de meeste automobilisten hier helemaal niet mee bezig zijn. Die tanken en rijden.
Er bestaat dus een kans dat er lekkage zou kunnen gaan ontstaan en daardoor brandstof op hete delen komt.
De kans dat benzine, gemengd met 10% Ethanol, daardoor spontaan zal ontbranden is volgens velen niet heel erg groot.
Je ruikt het echter wel heel erg sterk en dat zal toch bij de meesten wel een waarschuwing geven dat er iets aan de hand is.

Ik blijf het verzekeringstechnisch voor jullie volgen.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Martijn_vK op 05 oktober 2018, 20:20:24
Ik ben toch wel benieuwd waarom ethanol wel schadelijk is voor de darmpjes en afdichtingen van het brandstofsysteem en ouderwetse benzine niet. Benzine is op zichzelf ook een vrij agressief goedje dacht ik zo.

Veel mensen gooien wel eens een flesje Wynn's of soortgelijk in de tank. Dat bestaat grotendeels uit kerosine. Lijkt me dan ook niet zo bevorderlijk voor de pakkingen etc.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BrianL op 05 oktober 2018, 20:47:18
Ik ben toch wel benieuwd waarom ethanol wel schadelijk is voor de darmpjes en afdichtingen van het brandstofsysteem en ouderwetse benzine niet. Benzine is op zichzelf ook een vrij agressief goedje dacht ik zo.

Veel mensen gooien wel eens een flesje Wynn's of soortgelijk in de tank. Dat bestaat grotendeels uit kerosine. Lijkt me dan ook niet zo bevorderlijk voor de pakkingen etc.

Ethanol wordt ook gebruikt als “oplosmiddel” en heeft dan ook andere eigenschappen dan benzine. Er zijn mensen die het oplosmiddel aceton (een ander oplosmiddel) bij hun brandstof mengen, aceton (alias nagellakremover) vreet kunstof op als een dolle. Daarnaast is Ethanol is ook mengbaar met water, dus naast dat het andere stoffen oplost kan ethanol (anders dan benzine of kerosine) ook water uit de lucht opnemen (en zich ermee mengen), dus ook roest van metalen waar ethanol mee in aanraking komt is mogelijk.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Franssie op 05 oktober 2018, 21:12:17
kerosine is ook een aardgas product ethanol niet
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Floor op 06 oktober 2018, 00:12:02
Shell V Power heeft NU al 5% ethanol.....
Damn!
Ik dacht juist 100% goed sap!
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: shoppy op 06 oktober 2018, 05:53:51
Het is heel makkelijk te testen.
Bij de Action verkopen ze 98% pure BioEthanol (dat de daklozen dat niet weten he) voor onder de € 2,-.
Meng daar wat benzine bij in een afwasteiltje en leg daar wat verschillende materialen in waarmee de brandstof in je auto mee in aanraking komt.

Dus een oude leiding, een sealant enz.

Dan zie je voor jezelf wat Ethanol doet.

Leuke test die iedereen kan uitvoeren hoor, zeker diegenen die wel eens een auto uit elkaar peuteren of nog allemaal onderdelen op de plank hebben liggen.

Wie o wie?

(https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/42/23/8710744001172_1012.png?w=320)
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: brinkerik op 06 oktober 2018, 06:38:41
Soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.   

Ik verwacht wel dat sommige alu delen er niet tegen kunnen, maar de oude benzine is ook al een goedje wat sommige soorten plastic  'opeet' dus de delen die normaal in contact staan met benzine zullen al wel van materialen gemaakt zijn die enigszins bestendig zijn.

Derhalve verwacht ik wel een aantal slangen die poreus worden, dus als je erg zuinig bent op je bella; dan zou ik toch de hoge kwaliteit brandstof tanken.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BrianL op 06 oktober 2018, 19:48:15
Damn!
Ik dacht juist 100% goed sap!

Dat dacht ik ook. ??? De website van Shell geeft namelijk alleen aan dat Standaard benzine (Euro 95 en super) tot 5% ethanol mag bevatten maar schrijft niets over ethanol in V-power.....maar aan de Shell pomp zijn net de E5 etiketten toegevoegd aan de V-power 98 en de Shell pomphouder bevestigde dat V-power "ethanol" heeft.

https://www.shell.nl/consumenten/shell-fuels/fuels-faq.html
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: ArjanB op 07 oktober 2018, 20:55:32
Had gelezen dat V-Power en BP Ultimate beide GEEN ethanol bevatten. Dus een goed, maar kostbaar alternatief; in mijn GTA tank ik altijd BP Ultimate 98 maar om dat nou ook in mijn Giulietta te moeten doen wordt wel kostbaar  :-X

De water aantrekkende eigenschappen van ethanol betekent ook dat die slechts beperkt houdbaar blijft, deze brandstof in leidingen en tank gaat een winter stop niet overleven?

Zag trouwens op de Shell pomp dat V-Power tegenwoordig ook 98 is, was voorheen altijd maar 95


https://topgear.nl/autonieuws/nieuwe-namen-brandstof-dit-zijn-de-gevolgen/ (https://topgear.nl/autonieuws/nieuwe-namen-brandstof-dit-zijn-de-gevolgen/)
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: shoppy op 07 oktober 2018, 21:32:31
De water aantrekkende eigenschappen van ethanol betekent ook dat die slechts beperkt houdbaar blijft, deze brandstof in leidingen en tank gaat een winter stop niet overleven?
https://topgear.nl/autonieuws/nieuwe-namen-brandstof-dit-zijn-de-gevolgen/ (https://topgear.nl/autonieuws/nieuwe-namen-brandstof-dit-zijn-de-gevolgen/)

Zowel benzine als ethanol bevriest niet, het water wat aangetrokken wordt zal niet genoeg kunnen zijn om de benzine zodanig te verdunnen dat het zaakje bevriest.
Dat zou de de brandstof ook net meer geschikt zijn om als brandstof te dienen.

Want zoals iedereen wel weet: "Water brand niet"  (grapje voor de insiders)
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: ArjanB op 07 oktober 2018, 21:49:07
Want zoals iedereen wel weet: "Water brand niet"  (grapje voor de insiders)
Toch denkt een verbrandingsmotor daar anders over  flippy1

Dat water zit tenminste niet in alle brandstof leidingen, heb ik meer vertrouwen in  :thumbsup:
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Martijn_vK op 08 oktober 2018, 01:06:08
Ethanol mengt met water ipv het te scheiden zoals benzine dat doet. Zie filmpjes op internet. Daardoor trek ik juist de conclusie dat het de interne delen beter beschermt tegen roest en narigheid omdat het water nergens blijft staan maar mee wordt gepompt en "verbrand" ;)

Of dat ook opgaat voor een winterstop durf ik niet te zeggen... Heb hier ook nog een oud prul staan met stalen tank en stalen leidingen. Eerst maar even wat ervaringen lezen voor ik daar E10 in kieper. *tanken is angst*
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: brinkerik op 08 oktober 2018, 18:08:03
Het nadeel van het water, is meer dat in het water bacterie groei plaats vind, en dat zorgt voor een brij in je (opslang) tank.   

Als je vaak genoeg tankt, dan krijt het die kans niet, maar ik heb al schade gevallen bij diesels voorbij zien komen.

Ik denk dat pomphouders hier inmiddels op ingespeeld hebben, door extra te filteren.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Pjotr 156 op 08 oktober 2018, 20:02:40
Het is heel makkelijk te testen.
Bij de Action verkopen ze 98% pure BioEthanol (dat de daklozen dat niet weten he) voor onder de € 2,-.
Meng daar wat benzine bij in een afwasteiltje en leg daar wat verschillende materialen in waarmee de brandstof in je auto mee in aanraking komt.

Dus een oude leiding, een sealant enz.

Dan zie je voor jezelf wat Ethanol doet.

Leuke test die iedereen kan uitvoeren hoor, zeker diegenen die wel eens een auto uit elkaar peuteren of nog allemaal onderdelen op de plank hebben liggen.

Wie o wie?

(https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/42/23/8710744001172_1012.png?w=320)

beter test je welke brandstof er ethanol gebruikt   
beetje tanken in een glas doen beetje water erbij  even laten staan is het water zichtbaar onder de benzine zit er geen ethanol in
blijft het gemengd in de benzine aangelengd met ethanol en dus geschikt gemaakt om het gemend te ouden    100% benzine mengen met ethanol gaat niet daar is een toevoeging voor nodig
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: shoppy op 08 oktober 2018, 21:39:15
Pjotr is er ook nog steeds, goed je te 'zien'.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Sud. op 08 oktober 2018, 22:00:46
Gewoon de olie maatschappij aanschrijven. Mijn zoon woont in Duitsland en heeft Esso gemaild welke benzine hij moet gebruiken voor zijn Alfa. Dit omdat in Duitsland zwz al in alle euro 95 ethanol zit, maar dat er ook bij superplus 98 al vermeld wordt dat het tot 5 procent kan bevatten. Het antwoord van Esso hierop. Ze zijn het wettelijk verplicht te vermelden, maar de 98 bevat geen ethanol. Dus mail even naar de maatschappij in Nederland en je weet het zeker. Ps ik tank superplus in België, omdat ik maar 7 km vandaan woon.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: MartinPool op 09 oktober 2018, 07:06:16
Ik tank meestal bij een onbemande Shell Express en heb een gekeken op de site van Shell (wat een reclame site zeg) en er is slecht wat te vinden, mailtje gestuurd.
Maar op e10 word niets gevonden maar op e5 wel en dan onder AdBleu maar dat schept nog meer verwarring :

Citaat van: Site Shell
Percentages biobrandstoffen
Benzine: Standaard benzine (Euro 95 en super) die geschikt is voor alle benzinemotoren mag tot 5% ethanol bevatten. Deze wordt ook wel E5 genoemd.

Diesel: Standaard diesel die geschikt is voor alle dieselmotoren mag tot 7% biodiesel bevatten. Deze wordt ook wel B7 genoemd.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BrianL op 10 oktober 2018, 11:51:39
Interessant, geen idee of het werkt, een ethanol-killer voor het bestrijden van de negatieve effecten van ethanol in brandstof tot E10.

https://millersoils.nl/webwinkel/ethanolkiller-eps/
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Martijn_vK op 10 oktober 2018, 12:34:26
Toch blijft mij het gevoel bekruipen dat dit allemaal een storm in een glas water is. Als in zo vele landen in Europa het ethanolpercentage in de reguliere brandstof wordt opgevoerd, zal er allicht over nagedacht zijn door mensen die er verstand van hebben. Zo'n besluit wordt niet zomaar genomen als er een groot risico bestaat dat er straks allemaal fikkende auto's langs 's heeren wegen staan, al dan niet met mensen er nog in. Als dat zo zou zijn zou er toch al veel meer over gezegd en geschreven zijn, vooral in de media. Of ik mis alles, of ik hoor weinig tegengeluiden...

Ok, ik heb zelf ook een tijdje gedacht dat E10 duivelsbrandstof is, omdat ik met mijn Lybra in Frankrijk tankte en een aantal kilometer verder een motorstoring en allerlei haperingen kreeg. Achteraf bleek het helemaal geen relatie te hebben en lag het gewoon aan een gare bobinekabel. Ik heb nog vele keren E10 getankt zonder verdere trammelant.

En zijn er al onheilsprofeten opgestaan over het percentage biorommel in de diesel van tegenwoordig? Kunnen HD-pompen en piezoverstuivers daar zomaar zonder meer tegen? Mijn BX 1.9 D liep op alles wat maar een beetje vettig was, maar bij de 156 durf ik geen druppel plantaardige olie in de tank te gooien.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: shoppy op 10 oktober 2018, 13:45:25
Mijn BX 1.9 D liep op alles wat maar een beetje vettig was, maar bij de 156 durf ik geen druppel plantaardige olie in de tank te gooien.

Hihi, in ik heb in de JTDm 16v wel tot ruim 30% ppo gemengd in de zomer, reed veel rustiger dan op diesel.
Je kon het alleen heel goed ruiken.
Ooit voor de verkeerslichten gestaan met een motoragent achter me. Toen kneep ik hem een beetje, zeker toe hij zijn vizier omhoog deed om nog eens goed te ruiken. Maar werd niet aangehouden of zo.

Toen werd de ppo zo duur dat ik het niet meer gedaan heb.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Martijn_vK op 10 oktober 2018, 14:10:18
Hahaha. Een vriend van me die heel lang goedkope grijs kenteken-diesels heeft gereden had een jaarvoorraad zonnebloemolie in de schuur staan  Applaus

Ik heb zelf overigens nooit iets anders dan diesel getankt in die auto moet ik eerlijk zeggen, maar op de forums wel heel veel over gelezen.

Hoe zit dat trouwens met WMI? De methanol is ook brandstof maar er wordt geen accijns over afgedragen. De NL overheid kennende hangen ze je daarvoor ook aan de hoogste boom bij een controle...
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Tjerry_V6 op 10 oktober 2018, 20:40:45

Of dat ook opgaat voor een winterstop durf ik niet te zeggen... Heb hier ook nog een oud prul staan met stalen tank en stalen leidingen. Eerst maar even wat ervaringen lezen voor ik daar E10 in kieper. *tanken is angst*
Dat zou ik zeker maar NIET avonturen. Gaat gegarandeerd van je af.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: ScriptMania op 14 oktober 2018, 12:11:57
https://www.ad.nl/economie/verwarring-aan-de-pomp-euro-95-of-e5~aa175b4c/

Volgens dit artikel kunnen motoren die na 2000 geproduceerd zijn er tegen, nu 5% volgend jaar (over een jaar of zo) 10% ethanol erbij.


Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: peetje155 op 14 oktober 2018, 14:47:19

Ik ga er m'n V6 van eind 2000 iig niet aan wagen, tank toch vaak in Kranenburg euro 98, straks E5 dusz.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: brinkerik op 14 oktober 2018, 20:01:28
https://www.ad.nl/economie/verwarring-aan-de-pomp-euro-95-of-e5~aa175b4c/

Volgens dit artikel kunnen motoren die na 2000 geproduceerd zijn er tegen, nu 5% volgend jaar (over een jaar of zo) 10% ethanol erbij.


Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk



haha

Goed lezen " Vrijwel alle auto's gebouwd na het jaar 2000 sowieso.  "

doe maar gewoon 98 tanken
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: MartinPool op 15 oktober 2018, 07:16:05
Iemand connecties met een Duits Alfa forum ?

Daar is al een tijdje E10 en daar zal meer ervaring zijn met Alfa motoren die op E10 of E5 lopen en of er eventueel schade is gekomen.
Van de Shell krijg ik geen antwoord, de garage geeft wel een antwoord maar is toch wel wat voorzichtig en op internet lees je van alles maar maar weinig stukken die uit ervaring zijn opgebouwd.
Er word veel terug gegrepen naar de test van de ANWB uit 2012.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: shoppy op 15 oktober 2018, 07:33:15

Hoe zit dat trouwens met WMI? De methanol is ook brandstof maar er wordt geen accijns over afgedragen. De NL overheid kennende hangen ze je daarvoor ook aan de hoogste boom bij een controle...

Officieel mag het niet maar monsters worden altijd uit de tank genomen en niet uit een waterreservoirtje.
Daarnaast is het officieel "Water Injectie" en is de Methanol alleen tegen het bevriezen toch?
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Tjerry_V6 op 15 oktober 2018, 09:47:29
Ik ga er m'n V6 van eind 2000 iig niet aan wagen, tank toch vaak in Kranenburg euro 98, straks E5 dusz.
Verstandig
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: ScriptMania op 15 oktober 2018, 11:30:35
Volgens mij zit dat spul er al lang in, dus heb ik net mijn rank maar weer vol gegooid met E5 (95) van Shell onder de noemer "we zien het wel" ;)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: shoppy op 17 oktober 2018, 18:44:45
Volgens mij zit dat spul er al lang in, dus heb ik net mijn rank maar weer vol gegooid met E5 (95) van Shell onder de noemer "we zien het wel" ;)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Ik ook!
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: nielsjager op 19 oktober 2018, 20:24:16
Waar ik altijd tank is de Shell . en tot mijn verbazing zag ik E05 bij euro 95 staan .ff navraag gedaan en de persoon gaf als antwoord dat Shell er voor had gekozen  geen  E10 van de euro 95 te maken.
Toch een oldtimer garage gebeld

Die zei  Bp ultimate tanken is de enige brandstof zonder bio alcohol
Dus voor vele :italoflag: rijders met modellen na de mito

BP ULTIMATE  :thumbsup:
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BrianL op 20 oktober 2018, 20:20:23
Ik lees dus nu ook dat de energie die ethanol heeft (KJ/gram) veel lager* is dan die van Benzine, dus hoe meer ethanol hoe minder krachtig de auto wordt of minder zuinig natuurlijk. Ik begrijp niet hoe men in de EU met brandstoffen met minder energie per liter, en dus een hoger verbruik , het autorijden duurzamer wil maken.

* http://greenecon.net/wp-content/uploads/2007/10/table1b.jpg
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: ScriptMania op 20 oktober 2018, 20:30:25
Palmolie moet ook verkocht worden, dat is goed voor de aandelen.
Niet zo goed voor ons maar ja.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Martijn_vK op 20 oktober 2018, 23:44:45
Hmmm ik dacht dat bio-ethanol juist meer energetische waarde had dan benzine.

Dat stellen ook alle artikelen over de experimenten van Saab, waaronder die van AMT: https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/03/saab-9-5-biopower-bio-ethanol-turbo-10114923 (https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/03/saab-9-5-biopower-bio-ethanol-turbo-10114923)
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BrianL op 22 oktober 2018, 16:13:52
Hmmm ik dacht dat bio-ethanol juist meer energetische waarde had dan benzine.

Dat stellen ook alle artikelen over de experimenten van Saab, waaronder die van AMT: https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/03/saab-9-5-biopower-bio-ethanol-turbo-10114923 (https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/03/saab-9-5-biopower-bio-ethanol-turbo-10114923)

Nee die stelling gaat niet op, benzine heeft veel meer energie per gram dan ethanol. E10 met 10% ethanol heeft dan ook minder energie dan benzine.

https://www.ausetute.com.au/fuelenergy.html

Het effect van meer vermogen in het artikel waar Saab naar verwijst heeft volgens het artikel dan ook te maken dat de klopvastheid (octaangetal) omhoog gaat en de motor daardoor "scherper"afgesteld kan worden.

Voor de E10 geldt echter een octaangetal van 95, hetzelfde als bezine maar dan dus met minder energie per gram E10 brandstof. De E10 met octaangtal 95 zal dus minder vermogen geven dan de normale benzine met octaalgetal 95.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Martijn_vK op 23 oktober 2018, 08:30:41
Ja, juist. Ergo conclusio: we hoeven er niet blij mee te zijn. Aral 102 tanken net over de grens wordt dan nog interessanter.

Fijn dat het milieu gespaard wordt met dat ethanolgebeuren, maar eigenlijk is dat ook een wassen neus. De stelling is dat met het cultiveren van de gewassen waaruit de ethanol is gemaakt, de CO2-uitstoot van de voertuigen waarin diezelfde ethanol wordt verstookt is gecompenseerd. Dat is natuurlijk stierenpoep, want als men die gewassen lekker had laten staan of de beschikbare ruimte gebruikt had voor iets eetbaars, was die latere CO2-uitstoot er helemaal niet geweest. Maargoed, als die ethanol niet was gebruikt maar normale benzine was er helemaal niks gecompenseerd dus in die zin lijkt de stelling nog ergens op.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: brinkerik op 24 oktober 2018, 17:25:16
Dat is hetzelfde met de bio-vergisters die in Nederland draaien.

Als je ipv een gas motor, er een Diesel neerzet, en daar de diesel ingooit die in de Hakselaar en Trekkers gaat heb je waarschijnlijk meer stroom...
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: dekkersj op 28 oktober 2018, 18:59:11
Volgens mij is geen enkele reguliere benzine in Nederland vrij van ethanol, ook de v-power en BP ultimate niet. Alleen de 102 competition van Firezone is vrij van ethanol. Alhoewel die ook een E5 sticker zal krijgen. Want tot 5%, dus ook 0%.

Om aantrekken van water te voorkomen, gaat er bij dus die 102 in. Dat is dan weer omdat ik op lpg rijd.

Groet, Jacco
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: JS JTD op 29 oktober 2018, 10:23:41
Ik lees dus nu ook dat de energie die ethanol heeft (KJ/gram) veel lager* is dan die van Benzine, dus hoe meer ethanol hoe minder krachtig de auto wordt of minder zuinig natuurlijk. Ik begrijp niet hoe men in de EU met brandstoffen met minder energie per liter, en dus een hoger verbruik , het autorijden duurzamer wil maken.

* http://greenecon.net/wp-content/uploads/2007/10/table1b.jpg

Pure ethanol heeft inderdaad minder energie in zich per gram, maar voor een goede vergelijking moet je naar de energie van het brandstof-lucht mengsel kijken. Bij een perfect mengsel (lambda=1) heb je voor 1 gram benzine 14,7 gram lucht nodig om te verbranden, maar voor 1 gram ethanol slechts 9 gram. Als je die factor van 14.7/9 vermenigvuldigd met de energie content, zul je zien dat ethanol iets hoger uitkomt dan benzine. Bovendien is er het voordeel van de hogere klopvastheid. Dus met ethanol en in meerdere mate met methanol zijn wel degelijk vermogenswinsten te halen t.o.v. benzine. Maar dan moet de motor daar natuurlijk wel op afgesteld zijn.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: JS JTD op 29 oktober 2018, 10:25:34
Want zoals iedereen wel weet: "Water brand niet"  (grapje voor de insiders)

Het forum waar dit geroepen werd is niet voor niets dood... ;)
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: carlosjose op 29 oktober 2018, 12:28:25
Ach, de gehele milieu wetgeving is en wassen neus... zo hebben we op het werk uitstoot van ethanol... en dat mag niet... dus dat moet verbrand worden... en waar doen we dat mee??? Met aardgas.....[emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: MartinPool op 29 oktober 2018, 18:29:01
Vanochtend getankt bij de Shell (Diesel voor de bus) en bij de euro95 en V-power stond een E5 sticker geplakt.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BrianL op 30 oktober 2018, 10:52:25
Volgens mij is geen enkele reguliere benzine in Nederland vrij van ethanol, ook de v-power en BP ultimate niet. Alleen de 102 competition van Firezone is vrij van ethanol. Alhoewel die ook een E5 sticker zal krijgen. Want tot 5%, dus ook 0%.

Om aantrekken van water te voorkomen, gaat er bij dus die 102 in. Dat is dan weer omdat ik op lpg rijd.

Groet, Jacco

Gisteren stond ik bij de Firezone om 102 te tanken……was het is op!  Deuh Bij de BP aan de balie gevraagd hoeveel Ethanol er in de BP Ultimate zit, het antwoord daar was: "nu nog niets, vanaf 2019 komt er ethanol in".
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: dekkersj op 30 oktober 2018, 23:07:45
Dat is al vrij snel dan. Bummer.

Groet,
Jacco
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Alfafa op 07 november 2018, 12:59:43
Ik vraag mijzelf nog steeds af waarom een 3.2JTS er wel tegen kan en een 2.2JTS er niet bij staat .
Het zijn beide JTS motoren.


Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk



Een soort Kul,

maar ik denk dat het te maken heeft gehad omdat de 2.2jts in basis  het zelfde onderblok heeft als de Z22YH van opel. Echter heeft het niets te doen natuurlijk met het onderblok.
Om een dergelijke conclusie te trekken had ANWB dit door een schade onderzoek moeten onderzoeken of het geen matriaal fout betrof.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: ArjanB op 07 november 2018, 16:52:14
en dat zullen ze niet meer doen.
Zo objectief sla ik de ANWB nu ook weer niet aan...
en anders zal de overheid nog wel wat druk uitoefenen om geen beleids-belemmerend onderzoek te starten.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Franssie op 07 november 2018, 19:05:54
Ach, de gehele milieu wetgeving is en wassen neus... zo hebben we op het werk uitstoot van ethanol... en dat mag niet... dus dat moet verbrand worden... en waar doen we dat mee??? Met aardgas.....[emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
eens de boer wil gier op zijn land dit mag niet vanwege amoniak dier hierin zit.
Men neme een diesel met dof pompen daar AdBlue in een ureum oplossing en in de uitlaat reageert dat juist tot amoniak
En nu is het beter voor het milieu.
Ik volg t niet ....
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: BrianL op 08 november 2018, 15:23:50
eens de boer wil gier op zijn land dit mag niet vanwege amoniak dier hierin zit.
Men neme een diesel met dof pompen daar AdBlue in een ureum oplossing en in de uitlaat reageert dat juist tot amoniak
En nu is het beter voor het milieu.
Ik volg t niet ....

AdBlue zet schadelijke NOx in de uitlaatgassen van een dieselvoertuig om in onschadelijke stikstof en waterdamp en vermindert daardoor de emissies van stikstofoxiden (NOx) die luchtvervuiling en smog veroorzaken.

Bij de diesel-personen-auto's gaat er wel AdBlue in maar gebruikt de auto het AdBlue bijna niet omdat het lastig is voor de eigenaar van de diesel-auto dat elke keer zijn tankje AdBlue leeg is. Een vrachtauto gebruikt het wel. Studies wijzen uit dat een Diesel-vrachtauto dan ook vaak schoner is dan een Diesel personen-auto.
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: Sud. op 01 december 2018, 19:40:15
Gewoon de olie maatschappij aanschrijven. Mijn zoon woont in Duitsland en heeft Esso gemaild welke benzine hij moet gebruiken voor zijn Alfa. Dit omdat in Duitsland zwz al in alle euro 95 ethanol zit, maar dat er ook bij superplus 98 al vermeld wordt dat het tot 5 procent kan bevatten. Het antwoord van Esso hierop. Ze zijn het wettelijk verplicht te vermelden, maar de 98 bevat geen ethanol. Dus mail even naar de maatschappij in Nederland en je weet het zeker. Ps ik tank superplus in België, omdat ik maar 7 km vandaan woon.

Ik heb afgelopen week eens wat oliemaatschappijen gemaild van tankstations in mijn omgeving (België). Dit waren hun antwoorden op hun minimaal 98 RON  produkten die nu de E5 sticker hebben. Dus in al mijn Alfa's alleen deze benzine, dan zit ik zeker goed.
Let vooral op de uitgebreide reactie over Shell V-Power.
Q8; In onze Super 98 zit geen ethanol.
OCTA+; Euro 98 bevat volgens onze product-expert geen Ethanol.
ESSO Super 98; Op vandaag zitten er zowel in onze Esso-stations, alsook in de MAES stations geen BIOCOMPONENTEN in de Super+98
Shell V-Power; Shell V-power blijft ethanol-vrij.
De Sticker “E5” duidt op het feit dat er tot maximaaml 5% bio-ethanol in MAG, en 0% is lager dan 5% dus moet die sticker er op (er is geen sticker voorzien voor 0%).
De toevoeging van biocomponent aan brandstof (zowel benzine als diesel) wordt opgelegd door de Europese overheid, en geldt voor alle EU landen en ook voor alle petroleum maatschappijen.
Er zijn uitzonderingen uin die wetgeving voorzien, maar daar zijn de criteria heel streng  (het moet gaan om premium fuels, je moet brandstofbesparing bewijzen, er is een quotum gedefineerd etc etc).
Het is dus eigenlijk geen “beslissing” van de petroleum maatschappij; mààr het is de petroleum maatschappij die een dossier bij de EU moet indienen om de goedkeur te krijgen om bepaalde brandstof biovrij op de markt te zetten.
Dat maakt dat er maar een handvol producten op de EU markt zijn die aan die criteria voldoen, en dus bioethanol vrij zijn. Shell Vpower is daar één van (althans in de BeNeLux, Duitsland-oostenrijk-zwitserland. In Frankrijk is die bio houdend omdat we daar de quota niet halen. Van de andere landen heb ik geen gegevens).
Titel: Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
Bericht door: brinkerik op 02 december 2018, 10:12:59
Bedankt voor het delen !